رواية نسيم العشق الفصل التاسع 9 بقلم يارا عبدالعزيز
رواية نسيم العشق الجزء التاسع
رواية نسيم العشق البارت التاسع
رواية نسيم العشق الحلقة التاسعة
عيسى انقـ”ض عليه بقوة اتكلم بغضب مفرط: انت زودتها اوي
جنة وحنين رجعوا بخوف شديد وخصوصاً جنة اللي مش فاهمة ليه عيسى بيعمل كدا
معتز راح وقف فى نصهم وهو بيحاول يبعد عيسى اللي كان نازل فيه ضـ”رب
معتز: يعيسى سيبه خلاص يعيسى
عيسى بعد بصعوبة وهو بينهج من ضـ”ربه لكريم
: ابقى فكر بس تبصلها بعينك تاني اللي عملته دا اقل حاجه تتعمل فيك
معتز :- خلاص اهدى تعال نعقد فى مكتبي
عيسى بعصبية مفرطة وصوت أرعب كل الطلاب اللى كانوا واقفين بيتفرجوا وخصوصاً جنة و حنين
:- قولتلكوا ادخلوا واقفين بتعملوا ايه
حنين بخوف من تحوله : حاضر يا ابيه
كريم كان قاعد على الأرض بيحاول ياخد نفسه حط ايده على شفته بص على ايده ليجد الد”م على ايده قام بسرعة ولكـ”م عيسى بقوة وغضب
جنة بخوف شديد: عيسى
عيسى كان رايح عنده بس معتز وقفه
:- خلاص يعيسى ابوس ايدك
عيسى بغضب وهو بيحاول يروحله بس ايد معتز كانت ماسكه
:- اوعى يمعتز بقى بتضـ”رب عيسى الجبالي يالا والله لهندمك ندم عمرك
كريم ببرود : وايه يعني عيسى الجبالي انت اللي ابتديت و دا رد فعلي
ضحك عيسى بسخرية عليه
:- متبقاش تزعل بقى
مشي كريم وهو بيحاول يتجاهله بس ميقدرش ينكر هو اد ايه كان خايف منه
فجسد عيسى اقوى وكمان غضبه مهلك لأي حد قدامه ، راحت جنة وحنين بسرعة لعيسى ، ظهر الخوف والقلق على ملامح جنة ، راحت عنده وهي بتبص على الد”م اللي جنب شفايفه بخوف وقلق
جنة : عيسى انت كويس
عيسى بصلها بحنية وهو بيطمنها
:- اهدوا متخافوش وادخلوا المحاضره بتاعتكوا هتتأخروا
جنة بخوف وتلقائية : انا معنديش محاضره دلوقتي ومش هسيبك وانت كدا اطمن عليك الأول
عيسى بحب و توهان في جنة كان حاسس ان قلبه من فرحته بخوفها عليه
:- طب روحي انتي على محاضرتك يحنين
حنين: ماشي يا ابيه
معتز:- تعالوا اقعدوا في مكتبي
مسكت جنة ايد عيسى ، بص لايدها الماسكة ايده وابتسم بحب
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️
جنة :- يلا
دخلوا مكتب معتز ، قعد عيسى وجانبه جنة على الكنبة
معتز راح يجيب علبة الإسعافات من درج مكتبه
جنة بخوف وهي بتحط ايديها جنب شفايفه
:- بتوجعك اوي
عيسى ببأبتسامة عاشق : لا متخافيش
فضلوا باصين لبعض فترة من الوقت ، قاطع نظراتهم معتز اللي وقف قدام عيسى
معتز :- يلا عشان اعقملك الجـ”رح
جنة : هعقمهله انا يا دكتور
معتز:- تمام عن اذنكوا انا هخرج شوية وجاي خدوا راحتكم
عيسى :- تمام يا معتز شكرا
جنة بدأت تعقم الجـ’رح بحب وخوف
عيسى : اااه براحة شوية
جنة بدموع: انا آسفة
عيسى : متعيطيش والله بهزر فيه ايه
جنة : آسفة عشان كل دا حصل بسببي انا اللي خلاتكوا تتخانـ”قوا مع بعض
عيسى وهو بيمسح دموعها بحنية مفرطة
:- وانتي ذنبك ايه انتي معملتيش حاجه هو اللي واحد مش متربـ”ي خلاص متعيطيش دموعك غالية عليا اوي يجنة
جنة بخجل :- بقيت احسن صح
عيسى :- طول ما انتي معايا انا كويس والله وشكرا لانك مسبتنيش
جنة :- على ايه دا انت ابن عمي و
عيسى بلهفة :- وايه سكتي ليه كملي
وطيت راسها بخجل وهي بتفرك ايديها من توترها
:- انا هخرج انا بقى محاضرتي قربت تبدأ عن
مكملتش الجملة لتجده بيشدها من ايدها وبيقعدها على رجله شهقت بخجل شديد منه ، حاولت تبعد بس مسكها بقوة
عيسى بحب وهو بيرفع وشها
:- ليه بتحرمني من أني ابص لعيونك الحلوين دول يجنة
جنة بخجل :- اممم ممكن تسبني اخرج
عيسى :- لا
جنة بخجل وتوتر:- هو هو يعني دكتور معتز لو دخل و شافنا كدا
عيسى :- عادي نوريله قسيمة جوزنا هو مش انتي مراتي برضوا ولا ايه
جنة :- اه
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
عيسى :- يبقى محدش ليه حاجة عندنا كملي الجملة بقى ابن عمي وايه عايز اسمعها ممكن
جنة :- ابن عمي و جوزي
عيسى سمع الكلمة مقدرش يتحكم فى نفسه قرب وشها منه وهمس جنب شفايفها
:- عارفه الكلمة دي عملت فى قلبي ايه
جنة بتوهان فيه :- ايه
مسك ايديها وحاطها على قلبه واتكلم بحنية
:- مش انتي دكتورة بالنسبالك كدا نبضات قلبي طبيعية
هزت راسها بخجل بمعنى لا و معرفتش تتكلم من قربه منها
عيسى قبـ”ل خدها بحب واتكلم بهمس
: انتي بتعملي كدا كل مرة فى قلبي بقربك منه
مسك ايديها بحب وقبـ”ل كف ايديها لاقى ايديها بدأت تعرق من توترها
عيسى بخوف :- انتي كويسة
جنة بخجل :- اها انا لازم امشي بقى
عيسى : ما تخليكي قاعدة معايا شوية
جنة :- عندي محاضرة
سحب منديل من العلبة اللي كانت موجودة على التربيزة قدامه وبدأ يمسحلها المياه اللي على وشها اتكلم بحنية
:- مش مستاهلة هي كل التوتر دا على فكرة اومال لو اتعاملت معاكي كزوج هتعملي ايه
جنة بخجل شديد وتلقائية : عيسى انا مش قادره والله لازم امشي سابني لو سمحت
عيسى وهو بيسبها:- تمام يجنة امشي
جنة :- انت زعلت
عيسى بضيق :- وانا هزعل من ايه المفروض طول الوقت اكون حاطط فى دماغي ان جوزنا مش حقيقي انا اسف تقدري تمشي
قربت من وشه بخجل شديد و حاوطت بأيدها رقبته سمعت صوت أنفاسه اللي بدأت تعلو اتكلم بهمس وحب
عيسى:- جنة
طبعت قبـ”لة صغيرة على خده
عيسى بصلها بصدمة شديدة ، و ضربات قلبه بدأت تزيد بشدة
بصتله بخجل شديد و توتر من نظراته ، وخرجت بسرعة البرق من الاوضة ، ضحك عليها بحب وهو بيحط ايده على خده
عيسى بهمس وحب :- بعشقك يا جنة
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️
حطيت ايديها على قلبها بخجل شديد ، دخلت الحمام تغسل وشها
جنة :- ايه اللى انا عملته دا بجد انتي هبلة يجنة ما هو جوزك ايوا بس زمانه قال عليا ايه دلوقتي اصلا انا مش فاهمه عيسى خالص واحد مش مفهوم مش هحط فى دماغي وهركز على دراستي احسن بس انا ليه كنت حاسة بشعور مختلف اوي كدا معقول اكون بدأت أحبه لا لا لا عيسى ابن عمي مش اكتر وبعدين عيسى الجبالي اللى بنات العالم كلها بتجري وراه هيحبني انا اكيد لا بطلي تحلمي احلام اكبر منك يا ست جنة
فى عربية مصطفى وقف قبل الكلية بشوية
مصطفى بضيق :- انزلي يلا هنا مش عايز حد يشوفك وانتي خارجة من عربيتي
نور بحزن : هو انا كدا اتأخرت صح
مصطفى وهو بيبص فى الساعة:- لسه المحاضرة فاضلها ربع ساعة وبعدين انتي اللي ديما متأخرة ساعة عبال ما نخلصي لبس
نور :- طب ممكن متزعقليش
مصطفى: انزلي يا نور
جت تنزل معرفتش تفك الحزام بصيت لمصطفى واتكلمت برقة و طفولة
:- مصطفى
مصطفى: هااا
نور :- مش عارفه افك الحزام ممكن تساعدني لو سمحت
مصطفى ببأبتسامة على طفولتها:- هتكبري امتى همـ”وت واعرف
قرب منها وهو بيفك الحزام عيونهم اتقابلت فضلوا يبصوا لبعض فترة ، مصطفى قرب من وشها بحب وطبع قبـ”لة على خدها وهو مش عارف يبعد عنها اما نور فغمضت عينيها بحب وهي مستشعرة قربه منها مصطفى كان فك الحزام بس مقدرش يبعد عنها
مصطفى بهمس :- ريحتك حلوة اوي يا نور
نور : شكراً
دفـ”ن رأسه فى عنقها بعمق حاوطت بأيدها رقبته
مصطفى بهمس وحب :- هو انا مش عارف ابعد عنك ليه
نور : وهي بتحاوط بأيدها ظهره :- لو حد شافنا كدا هياخدونا على القسم على فكرة
مصطفى:- عادي انتي مراتي
نور :- مصطفى
مصطفى:- امممم متتكلميش يا نور سبيني كدا شوية
نور :- بحبك
فضلوا كدا شوية لحد اما قاطعهم صوت المنبه من تلفوني نور بعد مصطفى بضيق
مصطفى بضيق :- انتي ظبطه دلوقتي ليه
نور بخجل وهي بتظبط طرحتها :- كنت عامله غفوة عن اذنك
خرجت من العربية اتنهد بضيق وهو بيـ”لعن نفسه على اللي عمله اتكلم بغضب
:- هتفضل لحد امتى اناني مينفعش يمصطفى مينفعش
اتحرك بعربيته ناحية الكلية وهو موجه نظره عليها وهي ماشية
عيسى :- الو ايوا يا جدي
كامل :- ايوا يعيسى انت فين
عيسى : انا فى كلية جنة وحنين قاعد مع واحد صاحبي وبعدين هطلع على المصنع
كامل : تمام اول اما تخلص تعال البيت على طول عايزاك فى موضوع مهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسيم العشق)