رواية نصيبي الحلو الفصل السادس عشر 16 بقلم سلمى
رواية نصيبي الحلو الجزء السادس عشر
رواية نصيبي الحلو البارت السادس عشر
رواية نصيبي الحلو الحلقة السادسة عشر
*قصر البحيري*
نزل هشان من سبارة ومعاه مازن ودخلو للقصر فبيلاقو العائلة كلها بنتظارهم بتجري الام ليهم لما بتشفهم
الأم بهلفه: انتو كويسين
هشام: متخفيش يا أمي احنا كويسين
الأب: مازن انتا كونت فين
لينظر له مازن بألم ويتركه ويذهب لغرفته، ليتنهد الأب بحزن
ادهم: متزعلش من مازن ي بابا
الأب: انا مش زعلان منه انا زعلان من نفسي لاني…..
بيقطع كلامه لما بيشوف مازن وهو نازل وحامل شنطة هدومه
الأم بدموع : مازن انتا رايح فين يا ابني
مازن: ماما انا مش هينفع اقعد هنا ونيار مش موجوده ارجوكي سبيني امشي
الأم بألم: يعني مش كافيه نيار راحت عايز تروح انتا كمان وتسبني
بصلها مازن بصمت
هشام: يا مازن الأمور متتحلش كده رجع شنطتك وتعالي نتكلم
مازن: انا مش هغير رأيي
بيمسك حقيبته وبيروح باتجاه البيت فحأه بيسمع صوت ارتدام بالأرض بيبص بيلاقي امه
مازن بصراخ: مامااااااااااااااااا
ادهم وهشام بخوف : امي
بيحرو عليها وبشيلها مازن وبيحظنها وهو حاططها عل اريكه وبيجيب هشان الماء وبيرش ع وشها وبييصو عليها لحد ما بتفتح عيونها وبتعيط
مازن بخوف : ماما انتي كويسه
الأم بقهر: متسبنيش يا مازن….متمشيش يا ابني
لتجهش الأم بالبكاء
مازن بألم: حاضر يا ماما مش همشي
بتضمه الأم وهي بتبكي بيغمض عيونه بحزن
**********
*في فيلا الشرقاوي*
بعد ما طلع سليم وحور لي اوضتهم
اياد: تعرفوا انا حبتها اوي…..كويس أن سليم اتجوزها
رهف بسعادة : وانا كمان حبتها دي عسوله اوي
حبيبه: عسوله دي مزه يا بنتي….يخربيت غمازتها
الأب بصرامه مصطنعة : احترمي نفسك يا حبيبه… ايه مزه دي
حبيبه بمرح : بزمتك يا بابا مش قمر
الأب:بصراحه كلمه قمر قليله عليها….معني كنت رافض أن سليم يتجوز بالطريقة دي بس انا حبيت البنت اوي
الأم: انا كدا اتطمنت علي سليم كنت خايفه أن ميتجوزش ابدا بسبب كرهه للبنات
تقي: بصراحه حور في منتهي الذوق والرقه
زين: تعرفوا انا خايف سليم يطفشها بمعملته القاسية
الجد بحكمه: معتقدش يا زين أن سليم هيعملها كدا انتوا مشفتهوش وهو بيبصلها بحب
زين بمرح : مهي دي الصدمة أن سليم حب
بيضحكو كلهم
الجد بصرامه : المهم محدش يعرف عن الموضوع بتاع فقدان الذاكره دا غيرنا احنا….وبكرا تنشروا في الجرايد والمجالات أن سليم الشرقاوي كتب كتابه
بيوافقوا كلهم
*************
*في الصباح اليوم التالي،في غرفه سليم وحور*
بيفوق سليم وبيبص ع حور لي لسا نايمه بيضل يتأمل شكلها الملائكي وبيبتسم بغير ما يحس
سليم: حور……يلا يا حبيبتي اصحي
حور بنعاس : ممممم
سليم بابتسامة : قومي يا كسلانه هانم
بتفتح حور عيونها وبتبتسم بنعاس
حور : صباح الخير يا بابتي
سليم وهو يقبلها علي وجنتها
-صباح النور يا عيون بابتك
لتضحك بخجل : انتا صحيت من بدري
سليم : لا صحيت من شويه
حور : انا جعانه
سليم بدهشة : هو انتي مش بتبطلي أكل ابدا
بتبصله حور بعبوس طفوله
سليم متنهدا : ماشي …خدي شور وبعدين ننزل نفطر معاهم
حور : معنديش هدوم
سليم متذكرا: ممم….خلاص هجبلك لبس من عند رهف وبعد ما نفطر نروح نشتريلك هدوم
حور بمرح : اشطا امعلم
بتتركه ووبتروح تاخد شاور
سليم بصدمه : اشطا امعلم….هي البت دي جايه منين بالضبط
بعد ما خلصت شاور جاب ليها سليم هدوم من عند اخته ولي هي عباره ع فستان بلون الابيض بيوصل لي بعد الركبة بشوي وبكمام طويله ولبست كوتشي بلون الابيض واسدلت شعرها
سليم بأنبهار : قمر
حور بمرح : طول عمرى يا ابني
سليم بيأس : ابني….هو مفيش فايده في لسانك دا
حور : تؤ مفيش….يلا بقي عشان جعانه
سليم وهو يمسك ايدها:يلا
بينزلو لتحت وبيلاقو العائلة كلها متجمعه عل افطار
اياد بمرح : صباحك ابيض يا عسل
لتضحك حور : صباحك فل
بيغمض سليم عينه بغضب و……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيبي الحلو)