روايات

رواية نور وأنس الفصل الأول 1 بقلم رياس

رواية نور وأنس الفصل الأول 1 بقلم رياس

رواية نور وأنس الجزء الأول

رواية نور وأنس البارت الأول

نور وأنس
نور وأنس

رواية نور وأنس الحلقة الأولى

:هو انتي اتخطبتي انتي و انس بجد وانا مسافره
:اه والله يا بنتي غصب الميعاد اتحدد فجأه وكل حاجه حصلت فجأه بس اول حد في فرحي طبعا
قربت حضتنها متزعليش مني بقي حوريه
:انا مش زعلانه منك انا بس استغربت حاجه
:حاجه
حاجه ايه
:لا يا نور متشغليش بالك
:انا مش فهماكي بس مضطره امشي بقي عشان يوسف مستنيني تحت
:ماشي يا حبيبتي.
نزلت وانا بركب العربيه مع يوسف
:اتأخرت
:لا ابدا
:طب جعانه اوي هتأكلني فين
مسك ايدها وباسها
:في اي مكان نوري عيزاه
:المطعم اللي روحناه قبل كده فاكر لما خدتني من الجامعه و روحنا
:اه فاكر حاضر يا ستي
:شكرا اوف ده نسيت اكلم انس
اضايق يوسف بس محبش يبين :تكلميه ليه
:عشان اقوله نازله معاك يا يوسف
لحسن يضايق انا لسه جديده في مواضبع الخطوبه والكلام
ده ضحكت وانا بمسك الموبيل و ارن علي انس
:الو يا حبيبتي عامله ايه
:الحمدلله يا انس وانت عامل ايه
:الحمدلله ايه انتي انزلتي ولا ايه
:اه لسه هقولك نزلت روحت لحوريه انت عارف كانت مسافره
:لوحدك
:لا يوسف معايا
:يوسف طب و مقولتيش اجي اوصلك ليه
:ايه يعني فيها ايه ده يوسف اللي بيوديني في اي مكان من وانا صغيره
:طيب يا نور مش مشكله راجعه امتي
:هنروح ناكل كده وراجعه يلا هقفل بقي
باي
:باي يا نور
:ايه البيه زعلان انك نازل معايا
:لا يا يوسف تلاقيه اضايق يمكن اني مقولتش لي قبل ما انزل
:هو البيه هينسي نفسه ولا ايه ده اللي بينكم دبله ممكن نرميها في وشه في اي وقت
:اهدي يا يوسف اكيد هو ميقصدش هو عارف انك ابن عمي و زي اخويا يعني خلاص بقي فك
:طيب طيب
:شكلك لسه زعلان
:خلاص بقي يا نور
مسكت ايد يوسف اللي مش سايق بيها
:يا يوسف انت هتاخد علي كلامه وبعدين اديك قولت بيني وبينه دبله مضايقش نفسك بقي وبعدين هو في حد يقدر ياخد مكانتك عندي يا يوسف ده انت بعد موت بابا الله يرحمه وانت حياتي كلها
ابتسم يوسف وباس ايدها اللي هي مسكه ايده بيها
:انا مقدرش اتخيل حياتي من غيرك ده انتي نور حياتي
:و لا انا يا يوسف
ابتسم يوسف و ركز في طريق وهو ماسك ايدها
:يلا يا ستي وصلنا
نزلنا انا ويوسف
دخلنا المطعم
سحبلي الكرسي
:مرسي
قعد قدامي
:تطلبي ايه
:اطلبلي زيك
:حاضر
طلب يوسف الاكل
:عايزين ننزل نعمل shopping
:ليه بقي
:عايزه اجبلك حجات علي زوقي معرفش مالك بقالك فتره بتنزل لوحدك يا دكتور
:انتي عارفه ان دكتور طالع عينه و بنزل صدفه
:ماشي بس انا اصلا عايزه انزل اشتري فستان عيد ميلاد حوريه بعد يومين
:ماشي يا ستي ننزل بكره ايه رايك
جه الاكل و بدأت نور تاكل
:وليه مش انهارده
:انهارده مشغول هروحك واروح المستشفي خليها بكره احسن عشان يكون في وقت للف بتاع الهانم
ضحكت وانا برد عليه
“فدايا يا دكتور اجيب حاجه وحشه يعني
:لا ازاي نلف ٢٤ ساعه مش مشكله
:كل طيب
:حاضر
:شكلك مش جعان حسه اني دبستك سيكا
:فداكي ياستي وبصراحه مش جعان اوي هاكل حاجه خفيفه
:عنك لو مش عايز عنك هاكله وكأنك كلت
:طيب كليه اطلبلك تاني
:لا لا بهزر كل
:حاضر ياستي
:ايه رايك نعمل Matching نلبس نفس اللون شكلنا هيبقي سكر
ضحك
:سكر ماشي ياستي
خلصنا اكل و يوسف دفع
:هروحك واروح المستشفي
:هتتأخر بليل
:لسه مش عارف
؛هستناك نتعشي سوا
:طيب حاضر هحاول متأخرش
بعد فتره وصلنا
:يلا يا حبيبتي وصلنا
:خلي بالك من نفسك هستناك علي العشا
:حاضر يا حبيبتي
نزلت و بصتله من شباك العربيه
:هتلي معاك شوكلاته بالبندق
:حاضر يا ستي وعصير مانجا كمان حاجه تاني
:هو اللي معيشنا هو هو اللي مشربنا هو مع السلامه يا دكتره
ضحك يوسف
:سلام يلا اطلعي
مشيت نور وطلعت البيت
وعدت علي عمها و مراته سلمت عليهم
الدور الاول في عمها و مراته و يوسف عايشين
وهي مامتها عايشين في دور تاني
والدور التالت جدها
دخلت جوري بيتها
:حمدالله على السلامه يا حبيبتي
:الله يسلمك يا ماما
:هتتغدي
:لا يا حبيبتي اكلت مع بوسف بقي معلش
:طيب يا حبيبتي بالهنا عملتي ايه مع حوريه
:الحمدلله مزعلتش مني بقي انتي عارفه حوريه دماغها كبيره بس والله علي عيني الخطوبه تتعمل وهي مش معايا
:معلش بقي خطيبك كان مستعجل معرفش ليه
:يلا اللي حصل حصل هدخل انام شويه
:ماشي يا حبيبتي
بعد ساعتين وقعدت اقرأ روايه كان يوسف جبهالي من فتره
لقيت تليفوني بيرن وكان انس
:ايه با حبيبتي عامله ايه
:بخير يا حبيبي روحت
:لا خلصت شغل ونازل مع صحابي شويه
:ماشي خلي بالك من نفسك
:حاضر يا حبيبتي
:بقولك انا هنزل بقولك اشتري فستان عشان عيد ميلاد حوريه بعد يكره
:مع يوسف صح
:اه انس انا مش محتاجه اقولك يوسف عندي ايه بلاش كلامك ده بقي
:طب ما ننزل مع بعض
:انا هروح مع يوسف كده كده هجيب لبس هو كمان
:اه لبس طب وانتي هتروحي مع يوسف ولا معايا
:لو فاضي و هتروح نتقابل هناك يعني وهاجي مع يوسف
:تروحي مع يوسف بجد ماشي يا نور براحتك مع السلامه
:في ايه يا انس
:ولا حاجه لازم اقفل عشان داخل صحابي باي
:باي يا انس
:قفلت مع انس وانا ببص في الساعه لقيت ميعاد رجوع يوسف قرب قومت لبست و سرحت شعري و حطيت ليب جلاس
ونزلت عند عمي
عشان اساعد مرات عمي عشان هنتعشي معها
خلصنا كل حاجه وحطينا العشا
الجد جلال :تعالي يا حبيبتي اتعشي
:لا يا جدو انا هستني يوسف
سناء مرات عمها:يا بنتي تعالي ده ممكن يتأخر
:لا يا طنط هو قالي انه مش هيتأخر عن معاده انهارده
احمد العم :خلاص يا جماعه سبوها براحتها
قعدت بعد اقل من نص ساعه كان يوسف جه
يوسف :السلامه عليكم
رد الجميع السلام
نور :حمدالله على السلامه يا دكتور ايدك فاضيه يعني
:ظلماني علي فكره العصير و الشوكلاته حطتهم وانا داخل التلاجه عشان يبقوا ساقعين
:طيب اذا كان كده اسفين يا دكتور
:ظلم بجد ظلم
:ما خلاص قولنا يا جو
يلا ادخل غير هدومك وتعال نطلع نتعشا في الروف
:طيب ماشي
احمد:انتو قاعدين تتهمسوا كده ليه
:ابدا يا عمي ده يوسف بيقولي نطلع نتعشا في الروف بقوله ماشي
احمد:ما تتعشوا هنا يا يوسف لازم تتعب بنت عمك
يوسف :انا
قاطعت يوسف:لا يا عمي عادي عادي ولا تعب ولا حاجه يلا ادخل يا يوسف غير وانا هطلع الاكل
:ماشي يا نور
نور:عن اذنكم
مشيت ناحيه المطبخ وانا بجهزلنا سندوتشات و كوبياتين عصير مانجا و طلعت الروف استني يوسف
يوسف:بقي انا اللي قولت
:ايوه
:ايوه انتي تكدبي الكدبه و تصدقيها
:لا يا جو بس قريت في عينك انك عايز تطلع هنا
:ده بس اللي قريتي في عيني
:اه ده بس اللي قريته
ضحك يوسف
:يبقي لسه بتتعملي يا نور
:عندك حق لسه مبتدئه مصيري اتعلم و اقرأ كل حاجه
:يمكن
:طب كل يا دكتور كل
بدأنا ناكل
:عملت ايه انهارده في الشغل
:العادي
:واو صراحه اجابه مشوفتش احسن منها
:عارف انا اجاباتي نموذجيه
: جدا نموذجيه جدا
طيب المهم هننزل بكره عشان الفستان وهديه حوريه
:اه انا هروح ساعتين بس كده و ارجع نبدأ اليوم من اوله
:فل عليك يا دكتره
:اي خدمه
قعدنا نتكلم شويه وخلصنا اكل
يوسف :يلا هقوم انام بقي
:وانا خلاص مش قادره
فجأه سمعوا اذان الفجر
:ياربي يا يوسف ده الفجر
:قعدنا كل ده
:مخدتش بالي من الوقت خالص
طيب يلا انزل صلي ونام و ابقي اتصلي بيا قبل ما تيجي بساعه عشان ابقي عارفه
:خلاص تمام تصبحي على خير يا نوري
:وانت من اهله يا جو
نزلنا ودخلت الحجات في المطبخ غسلتها وصليت
ونمت
تاني يوم
صحيت كان يوسف راح الشغل فطرت وقعدت مع ماما شويه
ويوسف كلمني وقالي انه قدامه ساعه
رنيت علي انس
:الو يا حبيبتي
:ايه يا انس عامل ايه
:الحمدلله
:بقولك انا هنزل مع يوسف بقي عشان نشتري لبس وكده
:تمام يا حبيبتي انزلي رايحه فين بقي
:هروح مول ……. في محلات حلوه
:تمام يا حبيبتي
:ماشي يا انس مش عايز تقول حاجه
:لا ليه في حاجه
:لا ابدا خلي بالك من نفسك باي
:باي
:ماله غريب كده ليه ده انا قولت هسمع أسطوانة يوسف بتاعه كل مره يلا الحمدلله
لبست وجهزت نفسي و يوسف جه بعد ساعه و روحنا المول
:ايه رايك في ده
:ده ابيض
:ايه العبط ده يا يوسف وانا رايحه فرح
:انتو ك بنات بتضايقو لما واحده تلبس ابيض
ضحكت علي كلامه
:لا يا جو الكلام ده في الافراح بس عموما مش حساه اوي حسه هيبقي في حجات احلي تعال
تليفوني رن وكان انس
:طب ثواني يا يوسف ارد
بعدت شويه و رديت
:ايه يا انس
:ايه يا نور انتي فين
:في المول ما انا قولتلك
:اسم المحل اللي انتي في يعني
:اسمه ……
ليه في حاجه ؟
:انا طالع ليكي
:طالع ليا ايه انت في المول
:اه يا حبيبتي باي
قفل قبل ما يسمع ردي
:مجنون ده ولا ايه ده شكلي هشتري فستان اسود علي دماغي
يوسف قرب مني
:ايه يا نور في حاجه ولا ايه
:لا مافيش بس اصل ده انس طالع
:طالع وهو الحيوان ده انتي قولتيلي بجي معانا
:بس بس الله يسامحك صوتك اسمه انس يا يوسف ده خطيبي بردو وبعدبن انا قولتله ان احنا
نازلين بس ومقاليش حاجه دلوقتي قالي انه طالع
:وهي الهانم مديه لي تحركاتنا يعني لازم تقولي اسم المول
:خلاص بقي يا يوسف اهو جه لو سمحت اتكلم معه بذوق
:وانا قليل الذوق
:لا يا حبيبي مقصدش اسفه
قرب انس مننا
:ازيك يا يوسف
:احسن منك
ضربت يوسف في كتفه براحه
:بطل هزار يا جو
عامل ايه يا حبيبي
:الحمدلله يا حبيتي ايه جبتي حاجه
يوسف بهمس وصل لنور :حبكوا برص
بصيت ليوسف
وانا بكلم انس
:لا لسه بشوف تعالو ندخل المحل ده شكله حلو
دخلنا محل ولقيت فستان احمر كان شكله حلو
:هاا ايه رايكم ده حلو
انس:شكله حلو اوي وهيبقي احلي عليكي
يوسف بص لانس:وحش اوي
:ليه يا يوسف ماله
:وحش مش عاجبني ايه زوقي مش عجبك دلوقتي
:طيب طيب خلينا نشوف حاجه تانيه
:بصوا ايه رايكم في السكيرت دي علي بلوزه ستان هتبقي حلوه
يوسف:شكله حلو هتيها
انس:وحشه في حجات احلي يا حبيبتي
بصتلهم وانا بستغفر ربنا لان واضح ان انا مش هشتري حاجه انهارده
بعد ساعه
:ايه رايكم في ده
كانوا هيتكلموا
:بس بس انا هدخل اقيسه الاول و تقولولي رايكم
كان فستان اسود في لمعه لبعد الركبه
قسته وخرجت وانا شكله عجبني اوي
:ايه رايكم بقي
يوسف ؛حلو اوي انتي محليه الفستان
انس:حلو يا حبيبتي اي حاجه عليكي بتبقي حلوه
:طيب الحمدالله اجتمعنا علي حاجه هدخل اغير و نشتريه
دخلت غيرت وخرجتلهم لاقتهم بيتناقشوا مع بعض يعني مش بينخانقوا لا ده نقاش مش اكتر
:ايه في ايه صوتكم
يوسف:البيه عايز يدفع
انس:البيه ده يبقي خطبها انت مالك
:انا ابن عمها وهي مسؤله مني انت خطبها مش أكتر
:مش اكتر دي هتبقي مراتي
:هتبقي لما تبقي بقي ابقي ادفعلها
انس بصلي
:يا حبيبتي انا هدفع اعتبريه هديه مني موافقه
:لا يا انس شكرا
بصله يوسف بانتصار و كان هيطلع فلوسه
:ولا انت يا يوسف هتدفع
:نعم وده ليه ان شاء الله
:يا جماعه انا هدفع والله لو حد قال حاجه هسيب الفستان وامشي
سكتوا وانا روحت دفعت و خرجنا
:تعال بقي يا يوسف نجبلك قميص كده ونمشي
هتيجي معانا يا انس
انس:اه انا كمان عايز قميص
يوسف قرب وهمس ليا
:ما تغوري خطيبك المتخلف ده بدل اقت.له واخلص
:اوف يا يوسف وهو عملك ايه
اكلمت بصوت عالي
:يلا انس تعال نشوف محل
ودخلنا محل رجالي
:هجيب قميص اسود ليوسف و نشوف انت عايز ايه
:انس :وانا عايز قميص اسود
بصله يوسف بعصبيه و جه يقرب منه
مسكت يوسف :ايه يا جو رايح فين
وسحب اول قميص جه في ايدي و مسكت ايده اديته القميص
:خد يلا قيس ده يلا يا جو
سحبته للبروفه و سبته
روحت لانس اللي كان بيتفرج و ساكت :ايه يا انس هتجيب ايه بقي
:قميص اسود
:اشمعنا يعني مع انك مش بتحب اللون الاسود
:تجديد يا حبيبتي طيب
خدت قميص اظن ده هيبقي مقاسك صح
:صح هقيسه واجي
:تمام
خرج يوسف الاول
:ايه الحلاوه دي يا دكتور
:فين الحيوان اللي معانا.
:يا يوسف هو عملك حاجه
سيبك بقي المهم القميص حلو ومظبوط هتجيب حاجه تانيه
:لا خلاص.
:تمام ادخل غير
:ايه رايكم
بصله يوسف :زفت
:جو بطل هزار انت عارف يا انس يوسف بيحب يهزر كده
القميص شكله حلو و مظبوط هتجيب حاجه تاني
:لا يا حبيبتي هدخل اغير
:اوكيه
خلصوا و دفعوا الفلوس و انا مستنايهم
انس :ما تيجوا نروح ناكل
نور :فكره ح
قاطعها يوسف :انتي نسيتي يا نور مرات عمي قالت عايزين نتعشا كلنا مع بعض انهارده بقي و نتجمع تجمع عائلي
انس:طيب مافيش مشكله هاجي اتعشا معاكوا وبالمره اشوف حماتي
:انت سمعت انا قولت تجمع عائلي واخد بالك
:سمعت يا جو وبعدين ما انا من العيله يلا يا حبيبتي هتيجي معايا في عربيتي ولا عربيه ابن عمك وبص ليوسف
:نور هتيجي مع ابن عمها وجت معايا و هتمشي معايا
ومسك ايدي و شدني ناحيه عربيته و ركبنا
:يا يوسف انت بينكم عدواه يا بني مالكوا بتتكلموا من تحت لتحت كده ليه
:نور بس عشان انا مش بحب الغباء
:انا غبيه يا يوسف
بصلها يا يوسف ومحبش يتعصب عليها
: لا يا حبيبتي انا اللي غبي ممكن بقي تسكتي لحد ما نروح
بصتله وسكت طول الطريق لحد ما وصلنا و انس كان ورانا بعربيته
دخلنا البيت و انس سلم عليهم وطبعا كنت كلمتهم وانا مع يوسف بلغتهم ان انس معانا
قعدنا ناكل مع بعض وانس كان عمال يهزر مع ماما و طبعا يوسف مكشر ومش طايقه
واللي عصبه اكتر لما سمع ماما بتقولي
:طيب يا نور هاتي حاجه لخطييك و ادخلوا اقعدوا مع بعض شويه في البلكونه
:حاضر يا ماما
تشرب ايه انس
:اي حاجه
:قول عصير قهوه شاي
:طيب خليها عصير
:حاضر
دخلت المطبخ حطيت و جبت عصير لينا
دخلت لقيت يوسف و انس قاعدين
:اتفضل يا حبيبي
:تسلم ايدك
:شكرا قعد علي كرسي في نص بين انس و يوسف
انس :في حاجه يا يوسف عايز اتكلم مع نور شويه
يوسف:محرم يا انس
:محرم ايه يا جو هو انت اخوها ده انت ابن عمها
:خليك في حالك
سمعنا عمي بينده علي يوسف
قام يوسف وهو متعصب
:انا راجع
:اشرب يا انس متركزش هو يوسف كده
:حوريه هتعمل عيد ميلادها فين
:في النادي تجديد بقي وكده
هتبقي فاضي
:اه تمام انتي جبتي هديه
:اه جبتلها لما كانت مسافره
:وهي مضايقتش منك عشان الخطوبه
:لا لا فهمت الحمدلله
:طب كويس تتعوض قي الفرح
:اه ان شاء الله
:بمناسبه الفرح ايه
:ايه
:يعني انا متكلمناش في تجهزات ولا حاجه وانا مستعد اني ابدأ
:انس والله مكملناش شهر علي خطوبه لسه بدري
:وانا بقولك نعمل الفرح بكره انا بقول نبدأ نجهز و ونشوف هنعمل ايه
بصتله وانا مش عارفه ارد عليه بأيه
قاطعنا يوسف اللي دخل
بهدوء قعد جنبي و هو بيبصلنا
بصله انس بضيق من تصرفاته
:طيب يا نور نكمل كلامنا بعيدين كلامنا لسه مخلصش
:تمام يا انس
:طيب همشي انا بقي
:ليه ما تقعد معانا شويه
:مره تانيه بقي اجيلك بكره عشان العيد ميلاد ولا رايحه مع الدكتور وبص ليوسف
يوسف:لا يا انوس رايحه مع الدكتور متتعبش نفسك
:معلش يا انس هروح انا مع يوسف بقي ونتقابل هناك
:طيب يا نور وفكري في كلامي عن اذنك
:تمام
قعدت علي كرسي وانا ببص ليوسف
:وصلوا للباب يا يوسف
خرج يوسف وانا فضلت قاعده بفكر
:سرحانه في ايه
:ولا حاجه يا يوسف
:الموضوع اللي بيقولك فكري
:ولا حاجه يا يوسف
:مالك يا نور الحيوان ده قالك حاجه تضايقك
:لا ابدا ده كان بيكلمني عن الفرح
اتصدم يوسف
:الفرح
:اه كان بيقول يعني ان احنا نبدأ التجهيزات
:امم وانتي قولتي ايه
:مافيش يعني مكملناش الكلام
:طيب قومي نامي الوقت اتأخر
:تصبح على خير
:وانتي من اهله
طلعت سلمت عليهم و طلعت شقتي و نمت بعد تفكير في كلام انس
الصبح
:صباح الخير يا ماما
:صباح النور يا حبيبتي رايحه فين بدري كده
:حوريه كلمتني قالتلي اروحلها عشان نشوف المكان جهز ولا لا و كده واكون معها يعني
:طيب يا حبيبتي يوسف هيوصلك
:لا يوسف راح الشغل انا كلمته عشان يخلص الشغل و يبقي يجلنا
ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
:حاضر يا حبيبتي مع السلامه نزلت و ركبت تاكسي عشان اروح الحوريه البيت
في بيت حوريه
:يا رورو مين عيد ميلادها انهارده
حضتنها
:كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي
:وانتي طيبه يا نور ربنا يخليكي ليا
:اتفضلي يا ستي يارب تعجبك
:تعبتي نفسك والله احنا مافيش بنا الكلام ده
:افتحيها بس وقوليلي رايك
فتحت حوريه البوكس وكان فستان لونه ازرق و سلسله لونها ازرق
:الله شكلهم حلو اوي تعبتي نفسك والله يا نور
:ولا تعب ولا حاجه قوليلي بقي هنعمل ايه
:مافيش حاجه هنعمل ميك اب و نروح قبل عيد الميلاد بساعه كده عشان نشوف المكان وبس
:خلاص يلا بينا
عملوا ميك اب و جهزوا نفسهم و راحوا النادي
في النادي
انس اتصل ب نور
:ايه يا حبيبتي انتي فين
:في النادي
:روحتي بدري يعني
:عشان نشوف التجهزات بقي جاي امتي
:نص ساعه كده
:خلاص ماشي باي
:باي
حوريه:ده يوسف ولا ايه
:لا ده انس كان بيقولي جاي
:اه وانتي مبسوطه مع انس
:اه كويسين
:انا مش بقولك كويسن انا بقولك مبسوطه
:مبسوطه اه
:طب و
قاطعت كلامها لما لقيت يوسف داخل
:طب هشوف يوسف واجيلك يا حوريه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور وأنس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى