روايات

رواية نصيبي الحلو الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم سلمى

رواية نصيبي الحلو الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم سلمى

رواية نصيبي الحلو الجزء السادس والثلاثون

رواية نصيبي الحلو البارت السادس والثلاثون

نصيبي الحلو
نصيبي الحلو

رواية نصيبي الحلو الحلقة السادسة والعشرون

بعد مرور تلاثه اشهر علي هذه الاحداث
خرج سليم من المستشفي علي الكرسي المتحرك وانتقل للعيش في فيلته الجديده ورفض ان يعيش معه احد حتي حور لكن حور لم تتركه واصرت لذهاب معه ولم تعطيه الفرصه ليرفض،لكن تغيرت معامله سليم مع الكل واصبح عصبي للغايه ويرفض باستمرار إجراء العمليه حتي يستطيع ان يسير…..
*************
في شقه زياد
كان زياد يجلس علي الاريكه ويشاهد التلفاز….لتاتي عينيه علي هايدي التي كانت تقوم بالاعمال المنزليه كالعاده لينظر لها زياد بتعجب فهي كانت شاحبه للغايه كانها مريضه،لكنه لم يعيرها اهتمام واكمل المشاهده ليسمع بعض قليل صوت ضجه ليلتفت ويراه هايدي قد فقدت وعيها ليتجه نحوها ويحاول افقاتها لكنه يفشل ليحملها ويضعها علي الفراش واتصل بالطبيب الذي اتي مسرعا وفحصها
زياد:هي داغت ليه
الطبيب:دي طبيعي عشان حالتها
زياد باستفهام:حاله ايه
الطبيب بتعجب:حضرتك متعرفش انها حامل في الشهر التالت
زياد بصدمه:نعم……حامل
الطبيب:ايو ي استاذ زياد المدام حامل في الشهر التالت……وبصراحه وضعها مش كويس ابدا هي محتاجه راحه شديده وتغذيه عشان البيبي انا هكتبلها شويه فيتامنات عشان هي ضعيفه
ليذهب الطبيب وينظر في الفارغ بصدمه كيف هي حامل ليتذكر تلك الليله الذي لم يكن بها بوعيه
زياد بغضب:غبيييييي…انا غبي
ليمر الوقت وهو مازال يسب في نفسه،لتفيق هايدي وتري زياد في حاله غضب شديده
هايدي بوهن:زياد انتا كويس
لينظر لها بغضب
_كويس جدا……مبروك ي مدام
هايدي باستغراب:عليه ايه
زياد :مش المدام حامل في الشهر التالت
هايدي بسعاده: ايه انا حامل ..
زياد بسخريه:متفرحيش اوي كدا انتي هتنزليه
هايدي بصدمه:ايه
زياد بغضب:انتي فاكره انك هتبقي ام اولادي ولا ايه، منا قولتلك انتي خدامه وبس….. انا بكره هاخدك لدكتور عشان تنزليه
لتنزل دموعها بشده وهي تري مدي كرهه لها، ليشرع في الذهاب……ليسمع
هايدي بانيهار:ارجوك متعملش فيا كدا انا عارفه اني استحق اكتر من كدا انا دمرتلك حياتك وحياه نيار كمان……بس ارجوك سامحني انا عمري متخيلت في يوم ان هاذي حد زي ما ازتكم، انا لما عرفت نيار كانت كل الناس بتحبها وهي تستحق بس انا مقدرش استعمل الحقد ملي قلبي ناحيتها كان عندها عيله بتحبها واخوات بيتمنوا رضها وانا اهلي معتقدش انهم فكرين شكلي اساسا اتمنيت اني ابقي مكانها ويكون عندي عيله واصحاب زيها يحبوني مش يبقوا معايا عشان فلوسي بس…..ولما شوفت الحب اللي بينكم معرفتش انا بعمل ايه….عشان كدا عملت الخطه عشان افركم عن بعض انا مكنتش متخيله ان عيلتها هتطردها انا بس كنت عايزه انك تحبني انا وتكون جوزي انا اتمنيت ان عيلتك تبقي عيلتي اللي مفرقش معاهم اصلا……ورغم ان كل دا مش مبرر بس ارجوك سيب ابني وانا اوعدك اني هبعد عن حياتك ارجوك انا مليش حد في الدنيا سبلي حاجه واحده اعيش عشانها سيب ابني
لتنفجر في البكاء امامه وهي مازالت تترجاه،لينظر لها بشفقه شديده ويذهب ويتركها
************
في فيلا الشرقاوي
سليم بغضب: هو انا هعركم ادام الناس ولا ايه
الام: ايه اللي بتقوله دا ي سليم احنا عمرنا ما فكرنا في كدا
سليم:خلاص معاد فرح عمار ورهف يتعمل في معاده
الاب:ي ابني بعد العمليه نب…….
سليم بعصبيه:قولت مش هعمل الزفت ولو الفرح متعملش في معاده انا هسافر ومش هتشوفوا وشي تاني ..
الجد:خلاص ي سليم الفرح في معاده انتا بس اهدي شويه
سليم:تمام
لينظر لحور قائلا
_يلا عشان نمشي
زين:اقعد معانا ي سليم…..انا معرفش ليه مش عايز تسكن معانا
سليم:خلينا علي راحتي……يلا ي حور
ليذهب كلا من سليم وحور الي فيلتهم الجديده تحت نظرات الحزن من العائله علي حال سليم،وبعد وصلهم لمنزلهم دخل سليم الي مكتبه بدون ان يقول شئ لتنظر حور الي الفراغ وتاتي بدواء سليم لانه معاده لتتدخل مكتبه
سليم بعصبيه:قولت متدخليش عليا وانا في المكتب
حور بحزن:انا اسفه…..انا جيت عشان معاد الدوا بتاعك
سليم:مش هاخده روحي
حور:بس
سليم بغضب:قولت مش هخده انتي مش بتفهمي ليه غوري من وشي….. قولت روحي
لتخرج حور وتتجه الي غرفتهم وتستلقي بالفراش وتبكي بصمت كعادتها بالاشهر التلاته الاخيره
*************
في للفندق
كانت دارين ترتدي بنطال جينز وبلوزه بلون الابيض وفردت شعرها الاشقر ووضعت الميكب الخاص بها لتبدو جميله،لتتجه الي المقعد وتنظر الي ساعتها كل خمس دقائق تنتظر هادي فهو كان ياتي باستمرار طوال التلاث اشهر حتي بعد تحسن قدميها فاصبحت تحب وجوده واهتمامه بها حتي نست ما جاءت لاجله لكنها لا تعترف بهذا…..لتمر ساعات لتنظر الي باب الغرفه بحزن لتعرف انه لن ياتي الليله ..
في كليه الفنون
خرجت ملك من محاضرتها لتجد مازن ينتظرها لتتجه نحوه
ملك بحب:وحشتني
مازن:وانتي كمان ي حبيبتي……يلا بقي نروح نتغدا برا عشان عملك مفاجه النهارده
ملك بلهفه:هي ايه
مازن:هههههههه وهو انا لو قولتهالك هتبقي مفاجاه ي عبيطه
لتعبس ملك بطفوله
_متكشريش يلا عشان نروح
ملك:ماشي
لتركب السياره ويتجه مازن الي مطعم فخم ويدخلا ويطلبا غدائمها وياكلا وبعد ان انتهيا اخذها مازن الي النيل
ملك:يلا بقي قول المفاجاه
مازن بابتسامه:المفاجاه ي ستي اني هفتح بابا النهارده عشان يكلم عمي و اتقدملك
ملك بسعاده:بجد
ليومي براسه لتنقض عليه وهي تضمه وهي تردد انها تحبه
مازن: بس احنا مش هنعمل خطوبه
ملك:ليه
مازن:بصي ي ستي احنا نقرا الفتحه ونلبس الدبل وبعد شهر نتجوز
ملك:هنتجوز بالسرعه دي
مازن:عشان تبقي معايا دايما
لتبتسم ملك بخجل ويكملا سهراتهما
*****************
قصر البحيري
كان جميعهم جالسون،ليدخل عليهم مازن بعد ان انتهي من سهراته مع ملك
هشام بمرح:واخيرا جيت ي شق
الام بابتسامه: اتاخرت ليه ي حبيبي
مازن:معلش ي ماما…….بابا انا عايزك في موضوع مهم
الاب:خير ي مازن
مازن:انا عايز اتقدم لوحده بحبها
الام بسعاده:بجد ي ابني هي مين
مازن:ملك بنت عمي
الاب:وهي عارفه
مازن:ايوا ي بابا وموافقه كمان
الاب:علي بكره الله….. مبروك ي ابني
مازن:الله ي يبارك فيك ي بابا…….بس انا عايز نتجوز بعد شهر
الاب باستغراب:مش قليل ي ابني
مازن: لا ي بابا…..انا بس عايز نكون مع بعض في اقرب وقت
الاب:ماشي ي ابني هكلم عمك بكره
هشام بمرح:اخيرا عشت وشفت اليوم اللي مازن البحيري هيتجوز فيه……..ااااااه مكنش،يومك ي حبيبي
ليضحكوا جميعا
سيف بمرح:بقي الصغير يتجوز قبل مني لا مينفعش كدا ي حج
الاب بابتسامه:خلاص اتجوزا في نفس،اليوم بعد شهر
سيف:كدا اشطا
مازن:لا خلي،سيف يتجوز قبل مني بيومين ونروح شهر العسل سوا
سيف:ماش ي عم طالما مش عايز نعمل فرحنا سوا
مازن بابتسامه:انتا عارف بفي،دي ليله العمر
ليقضوا باقي اليوم وهم يتحدثون عن الزفافين ..
————————————–

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيبي الحلو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى