رواية نفوس مريضة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم تسنيم حمدي
رواية نفوس مريضة الجزء التاسع والثلاثون
رواية نفوس مريضة البارت التاسع والثلاثون
رواية نفوس مريضة الحلقة التاسعة والثلاثون
استقظت نور وهي تئن بألم وترتعش من البرد ، وكأن الهواء حولها كاسوط يضرب جسدها بقوه
أنتبه عادل لصوت انينها وقترب منها بلهفه: نور، اخيرا فوقتي
همست نور بضعف : حنين، فين حنين عملتوا فيها ايه
عادل: حنين مع خالد، خدها ل بيت تاني جانبنا
نور : لا حرام عليكم بقي ، سبوني في حالنا، عايزين مننا ايه، ااه، حرام عليكم
حاولت نور ان تعتدل ولكنها لم تقدر علي الحركه
، لتغمض عينيها و تبكي بضعف
جذب عادل يدها ووضعها بين يده بحنيه
وهو يتحدث بهدوء : نور ركزي معايا،
سيبك من حنين و معتز
، نور انا بحبك،ماحدش ممكن يحبك زي،اسف لو كنت اذيـ.ـتك غصب عني
،انا مستعد اعمل اي حاجه عشانك، وكمان مستعد اسامحك علي كل اللي عملتي معايا، انا عرفت ان انتي اللي كنتي وراه لولا، بس اديني فرصه يا نور نتعرف علي بعض، وابداء معاكي، انا بحبك بجد، وعايز اتجوزك
كانت نور تحاول سحب يدها بضعف منه
وردت بتعب شديد : سيب ايدي
ترك عادل يدها : حاضر، فكري يا نور، واعرفي انك انتي دلوقتي تحت رحمتي،
ومعتز مش هيقدر ينقذك مني، بس لو وافقتي تديني فرصه، هصبر عليكي، وهخلي معتز يطلقك ونتجوز
نور: هفكر، انا مش قداني حل تاني، بس لو بتحبني زي ما انت بتقول بجد وعايز تثبتلي دا، رجع حنين لأهلها وبعدها نتفق
عادل: مقدرش خالد مش هيسبها، انتي مش فاهمه المكان هنا عامل ازاي
نور: وانت ضعيف اوي كده قصاده
عادل:لا طبعا،بس خالد مهـ.ـوس بحنين ومش حب، بس هو مش هيسبها ل جاسر، حتي لو ماتلزموش، وانا مقدرش ادخل
نور: خلاص لما تبقي تقدر ل خالد، ابقي اطلب مني فرصه يمكن وقتها افكر فيك
ضحك عادل بصخب :نور انا بحبك،
بس دا مش معناه اني غبي وممكن تلعبي بيا،لو كنت بطلب منك فرصه وعايز اتجوزك ، فادا عشانك انتي
،بس انا مش فارق معايا معتز يطلقك او لا، انا هخدك من هنا ونسافر وتعيشي معايا حتي لو بالغـ.ـصب، ومن غير جواز، و دي كانت آخر فرصه ليكي
اقترب عادل من نور بشده وهو يضم يدها الاثنين معا فوق راسها لتصرخ بألم تحت مقاومتها الضعيفه،
فالحراره تشتعل بجسدها الهامد
اختلطت انفاس عادل بانفاس نور الساخنه ليحاول تقبيلها وهي تحرك رأسها بعنف و قدميها تحاول ابعده عنها
و صرخت بضعف وهي تبكي : ابعد عني بقي،انا بكرهك انت حـ….ـيوان ، يااارب احميني ياارب
كان جسدها يتعرق بشده وانفاسها تضعف،
مل عادل من حركتها وهو يجسوا فوقها و يحاول تمزيق ملابسها وصرخ بغضب: اهدي بقي مقومتك دي مالهاش اي لازمه
، هي بس بتزدني اصرار عليكي،
وبردوه هتبقي ملكي وهتحبيني غصب عنك، مش هخليكي تقدري تبصي ل عين معتز او حتي تفكري فيه وهتنسي تماما ، مش هيبقي في حياتك،غيري انا وبس
شعرت نور بانها ستفقد الوعي مجددا اخذت تخبط راسها مكان الجـ….ـرح وهي تئن بألم، بمحاوله ابقي نفسها واعيه و زيادة الادرنالين بجسدها،و باحساس بالخـ…. ـطر، وهي تقاوم عادل، وتحاول النجاه من الظلام الذي يحاوطها ويسحب وعيها ببطي، فهي لا تريد ان تفقد وعيها بين يدي حـ…. ـيوان ينـ…. ـهش بها
توقف عادل فجأه عندما اقتحما احدهم الغرفه ل يلتفت اليه
ابتعد عادل عن نور وهو ينظر ل خالد: افندم عايز ايه دلوقتي
خالد: معلش اقطعت لاحظتكم المثير بس عايزك
عادل بغضب: مش دلوقتي
خالد: هي موجوده مش هطير يا عادل، يلا عايزك
نظرت نور اليهم بحزن واحساس بالعـ…. ـجز وروئيتها تتشوش والظلام يسحبها بعيدا لتغمض عينيها، وتغيب عن الوعي مجددا
اتنهد عادل بغيظ وهو ينظر اليها : جرحـ… ـها نـ… ـزف تاني، هات ليها الدكتور
ضحك خالد بخفه : تحت امرك يا عادل بيه هبعته ليها حالا ، يلا معايا بقي
………………………………………………….
خرج بيجاد من غرفته يسأل عن نور في الاستقبال بعد اختفائها الي اكثر من يومين
ليري معتز مع شخص اخر يدخلون الي المستشفى و يسألون عن نور ايضا وطلبوا رأيت سجل الكاميرات المراقبه ل مشاهدة اخر ظهور لها قبل اختفائها
مع دخلو خالد و جاسر الي المستشفى
نظر خالد للواقفين بستغرب : هي مين دي اللي اختفت تاني
ياسين: دكتوره نورهان ادم، و اخر مكان كانت موجوده فيه هنا في المستشفى ، ومن بعدها مارجعتش البيت،
و احنا محتاجين نشوف خرجت امته و مع مين ،
انا شوفت كاميرات مرقبه بره المستشفى محتاجين نرجعها، بعد اذنك طبعا
خالد: اكيد اتفضلوا معايا،و ان شاء الله خير
، جاسر ثواني
نظر جاسر الي معتز : انت معتز مش كده
معتز:اه انت تعرفني
جاسر:نور كلمتني عنك، انا شوفتها اول امبارح كانت متعصبه و مضيقه، بسبب مشاكلها مع ابوها وامها،
وعشان عايزنها ترجع ليك البيت، ودا عشان الوصيه طبعا،وبما ان حضرتك كنت مكبر دماغك منها ومافكرتش اصلا تسأل عليها،وهي مابتتكلمش، فا ممكن تكون راحت اي حته ترتاح يومين،و تهدي اعصابها منكم
اكمل كلامه وهو بينظر ل صديقه: خالد انا مش فاضي انت طلبتني ليه، خليني امشي
س..ـخـ ـر بيجاد منه بغضب : دا رئيك كا دكتور!! نور اختفت بتريح دماغها يومين،
ولا دا رئيك عشان مستعجل مش اكتر
جاسر: افندم
بيجاد: ما هو اكيد رائيك عشان نستعجل بس،لانك تقريبا مافكرتش ل ثواني حتي
نور مين اللي سافرت يومين عشان تريح اعصابها،
هي نور عندها الشجاعه اصلا انها تخرج عن طوع بابا و ماما
،عشان هتسافر يومين من وراهم ،و هتخبي عن الكل،وياتري السفر دا جالها طارق كده بعد الشغل علطول مش هتاخد هدوم حتي تغير فيهم
،نور اتخطفت يا دكتور و عادل اكيد اللي خطـ..ـفها
اتوجهت النظرات كلها ل بيجاد بدهشه وقرب معتز منه : انت تعرف عادل منين و ازاي عرفت انه سبب اختفائها
رفع بيجاد هاتفه بسكرين ل صورة عادل : دا مجرد توقع، وبعدين مش دا هو عادل
نظر جاسر بصدمه للصوره: عادل فاروق،هي نور تعرفه منين دا يبقي اخوه خالد طليق حنين ، هي ايه صلتهم بيها عشان يخطـ…ـفوها هي كمان
معتز: يعني ايه هي كمان
جاسر: حنين مراتي، اختفت واللي وراه اختفائها اكيد خالد فاروق اخوه الشخص دا
بيجاد : حنين دي اللي اترمت في حضنك لما، الممرض اتهـ… ـجم عليها
تجاهل جاسر اللي قاله بيجاد وسأل بلهفه :هو انت تعرفهم منين، وازاي عرفت ان عادل دا اللي خـ.ـطف نور، ولو كده يبقي اكيد حنين و نور مع بعض
بيجاد: معرفهمش، نور طلبت مني اخترق تلفون عادل دا، واحذف منه فديوهات كانت عليه، هو مصورها ل بنات معه وبيـ…ـهددهم بيها
رد ياسين بستاعب: انت اللي نشرت الفديو بتاع عادل و عملت لي الفـ..ـضيه
ابتسم بيجاد بثقه:اه شوفته، الفديوا كان جامد، اقعدت ساعتين اشتغل عليه، عشان اطلع عادل متألق فيه كده، وحقق نسبة مشاهدات عالميه، الواد دا لي مستقبل
خالد و ياسين وجاسر بصوا ل بيجاد بصمت، بيحاولوا يستوعبه اللي بيقوله
قطع ذهولهم تمتمت معتز : يعني عادل اللي كان بيصور الفديوهات دي ل نفسه، ونور طلبت منك تمسحها، عشان لولا، وانت فضـ.،ـحته، عشان كده عادل بينـ.ـتقم منها
رفع بيجاد حاجبه بتهكم : بينتقم من مين ، انت المغـ.ـفل صح
معتز: نعم
بيجاد: هو اللي بيقول كده ، انا لما اخترقت تلفون الواد دا ، كان في شات كانت دايره بينه وبين واحده مسجلها لولا ، كان عادل بيحكي ليها عن نور،و بيتغزل في جمال مرات واحد صاحبه مغفل،عايزه يخليه يطلق مراته عشان يتجوزها هو
معتز: عادل عايز يتجوز نور، انت بتقول ايه
بيجاد: دي اسكرينات من الشات بتعتهم ، ابقي اقرائها في وقت فارغك لو عايز
جذب معتز الهاتف من يد بيجاد،وبداء يقراء الشات ويقبل الصور ،وهو بيفتكر كل كلام عادل معه عن البنت اللي حبها فجأه ومش عارف يوصلها، عادل كان بيوصف لي مراته وبيتغزل فيها ،وبغبائه كان بيشجعه يتقدم خطوه،
وانه يحاول يتعدل عشانها ويروح يكلم اهلها ويتجوزها ، كان بيشجعه عشان يتجوز نور مراته
الصدمه خرست معتز وهو مش مستوعب حط التلفون علي مكتب الاستقبال وهو ساكت،وتفكيره اتـ.ـشل
حط ياسين ايده علي كتف معتز : هو ندل يا معتز وبيحقد عليك، طبيعي يكون كده، احنا هنروح لي فاروق وهنخلي بجيب عادل ماتقلقش، ونور هترجع
معتز بصدمه: هو كان عايزها، نور محبوسه معه في مكان واحد من وقت ماختفت ، اكيد عادل.. لا لا
معتز رفض يتخيل مجرد الفكره، وعادل ممكن يعمل ايه في نور: لازم اللقيها، واقسم بالله لو لمسـ.ـها ماهرحمه
ياسين: اكيد فاروق خبي علينا، وقال انه مسافر عشان يحمي ابنه ، هو عارف مكانهم
جاسر: يبقي نروح ل فاروق
ضحك بيجاد بسخرية : هتروحوا تتهـ.ـجمه علي الراجل في بيته و تتحبسوا مع بعض في نفس القسم ان شاء الله
،ودا حتي لو مابلغش عنكم،تفتكروا فاروق دا لو عارف مكان عياله هيقولكم كده ،ز هيورط نفسه و عياله الاتنين معاكم ، دا عشان خاطر عيونكم،ويرجع ليكم البنات
دا لو فعلا يعرف مكانهم اقل حاجه يعملها، يخليهم يخلصوا منهم الاتنين، لازم تتصرفوا بالعقل
ياسين: عايزنا نعمل ايه
بيجاد: وانا مالي، دا انا المجنون، انتم اصحاب العقل، فكروا
بص خالد لي بيجاد : مش انت قولت انك اخترقت تلفون عادل،تقدر تحدد مكانه
بيجاد: ممكن لو التلفون مفتوح، وممكن اعمل حاجه تانيه
صرخ جاسر بغضب: طيب مستني ايه ، شوف هتعمل ايه و ساعدنا
بيجاد: موافق اساعدكم تلاقهم بس بشرط
ياسين: ايه هو وانجز ، اللي عايزوه هنعمله
نظر بيجاد بشر ل معتز اللي تايه بافكاره واقرب منه وهو بيكور قبضة ايده و لكم وجهه بقوه
رجع معتز خطوه ل وره بصدمه: اممم ، ايه اللي عملته دا ، انت مجـ.ـنون
نظر بيجاد للمصحه بتسليه : عمليا اه مجـ.ـنون، بالمنطق انت في مصحه نفسيه وانا محجوز فيها، ابقي ايه، مجـ.ـنون
اقترب منه معتز و لكمه بغضب : وانا عملت ليك ايه، عشان تطلع جنانك عليا
قرب بيجاد بحقد :زعلت عمر، اوعي تكون فاكر اني نسيتك، انا مابسبش حقي ،وجي الوقت اخده
اشتبك بيجاد مع معتز واتبادله اللكمات واتحولت فجأه ساحه المستشفى ل حلبة مصـ.ـارعه بنهم
معتز كان بيضرب بيجاد بغضب وهو بيخرج كل سخطه و غيظه من نفسه و من صاحبه عليه
وبداء بيجاد يبدله ببتسامه و تسليه، وكأنه اخيرا لقي حد يساور جنـ.ـونه وعنـ.ـفه
الكل اتصدم من اشتبكهم و ياسين قرب يبعدهم عن بعض مسكه خالد بهدوء: اهدي وماتتدخلش
زمجر ياسين بغضب:يعني ايه مادخلش، اسبهم يضربه في بعض كده، لحد ما واحد فيهم يا.ذئ التاني ،و دا مجنون اسيبه علي اخويا
خالد:اولا دا مش مجنون، ثانيا اخوك مش ضعيف اوي كده،انت شايف اهو دا بيفرغ غضبه في بيجاد ،
وعلي فكره لو بيجاد عايز يأ،ذي اخوك ما كنش هيتردد وماحدش هيقدر يمنعه، فاسبهم لاننا مانضمش بيجاد، هو قرر ياخد حق عمر بالطريقه دا، لان اخوك زعله
تابع ياسين المشهد بغضب، بدون فهم : عمر مين، احنا هنفضل نتفرج كده
خالد: اه دا الافضل، وخلي بالك بيجاد اكتر شخص ممكن يساعدنا نلاقي البنات،، لو عايز تلاقي مرات اخوك، تهدي عشان هو مش هيساعدنا غير لما ياخد حقه الاول
نظر ياسين ل خالد بعدم اقتناع وحس ان هو اللي مخـ.ـتل: ايه الهبل دا
قرب ياسين منهم وقبل ما يدخل
رفض معتز وهو واقف قصاد بيجاد : خليك يا ياسين، ابعد
وفضلوا معتز و بيجاد يضربه في بعض امامهم، وطقم المستشفي كله متفرجين
اخذ ياسين ينظر ل بيجاد بتحفظ ،
و جاسر نظر ل ساعته بخنقه: انا مستعجل مش فاضي للعب العيال دا ،
كان لسه هيخرج، مسكه خالد من ايده : استني يا جاسر، اصبر
واقف جاسر بنفاذ صبر ينتظر درامتهم تخلص
اخيرا وقع الاثنين علي الارض ، يلهاثات بشده
نظر خالد الي ساعته بملل: خلصتوا
ابتسم بيجاد ل خالد ولمعت عيونه بتسليه: اه
ثم نظر ل معتز ومد ايده لي : اهلا يا معتز، اعرفك بنفسي بشمهندس بيجاد
ليبادله معتز السلام: اهلا
وقف بيجاد وشد معتز معه ووقفوا سوا :و دلوقتي ،نشوف هنعمل ايه
ثم اشار ل خالد: هات نسخه من سجلات المراقبه، وانا هروح الاوضه اجيب حاجه وهنروح المقر بتاعي، افضل
……………
اخذ خالد يتمشي بداخل مملكته مع عادل بعد ان اجبره علي الانصياع له وكانوا بيتمشوا حاولين البيوت المهجوره، والحرس بيلفوا حاوليهم ب هدوء
وقف خالد امام بيت بالحجر الابيض و فتح الباب ودخل ووراه عادل: دا بيت الاحلام
بص عادل للبيت بذهول من الداخل عكس الخارج تماما،اتلفت عادل بداخل البيت بأعجاب من فرطه جماله و تنظيمه: ايه الجمال دا اللي يشوفه من بره، ميصدقش انه كده من جوه
خالد: اكيد، دا vip، مش اي حد يقدر علي سعر البيت دا،فئه معينه، بيجي الواحد هنا يرتاح يومين و كل احلامه مجابه
عادل:يا بخته، مش كنت تقولي كده
دا انا كنت هبقي زبونك
خالد: انت هتبقي صاحب المكان يا عادل، مش مجرد زبون يلا خلينا نشوف غيره
خرج عادل من البيت، و وراه خالد وبداء يوريه اكتر من بيت بنفس النظام وطبقات أقل
وقف خالد مقابل بيت ابعد عنهم شويه ونظر ل عادل : انت كده شوفت بيوت الاحلام ، نشوف حاجه تانيه
فتح الباب و دخلوا ، وكان البيت مجهز ب معدات تصوير و كاميرات في كل ركن في الحائط، وكأنه مكان مخصص للتصوير
عادل: وايه دا كمان
خالد: دا اللايف، هنا بنصور بث مباشر
عادل: تصور ايه، مش فاهم
خالد: هقولك، تعال بس معايا
اخد خالد اخوه جوله بداخل مملكته كلها وهو بيكلمه عنها بفخر،حتي وصل ل غرفة المراقبه ل كل البيوت بمملكته،وكانت صدمة عادل لما شاف نور في شاشه و جانبها الطبيب بيعالجها وبيعلق ليها محاليل
وفهم ان خالد كان بيرقبه وسمع كل كلمه دارت بينه و بين نور، ودخوله عليه في الوقت دا مش صدفه ابدا
قطع خالد شرود عادل : لو كنت وافقت علي كلامها، كنت هزعل منك اوي، اما دلوقتي اقدر اثق فيك يا دولا
عادل: تثق فيا علي ايه، انا مش فاهم انت عايز مني ايه، عمال تفرجني علي المكان دا ومن بيت ل بيت ليه
خالد: هقولك بس اصبر شويه
خرجوا من بيت المراقبه لحد ما وصل للبيت اللي محجوزه في نور
وكان عادل هيرجع لي بس خالد خده ل بيت جانبه
عادل بزهق : في ايه تاني
خالد : انت لسه ماشوفتش البيت دا
شاور خالد علي اكبر بيت بمملكته بفخر
عادل: هيختلف يعني عنهم
ابتسم خالد بثقه: اكيد
دخل عادل البيت مع خالد،و كان البيت الوحيد اللي ما ما عجبوش اقل من العادي بالنسبه للي شافه
لحد ماخدوا خالد للبدروم تحت البيت
اتصدم عادل من اللي شافه، البدروم عباره عن زنـ…ـازين فيهم اطفال و ستات، بيبكوا بهدوء، وزنـ..ـزانه تانيه فيها حنين لوحدها علي سرير، عمليات ومازالت فاقده الوعي
واخر غرفه كانت صدمه،و فيها برطمانات كتير ل عينات اعضـ…ـاء بشريه بداخلها
وضع عادل ايده علي بقه وخرج من البيت بسرعه وهو قلبه بينبض برعب،ووقف علي جانب تقياء بقرف من المنظر
وقف خالد خالفه وهو بيضحك بشده: مش قولتلك تجمد
نظر لي عادل بصدمه : ايه دا
خالد بتهكم: دي البضاعه
عادل: انت خطفت الاطفال دي كلها والستات عشان كده، وايه اوضة العمليات دي ، والبرطمانات
انت بتهبب ايه في حياتك
خالد: ما انا قولتلك يابني دي مملكة كامله ل تحقيق الاحلام،حتي المرضي بيلقي عندي دواه،و زي ما انت شوفت، هجوبك
اولا انا بعمل ايه بالستات دي بيعملوا شغلهم اللي متعودين عليه، في بيوت الاحلام،
دا لو ماحدش لي طلب مخصوص يعني، زيك
عادل:دول موجدين هنا غصب عنهم انت حابـ.ـسهم
خالد: بس شغلهم يعني
عادل: و الاطفال دي ليه
اجاب خالد ببساطه : بنصور فديوهات معاهم
عادل: فديوهات ايه اللي بتصورها معاهم
خالد: دي حسب طلب الزبون يا عادل ، علي الد…ارك ويب
نظر له عادل بصدمه: دا…رك ويب
رد خالد ببتسامه: بضبط الانترنت المـ…ـظلم، الموضوع دا منتشر جدا في بلاد الغرب، و عاجبتني الفكره دي هناك،لما كنت بسافر وقت الدراسه
، وقررت انفذها هنا ، فلوس بالملايين ، ومابقاش ببالغ لو قولت مليارات، نفوذ و سلطه، تخلي الكل تحت رجلك
عادل: لا لا اكيد انت بتهزر، مش زي ما انا فاهم، اكيد مابتعملش في الاطفال كده مستحيل
خالد: لا هو زي ما انت فهمت بظبط،بس انا طورت في اللعبه ، بدل ما يبقي علي النت بس، لا خليته بث مباشر و مشاهدات حيه
عادل: ليه يا خالد محتاج ايه عشان تعمل كده، انا كنت فاكر اني اسواء واحد في الدنيا، بس طلع في الاسواء
خالد:يابني و انا بعمل ايه،الناس هي اللي وحشه،انا بوفر كل ما تتمناه النفس و بتتخيله، وكل انسان عنده رغبـ…ـاته المكبوته و افكار سود..ويه بيحاول يسيطر عليها ، انا هنا بحققها ليهم، كل اللي بيدور في خيالهم ، سواء ويب أو حقيقه، وكل واحد علي قدر مقدرته يا عادل،مهما كانت متعـ…ـتهم بنفذها، رواح حاكم الناس وافكرهم
رعادل: انت بتخطف الاطفال دي، وبتصورها و بتعـ…ـذبها، وتقولي حاكم الناس
خالد: يابني، اللي بتقوله دا نقطه في بحر يا عادل، انا اكبر كتير منها
انا بخدم المجتمع ،و بعالج فيه مشاكل اكبر حتي من ان الدوله تقدر تعالجها،
مشاكل اجتماعيه مزعجه ، يعني بخلص الدوله من اطفال الشوارع ،و فتـ…ـيات الليل و غيرهم
انا بجيب هنا الناس الي جت الدنيا غلطه ، او ناس ماتستحقش انها تعيش
عادل: و انت مالك، مين انت عشان تحاكمهم وتصنف مين يستحق يعيش ومين لا ، ولو دا قانونك، فا انت بطبقه علي نفسك، يعني انا وانت في قانونك اللي نستحق نعيش
خالد: عادل بلاش تعملي فيها منصح و مثاليه،مش بتاعتنا خالص، وانا طبعا استحق اعيش
انا برضي الجزء المـ..ـظلم في النفس البشريه، انا بس بفتح البث، والناس اللي بتطلب،مش انا يعني هم اللي بيختاره ، واللي بيطلب حاجه نفسهم يشوفها وبيدفعوا الثمن رجالتي بتنفذ ،
وعارف لما بينتهي البث بعمل ايه بالضـ..ـحيه، بساعد المرضي وبوفر اعضـ..ـاء ل علاجهم ،بخفف من ألمهم يا عادل ،يعني بردوه بساعد الناس
اتوسعت عين عادل بصدمه وابتلع ريقه بخوف واضح:بتساعد ايه، انت مجـ.ـنون، لا لا انت مش طبيعي، انت مجـ.ـرم، سـ…ـفاح
خالد: مالكش دعوه انا ابقي ايه، المهم هتساعدني عشان انا عندي شغل كتيييير ومبقاتش اقدر عليه لوحدي وبذات اني مقدرش افضل في البلد فتره كبيره، في ناس كتير بدور ورايا،
ودا اقل تمن تدفعه عليا انك تساعدني، و تبقي من رجالتي، مقابل نور
عادل: انا مش هفضل هنا ولا دقيقه وهخرج انا و نور ومش عايز اعرفك تاني،انا عايز اعيش حياتي، مش عايز اتعدم ، دا انت حلال فيك الحـ..ـرق
قهقه خالد بتسليه: تمشي تروح فين يا دولا انت فاكرها سهله كده ، ما انت يا معايا يا عليا
عارف يا دولا ايه اللي حصل ل حنين، لما فكرت تبعد عني، انا جبتها هنا و كنت بجبرها تتفرج علي كل بث وتسمع و تشوف كل حاجه شهرين كاملين كانت شاهده علي كل بث و ضـ…ـحيه لحد ماتقريبا فقـ…ـدت عقلها
، وكنت هكمل بس ابوها كان عاملي وش،وخلي الحكومه تدور وريا
، فقررت اختمها معاها و ارجعها ليهم، والحظ وقتها خدمني لما لقيت طفل نسخه من سليم ابني ، وفرجتها عليه في مشاهد خاصه
انا اللي نفذتها بنفسي ، مشاهد بين الاب و الابن والام متفرجه ، وبعدها رمـ…ـيته في البحر قدام عينها
ضحك خالد بتهكم وكمل : ورمـ..ـتها بعدها في الشارع ،ولما وصلت المصحه بردوه ما سبتهاش، فتخيل يا عادل دا عملته في اللي قلبي حبها و عشقها، ام ابني، ها
عادل:انت عايز تقول ايه
خالد: انت فاهم، يعني لو رفضت، كده هتكون عليا، و دي عواقـ..ـبها صعبه اوي عليك ،
و تخيل بقي اعمل بث مخصوص جديد
ونور تبقي هي المتفرج الوحيد عليه
،بس متهيقلي رد فعلها هيكون مختلف عن حنين كتير
، عشان البث دا هيكون خاص بيك انت يا عادل وانا بنفذ افكار جمهوري العزيز فيك،وانا ماقولكش جمهوري افكرهم رائعه ازاي
، اكيد نور هتفرح فيك
،وبعدها هلقي اللي يقدر حبيبت القلب، ويدفع ثمنها
عادل بصدمه: انت عايز تقـ . ـتلني يا خالد
خالد: ما انت جيت هنا و يا هتبقي معايا او عليا، والاختيار ليك، تقدر ترجع ل حبيبت القلب وفكر
، واسف لو كنت قطعت لحظاتك الحلوه معاها، ارجع كملها يا دولا
دخل عادل البيت وهو بيفكر ممكن يهرب ازاي من خالد و ينجد نفسه
………………
وصل بيجاد ل ملهي ليلي ووقف عند بابه و رحب بيه الامن
بيجاد: يلااا
بصوا الاربعه ل بعض بستغراب: يلا فين
ياسين: ملهي ليلي، هو جايبنا ملهي ليلي و احنا الاربعه ماشين وراه كده
رجع بيجاد و بصله ب تهكم: دا المقر بتاعي
ياسين : المقر بتاعك في ملهي ليلي
ابتسم بيجاد وتركه وهو يتمتم بتهكم : اه عشان اعرف اركز
دخل بيجاد الي ذلك الملهي و خلفه الاربعه بسخط
ونظر ياسين لهم : احنا بنضيع وقتنا معه، وماشين احنا الاربعه وراه واحد مجنون، مش فاهم ازاي
رد بيجاد بتسليه: براحتك مش عايز تمشي وريا، امشي قدامي
بصلوا الاربعه بغيظ، وهو بيدندن مع الموسيقى الصاخبه و بيتعمق بداخل الملهي ، وفجأه صرخت بنت جميله واترمت بحضنه
: بيجوا وحشتني اوووي، بقالك كتير ماجتش هنا
ابتسم بيجاد ولف ذراعه حول خصر الفتاه وجذبها اليه اكثر: وانتي اكتر يا حلوه
انهي جملته وهو يقبلها بشغف
صرخ جاسر بغضب ونفاذ صبر: بتهبب ايه انت، دا وقته
بعد بيجاد عن الفتاه: ما انا وحشتها ياعم هو حد لقي ، ماسلمش عليها يعني
ياسين: حرام عليك، يلا بقي ورينا ام المقر بتاعك خلينا نخلص، جننتنا معاك
دفع بيجاد الفتاه بعيد عنه بقرف: اهو حلو كده ارتحت ، يلاااا
ووصل بيجاد ل سلم وخلفه الاربعه وطلعوا عليه ومنه كانوا بداخل عماره وصعد بيجاد السلم امامم
حتي وصل الي غرفه علي سطح العماره
والاربعه وراؤه وكل واحد فيهم بيغلي من الغضب بسبب كتلة الجليد الذي امامهم
دخل بيجاد الغرفه واشعل الضوء
ل تظهر امامهم غرفه ماليئه بالاجهزه وكرسي واحد دخل بيجاد الغرفه و جلس عليه :نورتوا اوضتي المتوضعه
فتح بيجاد الاجهزة خاصته ووصل اللاب اللي معه وشغله وبداء يشتغل علي الجهاز وهو بيحاول يوصل ل تلفون عادل واخر وقت كان الفون فيه مفتوح واخر مكلماته و الرسايل بتاعته
بيجاد: اخر مكان كان موجود فيه الفون مفتوح بداخل المول دا
جاسر: ايوه دا المول اللي دخل لي خالد وخرج منه من غير محد يعرف خرج ازاي
بيجاد بتركيز: طبيعي محدش هيعرف لانه المول لي اكتر من اربع مخارج، وتلفون عادل اتقفل قرب من المول دا
معتز: يعني ايه
بيجاد:ثواني نشغل تسجيلات الكاميرا دي،ونشوف نور امته خرجت وركبت ايه
شغل بيجاد الكاميرات و شافوا نور وهي بتخرج من المستشفي ووقفت قدمها عربيه تاكسي و ركبت فيها
خالد: دي اخر لقطه ليها، مافيش حاجه غريبه حصلت ، عربيه عاديه ركبتها اهي
بيجاد بتركيز:ثوني
ارجع بالتسجيل ل واره ل قبل خروجها بخمس دقايق
اشار بيجاد علي الشاشه : مين دا
ياسين: اهو واحد واقف في الشارع عادي يعني، وشكل الموتسكل بتاعه عطل بيحاول يشغله
بيجاد: قصاد باب المستشفي مممن ، ممكن
رجع تاني بالتسجيل نص ساعه: لسه عطلان يا ياسين مش كده
ياسين:انت عايز تقول ايه انجز
بيجاد: بص كده،
قدم بيجاد التسجيل سريع و اول ماظهرت نور امام باب المستشفي الراجل ركب الموتسكل و طلع علطول وبعدها ظهرت التاكسي
بيجاد:شوفت المكنه بتاعته اشتغلت ازاي اول ما نور ظهرت علي باب المستشفي
ياسين : انت عايز تقول ان التاكسي و المتوسكيل مع بعض
بيجاد: طبعا، دول بيرقبوا خرجها عينيهم علي الباب من بدري،و التاكسي تابعهم ركبت نور،وخلاص كده
خالد: طيب سهله ناخد ارقام التاكسي ونعرف ل مين
نظر لي بيجاد بتهكم : فعلا سهله، لو اللي خطفها دول عيال في كي جي، الارقام اكيد متغيره، انتوا تفكركم مستفز اوي
جاسر: طيب العمل ايه يا عبقري زمانك
بيجاد بتفكير: عادل تلفونه مقفول واكيد خالد معه، مين ممكن يتواصل مع خالد ويفرق معه، وممكن يظهر خالد عشان
خالد: ابوه
بيجاد: تو ، حد تاني
خالد: ممكن سيلا مراته رجعت البلد امبارح بليل مع ولاده
ابتسم بيجاد بخبث: حلو دا هو خالد متجوز وعنده ولاد، وخطف حبيبتي القديمه
زمجر جاسر بغضب: احترم نفسك، دي مراتي
بيجاد:انا مالي هو انا اللي خطفتها،دا هو
تجاهل جاسر بيجاد ونظر ل خالد: وانت ازاي يا خالد ماتقوليش ان سيلا رجعت
خالد: ما انا اتصلت بيك عشان كده
ياسين: احنا فعلا شوفنا واحده عند فاروق مع اطفالها هناك
بيجاد: تعرفوا ايه عنها
جاسر: خالد بيتاجر في الممنوعات، و ابوه مراته شريك لي، دا اللي انا اعرفه، واصلا الحكومه كانت بدور وراه، انت هتعمل ايه
بيجاد:هبعت رسايل ل مرات خالد، من فون عادل، وهي اكيد هتقدر تتواصل مع جوزها، وحد منكم يرواح يرقب سيلا دي لحد ما يظهر خالد ليها
اخذ بيجاد جهاز صغير من درج مكتبه واكمل:
ويحاول يرمي دا في عربية
ياسين: ايه دا
بيجاد: جهاز تتبع
جاسر: احنا هنفضل نستني كل دا
بيجاد: عندك حل تاني..
سكت جاسر
اكمل بيجاد: انا هعمل حركه، وانتم و حظكم، يمكن تخليهم يفتحوا تلفون عادل
ياسين: ايه هي
بيجاد: عايز صوره ل حنين
رد جاسر بغضب: افندم
بيجاد: مش هعمل بيها حاجه انا هبعتها ل مرات خالد بس، وهي اللي هتجيبه، لو عايز توصل ل مراتك
ارسل جاسر صوره ل بيجاد علي مضض وهو يعض علي شفتهي بغيظ : تمام
هتبعتها ازاي
بيجاد: ما خلاص بقي، ثق فيا،المهم مين هيروح ل فيلا فاروق
معتز و جاسر: انا هروح
بيجاد: ولا انت ولا هو، ياسين اللي هيروح وتتكلم معه عادي يا ياسين و اسأله عن عادل وبس
وبعد ما ابعت الصوره ل مرات خالد، وعلي مايظهر، ممكن نعمل محاوله تانيه
معتز: ايه هي
بيجاد: انا وانت هنروح المول نشوف عادل و خالد خرجوا من انهي مكان بالمول،و ركبوا عربيه ايه، ونعرف شكلها و ارقمها
وبعدين نحاول نعمل ليها تتبع علي الطريق واكيد هنلاقي عشرات من كاميرات المراقبه
و جاسر و خالد هيروحه القسم، يبلغوا ب صورت الواد بتاع الموتسكل ويقدمه تسجيل الكاميرا ، ونشوفه وصله لايه
، يلا اتحركوا
ياسين: تمام انا هنزل بتاكسي، اجيب عربيتي و اروح ل فيلا فاروق
خرج ياسين من وقدمهم سريعا
بيجاد: وانتم يلا خدوه التسجيل وشوفوا الدنيا وصلت لايه في القسم
خرج جاسر علي مضض مع خالد للقسم
معتز: واحنا مش هنتحرك
بيجاد: لا ثواني انا لسه مابعتش الصوره ، جاب بيجاد صور ل خالد و صورت حنين و ركبها مع بعض
و كتب رساله تحتها بأسم عادل وبعتها ل سيلا
معتز بصدمه: ايه اللي انت هببته دا
بيجاد: تعرف ان الست الاصيله بتقدر توصل ل جوزها ولو تحت الارض، وبذات لو بيخـ..ـونها، دي قدرات خاصه يابني بتاعتهم خالي بالك ،
وانا بس حبيت نقرب بين الاخوات الحلوين ،
و كده سيلا هتجيب جوزها،
انا مرضتش بس اعمل كده قدام جاسر، خوفا علي مشاعره، اصله بيتعصب بسرعه، يلا بينا
خرج معتز مع بيجاد بهدوء ومش قادر يتخيل لو جاسر شاف الصوره اللي عملها بيجاد بين مراته و خالد ، هيعمل ايه في بيجاد شخصيا
…………..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نفوس مريضة)