روايات

رواية نصيب الورد الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت الثاني عشر

رواية نصيب الورد الجزء الثاني عشر

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة الثانية عشر

12- نورها.

إبتدأت الحفلة و طلع ‘عبد الحميد’ فوق المنصةxو أخذ المايكرفون من الفرقة الموسيقية و تكلم بالمابكرفون يرحب بالعروسين و الضيوف اللي حضروا المناسبة ..

بعد دقائق دخلت ‘إيزابيل’ و هي بتسوق قدامهاx ‘جمال’ على كرسيه المتحرك ..

شافهم ‘عبد الحميد’ و هم داخلين و جري ناحيتهم ..
‘عبد الحميد’ – بإبتسامة – : – إيه الشياكة دي يا عمي قولي هو أنت العريس !!!
‘جمال’ : – هاهاها متشكر يا أبني !!

قرب ‘عبد الحميد’ من ‘إيزابيل’ و تكلم بصوت واطي ..
‘عبد الحميد’ : – أنتي مش هترحمي عمي حتى و هو في الحالة دي !!!
قومتيه من سريره علشان بس الناس تشوفك و يفكروا إنك بتحبيه !!
‘إيزابيل’ – بسخرية – : – أنا ماليش دعوة إنا بس لقيته نازل في الاسانسير مع ‘أكرم’xففكرت أقدم له مساعدتي !!!
‘عبد الحميد’ : – مساعدتك !!!
عليا الكلام ده !!!
أنتي بس عايزه الناس يشوفوكي و يقولوا إنك مهتمه بجوزك !!
‘إيزابيل’ – بغمزه – : – و هو دا المهمxيصدقوا إني زوجة مخلصه و مش مهم يعرفوا الحقيقة !!!
و دلوقتي سبني أكمل مهمتي !!

مشيت ‘إيزابيل’ و ‘تركت عبد الحميد’ لوحده ..
‘عبد الحميد’ : – يكمل عمرك إن شاء الله !!!

بعد عشر دقائق دخلت ‘نرجس’ من باب صالة المطعم و كل الأنظار إتجهت ليها بإعجاب و إنبهار من جمالها ..

قدرت ‘توليب’ تتماسك بنفسها لما عرفتها ‘حنان’ ب ‘نرجس’ ..
‘حنان’ : – و دي ‘نرجس’ مرات ‘عبد الحميد’ !!

شافت ‘نرجس’ ‘حنان’ و ‘زهراء’ قاعدين مع بعض فراحت ناحية طاولتهم و هي بتدلل بجمالها و ملابسها الغالية علشان تغيظهم و سلمت على ‘حنان’ و ‘زهراء’ و ‘فادي’ و ‘توليب’ ..
..
x ‘نرجس’ – باللغة الفرنسية – : – مساء الخيرx !!!
إزيك ‘حنان’ !!

تكلمت ‘نرجس’ بتعمد باللغة الفرنسية علشان هي عارفه إن ده بيزعج ‘زهراء’ منها لما بتتكلم فرنسي و تتجاهل الكلام باللغة العربية ..
فهمت ‘حنان’ قصدها و ردت على كل كلام ‘نرجس’ بالعربي ..

شافت ‘نرجس’ ل ‘توليب’ و أشرت ناحيتها برأسها ..
‘نرجس’ : – و مين دي اللي قاعده معاكم !!!
‘حنان’ : – دي ممرضة خالتي !!

ضحكت ‘نرجس’ بقوة ..
‘نرجس’ : – ههههه أخيراً جه اليوم اللي شوفتها تتعب !!!
‘حنان’ : – بعد الشر على خالتي هي بس محتاجه لحد يقعد معاها !!

فهمت ‘توليب’ كل كلام ‘نرجس’ لكن فضلت ساكته علشان ما تاخذش ‘نرجس’ بالها عليها و تحاول تعرف إيه حقيقتها ..

شافت ‘توليب’ ‘نرجس’ كإنها عروسة مانيكان لكن بتتحرك زي البني أدمين ..
و قارنت نفسها معاها و شافت إنه مستحيل توصل ل ‘عبد الحميد’ و هي بملامح جمال عادية مع قصور في نظرها و رجلها فحاولت تنسى حزنها بإنها تشغل نفسها مع أولاد ‘حنان’ ..

قعد ‘عبد الحميد’ في نفس طاولة ‘جمال’ و ‘إيزابيل’ و بعد دقايق حضرت ‘نرجس’ وقعدت معاهم بعدما إنتهت من السلام على العرايس و المعازيم ..

بص ‘عبد الحميد’ ل ‘نرجس’ و حس إن قلبه هيبدأ يفتن من جمالها من جديد و أعجب بحٔسن إختيارها لفستانها و الميك أب و بعد دقايق من الإفتتان لفت نظره لمنظر خلف ‘نرجس’ أحلى منها ..

شاف ‘عبد الحميد’ وش منور قاعد في طاولة أخته بيبتسم و يلعب مع بناتها ..

و وقت الأكل شاف النور و هو بيهتم ببنات ‘حنان’xبياكلهم و إبتسامة جميلة مرسومه على وشه ..

نسي ‘عبد الحميد’ تماماً شكل ‘نرجس’ رغم إنها قاعده قدامها بالضبط و تمنى لو يقدر يبعد رأسها من المنظرx ..

و مع بداية غناء الفرقة الموسيقية شاف إبن ‘حنان’ بيبكي بشدة منزعج من صوت الموسيقى العالية و أخته حاولت تطبطب على ظهر إبنها حتى يسكت ..

شاف ‘توليب’ و هي بتقرب رأسها ناحية إبن ‘حنان’ و بدأت تغني له بشفايفها بتناغم مع كلمات كل أغنية ..
قدرت تلفت انتباه إبن أخته و بدأ يضحك معاها و يرجع يبكي لو وقفت من غنائها ..

سرح ‘عبد الحميد’ فيها و أختفى من قدامه كل الناس الموجودين في المكان ..

إنتبهت ‘حنان’ لنظرات أخوها و هي على ‘توليب’ ..
‘حنان’ – لنفسها – … ” حلوة الخطوة الثالثة جت بنفسها من غير ما أعمل أي تخطيط !!! ” …

فكرت ‘حنان’ إنها تجذب ‘عبد الحميد’ أكثر ل ‘توليب’ فضربت على الوتر الحساس إنه و ولاده محرومين من الحنان ..

رفعت ‘حنان’ إبنها من حضنها و حملته ناحية ‘توليب’ ..
‘حنان’ : – ‘توليب’ لو سمحتي خذي ‘كريم’xمش قادره أكل و هو في حضني !!!
‘توليب’ – بإبتسامة – : – تعال يا حبيبي !!!

شاف ‘عبد الحميد’ إبتسامة حانيه على وش ‘توليب’ و هي بتغني ل ‘كريم’ و هو نايم في حضنها و بطرقع بصوابعها علشان تجذب انتباهه ناحيتها لحد ما نام بهدوء ..

إبتسم ‘عبد الحميد’ من المنظر و حس براحه و هو بيشوف قدامه لوحة مرسومه لملاك جميل ..

‘عبد الحميد’ – لنفسه – … ” خالتي عرفت تنقي أجمل و أحن ممرضة شفتها في حياتي !!! ” …

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى