رواية نور العمر الفصل العشرون 20 بقلم حبيبة محمد
رواية نور العمر الجزء العشرون
رواية نور العمر البارت العشرون
رواية نور العمر الحلقة العشرون
قام وقف بصدمه وقال بعصبيه: ايي ازاي ده حصل ازاي طب والمشروع…. يووهه اقفلل وقفل بغضب ورمي الفاظه الي قدامو بغضب واتكسرت لحتت وخرج بغضب من البيت بأكمله وركب عربيتو ودقايق وكان علي البحر قعد وكان بيفكر يعمل اي مع عمر وفوسط تفكيره لمح بنت واقفه وبتكلم مع بنت صغيره وبتضحك معاها لفت نظرو المنظر ده وابتسم علي لعب البنت الكبيره مع البنت الصغيره وقرب منهم عشان يقدر يشوف مين دي اكتر لقي البنت الصغيره جريت والبنت الكبيره لفت تبصلها وابتسمت وبعدين بصت للبحر تاني
قرب منها وقال بتلقائيه: اسمك اي لفت بسرعه وقالت في حاجه يا اخ بقلم حبيبه محمد(انا بكتب اسمي لان رواياتي بتتسرق وده تعبي ومسمحش لحد يسرق حرف منو)
مراد: بابتسامه اخ… انا مراد المنشاوي كنت حابب اتعرف عليكي
حنان: معلش بس تتعرف عليا بمناسبه اي يلا من هنا يغالي
مراد: ضحك علي طريقتها اخ وغالي باين عليكي مشكله
حنان: بصتلو بقرف وابتسمت بسخريه وقرف وسابتو ومشيت اما هو ف وقف يضحك علي طريقتها الي ضحكتو ومشي
عند عمر ونور قام من النوم علي صوت رنه تليفونه رد الو
فؤاد: شكلك نايم انا قلت اطمن عليكو وعلي نور واطمنك ان كل حاجه اتظبطت وادم اتدفن خلاص واحمد هيخلص كل حاجه
عمر: احتا كويسين الحمدلله بصراحه مش عارف اقولك اي يفؤاد تعبتك معايا يصحبي
فؤاد: تعبك راحه يعم عمر المهم بس تاخد بالك من نفسك انت ونور وخلاص عشان مراد ميلعبش بديلو وانت فاهم
عمر: حاضر وانت كمان
فؤاد: ماشي يلا هتعوز حاجه…. عمر قالو شكرا وقفلو ونور كانت صحيت بس متكلمتش عشان عمر بيتكلم في التليفون وهو اول ما قفل شدها لحضنو جامد تحت استغرابها
عمر: اخد. نفس اول مره احس اني مطمن ينور
نور: ربنا يطمنك دايما يحبيبي بس هتخنقني انت كده وضحكت
عمر: بعدها عن حضنو شويه اهو يستي
نور: ضحكت طب يلا عشان انا جعااانهه
عمر: امم حاضر بس انتي مش ناسيه حاجه ينور
نور: بتفكير لا لي
عمر: اصلك اعترفتيلي بحُبك وضحك
نور: سكتت بكسوف وبعدين قالت احم انا بقول نقوم ناكل احسن
عمر: شدها عليه انا بقول نخلينا كده احسن
نور:بأحراج اي يعمر ابعد شويه مش كده انا مجروحه يعني
عمر: ضحك ولله طب اهو يستي وبعد عنها سنتي
نور: بقولك اي يحبيبي
عمر: تؤمري
نور: الامر لله وحده تعالا نقعد برا وناكل ونسهر لاحسن انا بحب القعده في الجنينه اووي يعمر
عمر: بمعاكسه وهي بتحبك اووي
نور: ضحكت بكسوف وقامت من جمبو وهو كمان قام وخرجو برا وعمر قال: هتاكلي اي
نور: اممم اي حاجه نعمل اي
عمر: هطلب اكل وطلب كريب ليهم والاتنين كانو قاعدين في الصالون عمر ماسك تليفونه ونور بتتفرج علي المسلسل
دقايق والجرس رن وعمر خرج واخد الاكل وحاسب ودخل وهو ونور دخلو المطبخ وهو كان بيحضرو مع تسالي السهره ونور واقفه جمبو وبتبصلو عمر بيبصلها لقاها بصالو ف ضحك وراح شايلها قعدها قدامو ع الرخام وهي بصالو شدتو عليها من ايدها الي فيها الكانولا ومسكت ايدو وقالت بصوتها الجميل ✨وخدتني من ايدي ياحبيبي ومشينا✨تحت القمر غنينا وسهرنا وحكينا ✨وفعز الكلاام✨بقلم حبيبه محمد
عمر: كان باصللها وشايف حبو فعنيها وكمل هو وقال✨ سكت الكلاام✨كملت نور وهي مبتسمه ✨وفعز الكلاام✨
عمر: ✨سكت الكلاام✨واتاريني… ماسك الهوا بأيديا ✨
نور: بصت فعنيه ✨ماسك الهوا✨
عمر: ضحك انا بقول كفايا غُنا واخلص وبعدين نغني
نور: ضحكت اه
عمر خلص ونور كانت بتبصلو ومبتسمه وكأنها عملت انجاز وهو انجازها… عمر خلص وشالها نزلها واخدو الاكل وحطو في القعده الي عامله في الجنينه وجاب الغطي وحضر فيلم وراح جاب بقيت الحاجه ونور قعدت تستناه
عمر جه وكان جايب العصير والشيبسي والمكسرات وحطهم وقال لنور تقعد حلو وغطاها كويس وقعد جمبها واتغطي معاها وقعدو ياكلو والفيلم ابتدا
نور: بتلذذ طعمه تحفه
عمر: بمغازله بس مش احلي منك
نور: ضحكت بكسوف وعمر جاب العصير اداهولها واخد الاكل منها علي ما تشرب… خلصت وضحكتلو واخدت منو الكريب وقعدو يتفرجو ع الفيلم وهما بياكلو
….. خلصو اكل وعمر طلع علاج نور الي مكنش نسي انو يجيبو وكان كل ده علي الطرابيزه قدامهم وبعديها الشاشه
نور: اخدت منو العلاج شكرا واخدتو بالميه وبعديها عمر ادالها العصير عشان طعمو وهي شربت وخلصو وقعدو يتفرجو ع الفيلم تحت ضوء القمر الجميل والنجوم مع الاضاءه الخفيفه الي عمر عاملها في الجنينه مع ديكور المكان والبيسين الي كان فيه اضاءه من جواه خفيفه وشكلو يجنن كان البيت مع انو دور واحد بس خياال عمر الي مصمم البناء والديكور مختارو والاضاءه كذالك وعشان كده طلع بالجمال ده كلو
الفيلم خلص ونور كانت قاعده وسانده راسها علي كتف عمر وايدها ماسكه فيه وعمر كان بيحاول ميلمسش ايدها عشان الجرح ومتتوجعش وده وكان واضح من تصرفاته معاها
في مكان تاني
مكنش عارف يعمل معاه اي عشان يوقعو وكان متغاظ من انو فكل مره كان بيوقعو بيفشل خرج من شركتو وراح علي نفس المكان الي راحو امبارح علي البحر وقعد وكان باصص للبحر بشرود ودقايق وسمع صوت ضحكات بص لاتجاه الصوت لقاها قاعده والبنت علي رجليها والاتنين بيلعبو سوا وبيهزرو ابتسم وكان فضوله عاوز يعرف مين البنت دي ومين الصغيره الي معاها مهو مش معقول دي بنتها دي مش لابسه دبله اهه مهو انا شوفت ايدها امبارح ملقتهاش لابسه دبله قام اتجه ليهم وراحلها وقال: هو انتي تاني
حنان: بصت وراها انا تاني مين هو حضرتك تعرفني؟
مراد: ابتسم امبارح كنتي هنا
حنان: بصتلو وركزت في ملامحو وعرفت انو الشاب بتاع امبارح قالت بسخريه في حاجه يا اخينا بتشبه عليا ولا انت ليك حاجه عندي
مراد: ضحك اه ليا عندك قلبي وغمز
حنان: بصراحه ده مش معاكسه ده بيض قومي يا روز خلينا نمشي استغفر الله العظيم وشالت البنت الصغيره وبصتلو من فوق لتحت ومشيت اما هو ف فضل واقف يضحك عليها وعلي ريأكشانتها وكلامها وكان عاوز يعرف مين دي وبص في الساعه وبعدين بص للبحر بشرود وبعديها اخد عربيتو ومشي
بعد. مرور شهر ونص وكان عمر مهتم بنور جدا اكتر من زمان لانو حبها بجد وهي بقت تسقيه من بحر حنانها الي مبيخلصش وتغني وهي بصالو بعنيها الي امتلت ببحر عشقو وهو كذالك وكان كل يوم بيشتغل اكتر من الاول علي المشروع وبينفذو ونور كان خايفه عليه لان شغلو فيه مخاطره اما مراد ف كان بيشتغل مع عمر وكل يوم يخلص شغل يروح علي البحر يلاقيها قاعده واوقات معاها الطفله واوقات لا وهي لاحظت ده وبقا بالهم مشغول ببعض وكان مراد بيحاول كتير يكلمها بس فكل مره كانت بتسيبو وتمشي لانها عملت سيرش عن اسمو زي صاحبتها قالت لها ولقيتو مهندس ديكور وعندو شركه اسمها (المنشاوي)للديكور والدهان وعرفت ان عندو 25 سنه بس بتاع بنات وبيشرب بس شكلو ميقولش كده نهائي وهو كان فضوله قاتلو انو يعرف مين دي بس هي مش مدياه فرصه يكلمها حتي ده لغايه دلوقتي معرفش اسمها هو بس بيروح يقعد ع البحر ويفضل يفكر وباصصلها واوقات يلاقيها بصالو ورياكشانات وشها مبتريحهوش وفضلو علي الحال ده اما فؤاد ف كان في شغلو ومن وقت للتاني عمر بيرحلو وبيكلمو بعض في التليفون وكانت زينه خطيبتو مطلعه عينو وعمر بيفضل يضحك عليه وكان فؤاد بيساعدو في شغلو اوقات لغايه ما المشروع اتنفز وبقي فندق واتجهز من كل حاجه ناقص بس الافتتاح وكانو بيحضرو لده… بقلم حبيبه محمد
عمر خلص شغل وروح لقي نور بتعمل الاكل وبتغني دخلها وهي كانت مدياه ضهرها قالت ادخل غير علي ما اعملك الاكل
عمر: معتيش بتتخضي اهو وضحك
نور: هو حد يتخض من القمر وغمزت
عمر: فضل يضحك ومشي دخل ياخد شاور
… دقايق وخلص ونور كانت حضرت الاكل وقاعدين ياكلو
نور: عملت اي في الشغل
عمر: خلصت كلو وفاضل الافتتاح
نور: بجد
عمر: اه ولله وبعد بكره الافتتاح
نور: مشاء الله ربنا يرزقك ويجعلها فتحه خير عليك يعمر يارب
عمر: يارب وعشان المشروع خلص جبتلك حاجه صغيره كده
نور: مش عارفه اودي جمايلك دي فين ولله كفايا الي بتجيبو وضحكت
عمر: جاميلي اي انتي مراتي وخرج علبه من ايدو وفتحها وخرج منها انسيال رقيق اووي ومسك ايدها وحطو فيها اي رأيك
نور: مسكت الانسيال وكان رفيع وشكلو حلو اووي ومدلدل منو فراشات صغيره شكلها جميل ضحكت وقالت تحفهه يعمر ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك
عمر: ويخليكي ليا
نور: ده دهب
عمر: اه
نور: حقيقي مش عارفه اقولك اي يعني انا طول عمري نفس اعيش عيشه جميله كلها حب وعيشه راقيه كده واجربها كنت كل يوم بحلم اتجوز في بيت كبير وابقي مرات حد مهم وكده بس متوقعتش ده يحصل بجد كنت مفكره ده تفاهات بس فعلا مفيش حاجه مستحيله وربنا بيحقق احلمنا وسامعنا
عمر: الحمدلله علي كل شيئ يعني عاجبك عيشتنا ولا عاوزه بيت كبير والي قلتي عليه ده
نور: ضحكت مش عاوزه حاجه غير اني اشوفك مبسوط ومرتاح وربنا يحميك ليا
عمر: يارب وانتي كمان يلا نقوم بقي بقالنا كتيرر مسهرناش لاني كنت باجي تعبان
نور: اه يلا وقامت دخلت الاكل وعمر خرج الجنينه وظبط القعده ودخل المطبخ لقاها بتعمل فشار جه من وراها وحط ايدو علي وسطها بحب
نور: لفت بسرعه بخضه عمر حط ايدو علي بوقها ده انا اهدي
نور: اخدت نفسها براحه وشالت ايدو من علي بوقها وقالت:اي يعمر قطعتلي الخلف حرام عليك وضحكت
عمر: سلامتك يقلب عمر
نور: الله بتكسيف وضحكت بمرح
عمر: بتتكسفي يبطه وضحك
نور: اه وابعد شويه بقي كده وزقيتو
عمر: اههه وحط ايدو علي قلبو وضحك
نور: سلامت قلبك يعيوني وحطت ايدها علي قلبو
عمر: حط ايدو علي ايدها انا بقول نكنسل السهره النهارده
نور: مش انهارده وضحكت يلا بقي عشان نقعد
عمر: علي راحتك يجميل وبعد عنها وراح يعمل ايس كوفي وهي حطت المكسرات والشيبسي في اطباق
بعد شويه كانو بيحطو الحاجه ع الطرابيزه وقعدو وعمر غطي نور وشغل الفيلم واخدها في حضنو وقعدو يتفرجو وادالها الايس كوفي وقعدو يتفرجو ع الفيلم بحب…
….تاني يوم عمر راح الشغل وخلص هو ومراد والشريك التالت كل الرتيبات ومراد خلص معاه وراح علي البحر لقاها قاعده لوحدها زي كل يوم
مراد: قرب منها وابتسم وقال ياااه ده انا امي دعيالي بقي
بصتلو ورجعت بصت للبحر تاني
مراد: قعد جمبها الجميل زعلان ولا اي انتي من يوم ما شوفتك مفكرتيش تكلميني ولا بتردي واما بتردي بقرف كلميني ولو لمره طيب وضحك
حنان: بصتلو وقالت بحزن نعم بقلم حبيبه محمد
مراد: اي ده شكلك زعلانه بجد في اي انتي كويسه
حنان: لا
مراد: طيب احكيلي يمكن اساعدك واتعرف عليكي بالمره
حنان: بحزن انا هتجوز
مراد: سكت لحظه وكان باصصلها وجواه مشاعر متلغبطه ومش عارف يحدد هو حاسس ب اي يفرح انها كلمتو ولا يحزن انها زعلانه ولا يزعل عشان هتتجوز ولا يفرح مكنش عارف يحدد هو حاسس ب ايه بس قال: ازااي مش فاهم
حنان: ازاي اي هتجوز اي الي مش مفهوم في كده
مراد: وانتي موافقه
حنان: رجعت بصت للبحر تاني بحيره
مراد: ردي عليا
حنان: بسرحان ومش هوافق لي هو في حد عشان موافقش
مراد: طيب زعلانه لي المفروض تفرحي
حنان: بصتلو ونظرتها بتقول انت لو حمار كنت فهمت ومراد. ضحك وقال: طيب انتي اسمك اي
حنان: بهدوء حنان هاني زايد
مراد: اسمع عن عيله زايد وانا مراد المنشاوي
حنان: عارفه
مراد: طيب انتي بتحبي حد
حنان: بصتلو بحيره مش عارفه
مراد: ازاي مش عارفه
حنان: معجبه بحد مش كويس
مراد: ازاي
حنان: يعني بتاع بنات وبيشرب ومفيش في حياته حاجه صح
مراد: امم طيب وانتي قلبك عاوز اي
حنان: قلبي بيقولي خليكي معاه وعقلي بيقولي لا هيتعبك خليكي في العريس احسن وسيبك من التاني مش ليكي ولا عمرو هيكون ليكي
مراد: جربي اسمعي لقلبك وحاولي تصلحي الغلط وخلي الوحش يبقي حلو بأيدك تعملي ده بس محتاج طوله بال وتفهم
حنان: شايف كده
مراد: مفيش غير كده ولو اهلك سألوكي رفضتي لي قولي مش مطمنه مش مرتاحه اي حاجه المهم متكمليش حياتك مع حد انتي مش بتحبيه ومش عوزاه
حنان: ابتسمت انت صح
مراد: ابتسم ممكن اطلب منك طلب
حنان: اكيد
مراد: بكره في مناسبه وكنت حابب تحضري
حنان: طب منا عارفه
مراد: بستغراب منين
حنان: انا عارفه عنك كل حاجه
مراد: ابتسم وغمازاتو بانت طيب انا عاوز اعرفك يعني ما صدقت اديتني وش اتكلم معاكي بصراحه وضحك
حنان: امم ممكن تقولي يحنون انا في كليه اثار سنه 3 عندي 20سنه عايشه مع ماما وبابا واخويا مصطفي الكبير بيشتغل نجار واخويا الصغير في ابتدائي وبس
مراد: ابتسم اخيرااا عرفتك ده انا كنت كل يوم باجي اقعد علي امل تكلميني ولا اي حاجه وضحك
حنان: مينفعش اكلم حد معرفهوش
عمر: معاكي حق المهم كنت حابب تحضري الافتتاح ممكن
حنان: ابتسمت وظهرت غمازتها الجميله وقالت: هستأذن بابا الاول
عمر: بابتسامه اتفقنا ومد ايدو ليها هاتي التليفون… حنان اديلتو تليفونها وهو كتب رقمو ورن علي نفسو وقال: وده رقمي هستني ردك انهارده
حنان: بأذن الله اول مهروح هكلم بابا يلا باي بقي وقامت بسرعه مشيت اما هو ف فضل باصص علي طيفها وهو بيختفي ببطئ وبعدين ركب عربيتو ومشي راح لبيتو وطلع غير واكل وفضل قاعد شويه وبعد دقايق رن عليها
عند حنان كانت بتبوس دماغ باباها وقالتلو انها مش هتتأخر بكره ويطمن وخلصت معاه ولقت فونها بيرن برقمو الو
مراد: سكت شويه وبعدين قال هاا ردت حنان بضحكه وقالت: وافق بس مش هتأخر بقلم حبيبه محمد
مراد: بفرحه بجد الحمدلله
حنان: ابتسمت ولله يلا هتعوز حاجه
مراد: بسرعه اي اي استني في اي انتي لحقتي
حنان: هقفل في اي
مراد: عاوز اتكلم معاكي
حنان: اممم سمعاك اتفضل
مراد: سكت لثواني وقال حنان
حنان: حست بقشعريره فجسمها لنطقو لاسمها وقالت نعم
مراد: لو اتقدمت ليكي هتوافقي
حنان: سكتت من صدمتها
مراد: يبنتي ردي
حنان: سيبها لربنا ومعلش لازم اقفل وقفلت من غير متسمع ردو وحطت ايدها علي قلبها الي بيدق بسرعه وابتسمت ودقايق وسمعت صوت تليفونها دليل علي وصول رساله فتحتو لقت مراد. باعتلها ع الواتس مكان الافتتاح وتيجي الساعه كام وتستناه فين وهي ردت وقالت تمام وقفلت تليفونها والاتنين راحو في ثبات…..تاني يوم
الكل حضر نفسو للأفتتاح وعمر جاب بنتين يجهزو نور وحنان حضرت الفستان والطرحه وفؤاد كان متفق مع زينه والظابط احمد صاحبهم كان متفق مع رقيه خطيبتو برضو وكان كل واحد مرتب مع حبيبتو وعمر ظبط كل حاجه وكان بيدعي لربنا ان الافتتاح يعدي بسلام وكان قلقان عشان لمراد يعمل حاجه….. بيمر وقت وعمر كان جهز ونور خلصت وكانت لبست فستان باللون الاحمر وكان مجسم عليها وطويل وميكب جميل مع الكحل والايلينر الي زاد جمال عينها وتسريحه شعرها الي كانت مخليها ملكه (والملك لله وحده) وكان شكلها خرافي عمر كان معاه السلسله وكانت علي شكل قلب صغير رقيق وخاتم والحلق كانت نور لابساه ولابسه هيلز اسود والشنطه سودا وشكلها يجنن اما عمر ف كان لابس بدله باللون الاسود كلاسيك وساعه والسلسه الي مش بيقلعها في رقابتو وكان في ايديه خاتم شكلو جميل وكان شكلو تحفه مع البرفان بتاعو وتسريحه شعرو الجذابه عمر فضل مبحلق لنور وهي ابتسمت بكسوف علي شكلو وهو فاق من شروده ولبسها السلسله وزادت جمال رقابتها واالبنات الي حضروها مشيو وعمر حط ايدو علي وسطها ومشيو… عند مراد حضر نفسو وكان اخر شياكه ونزل وكلمها رنت عليه قالتلو انها مستنياه في*** وهو راحلها لقاها واقفه ولابسه فستان باللون الازرق وكان شكلو جميل وطرحه باللون الابيض وهيلز ابيض وشنطه ابيض وسلسله جميله فيها جوهره صغيره باللون الازرق وخاتم رقيق وكانت حاطه في ضوافيرها اكلادور باللون الابيض والازرق وشكلها كان يسحر مع عطرها الرقيق والميكب الجميل جدااا ولمعت عينها البني والغمازه الي زادت جمالها… مراد نزل وكان باصص ومتكلمش هي طقطقت بأيدها قدام عينيه وهو فاق من شروده وقال: مشاء الله اي الحلاوه دي ضحكت بكسوف وقالت يلا هنتأخر وهو فتح ليها باب العربيه وركبت وانطلقو سوا… اما فؤاد ف لبس قميص اسود علي بنطلون باللون الرصاصي وحزام باللون الاسود وبانس باللون الرصاصي الهادي وساعه باللون الاسود والدبله كانت شكلها جميل فأيدو اما زينه خطيبتو لبست فستان باللون الرصاصي الهادي مع الميكب والاكسسوارات وشعرها الجميل كان شكلها يجنن فؤاد اخدها ومشيو واحمد (الظابط) لبس هو ورقيه وراحو علي الافتتاح برضو
كلهم بيوصلو وعمر نزل هو ونور والاعلام والكاميرات اتجهت ليهم وكان الكل بيسأل عمر اسأله كتيره وهو جاوب علي بعضهم وبعدين دخلو ومراد كذالك والشريك التالت كذالك بيمر وقت والافتتاح تم وكان في ناس كتيرر والموسيقي شغاله وعمر بيتكلم مع الناس فحجات وسايب نور عشان محدش يبصلها وقالها انو هيجيلها اهو وكان عينو عليها
نور كانت واقفه بتحرك راسها مع الموسيقي ببطئ وبتتفرج علي جمال المكان وجه نظرها علي شخص فضلت بصالو ومش مصدقه انو هو قربت منو وقالت بعفويه وحب: باهر وحضنتو… عمر كان حاطط عينو عليها لقاها بتحضن شخص مشي وساب الي واقف معاهم واتعصب وراحلهم واتصدم لما لقاه….
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور العمر)