رواية نقاء الفصل الثامن 8 بقلم ندى حسين
رواية نقاء الجزء الثامن
رواية نقاء البارت الثامن
رواية نقاء الحلقة الثامنة
-عبدالرحمن اهدي
-بدأ يتعصب اكتر وانفعالاته زاد وقع الكوبايه كسرها عايز فرح عايز امشي من هنا وسع متقربش مني قعد علي الارض وضم رجله وحط وشه في الارض ،خرجت والدت سليم علي الصوت ،اي الي انت هببته ده يا متخلف انت قوم لم الحاجات الي اتكسرت دي وهتتعاقب عليها قوم يلا
-سيبه يا ماما هو هيهدي انتي مش اشيفه عامل اي
-قولتلك وكلامي مبيتسمعش ،بقولك قوم يلا،راحت ناحيه ومسكته من ايده وهو بيزقها مسكته جامد ،اتعصب عليها وزقها وكانت هتقع ،رجعت ضربته بالقلم علي وشه ،عشان تحترم نفسك وتتعامل كويس هي مش ناقصه مجانين،عبدالرحمن اتعصب اكتر زق سليم وكسر كل حاجه قدامه
-انا ب ك ره ك ،انتي ش خ ص س ئ
-بيقول اي الواد ده انا مش فاهمه منه حاجه
-فتح الباب وخرج يجري
-يلا في داهيه
-سليم خرج يجري وراه بيحاول يمسكه بيزقه وبيزعق جامد وصوت عياطه اعلي وسليم مش عارف يتحكم فيه وبيضربه وجاب طوبه من الارض حدف سليم اتعور وجري
-سليم مسك دماغه وبيبص لقي عبدالرحمن اختفي من قدامه قعد يدور عليه ويحاول يلاقيه مش لقيه
-الو يا سليم
-اي يا فرح
-في اي مال صوتك ،فين عبدالرحمن كويس!!
-عبدالرحمن مشي ومعرفش راح فين
-اي ،انت بتقول اي
-والله ما اعرف راح فين كنت ماسكه قعد ي ض ر ب فيا وحدفني بالطوبه ودماغي بتنزف
-مكانك فين دلوقتي
-****
-مستنتش تسمع حاجه نزلت جري وراحت عنده ،هو مشي في انهي اتجاه
-معرفش
-طول عمرك هتفضل كدا ،وربي أعرف فين بس وانا مش هسيب حد فيكوا
-جريت تدور عليه في كل مكان وتعيط في الشوارع وتسأل عليه ،دورت في كل مكان مش شايفاه خالص رجعت البيت ممكن يكون هناك طلعت الشقه ملقتش حد (يارب يارب )نزلت تاني الشارع وبدور ورجعت لنفس المكان ،لقت جامع راحت تشوفه فاتح ولا لا تنادي عليه لقته قافل بصت في ايديها لقت الساعه ٢ ،يارب يارب
-سمعت حد بيعيط ،مشيت اتجاه الصوت لقت عبدالرحمن قافل علي نفسه وحاطط راسه بين ايديه وبيعيط
-جريت عليه وحضنته ،بيزقها ابعدوا عني
-اهدي اهدي انا فرح عبدالرحمن انا فرح
-بيزقها جامد وبيعلي صوته وبيعيط ابعدوا عني انا مش عايز حد جمبي ،انا متخلف انا متخلف ابعدوا عني
-جريت وراه وحضنته وحاولت تتحكم فيه بطبطب علي ضهره اهدي اهدي انا فرح جمبك ومحدش هيذيك مش انت صحبي اهدي خالص
-حاوات تهديه واعصابه بدأت تترخي ،اغمي عليه
-شالته وجريت وقفت عربيه ،اقرب مستشفى يسطا بسرعه ،عبدالرحمن فوق يا عبدالرحمن معاك مايه يسطا هنا
-ايوه اتفضلي
-بتحاول تفوق فيه ومش بيستجيب
-وصلوا المستشفي شالته فين الدكتور الي هنا بسرعه ،سمعوها فريق التمريض خدوا عبدالرحمن ودخلوا الطوارئ
-فرح بترن علي الدكتوره بتاعت عبدالرحمن وحكتلها علي الي حصل
-هو خد علاجه ؟!
-لا
-ده نتيجه انه مكلش ومخدش العلاج ،ابنك اتعرض لصدمه نفسيه وده هيأثر في الي احنا عملانا ده كله
-اعمل اي دلوقتي
-شوفي الدكتور الي عندك يقولك اي وكلميني تاني وهستناكي بكرا
-حاضر
-الدكتور خرج ،طمني يا دكتور
-لااسف اتعرض لصدمه سببتله الهايبر الي حصل ده انا اديته حقنه مهدئه هو في علاج مخدوش خلاه يفقد الوعي هو عنده مشاكل في الغده صح
-ايوه وبعالجه منها
-هو دلوقتي نايم ،هيصحي بكرا او في نص الليل المهم تجيبي الدوا بتاع الغده عشان يلحق يأخده التاخير ده غلط عليه
-حاضر ،شكرا جدا يا دكتور
-قعدت علي الكرسي حطت راسها بين ايديها وبتردد يارب يارب
-رنت علي سليم مش بيرد وبتحاول تاني
-بصوت نايم :الو
-عايزه علاج عبدالرحمن حالا
-انتي لقتيه
-انا في مستشفى*** تجبهولي دلوقتي
-الصبح طيب
-سلام قفلت في وشه بعصبيه هو ازاي في كدا بجد بتحاول تتحكم في اعصابها عشان متعيطيش
-دخلت لعبدالرحمن تطمن عليه ،قعدت جمبه مسكت ايديه باستها ،حقك عليا انا السبب حقك عليا
-نامت جمبه من التعب لحد الصبح
****
مدام فرح في حد برا عايزك
-فرح بنوم :حاضر
-خرجت براحه عشان عبدالرحمن ميحسش ،لقت سليم واقف برا
-فين العلاج
-عبدالرحمن عامل اي
-ميخصكش هات العلاج
-خدته من ايديه ،اتفضل امشي
-فرح افهميني
-مش عايزه اسمع صوتك انا قرفانه منك ولو سمعت كلمه منك تاني هفرج عليك المستشفى خليني ساكته احسن
-انا معملتش حاجه
-فرح بزعيق :انا الي عملت انا الي عملت كل ده انا الي جبت ل ابني صدمه عصبيه ،انا الي خليته يمشي في الشوارع يضرب في الناس وشكله متمرمط ويمشي مش عارف يروح ماشي يقول على نفسه متخلف صح ولا انا الي عملت كل ده،انا اديتك فرص كتير وانت كلها ضيعتها وانا مأذتكش ولا مره متجريش اذيتي احسن ،المره دي مش هرحم حد علي الي عملتوا في ابني ولا انت ولا امك امشي احسنلك ومش عايزه اشوفك في حياتنا تاني ،روح اتعالج بقي ،علي الاقل يعلموك تبقي اد المسئوليه ازي جتك القرف
-دخلت جوا وقفلت الباب في وشه ،لقت عبدالرحمن بيفوق جريت عليه ،حبيبي انت كويس
-افتكر حصل اي وبيعيط وحضن فرح وحشتيني يا فرح انا كنت خايف اوي ،الناس دي كلها وحشه سيبتيني ليه
-حقك عليا ،حقك عليا يا نور عيني ،مش هسيبك تاني وعد خلاص
-مش هروح لطنط الوحشه دي تاني ولا سليم ،مش عايز اروح هناك تاني
-حبيبي اهدي متخافش مش هنشوفهم تاني اهدي انا بس هنا متخافش من حد مش اتفقنا
-عبدالرحمن بيحاول يهدي ،فرح بتحاول تأكله براحه وخد علاجه ونام
-خرجت للدكتور يديهم اذن بالخروج عشان تلحق الدكتورة بتاعته ،حجزت مع الدكتوره ميعاد بليل لحد ما الدكتور يكتب اذن الخروج وعبدالرحمن يبدأ يفوق
****
-يلا يا حبيبي علي مهلك
-ماسك ايد فرح جامد وكأنه خايف من شئ
-وصلوا عند الدكتوره وقعد مع عبدالرحمن لوحدهم وفرح استنتهم برا
-والدكتوره بتحاول تتكلم مع عبدالرحمن اكتر وتفهم اي السبب الي نتج عنه السلوك ده وبتخليه يتكلم اكتر ،عملوا جلسه التخاطب وخرج ،الدكتوره نادت علي فرح وقعدت عبدالرحمن بعيد يرتب اللعبه
-عبدالرحمن الي وصله ده زي ما قولتلك اتعرض لضغط شديد وهو حكي علي الي حصل عبدالرحمن الفتره الجايه لازم ثقته بنفسه تزيد اكتر يعني هنحتاج لشغل اكبر انتي نعاه وفي المدىسه والتمرين وممارسه الرسم ويلعب مع اصحابه محتاجين مجهود اكبر عشان يسترد ثقته بنفسه بسبب الي سمعه ده واي حاجه تحتاجيها كلميني
-شكرا يا دكتور
-خدت عبدالرحمن ونزلوا جابتلوا عصير
-العصير الي بتحبه اهو
-شكرا ،عايز اروح البيت
-ليه
-عشان محدش يبصلي ويقولي متخلف
-حبيبي احنا قولنا اي احنا أشطر ناس واقوياء جدا انت نسيت البطوله بتاعتك والمركز الي خدته في المدرسه ،طب انا هاخد ريك في حد هيبقي متخلف ويعمل كل الحاجات الحلوه دي
-لا
-يبقي نقول علي نفسنا شاطرين ومنسمحش لحد يقولنا كدا ابدا ،اتفقنا
-اتفقنا
-وعشان انت شطور عملالك مفاجاه
-اي
-هتعرف
-خدته علي محل ألعاب ،يلا اختار اللعبه الي تعجبك
-انا
-ايوه
-اختار لعبه قطر وفرح اشترتله بازل ومشيوا
-وصلوا البيت وفرح علمته يحط حاجته مكانها وخد علاجه ودخل نام
-فرح دخلت تصلي ونامت جمب عبدالرحمن من التعب
-******
-يلا يا بودي التمرين
-يلا
-وصلوا النادي وعبدالرحمن مركز في اللعب والكابتن بيشجعه علي أدائه الممتاز وفرح مبسوطه انه اندمج مع صحابه ،كلمت مامت سيف عشان يتقابلوا وتجيب سيف معاه يلعب مع عبدالرحمن وبالفعل وصلوا قبل ما عبدالرحمن يخلص تمرين
-عبدالرحمن خارج من التمرين وشاف سيف جري عليه حضنه وحشتني يا صحبي
-وانت كمان
-يلا نلعب
-ماشي تعالي اروح لماما
-ماما سيف صحبي
-ايوه حبيبي ،يلا نغير هدوم التمرين وألعبوا سوى
-راحت معاه يغير هدومه وطلبتله سناكس وكلوا وقام يلعب
-متقلقيش ان شاء الله يرجع احسن من الاول
-يارب بجد حقك عليا اني نزلتك دلوقتي بس كنت عايزه عبدالرحمن يشوف سيف عارفه اد اي بيحبه عشان كدا قولت هيحسن نفسيته
-متقوليش كدا يبنتي انا كنت محتاجه اشوفك واطمن عليكي ،انتي متعرفيش بحب اشوفك ازاي ،كل ما اشوفك احس اد اي انك انسانه صابره وشجاعه رغم كل الي مريتي بيه ولسه قلبك ابيض ومكمله ربنا يعينك ويجازيكي خير ويحفظلك عبدالرحمن
-يارب بجد،كل مره اقول ان دي الاخيره ،مش هقوم منها المره دي لكن كل مره لطف ربنا بيبقي اقوي بقوم وبكمل الحمدلله
-الحمدلله رينا يجازيكي خير عن كل ده
-يارب
******
-اتبسطت
-اوي ،سيف بيحبني
-ايوه جدا كمان انت مشوفتش بيحب يلعب معاك ازاي
-وانا كمان بحبه اوي
-بكرا هاخدك وهنروح مشوار مهم
-فين
-خليها مفاجاه بكرا تعرف
-وقف وحضنها ،بحبك اوي يا فرح
-وانا كمان بموت فيك ومعنديش اغلي منك ،يلا عشان نلحق نأخد علاجنا شالته وجريت
-عبدالرحمن صوت ضحكاته بتعلي
-جاهز يا بطل لمغامرات بكرا
-جاهز
-*********
-هنشوف النهارده مين هيربط الشوز اسرع
-انا
-هنشوف فرح بتربط براحه عشان عبدالرحمن يلقط منها الحركه ويبقي اسرع
-قؤبت اخلص
-انا خلصت
-يوووه بقي
-هههههه كسبت يا فرح ،winner winner
-تمام اوي ،فرح بصتله بصه فهمها كويس واتسابقوا مين ينزل الاول وكانت بتجري براحه عشان عبدالرحمن ميقعش
-اوووه فرح winner
-وقفوا عربيه وعبدالرحمن قعد جمب السواق وفرح قعدت جمبه لحد ما وصلوا للمكان
-يلا بينا نطلع
-طلعوا المبني وكان عبدالرحمن مبهور بالمكان والالوان والاطفال الموجوده
-اهلا يا استاذه فرح
-اهلا استاذ احمد سلم يا عبدالرحمن
-ازيك
-الحمدلله يا بطل وانت عامل اي
-الحمدلله
-انت عارف انت جاي هنا ليه
-شاور بدماغه بمعني لا
-نزلت فرح لمستواه ،النهارده جاين نتعلم حاجه جديده غير التمرين ،هنتعلب موسيقى
-تعالي معايا اوريك
-فرح شاورلته بمعني روح
-دخل اوضه الموسيقى واحمد قعده علي البيانو ووراه يلعب ازاي
-وعبدالرحمن اتفاجي في الاول وبعدين اتبسط واندمج معاهم وفرح بتصوره وعينها فيها دموع
-خلص الوقت بتاعه
-جري علي فرح مبسوط ،انا فرحان اوي ،عرفت ألعب
-شطور اوي شوفتك كنت هايل
-لا ده مممتاز ازي وهيتعلم علي طول صح يا عبدو
-ايوه
-هستناك المره الجايه
-ماشي شكرا يا استاذ احمد
-شكرا علي اي ربنا يحفظهولك علي ميعادنا
-ان شاء الله مع السلامه
-سلام
****
-مبسوط
-اوي عرفت العب
-شاطر يلا عشان نلحق نروح نكمل لعب هناك
-هكسبك
-هنشوف
-فرح بتلعب معاه بازل ويرتبوا سوي
-يلا نشوف شنطنا ونام بدري عندنا مدرسه
-ماشي
-مالك متوتر ليه
-تعالي
-نعم
-مش اتكلمنا في الموضوع ده وقولنا منخافش من حد وعندنا ناس بتحبنا وصحاب بيحبونا ومنخافش من حد خالص وكمان شاطرين صح ولا لا
-ايوه
-يبقي منخافش من حد ونقوم نشوف مصلحتنا
-يلا
-رتبوا الكتب سوي والهدوم ودخلوا يناموا
******
فرح وصلته للمدرسه ،اتبسط وعايزاك شطور ،اتفقنا
اتفقنا
-دخل المدرسه وفرح مشيت علي شغلها
-قضي اليوم في المدرسه وسط صحابه وبيحاول يكسب ثقه تاني رغم خوفه
****
دخلت الفصل المدرسه
ولد قاعد جمب عبدالرحمن:دي ميس جديده
-اقعدوا
-فين الطالب الي عندوا متلازمه داون هنا ،الاطفال كلها بصت لبعض ومحدش فاهم حاجه
-مين هنا اسمه عبدالرحمن سليم الصاوي ..و
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نقاء)