رواية نسر القمر الفصل العشرون 20 بقلم آلاء الرحمن
رواية نسر القمر الجزء العشرون
رواية نسر القمر البارت العشرون
رواية نسر القمر الحلقة العشرون
عند بدرران كااان قااعد في الصااله ضررب عليه بدر
بدران اتنهد :اهلا يا بدر ازيييك
بدر :اهلا يا حبيبي عااامل ايه
بدران :الحمدلله
بدر :عدي كلمك
بدران :كلمني وصدقني مش عااارف اعمل ايه هلاقيها منين ولا منييين .
بدر بمغزى :بنتي ما تشرفكيش يا بدرران انها تكوون مررات ابنك
بدران :مش كدده يا بدر لكن انت عااارف ان عدي خاااطب وفررحه بعد اسبوووعين
بدر :طيب وده ضررف واتحطوا فيه الولاااد هتسيب الناااس،تجيب في سيرة بنت اخوووك ولا ايه ابنك شب مفيش حاااجه تعيبه لكن الكلام كله هيجي لبنتي
بدران :ومن امتئ بتهتم بكلام الناس يا بدر
بدر بنفسه:شوووف الغبي
بدر :ما بسألش عن كلااام الناااس باااي حاااجه الا دي
بدران بغضب :طيب خطيبته هيعمل فيها ايه دي اعرراض ناااس وهو بيحبها
بدر بخبث :دهجواز صووووري يعني كل حد في بيت ابوووه على ما نلم الليله بس
بدران :انا هكلم عدي واشوووف قرر ايه
بدر :حاااول تلم المووضووع يا بدران
بدرران اتنهد :هشوووف واقوولك
…………………………………
عند نسر
كان في شررركته بأمريكا لكن عقله وقلبه بمصر ضررب على صقر
صقر قااام من الصاالون وكلمه :الوووو
نسر :ازيييك
صقرر :ازيي انا انت الي ازااي تعمل كدده انت مجنوون يا بني
نسر ببروود :صح هي كارهااني وقرفانه مني اديني سبتلها البلد تشبع فيها
صقر :نسر ما تعصبنيش على هوا ما سمعت انت مجنن البنت في حد يا مجنووون يعمل في مرراته كدده
نسر :ملكيش دعووه المهم قلي حصل ايه
صقر :ولا حاااجه هي عند بيت عمي وتعبااانه جدا
نسر :صقر اي حاااجه تعوووزها قمر انت هتلبيها حتئ لو تطلب نجوووم السما تجيبوهالها
صقر :وبما انك بتحبها كدده ما ترررجع وتصلح الاموور وتحااول تخليها تسااامحك
نسر :يمكن البعد يفكررها انا مين بقوولك ايه ما تصددعنيش انا مش هقفل تلفووني ده اي حااجه تحصل تخبرررني
صقر :طيب ماااشي سلام
نسرر:سلام
جت ريم :بتكلم نسر مش كدده انا قمر صعبااانه عليا جددا
صقرر حضنها من كتفها :يا رب يهديهم لاتنين
ريم :يااا رب وبخووف صقرر هو انت معقوول تعمل فيا الي عمله نسسر بقمر
صقر :ههههههه ايه شاايفاااني سفاااح انا حنييين يا بنتي لكن عااايز الي يقدررني
ريم بصتله بخوووف
وصقرر حضنها هدا من رووعها
……………………………………..
عند عدي
كااان مش عااارف يتصررف هيعمل ايه اسم العيله من نااحيه ونوور من ناااحيه تاانيه هو مستحيل يتخلى عنها
ضررب عليه بدر
عدي :اهلا يا عمي
بدر :حصل ايه
عدي :لسى نااايمه اما تفووق نقرر نعمل ايه
بدر :انا عاارف يا ابني ان فررحك بعد اسبووعين وجووازك ده هيبقى صووري يعني كل حد في بيت اهله
عدي رفع حاااجبه :وعااادي بعد فترره بنتك تسمى مطلقه وايه الي يجبررني اضلمها واحط،ذنبها بررقبتي
بدر :وتضلمها ليه انت كدده بتنقذها
هنا ضرربتله لانا
عدي :عمي لانا عالفوون هررد عليها بااين انها فاااقت
بدر بلهفه :طمني هيحصل ايه
عدي فصل معااه وفتح على لانا
لانا :صبااح الخييير
عدي :صبااح النوور انا هعدي عليكي في كلمتين هقولهملك
لانا :طيب تعاالا
عدي بغضب مكتووم :اجي فين انت لاخرئ انززلي تحت مش،هقعد معاااكي في اووضه وحده لووحدنا
لانا :مش،قصدي اسفه طيب انا جااهززه
عدي :لاقيني عند البااب ننزل نفطر ونتكلم
لانا :اووك سلام
وفعلا عدي خددها وراحوا الاستراحه
عدي رجع بظهرره لوورا وشبك ايديه :اسمعيني يا لانا كووويس قوووي بالكلمتين الي هقولهملك
لانا :في ايه يا عدي
عدي :انا وانتي هنتجوووز
لانا :انت بتقوول ايه مستحيل
عدي بغضب مكتووم :وطيلي صووتك ده وافهمي دلووقت انا كلمت عمي وشررحتله الموووقف وعمي بيقوول لازم نتجووز صووري على شااان ننقذ المووقف
لانا بصدمه :عدي انت وااعي بتقوول ايه احنا ما عملناااش حاااجه على شاان نبرر لحد
عدي :عااارف وانا على شااان انقذ المووقف قوولت كده وبطااقتي عندهم اعمل ايه نتفضح ولا ننقذ الموووقف
هنا ضررب بدر
.عدي :ايووه يا عمي
بدر :اهلا يا حبيبي اديني لانا
عدي مد الفوون للانا كلمي عمي
لانا كاانت مصدوومه :ايوووه يا بابا
بدر :اهلا يا حبيبتي اسمعيني يا لانا كوويس ابن عم امباارح انقذ الموقف ويا نتفضح يا بنتي يا تتجووزوا حتئ لو صووري وما تنسووش ان بطااقته عندهم واسمك عندهم
لانا :ما انت بكلمه منك للبوليس هتنهي كل حاااجه
بدر :مش في الموواقف دي يا بنتي اعملي الي بيقوولك عليه عدي اديني عدي اكلمه
لانا كااانت مصدوومه ومدت الفوون لعدي
عدي :ايوووه يا عمي
بدر :انا كلمتها خلاص وهتعمل الي انت تقرره وانا كلمت بدرران وقاالي كله واقف علئ كلمه منك دي بنت عمك يا عدي
عدي :انشاء الله يا عمي
بدر :_مع السلامه يا حبيبي
عدي بص للانا :قوولتي ايه
لانا حطت ايدها علي دماغها :مش عااا فه مش عااارفه طيب ووونور
عدي :ماالها نوور
لانا :هتقبل بالووضع ده
عدي :مش هقوولها حاااجه على ما نحل الموووضووع
لانا دمعت واتقهررت :يعني هبقئ مطلقه علئ شااان مووقف انا مليش دعووه فيه
عدي هررب من عنييها :مش وقته الكلام ده لكل حااادث حديث لكن يا لانا انا هطلب طلب منك ويا ريت يتنفذ حتئ لوو لفترره
لانا مسحت دمووعها :ايييه
عدي :طووول الفترره الي هتقعديها على ذمتي هتتحجبي وتلتززمي وبعد كدده انتي حرره تفضلي لابسااه تقلعيه انتي حررره
لانا :انت بتقووول ايه ليه كدده
عدي :لانك على ذمتي وطوول ما انتي على ذمتي انا الي هتحاااسب عنك
لانا :ولو قلت لا
عدي :انتي حرره اسم العيله هيبقئ في الارض وانا راجل مفيش عليا حاااجه الكلام كله عليكي قووولتي ايه
لانا بدمووع:حااااضر
عدي :يبقئ اتفقنا دلووقت تطلعي الاووضه على ما اجيبلك لبس وبعدين ننزل لاي مأذوون ونكتب كتاابنا بتااااريخ قديم وعمي هيززبط الباااقي
لانا طلعت تجررري على الاوووضه وهي بتعيييط
لانا دخلت وعييطت جاااامد
يااا رب ياا رب في الوووقت الي اكوون ليه وعلى اسمه يكوون بشرووط ولفترره يا رب الرحمه من عندك يا رب يا رب قووويني انا عاارف اني بغلط كتييير لكن واللهي بحبه يااااا رب
……………………………………..
عند بدر ضرررب علئ بدرران وشررح ليه كل حااااجه وقااله يفهم العيله عنده
ودخل يلقي الخبر علئ مسااامع ميس كااانت قااعده مع صقر وريم
بدر قعد :بقوولكم ايه اسمعووني وما حدش يقاااطعني
صقر :في ايه يا باابا
بدر قص عليهم كل حاااجه حصلت مع لانا وعدي مع زيااادة حبة امووور علئ شااان المووضووع يمشي بسلام
ميس :مستحييييل ده فررحه بعد اسبووعين
صقر :لكن يا بابا
بدر بصرراخ :محدش يتدخل كتر خيره الي قبل ده رااجل ومفيش حاجه تمسه الكلام هيجي لبنتنا وهي فتره لمدة شهر شهرين وكل واحد يرووح لحااال سبيله فاااهمين
ميس :بس
بدر :ما بسش ولا عاااايزه النااااس تااااكل وشنا والمكااانه الي ببنيها كلها ترووح في ثااانيه وبفضيحه بدر كااان متأكد ان هي دي الطرريقه الي هتسكت ميس فيها
الكل فضل سااااكت ومصدوووم
……………………………..
عند بدران
قمر :مستحييل يا بااابا ازاااي
بدرران قص عليهم الي حصل
ابتساام :يا حبيبي يا بني دايما رراجل وبيعررف يحمي الي معااه لكن هوو كدده بيدمر نفسه خطيبته هتعمل ايه لما تعرررف
بدرران :واللهي ما اعررف هيقرر ايه ربنا يسهل
……………………………
عند عدي
اشترا فستااان اخضر للانا بحززام من الووسط وحجااب وجززمه وخبط عليها واداهم ليها تلبس من الباااب
لانا خدتهم منه ودمووعها علئ خدها ولبست وحاااولت تلف الحجاااب اكتر من مره على ما زبط عليها
لانا بصت لرروحها بالمررايه
ما تنكررانه عجبها لبسها لكن كاانت مش،مقتنعه فيه وعجبها اللبس ده اكترر خرجت لعدي وهي مكسوووفه جدا جدا
وعدي اووول ما شااافها صنم مكااانها وعينه مش بترووحش من عليها
عدي قررب منها بابتساااامه :طب واللهي يا بنت عمي احلئ مليوووون مرره من الي كنتي لابسااه
لانا بخجل :بجد
عدي :بجد يالله تعااالي
وفعلا رراحوا لمأذوون يعررفوا بدر وكتب العقد بتاااريخ قديم
الشيخ:بارك الله لكما وباارك عليكما وجمع بينكما بالخييير
خررج عدي ولانا مكسوووفه جددا
عدي :مبااارك
لانا كاان نفسها ده يكوون بجد لفت النااحيه التااانيه والدمووع بعنيها :الله يبارك فيك لكن بلاش تعيش الدوور قووي خلينا نروح القسم ونخلص من الموووضووع
عدي :اها اووك
وفعلا عدي نززل القسم وخد قسيمة الجوواز واداها للشررطي وخلص امووره ونززل
عدي :تحبي ترووحي حته بما انهم رجعوا خلاص واحنا هنررجع
لانا :_لا رجعني الفيلا
عدي :اووووك
بعد مددده طوويله نسبيا عدت علئ لانا كاانها سنه وصلوا الفيلا ونززلت لانا
عدي قبل ما تدخل الفيلا مسك ايدها:استني يا لانا
لانا حاااولت ما تبصش في عنييه :في ايه
عدي :مش عااايز مووضووع اللبس اعيد فيه هتخررجي فين ما تخررجي تلبس حجااابك
لانا بصتله بدمووع ان هو ده الي يهمه بس
لانا :حاااضر يا عدي
وساابته ودخلت
وعدي حصلها ودخلوا مع بعض
لانا جرريت علئ والدتها حضنتها
بدر حط،ايده على كتفه :راجل من ظهر راجل
عدي :شكررا يا عمي
بدر قررب منه اقنعتها تلبس كدده ازاااي ‘ههههههه ده مفعووولك قووي جدا
عدي ضحك غصب عنه :ما تستهينش بقدرراتي يا عمي
ريم :ايه يا بنتي انتي التززمتي امتى
لانا بصت لعدي :_النهااارده ربنا هداااني
عدي ضحك وبص للارض وهو كااتم ضحكته وحاطط ايديه بجيبه
صقر :يعني يله بقيت نسيبنا
عدي :ههههه تخيل بقى وبص حوواليه اماااال قمر فين
طبعا الكل ارتبك
عدي باستغرراب :_هوو في حاااجه
بدر :قمر تعبااانه شوويه وهي في بيتكم هترتااح شوويه ونسسر ساافر كم يووم
عدي ما صدقش:اهااا عله خييبر انا هرووح عاايزين حاااجه
بدر :_لا يا حبيبي سلامتك
عدي خررج ولانا طلعت اووضتها وعيطت جااااامد قوووي
عدي وصل بيتهم وكااان حاسس انه في حاااجه
بدران :حمدالله على سلامتك يا ابني
عدي :الله يسلمك
بدران :_انت انقذت اسم العيله بالي عملته
عدي :باابا فكك مني دلووقت قمر ماالها ماااما قمر ليه هنا حد يفهمني في ايه
بدران :_انت اخووها الكبير ولازم تعرف وقص عليه كل حاااجه
عدي قااام بغضب :والمجنوونه الي جووا ازاي تسمح بكل ده يحصل من البدايه ليه ما قالتش سكووتها هو الي سمحله يتمادا ويعملها عمليه
ابتسااام :اهدا يا حبيبي الي حصل حصل احنا بدلوووقت هو خلاص ساافر ومش هيررجع
عدي بغضب :ساافر ايه يا امي ساافر وهي علئ ذمته يعني ما طلقهااش يعني بااي لحظه يدق الباااب ويقوول عاايز مرراتي وابني
بدرران :_هيطلقها انا اتكلمت مع بدرر وهو قاالي الموضووع عندي
عدي :اما نشوووف يا باابا هي فين دلوووقت
ابتسااام :نااامت بالعاافيه خليها ترتاح المهم انت دلوووقت هتعمل ايه مع خطيبتك
عدي مسح على شعره :مش عاارف لكن هتتحل والغاالب انها مش هتعررف لانو جووازي من لانا صووري ولفترره ونخلص المووضوع ودي
ابتسااام :يا حبيبتي يا لانا ويتكتب اسمها مطلقه بين يوووم وليله على ذنب مش ليها يد فيه
عدي بتردد:نصيبها كدده بقى
بدرران :ادخل ارتاااح يا حبيبي دلوووقت وربنا هيحل كل حاااجه ما ضااقت الا ما فررجت
………………………………..
عند نوور
والدتها :يا بنتي اكييييد عنده ضرووفه عدي طيب وراااجل وابن حلال
نور بدمووع :ماااما انا ما قوولتش حاااجه على شااان الزعل ده كله انا بقاالي اسبووع بحاااول اكلمه ومش معبررني حتى ما بيقبلش ادخل معاااه العمليااات انا تعبت بجد
والدتها :اتكلمي معاااه بهدوء وهتووصلووا لحاااجه كوويسه
نوور مسكت فوونها :بصي اهوو هضرربله قدااامك
والدتها :ما تضربيش انا هكلمه وفعلا والدتها ضرربت عليه
عدي كاان هينااام لكن لما شااف نمررت والدت نوور رد عالفووون
والدتها :الوووو ازيك يا ابني عااامل ايه
عدي :اهلا يا حماااتي ازييك
والدتها :الحمدلله ايه يا ابني ليه الغيبه دي
عدي :واللهي شغل جااامد
والدتها :انا عااايزه اشووفك بكرره عاايزه اتكلم معاااك
عدي بااحرراج :اها انشاء الله بكرره هعدي عليكي
والدتها :انشاء الله يا ابني ربنا معاااك
عدي قفل وهو بيفكر يعمل ايه
هنا خبطت عليه والدته ودخلت
ابتسااام بابتسااامه :لو عااايز تتكلم فاانا مووجوده على شااان اسمعك
ابتسااام قعدت وعدي حط،دماااغه على حجررها :متلخبط،يا امي جدا
ابتسااام :ليه يا حبيبي انا بقاالي فترره واخده باالي انك مش،بتكلم نوور ولا بتروحلها البيت مع انك كنت هتمووت ويتحدد معاااد الفررح
عدي بلخبطه اتنهد :عااايززه بيت لوووحدها
ابتسااام :مين
عدي :نوور بعد ما حددنا معااد الفررح عاايزه بيت لووحدها وبتقوول مش،هترتااح هنا
ابتسااام بتفهم :طيب ده حقها يا ابني
عدي بغضب مكتووم :يكوون حقها يا امي لو اننا مش متفقين من البدايه لكن انا راجل جيت من البااب وقولتلها وضعي وهي عاارفه اني ما اقدرش اشترري بيووت ومش هستأجر وابعد عنكوو
ابتسااام :مش عااارفه اقوولك ايه
عدي كمل :_:لكن تيجي بعد ما حددنا معاااد الفررح وتحطني تحت الامرر الواقع دي حاااجه مستحيييل اقبل فيها
ابتسااام :بالتفااهم يا ابني كل حاااجه تتحل بالتفااهم الغضب والعصبيه ما بيجبش غير المشاكل وبيطين الموواضيع بزيااده
عدي مسح على شعرره :مش عااارف
ابتسااام :ولانا هتعمل فيها ايه لانا طيبه ومسكينه وتحسها من بيئه تااانيه غير بيت عمك كلهم اوعى تأذيها يا ابني
عدي :انا فعلا متلخبط اقوول لنوور ولا ما اقوولش مش عاارف انا ما بحبش اعمل حااجه في الضلمه انا ما غلطتش
ابتسااام :لو مش هتكمل معاااها ما تقوولش لنوور لكن لو لانا هتفضل على ذمتك لازم تقوولها لازم كل حاااجه تتبني عالصراحه يا حبيبي
عدي :انا وعمي اتفقنا ان الجوواز لفترره بس وبعدين هطلقها
ابتسااام بمغزى :عدي عااايزه اسألك سؤال وتررد عليا بصرراحه انا امك واكتر حد يحس،فيك
عدي :اسألي يا امي
ابتسااام وهي بتبص في عنين عدي :انت بتحب لانا مش كدده
عدي فعلا كااان متلخبط هوو مش عاارف ليه بيتعصب لما بيشووفها وبيحب يدايقها وبيغيير عليها بااسم العيله
عدي هررب من عينين والدته :امي انا لوو بحب لانا مكنتش خطبت نوور
ابتسااام 😏:هتفضل تنكرر لامتى ده انا امك واكتر حد يحس فيك بس عمووما اوعى تضلم حد فيهم انا بقووولك اهو لاتنين احسن من بعض لو هتسيب لانا اووعى تقرررب منها فااهم يعني هتفصل عند ابووها اووعى تدمررها وبعدين تطلقها وساابته ومشيت
وعدي فضل باااص في أثررها
…………………………….
في الصباااح
فااقت قمر وكاانت حااسه بووجع ببطنها ندهت على مااامتها
ابتساام :عاايزه حااجه يا حبيبتي
قمر بدمووع :بطني واجعااني جدا
ابتسااام :ده من أثر العمليه نااامي على ظهررك علئ ما اجيبلك فطاارك
قمر بغضب طفوولي :انا زهقت من قعدت السرير
ابتسااام :هههههه طيب،تعاالي نطلع الجنينه لكن ما تتحركيش،من مكااانك
قمر :ههه حااضر
خررجت ابتسااام وقمر وقعدوا نفسية قمر احسن
عدي بابتساامه :والله نوور البيت من تاااني يا بت
قمر بابتسااامه :تسلم يا عريس
عدي 😏
قمر :ايه البروود ده يله ده انت بقيت جووز لاتنين 😂
عدي :قمر اخرررسي لا افرتكك دلوقت
قمر بجديه :اززاي لانا
عدي :وانا ايه عررفني احنا جووازنا صووري ما تبنيش امااال كبيرره علي جوازنا ده لفترره بس على شاان نلم الليله زي ما بقوولوا
………………………………….
عند نسر
كان بالشرركه بيشتغل دخلت عليه السكررتيرره وهي مش لابسه حااجه تقرريبا
السكررتيره وهي بتقررب منه بميااعه :نسر بيه دوول اوراق المنااقصه بتااعت الحديد
نسر بغضب :ما تضبطي نفسك يا بت انتي
االسكررتيرره :في ايه يا نسسر انا رولا نسيتني
نسر بغضب :ولا عاايز افتكرركك وضررب الجررس لمدير اعمااله الي جه يجرري
خالد :في ايه يا نسر
نسر :مفيش،ست تدخل الشررركه دي فاااهم والعمااله كلها تتقلب رجاااله
خالد :لكن ده رزقهم وفي منهم متجووزين وعندهم عياال وده مصدر دخلهم
نسر :يبقى تحطوا الستااات في قسم لووحدهم مش عاايز المح جنس حووا عندي هنا في المكتب وبص للسكررتيرره اطلعي بررا يا بت
خاالد رفع حااجبه :نسر انت بتهززر انت نسر بجد ده انت لوو كاان بوودك الشرركه كلها ستاات مش،هتوفر
احنا هنضحك على بعض
نسر ببرود :ده كااان زمااان
خالد :ودلووقت حصل ايه ايه الي اتغييير
نسر :حبيت واتجووزت وكلي ملك ليها لووحدها
خاالد :بتهزززر مين
نسر :مرراتي انا اتجووزت بنت عمي
خالد :_بتتكلم جد عااامله ايه شكلها ايه الي غيرتك بالشكل ده
نسر بغضب :خااالد نصيحه ما تجيبش سيررتها على لساانك لا اخسررك وتخسرني واطلع من هنا عايز اكمل شغل ونفذ الي قلته مش عاايز اشووف بناات هنا في مكتبي
خاالد خررج من عنده وهو فاااتح عينيه ده نسر مستحيل
نسر فتح فووونه كاان حاطط قمر على واجهة الفووون :بحبك قووي لكن كرهك ليا هيخسررك حاااجات كتييير واولهم الي ببطنك دوول
………………………….
عند عدي
راح لوالدة نوور كااان متووقع ان نوور بالمشفى
والدتها :اهلا يا ابني ازيك
عدي :الحمدلله يا طنط،انتي عامله ايه ازاي صحتك
والدتها :الحمدلله في ايه مالك وماال نوور متزااعلين ليه
عدي شرحلها وجهة نظرره
والدتها :طيب هي بنت وغلطت انت الراجل المفروض تحكم عقلك
عدي بتردد :في حاااجه كماان ملخبطاااني
والدتها :اتكلم يا ابني
عدي قص عليها قصته مع لانا
انا ما غلطتس وما بحبش اعمل حاااجه بالظلمه دي بنت عمي والمشكله حصلتلها بسببي ومش هتخلى عنها ولا اسيبهم ياخدوها القسم زي اي عااهره
والدتها بصدمه :يعني كتبت كتاااابك عليها
هنا كااانت نوور وسمعت الي قااله عدي
نور بدمووع وكسرة قلب :يعني انت اتجوووزت لانا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسر القمر)