روايات

رواية نور الزين الفصل الثاني 2 بقلم نورهان محمد

رواية نور الزين الفصل الثاني 2 بقلم نورهان محمد

رواية نور الزين الجزء الثاني

رواية نور الزين البارت الثاني

رواية نور الزين الحلقة الثانية

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
فاقت نور ع الجمله وع مباركه حسن ليها وكل اللي في المستشفي
حسن :الف مبروك يانور انا كده اطمنت عليكي انتي في ايد راجل
نور ب دموع :الله يبارك فيك ويخليك ليا بس انا مش عاوزه حد غيرك انت رجلي
زين ببرود : لو سمحت يا استاذ حسن اروح نور القصر عندي بدل قاعده المستشفي ومتقلقش هرجعلك تاني
حسن :استاذ ايه بس انت من النهارده اخويا وزي ماتحب خلاص هي بقت تبعك انا خلاص وصلت الامانه
نور ب دموع ل: زين بس انا مش هسيب اخويا
زين بغيظ: انا اللي اقول تروحي فين وبعدين اخوكي لزم يدخل العمليات وانتي تعبانه من الحادثه
نور وحسن عمليه ايه
زين : لزم تدخل العمليه ياحسن نجرب وان شاءالله تعدي منها ع خير
حسن : اسمعي الكلام يانور وروحي البيت
نور: حاضر
نور :استاذ زين ممكن كلمه بره
زين بسخريه: استاذ ايه انا زين بس اتفضلي
طلعوا برا الاوضه
زين: اتفضلي
نور ب دموع: لوسمحت سبني مع اخويا مقدرش ابعد عنه هموت من غيره وكمان وهو في العمليات مش هرتاح
زين بنظره حاده: انتي مبتحترميش كلامي ليه قولت لا
نور بدوخه: وانا قولت لا وهفضل مع اخويا واعلي ما في خيالك اعملوا
زين قبل سقوطها كان شيلها ودخل بيها الاوضه المجاوره ل حسن
زين : في باله انا مش هعقبك دلوقت عقابك لمايتقفل علينا باب
نور بدوخه : سبني متلمسنيش
زين : حطها ع السرير ب هدوء وغطاها وطلب الدكتور
زين :بنرفزه شوفتي اللي انتي فيه حسن مش ناقص يشوفك وانتي كده الدكتور هيشوفك وهتروحي ع القصر بدون نقاش
نور بدموع :حاضر
خرج زين دكتور ب سرعه
الدكتور :تحت امرك يازين باشا
زين داخت ووقعت شوف شغلك
بعد الكشف
الدكتور: انسه نور ضعيفه وضغطها واطي غير كدمات الحادثه لازم راحه
زين: تمام جهز كل حاجه هتكمل علاج في القصر
الدكتور تحت امرك يازين باشا هجهز ل حضرتك كل حاجه
زين بحده : ياريت تجهز وتجهز ل عمليه حسن هوصلها وارجع بس الاول اتكلم مع حسن وخرج في اتجاه اوضه حسن
حسن : ل زين مكنتش فاكر انك مستعجل ع موتي كده
زين ليه بتقول كده ده جزاتي ان ليك فرصه انك تعمل العمليه وتخف
حسن وفي احتمال اموت وده المؤكد
زين : بنبرة حزن انا مش هقولك غير الاعمار بيد الله
غير كده تحليلك لسه مطلعش علشان اعرف انت مطابق معايا ولا لا يعني ميهمنيش تتبرعلي ولالا انا عاوزك تخف علشان نور
حسن ب ابتسامه : انامتاكد اني اختارت صح ل اختي وانك هتخاف عليها اكتر مني انا جاهز للعمليه وجاهز امضي ع ورق التبرع
في دخول نور تبرع ب ايه ياحسن
حسن ب ثبات: موضوع متشغليش بالك بيه ويلا علشان تروحي ل عائلتك الجديده
نور: حاضر طيب اطمن عليك
حسن: انا كويس ويلا ع بيتك ومش عاوز حد يقول حسن معرفش يربي
نور : بدموع وتقرب تحضنه قطع لسان اي حد يقول كده وربنا يخليك ليا اطمن خد بالك من نفسك وارجعلي بسرعه ياحسن
حسن : حاضر خدي بالك من نفسك ومتزعليش جوزك
نور ب ابتسامه باهته :حاضر
زين :عن اذنك ياحسن هوصلها وارجعلك تاني
حسن: اتفضل وخد بالك منها نور مفيش زيها
زين : ب بسمه في عنيا متقلقش
خرج زين من الاوضه وفي ايده نور اللي بتحاول تخلص ايديها بس مش عارفه
نور :ممكن تسيب ايدي
زين: لا ومش عاوز اسمع صوتك
ركبها العربيه وركب جانبها
زين: ع القصر ياعم محمد
عم محمد : حاضر ياباشا
وهو في الطريق وباصص قدامه ب عيونه الرمادي ونضارته اللي مغطيه ع صلابته وجسمه اللي كلوا عضلات وهيبته ووسامته اللي يوقعوا اي بنت فيه
زين :انا مش عايش لوحدي
زين :انا وولدتي وهنا وحازم الريان اخواتي
زين :وفي نفس القصر موجود عمي احمد ومراته مني وبنته مها ورعد وعلي اولاده وطبعا الكلام ب حدود والتعامل ب حدود
نور : ب عيونها العسليه ورموشها الطويله انا مش عاوزه اتعامل مع حد ممكن تسبني في حالي
زين :مسك دراعها ياريت تفوقي وتشوفي بتكلمي مين
زين: حس ب وجع في جانبه حط ايده عليه وبص من الشباك علشان ميبانش عليه حاجه
نور : مالك
زين : مفيش
وصلوا القصر واخدها من دراعها ب تعب ونزلها ودخلوا القصر
امال الريان: والدة زين ب لهفه
امال :زين حبيبي انت كويس وانت فين من الصبح اتصلت ع عم محمد قالي انك اخدت العربيه ومشيت وعملت حادثه وكلمته يرجعلك في ايه
زين : اهدي يا امي مفيش حاجه الحمدلله
امال: حضنته الحمدلله انك ب خير
احمد ومني :حمدلله ع سلامتك
زين: الله يسلمكوا انا تمام
هنا ومها وحازم ورعد وعلي حمدلله ع سلامتك
رعد :ب وقاحه مين المزه دي
زين ب نظره ناريه دي مدام زين الريان نور
الكل ب دهشه مين
زين :دي نور مراتي
مها طلعت تجري ب عياط
امال : تعالي يابنتي ارتمت نور في حضنها ب دموع خفيه حاولت تسيطر ع دموعها بعد ما افتكرت مامتها
زين :ل امال وهنا وحازم لو سمحتوا دي امانه وانا راجع المستشفي تاني
نور: ب عيون باكيه خدني معاك
زين: قولنا ايه هيبقا كويس
امال :في عنيا ياحبيبي متخفش بس انت رايح فين
زين رايح مشوار وهرجع نتكلم واقولك ع كل حاجه ياست الكل
زين :ماما طلعي نور الاوضه بتاعتي
زين :قرب من نور وسرحت في عيونه محتاجه حاجه يانور
نور ساكته وبصه في عيونه
زين: وهو بيهز ايديها نور
أنتبهت نور وقالت في حاجه
زين ب ابتسامه انتي كويسه محتاجه حاجه لو عاوزه اي حاجه ماما وهنا معاكي وهما هيكلموني لو في حاجه
نور :عاوزه اطمن ع حسن
زين :حاضر اول ما اوصل هخليه يكلمك
نور: خد بالك منه
زين :حاضر يانور خديها يا ماما فوق وانا ماشي لو محتاجه حاجه كلميني
امال :حاضر يابني خد بالك من نفسك
زين: حاضر
اتجه زين خارج القصر لكن مع وجود نظرات حزن وقهر ونظرات آخره حقد وكره
امال :تعالي يانور اطلعك الاوضه بتاعتكوا
نور :هزت راسها ب الموافقه وطلعت معاها هي وهنا
اول مادخلت الاوضه كانت بتتفرج ع قطعه فنيه من تصميم الحائط المدهب ل النجمه الكبيره للسرير الواسع واقرب شئ ل نور وهي مكتبه فيها جميع انواع الكتب
نور ب ذهول ده قصر جوه القصر
هنا ب ضحكه: دي غرفه الوحش زين الريان عاوزاها ايه يانور هو ممكن اقولك يانور
هنا عندها ١٨ سنه الأخت الصغيره ل زين في ثانويه عامه ومتفوقه في دراستها شعرها قصير وعيونها رمادي زي زين وبيضه وقصيره صغنتوته في نفسها طيبه وحنونه وزين بالنسبه ليها ابوها وبتحب علي ابن عمها
نور ب بسمه :اكيد يا هنا احنا خلاص اخوات
جريت هنا عليها وحضنتها جامد وقالتلها انتي طيبه اوي يانور وهتبقي اختي كان نفسي يبقا ليا اخت
زين: في طريقه ل حسن كل تفكيره انه ازاي اتجوز وحده معرفهاش وكمان دخلها بيته
وصل للمستشفي ودخل ع اوضه حسن
حسن :وصلت الامانه يا زين
زين: وصلت ومتقلقش هي دلوقت في حضن والدتي
وعاوزه تكلمك
زين :اتصل ع والدته
امال : ايوه يازين ياحبيبي
زين : ماما عاوز اكلم نور
امال : حاضر يابني
امال: خدي يانور ده زين
نور : الو
حسن : ايوه ياحبيبتي انتي كويسه
نور : الحمدلله ياحسن طمني عليك
حسن : انا كويس متقلقيش خدي بالك من نفسك واسمعي كلام مامتك الجديده
نور: حاضر ياحسن
حسن: سلام يانور
نور: سلام
اعطي الفون ل زين وقالوا شكرا
حسن: اتفضل
زين :ايه الورق ده
حسن: انا طلبت من الدكتور يجهز ورق التبرع علشان امضي وانا خلاص مضيت ربنا يشفيك يازين خد بالك من نور
زين :ايه يابوعلي ماتجمد كده شويه
حسن: ب تعب واضح خلاص يازين العمر خلص
زين: متقولش كده انت هتبقا كويس
دخل الدكتور وبص ع حسن وقالوا جاهز علشان ندخل العمليات
حسن :بتعب جاهز
زين ب خوف: هو هيدخل دلوقت
الدكتور : اة كل حاجه جاهزه
فجأه وبدون مقدمات أصوات الانذار من الاجهزه
الدكتور لو سمحت يازين بيه اطلع بره
خرج زين
حاول الدكتور انعاش حسن وعودة للحياه لكن امر الله قد نفذ
خرج الدكتور ل زين البقاء لله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى