روايات

رواية نصيب الورد الفصل التاسع 9 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل التاسع 9 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت التاسع

رواية نصيب الورد الجزء التاسع

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة التاسعة

9- الفندق.

بعدما إستقبل ‘عبدالحميد’ عيلته رجع لفندق “زهرة النرجس” و إنتظر وصول ‘جمال’ و عيلته و بعد مرور نصف ساعة و صلت عربية ‘جمال’ مع أسرته و معاهم مساعده ‘اكرم’ و الممرضة ’أحلام’ ..

خرج ‘عبد الحميد’ من الفندق و مشي ناحيتهم يستقبلهم و يرحب بيهم ..
‘عبد الحميد’ : – الحمدلله على وصولكم بالسلامة !!

نزل ‘أكرم’ من العربية و فتح الباب ل ‘جمال’ علشان x يشيله و يحطه على الكرسي المتحرك فقرب منهم ‘عبد الحميد’ و ساعد ‘أكرم’ في حمل ‘جمال’ ..

إنبسط ‘جمال’ من تواضع ‘عبد الحميد’ لأنه شاله بنفسه و ما إنتظرش حد غيره يجي يساعد ‘أكرم’ ..
‘جمال’ – بابتسامة – : – كل يوم يا إبني بيزيد إحترامي ليك أكثر و بفرح لما أديتك كل ثقتي !!
‘عبد الحميد’ : – أنت الخير و البركة يا عمي و عمري ما هنسى فضلك عليا !!
‘جمال’ : – عارف أنا لو كنت خلفت ولد ماكنش هيعمل معاي ربع اللي أنت عملته علشاني !!

تدخلت ‘إيزابيل’ بالكلام بينهم ..
‘إيزابيل’ – بغيره – : – حبيبي ‘جمال’ و بنتك ‘نرجس’ راحت فين !!
دي هي بنتك الوحيدة و حبيبتك !!!

تجاهل ‘جمال’ كلامها و كمل كلامه ل ‘عبد الحميد’x ..
‘جمال’ : – ربنا ستر يا ‘عبد الحميد’ إني ما خلفتش الولد كان قصر في عمري !!!
‘عبد الحميد’ : – لا يا عمي ربنا يطول بعمرك و يديك الصحة و إن شاء الله هترجع لشغلك !!
‘جمال’ : – آمين !!!!

رفع ‘جمال’ رأسه ناحية بنته ‘نرجس’ ..
‘جمال’ : – شايفه يا ‘نرجس’ إزاي جوزك بيخاف عليا اتعلمي منه !!
هو الإنسان الأصيل كده عمره ما بيتغير و لو جريت في إيده كل كنوز الدنيا يا ريتني لو عرفت إربيكي !!!
‘نرجس’ – بحنق – : – و أنا عملت إيه !!!
على الأقل إفتكر إني من أختار ‘عبد الحميد’ و عرفته عليك !!

إبتسم ‘جمال’ و سكت دقيقة قبل ما يرد ..
‘جمال’ : – أنتي جبتيه من غير ما تقصدي يمكن كانت غلطة !!
‘نرجس’ : – إزاي كانت غلطة و أنا اللي إخترته من بين ألف شاب في الجامعة !!!

أحرج ‘عبد الحميد’ من ‘جمال’ لما رجع بذكرياته و افتكر إنه هو من وقع ‘نرجس’ في حباله مش هي فقطع عليهم ..
‘عبد الحميد’ : – بلاش كلام هنا إنتوا عايزين تفرجوا الناس علينا !!

حس ‘جمال’ بإحراج ‘عبد الحميد’ فحاول يمدحه ينسيه الماضي ..
‘جمال’ : – و دي الحاجة الوحيدة اللي فرحتيني بيها يا ‘نرجس’ !!
‘نرجس’ – بحدة – : – بابا !!!

فهم ‘عبد الحميد’ محاولة ‘جمال’ فتحرك بسرعة بالكرسي ..
‘عبد الحميد’ : – خليني دلوقتي أخذك على الجناح اللي أنت هتقعد فيه أنت محتاج راحة من تعب السفر و خصوصا إنك لسه عامل عملية إستئصال في القولون !!
‘جمال’ : – فعلاً أنا تعبان قوي و محدش حاسس بتعبي غيرك أنت و ‘أكرم’ !!
‘أكرم’ : – ده من واجبي ‘جمال’ بيه إني أهتم براحتك !!
‘عبد الحميد’ : – طبx يا ‘أكرم’ ساعدني أدخل عمي للفندق !!
‘إيزابيل’x- بصوت عالي – : – و الشنط بتاعتنا !!!
مين اللي هيشيلها !!

إلتفت ‘عبد الحميد’ ل ‘إيزابيل’ و رماها بنظرة قاسية لأنانيتها ..
‘عبد الحميد’ : – إنتي أطلعي بس و هتلاقي كل شنطكم سبقاكم على اوضكم !!

دخل الجميع لصالة الإستقبال و أخذ ‘عبد الحميد’ من موظفة الإستقبال بطاقات مفاتيح الأجنحه اللي جهزها لعيله حماه و أخذهم يطلعهم الأسانسير ..

انفتح باب الأسانسير و سبقتهم ‘نرجس’ للخارج ..
‘نرجس’ : – هات مفتاح السويت بتاعي أنا تعبانه و عايزه أدخل انام !!
و آه ما تنساش تبعث لي واحدة علشان تشوف طلباتي !!
‘عبد الحميد’ : – خلينا أول حاجة ندخل عمي على اوضة نومه و بعدما نطمن عليه كل واحد فينا هيروح على الجناح اللي هينام فيه !!

فرحت ‘إيزابيل’ إن ‘عبد الحميد’ حجز لكل واحد منهم جناح منفصل و إنها مش هتضطر تسمع آنات ‘جمال’ من الألم طول الليل و طلباته الكثيرة ..
‘إيزابيل’ : – برافو ‘عبد الحميد’ أنت فكرت براحة الجميع و مانسيتش حد فينا !!
عندك حق ‘جمال’ تعبان و محتاج ينام لوحده علشان محدش يزعجه !!

إلتفت ‘عبد الحميد’ ناحية ‘إيزابيل’ و هو بيبتسم ..
‘عبد الحميد’ – بسخرية – : – و مين قالك إني هفرق بينك و بين جوزك مش معقول أعمل كده !!
إنتي يا حماتي هتنامي مع جوزك في نفس الأوضة و الممرضة ‘أحلام’ هتنام في الأوضة اللي جنبكم !!
و ‘أكرم’ هينام في الأوضه الموجودة في نهاية الممر علشان يكون قريب منكم لو عمي احتاج له في اي وقت !!
‘إيزابيل’ – بغضب – : – يبق راجع قواعد اللغة الفرنسية مرة ثانية لأنه واضح إنك ناسي درس الضمائر !!!

ضحك ‘عبد الحميد’ بقوة ..
‘عبد الحميد’ : – هاهاهاها ممكن توضحي لي أنا غلطت في أي ضمير !!
‘إيزابيل’ : – قولت كل واحد فينا !!
يعني أنا في جناح و ‘جمال’ في جناح ثاني كده كان كلامك !!
‘عبد الحميد’ : – لااا مش كده أنا كان قصدي على حد غيرك !!

نزل ‘عبد الحميد’ رأسه و قرب فمه من إذن ‘جمال’ و تكلم باللغة العربية ..
‘عبد الحميد’x : – عمي أنا عايز أعرف هو ليه ذكائك خانك وقت ما أخترت عروستك !!
هي محتاجه تفهم من اللغة العربيةx معنى الضمير و الواجب !!
‘جمال’ : – ما تفكرنيش بالماضي يا أبني للأسف أنا ماعملتش حسابي لليوم ده !!
أنا كنت شاب صغير و أعجبت بجمالها و إتجوزتها علشان أقدمها لشخصيات المجتمعات الراقية و يقولوا عني إني رجل أعمال ناجح متجوز بأجمل ست تعرف أصول الاتكيت و الضيافة و خصوصاً في الحفلات الرسمية و قولت لنفسي في ذاك الوقت مش مهم تكون طباعها إيه !!

‘عبد الحميد’ – بمزاح – : – الحقيقة كانت غلطة العمرx بس و لا يهمك يا عمي !!
إيه رأيك لو تصحح غلطتك دلوقتي و تيجي تهرب معايا و أخطب لك واحدة شبه عروستي !!
‘جمال’ : – هاهاهاها لا متشكر يا أبني دي مراتي و لؤمها على راسي و ما اشوفش قدام عنيا عروسة زي عروستك !!
‘عبد الحميد’ : – هاهاها إطمن يا عمي إحنا هنسافر شهر العسل لمكان جميل لوحدنا و هناك هنشوف البنات الحلوة و عرايسنا نبقى نسيبهم لحالهم و نخليهم يبحلقوا في بعض !!

ضحك ‘جمال’ بصوت عالي من مزحة ‘عبد الحميد’ ..
‘جمال’ : – هاهاهاها أه بطني هاهاها !!
‘نرجس’ – بإنتباه – : – إيه يا بابا هي مالها عروسته !!
هو أنت قابلتها !!!
‘جمال’ : – أنتي مشتاقه يا بنتي تشوفي ضرتك !!
‘نرجس’ : – لا مش عايزه أشوفها لأنها أكيد مش هتكون زيي !!
‘جمال’ : – صح هي ست عادية بس عيبها إنها مابتقدرش تمشي و لا بتقدر تشوف !!
‘نرجس’ : – نعم !!!

التفت ‘نرجس’ بنظراتها ناحية ‘عبد الحميد’ بسخرية ..
‘نرجس’ : – هي دي العروسة اللي أنت فرحان بيها !!

حس ‘عبد الحميد’ بإحراج من ‘نرجس’ لإن ‘جمال’ فضح عيوب مراته قبل ما يجهز نفسه لخطة إغاظتها ..
‘عبد الحميد’ : – و فيها إيه أهم حاجة قلبها الطيب و هي بتحبني و أنا بحبها !!

‘نرجس’ : – واضح أنك مجنون لأنك تجوزت واحدة زي دي و كمان لأنك بتفكر تجمعها بيا !!
‘عبد الحميد’ : – أه أنا مجنون بيها لأنها كانت حبي الحقيقي و هتفضل إن شاء الله !!
‘نرجس’ : – يعني أنت كنت تعرفها من قبل ما تعرفني !!!
‘عبد الحميد’ : – أيوه أعرفها بس الظروف هي اللي حكمت علينا إننا نبعد عن بعض !!
‘نرجس’ : – قصدك بعدما أنت عرفت شكل الفلوس رحت تتجوزها !!
‘عبد الحميد’ : – بالفلوس أو من غير فلوس كنا متفقين على الجواز !!
‘نرجس’ : – و إيه اللي حصل !!
آااه فهمت علشان هي مش قادره تشوف تجوزت المأذون هههههه !!

حاول ‘عبد الحميد’ يفكر بعذر مناسب لعدم جوازه من ‘توليب’ من قبل ففتكر كلام أخته إنها كانت عايشه لوحدها مع والدها ..
‘عبد الحميد’ : – نكته بايخه !!!
حبيبتي بنت أصيلة رفضت إننا نتجوز لإنها كانت خايفة على والدها لو تسافر لفرنسا و تسيبه عايش لوحده !!
و من أسابيع قليلة مات والدها فقولت ليه ما نرجعش لبعض و نتجوز و نعوض السنين اللي راحت مننا !!!

حس ‘جمال’ بمشاعر الغيرة من والد ‘توليب’ لانه معاه بنت بتحبه و تحن عليه ..
‘جمال’ : – تعرف يا ‘عبد الحميد’ أنا دلوقتي حبيتها و عايز اشوفها علشان أبوس ايدها !!
‘نرجس’ – بإشمئزاز – : – بابا أنت هتبوس إيد واحدة مشوهه !!!!
‘جمال’ – بحده – : – أيوه هبوس إيدها علشان هي رضيت تضحي بعمرها و سعادتها لخدمة والدها !!
‘نرجس’ – بحقد – : – ما هو يا بابا مش بمزاجها !!
هي بس مالقتش واحد أهبل يقبل يتجوزها غير ‘عبد الحميد’ !!
‘جمال’ – بحزن و عصبيه – : – ‘عبد الحميد’ !!!
إلحقني دخلني على أوضتي أنا بدأت أتعب اكثر !!

بص ‘عبد الحميد’ ل ‘نرجس’ بغضب ..
‘عبد الحميد’ : – مافيش حد أهبل هنا غيرك !!!
خليكي واقفه عندك لحد ما ارجع لك !!

مشي ‘عبد الحميد’ مع ‘جمال’ يدخلوا للجناح و قربت ‘إيزابيل’ من ‘نرجس’ ..
‘إيزابيل’ : – هو أنتوا كنتوا بتتكلموا في إيه !!

إلتفتت ‘نرجس’ لوالدتها ..
‘نرجس’ – بغضب – : – شفتي المصيبة يا ماما !!
‘إيزابيل’ – بغيظ – : – و هو لسه في مصيبة ثانية غير من إني هنام كل يوم جنب ‘جمال’ و أسهرx من صوته طول الليل !!!
قولي إيه المصيبة ؟!!
‘نرجس’ : – ‘عبد الحميد’ أتجوز عليا واحدة محتاجه لحد يخدمها !!!

فهمت ‘إيزابيل’ إن العروس غنية و معتادة على حياة الرفاهية ..
‘إيزابيل’ : – مممم هو إتجوز عليكي واحدة عايشه في مستوانا !!

تنرفزت ‘نرجس’ من كلام والدتها و ضربت الأرض برجليها بعصبية ..
‘نرجس’ : – اووووه يا ماما أفهمي كلامي مش كده !!!
قولت لك ‘عبد الحميد’ إتجوز عليا واحدة مريضة !!
شبه الميت مش قادره تشوف و لا قادره تمشي !!
‘إيزابيل’ : – مستحيل !!!
‘عبد الحميد’ يتجرأ و يأخذ واحدة من قسم المشرحة و إتجوزها !!!

ضربت ‘نرجس’ بإيدها في كف إيدها الثانية بغضب لما إفتكرت كلام ‘عبد الحميد’ وقت ما قابلها لما رجعت من السفر ..
‘نرجس’ : – آااه أنا دلوقتي فهمت قصد ‘عبد الحميد’ لما قال لي إنا اللي هيقوم على خدمتها !!
‘إيزابيل’ – بفزع – : – تخدميها !!
هو ‘عبد الحميد’ طار عقله !!
‘نرجس’ – بغل – : – أيوه يا ماما أعمل إيه معاه دلوقتي !!
‘إيزابيل’ : – لااااا ‘عبد الحميد’ زودها خالص !!!
مافيش حل قدامنا يا ‘نرجس’ غير إننا نستغل فرصة إنشغاله بفرح إبن خاله و نفكر إزاي نأخذ فلوسنا منه و نهرب لفرنسا !!

بصت ‘نرجس’ ناحية جناح والدها بكراهية و تقدمت خطوة تفكرx ..
‘نرجس’ : – و لو ما قدرناش يا ماما نأخذ منه هنخلص عليه !!!
أنا من زمان مليت منه !!

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى