رواية نياط القلب الفصل التاسع 9 بقلم حور طه
رواية نياط القلب الجزء التاسع
رواية نياط القلب البارت التاسع
رواية نياط القلب الحلقة التاسعة
فريال:: مالك يا ابو ناديه شايل الهم ليه
وجابر يبص لها بطرف عينه ::هو اللي يخلف البنات هيبقى وراه حاجه غير شيل الهم
فريال ::قول الحمد لله على اللي ربنا رزقنا بيه مش يمكن لو كانوا صبيان كانوا بهدلونا
جابر :: سيبك من الكلام اللي هيودي ولا هيجيب تاخدي بنتك النهارده وتروحي للدكتوره
فريال :: الدكتوره ليه يا اخويا البنت مش تعبانه ولا حاجه بعد الشر عليها
جابر:: اصحي للكلام يا فريال انا مش ناقص غباوتك دي خالص
فريال بطيبه ::طيب بس فهمني في ايه ليه عايزني اودي البنت للدكتوره
جابر:: علشان تعرفي بنتك بنت ولا لا ؟؟
فريال بصدمه:: انت بتقول ايه يا ابو ناديه انت ازاي تقول على بنتك كده
جابر ::انت تسمعي اللي انا اقول لك عليه وبس انت ناسيه ان بنتك جبناها من كباريه ورفضها اللي مش طبيعي للدكتور هشام ده لازم يكون وراه سبب
فريال بزعيق :: انا بناتي متربيين احسن تربيه ولا يمكن يعملوا حاجه زي دي
جابر يمسكها من شعرها:: انت بترفعي صوتك في وشي يا وليه النهارده اول ما تيجي من الجامعه تاخديها وتروحي للدكتوره وانا هاجي معاكم علشان لو اتاكد يا ويلك انت وبنتك لو كان شكي طلع في محله
فريال بوجع من مسكته :: حرام عليك لحد امتى هتفضل تظلم كده في بناتي واحد غيرك كان يفرح ان عنده بنتين زي القمر ورافعين راسه بتعليمهم وبتربيتهم
جابر يزيحه على الكنبه بغضب ::انا ربنا ابتلاني بيكي انت وبناتك لو الصايعه بنتك دي طلع فيها حاجه و ما طلعتش بنت هخلص عليها وعليكي بايديا دول
فريال بعد ما جابر خرج من البيت تبدا تتكلم مع نفسها:: ممكن وتين تكون عملت حاجه زي دي عشان كده بترفض الجواز باستمرار لا لا لا لا انا بنتي مستحيل تعمل حاجه زي دي انا مربياها لكن لو طلع كلام جابر صح ده ممكن يقتلها؟؟؟؟
فريال بدموع ترفع ايدها بالدعاء :: يا رب تحمي بناتي من ظنون ابوهم وشره وتسترها عليهم
💗💗💗💗ف جامعة وتين💗💗💗💗💗
عمر: :ما فيش داعي انك تخبيه عليا لاني عرفت ان انت
وتين بارتباك ::عرفت ايه مش فاهمه
عمر يلاحظ ارتباكها وبهدوء :: اهدي انا بس عايز اساعدك
وتين بخوف انه يكون عارف حادثه الاغتصاب :: تساعدني؟ومين قال لك اني محتاجه المساعده من حد
عمر بابتسامه:: انا مش حد انا صديقك المقرب واللي هعمله واجب عليا هتقدم لك واخلصك من الدكتور هشام وارتباطنا هيكون سوري قدام الناس بس &انا عمري ما افكر اني استغلك
وتين بارتياح وابتسامه خفيفه:: انت صديق حقيقي يا عمر بس انا مش محتاجه لكل ده انا خلاص مش هرتبط بهشام
عمر باستغراب :: بس ازاي عمي جابر مصر على جوازك منه ماما قالت لي كده
وتين :: ده حقيقي بس ابله ناديه وعدتني انها هتكلم بابا ويغير رايه ان شاء الله
عمر :: وتين احنا صحاب من الطفوله لو ناديه ما حلتش الموضوع انا عرضيه مازال قائم
وتين ::شكرا بجد لاهتمامك
عمر بابتسامه :: اللي بينا صداقه مش شكرا ده كلامك
وتين بضحك :: اكيد عندي محاضره بعد اذنك
تمشي وعمر يقف ويبص عليها وهي ماشيه :: عمري ما هتخلى عنك حتى وانا عارف انك بتحبيه وينك عمرك ما هتكوني ليه ولو كنت فشلت اكون حبيبك اوعدك مش هفشل اكون صديقي يحميك
💗💗💗💗💗💗بقلمي حور طه💗💗💗💗
في مكتب نوال تدخل السكرتيره:: احنا جاهزين للاجتماع يا نوال هنا
نوال بتركيز:: الكل موجودين الاجتماع ده مهم مش عايزه اي حد يكون ناقص
سكرتيره:: ايوه يا هانم المهندسين كلهم موجودين وفي انتظار حضرتك
نوال بتفكير وهي تقفل الملف :: الباشمهندس جواد جاء
السكرتيره:: ايوه لسه واصل من نص ساعه ومع المهندسين في غرفه الاجتماع
نوال بابتسامه وهي خارجه من المكتب:: تمام بلغي بابا اننا جاهزين
في غرفه الاجتماعات
اردام ::ايوه كده انزل شغلك وشوف حياتك ما توقفهاش
جواد ::حياتي لسه مش هتقف دلوقتي
اردام ::انت لسه برده بتفكر ان في حد قتلهم جابني اللي حصل قضاء وقدر سيبك بقى من الافكار اللي في دماغك دي
جواد:: انت عرفت ان الدكتوره مروه عبد السلام سافرت باريس
اردام:: ما تسافر يا ابني دي دكتوره تلاقيها عندها مؤتمر ولا عندها حاجه بتحضرها هناك احنا هنقعد ندور وراها جواد ما تخليش افكارك توديك لطريق مسدود مش هينوبك منه غير التعب
جواد يغير الموضوع ::ما تعرفش الاجتماع ده بخصوص ايه
اردام:: مش عارف والله نادين بيه ونوال هانم طلبوا المهندسين كلهم الظاهر في مشروع جديد
جواد ::واضح ان الموضوع اهم من ان في مشروع جديد
اردام ::يا عم انت هتشغل بالنا ليه كلها شويه ويجوا ونفهم في ايه يمكن يرفعوا لنا مرتباتنا
جواد بابتسامه خفيفه ::طموحك عالي قوي دول عالم ايحه
الكل يقف بسرعه وردام بصوت منخفض ::طيب اسكت علشان وصلوا
نديم يقعد على الكرسي:: اتفضلوا اقعدوا
نوال كانت تجلس مقابل جواد وتنظر له بنظرات اعجاب وكانها كانت مشتاقه لرؤيته
نديم يكمل :: طبعا كلكم بتسالوا الاجتماع ده اتعمل ليه
نوال وهي ما زالت تنظر لجواد ::في قرار اخذناه وكلكم لازم تسمعوه
نديم:: مشروع الاقصر خدنا الموافقه عليه ولازم تحضروا نفسكم كويس قوي لان المشروع ده مهم جدا
نوال ::الباشمهندس جواد هو اللي هيكون المسؤول عن المشروع ده وكلكم هتشتغلوا تحت مسؤوليته
اردام بابتسامه يبص له ويقول بصوت منخفض:: ابسط يا عم اهو العالم الايحه ادوك فرصه من دهب
جواد باستغراب:: انا لكن في مهندسين كثير اقدم مني في الشركه ويستحقوا الفرصه دي اكتر مني
نديم:: احنا بندي الشغل والمناصب للكفاءه مش للادميه
نوال بابتسامه ::انت اثبت كفاءتك في المشروع الاخير بيتهيالي ما فيش حد يستاهل منصب رئيس المهندسين غيرك
جواد بتفكير:: شكرا جدا لثقه حضراتكم دي
نديم:: الملفات اللي قدامكم دي دي فيها كل التفاصيل عن المشروع عايزكم تراجعوها كويس قوي وتبداوا تجهزوا التصاميم وانت يا باشمهندس جواد هتكون المسؤول قدامي عن المشروع ده تقدروا تتفضلوا على مكاتبكم
الكل يخرج ونوال تخرج ورا جواد بسرعه ::ممكن تعزمني على الغداء بمناسبه المنصب الجديد
جواد بابتسامه خفيفه :: اه طبعا اتفضلي
💗💗💗💗💗بقلمي حور طه💗💗💗💗💗
بيسان بصدمه ::انت ايه اللي جابك هنا
فارس ::ما بتروحيش الجامعه ولا بتردي على مكالماتي قلقت عليك
بيسان بخوف تبص على السلم تشوف حد طالع ::طيب ماشي دلوقتي
فارس:: انا ما جيتش عشان امشي في ايه يا بيسان انت بتتهربي مني ليه انت في حد ثاني في حياتك
بيسان بتوتر ::انت بتقول ايه هو ده وقت كلامك ده فارس امشي قبل ما حد يشوفك انت كده هتعمل لي مشكله لو حد شافك
فارس بحب ::حاضر همشي بس طمنيني عليك
بيسان تسمع حد طالع على السلم وتشدي فارس لجوه الشقه بسرعه وتقفل الباب
فارس كان بيبص عليها وهي لا يفرقوا عنها الا انفاس قليله يسرح فيه عينيها الخايفه وينسى كل شيء
بيسان تنظر من العدسه السحريه وتتاكد من ان ما فيش حد على السلم وتلتفت عليه وهي تتنفس بعمق وتغمض عيونها:: الحمد لله عمي عباس طلع شفت جنينه كان هيعمل فينا ايه لو حد شافك هنا هتبقى مصيبه
فارس لسه سرحان في جمالها وابتسامه ::انا عايز اقول الدنيا كلها اني بحبك ومش قادر ابعد عنك
بيسان بارتباك تبعد عنه قليل:: فارس انت لازم تمشي حالا ابي ممكن يجي في اي لحظه لو شايفاك هتبقى مصيبه ارجوك امشي وما تحاولش تيجي هنا تاني
فارس بانفعال:: ليه مش عايزاني اقابله واكلمه ليه بتحمليني ذنب حاجه انا ما ليش ذنب فيها
بيسان بحزن ::مش هقدر اختار بينك وبين اخويا لو اتحطيت في الاختيار بينكم افهمني انا ما ليش في الدنيا دي غير اخويا مش هخسره
فارس بوجع ::يعني عندك استعداد تخسريني
بيسان تتمالك نفسها بصعوبه:: يمشي يا فارس امشي وانساني اللي بيني وبينك بقى اكبر بكثير من الحب
فارس بعصبيه ::اخوك لازم يفهم اني ما ليش ذنب في اللي حصل ما حدش كان ليه ذنب في اللي حصل ده
بيسان بانفعال:: اخويا خسر مراته وبنته اللي ما لحقش يشوفها انا مش هسيب اخويا حتى لو اضطريت اني ادوس على قلبي
فارس ينظر لها بحب:: بيسان انا بحبك ممكن اعمل اي حاجه عشان اقنع جواد وافهمه اااان؟؟
بيسان تقاطعه:: فارس من فضلك امشي مش عايزه حد يشوفك هنا واللي بين كان جميل فبلاش تمحيه بتصرفاتك دي
فارس بعناد يفتح الباب عشان يخرج:: انا همشي بس انا مهما حصل مش هسيبك
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نياط القلب)