روايات

رواية نور الشمس الفصل الرابع 4 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية نور الشمس الفصل الرابع 4 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية نور الشمس الجزء الرابع

رواية نور الشمس البارت الرابع

رواية نور الشمس
رواية نور الشمس

رواية نور الشمس الحلقة الرابعة

شمس بصدمه: بابا بجد اي وخدته ف حضنها والضحكه رجعت لوشها تاني
والده شمس: بتكلمي مين ياشمس
شمس بصوت عالي: باباااا جه ياماما
والده شمس بفرحه: اي ده انت جيت امته مش قولت لسه قدامك نص ساعة
شمس بااستغراب: ياماما يااروبه يعني كنتي عارفه انو جي النهارده
والده شمس بضحك: كنت عايزه اشوف ضحكتك دي لما تشوفي
شمس: المهم انك جيت يابابا يلا بقا علشان هنتغداء وهتنزل وترتاح شويه
والد شمس: لا انا عايز اقعد معاكو شويه وكمان تحكيلي دخلتي اي
شمس بحزن: ناكل الاول طيب
خلصوا اكل وشمس وابوها وامها قاعدوا ف البلكونه يتكلموا
والد شمس: ماما قالتلي انتي دخلتي اي بس انا واثق انك هتعوضي وان ده مش اخر الطريق بس لازم تروحي المدرسه
شمس: وعلشان انت معايا انا متأكده اني هنجح اكيد وهروح المدرسه بس انت هتوديني اكيد
والد شمس: اكيد طبعاً
والده شمس: اخيرا شوفتك زي زمان ياشمس

 

 

شمس بضحك: ماخلاص ياماما انتي هتنكدي ولااي
والده شمس: لا ياام لسانين ويلا نام الوقت متأخر
شمس: ماشي تصبح ع خير يابابا ياقمر
شمس طول اليل نايمه فرحانه بوجود ابوها وانها هترجع تفكر ف حلمها
تاني يوم الصبح
شمس: يلا بابا
والد شمس: ع فين ع الصبح
شمس: هتفسحني
والده شمس: ياريت خدها فسحها بقالها كتير مخرجتش من البيت
والد شمس: طب تعالوا نروح كلنا
والده شمس: لا انا مش فاضيه النهارده اخرجوا انتو غيرو جو
والد شمس: ماشي يلا ياشمس
شمس وبابها خرجوا وشمس بقت فرحانه وطول الوقت بتضحك وحكت لبابها كل حاجه حصلت وهو مش موجود
والد شمس: علشان كده عايزك تعتمدي ع نفسك من غير ياشمس لازم تكوني قويه
شمس بمقطعها: يلا نمشي يا بابا من هنا
والد شمس بااستغراب:ليه يا شمس
شمس:البنات اللي هناك دول هما اللي ضيقوني ف المدرسه
والد شمس:قومي سلامي عليهم
شمس:نعم!!!!
والد شمس:انا لسه بكلمك انك لازم تبقي قويه روحي كلميهم وعرفيهم انك مش زي الاول وانا موجود اهو
شمس:حاضر

 

 

شمس بدات تتجه بصعوبه وقلق اتجاه البنات
شمس:ازيك يارينا
رينا بااستهزاء:اي ده هو انتي
شمس: اها انا حبيت اعرفك بس اني كنت اقدر ارود عليكي زمان بس عملت احترام للمدرسه واني مكنتش حابه انزل لمستواكي سلام
شمس راحت عند باباها بفرحه وانها قدرت تقف قدام رينا وتقلها كده
والد شمس: فرحانه انك عملتي كده
شمس: علشان انت كنت معايا قدرت اقولها كده
والله شمس: والمره الجايه هتحولي لوحدك
شمس: هحاول
والد شمس: طب يلا نروح علشان عندك مدرسه بكره
شمس روحت البيت وكانت فرحانه بااللي عملتو ف رينا وانها عرفتها انها مش ضعيفه
بعد شويه فون شمس رن
شمس: بقا كده متسأليش عليا من امبارح يابت
نادين بستغراب: شمس انتي كويسه صوتك فرحان
شمس: بابا جه امبارح
نادين بفرحه: بقا كده ومتقوليش
شمس: والله انشغلت معا خالص
نادين: مش مهم المهم انو جه بسلامه
شمس: مش بتشوفي نور
نادين: لسه شايفه ف الدرس هيروح فين يعني
شمس: هو كويس
نادين: انتي لسه بتسألي ع بعد كل ده برضو
شمس بحزن: لا خالص بعد كل اللي حصل ده وانه موقفش جمبي ولا فكر يسأل عليا طول السنه دي بقيت مش عايزها اها لسه بحبه بس لازم انساه وافوق لمستقبلي اانا ضيعت نفسي يوم ماحبيته ياريتني كنت سمعت كلامك من زمان
نادين بستغراب: شمس انتي اللي بتقولي الكلام ده
شمس: ياريتني كنت قولت من زمان
نادين: يا حبيبتي كويس انك فوقتي بدري
شمس: اانا هنام علشان عندي مدرسه الصبح

 

 

نادين: ماشي تصبحي ع خير
قفلت نادين مع شمس ولقيت رساله من رقم “ازيك ياشمس”
شمس لنفسها مش ناقصه وجع دماغ بلوك ونامت
تاني يوم الصبح راحت مدرستها لاول مره وبدات تقرب من صحابها وهما كمان حبوها وخلصت شمس اليوم الدراسي بتاعها وهي فرحانه انها قدرت تصحاب ناس جديده وبعد شويه فتحت فونها ولقيت رساله
”انا نجم ياشمس اللي عملتيلو بلوك امبارح”
شمس:اها خير ف حاجه
نجم:من بعد الامتحانات مشوفتكيش قولت اسأل عليكي
شمس:وانت متعود تسأل ع المدرسه كلها كده
نجم:لا
شمس:امال اشمعنا انا
نجم:هو ينفع نبقا صحاب
شمس:ليه
نجم:حابب نكون صحاب ياريت توافقي
شمس:موافقه
نجم بفرحه:بجد
شمس:اها
نجم:انتي عامله اي
شمس:كويسه
نجم:اها صح انا عارف انتي دخلتي اي ومتاكد انك هتقدري تذاكري وتكملي
شمس:ان شاءالله وانت دخلت اي
نجم:انا يا ستي دخلت ثانوي
شمس:ربنا يوفقك
عدا شهور ونجم وشمس بيقربوا من بعض اكتر واكتر عدوا سنه واتنين وهما ف نجاح كبير وبيشجعوا بعض ف المذاكره وف يوم نجم بيكلم شمس
نجم: شمس بصراحه انا بحبك
شمس بتوتر: بس احنا صحاب
نجم: لا احنا مش صحاب وعمري ماشوفتك صحبتي انا بشوفك حبيبتي ومراتي وكل حاجه ليا من اول يوم شوفتك وانا بشوفك كده احناا مش صحاب فاهمه
شمس بحزن: سلام يانجم
شمس كلمت نادين وحكتلها اللي حصل
نادين: انتي لسه بتحبي نور

 

 

شمس: لا انا بحب نجم بس خايفه اقولوا اني بحبه وبعد شويه يبعد زي مانور عمل اتعقدت بقيت خايفه اقرب انا محبتش نور انا بس قلبي مكنش شايف غيرو انا تولدت لقيته هو كل حاجه مدنيش فرصه اشوف حد غيرو انما نجم بحس معا باامان مفيش مره خلاني انام زعلانه بغلط وهو اللي بيصلحني بيخاف عليا عطيني اهتمام مشوفتوش من نور انا بحب نجم وهفضل احبه بس خايفه اقوله يبعد
نادين: لا مش هيبعد لو عايز يبعد كان بعد ف السنتين دول هو بيحبك انتي ونور لو كنتوا بتحبوا بعض فعلا مكنش كل واحد شاف حياته بعيد عن التاني كلمي نجم وصالحي اكيد زعل من اسلوبك معا
شمس: مش هقدر اكلمه
نادين: لا هتكلمي وهتصالحي ولازم يعرف انك بتحبي
شمس: بس يا
نادين: مفيش بس يلا كلمي
شمس: ماشي
شمس: نمت ولا لسه
نجم بيشوف الرسايل ومش بيرود
شمس: يعني هتخليني انام زعلانه
نجم: مقدرش تزعلي مني
شمس: انا بحبك يانجم
نجم بفرحه: وانا بحبك يا شمس حياتي
شمس: هو انت مش هتبعد عني صح
نجم: مقدرش ابعد عنك روحي فيكي
شمس براحه: بحبك
نجم: وانا بحبك
عدت سنه ونجم وشمس بينكدوا ع بعض كل يوم بس مش بيقدروا يزعلوا من بعض دخلوا الامتحانات والنتيجه قربت تبان
شمس: يسطا انا خايفه النتيجه بكره

 

 

نجم: والنبي اسكتي بتوترك ده علشان انتي بتوتريني
شمس: هريحك مني وهنام ومترنش عليا لحد مالنتيجه تبان
نجم: حاضر اي اومر تانيه
شمس: بارد سلام
تاني يوم الصبح
والد شمس بفرحه: يااااااااشمس 99 ف االميه
شمس بصدمه: هي مين اللي جابت الرقم ده
والده شمس بضحك: انتي ياقلب ماما مبروك
شمس من الفرحه راحت ترن ع نجم وع نادين علشان تفرحهم
شمس بصوت عالي: 99 ف الميه
نادين: بجد صحبيي الجامد بقا اللي رفع راسنا وبقا مهندس قد الدنيا مبروك ياقلبي
شمس: عقبال نتيجتك بقا ونخلص هكلم نجم علشان اقوله
نجم بنوم: بترني ليه ياازعاج حياتي
شمس: خلاص كمل نوم اتخمد
نجم: بترني ليه
شمس: كنت هقولك بس اني جبت99سلام بقا
نجم بفرحه: يوسخه وساكته من الصبح ليه ماتقولي كده نقدر نقول يا بشمهندسه بقا
شمس بغرور: تقدر تقول طبعاا
نجم: اي التواضع اللي انتي ف ده بكره نتيجتي تبان وهنشوف
شمس: يابني مش هتقدر انا اعلي منك انسااا😂
نجم: بكره الصبح هنحدد مين اعلي
تاني يوم الصبح
شمس: يابني بقا النتيجة امته هموت من القلق روح شوفها
نجم ببرود: اي ده مش انا جبتها من بدري.
شمس بعصبيه: نعم وسيبني كده اخلص نيلت اي
نجم: بحبك
شمس بعصبيه: اخلص وقولي عملت اي يانجم بدل والله هرزعك بلوك اخلص
نجم: لا وع اي من بكره انا وانتي هنكون ف كليه واحده
شمس بصدمه: بتهزر
نجم: بهزر اي ههزار ازاي

 

 

شمس: يخربيتك
نجم: ايي هي دي مبروك ولاحتي بحبك
شمس بضحك: مش قصدي بس المفاجأة صدمتني يعني احنا هنبقا ف كليه واحده
نجم:اها وهنروح مع بعض ومش هسيبك لحظه
شمس: اهو ده الكلام اللي يخنق بقا يابني انا من يوم ماعرفتم وانا بقا عندي صحاب وبعرف اعتمد ع نفسي كمان
نجم: ماشي يعم المعتمد بس برضو هتبقي معاياا
شمس: نسيت اكلم نادين يخربيتك سلام
شمس: عملتي اي
نادين: تخيلي كده
شمس: هو انا هلاقيها منك ولامن العبيط التاني اخلصيي
نادين: كليه طب بعون الله 😂
شمس: بفرحه اي الجامدان ده يولا مبروك يابنتي
نادين: طيب عملت اللي عليا اهو اروح انام ومحدش يصحيني غير بعد سنتين تلاته
شمس بضحك: تخمدي اتخمدي

 

 

………
بدا اول يوم الجامعه ونزلت شمس وهي لاول مره واثقه من نفسها ودخلت الجامعه لقيت نجم…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور الشمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى