رواية نقاء الفصل الخامس 5 بقلم ندى حسين
رواية نقاء الجزء الخامس
رواية نقاء البارت الخامس
رواية نقاء الحلقة الخامسة
-الو سلام عليكم
-وعليكم السلام معايا والدت الطفل عبد الرحمن
-ايوه خير
-عبدالرحمن اتنقل المستشفي
-فرح خرجت علي الصوت ،عبدالرحمن ماله
-بتقولي في مستشفى…
-خرجت بسرعه مستنتش تعرف الباقي ،فرح يا فرح استني البس واجي معاكي
-وصلت للمستشفى ،ابني عبدالرحمن فين
-ثواني يا فندم اشوفلك
-اخر الطرقه يمين
-وصلت الاوضه ولقته قاعد علي السرير ومربوط شاش حوالين راسه
-جريت عليه حضنته وعيطت ،اسفه حبيبي حقك عليا ،حصلك اي
-طفل معاه في الحضانه وقعه من علي المرجيحه وخبطته
-ليه كل ده ،وانتو كنتو فين ،سلوك الطفل ده مسئوليه مين
-عبدالرحمن مسك ايديها ،عايز اروح البيت
-حاضر حبيبي
-انا بكرا ليا معاكم كلام تاني ،والي حصل ده مش هسكت عليه
-شالته ووقفت تاكسي وروحت علي البيت طول الطريق خدته في حضنها وبتتوعد للي عمل فيه كدا
-دخل البيت ،حضن جدته وبيوريها الجرح
-الف سلامه عليك حبيبي ،متخافش
-هيضربتي تاني
-فرح جابتله عصير ،خد يا يحبيبي اشرب
-مش عايز ،عايز انام حطت ايده علي الجرح ،بيوجعني
-اشرب بس العصير عشان تاخد الدواء وهخليك تنام
-شرب العصير بعد اصرار فرح وأداته الدواء بتاعه ورقد علي رجليها نام من التعب
-الحمدلله يبنتي ربنا سترها
-الحمدلله،بس مش هسكتلهم وهروح معاه بكرا واجيب الولد ده لازم افهم في اي
-يبنتي خلاص
-لا يا ماما لازم يتعلم يجيب حقه ازاي وميسبهوش ،عشان هيتعرض ل اكبر من كدا
-الي يريحك
-بصت لعبدالرحمن الي باين عليه التعب وبتتوعد للي عمل فيه كدا
*في صباح اليوم التالي
-يلا يا عبدالرحمن ألبس
-لا …. انا م ش هروح خالص
-خدته في حضنها ونزلت لمستواه حبيبي احنا مينفعش نخاف من حد ،احنا بنخاف من ربنا بس ومحدش يقدر يعملنا حاجه ولازم نعرف ندافع عن نفسنا ،احنا هنروح نشوف الولد ده عشان يتعاقب عشان ميتعرضش ليك تاني
-انا بحب كل صحابي ،هو الي مش بيحبني ،بيقولي شكلي يخوف،ومامته قالتله ميلعبش معايا ،ه ه و انا و ح ش يا ماما
-حضنته جامد،حبيبي ربنا مبيخلقش حد وحش ابدا وانت جميل جدا يا بودي في حد حلو كدا عيونه جميله وشعره جميل كدا ويقول علي نفسه وحش ده انت تتاكل اكل يولا قعدت تضحك معاه وتزغزغه
-لبسته ونزلوا راحوا الحضانه ،دحلت للمديره واستنتها
-ازيك يا عبدالرحمن النهارده
-الحمدلله
-عايزه اعرف ازاي ابني يحصل معاه كدا في حضانه كبيره زي دي
-احنا بنتأسف لحضرتك جدا علي الي حصل وفعلا المدرسه الي كانت معاهم خدت جزء
-المدرسه تاخد ليه ،فين الطفل
-احنا هنعاقب الطفل بالفعل
-لا انا عايزه الطفل دلوقتي ووالدته ،واظن ان ده حقي
-حاضر يفندم ،بعتت للطفل تجيبه ،وطلب والداته علي الفون عشان تيجي
-دخلوا الطفل ،وبص لعبدالرحمن بخوف
-سيف،انت ضربت عبدالرحمن ليه لدرجه انك تفتح دماغه
-انا انا معملتش حاجه هو مكنش راضي يقوم من علي اللعبه
-ماما لا هو زقني ووقعت وخبطني بالمرجيحه في دماغي
-حصل كدا يا سيف
-حط عينه في الأرض
-فرح،حبيبي تعالي خد هنا
-قرب منها ،عبدالرحمن عملك حاجه وحشه في الفصل
-هز دماغه بمعني لا
-طب انت ليه عملت كدا
-عشان كل المدرسين بتحبوا وعنده صحاب ،وخد صحابي مني
-وانت ليه متبقاش صاحبه
-كدا ،ماما قالتلي ملعبش معاه
-ليه يحبيبي
-عشان هو تعبان
-تعبان؟!هل انت شايفه تعبان
-لا
-مش اي حاجه بنسمعها بنصدقها ،ولازم نتعلم نحب الناس الي حوالينا
-صح ولا اي
-مسح دموعه ،فرح حضنته ممكن متعيطتش
-انا اسف
-متعتذرش ليا انا ،انا فخوره بيك انك عرفت غلطتك واتأسفت واتأسف لصاحبك
-راح ناحية عبد الرحمن ،اسف
-عبدالرحمن بص لفرح وحضن سيف ،خلاص مش زعلان منك ،انا بحبك
-سيف خده بالحضن ،هنبقي صحاب وعمري ما هزعلك ابدا
-ماشي ،شكرا
-تعالي يلا نروح الفصل
-لا يا سيف يحبيبي ،هو هيروح عشان يكمل بقيت علاجه وهيجي لما يفك الجرح عشان الشمس
-ينفع اخده نلعب شويه واجيبه تاني
-فرح بأبتسامه:ماشي
-يلا يا بودي
-انا بجد لساني يعجز عن وصف حنيتك وتفكيرك في معاملة الاطفال بجد
-شكرا ليكي
-قطع كلامهم دخول والدة سيف
-السلام عليكم انا جالي استدعاء ل ابني ،خير
-اتفضلي يا فندم اقدملك فرح والدة الطالب عبدالرحمن الي ابن حضرتك ضربه
-انا اسفه لحضرتك جدا وانا حذرت علي ابني صدقيني ميلعبش معاه ويبعد عنه
-ايوه ليه ،مين سمح لحضرتك تحكمي علي ابني بالتعب
-انا عشان ابني ميلعبش معاه ويأذيه
-حضرتك انا لو خدت حضرتك لبرا هتلاقي سيف بيلعب مع ابني ،ابن حضرتك ضرب ابني عشان وصله الكلام بتاعك انه تعبان ميتعاملش معاه اصلا وهو نفسه يصاحبه اصلا،ممكن اعرف ابني تعبان عنده اي وشخصتي الحاله ب اي
-مش حضرتك عنده متلازمه داون
-هي داون بقت مرض ،طب كويس اني قابلتك عشان اصححلك الموضوع ،ابني كويس جدا واختلافه ده هو المميز بيه جدا وعمري ما هلاقي قلب ابيض زي ابني وحد قوي زيه وبيحب الناس ،ابني ولا تعبان ولا عنده مرض ابني زي الفل وبحمد ربنا كل يوم علي النعمه الي هو ادهالي ،عارفه لو عبدالرحمن كان طفل عادي مكنتش هحس بالنعمه ولا هشكره كل يوم ،بس فعلا انا بحمد ربنا كل يوم ان أداني عبدالرحمن بكل صفاته واختلافته ومبسوطه بيه جدا ،بدل ما كنتي قولتي ل ابنك يبعد عنه ويكبر علي الغريزه دي اي طفل من دول يبعد عنهم ويعمل الي عمله في ابني احب اقولك ابنك هيكبر معندوش رحمه ولا هيحس بالي حواليه ابدا ،لو كنتي عايزه تعملي حاجه فعلا ،هتعلميه ازاي يحب كل الناس بكل اختلافتهم يحترمهم ويحبهم زي ما هما مش محتاج يغير حاجه
-بعد اذنك
-خرجت ونادت علي عبدالرحمن وسلمت علي سيف وحضنته ومشيت
-والده سيف قاعده بتفكر في كل كلمه قالتلها فرح وحست بالندم جدا علي الي عملته،ممكن اطلب من حضرتك طلب
-اتفضلي
-عايزه عنوان عبدالرحمن
******
ماما احنا مش هنروح علي البيت
-مش قولتلك هعملك مفاجاه
-ايوه
-استني بقي
-وصلت النادي وقابلت الكابتن وسلم علي عبدالرحمن
-جاهز يا بطل
-هو انا هلعب اي
-ألعاب قوي
-زي ما بشوف في التيلفون يا ماما
-ايوه
-ايوه جاهز
-خلاص دماغك تخف شويه وتيجي ،اتفقنا
-اتفقنا
-مبسوط
-حضنها،انا بحبك اوي يا ماما
-وانا كمان يحبيبي
-يلا بقي نشرب حاجه ونروح لجدتوا بسرعه
*****
وصلوا البيت وعبد الرحمن بيحكي لجدته الي حصل وفرحان انا صاحبه بيلعب معاه وهيقدم في نادي ،دخلت تعمل الاكل عشان يتغدوا وحطوا الأكل
-الباب خبط ،فتحت لقت والدة سيف
-ممكن ادخل
-اه طبعا اتفضلي
-عبدالرحمن جري علي سيف ،انت عرفت تيجي
-اه ماما جابتني
-طب تعالوا اتفضلوا ناكل الاول
-لا شكرا انا اسفه اني جيت من غير ميعاد
-مفيش الكلام ده اتفضلي بجد
-لا بجد شكرا انا هتكلم معاكي كلمتين وهمشي
-بعد الاكل بردوا ،يلا يا سيف انت راجع من الحضانه اكيد جعان ،خدوا يا بودي
-حاضر ،يلا
-قعدوا علي الاكل سوي ،كلوا مع بعض و عبدالرحمن كان مبسوط بوجود سيف معاه ودخل يجيب الالعاب بتاعته عشان يلعبوا سوي
-فرح دخلت بالشاى وقعدوا يتكلموا
-عرفتي توصلي
-ايةه انتو اصلا طلعتوا قريبين مننا جدا ،اولا انا اسفه ان جيت في وقت مش مناسب وبجد جايه اعتذرلك من كل قلبي علي كل الي حصل وباقي علاج عبدالرحمن علي حسابي ،واسفه علي كلامي الي وصله ابني ،انتي بجد علمتيني درس عمري ما هنساه ربنا يباركلك في ابنك وتشويه احسن واحد ،ولو هتمني حاجه دلوقتي انك تقبلي اعتذاري انتي المعني الحرفي الانسانيه
-ممكن متقوليش كدا ابنك زي ابني ،وانا خلاص مش زعلانه منك ،ومن دلوقتي بقينا صحاب خلاص
-ربنا يعزك يارب ،شكرا ليكي
-قعدوا اتكلموا كتير مع بعض واتصاحبوا وخدوا ارقام بعض وعلي ميعاد يتقابلوا تاني
-مع السلامه نورتينا
-شكرا ليكي متنسيش هستناكي عندي
-حاضر من عيوني
-باي يا سيف
-مع السلامه يا طنط
-مبسوط يا بودي
-اوي يا ماما ،انا وسيف لعبنا كتير
-وهيجي علي طول يحبيبي ،يلا تعالي خد العلاج ونعمل التمارين الي الدكتور قالت عليها ،لحد ما تخف ونروحلها
-أدتله علاج وقعدت تلعب معاه بالالعاب الي الدكتوره قالتلها تعملها كنوع من التمرين ويرسموا سوي ،لحد ما عبدالرحمن تعب ونام
*****
عدي اسبوعين وعبدالرحمن اتحسن وفك الخياطه ورجع الحضانه بتاعته
-يلا يا بودي الاوتوبيس واقف تحت
-حاضر اهو
-هعدي عليك النهارده ،عشان هنروح للدكتور
-ماشي
-يعني متركبش الاوتوبيس وانا هاجي اخدك
-حاضر
-يلا مع السلامه حبيبي ،خلي بالك علي نفسك ،ركبته الاوتوبيس وطلعت تلبس عشان تروح تخلص مشاوير شغلها وترجع قبل عبد الرحمن
-عايزه حاجه يا ماما
-لا يحببتي خلي بالك علي نفسك ومتتاخريش
-حاضر سلام
-نزلت جابت شغلها كله ومخدتش بالها من الوقت ،بصت في الساعه كان ميعاد عبدالرحمن
-جريت عشان تركب وتلحقه
-الو
-معاكي ميس شيماء مدرسه عبدالرحمن،حضرتك قايله انك هتيجي تاخديه
-ايوه انا جايه في الطريق اهو
-نص ساعه بالكتير
-طب انا اسفه انا كدا هتأخر ،هسيبه مع البواب هنا وهو هيسلمهولك
-خلاص تمام،ممكن اكلم عبدالرحمن
-انا اسفه انا مشيت
-تمام شكرا
-توترها زاد اكتر والطريق زحمه ونفسها تنزل تجري المهم تلحق ابنها ومش عارفه تنزل بالحاجات الي معاها
-*عدي ساعه وصلت الحضانه لقت عبدالرحمن واقف مع حد وهياخده وهيمشي و…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نقاء)