روايات

رواية نور الرعد الفصل التاسع 9 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الفصل التاسع 9 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الجزء التاسع

رواية نور الرعد البارت التاسع

نور الرعد
نور الرعد

رواية نور الرعد الحلقة التاسعة

رعد بلهفة :مين يا نور وهو فين دلوقتي طب هو كويس بخير عايش الزاي
نور بايتسامة بسيطة :ابنك عايش معاك في البيت يا رعد
رعد بصدمة :قصدك
نور :ايوه أسر بيكون ابنك، مريم الله يرحمها قبل ما تمو”ت قالتلي على أن أسر مش ابنها وانها جبته معاها علشان تنقذه من ناس كانوا عايزين يقت”لوا بس للأسف ملحقتش تقولي مين اهله ولا ادتلي اي معلومة عنهم
رعد بفرحة :أسر أسر أسر
اسر :نعم في لعب تاني
رعد حمله ولف بيه
اسر بدوخة :يا عم نزلني انا دو”خت
رعد بفرحة :أسر عارف مين بيكون ابوك
اسر :لا
رعد :طب انت عايز تعرفه
اسر :طبعا انت تعرفه
رعد :ايوه
اسر :طب ما تقول
رعد :ابوك بيكون انا
اسر :ايه

 

 

 

 

رعد بفرحة :ايوه انا بكون ابوك يا حبيبي
اسر ضر”ب رعد بالبو”نيه في بطنه
اسر بدموع :انت كد”اب لا انكل احمد قال ان بابا ما”ت من زمان
رعد باستغراب :احمد مين
نور :اخو مريم
رعد :لا يا أسر انا ما”متش انا عايش، في ناس و”حشه زمان جوه وخدوك مننا بس خلاص احنا لاقيناك ومش هتروح
اسر بدموع :انت بتقول الحقيقة، الكد”اب بيروح النار
رعد بضحك :بقى دا منظر واحد بيكد”ب
اسر وحضن رعد
اسر :بابا
رعد :يا عيون بابا
نور :سيرين خدي أسر على اوضته، وجهز نفسك يا بطل علشان احنا خارجين النهارده
اسر :تمام يلا يا سيلين
نور :سيرين مش سيلين
سيرين بضحك :احلى من سردين صح
نور بضحك :صح، وذهب أسر مع سيرين
رعد وقد رجع الي جموده
رعد بغضب :مين اللي هد”تكم زمان علشان تعملوا كدا
جميلة بخوف: انا معرفش بس انا ساعتها سمعته وهو بيقول ان طالما رعد معندوش ولاد يبقى أملاك الأسيوطي في امان بس دا اللي سمعته
رعد بغضب رغم صدمته:حصلت تدخلوا أطفال في لعبتكم دي، طيب انا بقى هور”يكم
نور :رايح فين يا رعد
رعد بغضب :رايح للناس اللي حر”متيني من ابني
ألفت بقلق :نور روحي معاه بسرعة
نور :تمام، وذهبت نور مع رعد وأثناء خروجهم دخلت فريال القصر مع جاسر
فريال بتسأل :امل رعد ونور راحين فين
ألفت بحزن وحكت لها كل شي
جاسر بغضب :فين العنوان ده
ألفت باستغراب :مين حضرتك
فريال :هبقي اقلك بعدين احنا لازم نروح وراهم دلوقتي

 

 

 

 

فؤاد :فريال هانم معاها حق يلا، وذهب الجميع خلف رعد ونور
وصل رعد الي قصر كبير اشبه بقصره
رعد بغضب :نور خليكي هنا متحركيش
نور :على اساس اني هسمع الكلام ابقى هنا، يلا يا عم بلاش جو الأفلام ده مش هنا
ودخل رعد و نور الي ذلك القصر
رعد بغضب :لؤي لؤي لؤي
الجد الأكبر لعائلة الأسيوطي وهو ماجد الأسيوطي
ماجد بفرحة :رعد انت جيت
رعد بغضب يحاول السيطرة عليه
رعد :ازيك يا جدوا عامل ايه
ماجد :هكون عامل ايه يعني روحي بعيده عني فكرك كده هكون عامل ايه
رعد :نكلم في الموضوع ده بعدين لؤي فين
لينزل من على السلم شاب في عمر رعد في حجمه ذو عيون خضراء وشعر اسود وطويل
لؤي :مين اللي بينادي عليا
ليذهب ايه رعد ويسحبه من ملابسه
رعد بغضب :بقى كنت عايز تمو”ت عيالي علشان الأملاك يا ابن************
لؤي بتوتر:انت بتقول ايه
رعد بغضب :هتعرف دلوقتي دكتورة جمييييييلة، وأتت جميله
رعد بغضب :هو ده الشخص
جميلة :ايوه يا رعد باشا
رعد بغضب و رفع المسد”س على رأس لؤي
رعد :اتشا”هد على رو”حك يا لؤي
كان الجميع ينظر إلى رعد بخو”ف ولم يتجرأ احد على الوقوف أمامه

 

 

 

نور :أقف عندك يا رعد، الجميع أصبح في صدمة من تلك التي تجرأت و وقفت في وجه رعد
رعد بغضب :نور متدخليش في الموضوع ده
نور :لما بتبقى هترتكب جر”يمة بش”عة زي دي لا انا ادخل بقى ماهو انا مش هشوف الغلط واسكت عليه، نزل المسد” س يا رعد
رعد بغضب :لا يا نور انا مش هسا”مح حد جرب يا”ذي أولادي ابدا، ثم انتي ملكيش حق تتدخلي في الموضوع ده
_لا ليها حق يا رعد
نور :فريال هانم
رعد بغضب :حق ايه بقى
فريال :حق ان نور بتكون اخت ملك
رعد بصدمة:ايه
نور بصدمة :ايه، وكان الجميع في حالة صدمة
نور :اخت مين انا انا معنديش غير اخ واحد بس وهو جاسر طلعت ملك دي منين
جاسر :لا يا نور ماما معاها حق
نور بصدمة :جاسر انت جيت امتى
جاسر :مش ده المهم دلوقتي، فعلا يا نور ملك بتكون اختنا
نور بغضب :اخت مين يا عم انت ثم ماما مين احنا امنا اسمها مريم جات فريال دي منين كمان
جاسر :انا عارف انك مش هتصدقي علشان كدا بابا هو اللي هيحكيلك كل حاجة
نور بصدمة :بابا
عبدالله :ايوه يا نور
أمجد جد ملك وجد نور وجاسر وكبير عائلة الشرقاوى
أمجد بدموع :عبدالله
عبدلله بدموع :بابا وذهب ايه وحضنه
أمجد :كنت فين يا بني انا كنت متأكد انك مامو”تش
نور بصدمة :ممكن افهم ايه اللي بيحصل هنا
عبدلله :انا هقلك واخذ يحكي لنور كل شي
نور بصدمة :يعني انا بكون اخت ملك وفريال هانم بتكون امي

 

 

 

جاسر :ايوه يا نور، احنا كنا عايزين نعملهالك مفاجأة يوم ميلادك بس الظروف مسمحتش، ملك بتكون اختنا وانتي خالة زينب وأسر
نور وما زلت تحت صدمة ما عرفته وكان حال الجميع كحالها
نور :وانت عرفت كل ده امتى يا جاسر
جاسر :لسه النهارده، ثم اكمل بحزن وكمان عرفت حاجة كمان
نور :وايه هي
جاسر بحزن :بابا مريض كا”نسر يا نور
نور كما لو ان احد سكب عليها دلولا من الماء البارد
نور بصدمة :الكلام اللي جاسر قاله صح يا بابا
عبدالله بحزن :ايوه يا نور دي الحقيقة، ذهبت نور اليه
نور بغضب وقد فقدت كل ذرة سيطرة على مشاعرها
نور بألم ودموع :من ساعة ما كان عمري خمس سنين كنت بتعاملني بقسو”ة كنت بتمنى انك تعاملني زي مابتعامل جاسر كنت بشوف خو”فك عليه كنت بتمنى جزء صغير منه بس دا حتى لما كنت بتع”ب كانت ماما هي اللي بتهتم بيا، عمري في حياتي ما عرفت معنى حنان الاب ما عنك كنت موجود بس ما حستش بيه كنت لما بشوف اب وبنته ما بعض كنت بتمنى اننا نكون زيهم، بس رغم دا كله كنت بحبك واحترمت كل قراراتك دا حتى اليوم اللي المفروض اختار شريك حياتي انت اخترته لا وكمان جوزتني ليه وانا علشان مزعلكش وافقت وقلت دا ابوكي و واجبك انك تسمعي كلامه دا هو اللي بقيلك من الدينا هو و اخوكي، مستحقش انا اني اعرف بمرضك مستحقش انا اني اشاركك و”جعك مستحقش انا حاجة خالص
عبدلله بدموع :نور انا
نور بغضب :انت ايه، انا هقلك انت مكنتش عايز بنت كنت عايز ولد ليك صح تمام يا عبدلله باشا وانا هيريحك من الهم ده
جاسر بقلق :نور هتعملي ايه

 

 

 

 

نور بدموع :هبعد هبعد عنكم كلكم هبعد لأبعد درجة، انا تعبت بجد مفيش حد في الدنيا دي بيحس بتعب حد كل واحد همه مصا”لحة مبيفكرش غير في نفسه، بس انا كنت غبية كنت بحط مصلحة الكل على مصلحتي كنت بحط سعادة الكل فو”ق سعاتي ولا مرة فكرت في سعاتي ولا في مستقبلي، عارف يا بابا انا سمعتك لما كنت بتقول لجاسر انك عايزه يطلع دكتور بس جاسر ساعتها قلك انه عايز يطلع شرطي انا من ساعتها حاطة هدف قدامي اني أحقق حلمك واطلع دكتورة عسى ده ممكن يقربك مني و تحن عليا بس لا دا محصلش، دا حتى اليوم اللي رعد طلب مني ابطل اروح الشغل انا وقفت قدامه واتحديت كل حاجة علشان افضل محافظة على حلمك، يبقى دا جزاتي دلوقتي
فريال بدموع :نور
نور بدموع :اسفة على كل كلمة قالتها غلط في حققك اسفة بجد
فريال حضنه نور وأخذت هما الاثنان يبكبان
لؤي بحقد :بما ان الحقايق كلها بتنكشف النهارده، ايوه يا رعد انا اللي أمرت بتق”تل عيالك ومش بس كدا لا انا اللي قت”لت ملك
رعد بصدمة :ايه
لؤي بضحكة شر”يرة :ايوه يا رعد فكرك حد هيمو”ت من ولاده هههه لا يا رعد هي عرفت ان انا كنت ناوي اخل”ص علي عيالك وعلشان كدا انا قتل”تها
رعد :…….
***************
كريم :إياد انت عايز جاسر في ايه
اياد بحب :هطلب ايد نور منه انت عارف اني بحبها من زمان
كريم بفرحة :الف مبروك يا حبيبي
اياد :بس يا رب هي توافق
كريم :اكيد هتوافق دا انت إياد مش اي حد
اياد :يا رب
*********************

 

 

 

….. :عبدلله الشرقاوي طلع عايش
……:ايه
……:زي ما سمعت
….. :طب العمل ايه
….. :كونه انه طلع عايش فدا ممثل خطر علينا لازم نخل”ص منه
……… :اول ممكن نخل”ص من حد من عياله ونقوله ان دي قر”صة ودن بس
……. :تمام اخل”ص من بنته
…….. :تمام نتقابل بكره علشان نجهز للخطة
…….. :تمام
************************
مالك يا علا
علا بقلق :مش عارفة يا جني انا خا”يفة اوي على نور
جني :متخا”فيش يا حبيبتي نور معاها رعد وجاسر وكل العيلة معاها
علا بقلق :جني انا خايفة نور تحب رعد و رعد يكسر قلبها
جني :هههههه وليه متقوليش انهم هما الاتنين ممكن يحبوا بعض
علا بقلق :ربنا يستر
نرمين :بنات انتوا شفتوا الارصاد الجويه
علا :لا في ايه

 

 

 

نرمين :دا فيه عا”صفة جاية ومنبهين على جميع المواطنين عدم ترك منازلهم
علا بقلق :ربنا يستر
***********************
……….. :خلاص قرب الوقت وهتكوني ملكي يا نوري
*********************
رعد:……………………….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى