رواية نور الرعد الفصل العاشر 10 بقلم مروة مرزوق
رواية نور الرعد الجزء العاشر
رواية نور الرعد البارت العاشر
رواية نور الرعد الحلقة العاشرة
رعد بغضب :مفيش حد هيقدر ينقذ”ك من تحت ايدي النهارده يا لؤي، ورفع رعد المسد”س وأط”لق النار لينصدم الجميع ويخافوا
رعد بصدمة :نور
نور وقد رفعت المسد”س لأعلى لتكون تلك الطلقة طلقة هوائية
نور بغضب :ماجد باشا انا عايزاك على انفراد
ماجد:ماشي تعالي يا بنتي، ودخل احمد و نور الي المكتب وبعد قليل خروجوا
ماجد بجمود :انا قررت اكتب كل أملاك عائلة الأسيوطي باسم رعد
لؤي بصدمة :ايه
نور :انت قت”ت اختي وحر”مت طفل من ابوه لمدة خمس سنين، انت لو دخلت السجن مش هيكون فارق معاك في حاجة مش هتا”ذي، بس لو انت موصلتش للهدف اللي كنت عايز توصله وبسببه عملت كل ده دا هيكون عقا”ب كافي ليك بس دا بالنسبة لأسر اللي حر”مته من ابوه ولملك اختي الله يرحمها، نجي بقى انك اتجرأت وقربت ناحية حد من عالتي دا انا اللي ها”خد حقي فيها لاني مبسمحش باي حد يقرب لعائلتي وانا اسكت
لؤي بغضب :هتعملي ايه يا عني
نور بخبث :هتعرف، جاسر اظن وظفتك جات هنا يلا اعمل دورك
جاسر بغضب :بس كدا من عيوني، وذهب الي لؤي وقبض عليه
جاسر بغضب :اوعدك انك هتتمني تشو”ف الرحمة تاني بس مش هتلا”قيها
رعد بغضب :لؤي مش هروح بمكان غير لما اخل”ص حقي منه وحق ملك وعيالي
نور بجمود :حققك وصلك يا رعد باشا وسيب القانون يعاقب المذ”نب، انت مش القانون علشان تعا”قب وملكش حق انك تن”هي اي روح بسبب انك عايز تنت”قم طالما في قانون يبقى خلاص حققك هيوصلك
رعد بغضب :انا ساكتلك لحد دلوقتي بس لو فضلتي كدا انا
نور ببرود :انت ناسي ان اللي بتكلمها دي نور الشرقاوى، وناسي ان تهد”يدك ده ملوش اي تلاتين لازمه، خليك فاكر ان انا مفيش حد يقدر يهد”دني يا رعد، صح ملكش ذ”نب في موضوع الناس اللي اتشر”دت، بس انت كنت مشترك في تعذ”يب ملك اختي حتى لو مكنش قصدك بس انت عملت كدا، فبلاش تتكلم عن العقاب وغيره علشان لو اتكلمت هتكون انت اول من يتعا”قب يا رعد باشا
رعد بغضب :نوررررررر
نور ببرود :عالي صوتك قد مانت عايز، انا مبخفش منك يا رعد
رعد بغضب :الظاهر اني كنت غلطان لما فكرت اغير معاملتي معاكي، بس لا دي كانت غلطة ومش هتكرر تاني ورح مسكها من ايدها جامد
جاسر بغضب :سيب ايد اختي يا رعد
رعد بغضب :متتدخلش انت كمان
جاسر بغضب :سيب ايد اختي يا رعد
رعد بسخرية :هتعمل ايه يا عني
ضر”به جاسر بالبو”كس في وشه”اديه يا جاسر اديه 😂😂سوري اندمجت شوية نرجع للروايه”
رعد بغضب :ازي تتجرأ تمد ايدك دي عليا، دا نها”رك اسو”د
جاسر بغضب :نور خودي ماما وبابا وامشي من هنا
نور :لا يا جاسر
جاسر بغضب :نور اللي انا قلته يتسمع يلا
رعد بغضب :نور مش راحة لمكان، وهج”م رعد على جاسر واخذ الاثنان يتعا”ركان
نور بخوف على اخوها
نور بخوف :فؤاد خش سلك ما بنهم
فؤاد :مين اللي يسلك انا، دا انا ممكن اتهر”س بينهم
نور بغضب :مش وقته يا فؤاد
فؤاد:طيب خلاص، وابعد فؤاد رعد عن جاسر
جاسر بغضب :هو ده اللي كنت فاكر انه هيحميها يا بابا
عبدلله بحزن :الظاهر اني كنت غلطان
جاسر بغضب:مش الظاهر لا انت اكيد غلطان
نور :طلق”ني يا رعد
ألفت بصدمة :ايه، نور انا عارفة ان رعد غلط بس بلاش توصل للطلا”ق
نور :بابا جوزني من رعد علشان كان خايف عليا من الدنيا لو جر”اله حاجة و رعد اتجوزني علشان لما اهتم بزينب الناس متتكلمش عليا بس دلوقتي الوضع اتغير انا طلع عندي عيلة كبيرة اقدر اتحامي فيها وانا بكون خالة زينب يعني اقدر اهتم بيها بصفتي خالتها يبقى الجوازه دي ملهاش لازمه فعلشان كدا طلق”ني يا رعد
رعد بجمود :مش هطل”قق يا نور
جاسر بغضب :هطل”قها يا رعد
نور : لو مش هتط”لق يا رعد انا عندي طريقة تانيه
رعد :اللي هي
نور :اخل”عك
رعد :ايه
نور :زي ما سمعت
رعد بغضب :طلا”ق مش هطل”ق يا نور واعملي اللي عندك انا مش هط”لقق، وتركها وذهب
ألفت بحزن :نور ممكن اكلم معاكي بس شوية
نور :حاضر يا ماما، وذهبت نور معاها
ألفت :نور انا عارفة انه عندك حق في كل كلمة قلتيها بس
نور :بس ايه
ألفت بحزن ودموع :رعد بيضيع مني يا نور، ابني بيضيع مني، انقذيه يا نور رجعيه رعد اللي كانت الضحكة مش بتفارق وشه رعد الطيب مع عيلته رعد اللي الكل بيخا”ف منه ويجي عند عيلته يكون رعد اللي يحتويهم
نور :اسفة يا ماما بس طلبك ده صعب
ألفت بدموع :شهر بس شهر خليكي شهر بس معاه وبعدها اعملي اللي انتي عايزاه انا مش همنعك
نور :وليه شهر طالما انا عارفة انه مش هيتغير يبقى اضيع وقت على الفاضي ليه
ألفت :جربي بس يا نور التجربة مش عيب
نور باستسلام :حاضر بس شهر بس
ألفت بفرحة :شهر بس، ورجعوا الي القصر مجددا
نور :انا عايز اقولكم على قراري
جاسر :اللي هو
نور :انا هفضل مع رعد لمدة شهر بس
جاسر :ايه
نور :جاسر انت واثق فيا ولا لا
جاسر :ايوه بس
نور :خلاص خليك واثق فيا كدا ومتخفش اختك نور مش اي حد، وانت يا با عبدلله باشا بكره تجي المستشفى علشان نبدأ العلاج
عبدلله بحزن :حاضر يا نور، وتركتهم نور وذهبت
جاسر بحزن :شفت ادي نهاية اللي عملته خسرتها يا بابا، يلا يا بابا
أمجد :رايحين في
جاسر :راحين البيت
أمجد :دا بتكم يا جاسر
جاسر :بس
ماجد :مبسش انت وعبدالله وفريال هتعيشوا هنا
عبدلله :لا يا عمي
أمجد :مفيش كلام في ده يا عبدلله انا مش هخليك تبعد تاني وبخصوص نور فأنا متأكد انها عارفة هي بتعمل ايه
فريال :سبحان الله نور طالعة شبهك يا بابا في كل حاجة
أمجد بضحك :طبعا مش حفيدتي وجاسر طالع زي ابوه راجل، صح يا جاسر
جاسر :صح
عند رعد وصل القصر وبقي يك”سر كل شي بسبب غضبه و كلام نور عمال يتردد في ودانه
فؤاد بغضب :ممكن افهم انت متعصب ليه
رعد بغضب :يعني انت مش عارف
فؤاد :لا مش عارف، نور معاها حق دلوقتي هي تقدر تهتم بزينب بصفتها خالتها و دلوقتي هي عندها عاليتها تقدر تحميها انت زهقان ليه مش راضي تطل”قها ليه
رعد بغضب :فؤاد
فؤاد بغضب :رد عليا يا رعد انا قبل كدا قلتلك انك معجب بشخصية نور بس دلوقتي انت بتحبها صح
رعد بغضب :لا يا فؤاد انا مش بحب نور مش بحب نور
فؤاد بغضب :انت خايف تحبها يحصلها زي ما حصل لملك صح
فؤاد بغضب : رعد اسمع نور ممكن تضيع منك وساعتها انت مش هتعرف ايه اللي حصل ساعتها هتند”م وساعتها الند”م مش هينفع
رعد بغضب :لا يا فؤاد انا مش بتحبها مش بحبها
فؤاد :براحتك يا رعد بس ممكن تفسرلي سبب رفضك للطلا”ق
رعد بغضب :عادي انا مطل”قتش قبل كدا، مفيش حد قبل كدا طل”ق في عليتنا ابدا
فؤاد :ودا بتقنع بيه مين انا ولا نفسك يا رعد
رعد :فؤاد سيبني لوحدي دلوقتي
فؤاد :هسيبك يا رعد وحاول تفكر في اللي انا قلته، وخرج فؤاد
رعد في نفسه :انا مبحبهاش انا مبحبهاش
وصلت نور الي القصر و كان هناك من يراقبها
نور :سيرين رعد فين
سيرين بخوف :من ساعة ما جه هو فوق حا”بس نفسه في الاوضة وقاعد يك”سر في الحاجات
نور :طب ياروحي انتي وخليكي مع أسر وزينب
سيرين :حاضر، وصعدت نور الي رعد
نور :رعد ممكن ادخل
رعد :خشي، دخلت نور و وجدت الغرفة جميع الأشياء فيها متكسر ويد رعد مجر”وحة، ذهبت نور وجابت علبة الاسعافات الاولية وأخذت تعقم الجر”ح
رعد :انتي الزاي كدا من جهة بتهتمي بيا وبتعقمي جرو”حي ومن جهة قا” سية عليا
نور :انا مش قا”سية يا رعد مفيش بنت قا”سية، عارف يا رعد لو في أول يوم كنت عاملتني باحترام و مقلتش اني هنا خدا”مة كنت شفت اننا البنات بجد طيبين، رعد البنت عمرها ما هتكون قا”سية لوحدها كدا، البنت لما تبدأ تحس ان في حد قرب خلاص انه يهي”نها و ميقدرهاش وتحس ان كرامتها بدأت تن”هان ساعتها هتلاقيها أقسى من الراجل بمراحل الكرامة وعزت النفس عند أي بنت هما الجوهرة اللي بتميزها فلما حد يجي يقرب نحيتهم ساعتها انت هتشوف تحول كبير في شخصيتها
رعد :طب ملك ليه مكنتش زيك كدا
نور بحزن :معرفش يمكن هي كانت بتحبك لدرجة انها مكنتش عايزه تخسرك ولا تز”علك منها،ويمكن لأنها مكنتش شايفة حد واقف جانبها ويدعمها لما تقف ضدك، في أسباب كتيرة، البنت لما مبتلقيش حد من عيلتها واقف معاها ساعتها هي بتتد” مر و بتاخد وقت على ما تتعود على الوضع ده وبتاخد وقت على ما تبني شخصية تقدر تواجه بيها العالم كله
رعد :نور انتي عايز تطل”قي مني
نور :رعد انا هديك شهر تتغير فيه وانا هحاول اساعدك لان في ناس يامة عايزه تقرب منك عايزه تحكيلك على مشاكلها بس خا”يفين منك، رعد اللي الكل بيخاف منه لازم يظهر للناس الخارجية إنما مع عيلتك لازم تكون رعد تاني رعد الكل يحس معاه بأمان يحس معاه براحة مش الخو”ف، النهارده مفيش حد اتجرأ يوقف ضدك لما كنت عايز تق”تل لؤي ليه، عارف ليه علشان كانوا خا”يفين منك يسبب خوفهم كانوا هيخلوك تر”تكب جر”يمة
رعد :يااااه دا انا طلعت انسان مليان عيو”ب
نور :كل إنسان مليان عيو”ب يا رعد بس في نفس الوقت مليان مميزات، انا مثلا انا عندي عيو”ب من عيوبي اني متسرعة بالحكم على الناس والدليل حكمت عليك من غير ما اسمعك وفي عيو”ب يامة عندي بس في نفس الوقت في مميزات عندي زي اني بنت كيوت وحلوه كدا وطيبة ومتواضعة
رعد بضحك :انتي هتقوليلي
نور :ايوه المفروض رعد ده يكون مع عيلتك مش محبوس لا يا رعد انت عندك مميزات حلوه زي انك شب وسيم وحلو كدا وكمان بتخاف على عيلتك
رعد بضحك :انتي بتعا”كسيني كدا عيني عينك
نور بمرح :انا لا والله
رعد :نور ممكن تديلي فرصة اتغير
نور :التغير مفروض يبدأ من جوا قلبك يا رعد وطبعا انا هكون معاك خطوة بخطوة وهساعدك
رعد :تمام شكرا على كلامك ده بجد ريحني و وعاني على حاجات كتيرة
نور :طب يلا بقى اصل انا على كوباية عصير من الصبح وبطني فضلها بالظبط خمس دقايق وتروح تشتكي عليا يلا
رعد ومسك ايد نور
رعد :شكرا
نور وقد حست بكهرباء في جسدها
نور بابتسامة :العفو يلا بقى
رعد :يلا، وكان هناك يستمع الي حديثهم وما كان الا فؤاد و ألفت
فؤاد :هيخسر”ها لو فضل علي الحال ده
ألفت :لا مش هيخسر”ها يا فؤاد وانا بقلك اهوت
فؤاد :يا رب
وعدي اليوم ده على أبطالنا بحلوه ومر’ه وعدت الايام وكان رعد بالفعل بدا يتغير ونور بدأت تساعده ورعد قرب من عيلته “ملحوظة عائلة الأسيوطي والشرقاوي جوهم يعيشوا عند رعد بطلب منه” وبدأ عبدلله بالعلاج بتاعه وكانت فريال معاه والكل كمان وفريال بدأت تقرب من نور وتتعرف عليها ونور بدأت تحس بحنان الام من تاني، وفي مكان تاني كان هناك أشخاص يخططون كيفية القضا”ء على نور، وفي مكان آخر كان ذلك الشخص بنظر لصور نور وبيتسم.
وها قد جاء يوم ميلاد نور وجاسر
في غرفة نور
اسر :نوري نوري
نور بنوم :اممممم
زينب :اصحى بقا ايه الكسل دا كله
نور قامت بصدمة :كسل طب انا هوريكي الكسل على أصوله وبدات نور تدغدغ زينب وأسر
زينب بضحك :خلاص انا اسفة
نور :ايوه كدا، لتدخل عليها فريال والفت
فريال بحب :كل سنة وانتي طيبة يا قلبي
نور :وانتي طيبة يا فوفه
ألفت :كل سنة وانتي طيبة يا جميل
نور :وانتي طيبة يا قلبي
فريال :يلا بقى قومي جهزي نفسك علشان حفلة الليلة
نور :ماما رني على علا وجنى ونرمين و قولهم ان نور مستنياكوا
علا :من غير ما ترني احنا هنا
نور بفرحة :عاااااااااا عولتي
علا بضحك :حرام عليكي ليه فكرتيني بالاسم ده
جني بضحك :احسن
نرمين بضحك :كل سنه وانتي طيبه يا زمكس
نور بضحك :وانتي طيبة يا زمكس
جني وعلا في صوت واحد :كل سنه وانتي طيبه يا عشما”وي
نور بضحك :ههههههههه وانتوا طيبين
فريال بضحك :طب يلا بقى علشان نفطر كلنا مع بعض
نور :حاضر، يلا كلكم برا من غير مطر”ود
ألفت بتمثل الزعل :كدا يا نور بتطر”دني
نور بمرح :هو انا اقدر على زعلك يا قلبي
فريال بضحك :طب خلصي الأول ونكلم في الوضوع ده بعدين وخرج الجميع ونزلوا تحت
جاسر :امل نور فين
علا بمرح :طر”دتنا
جاسر بضحك :ايه
علا بضحك :ايوه اصرف انت معاها بقى انا عايزه حقي
جني بغيره وبصوت منخفض
جني :علا لمى الدور شوية بلاش تتكلمي يامة مع جاسر
علا بمرح :ليه ليكنش الكتكوت بيغير
جني بغيرة :علا
علا بضحك :خلاص انا اسفه
جاسر :اوعي بطل الكون وصل
نور بمرح :ان شاء الله يخليلك يا قلبي، كل سنة وانت طيب يا جسورتي
جاسر قام وراح لنور با’س راسها
جاسر بحب :وانتي طيبة يا قلبي، كل سنة وانتي نوري وحياتي كلها يا روحي بقلك ايه احنا عايزين نخر’بها
نور بمرح :طبعا انت تشك في كدا
رعد بغيرة :كل سنة وانتي طيبة يا نور
نور بابتسامة :وانت طيب يا رعد
واخذ الجميع يعيد جاسر ونور
في المكتب
فؤاد بغيرة من جاسر
فؤاد :قال ايه عمالة تكلم معاه بضحك وهزار “ملحوظة فؤاد طلع بيحب علا”
رعد باستغراب :انت بتكلم عن مين
فؤاد :هااه ولا حاجة
رعد :فؤاد
فؤاد باستسلام :عن علا انا بحب علا يا رعد
رعد بصدمة :ايه طب من امتى
فؤاد بحب :من اول مرة شفتها فيها حسيت بحاجة غريبة شدتيني ليها بقيت بتمنى اشوفها واسمع صوتها بقيت اشوف الدنيا بطريقة مختلفة وبقت كل ما اغمض عيني اتخيلها وبقت كل ما اقول اسمها قلبي يرقص “علا”
رعد:نور
فؤاد بصدمة 😳😳:ايه
رعد :………………………………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور الرعد)