روايات

رواية نصيب مجهول الفصل الأول 1 بقلم شيماء مشحوت

رواية نصيب مجهول الفصل الأول 1 بقلم شيماء مشحوت

رواية نصيب مجهول الجزء الأول

رواية نصيب مجهول البارت الأول

رواية نصيب مجهول الحلقة الأولى

_الحقي يا سحر زين هيخطب
=ايه أنتِ بتقولي أنتِ بتهزري صح
_لا والله مش بهزر عرفت انهاردة وهو بيقول لبابا
(سحر أخر سنة في هندسة وهند أختها الصغيرة بس بتفكيرها وتصرفتها الكبيرة زين ابن عمهم)
سحر(بدموع) :هيخطب طب وأنا؟ مستحيل صح أنا بحلم أكيد قولي اه
هند:لا يسحر مش حلم ده حقيقة كان لازم اقولك علشان تفوقِ من أوهامك دِ، وكمان هيخطب سارة بنت عمكِ
سحر:ازاي دِ مش أوهام، أوهام ازاي طب وحبه ليا ااه معترفش أبدًا بس كنت بحس بده كنت بشوف حبه ليا في عنيه، كنت بحس أنه عايز يخبينِ جواه من كل ال حواليه، ازاي يعمل فيا كده أنا كنت عايشة على أنه هيتقدملي، وسارة ازاي وافقت! هي عارفة أني بحبه، ازاي بتعمل فيا كده دِ هي كانت بتأكد لي حبه ليا.

 

 

هند :خلاص يسحر أنتِ غلطانة أنكِ بنيتِ أحلام كتير على سراب، أما سارة فهي غلطت بس الغلط الأكبر عليكِ أنكِ عبرتِ عن مشاعركِ قدامها، قولتِ عن أحلامك معاه خليتيها تحبه بدون قصد منها حتى لو مكنتش بتحبه كانت حبه تحس احساسك لما كان يبصلكِ كانت حسه أنكِ معاكِ جوهرة ولما جت الفرصة أخدتها منكِ.
سحر(بدموع أشبه بالإنهيار) :يارتني مكنت حبيته ولا شوفته اه معبرتش عن حبي بس خليته في قلبي وبنيت أحلامي على وهم يارب افوق من ال انا فيه أنا هنساه زي ما هو علقني بيه وسبني، ليه عمل فيا كده
هند:بطلِ بقا هو ماعملش حاجة مش كل حد يبصلنا او يهتم بينا يكون بيحبنا ممكن شايفكِ أخته أي ان كان مكنش لازم توقفِ حياتكِ عليه قولتلك كتير شوفِ حياتك أنتِ ال كل شوية لا هستنى زين وحذرتكِ كتير بس مافيش فايدة فيكِ وكان لازم يجي القلم ده علشان تفوقِ وتشوفِ حياتكِ، وصح الخطوبة يوم الجمعة وهتحضري
سحر (بانهيار) :لامقدرش متعمليش فيا كده حرام عليكِ أنا ممكن أموت (حصلها انهيار تام جلست على الأرض) مش هقدر، مش هقدر والله مهقدر يارتني موت قبلها جوايا نار هتموتني.
هند(بألم شديد من أجل أختها وهي بتضربها بالقلم) :فوقِ بقا فوقِ، مش أنتِ ال بالضعف ده أنتِ أقوى من كده، مش أنتِ ال هتموتِ علشان شخص مبيحسش ومافكرش فيك، فين أحلامكِ هاا؟ فين طموحكِ؟ نسيتِ كله راح طب ازاي؟ فين هدفكِ؟ قولتي هكون أكبر مهندسة في الدنيا؟ هرسم وهحقق إنجازات كل ده راح فين اتبخر! وكل ده علشان حب وهمي قومي ردي عليا اتكلمِ

 

 

سحر( وهي بتزيل دموعها) :أنتِ صح مش أنا ال هكون ضعيفة وهتكسر بسهولة كده، ايه يعني خسرت حاجة هفوق وهحقق أحلامي لازم أخلى كل ال يعرفني فخور بيا، هنتصر على ال هيوقف في وشي، هخفف جروحي بإيدي محدش يستاهل دموعِ هكون قوية وهواجه، بنيت وهم ودفعت تمن حزن كفاية عليه يوم هقف على رجلي ومش هخلي حاجة تكسرني ويوم ما اقرر ابني أحلام هبنيها على أساس صلب مش في الهواء.
هند(بفرحة من وسط دموعها) :ايوا هي دِ أختي القوية ال مهما وقف قصدها عقبات تدوسها وال هيوقف في وش أحلامها تدمره.
(عدت الأيام وجه يوم الخطوبة وبالفعل حضرت بس بجمود بس أهم من كل ده منزلتش دمعة، مش مهم أي حاجة المهم توصل، أما هو بيراقبها من بعيد نفسه يكلمها بس ميقدرش)
_عدت الأيام ورا الشهور وعدت سنة وفعلًا سحر حققت انجاز كبير جدا اتخرجت من الكلية بامتياز ولقيت وظيفة كويسة جدا، بدأت ترسم وبالفعل عملت معرض ليها كسر الدنيا بجماله وحققت شهرة كبيرة جدا في وقت قليل جدًا
_أما هو فساب خطيبته بعد ماحس أنها مش هي دي الإنسانة ال محتاج تكون زوجة لي، شاف مش دي الإنسان ال نفس تفكيره مختلفة جدا عنه فسبها وقرر…………….

 

 

(خلص بارت انهاردة ايه ال قرره زين؟ ايه ال هيواجه سحر في شغلها؟ سحر هتتقبل زين إو لا؟ ايه رد فعلها بعد ماتعرف أنه ساب خطيبته؟ ايه ال هيحصل مع خطيبته؟هي الطباع المختلفه عنه فيها؟)

يتبع…

قراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب مجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!