روايات

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الأول 1 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الأول 1 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الجزء الأول

رواية نغم (وجع ودموع) البارت الأول

نغم (وجع ودموع)
نغم (وجع ودموع)

رواية نغم (وجع ودموع) الحلقة الأولى

مؤلمة تلك الدمعة التي تسقط، و أنت صامت تسقط من شدة القهر، والألم، والاحتياج.
💔💕💔💕💔💕💔
نخفي حزناً و وجعاً و دموعاً أحياناً خلف عبارة (أنا بخير) تباً لعزة النفس و سحقاً لواقع لا‌ يوجد به احتواء صادق.
💔😢💔😢💔😢💔
كنت مدللة والداى فأصبحت بين ليلة و ضحاها يتيمة الأبوين منذ الصغر و تركونى وحدى وسط مجتمع لا يعلم للرحمة عنوان فهذا قريب أمتلك أمرى فـ أكل مالى تحت مسمى الوصاية .
و عندما أراد الله إنصافى و رزقنى بصاحب القلب الرحيم وأصبحت زوجة و أم أتى من أستحل وحدتى و ضعفى و أخذ مني أبنائى بعد رحيل زوجى عن دنيا البشر و ها أنا أظل وحيدة بين وجعى و دموعى
نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز
تعريف الأبطال
نغم الهلالى:: 45 سنة مهندسة أرملة و صاحبة شركة مقاولات صغيرة هادية جدا و دايما حزينة
إياد العامري:: 24 سنة مهندس مدنى شبه والده جدا جرئ و يقول الحق حتى لو ع رقبته
أسيل العامري:: 24 سنة توأم إياد خريجة هندسة ميكانيكا سيارات و ماسكة الشركة مع عمها
وليد العامري:: 55 سنة رجل أعمال صاحب شركات تجميع سيارات رغم اسمه و قوته إلا انه ما يقدرش ياخد أى قرار من غير رأى أمه
غالية السواح:: 75 سنة ست رغم كبر سنها إلا انها جبروت و كلمتها بتمشى ع الكل و هنشوف هتعمل ايه مع نغم ع مدار الاحداث
باقى الأبطال حسب الظهور
نغم بقلمى✍️____________لبنى دراز
فـ مكتب نغم
قاعدة فـ مكتبها غرقانة فـ شغلها و فجأة سمعت صوت دوشة و زعيق جامد و الباب اتفتح مرة واحدة و شافت
نهى:: السكرتيرة يا استاذ ما ينفعش كدا بقولك
وليد:: و انا قولت لازم اقابل نغم يعنى لازم أقابلها
نغم:: وقفت و بزعيق .. فى ايه يا نهى ؟؟
وليد:: ايه يا نغم مش فاكرانى و لا عاملة نفسك مش عارفانى يا بنت الهلالى
نغم:: بصدمة .. وليد !!!!
وليد:: ايوا وليد يا نغم هانم ايه افتكرتينى ؟؟
نغم:: قعدت مكانها و ساكتة مش بتنطق
وليد:: بعصبية .. ظهرتى تانى ليه يا نغم راااااجعة تانى لييييه بعد السنين دى كلها أحنا ماصدقنا العيال نسيوكى راااااجعة تفتحى الجراااااح من تانى لييييه
نغم:: بأنهيار .. هووو ميييين اللى رجع و جراااااح أييييه اللى اتفتحت .. الجراح ما اتقفلتش اصلا يا وليد ما اتقفلتش عشان تتفتح و اوعى تفتكر ان ولادى مهما قولتولهم عنى هينسونى انت فاااااااهم عمرهم ما هينسونى
وليد:: رجعتى تانى ليه بقولك ظهرتى فـ حياتنا تانى لييييه
نغم:: رجعت منين يا وليد انا ما بعدتش عشان ارجع انتوا اللى أخدتوا ولادى مني و هربتوا و انا ليا سنيييين طويلة بدور عليكم ماسبتش مكان ممكن تكونوا فيه الا و روحته مالاقيتش حد منكم
وليد:: أبعدى يا نغم أمشى سيبى البلد دى .. انا متابع أخبارك من زمان و عارف أنك مهندسة شاطرة تقدرى تنقلى مقر شركتك لـ أى بلد تانية
نغم:: بقوة و مين ادالك الحق أنك تأمرنى أسيب ولادى و بلدى و لا دى أوامر الست غالية يا وليد بيه
وليد:: أمى كبرت يا نغم و مش هتستحمل تسافر و تبعد تانى و مش هتقبل بوجودك و لا هتقبل انك تظهرى فـ حياة إياد و أسيل مرة تانية
نغم:: اسمع يا وليد نغم الضعيفة اللى استغليتوا وحدتها و ضعفها و أخدتوا منها ولادها دى انتهت من زمان مـ ـاتـ ـت مع طارق .. اللى قدامك نغم تانية و بُعد مش هبعد و ولادى مسيرهم يعرفوا ان عمهم و جدتهم كدبوا عليهم و ساعتها هيرجعوا لـ حضنى اللى سرقتوهم منه
وليد:: يبقى بتجنى ع نفسك يا نغم
نغم:: مابقيتش أخاف من تهـ ـد يد اتكم يا وليد و يلا من غير مطرود اطلع برا برااااااا
وليد:: انا مااااشى بس خليكى فاكرة لو إياد و أسيل عرفوا انك أمهم ما تلوميش غير نفسك يا نغم
و بالفعل مشى وليد و قعدت نغم بكل وجع السنين و دموعها اللى مش بتقف تفتكر حياتها و سنين عمرها اللى عدت من اول ما دخلت الجامعة و اتعرفت ع طارق العامري
“فلاش باك”
فـ الجامعة
اول يوم فـ الدراسة و داخلة نغم مع حياة صاحبتها الكلية و تايهين مش عارفين اى حاجة و شايفين الشباب و البنات كابلز و مجموعات و قالت
حياة:: ( استوووب .. حياة أبو ضيف عمرها 18 سنة صديقة نغم و عايشين مع بعض فـ أوضة فوق سطوح بعد ما اتخرجوا من المدرسة الداخلى) بأنبهار .. يالحووويي ايييه تاه دى دولة جوة دولة يا أما
نغم:: فعلا يا حياة طول عمري بسمع ان الجامعة دى عالم تانى خالص غير العالم اللى أحنا فيه
حياة:: اييييه يا بنتشى الله المستعان ع العالم ده .. تعالى تعالى نشوف المـ ـخر وب المدرج ده فين
نغم:: ايه يا بنتى اللى بتقوليه ده .. أبوس أيدك يا حياة بلاش طريقة كلامك دى هنا انتى شايفة الطلبة شكلهم حلو و محترمين مش عايزين حد يقول علينا بيئة
حياة:: حيلك حيلك يا حاجّة انتى .. اللى يدور عليهم الحلوين دول يلاقيهم من كاع المجتمع ايش فهمك انتى
نغم:: بتهز دماغها بنفاذ صبر .. هى اسمها كاع برضوا يا طالبة الهندسة يا متعلمة يا بتاعة المدارس
حياة:: يا ستى انتى هتقرفينى ليه بالكاف و لا بالقاف هتفرق يعنى .. فوتى ياختى قدامى نسأل حد عن مكان المدرج
وفعلا شافوا شاب داخل باين عليه من هيئته انه مش طالب مستجد زيهم
حياة:: شافته و تنحت .. بت يا نغم شايفة المز اللى داخل علينا ده تعالى نسأله شكله مخلل هنا مش نيلة جديد زينا كدا
نغم:: بزهق .. أمشى يا حياة نسأل اى بنت يلا
حياة:: لأ بقى كبرت فـ دماغى و هسأل المز القمر ده
طارق:: ( استووب طارق العامري دكتور جامعى و له حكاية مع نغم هنعرفها كمان شوية).. ماشى بثقة و سمعهم بس كمل طريقه لغاية ماسمع
حياة:: بس بس كابتشن ممكن سؤال لو سمحت
طارق:: بيشاور ع نفسه .. بتكلمينى انا
حياة:: أيوا يا قمر انت ممكن سؤال و النبي
طارق:: لـ حياة و عينيه راحت تلقائى ع نغم اللى واقفة و باصة فـ الارض .. أتفضلى عايزة تسألى عن ايه
حياة:: شكلك كدا خبرة هنا و مبلط فـ الخط مش جديد زينا
طارق:: بصدمة .. نعم !!
حياة:: قصدى يعنى شكلك قديم هنا .. يوووه بقى
طارق:: بزهق .. خير يا انسة عايزة ايه بالظبط
نغم:: بهدوء و رقة .. أسفة لـ حضرتك بس صاحبتى بتحب تهزر و معلش عايزين نعرف مدرج ( A) فين
حياة:: اه يا قمر و النبي أحيات أبوك اصلنا لسة اول سنة جامعة و كلية الهندسة كبيرة و تايهين فيها مش عارفين نوصل يعنى
طارق:: بهدوء لـ نغم المدرج قصادك ع طول أهو و لـ حياة و أنتى لو بطلتى معاكسة فـ خلق الله و ركزتى شوية كنتى شوفتى انك واقفة قصاده و سابهم و مشى
حياة:: بتريقة.. يـ ـخـ ـربيت تقلك يا جدع و بتقلده وبتخن صوتها لو بطلتى معاكسة فـ خلق الله .. ماهو انت اللى مز فـ نفسك كدا و عاملى فيها عبده المهم
نغم:: بكسوف .. عاجبك كدا يلا بينا بقى عشان نلحق اول محاضرة
و بالفعل دخلوا المدرج اللى انبهروا بيه جدا و بوسعه و قعدوا فـ أول صف
حياة:: بذهول.. شايفة يابت يا نغم المدرج واسع و كبير ازاى يالحححووى ده يشيل الحارة بتاعتنا و حارتين كمان ببيوتهم و عربياتهم و موتسيكلاتهم و فرن عم ابراهيم باللى فيها
نغم:: أهدى بقى و أركنى انبهارك ده دلوقتي ع جنب عشان سمعت ان الدكتور زمانه داخل و بيقولوا مابيتفاهمش فـ ياريت تسكتى شوية
حياة:: حاضر ياختى سكت اهو .. بس تعالى هنا سمعتى منين أبت الكلام ده
نغم:: يا بنتى ما الطلبة داخلين بيتكلموا اهو يعنى هكون سمعته فين بس
حياة:: لسة هترد شافت باب المدرج اتفتح و داخل منه الدكتور .. و برقت اوى و لـ نغم بهمس .. يا نهار فحلوقى ده المز اللى عاكسناه برة استر ياللى بتستر يا أرض انشقى و أبلعيييني
طارق:: عينيه ع نغم و حياة و هو بيعرف نفسه .. صباح الخير و كل سنة و انتم طيبين .. احب اعرفكم بنفسى انا دكتور طارق العامري هكون معاكم ان شاء الله طول السنة .. فيه شوية تعليمات صغيرة كدا عشان نبقى ع نور .. مبدئيا كدا وجودكم فـ كلية الهندسة ده معناه انكم متفوقين دراسيا و عينيه تانى ع حياة و أخلاقيا يعنى ملتزمين مش بتمشوا تعاكسوا فـ خلق الله
حياة:: بهمس لـ نغم أحيه يابو سوسو شكله بيلقح عليا ده و لا ايه
نغم:: بنفس الهمس عاجبك كدا يا بلوة انتى اهو طلع دكتور مش طالب
طارق:: بقوة .. اولا ماحدش يدخل بعد مني لـ أى سبب كان .. ثانيا و دى الأهم طول ما انا جوة المحاضرة و بتكلم احب اسمع صوتى بس بمعنى أن مافيش حد يهمس للى جنبه و لا حتى لنفسه بمعنى أدق أرمى الأبرة فـ الارض يسمع صوتها اللى قاعد أخر المدرج مفهوم .. ثالثا انا بحب أعمل اختبارات كتير ع مدار السنة عشان أعرف مستوى الطلبة بتوعى و أعرف أقيّمهم صح .. اللى مستواه هينزل فـ أى وقت ياريت من نفسه ما يكملش و ما يحضرليش بعد كدا لانى مابحبش اتعب نفسى مع حد فاشل .. أتمنى يكون كلامى مفهوم لأنى مش بحب أكرره مرتين و دلوقتي نبتدى المحاضرة
حياة:: بهمس لـ نغم يا نهار ألون منقرش بـ أسود و ده هنكمل معاه السنة ازاى بسحنة أمه الكئيبة دى
نغم:: بنفس الهمس أنكتمى و أتلمى بقى قبل ما ياخد باله و يطردنا
طارق:: أخد باله فعلا و وقف شرح المحاضرة و شاور لهم يقفوا .. أعتقد انا قولت ممنوع الكلام الجانبى اثناء الشرح و قولت مش بحب أكرر كلامى صح؟
نغم:: أسفين يا دكتور مش هتتكرر مرة تانية
طارق:: أسفكم غير مقبول و المرة دى هكتفى بطردكم من المحاضرة انما لو اتكررت المرة الجاية يبقى هتتمنعوا من حضور محاضرتى لأخر السنة مفهوم ؟ و دلوقتي اتفضلوا برة
و بالفعل خرجت هى و حياة من المحاضرة و هى محرجة بسبب طردها وقالت
نغم:: عاجبك كدا يا بلوة من اول يوم ننطرد من المحاضرة حرام عليكى يا حياة أكيد هيحطنا فـ دماغه بسببك و مش بعيد يشيلنا المادة
حياة:: ياستى فكك بقى انتى هتصدعينا ليه المرة الجاية نبقى ندخل و نغطس وسط الطلبة مانقعدش فـ اول صف و هو مش هياخد باله مننا أصلا
نغم:: أبوس أيدك يا حياة انتى عارفة أحنا تعبنا قد أيه عشان نوصل لغاية هنا بلاش تضيعى تعبنا ده بتهريجك و أستهتارك .. هنا غير المدرسة خالص ده عالم كبير علينا لو ضعنا فيه مش هنوصل للى أحنا عايزينه
حياة:: بت أنتى ما تاكليش دماغى و بلاش تبقى ضعيفة كدا و ايه يعنى الدكتور طردنا من المحاضرة يعنى كان طردنا من الجنة ياختى بقولك ايه انا جعانة هروح ادور ع حد بيعمل أكل فـ الملاهى اللى أحنا فيها دى هتيجى معايا و لا هتفضلى قاعدة زى خيبتها كدا
نغم:: لأ روحى أنتى انا قاعدة هنا مش رايحة فـ مكان
و بالفعل مشيت حياة و سابت نغم لوحدها .. فـ نفس الوقت كانت خلصت المحاضرة و خرج طارق من المدرج و شاف نغم و قرب منها
طارق:: بجدية .. شكلك هادية غير صاحبتك خالص ياريت تبعدى عنها لأنها هتاخدك فـ سكتها و يضيع مستقبلك بسببها
نغم:: بأعتذار .. و هى باصة فـ الارض .. أسفة يا دكتور اللى حصل جوة مش هيتكرر تانى
طارق:: أنا هقبل اعتذارك بس لو اتكررت تانى مش هقبله و ياريت تسمعى كلامى و بلاش البنت دى
نغم:: بحزن .. ما أعرفش غيرها من و أحنا صغيرين مع بعض فـ كل حاجة بس هى و الله طيبة و شاطرة جدا مشكلتها بس انها بتاخد كل حاجة بهزار
طارق:: أختك؟
نغم:: ببراءة .. لأ بس انا و هى مالناش غير بعض
طارق:: تمام المرة الجاية تحضروا المحاضرة و بلاش كلام اثناء الشرح عشان مش هسامحكم تانى
نغم:: حاضر يا دكتور بعد أذنك و قبل ما تتحرك شافت
حياة:: جاية بتهلل و مش واخدة بالها من طارق .. نغووومة بت انغم انتشى ابت خدنا افراج ياختى و فيش محاضرة تانية ابت افرحى يلا هنرجع الصومعة بتاعتنا
نغم:: بتشاور لـ حياة تسكت و هى مش فاهمة
حياة:: بغباء .. فى أيه يا بت مالك هى القطة كلت لسانك و لا يكونش المز ابو رجل مسلوخة طلع من المحاضرة و قالك حاجة ؟؟
طارق:: اممممم و لـ نغم وهو بيشاور ع حياة .. لأ فعلا شكلها شاطرة انا حذرتك و انتى حرة
حياة:: بصدمة .. أحييييه و بهمس سمعه طارق و نغم المز بنفسه يالحححويييي
طارق:: برفعة حاجب .. لـ حياة شكلك هتقعدى معانا كتير و تبلطى فيها
حياة:: هى مين دى لامؤاخذة يا دكتور اللى هتبلط فيها انا أه أبان كدا لكن انا لهلوبة و أعجبك و بعون الله شوف هفاجئك
طارق:: وهو بيلبس نضارته الشمسية .. هنشوف و سابهم و مشي
نغم:: بعتاب عاجبك كدا انتى مش ناوية تعقلى بقى و تبطلى طريقتك دى
حياة:: فكك مني و قوليلى المز ده كان واقف معاكى ليه ها .. هى الصنارة غمزت من اول نظرة و لا ايه
نغم:: صنارة ايه اللى غمزت يا حياة انا كنت بعتذرله عشان المحاضرة الجاية
حياة:: اممممم🤔 اومال كان بيحذرك من ايه قرى و أعترفى
نغم:: أقولك و ماتزعليش
حياة:: قولى ياختى
نغم:: منك
حياة:: نعععععم يا الدلعدى
نغم:: اه بيقولى أبعد عنك عشان مستقبلى ما يضيعش
حياة:: و انتى هتقدرى تعمليها يا نغم
نغم:: أكيد لأ طبعا يابلوة هو انا ليا غيرك بس ياريت تعقلى بقى و تخليه يغير الفكرة الهباب اللى خدها عنك دى
حياة:: بتعدل ياقة البلوزة .. دعونا نعمل في صمت .. يا ماما أنا مابحبش اتكلم عن نفسى أعمالى هى اللى بتتكلم عنى
نغم:: بهزار تباً لتواضعك يا شيخة أمشى ياختى قدامى خلينا نروح
و بالفعل خرجت نغم و حياة من الكلية و راجعين الحارة مبسوطين بـ أول يوم دراسة رغم كل اللى حصل معاهم ع مدار اليوم
________________________
فـ ڤيلا العامري
قاعدة بكل جبروت تؤمر و تتأمر ع الناس اللى شغالين عندها
غالية:: بزعيق .. انتى يا هنية يااااا هنيييية
هنية:: الشغالة أمرك يا ست غالية هانم
غالية:: اييييه نايمة ع ودانك ساعة عشان تردى
هنية:: أبدا يا ستى و الله اول ما ندهتى جيت ع طول أهو تحت أمرك
غالية:: خلصتى الغدا و لا لسة وليد و طارق زمانهم راجعين
هنية:: خلصت كل حاجة يا ستى حتى أكل البهوات الصغيرين اللى طلبته شيرين هانم كله خلص
غالية:: طيب غورى ع المطبخ اول ما يوصل وليد و طارق تجهزى السفرة
هنية:: حاضر ياستى .. و دخلت جرى و هى زهقانة من تصرفات غالية
بعد شوية وقت صغيرين وصل
طارق:: دخل بكل حب باس إيد غالية .. أزيك يا أمى عاملة ايه النهاردة
غالية:: بأبتسامة .. بخير يا حبيبى الحمدلله طمنى عملت ايه النهاردة فـ الجامعة
طارق:: هعمل ايه يعنى يا ست الكل .. كان عندى محاضرة واحدة بس خلصتها و قعدت شوية مع زمايلى و جيت
غالية:: برجاء .. طب مش ناوى بقى تفرح قلب أمك و تشوف بنت الحلال اللى تريح قلبك
طارق:: لسة ما آنش الآوان يا أم طارق
غالية:: ليه بس يا حبيبى انت ناقصك ايه بقى مال و جمال و مركز اجتماعى ماشاء الله ألف واحدة تتمنى نظرة منك
طارق:: باس إيدها .. و انا مش عايز من الألف دول غير واحدة بس قلبى يحس بيها و ساعتها هقولك تعالى اخطبيهالى
غالية:: يعنى يا طارق و لا واحدة من بنات العيلة و بنات شركائكم فـ الشغل قدرت تحبها
طارق:: و هو قايم طالع أوضته .. دول يا أمى عاملين زى العروسة المعروضة فـ المحلات ننبهر بيها بس مانشتريهاش .. أما اللى انا عايزها لازم تكون جميلة برة و جوة
غالية:: دايما كدا تاعب قلبى معاك مش زى أخوك أبدا
________________________
فـ الحارة نفس الوقت
داخلين حارتهم بعد ما رجعوا من الكلية و سمعوا هيصة و زيطة و دوشة و هى داخلة
حياة:: أصحوووووا يا حارة الباشمهندسة اللى هتظبطكم و تعملكم إعادة بناء لـ جماجمكم وصلت
نغم:: بنفاذ صبر من حياة .. أيه اللى بتقوليه ده أهدي بقى و وطى صوتك ده
حياة:: أستنى انتشى بس لما نشوف أم فاروق بتزغرط ليه .. أقطـ ـع دراعى ان ما كانت بتزغرط لـ جوزها تلاقيييه أخيرا عرف ههههههههههه
نغم:: بصدمة .. ايييه
حياة:: ماذا بكى يا أختاه اتصدمتى ليه ياختى
نغم:: بنرفزة .. انتى مالك انتى بالكلام ده
حياة:: بأندهاش .. كلام ايه يابنتى هو انا قولت حاجة غلط انا اقصد عرف يشتري لها التلاجة اللى نفسها فيها .. ضميرك ده نوتى خالص دايما بتفهمينى صح ههههههههههههه
نغم:: طيب يلا قدامى ع البيت عشان جعانة و تعبانة جدا
حياة:: يلا ياختى .. و بالفعل و هما داخلين البيت سامعين صريخ جارتهم أم أبراهيم و الحارة اتلمت
نغم:: بخضة .. خير يا خالتى ام ابراهيم فى ايه
أم أبراهيم:: بصريخ .. الواد أبراهيم يا نغم يابنتى
حياة:: بخضة .. ماله اتـ ـخـ ـطف
أم أبراهيم:: بصريخ أعلى .. لأ يا حياة يا بنتى
حياة:: اومال ماله اتقبض عليه
أم أبراهيم:: ياااااااررررريييييت
حياة:: بخضة أكبر يالههههوى مااااات البقاء لله ربنا يصبر قلبك
أم أبراهيم:: يااااااريته مااااات غار فـ داهية و لا كان عمل عملته السوووودة يا ميلة بختى يااااختاااااااى
واحدة من الجيران:: عمل أيه ياختى ابراهيم
أم أبراهيم:: سرررررقنى ياااختاااااااى فتح كيسى و سرق منه 20 جنيه و هرب الحراااامى
حياة:: بغيظ .. يـ ـخر بيييتك بقى يا ولية يا معـ ـفنة قالبة الحارة و بتكاكى عشان 20 جنيه .. ماهو انتى اللى بخيلة و تلاقيه يا كبد أمه طلبهم منك و انتى اللى استندلتى معاه عشان كدا خدهم من وراكى يا بخيلة
نغم:: لـ حياة بس بقى عيب اللى بتقوليه ده الست قد مامتك اطلعى قدامى يلا و بلاش فـ ـضـ ـايح
حياة:: و هى طالعة .. بقول ايه يعنى الولية المعـ ـفنة نازلة ويك ويك ويك قولت ابنها جراله حاجة و فـ الاخر طلعت بتصوت عشان 20 جنيه و بصت وراها ع تحت يااااامعـ ـفنة يا جلدة بتصوتى عشان 20جنيه مش جايبين كيسين إندومى وكيس شيبسى
نغم:: بنفاذ صبر .. يا بنتى انتى مالك أطلعى ساكتة بقى
حياة:: طلعت ياختى أهو توب علينا يارب من البيت ده و بلاويه و اللى بيجرا فيه
و فعلا طلعوا و دخلوا اوضتهم اللى فوق السطح و هى عبارة عن اوضة بـ حمام و فيها سرير واحد و دولاب صغير و ترابيزة عليها بوتاجاز مسطح و مطبقية
نغم:: دخلت و حدفت نفسها ع السرير بتعب أخيرا هناااام
حياة:: انتى يا بنتى مش قولتى جعانة
نغم:: لأ هنام الاول شوية و بعدين لما أقوم أبقى أكل
حياة:: طب خدينى جنبك ياختى
و بالفعل ناموا الاتنين من كتر التعب بسبب السهر من فرحتهم بأول يوم جامعة و تحقيق اول خطوة فـ مستقبلهم
______________________
فـ الجامعة
تانى يوم نغم و حياة داخلين م البوابة الرئيسية للكلية و هما داخلين شافوا طارق نازل من عربيته و شافوا معاه صاحب عمره دكتور أحمد الاسيوطى مطرقع و غاوى معاكسة فـ الطالبات و شاف حياة و نغم داخلين و عينيهم ع طارق و بيتهامسوا
حياة:: بهمس بت انغم الحقى المز ابو رجل مسلوخة اهو
نغم:: رفعت عينيها فـ ثوانى و نزلتها بسرعة .. ياريت تمشى و انتى ساكتة و إلا فعلا هسمع كلامه و أبعد عنك
حياة:: من غير وعى زعقت لدرجة ان طارق و أحمد سمعوها .. تعمليها يا نغم ؟ تقدرى تعمليها و تبعدى عنى؟
نغم:: أرجوكى يا حياة وطى صوتك انا نصحتك كتير و قولتلك بلاش طريقتك دى
حياة:: بمقاطعة .. طب أسمعى بقى يا نغم يا بنت عم مصطفى الله يرحمه طريقتى مش هغيرها و صوتى مش هوطيه و عايزة تبعدى ابعدى و يلا بقى هااا
أحمد:: قرب من حياة .. مالك يا عسل متعصبة ليه
حياة:: بنرفزة و انت مالك انت يا بارد ده ايه ياختى تلاقيح الجتت دى ع الصبح
أحمد:: بمعاكسة .. انا بس حابب أخدم يا قمر
حياة:: أخدمك يوم خرجتك يا بعيد قول انشالله و لـ نغم يلا انتى كمان ع الزفت المدرج لما نشوف سى الدكتور اللى ما جاش امبارح ده شكل سحنة أمه ايه هو كمان و مشيوا فعلا دخلوا المدرج
طارق:: بنفاذ صبر من أحمد صاحبه و حياة .. لله الأمر من قبل و من بعد و لـ أحمد بهمس قابل كان الله فـ عونك
أحمد:: بنفس الهمس اوعى تقول ان الكلام ده عليا أزعل
طارق:: هو برضوا مش انت اللى اعتذرت أمبارح و لا انا بيتهيألى
أحمد:: لأ أوعى تقولها
طارق:: مش فاهم يا أخرة صبرى اقول ايه بالظبط
أحمد:: أن المجنونة اللى كانت بتزعق دى من الطلبة الجداد اللى عندنا السنة دى
طارق:: بيهز دماغه بمعنى أيوا .. و من حسن حظك هتدخل تلاقيها فـ وشك ع طول
أحمد:: بتهريج .. ده أحنا ليلتنا فل بالصلاة ع النبي .. وسع يا أبنى لما ندخل نعاين قصدى ندخل المحاضرة ههههههههههههه
طارق:: ربنا يهديك يا أحمد مش هترجع أنت الا لما تتعلق و تتدبس فـ واحدة من اللى بتعاكسهم دول
أحمد:: حط أيده ع كتف طارق شوف يا طاروقة البنات دول عاملين زى طبق الحلويات المشكلة ايش فهمك انت بس
طارق:: بذهول .. طبق حلويات !! يـ ـخـ ـر بيت تشبيهك
أحمد:: ده أحلى تشبيه يابنى و الله .. أسمع بس دلوقتي انت لو قدامك طبق حلويات و هتاخد منه حتة كنافة هتكتفى و لا هتدوق حتة جلاش كمان طب دوقت الجلاش معقول هتسيب الطبق من غير ما تدوق الزلابية و لا تدوق البسبوسة و يا روحى ع البسبوسة طرية كدا و دايبة فـ العسل دوووب و لا صوابع زينبو يا لهوييييى عليها ههههههههههههه
طارق:: بضحك .. خليك عايم كدا فـ الحلويات لغاية ما تجيلك كومة سكر تجيب أجلك .. أدخل أدخل ألحق المحاضرة
فـ المدرج
نغم و حياة دخلوا المدرج و قعدوا برضوا فـ اول بنش مستنيين الدكتور لما يدخل و قالت
حياة:: لما نشوف سى المعتذر ده شكله ايه
نغم:: يا بنتى انتى انا عايزة افهم بس شكل الدكتور هيفرق معاكى فـ ايه يعنى
حياة:: أكيد طبعا يفرق يا فالحة لو كان فرفوش كدا و بيحب يهزر هناخد منه المعلومة كدا و تلزق فـ النافوخ ع طول اما لو كان زى المز ابو رجل مسلوخة ده هستخبى منه و الله المستعان عليه بقى
و شوية و هى لسة بتتكلم شافت باب المدرج اتفتح و دخل منه أحمد و اول ما شافها غمزلها من غير ما حد ياخد باله
حياة:: اول ما شافته .. بهمس لـ نغم يا ليلة طشييين روحت فـ داهية رسمى
نغم:: بنفس الهمس .. ياريت تتلمى بقى ده تانى دكتور تقفشى معاه أبوس أيدك عايزين نخلص تعليمنا بسلام و ناخد البكالوريوس من غير ما نشيل سنين الله يخليكى
حياة:: الله بقى وانا مالى مش هما اللى واحد فيهم عامل فيها عبده المهم و التانى زى الفرقع لوز بيتنطط ع أجله و أخره شكله كدا هياخد بالشبشب
نغم:: و عينيها ع أحمد .. طيب اسكتى بقى عشان الدكتور ما ياخدش باله زى دكتور طارق و يطردنا هو كمان
أحمد:: و عينيه ع حياة ابتدا يخبط بالقلم ع الترابيزة اللى قدامه .. انتباه من فضلكم صباح الخير فـ الاول كل سنة و انتوا طيبين عام دراسى سعيد عليكم ان شاء الله انا طبعا قبل ما أعرفكم بنفسى و أتعرف عليكم عايز اعتذرلكم انى ما قدرتش أكون موجود معاكم أمبارح بس ان شاء الله هكون معاكم ع مدار السنة و هنتقابل يومين فـ الأسبوع بـ مادتين و طبعا المادتين مكملين لـ بعض و دلوقتي أعرفكم بنفسى و طبعى قبل ما نبتدى المحاضرة
حياة:: بزهق لـ نغم يـ ـخـ ـر بيت كدا كل واحد يدخل يقول أعرفكم بنفسى و بطبعى يكونش داخلين يخطبوا
أحمد:: خد باله من حياة و قبل ما نغم ترد قالها بجدية .. ممكن تقفى لو سمحتى
حياة:: بتسأل و هى بتشاور ع نفسها .. أنا ؟
أحمد:: بجدية .. أيوا أنتى ممكن تقفى
حياة:: وقفت بزهق أفندم يا دكتور
أحمد:: ممكن أتعرف عليكى
حياة:: نعععم !!!
أحمد:: أتخضيتى ليه ؟ عايز أعرف اسمك ايه ؟
حياة:: أسمى حياة محمد أبوضيف
أحمد:: طيب يا حياة شايفك من وقت ما دخلت و انتى بتتكلمى كتير و ملامحك بتقول انك معترضة ع كلامى
حياة:: أبدا يا دكتور مش معترضة و لا حاجة ثم حضرتك لسة ما قولتش حاجة يعنى عشان اعترض عليها
أحمد:: بالظبط كدا انا لسة ما قولتش حاجة اتفضلى أقعدى و ياريت ماتتكررش تانى لو عايزة تفضلى مستمرة معايا
حياة:: أسفة يا دكتور مش هتتكرر و هى بتقعد .. جواها كل واحد راسم نفسه عشان دكتور طب و دينى لا ابقى دكتورة أنا كمان و أرسم نفسى زيكم بس ها
أحمد:: ابتدا يعرف نفسه .. أنا أحمد الاسيوطى بيقولولى صديق الطلبة لانى بحب اقعد معاهم كتير بس مش معنى كدا اننا ناخد ع بعض و الهزار يعدى حدود التعامل .. انا بسامح و التمس العذر اول مرة بس يعنى حضرتك دخلت متأخر بعدى هسمحلك تدخل المحاضرة اول مرة و مش هسألك أتأخرت ليه أنما المرة التانية مش مسموحلك تدخل وتعرف من نفسك كدا و ماتعرضش نفسك للأحراج و الطرد و نفس الشيء للكلام الجانبى برضوا بسامح أول مرة بس و التانية لو بصتلك تفهم من نفسك و تستأذن بأدب و تخرج من المحاضرة و ده برضوا منعا للأحراج قصاد باقى الدفعة تمام كدا و دلوقتي نبتدى المحاضرة
و أبتدا بالفعل أحمد فـ شرح المحاضرة ساعتين كاملين و حياة و نغم مركزين جدا طول الوقت و أخيرا خلصت المحاضرة بـ جملة أحمد ان شاء الله المرة الجاية هسأل فـ الكلام ده و أشوف مستواكم من خلال تركيزكم معايا النهاردة و خرج من المدرج
نغم:: اوووف ايه ده المادة دى شكلها صعب اوى
حياة:: و هى بترقص حواجبها بس دكتورها شكله لذيذ و مطرقع أوى ههههههههههههه
نغم:: يا بنتى انتى جاية تتعلمى و لا تعاكسى الدكاترة
حياة:: يا حبيبتى اسكتى انتى بقالنا سنين فـ المدرسة الداخلى وشنا فـ وش شوية بنات الدكاترة اللى هنا مزز عنهم ده غير وش ميس انشراح اللى يقـ ـطع الخميرة م البيض مستكترة يعنى عليا اعاكسهم شوية
نغم:: طيب يلا قدامى الـ break تقريبا نص ساعة تعالى ناكل حاجة انا جعانة
حياة:: يلا ياختى و هما ماشيين ناحية كافيه الكلية شافت
أحمد:: لـ حياة .. بخ
حياة:: بصت له من فوق لـ تحت و كملت طريقها هى و نغم
أحمد:: بس بس بس يا عسل انت ياللى ماشى طب عبرنا عشان منظرنا
حياة:: وقفت بنرفزة .. تصدق هتصدق ان شاء الله انا هخلى منظرك مسخرة لو ما بعدتش عن طريقى دلوقتي
أحمد:: ليه بس يا دميل ده انا غرضى شيريف
حياة:: ده عندها يا حيلتها
طارق:: من وراهم لـ أحمد انت مش ناوى تعقل شوية بقى
حياة:: بصتلهم بأحتقار و مشيت .. أه هى باينلها سنة سودة من اولها واحد يطردنا و التاني يعاكسنا
نغم:: أمشى بقى خلينا نفطر و نلحق المحاضرة التانية
عند أحمد و طارق
أحمد:: عينيفة أوى البت دى
طارق:: يا أبنى اتلم شوية بدل ما تلاقى نفسك تريند ع السوشيال ميديا بسبب عمايلك دى
أحمد:: و ماله أنا راضى .. أبقى تريند ع أيد مزة أحسن ما أبقى قاعد مبطوط زى الوزة ههههههههههههه
طارق:: يـ ـخـ ـر بيت أمثالك مش عارف انا .. أنت دكتور فـ كلية هندسة و لا فـ شارع الهرم .. أمشى قدامى يلا خلينا نحضر مع دكتورة هدى المحاضرة بتاعتها
أحمد:: لأ دمها تقيل ع قلبى و بعدين انت بتحضر عشان رسالتك هى اللى بتشرف عليها أحضر انا لييييه ؟ ثم انا عندى محاضرة تانية يلا اشوفك بعدين سلام
و بالفعل مشى أحمد و طارق دخل يحضر المحاضرة وسط الطلبة عادى جدا
نرجع لـ نغم و حياة
بعد ما فطروا مشيوا دخلوا المدرج و قعدوا مكانهم من غير ما ياخدوا بالهم من طارق اللى قاعد وراهم ع طول و بيرغوا بصوت عادى بس هو كان سامع
نغم:: بحزن .. مش عارفة يا حياة عايزة أشوف شغل تانى جنب المكتبة استاذ سعيد مش راضى يزود المرتب و انتى عارفة مصاريف الكلية عاملة ازاى
حياة:: و مين سمعك يابت يا نغم ده راجل جلدة شكله يقرب لـ أم أبراهيم ههههههههههههه
نغم:: طيب و بعدين هنعمل ايه معاش بابا مع مرتب المكتبة مش هيكفى
حياة:: طيب ما تبعتى لـ عمك مش انتى برضوا مسؤولة منه
نغم:: اه مسؤولة منه اوى ياختى .. أسكتى بالله عليكى ده واحد ما صدق بعد موت بابا و ماما رمانى فـ مدرسة داخلى عشان ما يتحملش مسؤوليتى و كان أخرى اشوفه مرة فـ السنة و هو بيدفع المصاريف .. إلا ما سأل عنى و شافنى عملت أيه فـ المدرسة و لا يعرف بعد ما اتخرجت منها روحت فين تفتكرى هيساعدنى دلوقتي اسكتى أسكتى فكرى معايا بس خلينا نشوف مكان تانى نشتغل فيه مع المكتبة
حياة:: بتنهيدة وجع .. أحنا اللى عملنا فـ نفسنا كدا كان لازم يعنى نتنيل و نحقق طموحنا و ندخل كلية الهندسة كان ماله معهد الخدمة الاجتماعية سنتين زى الفل و أقلب
نغم:: بدموع .. كان حلم بابا و ماما يا حياة و انا نفسى أحققلهم حلمهم
حياة:: طاااايب يا فالحة تقدرى تقوليلى فـ الكلية الزفت العملية دى هتشتغلى ازاى شغلانتين مع المذاكرة و المحاضرات
نغم:: بحزن .. الله المستعان بقى و اسكتى عشان الدكتورة دخلت
طارق:: وراهم و سامع كل كلامهم و جواه مش عارف ليه قلبه وجعه من كلامهم و تقريبا طول وقت المحاضرة وهو مش سامع و لا كلمة و كل تركيزه مع نغم و اللى أتفاجئ بمستواها هى و حياة و تركيزهم العالى جوة المحاضرة و قرر يساعد الاتنين بشكل غير مباشر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نغم (وجع ودموع))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى