رواية نياط القلب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم حور طه
رواية نياط القلب الجزء الثاني والعشرون
رواية نياط القلب البارت الثاني والعشرون
رواية نياط القلب الحلقة الثانية والعشرون
كان يسحبها للخلف عن انظار الحرس والى ان ابتعدوا عنهم رفع يده عن فمها وتركها لتلتقط اعينهما الى بضع ثواني::: لمسـ ـك…؟!
قالها جواد بصوت مخنوق من الالم!!
وتين تغلق عيونها بوجع وتستجمع قواها قائله ::ارجوكي يا ابيه امشي من هنا… قبل ما الحرس يشوفك
جواد يمسكها من ذراعيها وهو ينظر داخل عيونها قائل:: جاوبيني….لمسـ ـك..؟!
وتين بوجع من مسكه يده قائله:: لو سمحت يا ابيه سيبني اللي انت بتعمله ده غلط…
جواد ينظر لها وكان عقله توقف عند هذا السؤال قائل:: سمحتي له انه يلمسـ ـك….سلمتي له نفسك؟!
وتين تشعر بمدى الالم الذي يشعر بها فهي لا تقل عنه كثير قائله:: ده جوزي وطبيعي انه يلمسنـ ـي
جواد يتركها بغضب مكتوم غير مصدق قائل:::مستحيل مستحيل…..مستحيل يكون ده حقيقه،،انت لسه ليا انا قلبي لسه بيقول لي انك ما زلت ليا
وتين تحاول ان تتمالك كما وعدت ناديه قائله:: بس انا عمري ما كنت ليك عشان ابقى ليك دلوقتي… انت ليه مش قادر تفهم
جواد يلمس خدها وينظر لها بحب قائل:: انا بعشقك لدرجه اني وهبت حياتي كلها ليكي،،وثقت في مشاعري اتجاهك،،وثقت فيك اكثر من اي حد في حياتي،، قلت لو الدنيا كلها غدرت بيا وتين عمرها ما تغدر بقلبي،،،ظننت انك بتحبيني،،لكن انا طلعت غبي..!؟
قال عبارته هذا وتركها وينظر بالاتجاه الاخر ويجمع غضبه ويتجه اليها مره اخرى ويؤشر لها باصبعه بانفعال قائل:: انا غبي لان برغم كل اللي انت عملتيه،،قلب الغبي ده لسه بيجرني وراكي ،رافض يصدق اللي بيشوفه قدامه
وتين تخونها دموعها وتسقط منها قائله ::انا اسفه يا ابيه لاني كنت سبب الوجع الكبير اللي انت بتعيشه دلوقتي،، بس هي دي الحقيقه ،،انا خلاص اتجوزت ماجد ،واللي انت بتعمله ده هيضرني، وانت عمرك ما ضرتني
جواد يقترب منها ويمسح دموعها برجاء قائل:: لا تبكي خلاص… بس ابوس ايدك قولي لي ليه عملت فينا كده؟ والله العظيم قلبي مازل بيدور على عذر واحد عشان يفضل جنبك،، اسمحي لي افضل جنبك، انا مش قادره ابعد عنك!!
اطلقت تنهيده وابتعدت عنه قليل قائله:: الحرس لو شافوك هتبقى مشكله لو سمحت امشي،،وانساني ومتفكرش تيجي هنا تاني،، لو بتخاف على مصلحتي
جواد يسحبها من زراعها لتصير بين احضانه واقرب له من انفاسه قائل ::برد الليله دي انا مستحيل انساه… واللي في قلبك هعرفه من غير ما ينطقوا لسانك،،ولو وقفت قدامي الوقفه دي مليون مره علشان تقنعيني انك اتجوزتي ماجد لانك بتحبيه،، فاوعي تنسي انك اتربيتي على كف ايدي!! وانا متاكد انك لسه ليا
وتين اطلقت ضحكات متالمه تغمرها الدموع وتبعدوا بانفعال قائله:: لا يوجد لي طريق سوى طريق ماجد ليه مش عايز تفهم،،انا مش ليك،، انت لازم تمشي دلوقتي ما فيش طريق لي غير ده،
جواد يقف امامها بانفعال قائل:: يوجد…! في طريق تاني انا محتاج لك…بصي لي كويس انا محتاج لك،،افهمي انت بقى
وتين قائله ::وانا مش عايزاك
جواد يهز راسه بوجع غير مصدق قائل ::مستحيل تخليني اصدق كلامك ده ،،وتخليني اتخلى عنك ،،انا مش هتنازل عنك ابدا
ينهي حديث ويتركها الى الالام لتاكل جدران قلبها من الوجع لتردد بنبره متالمه قائله ::عارفه انك لن تستسلم ،،
يا ريت كان عندي الشجاعه اقف قدامك واقول لك على كل ما حدث ؟!!!
__________________
في اليوم التالي
____________
تفتح الباب بصدمه قائله ::يانهارك اسود ،،انت ايه اللي جابك هنا ،جواد جوه امشي
فارس قائل:: بس انا المره دي مش جايه علشانك انت؟!
بيسان ترفع حاجبها بتعجب قائله ::لا والله…عموما مش وقت نقاش امشي
جواد قائل:: من على الباب بيسان؟!
بيسان بخوف تغلق الباب في وجه فارس قائله:: ما فيش حد …انت نازل!!؟
جواد ينظر الى ساعه يده قائل:: لا بس المفروض في ضيف انا مستنيه مش عارف اتاخر ليه؟!
بيسان قائله ::ضيف …..ضيف مين ده ؟!
جواد يسمع صوت الجرس قائل ::افتحي وشوفي مين
بيسان تفتح الباب لتصطدم بفارس مره اخرى قائله:: فارس عشان خاطري امشي دلوقتي جواد جاي له ضيوف والظهر كده مش نازل دلوقتي امشي وبعدين نتكلم
فارس بهدوء قائل ::انا كان معادي الساعه 4:00 ودلوقتي اربعه وخمسه يعني انت اخرتيني خمس دقائق عن معادي ما ينفعش اخوك ياخذ عني فكره اني مش بحترم مواعيدي.. بعد اذنك
يتركها امام الباب ويدخل وهي ما زالت تقف في مكانها في صدمه ثم تغلق الباب وتدخل خلفه ،،وتسمع جواد وهو يرحب به ويقول لها ::اعمل لنا فنجانين قهوه وتعالي الموضوع اللي هنتكلم فيه يخصك
بيسان تبلع ريقها بصعوبه بقول كده يخرج صوتها قائله:: حاضر
وبعد وقت قليل تاتي بيسان وتحمل صينيه عليها القهوه وتقدمها قائله:: ممكن افهم في ايه
جواد بابتسامه قائل ::هو انتي ما تعرفيش الباشمهندس فارس؟!
بيسان وتوتر قائله ::لا طبعا اعرفه،،زميلي في الجامعه
جواد ياخذ قهوته قائل :::الباشمهندس فارس متقدم لك وانا موافق،،وافتكر ان انتي كمان موافقه
بيسان بصدمه قائله:: موافق
جواد يقف قائل ::اه موافق ….انا لازم انزل حالا عشان عندي ميعاد…. شرفتنا يا باشمهندس
فارس بابتسامه خفيفه قائل:: انا بشكرك جدا على ثقتك فيا
جواد يصطحب فارس الى الباب قائل ::فكر في اللي قلته لك كويس وانا مستني ردك؟!!
فارس بتوتر قائل:: انت عارف اللي طلبته مني ده ايه ؟!
جواد قائل:: عارف وعلشان انا ارتاح وانت ترتاح لازما تعمل اللي انا قلت لك عليه !!؟
فارس قائل ::انت حطيت شرط جوازي من بيسان انيـــ؟!
جواد يقاطعه قائل ::انت مجبور انك تثبت لي حسن نواياك!!!
جواد ينظر الى بيسان وهي تقف تحاول ان تستمع لهم مبتسما قائل:: شرفتني يا باشمهندس
يخرج فارس من المنزل و هو افكار تاخذه وتجيبه ،جواد حطه في خانه اليد ،ولا يعرف كيف يتصرف ؟!!
بيسان بتفحص قائله:: انت ازاي وافقت على فارس؟!!
جواد يقف امام المراه يظبط ملابسها قبل ان ينزل قائل :: انت كنت عايزاني اتخانق معاه ؟!
بيسان قائله ::لا…. بس ممكن اعرف ايه سر الهدوء ده؟! انت عارف ان فارس اخـــ؟!
جواد يلتفت عليها قائل:: اخو الدكتوره مروه ،،مش ده اللي كنت عايزه تقوليه!؟ واللي كنت مخبيه عليا
بيسان قائله:: طيب ازاي وافقت عليه ،وانت عارف كل حاجه ؟!
جواد ينظر لها بتفحص قائل:: انت بتحبي فارس ؟!
بيسان بتوتر قائله ::انا مش ممكن اخسرك لاي سبب كان
جواد قائل ::ردي على سؤالي بتحبي فارس
بيسان بخجل تنظر للارض جواد يرفع راسها اليه
بابتسامه قائل:: ما تخافيش انت مش هتخسريني،، وانا مش ممكن احرمك من الشخص اللي انت بتحبيه،،
انا نازل واحتمال اتاخر شويه
يتركها وينزل وتقول هي:: يا ترى ايه سر هدوءك ده،
من يوم واحد كنت منهار، ودلوقتي واقف هادي وكانه لم يحدث شيء ،،يا ترى انت ناوي على ايه يا جواد؟!!
___________________
ف منزل عاصم
_______________
فتح عاصم الباب بانفعال قائل ::براحه يا بني ادم انت هتكسر الباب… انت مين وعايز ايه؟!
يدخل رجال ويدفعوا عاصم من امامهم ويدخله، ويرجع يقف امامهم عاصم مره اخرى بانفعال قائل:: انتم مين وازاي تدخلوا شقتي بالمنظر ده؟! انتم لو ما خرجتوش حالا،،، انا هبلغ الشرطه
تخرج ناديه من الغرفه وهي تحمل طفلها قائله:: وتفتكر هتقدر تبلغ الشرطه عن الراجل اللي بياكلك عيش
ثم تعطي ابنها لا احد الرجال وتقول للاخر الشنطه في الاوضه جوه نزلها العربيه
عاصم بانفعال يقترب عليها ولكن يمسكه احد الرجال قائل:: اللي بيحصل ده يا ناديه،، وشنطه ايه اللي هينزلها العربيه انت هتروحي فين ؟!
ناديه قائله :::هو انت مش بعت وقبضت التمن، جه وقت تسليم البضاعه لصاحبها
عاصم يحاول الفرار من الحارس ولكن لا يقدر قائل:: سيبني يا بني ادم انت ….بقول لك سيبني
ناديه ببرود قائله:: اهدى كده وبلاش تعصب نفسك وسيبهم يشوفوا شغلهم ومن مصلحتك تفضل هادي
عاصم بعصبيه يضـ ـرب الحارس بـ ـوكس ويحاول ان يقترب من ناديه لكن ياتي حارس اخر ويقف امامه
ويضـ ـربه ضـ ـرب متتاليه ويركع على الارض امام ناديه وتضغط هي على يده بقدمها قائله:: هو مش انا قلت لك من مصلحتك تفضل هادي…
عاصم وهو يتالم قائل :::اااااه……اللي انت بتعمليه ده هيبقى ثمنه غالي قوي؟!!
ناديه تضغط على يده ليتالم اكثر قائله:: انا خلاص دفعت التمن…الدور دلوقتي عليك انت تدفع….. دي حاجه بسيطه جدا من اللي لسه هتشوفه!!!
عاصم بوجع قائل ::هااااااا…..انت لسه على ذمتي وانت مستحيل تعملي كده وتروحي الراجل تاني وانت لسه على ذمتي
ناديه بضحكه ساخره قائله::: انا كمان في يوم من الايام كنت بقول انك مش ممكن تعمل كده لكنك عملت وبعتني
ما تقلقش انت علمتني ازاي اقفل عيني عن اخلاقي ومبادئي،،،
عاصم تشتعل النيران في قلبه قائل:: انت مش زيي؟ وعارف انك مش ممكن تعملي كده ….ناديه انا بحبك
ناديه قائله:: انت خلاص بقيت خيشه رميتها في الزباله ومش هستخدمها تاني ….وحياه ابني لا هوريك ايام اوسخ من اللي انت وريتهاني؟!!!!
تنهي كلامها وتترك المنزل وتذهب وهو ملقي على الارض لا يقدر ان يمنعها ولا يعرف بماذا تفكر؟!!!!
___________________
بعد ان انهى زيارته الى احد السجناء يركب سيارته وينظر له اردام صديقه الذي كان ينتظر بالسياره قائل:: ممكن افهم انت ليه جيت هنا؟!
جواد هو يشغل محرك السياره قائل::: علشان توصل للحقيقه لازم ترجع الطريق من اوله وتركز كويس في تفاصيله!!!
اردام قائل ::انا مش قادر افهم انت ليه دايما بتدور على اللي بيتعبك ،،انسى ،،اللي راح عمره ما هيرجع
جواد قائل:: ناديه بقى لها خمس سنين متجوزه واتجوزت الراجل اللي هي اخترته واللي كانت بتحبه انت قدرت تنساها؟!!
اردام بوجع قائل::: بلاش تفتح جروح قديمه هغطاها تراب الزمن
جواد قائل:: الزمن بيعيد نفسه من تاني،، انت اتخليت عن حبك،، وانا مستحيل اتخلى عن حبي
اردام يفتح باب السياره وينزل بانفعال قائل::كنت عايزني اعمل ايه وانا شايفها متعلقه بيه وبتحبه
انا دوست على قلبي لما شفتها مبسوطه معاه
جواد يطفئ السياره وينزل قائل:: هي اتخدعت فيه، وانت كنت عارف حقيقه عاصم وسكت ما حاولتش حتى تمنعها وتخليها تشوف الحب الكبير اللي في قلبك،،انت اللي سبتها لقمه طريه لعاصم…
اردام بغضب قائل:: انا رحت واتكلمت معاها، قلت لها انتي متاكده من مشاعرك اتجاه ،،قالت لي اه،، هي ما قدرتش تشوف الحب ده،، انا حاولت امنعها لكني ما قدرتش
جواد قائل ::اوقات بنختار الطريق الصعب لاننا بنحس ان لتحقيق الاشياء المهمه ،علينا ان نختار الطريقه الصعب ،بنحس ان الصعب هو الطريق الصحيح،، لكن ليه؟! ليه ما نختارش الطريق السهل….. خصوصا لو ما كناش مستعدين للطريقه الصعب؟!!
اردام بنبره متالمه قائل:: لان الطريق السهل اللي انت بتتكلم عنه ده، هي قفلت بابه بكلمه واحده،، لما قالت انها بتحبه واختارت انها تكون معاه،،
جواد قائل:: انا بقى اخترت الطريق السهل…!!!؟
اردام بشك قائل::: انت ناوي على ايه يا جواد،،؟!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نياط القلب)