رواية نسمة حائرة الفصل الأول 1 بقلم سحر السحرتي
رواية نسمة حائرة الجزء الأول
رواية نسمة حائرة البارت الأول
رواية نسمة حائرة الحلقة الأولى
*طلب فارس الفطار وطرق الباب فأدخل العامل الفطار على خروج نسمة من الحمام بالبرنس وكانت تنشف شعرها … خرج العامل وقبل ان يغلق الباب دخل رجلين بسرعة
:مبروك يا عروسة(الرجل ١)
:مبروك كنت عاملة خضرة الشريفة عليا ( الرجل ٢)
*لتنصدم نسمة عند رؤيتهم
: تفتكري السيد الوالد لما يعرف ان الدلوعة بنته حبيبة القلب سلمت نفسها لخطيبها من غير جواز هيقول ايه او هيعمل فيك ايه ( الرجل ١ )
:برافوا عليك يا فارس جبت مناخيرها الارض وعرفت انها زيها زي باقي البنات اللي بتغلط بس ايه رأيك في فكرة الاوضة الواحدة سهلتلك الموضوع (الرجل ٢)
( الرجل ٢) : بس نفسك حلوه يا فارس ازاي عملتها مع المسخ دي
§ فلاش باك نبدا القصة من الاول
*ما اعجب الرجل الذي يظن انه لا يستطيع ان يفهم او يروض المراة ولكنها لا تحتاج سوى الحب و الاحتواء وسوف تلبي كل ما يسعده فها هي بطلة القصة ما اسهل التعامل معها بالحب
*لم تكن تدرك نسمة ان بعد لحظات سوف تطلق لقلبها العنان بعد ان حافظت عليه و اغلقته ولم تكن تنوي ان تفتح الباب ابدا ولكن حالها حال جميع البنات تحتاج الى الحب والاهتمام فاستسلمت الى نظرات الاعجاب المتبادل لفارس رئيسها في العمل فنسيت لماذا اغلقت باب قلبها فبعد رؤيتها لوالدها وهو محطم الفؤاد ادركت ان الحب لعنة يجب الابتعاد عنها ولكن مهما ابتعدت او اغلقت الباب فان القدر لا يعاند وسوف تمشي لقدرها شائت ام ابت لم تكن مشكلتها مع الحب ولكن مع نهايته التى لا تبشر بالخير دائما
*نسمة فتاة رقيقة الملامح مرحة الطباع كل من يراها يرتاح لهدوء ملامحها كأنها تشع نور وطاقة باسلوبها
بقلمي سحر السحرتي
*للوهلة الاولى تظن انها عادية ولكن من اول تعامل تتعلق بها القلوب تشعر بالراحة من قربها ووجودها في حياتهم ملامحها مصرية بشرة خمرية
*هي مهندسة برمجيات ذات ال ٢٣ من عمرها ذكية جدا في مجالها ولكن تدعي الغباء احيانا امام الاخرين حتى لا يكتشف احد مدى تفوقها ويقوم باستغلالها فقد علمتها الحياة الحذر الشديد بعد ما مرت به من عثرات وشدائد
*كانت تنتظر فارس في المقهى فقد طلب لقائها فيه لانه يريد ان يتحدث معها في موضوع ذات اهمية بالنسبة له
*وبينما تنتظره كانت تتذكر مواقف ونظرات الاعجاب والاهتمام المتبادل بينهم وهم يعملون معا وكيف انه لا يشرب قهوة الصباح الا معها و يتعمد ان يفتح حوارات خارج العمل وهي كانت لا تتجاوب معه في البداية لكن اسلوبه الساحر ونظرات عينيه جذبتها و كأي امراة تريد الحصول على الرجل الجذاب معذب الفتيات ولكن خوفها الشديد من الاخرين جعلها لا تظهر ذلك له او لاحد
*فارس هو شاب وسيم جسمه رياضي لبق في الكلام و انيق أيضا وهو في ال٣٠ من عمره هو مديرها في العمل
*هاهو قادم اليها وابتسامته الساحرة جعلتها تذوب عشقا فيه ولكي تقاوم شعورها تظاهرت بالانشغال في الهاتف
فارس: مساء الخير على احلى نسمة
نسمة : مساء النور ما انكرش طبعا اني احلى نسمة
*محاولة منها ان تخفي خجلها من تعليقه
فارس: ايه الثقة دي كلها ولة نقول غرور
نسمة : غرور طبعا ههههه
فارس : تشربي ايه ولة شربتي
نسمة : هو الشرب قبل الاكل ولة بعده ههههه
فارس :بس كدة قبل الاكل وبعده كمان بما ان الحساب عليك
نسمة :ياخبر ورايا معاد اتاخرت جدا عليه
فارس بجدية : اقعدي امري لله تاكلي ايه
نسمة :اشرب نسكافيه
فارس بجدية اكبر :ممكن نتكلم جد شويه الموضوع مهم بالنسبه لينا
بقلمي سحر السحرتي
*ضربات قلب نسمة تزيد و بدات عدة سيناريوهات تتخلل مخيلتها ولكنها فضلت الانصات لعلها مخطئة
نسمة :خير يا رب
فارس : بداية الكلام سر بينا ومهما كان رايك في الموضوع مش هيأثر على طبيعة عملنا
نسمة في داخلها : اخلص بقى قلقتني هفقد الوعي من التصوير البطئ في كلامك
نسمة : طبعا يا مستر فارس اكيد انت عارفني مبقدرش اكتم حاجه ههههه
*فارس ظهرت عليه ملامح الغضب من مرحها في غير وقته لاحظت نسمة ذلك فبسرعة اشارت الى فمها و اغلقته بالمفتاح
فارس :احنا بقالنا سنة بنشتغل مع بعض وبصراحة انا معجب
*نسمة دقات طبول في قلبها و مزمار بلدي
*اكمل فارس جملته
:معجب بذكائك وروحك المرحة
*نسمة تحولت الموسيقى في قلبها الى ترانيم عزاء
نسمة : شكرا يا مستر فارس
فارس : ممكن هنا تقولي لي فارس بس
*نسمة تدعي الغباء :مش فاهمة هقولك فارس بمناسبة ايه
فارس : بمناسبة اننا اصدقاء وممكن بعد اللقاء ده نكون اكثر من كده
نسمة بغباء اشد : مش فاهمة
فارس:انا ملاحظ ان في اعجاب متبادل بنا
نسمة : ممكن توضح اكتر (بنظرة تدل على انها تريد ان تفهم وتحاول لكنها عجزت)
فارس:انا شايف انك معجبة بيا ومتابعة كل احوالي وانا كمان ما انكرش اني معجب بك
نسمة : من ناحية الاعجاب انا فعلا معجبة بيك جدا ما انكرش
*تهللت اسارير فارس وبدا عليه الابتسام
اكملت نسمة :بس الاعجاب بشغل حضرتك ومتابعة لطريقتك المميزة في العمل و بحاول اتعلم منك
*اندهش فارس بردها وقد كان عكس ما كان ينتظر
فارس: يعني مفيش اي احاسيس او مشاعر من ناحيتك لي
نسمة : طبعا بحبك جدآ و بحترمك
*عادت الابتسامة الى فارس
نسمة :زي اخويا الكبير ومديري في الشغل
*امتعض وجه فارس وقال بجدية : ممكن اسالك سؤال شخصي واتمنى انك تجاوبيني
نسمة : طبعا اتفضل مفيش مشكلة بين الاخوات( محاولة منها لاستفزازه كانها في معركة تحاول الانتصار)
فارس: في حد في حياتك
*نسمة بضحكة عالية كانه القى عليها فكاهة ساخرة : لا في ولا هيبقى
فارس: ايه السبب
نسمة: هو مش كان سؤال واحد بقوا سؤالين
*ثم بجدية : خلاص ما تزعلش بصراحة مش حاسة اني محتاجة راجل في حياتي بابا مكفيني حب وحنان واهتمام ومش بيتحكم فيا و مديني مطلق الحرية والثقة ومحدش بيلاقي كل ده مرتين في اب وزوج …. ما افتكرش من الغباء اني افرط في ده كله وارتبط بواحد يخنقني شك او غيرة او اهمال
*فارس بدهشة من كلامها اللي كله عقل وحكمة الى حد كبير وكانها في الخمسين من عمرها وكيف كان يظنها فتاة مرحة لا تحمل هم او مشاكل ولكن هذه الحكمة لا تاتي من فراغ بحكم خبرته في الحياة ….. فشدته اكثر واراد ان يتغلل داخل عقلها ويفهم ما الذي اصابها لتصبح هكذا ولكن نسمة لم تمهله حتى فاجأته بأنها تريد الاستئذان بما انه فرغ من كلامه ولكنه بادرها بانه لم ينتهي وان إجابتها غير وافية من طلبه …. وان هناك سبب اخر يجعلها ترفضه وأصر عليها ان يعرف لانه بفطانته احس ان هناك شيء اخر لانه لولا وجود كيمياء بينهم ونظرات اعجاب متبادلة لم يكن ليتجراء ويفاتحها في مثل هذا الموضوع وبالتالي قد يخسر صداقته لها ( المزعومة من قبله ليحفظ ماء وجهه)
*ولكن نسمة اكدت له ان هذا الحوار بينهم لن يؤثر على علاقة العمل بينهم وانها تستطيع الفصل بين العمل والحياة الشخصية جدا بطريقة لا يتخيلها فحين ان عمرهم ما كانوا أصدقاء من البداية وان الذي بينهم هو العمل
بقلمي سحر السحرتي
*فبادر فارس انه اذا لم يكن حبيبا فانه يريد ان يكون صديقا او مقربا لها باي صفة تجدها لعل وعسى يمكن ان تغير رأيها واذا لم تغيره فقد كسب اخت وصديقة
*امام اصراره وافقت انهم اصدقاء خارج العمل
فارس:بما اننا بقينا اصدقاء فالصراحة اساس كل شيء ممكن افهم سبب رفضك و صدقيني مش هزعل اني مشغلتش تفكيرك لو ده السبب او اي سبب اخر
*امام عناده بمعرفة السبب فقدت نسمة اعصابها وقالت بحدة : لاني اكره شئ على قلبي الخيانة وعمري ما هفكر ارتبط بواحد خاين لانه اكيد هيخوني في يوم من الايام
*فارس بدهشة تكاد تكون بصدمة مما سمعه
:خاين مش فاهم ممكن توضحي اكثر
*نسمة بندم لاندفاعها بما قالت لانها لم تكن تريد ان تبوح به حاولت التهرب من باقي الاجابة بانها تاخرت على موعد مهم الا ان فارس بادرها وامسك يدها لتجلس
نسمة:ايدي لو سمحت ما اسمحلكش كمديري او صديق انك تمسكها
فارس معتذرا: اسف بس انت قلت كلام هزني وما ينفعش ترمي القنبلة وتجري لازم افهم بعد اذنك يمكن تكوني فاهمة غلط
نسمة بتردد :اظن صعب جدا تبقى خاطب و تيجي تطلب مني اننا نبدا نرتبط ببعض يا اما بتخونها يا اما عايز تتسلى بيا وانا ارفض في الحالتين
٠فارس بدهشة : و عرفتي من اين اني خاطب دى كان مشروع خطوبة وما كملش واكيد عمري ما هعلق اتنين معايا انا مش بالاخلاق الوضيعة دي
نسمة: مشروع ااااه فهمت والمشروع حضرتك يبقى قراءة فاتحه من ١٠ ايام …. واذا زي ما بتقول ما كملش خلال ١٠ ايام اكتشفت ان في اعجاب من ناحيتي كدة فجأة …. ارجوك ممكن تقفل باب المناقشة في الموضوع ده و صدقني مش هيأثر على التعامل معاك
فارس بحدة : انت عرفت الكلام ده من اين لازم اعرف مين اللي وصلك المعلومة الغلط دي
نسمة:مش مهم عرفت من اين ( و بغيرة وحدة ) تنكر انك قرات الفاتحة من ١٠ ايام وحددت الخطوية والشبكة بعد شهر
*فارس سكت ونظرات الحزن في عينيه من انها قد لا تصدقه : حصل بس ممكن اشرحلك و تصدقيني
نسمة: مش محتاجة شرح اجابتك كفاية واكيد مش هصدقك ( و بنرفزة غير معهودة) و هتشرحلي ليه انا مين وايه بالنسبة لك عشان تشرحلي احنا مجرد زمايل شغل وعشان كذبك مش هنبقى اكثر من كدة
*كانت تحاول بكل الطرق الا تتورط في شباك حبه التي تلاحقها
بقلمي سحر السحرتي
فارس باستعطاف: ممكن تسمعيني قبل ما تحكمي على وبعد كده اعملي اللي انت عيزاه
نسمة : لا انت اخدت من وقتي اكثر مما تستحق
فارس باستعطاف اكبر : ارجوكي ١٠ دقايق بس اوعدك مش هضايقك تاني لو اللي هقوله ما كانش مبرر كفاية
*بدا فارس في سرد قصته ان منال وهي خطيبته ابنة صديق والده وانهم متربين سويا وقد أصر والديهم ان يتم الارتباط و الخطوبة وهي بالنسبة له مجرد اخت ولا يراها اكثر من ذلك وامام أصرار والده قرر ان يتحدث مع منال …. و اخبرته هي ايضا لا تراه سوى اخ كبير وانها مرتبطة بشخص اخر ولكن لا يستطيع التقدم حاليا لانه مسافر في بعثة وسوف يصل بعد شهر واحتمال رفض والدها له كبير لانه يحب فارس لاخلاقه العالية فأتفقت معه ان تتم قراءة الفاتحة ويوم الخطوبة يتهرب ولا ياتي فيضطر والدها ان يوافق على حبيبها بان يحل محل فارس حتى لا تتشوه سمعته امام الناس واتفقوا ان تتم قراءة الفاتحة في السر حتى تكون مفاجأة للاصدقاء والاقارب كجزء من الخطة حتى يكون هذا مبرر امام ابويهم ولكن السبب الحقيقي هو عند تغيب العريس احلال شخص اخر ويكون ابوها معفي من الحرج امام الناس
نسمة : والفيلم الهندي ده عايزني اصدقه
فارس:من حقك تقولي كدة بس ممكن اثبت لك بانك تقعدي معاها وهي تحكي لك بنفسها
نسمة :لو كلامك ده صحيح ليه من الاول ماقعدتش مع باباها راجل لراجل و فهمته بالراحة
فارس: عشان باباها عنيد جدا ومش هيوافق لكن لما اعمل حركة الندالة دي هيمسك في اي حد شهم ينقذه
نسمة: وعلى افتراض ان كل ده صحيح ليه برضة ما اجلتش اعجابك بيا لما تخلص من الحوار ده وكل اللي فيها شهر ويخلص
فارس : لسببين اولا لان لو حصل الحوار ده و اتعرف هكون ندل في نظرك ونظر الناس لاني مش ضامن رد فعل ابوها و ابويا
نسمة: وثانيا
فارس بتردد : عرفت ان في زميل لنا معجب بك وعايز يتقدم لك خفت توافقي
*نسمة وقد ظهر عليها علامات الخجل و الكسوف و ارادت ان تكسر حاجز الصمت بينهم : وقطعت برزقي ليه ما يمكن يعجبني و اوافق وضحكت بشدة
فارس بغضب لم تعجبه هذه المزحة : بيتهيقلي اني حطيت النقط على الحروف ووضحت لك سوء الفهم ولو تحبي احدد لك معاد مع منال عشان تتاكدي
نسمة:لا مفيش داعي للاحراج ده .عموما الشهر يكدب الغطاس ههههه (محاولة لاستفزاز فارس ) احنا مفيش حاجه بينا للتبرير احنا مجرد اخوات و مبفكرش في الارتباط زي ما قلت
فارس بعكس ما توقعت كان هادي وهو يردد :وانا يشرفني دلوقت اننا نبقى أصدقاء
*وقال وهو يحدث نفسه انا هقدر اغير رأيك او أكسر راسك اللي فيها فردة جزمة دي
*وقف كل من فارس ونسمة استعداد للرحيل
فارس: اوصلك ولة معاك عربيتك
نسمة :لا معايا شكرا
فارس: تسمحيلي اطمن عليك بالليل
*نسمة هتموت وتقول اه بس هي عنيدة وتحب تخالف قلبها : لا للاسف ببقى مش فاضيه بحب اشتغل على المشروع بتاعي بالليل فبعمل الموبايل صامت
فارس: ولا حتى ٥ دقايق
*نسمة يدق قلبها مزيكا لالحاحه عليها ولكنها بغباء لم يسبق له مثيل : معلش بلاش اليومين دول عشان مشغوله قوي يمكن على الاسبوع الجاي
*فارس يتجه لسيارته بغيظ ونسمة تتجه لسيارتها وهي في منتهى السعادة ولكن لاتدري لماذا هل لانه كاد ان يجن من افعالها ام لانه باح بمكنون مشاعره ام لانها تاكدت انه ليس بخائن وانه معجب بها وغيور ايضا ولكنها بطبعها تشك في مثل هذه العلاقات ولا تصدق بسهولة ولكن مشاعرها تتحرك بقوة باتجاهه وهي تحاول السيطرة عليها بكل ما تملك من قوة فهل ستنجح
*وبينما هي تتجه الى سيارتها كان فارس ينظر اليها و يتابعها للاطمىنان عليها حتى تذهب *فجأة استضمدت بشخص ضخم الجثة وهو بمنتهى اللامبالاة اكمل طريقه فأستفزها وقالت بصوت عالى : مش تفتح يا أعمى ولة الطويل اللي زيك يدوس على خلق الله اللي تحت عادي
*التفت لصديقه وقال له :هو في ناموسة بتزن اسمع كدة معايا
*فذهبت نسمة و ضربته في قصبة ساقه بقوة بقدمها وهي تقول : الناموسة كمان بتعرف تقرص
*قبل ان ينتبه كانت تمسك بكف يده و تعضه بقوة حتى صرخ ودفعها كادت ان تسقط ورفع يده كي يقوم بصفعها على وجهها اذ بيد فارس تمسكه و يخبئ نسمة خلفه
فارس: مش عيب تمد ايدك على بنت
فقال الضخم: هي دي بنت دي ناموسة وكنت هفعصها بأيدي انت تعرفها
فارس: ولا عمري شفتها
*تهمس نسمة لفارس : بعتني في ثانية يا زينة الرجال
*فتدخل صديق الضخم : خلاص يا عزت فعلا ما يصحش تعمل عقلك بعقل عيلة وكمان تمد ايدك عليها
بقلمي سحر السحرتي
*نسمة من خلف فارس: هي مين دي اللي عيلة والله اضربك انت كمان
# ما الذي سوف يحدث وكيف ستتصرف هذه المتهورة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسمة حائرة)