روايات

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الثاني 2 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الثاني 2 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الجزء الثاني

رواية نغم (وجع ودموع) البارت الثاني

نغم (وجع ودموع)
نغم (وجع ودموع)

رواية نغم (وجع ودموع) الحلقة الثانية

في الليل تختنق صدورنا، تتشابه ملامحنا، نبكي كثيراً ونخفي الدموع خوفاً من أن يراها أحد. مهما حاولنا جاهدين أن نجعل حياتنا كاملة، لا بد وأن يكون هناك جزء مفقود.
💔💔💔💔💔💔💔
الجَبرُ
قرِيبٌ يا صَاحِبي
غمَامَةُ صيفٍ سَـ تَنْقَشِعُ بِإذنِ اللَّـه..،
ولن يبقىٰ مِن هـٰذا الحُزن إلَّا ذِکرىٰ تُخبِرُگ دومًا
أنَّه مَن گانَ مع اللّٰـه گانَ اللّٰـه معه..،
والسَّلام لِـ قلبِگ..🍂
-ادهم الشرقاوي
نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز
فـ ڤيلا العامرى
رجع من الجامعة و شاف أمه و أخوه و مراته قاعدين
طارق:: سلم ع غالية و هو بيبوس إيدها .. ازيك يا ست الكل عاملة ايه
غالية:: كويسة يا حبيبى طول ما انت و أخوك كويسين
وليد:: ربنا يبارك لنا فيكى يا غالية بزيادة
غالية:: بأبتسامة .. لـ وليد انت هتعمل زى أبوك الله يرحمه كان دايما يقول كدا غالية .. غالية بزيادة
طارق:: الله يرحمه يا حبيبتى .. كنتى بتحبيه اوى انتى مش كدا يا غوغو
غالية:: بحنين .. حسن اتجوزنى و انا بنت 15 سنة عشت معاه أكتر ما عشت مع أبويا .. حنيته عليا و احتوائه ليا ما شوفتش زيهم و لا حتى فـ أبويا نفسه
شيرين:: كنتى صغيرة اوى يا ماما لما اتجوزتى .. واضح كدا ان بابا الله يرحمه كان بيحبك و كان خايف تروحى منه
غالية:: لأ يا شيرين أحنا ما كناش نعرف بعض اصلا .. كانت اول مرة نتقابل يوم كتب كتابنا
طارق:: تصدقى انا لغاية دلوقتي ما أعرفش انتوا اتقابلتوا ازاى أصلا
غالية:: أبويا و أبوه كانوا أصحاب و كانوا ارزاقية ع باب الله رزق يوم بيوم فضلوا مع بعض يشتغلوا فـ كل حاجة و أى حاجة لغاية ما استقروا فـ ورشة تصليح عربيات اتعلموا الصنعة و مرة ع مرة بعد ما كانوا صنايعية بقوا أصحاب ورشة و كنت انا وحيدة أبويا وكان خايف عليا يسيبنى لوحدى لو جراله حاجة راح طلب من صاحبه انه يجوزنى لـ أبنه و حسن كان وحيد أبوه ع أخواته البنات وطبعا جدكم أبو حسن ماكدبش خبر راح قال لـ أبنه و جابه فـ إيده و الإيد التانية المأذون طبعا
وليد:: ازاى بقى يعنى قاله تعال هجوزك و مشي معاه كدا من غير اى اعتراض
غالية:: أبوكم كان حنين جدا و بآر بـ أهله اوى لدرجة انه كان بيجى ع نفسه كتير عشان يرضيهم ولما جه معاه كان عشان خاطر جدكم ما يزعلش
شيرين:: طيب لما شافك يا ماما عمل ايه .. ردة فعله كانت ازاى لما شاف طفلة قصاده هى العروسة
غالية:: ههههههههههه لأ ما انا كنت فرعة طول بعرض اللى يشوفنى مستحيل يقول انى عيلة صغيرة و حسن كان شكله صغير مع انه اكبر مني بـ 10 سنين .. حتى المأذون اتخم فيا و كان فاكرنى أكبر منه و طول الوقت يقول لـ حسن راجع نفسك يا أبنى دى أكبر منك و أبويا يقوله يا سيدنا الشيخ دى عيلة عندها 15 سنة و المأذون مصمم أنى أكبر من حسن و أبو حسن قاله اكتب الكتاب يا عم الشيخ أنا راضي و أبنى راضي و فعلا كتب الكتاب بالعافية و من يومها بقى حسن كل حاجة ليا و هو كمان حبنى و خدنى بنته قبل مراته
طارق:: ربنا يرحمه يا حبيبتى و يباركلنا فيكى يارب .. و لـ أخوه صحيح يا وليد هبعتلك بنتين يشتغلوا معاك فـ الشركة و عايزك تعمل لهم مرتب كويس
وليد:: بنتين مين دول
طارق:: طالبات عندى بس حابيين يشتغلوا و هما بيدرسوا
وليد:: بس ازاى يا طارق يعنى دول فـ هندسة مدنية هيعملوا ايه فـ شركة تجميع السيارات
طارق:: يشتغلوا اى حاجة يا وليد فـ الحسابات فـ السكرتارية فـ اى مكان إدارى .. أكيد يعنى مش هينزلوا المصانع بس المهم ان وقت مايكون عندهم محاضرات تسمحلهم .. انت عارف ان الكلية عملية و ماينفعش يتأخروا عن محاضراتهم
وليد:: خلاص يا طاروق ابعتهم و انا هشغلهم ماتقلقش
طارق:: تسلملى يا ليدو .. و قام وقف طالع ع اوضته
غالية:: قايم رايح فين يا طارق
طارق:: طالع اوضتى يا أمى ارتاح شوية
غالية:: استنى يا حبيبى اتغدا الأول و بعدين اطلع
طارق:: لا يا حبيبتى انا مش جعان .. انا محتاج أرتاح بس شوية عن أذنكم و سابهم و ماشى ناحية السلم و سمع
غالية:: بزعيق .. هنيييية أنتى يااااا هنية
هنية:: جات جرى أمرك يا هانم
غالية:: بعصبية انا مش عارفة انتى مش بتردى ليه من اول مرة لازم ازعق عشان تردى
هنية:: انا يا ستى؟ و النبي اول ماندهتى جيت جرى
غالية:: انتى هتقفى تتسايرى معايا امشى غورى طلعى عصير فريش لـ سيدك طارق و انزلى حضرى الغدا
هنية:: بقلة حيلة حاضر يا هانم .. و هى رايحة المطبخ بهمس .. ربنا يتوب عليا منك يا شيخة انا مش عارفة الدكتور طارق ابنك ازاى .. و بالفعل جهزت كوباية عصير فراولة فريش و طلعتها لـ
طارق:: سمع خبط ع الباب و سمح بالدخول
هنية:: بأبتسامة .. أتفضل يا دكتور احلى كوباية فراولة عشان خاطر عيونك
طارق:: بهدوء .. شكرا يا هنية حطيها عندك و اتفضلى انتى
هنية:: أمرك يا دكتور .. و فعلا حطت العصير و لسة هتخرج
طارق:: هنية
هنية:: نعم يا دكتور
طارق:: ما تزعليش من ماما تلاقيها بس فى حاجة معصباها
هنية:: ابدا يا دكتور عمرى ما ازعل منها دى الست غالية حتة سكرة كدا .. و بهمس لنفسها سامحنى يارب ع الكدب ده انا مش عارفة انت ابن امنا الغولة دى ازاى
طارق:: سمعها و هو بيشرب العصير .. بتقولى حاجة يا هنية ؟
هنية:: هاا ماقولتش حاجة ابدا و النبي يا دكتور
طارق:: طيب انزلى شوفى شغلك و انتى ساكتة و بطلى برطمة .. و جواه مش عارف بس يا أمى قسوتك دى جايباها منين و شرد فـ نغم قد ايه هادية و رقيقة و جميلة برة و جوة
______________________
فـ المكتبة
نغم و حياة بعد الكلية راحوا ع المكتبة اللى بيشتغلوا فيها و قالت
حياة:: بزهق .. بقى يا ربى اتنين قمرات مهندسات محترمات يتمرمطوا كدا الـ 7 مرمطات
نغم:: مالك يا بلوة حياتى بتبرطمى تقولى ايه
حياة:: رمت الكتب اللى فـ إيديها .. هكون بقول ايه ياختى يعنى و بتلوى بؤقها 😏 مبسوطة اوى باللى احنا فيه
نغم:: يا بنتى أحمدى ربنا احنا احسن من غيرنا
حياة:: بنرفزة .. أحسن من غيرنا فين يا ست نغم ها .. احسن من غيرنا فين
و أحنا طالع عين أبونا من الكلية للمكتبة و نرجع نتلقح فـ الأوضة نذاكر و بعدين نتخمد عشان نصحى تانى يوم نلف نفس اللفة بتاعة كل يوم
نغم:: و انتى ان شاء الله بقى بسلامتك عايزة تعملى ايه تانى غير كدا يا حياة هانم
حياة:: بتشاور بأيدها الاتنين .. أهو أهو أديكى قولتيها أهو هاااانم .. انا عايزة أعمل هانم فـ نفسى كدا و أخرج اتفسح و يعاكسنى واد مز كدا و اقوله هش العب بعيد يا بابا
أحمد:: مساء الجمال ع أجمل هانم فيكى يا بلد
نغم:: دكتور أحمد ؟؟
حياة:: بيطلعوا أمتى دول !! نعم ؟ خييير ؟!
أحمد:: سمعت حد بينادى قولت أجى ألبى الندا
حياة:: بغيظ .. دكتور فرقع لوز هنا أكل عيش يا بابا ياريت تتنطط بعيد عن هنا احسن لك
أحمد:: انتى مش قولتى عايزة مز يعاكسك .. ها انا ذا
حياة:: برفعة حاجب .. و انت بسلامتك بتتجسس علينا و لا ايه يا أخ انت
نغم:: لـ حياة اتلمى بقى شوية و اسكتى و لـ أحمد خير يا دكتور حضرتك محتاج حاجة اقدر اعملها لك
أحمد:: بصراحة انا كنت جاى لـ استاذ سعيد عشان متفق معاه ع طبع كتب المادتين و الملازم اللى هتنزل للطلبة و أتفاحئت بيكم ما كنتش اعرف انكم شغالين هنا
حياة:: و أديك عرفت أتكل بقى من هنا استاذ سعيد مش جاى النهاردة
أحمد:: لـ حياة ده من حسن حظى انى عرفت يا قمر و لـ نغم انا قـ ـتـ ـيل هنا يا سكر
نغم:: بعـ ـصبـ ـية .. دكتور أحمد لو سمحت ده مش اسلوب حضرتك تتكلم معانا بيه
حياة:: بمقاطعة انتى يا بنتي بتتكلمى معاه بأدب ليه الاشكال دى أخرها الشبشب 🩴و لـ أحمد يلا هش من هنا قبل ما انزل و اجيبهولك
أحمد:: لـ حياة هو ايه ده يا قمر اللى هتنزلى و تجيبهولى
حياة:: الشبشب🩴 يا عينيا اللى هنزله ع دماغك بس ما تقاطعش
قول انشالله
أحمد:: و هو ماشى بغمزة لـ حياة هنتقابل كتير يا قمر سلام مؤقت
نغم:: اووف هو فى كدا .. ربنا يستر منه بقى
حياة:: هيييح بس مز اوى ابن الأيه يـ ـخـ ـر بيت حلوياته
نغم:: بزعيق .. حياااااة فوقى و ركزى فـ اللى بتعمليه بقى خلينا نخلّص شغلنا قبل ما يوصل استاذ سعيد
حياة:: يا بنتي ما انا قولت زفت مش جاى النهار……..و قطـ ـعت كلامها بهمس يا نهار اسوس .. أسـ أسـ أستاذ سعيد حمد الله ع السلامة
سعيد:: مالكم صوتكم عالى جايب أخر الشارع .. بتزعقوا ليه
حياة:: أبدا يا استاذ سعيد ده كان فى واحد هنا قليل أدب و محتاج يتربـ…… و سكتت فجأة لما شافت
أحمد:: داخل ورا سعيد المكتبة و بصلها و بغمزة ..و ياترى ربيته يا أنسة و لا لسة؟؟
حياة:: بغيظ .. ما تقلقش يا دكتور هو تمامه الشبشب🩴يطرقع ع دماغه بس يفكر يقل أدبه تانى
نغم:: بهمس لـ نفسها الله يهديكى يا حياة هنروح فـ داهية و شكله كدا هيحطنا فـ دماغه
سعيد:: لـ نغم .. أدخلى المطبعة يا نغم شوفى حاجة دكتور أحمد خلصت
و لا لسة
نغم:: حاضر يا استاذ سعيد ثوانى اشوفها لحضرتك . و بالفعل دخلت المطبعة شوية و خرجت .. الكتب و الملازم خلصت يا دكتور
سعيد:: خلاص خدى حياة و أدخلوا هاتوها من جوة و سلموها .. اه بالمناسبة دكتور أحمد فـ نفس الكلية اللى انتوا فيها
حياة:: بملل ..أه ما احنا عارفين للاسف قصدى ده من حسن حظنا انه دكتورنا
أحمد:: بمكر .. إيه ده انتوا طلبة فـ كلية هندسة ؟! معقول !!
حياة:: برفعة حاجب .. لا يا شيييخ و النبي اييييه شوووف ازاى
سعيد:: بنرفزة .. مالك يا حياة ايه الطريقة اللى بتكلمى بيها الدكتور دى
أحمد:: بأبتسامة مكر .. و لا يهمك يا استاذ سعيد أكيد الانسة ما تقصدش الطريقة دى و لـ حياة مش كدا برضوا يا أنسة؟
حياة:: بغيظ .. لأ اقصد بقى ها
أحمد:: بنفس الابتسامة .. ليه بس يا أنسة ده انا حتى اول مرة أشوفك و أعرف انك طالبة عندى
حياة:: نععععم يا روح أمك
سعيد:: بزعيق لـ حياة ايه اللى بتقوليه ده اتفضلى اعتذرى لـ دكتور أحمد و ادخلى هاتى حاجته من جوا
حياة:: بتذمر .. يووووه بقى مش هعتذر بس ها و سابتهم و دخلت المطبعة تجيب الكتب و الملازم اللى خلصت و خرجت هى و نغم و سلموه حاجته و مشى
_______________________
فـ الجامعة
تانى يوم نغم و حياة داخلين الكلية و كالعادة
حياة:: ياما نفسى أعمل زى العصافير دول و أقعد كدا و جنبى مز نضيف و ريحته حلوة بدل العـ ـرر اللى بنشوفهم فـ المكتبة و الحارة دول
نغم:: بغيظ .. تصدقى يا حياة انتى مش هتسكتى غير ما تقعى فـ واحد يجيب أجلك
حياة:: ياختى اتنيلى هو انا اصلا كنت لاقيت حتى كـ ـلـ ـب بلدى يهوهو عليا يعنى .. أدينى بفضفض معاكى بدل ما أطق من جنابى من اللى انا شايفاه ده
نغم:: بهدوء و تشوفى الوحش ليه بس ما تشوفى الحلو اللى فـ المكان و أعملى زيه
حياة:: طيب بذمتك انتى فى ايه هنا أحلى من الكابلز دول كل واحد ساحب البت بتاعته و قاعدين و لا اللى ع الكورنيش مش فـ كلية .. دول ناقص حد يسرح قدامهم بترمس و درة مشوى و حاجة ساقعة بيبس ههههههههههههه
نغم:: طيب ياختى يلا وصلنا و ياريت بقى تقفلى بؤقك ده خالص مش عايزين ننطرد تانى لو سمحتى
حياة:: ماشى يا ست نغم لما نشوف المز ابو رجل مسلوخة ده شرحه ازاى هو كمان
و بالفعل دخلوا قعدوا فـ مكانهم مستنيين دكتور طارق لما يدخل
برا المدرج
وصل طارق و أحمد فـ نفس الوقت و اتقابلوا بعد ما كل واحد فيهم ركن عربيته و نزل منها
أحمد:: صباح الخير يا برنس
طارق:: صباح الخير .. إيه اللى جابك بدرى كدا يا عملى الاسود .. ع حد علمى ان محاضراتك بعد الضهر
أحمد:: اه عندى محاضرتين النهاردة فـ سنة تالتة و سنة رابعة
طارق:: طب جاى ليه الصبح كدا يا أخر صبري
أحمد:: جاى أحضر معاك المحاضرة يا طاروقة يا حبيبى
طارق:: و ده ليه بقى ان شاء الله
أحمد:: فراااغ
طارق:: فراغ ؟!!! ده بجد ؟ أحمد الاسيوطى حاسس بفراغ .. من امتى يا أبو حميد
أحمد:: من وقت ما دخلت الدفعة الجديدة يا عم ليك شوق فـ حاجة
طارق:: امممممم قول كدا بقى
أحمد:: أخلص بقى هتدخل المحاضرة و لا أدخل انا لوحدى و أعكها جوة
طارق:: يا أخى انا مش عارف انت دكتور ازاى بأسلوبك ده
أحمد:: بقولك ايه يا استاذ نصايح انت شيلنى من دماغك و سيبنى براحتى
طارق:: عايز تدخل المحاضرة معايا ليييه اخلص
أحمد:: بصراحة كدا بقى فى حتة بسبوسة فـ الطلبة الجداد هـ ـمـ ـوت عليها
طارق:: بهزار .. حسبى الله فيك يا شيخ .. يا أبنى اتلم شوية
أحمد:: أخلص قولت و يلا ندخل المحاضرة
طارق:: أمرى لله مضطر استحملك بس ياريت تدخل ما تتكلمش مع حد
و بالفعل دخلوا المحاضرة سوا
فـ المدرج
كل الطلبة شافوا الباب بيتفتح و كل طالب اتعدل وقعد فـ مكانه
حياة:: شافت أحمد داخل مع طارق .. يا نهااااار الوااااان خبينى و النبي يا نغم و بتنزل تحت البنش تستخبى
نغم:: بتوتر لما شافت أحمد .. أتنيلى و أطلعى و بطلى هبل
حياة:: من تحت بتهز دماغها .. لأ لأ لو طلعت فرقع لوز هيشوفنى هو أكيد جاى عشان يقول لـ ابو رجل مسلوخة عليا
طارق:: شاف نغم لوحدها و سألها قبل ما يبتدى المحاضرة .. أومال النابغة اللى معاكى فين مش شايفها يعنى النهاردة
نغم:: بتبلع ريقها و بتشاور بعينيها و بإيديها جنبها ع حياة
حياة:: من تحت لسة هتقولها ماتقوليش انى هنا شافتها بتشاور عليها .. يـ ـخـ ـر بيتك بتشاورى ليه دلوقتي يجيبنى من قفايا
طارق:: قرب و شاور بصباعه لـ حياة أطلعى بتعملى ايه عندك ؟
حياة:: ضحكت ببلاها ههههههه .. كنت بدور ع القلم اصله وقع مني
طارق:: مسك القلم اللى كان موجود ع حاجتها و شاور لها بيه .. مش هو ده برضوا القلم اللى وقع و لا انا بيتهيألى
حياة:: ببلاها هااا اه هو
طارق:: ما تتكررش تانى مفهوم
حياة:: حاضر يا دكتور انا اسفة مش هكررها تانى و بصت بتلقائية ع أحمد لاقيته بيغمز لها من غير ما حد ياخد باله
طارق:: رجع مكانه و لكل الطلبة ياريت الكل يركز و مش عايز صوت .. و ابتدا فـ شرح المحاضرة حوالى ساعتين ما بين شرح و بين أسئلة من الطلبة و خصوصا نغم اللى كانت مركزة جدا هى و حياة و مش بيفوتوا حاجة من غير ما يفهموها
خلصت المحاضرة و قبل ما يخرج
طارق قال لـ نغم و حياة عايزكم فـ مكتبى و سابهم و مشى
أحمد:: بغمزة لـ حياة مش قولتلك هنتقابل تانى
نغم:: بقلق .. حضرتك عايز مننا ايه يا دكتور أحمد أرجوك سيبنا فـ حالنا و بلاش تأذينا
حياة:: لـ أحمد بقولك ايه يا أسمك ايه انت .. انا بقى مش خايفة منك زى الهبلة دى و أخرتها ايه يعنى هترفد من الكلية عااااادى مش فارق
أحمد:: بضحك لـ حياة واضح جدا انك مش خايفة عشان كدا استخبيتى تحت البنش
حياة:: بغيظ .. ع فكرة بقى انا ما استخبيتش انت فهمت غلط يا استاذ انا نزلت أجيب القلم اللى وقع مني
أحمد:: بغمزة .. واضح واضح بس و النبي قمر و انتى زى الفار المبلول كدا
نغم:: دكتور أحمد لو سمحت ماينفعش كدا و بعد أذنك دكتور طارق عايزنا فـ مكتبه و اتمنى مايكونش بسببك و لـ حياة يلا عشان ما نتأخرش و بالفعل سابوا أحمد فـ المدرج و راحوا عند طارق
فـ مكتب طارق
خبطوا البنات يستأذنوا الدخول
طارق:: تعالوا اتفضلوا
نغم:: بتوتر خير حضرتك عايزنا فـ ايه
حياة:: بتسرع .. ع فكرة بقى أحنا ما عملناش حاجة ده هو اللى بيضايقنا و انا بس اللى رديت عليه نغم مالهاش دعوة
طارق:: هو مين ده انا مش فاهم حاجة
نغم:: هو حضرتك مش عايزنا بخصوص دكتور أحمد ؟
طارق:: و انا هعوزكم ليه بخصوص أحمد ؟
حياة:: مش هو اشتكى لـ حضرتك مننا لما شوفناه فـ المكتبة امبارح
طارق:: أولا كدا انا مش عايزكم بخصوصه وثانيا انا معرفش حاجة من اللى بتقولوه ده ثم ان أحمد كفيل يحل مشاكله لوحده انا مش واصى عليه
نغم:: اومال حضرتك عايزنا ليه
طارق:: كل اللى عايزه منكم انكم تاخدوا الكارت ده و تروحوا العنوان اللى فيه و تقابلوا باشمهندس وليد العامري و تعرفوه انكم من طرفى هو هيكون فـ انتظاركم بعد الكلية
حياة:: بعدم فهم .. أيوا لامؤاخذة يعنى نروح لـ وليد ده ليه بالظبط
طارق:: لو ركزتى شوية هتفهمى
حياة:: افهم ايه يا دكتور لا مؤاخذة
طارق:: انتوا مش كنتم عايزين شغل كويس بدل المكتبة اللى شغاليين فيها و مرتبها اللى مش بيكفيكم ؟؟
نغم:: ايوا فعلا بس حضرتك عرفت ازاى
طارق:: بأبتسامة صافية .. عرفت بطريقتى يا نغم انتى ليكى أكل و لا بحلقة
حياة:: و بعديييين بقااااااا انتوا بترقبوا الطلبة الجديدة و لا ايييه بالظبط
طارق:: لـ حياة ليه بتقولى كدا
حياة:: أصل دكتور أحمد امبارح كان طابـ… و قـ ـطـ ـعت كلامها لما شافت أحمد داخل المكتب
طارق:: كملى سكتى ليه ماله دكتور أحمد
نغم:: اتكلمت قبل حياة مالهوش يا دكتور بعد أذنك عشان نلحق المحاضرة التانية
حياة:: بصت لـ أحمد من فوق لـ تحت بقرف و مشيت مع نغم
طارق:: و هما خارجين من المكتب .. ماتنسوش تروحوا بعد ما تخلصوا محاضراتكم هو مستنيكم
أحمد:: لـ حياة و النبي عسل .. و لـ طارق هو ايه النظام مين ده اللى مستنيهم
طارق:: و انت مالك بـ اللى مستنيهم خليك فـ حالك و بطل فضول .. و بعدين اتلم و مالكش دعوة بيهم
أحمد:: أسكت يا طارق هتجننى البنت دى اوى .. صنف مختلف كدا ما شوفتوش قبل كدا
طارق:: بنت مين اللى هتجننك دى و جواه مش عارف ليه خاف يكون بيقصد نغم
أحمد:: حياة يا طاروقة حتة بسبوسة بس مقرمشة .. بت شرسة و مخلّصة و مش بيهمها اى حاجة
طارق:: أبعد عن البنات دول يا أحمد دول مش حملك و لا قد تصرفاتك
أحمد:: يا عم انت بتجمع ليه هى واحدة بس اللى مجننانى ماليش دعوة بالتانية انا
طارق:: و مجنناك ازاى بقى يا فالح
أحمد:: مش عارف يا أخى اول واحدة تقف قصادى و تشتم فيا و مش هاممها انى دكتورها عكس بنات كتير بتخاف تتكلم لما أعاكسها .. تصور انها كانت عايزة تـ ـضـ ـر بنى امبارح بالشبشب
طارق:: بتريقة .. لا يا راجل بجد و فرحان اوى انها بتهزقك .. طيب ما تحترم نفسك شوية
أحمد:: بصراحة مش عارف يا طارق البت دى شغلت تفكيرى جامد و شكلى كدا راح أتوب ع إيديها
طارق:: ياررريت .. ع الاقل أرتاح انا من بلاويك اللى بلمها من وراك و أهى تربيك بالمرة
أحمد:: بشرود .. تعرف انا أول مرة أتشد بالشكل ده لـ بنت لدرجة أنى قعدت فـ عربيتى أراقبها من بعيد و هى فـ المكتبة لغاية ما خلّصت شغلها و روحت و مشيت وراها و عرفت بيتها
طارق:: أنت أكيد مش طبيعى عشان تعمل كدا
أحمد:: فاق من شروده .. صدقنى انا مش عارف عملت كدا ازاى بجد .. حياة من اول مرة شوفتها شدتنى تحسها كدا بنت بلد و جدعة و حاسس جواها وجع بتداريه بتصرفاتها اللى بتعملها
طارق:: تصدق انا بصراحة مستغرب جدا أزاى واحدة زى نغم تصاحب واحدة زى حياة
أحمد:: أيه وجه الاستغراب يعنى .. ما أنا و أنت أصحاب عادى
طارق:: بشرود .. مش عارف بس نغم هادية جدا صوتها يادوب مسموع و عينيها مابتترفعش اما حياة أعوذ بالله رهيبة
أحمد:: بتريقة .. الله هى الصنارة غمزت و لا ايه
طارق:: صنارة ايه دى اللى غمزت .. أتلهى و أسكت و خليك فـ المجنونة بتاعتك
أحمد:: لو سمحت ما تغلطش فـ المزة بتاعتى و خليك انت فـ المزة بتاعتك
طارق:: بنرفزة .. ايه الهبل اللى بتقوله ده .. ايه المزة بتاعتك و المزة بتاعتى دى احترم نفسك شوية
أحمد:: أهدى يا عم ع نفسك شوية و ما تتنرفزش عليا اوى كدا الله يخليك و يلا انا ماشى ألحق المحاضرة بتاعتى سلام
وبالفعل خرج أحمد من المكتب و ساب طارق قاعد و شارد بخياله بيفكر فـ نغم
_______________________
فـ شركة العامري
بعد ما نغم و حياة خلّصوا محاضرات
راحوا بالفعل العنوان اللى قالهم عليه طارق و سألوا فـ الاستعلامات
نغم:: لو سمحت نلاقى استاذ وليد فين
موظف الاستعلامات:: أستاذ وليد مين يا انسة
حياة:: وليد العامري يا استاذ نلاقيه فين
الموظف:: حضراتكم عايزين مستر وليد صاحب الشركة
نغم:: أيوا لو سمحت نلاقيه فين
الموظف:: فى ميعاد سابق ؟؟
حياة:: و انت مالك انت فى ميعاد و لا مافيش قول لنا نلاقيه فين وخلاص و اسكت
الموظف:: بهدوء لـ حياة ما ينفعش يا أنسة هو نظامه كدا لو مافيش ميعاد ما اقدرش أخليكم تقابلوه
نغم:: حضرتك هو مستنينا بس بلغه اننا من طرف دكتور طارق
الموظف:: لحظة واحدة .. و رفع سماعة مكتبه و بلغ سكرتيرة وليد و بلغته انهم يطلعوا .. حط السماعة و لـ نغم مكتب مستر وليد أخر دور اتفضلوا هو مستنيكم
حياة:: و ده نطلعله ازاى يا حضرت
الموظف:: أطلعى الاسانسير اللى فـ وشك ده و دوسى ع الدور الخامس هتنزلى تلاقيه فـ أخر الدور
نغم:: شكرا لـ حضرتك و لـ حياة يلا نطلع و لسة بيلفوا عشان يوصلوا للاسانسير شافوا
طارق:: ايه ده أنتوا لسة ما طلعتوش ليه
نغم:: كنا بنسأل عن مكتب أستاذ وليد و هنطلع اهو
طارق:: طيب كويس تعالوا معايا انا طالع عنده و دخلوا الاسانسير فعلا معاه
حياة:: لـ طارق هو مين وليد ده يا دكتور ؟ و شركة مين دى ؟
طارق:: يهمك تعرفى ؟
حياة:: اه بصراحة يهمنى أعرف
طارق:: وليد أخويا الكبير و الشركة دى بتاعتنا اى اسئلة تانية
حياة:: بتهز دماغها بـ لأ و سكتت
طارق:: تمام .. يلا وصلنا و بالفعل خرج من الاسانسير و معاه نغم و حياة وصل مكتب السكرتارية
وفاء:: بهيام .. دكتور طارق نورت الشركة حضرتك ليك كتير مش بتيجى .. ليه ياترى؟
طارق:: بجدية .. ماعنديش وقت و سابها و مشي و وراه البنات
حياة:: بهمس لـ نغم سمعه طارق .. يـ ـخـ ـر بيت شكلك بت مايصة كدا .. مدلوقة ع الاخر البت دى و هو مش معبرها احسن تستاهل
نغم:: يارب تتلمى بقى يا حياة و تسكتى .. ابوس إيدك مالكيش دعوة بحد
حياة:: انكتمت اهو و حطيت فردة 🩴فـ بؤقى
طارق:: أبتسم ع رد فعلهم و دخل المكتب .. وليد باشا العامري ايه الاخبار
وليد:: أخيرا طارق باشا منورنى بنفسه .. ده أحنا كدا نـ ـد بح عـ ـجل بقى ع باب المكتب
طارق:: ماتقلقش هتلاقينى كتير الفترة الجاية
وليد:: تنور شركتك .. و مكتبك مستنيك ع الاقل تشيل عنى شوية
طارق:: ماشى يا عم بس كدا من عينى المهم .. و شاور لـ نغم و حياة تعالوا قربوا
وليد:: أهلا وسهلا اتفضلوا .. و لـ طارق انت جاى بنفسك معاهم كان كفاية كارت بس
طارق:: عارف يا حبيبى و الله بس حبيت أجى اعرف الدنيا فيها ايه هنا
وليد:: تمام يا دكتور استنى بقى نشوف الانسات يشربوا ايه الاول قبل اى كلام
نغم:: لأ متشكرين لـ حضرتك
طارق:: رفع سماعة المكتب .. وفاء أبعتى أتنين قهوة مظبوط و اتنين عصير مانجا فريش و حط السماعة و لـ نغم مافيش اعتراض اوك
نغم:: بأبتسامة خـ ـطـ ـفت قلب طارق .. حاضر
وليد:: نتكلم فـ المهم ؟
حياة:: اتفضل حضرتك
وليد:: مبدئيا كدا طارق كلمنى و عارف انكم لسة بتدرسوا و طبعا دراستكم مالهاش علاقة خالص بمجال الشركة فـ شغلكم هيكون هنا فـ السكرتارية مع وفاء
حياة:: بعفوية و تسرع .. مع المايصة ام لبانة اللى برة دى
وليد:: بأستغراب .. نعم !!
نغم:: أسفة لـ حضرتك هى ما تقصدش .. تحت أمرك اى مكان مافيش مشكلة
وليد:: تمام انتوا أكيد بتعرفوا كمبيوتر و بتفهموا فـ النت
حياة:: أكيد طبعا حضرتك
وليد:: لسة هيتكلم دخلت وفاء بحال غير الحال و بتقدم بنفسها القهوة
وفاء:: بمياصة .. اتفضل يا دكتور قهوة حضرتك عملتهالك بإيدي
طارق:: بعـ ـصبـ ـية حطى الصينية و اتفضلى ع مكتبك
وليد:: استغرب شكلها و بزعيق وفااااااء ع مكتبك يلا
وفاء:: تحت امر حضرتك مستر وليد
و بالفعل خرجت من المكتب
طارق:: بتنهيدة .. استغفر الله و بهمس بنت مستفزة
وليد:: كنا بنقول ايه ؟
نغم:: حضرتك كنت بتسألنا عن الكمبيوتر و النت
وليد:: بالظبط كدا شغلكم مع وفاء هتعلمكم ازاى تنظموا الملفات ع الكمبيوتر و تعملوا سيريال نمبر لكل ملف و كمان ازاى تستقبلوا الايميلات و الفاكسات و تبعتوها
طارق:: اعتقد ده شغل بسيط و سهل بالنسبالكم
نغم:: فعلا و ان شاء الله مش هنخذل حضرتك يا دكتور
وليد:: تمام والمرتب 3000 ج و لو تحبوا تبتدوا من دلوقتي مافيش مانع
نغم:: معلش لو ممكن بس من أول الشهر
وليد:: تمام مافيش مشكلة .. بس ليه ؟
حياة:: لغاية بس ما نصفى حسابنا من المكتبة اللى شغالين فيها
طارق:: خلاص يا وليد جهزلهم العقود و خلص كل الورق خليهم يمضوه و كلها اسبوع ع اول الشهر
وليد:: ماشى كلامك يا طاروق و رفع سماعة المكتب وفاء تعالى و حط السماعة
طارق:: قام وقف قبل ما تدخل وفاء انا رايح مكتبى و لـ نغم و حياة قبل ما تمشوا عدوا عليا
نغم و حياة:: حاضر يا دكتور
وفاء:: دخلت أفندم مستر وليد
وليد:: خدى الانسات جهزي لهم عقود تعيينهم و نزليهم شئون العاملين و خليكى معاهم لغاية ما يخلصوا كل الورق و يمضوه و هاتيه امضى عليه
وفاء:: حاضر يا مستر و لـ نغم و حياة اتفضلوا
وليد:: وفاء أعملى حسابك انهم هيبقوا معاكى فـ المكتب من اول الشهر وانتى اللى هتدربيهم
وفاء:: تمام يا مستر ما تقلقش .. بعد أذنك
و بالفعل نغم و حياة خلصوا ورق تعيينهم فـ شركة العامري وبعدها عدوا ع طارق و شكروه و مشيوا مبسوطين بشغلهم الجديد
________________________
فـ الحارة
نغم و حياة رجعوا اوضتهم بعد ماخلصوا مشوارهم فـ شركة العامري و كملوا يومهم فـ المكتبة و قابلتهم
أم أبراهيم:: حمد الله ع السلامة يا بنات
حياة:: الله يسلمك يا أم أبراهيم يا جلدة
أم أبراهيم:: بزعل بقى كدا يا حيات بتشتمينى و انا قد أمك اخص عليكى
نغم:: معلش يا خالتى أم أبراهيم ماتزعليش منها هى متقصدش
حياة:: بغيظ .. لأ اقصد بقى و بعدين انا اسمى حياة مش حيات ركزوا بقى فـ نطق الاسم
نغم:: لـ حياة ما تتلمى بقى شوية مش هفضل أمشى ألم من وراكى
أم أبراهيم:: نصيبك يا نغم يا بنتى تبقى حيات أختك سبحان الله البطن قلّابة
حياة:: بغيظ ..شوووف برضوا الولية .. يا ولية انتى اييييه مابتفهميش ما قولنا اسمى حياة حياااااااااة بـ الته المربووووطة ياختي
أم ابراهيم:: الله و انا مالى مربوطة و لا مفكوكة هو انا هناسبها
حياة:: هتناسبيها ؟! والله ما فيه حد مفكوك غيرك و محتاجة ربط لـ صواميل مخك أخلصي يا ولية راجعين من الشغل تعبانين و لسة عندنا مذاكرة .. معطلانا ليه خيييير
أم أبراهيم:: فى واحد مستنيكم فوق ليه أكتر من ساعتين بيقول انه قريبكم
نغم:: بأستغراب .. قريبنا ؟!! ما قالش مين
أم ابراهيم:: معرفش يا نغم يا بنتى هو قال انه عمك باين كدا أسمه محسن الهلالى
حياة:: بذهول .. يالهوى عمو محسن عرف مكانا ازاى ده
نغم:: مش عارفة تعالى نطلع نشوف فى ايه و لـ أم ابراهيم .. شكرا يا خالتى بعد أذنك و سابوها و طلعوا
أم ابراهيم:: أذنك معاكى يا حبيبتى
و بالفعل طلعوا السلم جرى يشوفوا عم نغم جاى ليه و اول ما شافوه
نغم:: بتوتر .. ازيك يا عمى
محسن:: بسعادة مصطنعة خدها فـ حضنه .. نغم بنت اخويا وحشتينى يا حبيبتى طمنينى عنك
نغم:: بإندهاش .. كويسة يا عمى الحمدلله
محسن:: كدا برضوا يا نغم تدوخينى عليكى المدة دى كلها .. ليه ما عرفتنيش مكانك لما اتخرجتى من المدرسة
حياة:: قعدت قصاد نغم و عمها ربعت رجلها فوق الكنبة اللى ع السطوح برة الاوضة و شبكت صوابع إيدها الاتنين فـ بعض و حطيتهم تحت دقنها و بتراقب تعبيرات وش محسن و ساكتة
نغم:: لـ محسن .. أعتقد يا عمى قبل ما أخرج من المدرسة المديرة اتصلت بحضرتك تبلغك انى خارجة قولتلها انك مسافر و مش هترجع دلوقتي
و أضطريت أخرج انا و حياة و دورنا ع سكن لغاية ما لاقينا الاوضة دى و قعدنا فيها
محسن:: كنت مسافر يا حبيبتى و أدينى رجعت و بعدين طنطك منال هتتجنن عليكى و نفسها تشوفك يا نغم
حياة:: بهمس لنفسها .. يا حرام تصدق صعبت عليا يا مسيء أفندى انت
نغم:: بأستنكار .. طنط منال هتتجنن عليا ازاى يا عمى .. و هى اللى خليتك تدخلنى مدرسة داخلية بحجة ان ماينفعش أعيش معاكم وسط الصبيان
محسن:: خافت عليكى يا حبيبتى انك تكبرى وسط الولاد و ما تعرفيش تاخدى راحتك خصوصا انك عارفة ما عنديش بنات يعنى كنتى هتبقى لوحدك
نغم:: خافت عليا و لا خافت مني ع ولادها يا عمى و بعدين لو زى ما بتقول حضرتك .. عشر سنين و انا فـ المدرسة مافيش مرة فكرت تيجى تزورنى و لا حتى تتصل تطمن عليا
محسن:: خلاص بقى يا نغم انسي يا حبيبتى ما يبقاش قلبك اسود و تعالى عيشي معايا
حياة:: بنفس الهمس .. يا حنييين ده ايه الحنية اللى طفحت عليك مرة واحدة دى و جواها خايفة نغم توافق انها تروح مع عمها
نغم:: لـ محسن أسفة يا عمى ما أقدرش اجي اعيش مع حضرتك و أسيب حياة لوحدها ده غير ان البيت قريب من الجامعة و الشغل فـ معلش سامحنى مضطرة ارفض طلبك
محسن:: بحزن مصطنع .. شغل ايه بس يا نغم يا بنتى سيبي الشغل ده و شوفى عمك هيعملك ايه .. أنا مش هخليكى محتاجة حاجة و ان كان ع كليتك هنقلك فـ جامعة قريبة و اخواتك يوصلوكى كل يوم بالعربية
حياة:: بذهول بنفس الهمس .. بنتك؟! و ده من أمتى يا مسيء أفندى
نغم:: معلش يا عمى سامحنى انا خلاص رتبت أمورى هنا و مش هينفع
اتنقل من الجامعة و لا اسيب الشغل
محسن:: ده أخر كلام عندك يا نغم
نغم:: أيوا يا عمى ده أخر كلام
محسن:: ماشى يا نغم انا ماشى بس افتكرى انى جيتلك يا بنت أخويا سلام .. و هو ماشى
حياة:: ما تقعد تشرب حاجة يا عمو
محسن:: مشى من غير ما يرد ع حياة
نغم:: بدموع .. انا كنت أرتاحت ليه بس افتكرنى ليه دور عليا
حياة:: اقولك حاجة ابت انغم بس بطلى عياط الاول شالله يخليهملك
نغم:: و هى بتمسح دموعها .. قولى يا حياة عايزة تقولى ايه
حياة:: عمك ده مش سالك .. طقم الحنية اللى بيرشه ده وراه إنة
نغم:: ليه بتقولى كدا يا حياة
حياة:: امممممم أحساسى بيقول كدا .. و قامت وقفت و حطت إيدها ورا ضهرها و بتلف حوالين نغم .. تعبيرات وشه باينة اوى ان وراه حاجة بس ايه هى بقى الحاجة دى الله أعلم
و بالفعل فضلت نغم طول الليل بالها مشغول بـ عمها و ايه اللى فكره بيها
نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز
طارق:: تتجوزينى؟؟
نغم::………؟؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نغم (وجع ودموع))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى