روايات

رواية تاج الزين الفصل الرابع 4 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الفصل الرابع 4 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الجزء الرابع

رواية تاج الزين البارت الرابع

تاج الزين
تاج الزين

رواية تاج الزين الحلقة الرابعة

تاج: انا ليه حاسة اني سمعت صوته قبل كدا ولسة
بترد السلام و عليكم السلا مكملتش كلامها
تاج بصدمة: انت
زين لا يقل عن صدمتها: انتي
زين بغضب / رغد انتي تعرفيها منان وايه يلي مقعدك معاها
تاج بغضب / رغد هو دا اخوكي دا مش شبهك خالص انتي احلي دا يلي يشوفكم ميقولش انكم اخوات دا هو نفس الشخص يلي حكتلك عنه الصبح وكان حيغبتني ب العربية انسان معندوش ذوق دا بدل ما يعتظر
زين / من دا يلي معندوش ذوق مين يلي كان بيعدي
الطريق و مشفش العربية مش انتي
رغد / بس خلاص انتم الاتنين زين دا صدقتي المقربة اسمها تاج محمد تاج دا اخويا زين يلي
حكتلك عنه
زين حاول يستوعب الاسم و الشك دخل قلبه مش معقول تكون هي اكيد تشابه في الاسماء
شمس جات عليهم و كان زين مدلها طهره تاج
مين دا
زين لفلها و كانت الصدمة من نصيبه لما عرف اسمها
رغد / زين دا بتكون صدقتي برضك و هي بتكون
توأمت تاج اسهما شمس محمد
زين الشك اتحول ليقين زين في نفسة معقولة
تكون هي معقولة تكون تاجه ي الله بعد
الصبر السنين دا كلها لقيتها وهي دلوقت واقفه قدامي بس يترى هيا فكراني انا وقت ما سبتها
كان عندها 10 سنين انا بعت عنها لسنين كتير
يعني تلقيها في الفترة دا دخل انسان تاني علي
حياتها و حبته و نسيتني عند الفكرة دا و انضفه
لا لا لا لا يمكن هي تاجه تاج الزين مستحيل بعد
السنوات دا كلها نضيعها من ايدي
قطع تفكيره صوت رغد / زين يلي نمشم
زين بص بصة اخيرة علي تاج و امأ براسه
زين / انا رايح وراجع
زين رجع يلي نمشم طلعم كلهم من الكافيه
تاج ركبت عربيتها جات تشغلها مشتغلتش حاولت
عدة مرات مشتغلتش
ــ شمس اطلوبلنا اوبر
شمس / بس الابر حياخد وقت عمال ما يوصل
زين / رغد مينفعش يتنم وقفين كدا اعرضي
عليهم نوصلهم
رغد / تاج تعالي نوصلكم في طريقي
تاج / ملهوش لزوم نتعبكم معانا احنا طلبنا اوبر
زين / يلي نوصلكم مفيهاش تعب ولا حاجة يلا اركبم
ركبم السيارة و تاج ملتلهم العنوان
زين كل فترة بيبصلها من المراية من غير ما تاخد
بالها و افتكر لما تطلع و بوظ سيارتها علشان تركب معاه وصلم بيتها و تاج ودعتهم
تاج بامتسامة / شكرا لحضرتك ي استاذ زين شكرا ي رغد
زين تن واقف لحد ما تأكد ان دخلت بيتها
و انطلق بسيارة
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨
زين دخل الفيلا و كان في قمة سعاته انه لقاها
اخيرا شوفتها اخيرا لقيتها بعد سنين فراق اخيرا
لقيت تاجي و طلع صورتهم سوا وهما صغار يلي
حتطها اسكريت علي الشاشة كانت صورة وهما ركبين علي المرجيحة و بياكلم ايس كريم كانت
صورة لطيفة للغاية و بعدها افتكر الاسورة و راح
جبها ركز فيها لقها هي نفس الاسورة يلي كان
جيبهلها هما صغيرين كانوجايب منها اتنين واحدة له
و واحدة ليها و مكتوبين عليهم تاج ل زين الابد
زين بفرح / تاج لسة فاكراني تاجي لسة معاها ذكريتنا مناستنيش و طلع الاسورة التانية يلي
شبها و شرد فيهم مين كان يصدق ان سليطة اللسان
يلي كنت حخبطها ب العربية و انبهر من لون عنيها تطلع هي نفسها تاج الزين يا تري لو مكنتش وقفت
السيارة في اخر لحظة كان حيحصل فيا ايه
عند النقطة دا و انتفض رجع بص للاسورة تاني
و ضمها موضع قلبه و غمض عنيه و نام
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨
دخلت تاج غرفتها و اتوضت و صلت و غمضت
عنيها ظهرت صورة زين امامها و فتحت بسرعة
انا ليه انا احاول الهي نفسي في اي شئ علشان
بفكرش فيه جابت
جابت ادوات الرسم و بدأت ترسم كانت اعدة ببجامة
بيتي لونها بينك و عملة شعرها كحكة ل فوق و
قصة نازلة علي وشها ف كانت في منتها الجمال
بدأت في الرسمة و كانت سرحانة و من غير
ما تاخد بالها كانت رسمت وجه زين انتبهت لنفسها
و لتفجأت بصورته قدامها تنت بصاله كتير
تاج بتسأل نفسها ياتري انا شيفاك فان ي زين
و فجأه خطر في بالها ايامها مع زين في الطفولة
و افتكرت الاسورة و راحت دورت عليها و ملقتهاش
شمس يا شمس فين الاسورة بتاعتي
شمس / مش عارفة ي تاج انتي اخر مرة كنتي لبساها
و مش متقلاعيها من ايدك اصلا
تاج بحزن / ب الله عليك دوريلي عليها في اوضك
انتي عارفة الاسورة دا غاليا عليا كد ايه دا دي
اخر ذكر ل زيني تاج ل زين الابد
انتي عارفة لولا الظروف و حالتهم المدية كانت
صعبة ما كنش سابني و مشي و سافر
و الاسورة دا كانت اخر تذكار منه اول ما
افتكرت انهارت و الدموع نزلت علي وشها و مش مصدقة انها ضيعت الاسورة يلي عطهالها
صديق عمرها يا تري انتي لسة فاكر تاجك ي زيني
ولا نستني اكيد زمانك اتجوزت و شغلت في حياتك
و نستني ما انا كنت من الماضي
شمس / متزعليش يا تاج دلوقتي تلاقيها
تاج / انتي عارفة ي شمس اخو رغد هو نفس الشخص يلي كان بيجيلي في المنام و هو نفس
الشخص يلي كان حيغبتني ب السيارة و النهاردة
نا اتفجأت انه طلع اخو رغد بس النهاردة كان
طبعه غريب شوية عن غير العادة من اول ما عرف
اننا توأم و حسيت انه في لمعة في عيونة
شمس / تاج انتي ملحظتيش حاجة فيه
تاج / لأ ليه
شمس اصله فيه شبه من زين الطفولة يعني
اساميهم متشابها و عندهم نفس لون العيون
انتي فهماني صح
تاج بصدمة ………..
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨
في الصباح دخل زين في الشركة دخل زين مكتبه
و السكرتيرة دخلت وراه
هبة / قولي ل مالك اني عاوزة و اعمليلي كوباية قهوة
ــ تمام
دخل مالك ايه الاخبار ي صحبي
زين بفرح / انا فرحان اوي يا مالك انا و اخيرا و بعد
السنين دا كلها لقيتها
مالك باستغراب / قصدك علي مين يلي لقيتها
انت عارف انا من فترة حكيتلك علي بنت طلعت في
طريقي صح
ـ اومأ التاني صح ايه الجديد
زين بفرحة و راحة / الجديد ان نفس البنت طلعت
هي تاج
مالك بصدمة ………..
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى