روايات

رواية نياط القلب الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حور طه

رواية نياط القلب الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم حور طه

رواية نياط القلب الجزء الخامس والعشرون

رواية نياط القلب البارت الخامس والعشرون

رواية نياط القلب الحلقة الخامسة والعشرون

كان متغيب تماما ولا يعد يسمع صـ ـراخاتها وبكائها ويستمر في تقبيلها بـ ـعنف شديد ،،ثم يـ ـرميها على السرير ولكن قبل ان ينقض عليها يسمع طرقات على باب الغرفه مستمره فيبتعد عنها ويغلق عيونه بغضب قائل::مين الغبي اللي بيخبط دلوقتي….
ثم يرفع صوته قائل ::ميييين..!!!
الحارس قائل:: انا اسف يا ماجد بيه،،
ماجد يرتدي قميصه ويفتح الباب بانفعال قائل ::انت فاكر نفسك بتخبط على باب زريبه يا حيـ ـوان انت ،،في ايه؟
الحارس قائل:: في ضابط تحته وعايز حضرتك،،
ماجد باستغراب قائل:: ضابط… وده عايز ايه كمان،؟!
الحارس قائل:: مش عارف يا بيه هو طلب حد من اهل البيت ونوال هانم مش موجوده خرجت
ماجد بنرفزه قائل:: خلاص …خلاص …انزل انت وانا جاي
ينزل الحارس ويلتفت ماجد على وتين وهي منكمشه في السرير وجسدها ينتفض قائل :: ما تفكريش انك اترحمتي من ايدي،،،اتاكدي اني هرجع اكمل اللي بداته،،
ينهي حديثه وينزل يرى الضابط وماذا يريد؟!!!
*********************
تقوم وتين وتتجه الى الحمام وتغلق الباب عليها وتفتح مياه الدش وتقف تحته بملابسها وهي تبكي وتحاول ان تمسح عنقها لتتخلص من اثار لمسته لها ،،فكانت تكره جسدها في تلك اللحظه ،،فهي لا تستطيع ان تتقبلوا باي شكل كان
وتسمع رنين هاتفها وتخرج وهي مبلله والمياه تتساقط منها،،،تجيب على الهاتف قائله::: سبتيني ليه يا ابله؟!!!
ناديه قائله:: بتبكي ليه،،الحيـ ـوان ده عمل لك حاجه؟
وتين بدموع قائله ::انا زهقت يا ابله ،،خلاص ما بقتش قادره اتحمل تهـ ـديدات ماجد وقربه مني بالاجبار،، عايزاه يخرج من حياتي بقى….
ناديه باطمئنان قائله:: اهدي يا حبيبتي ،انا بوعدك ان خلاص قربت، هبعد الحيـ ـوان ده عنك مش هخليه يقرب لك ،،
وتين بصوت مخنوق من الدموع قائله ::ازاي يا ابله وانت مختفيه وما حدش يعرف انت فين،، بابا عرف انك سبتي عاصم وتعب ودخل المستشفى بس دلوقتي بقى كويس ارجوكي يا ابله ارجعي
ناديه قائله:: تاكدي يا وتين ان اختفائي ده علشانك ،،علشان اقدر اخلصك من ايدين ماجد ونوال؟!!!
وتين تمسح دموعها قائله:: انت فين يا ابله؟!!!ارجوك ارجعي انا محتاجلك اوووي…
ناديه بسرعه قائله:: انا مضطره اقفل دلوقتي، وتين اوعى حد يعرف ان انا كلمتك ،،خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
وتين بخوف قائله ::استني يا ابله ما تقفليش انت فين
يا ابله ناديه ،، ردي عليا…. ناديه ؟!
ناديه تغلق الهاتف وتحاول وتين الاتصال بها مره اخرى ولكن هاتف ناديه مغلق
********************
<<عند ماجد>>
الحارس يوجه كلامه للضابط قائل ::ماجد بيه ابن الباشه
الضابط قائل ::نديم النحاس يبقى والدك؟!!
ماجد قائل:: ايوه انا ابنه ….خير؟!
الضابط قائل ::تم العثور على عربيه والدك على الطريق الصحراوي متعرضه لحـ ـادث وفيها جثـ ـه رجل وكانت اوراق والدك بجانبه يا ريت تتفضل معانا علشان تتعرف على الجثـ ـه
ماجد بصدمه قائل:: انت بتقول ايه؟ ابويا انا عامل
حـ ـادثه ازاي
الضابط قائل ::حضرتك تقدر تتفضل معايا وهتفهم كل حاجه …
********************
<<في الفندق>>
نوال قائله:: ليه طلبت تقابلني؟هو انا مش نبهت عليك ان احنا ما ينفعش نتقابل الفتره دي،،
يقترب منها ويلمس شعرها قائل ::اشتقت لك وعارف ان انا كمان وحشتك،،
نوال تنزل ايده قائله:: ما بحبش بقى حركات المراهقين دي!!
يحضنها من الخلف ويقترب من اذانها قائل:: عارف ان الباشمهندس جواد مجرد شغف جديد حابه تجربيه!! مش عايزك تنسي ان انا الاساس،،
نوال تحاول ان تفلت نفسها من بين ايديه ولكن لا تعرف قائله:: بس انا بحب جواد فعلا!
يتركها وهو يطلق ضحكات ساخره قائل:: سمعته قبل كده الكلام ده ،لكن في النهايه دفناه مع بعض ،ورجعت لحضني لما عرفت انه كان بيخـ ـونك ،،
نوال بغضب مكتوم قائله ::جواد مش هيخـ ـوني وانا متاكده ان هو بيحبني،،
يجلس على الكرسي ويشعـ ـل سيجارته قائل ::سبحان الله ،برده نفس الكلام ده سمعته ،،هو انت فاكره ان هو بيحبك؟ قلبه مش معاكي ،،مع مرات اخوكي،،
نوال بانفعال قائله:: ما تحاولش تشككني فيه ،علشان انا واثقه من جواد …
يطفئ السيجـ ـاره ويقترب منها ويلتقم شفاتها بقبله طويله ثم تبعده هي بانفعال قائله ::انت اتـ ـجننت
ينظر لها بثقه قائل ::ايه هي اول مره؟!
نوال بتحذير قائله ::لكن هتبقى اخر مره، وانا بحذرك لو حاولت اتقرب مني تاني ،،ما تخلينيش اوريك الوش الثاني
يضحك قائل:: لا ما انا عارفه ،لان وشك التاني ده ما حدش يعرفه غيري ،،ليه دايما بتتجاهلي مشاعري ناحيتك مع اني انا عملت كل حاجه علشانك ،بقيت قـ ـاتل علشانك قلت لي لازم تتجوز علشان ما نلفتش الانظار ،،اتجوزت قبلت اني اربي بنت مش بنتي برده عشانك،، بعمل كل حاجه ترضيكي وانت دايما مش شايفاني،، جواد
هيخـ ـونك زي وليد وفي النهايه هترجعي لي،،
نوال نظرات قويه قائله:: انت ما بتعملش حاجه ببلاش بتاخد حسابك ،،وبعدين انا ما غصبتكش على حاجه كل حاجه كنت بتعملها كنت بتاخد حسابها
يقترب منها قائل ::بس انا عملت كده علشان بحبك وعايزه اساعدك مش عشان بس الفلوس ،انا وانت في بينا علاقه
نوال تقاطعه قائله ::كان،، كان في بيننا علاقه ،،ودلوقتي تنسى اي حاجه كانت بتربطنا ببعض ،
يقترب منها ويلمس شفايفها باصبعه قائل:: تفتكري هتنسي اول راجل لمسك بالسهوله دي؟!
نوال قائله:: منكرش ان عشت معاك لحظات جميله وحلوه بس خلاص دلوقتي بقيت في الماضي،، اللي بينا دلوقتي هتبقى علاقه شغل وبس،،
قالها بوجع ::مش قادره تنسي ان انا مهم رحت ولا جيت هفضل شغال عندكم ،هتفضلي شايفاني مجرد خادم عندكم
نوال بنبره قاسيه قائله:: اوعى تفكر انك حاجه غير كده انت مهما عليت هتفضل خادم وعمرك ما هتبقى سيد،،
قالها بنبر التهديد ::طيب بلاش انت بقى اللي تنسي ان انا عارفه عنك حاجات لو طلعت للنور كافيه انها توديكي في 60 داهيه،،
نوال بابتسامه ساخره قائله:: انت من كل عقلك
بتهـ ـددني؟ هو انت ناسي انك شريكي في كل حاجه،، ولو فتحت بقك هشيلك الليله كلها،، من مصلحتك انك تقفل بقك، وتبقى هادي عشان ما ازعلش منك
تنهي كلامها وتخرج من الغرفه مسرعه لانها تذكرت انها نسيت باب غرفتها مفتوح؟!!!
يحدث نفسه هو الاخر قائل ::ماشي يا نوال انا هعرفك ان جواد ما يفرقش عن وليد وانك ما لكيش غير حضني،،
********************
<<على الجانب الاخر>>
ناديه قائله ::في حد شافك وانت جاي؟!!
اردام يرسل تنهيد قائل:: لا ما تخافيش، لحد شافني ولا حد يعرف انك في المكان ده،،
ناديه باطمئنان قائله ::مش عارفه اشكرك ازاي يا اردام
اردام بتساؤل قائل:: ليه انا يا ناديه ،،ليه كلمتيني انا؟ كان ممكن تتكلمي مع جواد كان هيساعدك
ناديه قائله ::لاني عارفه ومتاكده انك هتقف جنبي وتساعدني ،ما عنديش حد تاني اثق فيه غيرك دلوقتي،،
و ما كانش ينفع اتكلم مع جواد في حاجه الامور كانت هتتعقد اكتر،، انت عارفه اكثر مني لو عارف ان انا هنا مع نديم ما كانش هيسيبني،،
اردام بنبره متالمه قائل ::وانت شايفه اللي انت بتعمليه ده صح ،،انك تكوني مع راجل غريب في بيت واحد ده صح؟!
ناديه قائله:: يمكن يكون مش صح،، بس الاكيد انه ما كانش هينفع حاجه تتعمل غير اللي انا بعمله دلوقتي الراجل اللي فوق ده لازم يرجع لوعيه باي طريقه،، لان حياتي انا واختي في خطـ ـر وهو الوحيد ده اللي يقدر ينقذنا،،
اردام بانفعال قائل ::اكيد في حل تاني غير ده،، ليه دايما بتشوفي قراراتك هي اللي صح وان ما ينفعش حاجه تتعمل غيرها،، حاولي ولو مره واحده تجربي تسمعي صوت غير صوتك ،، انا خايف عليك الراجل ده ممكن يفوق ويرجع لوعيه في اي وقت ،،وانا ما اضمنش لما يفوق ممكن يعمل لك حاجه؟!
ناديه مبتسمآ من نظره الحب الذي ما زالت تظهر بعيونه برغم انها فضلت شخص اخر عليه الا انه مازال يحبها قائله ::انا اخترت مره غلط ومش هكرر غلطي ده مره ثانيه،، عايزك تطمن،، نظره الحب اللي في عينيك رغم كل اللي حصل بينا ما زالت بتظهر في نظراتك وفي نبره صوتك؟
اردام بحب قائل ::اتمنيت كتير ان انساك ،وامـ ـوت حبك جوايا ،لكني ما قدرتش، رغم كل اخطائك انا لسه بحبك وغصب عني لسه بخاف عليك
ناديه بنبر حزينه قائله:: انا وانت مستحيل يكون في علاقه بينا ،حاول تنساني ،،او افترضي ان انا مـ ـت!!
اردام ونظر وعالق بها قائل:: ايه اللي هيفرق لو افترضت انك متـ ـي ؟وانت حيه في قلبي،،
ناديه قائله ::انت ليه بتصعب الامور علينا ما تخلينيش اندم اني لجات لك،، انا مش هتحمل ان انا اكون سبب في جرحك مره ثانيه،،
اردام يتجاهل كلامها قائل ::الحاجات اللي انت طلبتيها موجود عندك،،ولو احتاجتي اي حاجه تاني كلميني،،
انا مهما حصل هفضل واقف جنبك،،
********************
<<علي الجانب التاني>>
من يوم ما غبتي عني وانا تايه زي الغريق مش لاقي شط يرسى عليه ،،بعدك زادت احزاني كل حاجه اتغيرت من حواليا، انت رحتي من بين ايديا وبنتي كمان راحت من قبل حتى ما اشوفها،،غيابك وجعني وكسـ ـرني،، تعرفي ايه هو اصعب شعور انا بعيشه دلوقتي ؟اني محبوس ما بين حلمي وواقعي…لواقع يتحمل،، ولا حلم يكتمل،،
جيت لك تايه دليني اعمل ايه؟!! ¡
لتجاوب عليه نور قائله ::لقد اتيت الي بعقلك وليس بقلبك ولم يكن مرساك على بابي ،،اتبع قلبك وهو سياخذك الى مرساك؟!
ينظر لها بعيون باكيه قائل:: انت زعلانه مني لاني ما قدرتش ادي لك الحب اللي تستحقيه!!
ترد عليه نور قائله:: اللي لم تستطيع ان تعطيني اياه لتعطيه لابنتي فهي تحتاج الى حبك وحنانك فلا تتركها
جواد بنبره حزينه قائل:: بنتي…. مـ ـاتت !!
نور مبتسمآ تؤشر باصبعها الى الجانب الاخر قائله ::لا….هي تنتظرك ،،لا تتاخر عليها ،،،
جواد ينظر باستغراب ويرى وتين واقفه وتحمل طفله وينظروا له مبتسمين قائل ::وتين؟!
نور مبتسمآ قائله ::لا تدعهم ينتظروا كثير
ثم تختفي من امامه ليردد هو قائل:: نور….رحت فين يا نور؟!!!!
ليلتفت مره اخرى على وتين والطفله مبتسمآ ويتقدم بخطواته اليهم وانما ينهدم الجسر الذي كان سيعبر عليه للوصول اليهم ولا يستطيع الوصول لهم قائل:: وتين… وتين؟!
تدخل بيسان عليه الغرفه قائله:: جواد….فوق يا جواد !!
يا فوق جواد من حلمه ويرجع الى الواقع من جديد وجبينه متعرق قائل ::وتين ….. نور…… الطفله ؟!!!
بيسان لا تفهم منه شيء قائله:: انت بتقول ايه يا جواد؟ اهدى واشرب شويه ميه،،
جواد يقف ليغير ملابسه قائل ::ما فيش وقت وتين محتاجه لي دلوقتي!!
بيسان قائله ::تاني يا جواد ؟وتين كويسه ما تخافش عليها كانت لسه معايا في المستشفى ورجعت على بيتها
جواد يحاول ان يسيطر على اعصابه قائل:: لو سمحتي يا بيسان اخرجي علشان اغير هدومه وانزل،،
تخرج بيسان من الغرفه وجواد يبدل ملابسه وذاكرته وما زالت معلقه بذلك الحلم؟!!¡
********************
<<عند وتين>>
بعد ذهاب ماجد مع الظابط والعساكر خرجت هي من غرفتها بعد ان بدلت ملابسها لتجد باب غرفه نوال مفتوح تدخل الغرفه لتبحث مره اخرى عن تسجيل الفيديو اللي ماجد سجله لها وهو يعتدي عليها ويهددها به تغلق الباب خلفها وتبدا في البحث ولكن مثل المره الماضيه لا تجد اي شيء ولا حظت بان المراه متحركه من مكانها قليلا فاستغربت واقتربت منها وبمجرد ان لمستها انفتح امامها باب يودي الى غرفه اخرى خلف المراه تدخل الى الغرفه ترى بها ممر لا تعرف الى اين يودي هذا الممر فتكمل طريقها به لتعرف ما سر هذه الغرفه السريه؟!!!!!!
****************

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نياط القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى