رواية نهر الكنان الفصل الخامس 5 بقلم رحاب محمد
رواية نهر الكنان الجزء الخامس
رواية نهر الكنان البارت الخامس
رواية نهر الكنان الحلقة الخامسة
ثبتت في مكانها وكأن شخص القي عليها دلو ماء بارد تحرك اهدابها محاوله استعياب الموقف أمامها الفتاه تتلتصق بحضنه بدون اي خجل ولا اهتمام لوجودها
لتصدر انات الم من كنان لضغطها علي جرحه
لتهتف نهر بصوت عالي : انتي يبنتي ايه الي بتعمليه ده واحد عامل عمليه صعبه براحه عليه شويه
لتبتعد الفتاه عنه تهتف بندم وهي تمسح دموعها بكف يدها : انا اسفه والله بس انا كنت هتجنن من القلق عليه
لتميل بجزعها عليه مره اخري تحتضن وجهه بين يديها
تهتف باهتمام : انت عامل ايه ياحبيبي حاسس بايه انا وجعتك
لوت نهر فمها ببرود لتهتف بسخريه : معلش هنعطل الحب بتاعك شويه ووسعي كده علشان اطمن عليه
التفتت لها الفتاه بغضب لتهتف : ايه ده ايه ده انتي مين اصلا علشان تكلميني بالطريقه دي
ربعت نهر ذراعيها بضيق لتهتف بتحدي : انا دكتوره هنا ياحبيبتي ومسئوله عن حالتو ولازم اقول لحضرتك ان مينفعش قله الادب الي انتي بتعمليها دي احنا في مستشفى
نهررر
صرخ بها كنان بغضب علي وقاحتها معها فهو في حاله ذهول من اين اتت بكل هذه الثقه والقوه اين اختفي خوفها وخجلها لما انحلت عقده لسانها الان ولكن يجب التدخل قبل ان تتمادي
ليكمل كنان بغضب : ايه الي انتي بتقوليه ده دي تبقا اختي وجايه تطمن عليا
اختك
نهرر
هتفو بها الفتاتين في صوت واحد بذهول وكل واحده منهم مصدومه مما تسمع لينظرو لبعض بعدم استعياب
لتهتف اخته بسرعه : اوعي تكون دي نهر ال
ليلكمها كنان بخفه في ذراعها لتبتر جملتها ويوجه نظره لها يحذرها من التمادي في الكلام
ليهتف محاولا تشتيت نهر عن تركيزها مع كلام اخته : ايوه دي الدكتوره بتاعتي هي شكلها كده بس شاطره
كشرت نهر ملامحها بغيظ لتهتف بضيق : ايه شكلها كده دي مالو شكلي
ليبتسم كنان بسخريه : شكلك ميقولش انك دكتوره أبدا ده منظر عيله في حضانه
يقول علي لسانه عكس مافي داخلها بالمره فهي كتله متفجره الجمال ولانوثه شعرها اسود بلون الفحم يصل لمنتصف ظهرها جمال الليل في لون عينيها بشرتها بيضاء كالطفال انفها منصوب بشموخ جسدها ممشوق كغزاله وطولها مناسب ولكن بالنسبه له قصيره جدا
تجمعت الدموع في عينيها تنذر بانفجارها والشلالات ولكن قررت التغلب علي ضعفها وتمثيل القوه لتهتف بثبات : انا كبيره مش طفله ومسمحش لحد يقولي كده
لوي فمه بسخريه ليذيد من غضبها لتكمل بغضب غير مدركه لكلامتها : انت بتعمل معايا كده ليه مش كفايه انك بتكدب اصلا وبتقولي انك مش كنان الي انا اعرفو مع اني متاكده انك هو حتي اختك دلوقتي كانت هاقولك حاجه وكانها تعرفني انا اخدت بالي انك شكتها
ليوجه نظره لها بثبات يهتف ببرود : محصلش كل الي بتقوليه غلط
التفتت له اخته بسرعه وكان عيونها تساله لما تكذب
ولكنه وجه لها نظره اخرستها
ضيقت نهر عينيها بتحدي لتهتف بتشفي ترتقب ردت فعله : ولما محصلش وانت نايم كنت بتنادي باسمي ليه حتي من قبل ماتصحي ولا تشوفني
ليرتبك كنان ويسب نفسه داخله فهي فجاءتها ووضعه محرج جدا امامه يعصر تفكيره يحاول اخراج نفسه من الموقف الصعب
ليبتلع ريقه بتوتر يهتف بثبات أجاد تمثيله : وهو مفيش حد في الدنيا غيرك اسمو نهر يعني ولا ايه بس صحيح انا غلطان علشان لغايه دلوقتي معرفتكيش اسم اختي اسمها نهر يعني لو كنتي سمعتي اسمك مني وانا نايم فاكنت اقصد اختي يادكتوره
كنان
هتفت بها اخته بستغراب متفجاءه ليسكته بنظرته كالعاده
ليكمل هو بسخريه وهو يشعر بالنتصار : وبعدين مش عيب دكتوره محترمه تتسنط كده علي المرضي وهما مش في وعيهم
احمر وجهها من شده الخجل فهي في موقف لا تحسد عليه الان تتمني الارض تنشق وتبتلعها تلعن داخله غباءها فالمره الوحيده التي تقرر فيها المواجهه والكلام تحرج نفسها اكتر
حمحمت نهر بخجل تحاول تجميع الكلام ليخرج صوتها متقطع : انا ااانا
لينقذها صوت رنين هاتفه لتاخذه مستاذنه بسرعه قبل ان تتفوه بحرف زياده هي في المعتاد تكره ان يتصل بها أحد ولكن الان تريد شكره
وبمجرد ان اغلقت الباب
توجهت اخت كنان ناحيته بغضب تهتف بحده : كنان ايه الي انت بتعملو وبتقولو ده هي دي نهر الي انت مش بتسكت عن الكلام عنها صح ولا لا
همس كنان بحزن : هي
لتجيب اخته بغيظ : ولما هي لما تلاقيها تكدب عليها وتنكر نفسك منها ليه كده دي باين عليها هي كمان فكراك وبتدور عليك وبعدين ايه موضوع انا اسمي نهر ده كمان انت غيرت اسمي وانا معرفش يعني
وقبل ان يجيبها كنان صدح صوت ارتطام قوي بالخرج وصوت جلبه قويه وضوضاء 😮
يترا ليه كنان بيكدب عليها ومش عايز تعرفو 🤔 وايه حصل بره 🤔
مستنيه اعرف رايكم يهمني جدا علشان اكمل 😔
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية نهر الكنان)