روايات

رواية نسر القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم آلاء الرحمن

رواية نسر القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم آلاء الرحمن

رواية نسر القمر الجزء الخامس والعشرون

رواية نسر القمر البارت الخامس والعشرون

نسر القمر
نسر القمر

رواية نسر القمر الحلقة الخامسة والعشرون

هنا سمعت صووت نااس بتهني بالسلامه وصاار في ضجه في المكااان
رااحت ليهم واتصدمت لما شااافت نسر
جت عينيهم بعنين بعض الي اوول مااا شاافته اتحجررت الدمووع بعنيييها
لكن نسر بصلها بنظرره غريبه وكمل كلاااامه مع الي عنده ولا كانها مووجوده وده صدم قمر وتعبها اكتر
وجنن عدي وهو عالكووووشه كاان لسه هيقووم يكلم نسر
شااف اخر حد اتووقع يكوون هنا
نوور كانت واقفه بعييييد ودمووعها بتنززل بغزااره
عدي وقف وفضل مكاااانه مش عاااارف يتصرررف وحزززين جدا على وضعهم
لانا بصت للناااحيه الي باصص ليها عدي ودموووعها نززلت لانا حاااولت تتماااسك
لانا :روحلها
عدي بص للانا بصدمه
لانا بدمووع :ما تكسررش قلبها وفهمها اي حااااجه ولو عااايز انا اقوووم افهمها
عدي :بس
لانا دارت وشها عنه :ادارا عن النااااس رووح من غير ما حد يا خد باااله
عدي بص كااانت نووور مشيت فعلا حصلها
نووور نوور استني
نور لفت عليه وضررربته بالألم وبدمووع :ليه يا عدي ليه تعمل فيا كدده ليه تكدب عليا
كنت قوولتلي من البداايه كنت سيبتك وانا سعيييده لسعااادتك
عدي مسك ايدها :نوور صدقيني انا ما اقصدش واللهي كل حاااجه كاانت فوووق دماااغي وصغط عليا من الجميييع
نوور بدموووع:انت ايه قووولي انت ايه لسا بتكدب لا والغريب انك مصدق كذبتك
تعررف لما بعتوولي صوور فررحكم قوولت بيهزروا مستحيل عدي الي يعررف ربنا يعمل فيا كدده
لكن الظاااهر الايام دي مفيش حد بيعررف ربنا ولا بيخاااف منه
عدي :نووور واللهي أسف اقسم بالله ما كنت اقصد كل ده يحصل وكل حاااجه جت مع بعضها سااامحيني
نوور :المفروووض مني اعمل ايه هاااه ارضئ بوووجود حد بحيااااتك ولا اقبل ان حد يشاااركني فيك وتبقى جووز لاتنين
عدي ما عررفش يقوول ايه
نوور سااابته ومشيت
هنا جه نسر وحط ايده علئ كتفه :لو ما بتحبهاااش سيبها
عدي نززع ايده عنه :آخر واحد يحقله يعطي حد نصااايح هوو انت
نسر حط ايديه في جيبه :ليه بقئ
عدي :لانك مجنووون انت ازااي تعمل بمرراتك لا وبنت عمك كدده ايه الهبل ده
نسر :عدي انا بحبها وهي مش مدياااني فررصه وعاايززه البعد فبعدت
عدي بمسخرره :وهي اي واحده تقوول لجووزها مش عاايزاك يقوووم يبعد عنها انت بالجنااان ده بتكرهها فيك مش العكس
هنا جت قمر كاانت لانا قالتلها الي حصل وكااانت ما تعررفش ان نسر معااه
عدي
هنا لاتنين داروا وشهم عليها جت عينيهم بعنين بعض لكن قمر صدرت نفس البروود الي ملازم نسر
نسر بمسخرره :ازيك يا بنت عمي
قمر ببروود :الحمدلله ازيك انت يا نسر
نسر :كويس جدا
عدي كااان مصدووم منهم لاتنين كأنهم عمرهم ما عااشوا مع بعض ولا عرفوا بعض
نسر اتبدلت ملامحه لغمووض :ازاي الي ببطنك
قمر طنشته :_عدي العالم بتتفررج وانت عاارف عاايزين حااجه يتكلمووا فيها رووح لعرووستك وربنا هيحلها بعدين
عدي اتنهد :هووو كدده
قمر :انا سابقاااااك
قمر مشيت تحت نظررات نسر البااارده وعدي حصلها
نسر بنفسه :شكلك تعباااان جددا يااا قمر وخااسه جدا نفسي اخطفك واهررب
عدي :ايه مش،هتدخل
نسر :هااه لا شووويه هحصلك
…………………………..
عند بدر
بدر :ابنك المجنوون فين العاالم هتاااخد بااالها
بدرران :يعني خطيبته جت وشااافت كل حاااجه يسيبها تمشي عااادي دي مرراته كمااان وانتو كنتو عااارفين ورضيتوا بالوووضع
بدر بغييظ :مش وقت خناااق دلووقت اضررب عليه سيررتنا هتبقى على كل لسااان
عدي جه من ورااهم مع قمر :انا هنااا يا عمي
بدر بتفهم :انا عااارف مووقفك معلش يا ابني استحمل علئ ما يخلص الفررح وبعدين كل حاااجه هتتحل
نسر جه من ورااهم :يعني عجبكم الووضع الي انتو فيه ده
بدرران بغضب :انت تخررس خااالص مش عااايز اسمع صووتك
بدر بغضب :اهدوا العاالم بتتفرررج
نسر حط ايديه بجيبه ببروود استفز قمر :وليه ما اتكلمش يا عمي اوو وبص على قمرر باستفزااز يا حمااايا العزيز
بدرران بغضب مكتووم :كلامنا بكررره وكل حاااجه هتتحل
تعااالي يا قمر
نسر بصووت عاالي نسبيا :لو عااايزها هااخدها قدااامك يا عمي
بدر بغضب :ما تخررس يله انت ليك عين تتكلم
نسر :باابا فكك مني دلوووقت وركزز بمجتمعك ده
………………………….
عند عدي
قعد بمكاااانه وهو شااارد ولانا دمووعها في عنييها بتعاافر تنززل حاااولت تقووي رووحها وتتكلم
لانا بصووت متحشررج :هكلمها انا
عدي بصلها بغضب :مااالك انتي لاخرئ
لانا بدموع :هكلم نوور انا وهفهمها كل حااااجه وان مفيش حاااجه بينا وجووازنا جوواز اهالي
عدي رفع حاااجبه :وهوو بجد مفيش حاااجه بينا
لانا بحززن :ايووووه مفيش
عدي بابتسااامه لطيفه :طيب ومش يمكن فيه
لانا بعدم فهم :يعني ايه
عدي :سيبي كل حاااجه لوووقتها يا لانا
قمر جت عندهم بابتسااامه مصطنعه ‘باااابا بيقوولكم اتصرفوا طبيعي العاالم هتاااخد بالها ده انتو كأنكم في عزا
عدي :متقلقووش كل حاااجه تماااام قوووي
قنر نززلت وطمنت واالدها لكن عينها تلقائي بترووح لنسر الي كااان واقف مع روووز اخت ريم
روز :نسر ارجوووك تعاالا نررقص
نسر بغضب مكتووم :اجررري من قدااامي لاطين عيشتك وافررج الناااس عليكي
روز بدلع قرربت عليه :ايه يا نسر بتعااااملني جدده ليه
قمر كاانت متاابعااهزمن غير ما يااخد بااله ودمووعها في عينيها
ابتسااام حطت ايدها علئ :قمر ما تضغطيش على رووحك واطلعي ارتاااحي في اووضة لانا على،ما يخلص الفررح انتي حاااامل يا بنتي
قمر وهي بصاااله بدمووع :بصي بيعمل ايه قداام ربنا وخلقه وتيجووا في الاخر تقوولولي بيحبك ده مش محتررم وجوودي اصلا ولا منظرري قدااام حد وعااامل ما يعرفنيش
ابتسااام :انسي يا حبيبتي وافررحي دلووقت
……………………..
عند نسر
بالعاااافيه خلص من رووز ررب فوونه خررج يتكلم برره
الوووووو
الراااجل :احنا جبناااه واهوو مرمي قدااامنا يا بيه
نسر وهو بيجز على سناااانه :سااعتين بالكتير وهبقئ عندكم خدوو بالكم ليهرررب
الرراجل :ما تخاافش يا بيه
نسر قفل معااه :واللهي لاربيك يا كلب النهاااارده
هنا جه بدر من وراااه
بدر بغضب :ايه المهزله الي بتعملها ببنت عمك دي
نسر ببرود :عملت ايه
بدر :عملت ايه ده انت عاااامل ما تعررفهاش،ابدا ولا كأنها مرراتك ومكتوبه على اسمك ما تسوودش،وشي ما بدرران اكتر من كدده وحاااول تحتووي مرراتك يله
نسر :محدش يحشر نفسه فينا هي الي عااايزه تتعااامل كده ولعلمك بس انا مسااافر بكرره الصبح انا جيت هنا من الحاح لانا عليا
بدر بغضب :انت بتقووول ايه
نسر :زي ما سمعت عندي شغل وهكمله
بدر بغضب :ومررررراتك
نسر :هي عااايززه تبعد هي حرره مش،هجبررها تعيش معااايا لكن هتفضل على ذمتي غصب عنها
بدر :ما تحاااارل معااها يا اهبل حاااول تحتويها وتصاالحها
نسر بمسخرره :حاااضر هحاااول
بدر بغضب زقه :لوو فضلت قدااامك اكتر من كده هفررمك اما حيووان صحيح
………………………………………
عدا الفرررح بكل احداااثه المتووترره
لانا كاااانت بتتعرش حررفيا من الخوووف مش عااارفه حياااتها مع عدي هتكوون ازاااي
بدر حط ايده على كتفه :مش هقوولك خد بااالك منها لاني عاارف انك راجل وقد المسؤوليه
ميس حضنتها جاااااامد :خدي بالك من روووحك يا حبيبتي
لانا بصوووت منخفض لكن سمعه عدي :انا خااايفه يا ماااما
ميس :ما تخافيش يا حبيبتي
نسر بمسخرره قدااام الجمييع :خد بالك منها يا ابن عمي
عدي بمسخرره مشابهه :انت آخر وااحد تدي نصااايح وبعدين ما تخااافش انا اعررف ربنا وبص علئ قمر مش هطلع الي عملته بالمسكينه دي باااختك ما تخاافش يا يا ابن عمي
نسر :هههههههههههههههه لا مش خااايف من الناااحية دي انت ما تعررفش تأذي نمله
بدر بغييظ :فكك منه وخد مراااتك ورووح يا حبيبي
بدرران مسك ايد قمرر الي الدموووع بعينيها من لا مباالاته ومشي تحت نظرررات نسر البااارده
صقر بصدمه :نسر انت مش هتررجع مرراتك ايه البروود الي بتتعااامل فيه ده
نسر 😏:يعني لوو فضلت اتكلم للصبح هيتغير حاااجه اكييييد لا وهتفضل علئ عنااادها لا اووفر مجهووود علئ نفسي وخليها زي ما هي
ريم :لكن انت بتغلط اووووي يا نسر هي دلووووقت حااامل وعايزه مرراعاتك ليها اكتر من اي حد
نسر طنشهم :انا عندي مشوووار كدده مش هتأخر وسااابهم ومشي وهما مصدومين من بجاحته
بدر :هه هو فاااكر انه كده بيعااااقبها لكن هيكتشف انه بيعااااقب رووحه سيبووه علئ الله اخلص من قررفه الوواد ده عمررره ما هيتعدل
………………………………
عند نسر
دخل مخززن مهجووور نسيبا
نسر :هووو فين
الرجااله :في المخززن جووه يا بيييه
نسر خبط الباااب بررجله ودخل وهو حاطط ايديه بجيبه وبيضحك باستهزاء
عمر بصدمه :نسر انت جييييت امتئ
نسر :النهااارده يا صاااحبي
عمر بغضب :ليه عاااملين فيا كددده فكوووني
نسر قررب منه وضررربه بوووكس في وشه
عمر بغضب :ايه الي بتعمله ده
نسر وهووو بيضرربه بررجله :عينك علئ مررراتي يا وسخ هااااه
عمر بغضب :نسر فكني وواجهني راجل لرراجل
نسر :هه مش،اما تكوون راجل على شااان اواجهك يا وسخ
نسر بغضب :بتبعت فيديووهات ورسائل قديمه لمررراتي وعااايز تفهمها اني بخووونها وبتقلي عنها اخباااار مغلووووطه هااااه يااا اخي ده انا وانت عشرررة عمر وفي حياااتي ما توووقعت انه يطلع منك كدده داااقت عينك على مررراتي يا وسخ
عمرر بغل وحقد :ايوووه يا نسر مررراتك مرااااتك الي انت ما تستاااهلش ضفرررها حتئ انارفي البداايه رااقبتها علئ شااانك لكن لقيت كل حااااجه فيها تتحب وانها خساااره بوواحد بتااع ستاات زيك
نسر فضل يضرررب فيه جاااااااامد
عمر بضحكة استفزااز :اضررب يا نسر اضررب لكن كل ده ما يغيرررش ان قمر هتبقى ليا انا وليا لوووحدي لانك وسخ وما تستااهلهاااش وعلى فكررره هي موووافقه جدا وقاالتلي اهم حاااجه اخلصها منك
نسر بغضب:وانت فاااكر لما تقوول الكلمتين دووول هشك بمررراتي لثااانيه هاااه قمر اشررف من ان واحد وسخ وخاااين شبهك يجيب سيرررتها
وخررررج السلااااح بتاااعه
عمر بغضب :انت بتعمل ايه
نسر :وانت فاااكر لما تبص على حاااجتي يا صااحبي هخليك عاااايش جه عمر يتكلم ضرربه في دمااغه
وبص على الرجااله الي بتترعش
اخفوا جثته ولو حد عررف هتلبسووها انتو فااخفووهارفي مكااان محدش يعرررفه وسااابهم ومشي وهو بينهج جااامد ووطى ايديه لررركبه واتنفس جااااامد من كلاااام عمر ووصفه لقمرر
………………………………………….
عند عدي
دخل اوووضته مع لانا
لانا كااانت مكسووووفه جدا جدا وبتترعش
عدي كااان بيقرررب منها وهي بتبعد
لانا بدموووع :ارجووووك يا عدي انا خااايفه
عدي قررب منها بحنيه ومسح دمووعها :مش عاايز اشووف دموووعك دي
لانا بصت في عنييه وهي تايهه :ليه بتعمل كدده وبدمووع ليه قرريب وبعييد في نفس الووووقت
عدي بتهررب :بدلي فستااانك ده وبعدين نتكلم
لانا بطفووله ودمووع :_هدوومي لسه بالشنط
عدي بضحكه رجوووليه :ايه الطفله الي قدااامي دي وعمووما يا ستي ماااما وقمر زبطوولك كل حاااجه في الدوولاب
لانا خدت هدووم باستحياء ودخلت الحمااام
عدي اتنهد ومسح على شعررره وهو مبتسم تلقائي
لانا كااانت خااايفه جدا حاااولت تتماااسك وخدت شاااور ولبست بجااامه بيتي نااعمه قوووي وخررجت وهي مكسوووفه فكررة ان هي وعدي لوووحدهم في اوووضه مش،قااادره تستووعبها وفكررة ان عدي مش ليها وان نوور مشااركاااها فيه خااارجه عن عقلها
عدي قرررب منها :مبااااارك يا لانا
لانا حاااولت تتغاضى نظرراته :عدي احنا جووازنا علئ شااان اهاالينا ولا ايه وانا عااارفه ان باابا هو اجبررك عالجووازه دي وانك عاامل معاايا معرووف وضحيت بخ
لسه هتكمل حط ايده على بووووقها وبص في عنيييها ووووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسر القمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى