رواية نسر القمر الفصل الثالث 3 بقلم آلاء الرحمن
رواية نسر القمر الجزء الثالث
رواية نسر القمر البارت الثالث
رواية نسر القمر الحلقة الثالثة
بدرر قررب من نسسر بغضب :عمك وولاده مش عاااجبينك
نسر وهو بيشد علئ نفسه :بابا انا مش قصدي
بدر بصووت عاالي :يبقى اسمعووا يلي هنا وفتحوا ودااانكم كووويس
الخميييس الجاااي نسسسسر هيتجوووز قمررر
بدران بغضب:انت بتقووووول ايه
بدر :الي سمعته يا بدرران انا بطلب ايد قمر لنسر منك دلوووقت
ميس بغييظ :ايه الي بتقووله ده يا بدر
بدر بتحذير :اوووعي تتدخلي بالموووضوووع ده
نسر بغضب :وانا مش صقر هتجووزوني غصب عني انا مش هتجوووز انا مرتاااح كدده
بدر بصرراخ :الي قووولته هيتنفذ فااااهم ولا عااايز تفضل تتصررمح مع دي ودي
قمر بدمووع :بااابا انا مش عااايزه اتجوووزه ارجوووك
نسر بغضب :دي بترررفض كماااان هو انا قبلت من الاساااس
صقرر قررب عليه :اهدا يا بني آدم مش كدده انت هتزيد الطين بله بكلامك ده
بدران :بنتي مش،هتتجوووز غير الي قلبها يرريده يا بدر وانا مستحيييل اجبر بنتي تتجووز وخاااصه حد استقل بيها
بدر :بدرران يا حبيبي دي مش هترووح لحد غريب ده ابن عمها واكتر حد حيخااااف عليها وانا موووجود وبظهررها
قمر شدت على ايد والدها
بدران :انا اسف يا بدر انا مش هجوووز قمرر دلوووقت
ميس بنفسها :وهي تطووول الحمدالله انك رفضت
بدر بغضب :بدرااااان انا لما بقووول كلمه وبطلب طلب من حد وخاااصه انت ما بيكونش عندي واحد بالميه الاقي الرفض
بدرااان :ودي مش بيعه يا اخووويا دي ضناااايا ولما هسلمها لحد هسلمها لحد يصوونها ويحافظ عليها ويكوون يعررف ربنا والموواصفااات الي انا عاايزها لبنتي مش موجووده عند ابنك اعذرني يا بدر لكن انا بقوول حقيقه مووجوده وما نقدر نغمض عنينا عنها
نسر بغضب :تررربيتي مش عاااجبه حضررتك يا عمي
بدران بمسخرره :ومن امتى الشرب والنسووان والهيصه الي في حيااتك ترضي حد ده ابووك نفسه مش عااجبه الي بتعمله
نسر شد الى ايده بغضب كااان نفسه يرووح يضررربه
صقرر :ياااا جماااعه الكل متعصب دلووقت مش هينفع النقااااش دلوووقت
ميس :بدر انت طلبت وهو رفض الطلب خلاص كده الجوواز مش اجباار
بدر بغضب :انتي تخرررسي خاااالص
قمرر قرربت على عمها ومسكت ايده برجاء :انت عاااارف انا بحبك ازااي وبحترررمك ازااي عمي انا وابنك ما ننفعش مع بعض هيكوون جوواز على شاان نرضيكم انتو لكن احنا هنعيش تعسا وبمشاااكل ومش هيكوون في تفااهم تفكييري غير تفكيييره وحيااتي غيرر حياااته
سيب كل حد يقرر مصيييره لوووحده ارجووك انا مش عاايزكم تزعلوا من بعض على شاان حاجات تاافهه زي دي انتو طوول عمرركم ايد وااحده مش هتيجوا على حااجه زي دي وتتخااصمووا
بدر نززع ايده منها وبص لبدرران بغضب :قووولت ايه
بدران :الي سمعته من بنتي هوو الكلام الصح
نسسر بغضب :باااابا انت بتقنعهم بااايه انا مستحيييل اتجوووز دلوووقت
قمر طنشته دمعتها :يالله يا بااابا
بدرران :عن اذنكم يا جماااعه
نسر بغضب وصراخ :انتي شاااايفه روووحك على ايه انتي
بدرران بصرراخ :ما تررفعش صووتك بحضوورنا فااهم ولوو بدر ما عررفش يرربي انا بعررف ارربي كوويس قوووي
بدر بصراااخ :بسسسسسسس وقررب من بدرران
بدر وهو بيشد علئ ايده بغضب :انا عااايز قمر لنسر انا بطلبها منك رسمي هتكسسسر كلمتي يا بدران
بدران بص في عنيييه :انا هعمل الي تقوول عليه لما تجاااوبني على سؤالي
بدر :اسأل
بدران :لووو بنتك لانا جااالها واحد بااخلاق ابنك نسر هترضئ تديه بنتك
بدر بص في عنيييه :هرضئ لحااااجه بنفسي ومش قاادر اتكلم فيها عالملا
بدراان حاااول يستشف اي حاااجه من عنييه ما فهمش
بدر :قووولت ايه
بدرران بص علئ بنته الي بتهززله راسها بلا :هفكر واقوولك وساابهم ومشي
بعد ما خرجوا
نسر بغضب :ايه الي انت بتعمله ده دي حياااتي وانا الي هختااار شريكة حيااتي الي هعيش معااها انا مش،طفل صغيير هتجووزني على مزاجك
بدر قرررب منه :الي اقوووله هيتنفذ فااااهم
ميس :لكن يا بدر روز بتستناااه وانت عاارف اني حاجزها ليه
بدر بغضب :رووز مش هي دي الي بتكشف جسمها وكل يووم مع حد وما تعررفش،يعني ايه ربنا هااه ليه الناااس بقت كدده بتبدل الغاالي بالرخيص
انتي جوووزتي صقرر مش كدده انا بقى الي هختااار لنسسير ومش عااايز اعتراض من حد وسااابهم وطلع اوووضته
ميس :اوعئ تقبل اوعى انت كده هتدفن رووحك معااها بالحيا دي قفل يا بني
لانا بدموع :حررام واللهي يا ماااما دي قمررر محترمه وخلووقه جدا وبتعرف ربنا كوويس وجميله جدا جدا
نسر ساابهم وهو متعصب وطلع اووضته وصقر حصله
………………………………
عند قمر
كاانت الدمعه في عنييها طوول السمه وبدران ملتزم الصنت وهي بتلعن اليووم الي حبت فيه واحد بدون مشااعر كده
دخلوا البيت
ابتسام بلهفه :في ايه يا حبيبتي مااالك ليه الدموووع الي في عنيكي دي
بدرران قعد وحط ايديه على وشه واتنهد :بدر طلب قمر لابنه نسر
ابتسااام بصدمه :ده بجد ازاااي
عدي بغمووض:ايه الي حصل هناااك خلاكي عااايزه تروووحي
قمرر قصت عليهم كل حاااجه
ابتسااام :هو الوواد ده طوول عمرره كدده عنجهي وشاايف نفسه جدا انا مش هسلم بنتي لوواحد زيه
عدي :اكييييد لا طبعا ده من بنت لبنت وكلهم ازفت من بعض ده الكااااس ما بيفاارقش ايده
بدرااان بغضب :ايييييه هتقرروا عني
ابتساااام :لا يا ابوو عدي مش هنقرر عنك انت كبيرنا وكلمتك تمشي وانا متأكده ان الرفض هيكوون قرارك انا لا يمكن اجوز ابني لواحد اخلاقه بايضه كدده
بدرران دخل الاوووضه وبنفسه متأكد ان الكلااااام الي قاااالووه كله صح ومش عاااارف يعمل ايه
جاله مسج كاان من بدر
بدر (ازيك يا اخوويا لاقيني الصبح في كاافيه ……… الساعه عشره )
بدرران اتنهد ورمى الفووون جنبه
عند قمر :ماااما انا مش عااايزاه
ابتسااام اتنهدت :انا عااارفه انك بتحبيه
قمر فتحت عينيها بصدمه
ابتسااام :مهما حاااولتي تداري مشاااعرك عن الكل انا الوووحيدع الي مش هتقدري تخبي عنها انتي عاايزه ومش عااايزه
قمرر دمعت
ابتسااام قرربت منها ومسكت ايدها :قمر انتي مش صغييره انتي كبيرره دلوووقت وحقك تكوون ليكي مشاااعر وتحبي وتتحبي لكن يا بنتي ده حيااته غير حيااتنا انتي عاايززاه لكن بنفس الووقت خااايفه منه انا فاااهمك لكن انا هنصحك نصيحه الي زي نسر ده زييير نسا وعمرره ما هيكتفي بست وحدده انسيه يا حبيبتي ودووسي على قلبك وانتي طيبه وربنا بيحبك وهيبعتلك الي احسن من مليوووون مررره ويكووون بيعررف ربنا نسر ده عمرره ما ركعها
قمر حضنت ماااامتها جاااامد وعيطت في حضنها
…………………….
عند نسر
كان متجنن
صقر :الي انت فيه ده ما ينفعش لاني عنلت الي انت عملته ده وكله راح بالهووا حكم عقلك واعررف هتتصررف ازاااي
نسر بغضب :انا من يوومي ما بطيقهااش ولا بطيق اهلها هحطها على ذمتي ازاااي لا والوووسخه فووق كل ده بتررفضني انا
صقر :يا نسر بالعقل اهدى وحكملي عقلك جنااانك ده مش هيفيدك
نسر :اعمل ايه قوولي اعنل ايه انا مش بتاااع جوواز وقررف وربطه
ميس خبطت عليه ودخلت
نسرر بغييظ :كملت كدده
نسر بغضب :فهمي جوووزك اني مستحييييل اتجوووز بنت اخروه دي آخر وحدده ممكن اتجوووزها
ميس :اهدى يا نسر مش كدده انا هحاااول معااه مع انه قفل لما بيقرر حاااجه ويحطها بدمااغه لازم ينفذها
نسسر :انا مش،هتجووووووز فااهمين
ميس :اووووف هعمل ايه يعني انا اتخااانقت معااه دلووقت وخررجت الي غااايضني انها بنت العقرربه ابتسااام انا مش عااايزها يعني ما تشخطش فيا لو حصل حاااجه هتكوون غصب عني
نسسسر بغضب :انا لوو اتجوووزتها واجبرتووني تأكدوا اني هرتكب فيها جررريمه من اووول يوووم انا بشووف العما ولا اشووفها
واطلعووا بررا مش عاااايز اشوووف حد دلوووقت انا مش طايق رووحي
صقر ومااامته خررجوا وانقضى الليل بين دمووع مقهووره على قلب مكسوور وبين واحد من الشررب ما شاافش قدااامه فكييف سيجتمع النووور مع الظلاااام
……………………..
في الصباااح
فااق بدرران بدرري ولبس وخرج يقااابل بدرر
وراح الكافيه كان بدر بانتظاااره
بدرران :صباااح الخييير
بدر :صباااح النوور
بدرران ندده للناادل وطلب 2 قهوووه
بدر :مش هتفطر
بدران :مليش نفس اتكللم ايه الي عنددك
بدر :سبب رفضك لنسر
بدران رفع حاااجبه :بذمتك ابنك حد يأمن يديه بنته ده الانتحااار بحد ذاااته ابنك اخلاقه زفت يا بدر وكل يووم مع واحده وبنتي نظيفه قوووي مش عاايزه يأذيها
بدررر بغموووض :وانا عااايز بنتك بس عااايز بنتك تنظفه وتخررجه من الوووسخ الي بيعمله
بدران بغضب :وبنتي مش حقل تجاااارب يا بدر ولا هتكوون لعبه يا تصيب يا تخيييب
بدر بهدوء :طيب اهدى واسمعني كووويس قوووي
………………………..
بدران بغضب :انت بتقوووول ايه
بدر بتأثر كمل كلامه :قووولت ايه
بدرران بتووهان :مش عاااارف مش عاااارف
بدر :الحل بين ايديك
بدرران شرررد مش،عاااارف يعمل ايه وازاي هيجبررها تتجووزه وهو نفسه مش مقتنع بالمووضووع
بدران :وابنك
بدر :ماااله
بدران :ابنك نفسه راافض الجوواز
بدر :ملكش،دعووه فيه انا هعررف اتصررف معاااه
بدران :انا مووافق لكن بشرررط
بدرر:الي عاايزه هيكوون
بدران :حفضا لكررامة قمر نسر هو الي هيجي ويقنع قمر بالجوواز منه ازاااي ما اعرررفش
بدر :اعتبرره حصل
بدران وهو قاااايم :اشووفكم المسا سلام
بدر :ربنا معاااااك
………………………………….
عند نسسسر
فاااق الصبح كااانت دماااغه هتتفجر من الصداااع
خبطت عليه الخااادمه
نسسر :ادخل
الخادمه :نسر بيه بدر بيه بيقوولك انززل للفطاار
نسر :شووويه وناازل
قاام نسر خد شاااور ولبس بيجااامه ونززل
نسسر وهو حاطط ايده علئ دمااغه :صبااح الخييير
الجميع :صبااح النوور
ميس بقلق :في ايه مااالك يا حبيبي
نسسر بتعب :صدااع جااامد جدا
بدر ببرود :من الزفت الي بتطفحه
نسر طنشه :ماااما خلي حد يعملي قهوووه ويجيبلي مسكن
بدرر :حضروا روحكوا النهاارده بالليل هنرووح نطلب ايد قمر لنسر
ميس :وبعدين يا بدر الولاد مش عااايزين بعض
بدر بغضب :وانا قووولت هيتجووزوا عااايز اشووف كلمة مين الي هتمشي
نسر :اختتارلي اي حد غييير البنت دي وانا هتجووزها
بدر :وانا قوولت قمر وهترروح النهااارده وباااي طرريقه هتقنعها تتجوووزك فااهم ومش،عااايز كتر كلام
نسسسر :انت حر لكن بعد الجوواز ما حدش يلوومني بالي هعمله لا انا بطيقها ولا هي بطيقني وهتكوون جووازة اهاالي بس غير كده ما حدش يطلب مني اكتر من كده
بدر طنش،كلامه وما يعررفش انه بكده بيغلط قووي :هتقنعها تتجووزك
ريم بغييظ :ايه هيبووس رجلها يعني
بدر بص لصقر بغضب
صقر اتنهد :ما تحشرريش نفسك يا ريم وقوومي اجهززي هنرووح للدكتور
ميس :ليه
صقر :في احتمااال ان ريم حااامل
بدر :طيب ده خبر حلووو يا رب وبص حواليه امااال لانا فين
ميس 😏:خررجت من شوويه راحت لقمر
بدر قااام :السااعه تمنيه كله يكوون جااهز
نسر بعد ما طلع والده بتحذيرر :الجووازه دي غصب عني فااهمين يعني لو هووتكب جريمه محدش يلوومني
………………………….
في بيت بدرران
عدي بغضب :ايه الي بتقوووله ده يا بااابا مستحيل انا اكتتر واحد عاارف نسر ده حيووان على هيئة انسااان
بدرران قررب من قمر :هتووافقي على شااني وصدقيني لو حسيت انه في يووم بيضلمك مش هخليكي ثاانيه على ذمته
قمر بدمووع :باابا ارجووك
ابتساام :بدران انت كده بتبعتها للمووت برجليها ليه ايه الي يجبررنا
هنا خبط الباااب
راح عدي يفتح كااانت لاناا
تقاابلت عينيهم للحضه
لانا بااحراج وخجل :انا عااايزه قمر
عدي بقلها بغضب وخرررج وهي دخلت
لانا حست ان الووضع متووتر :في ايه
قمر جرريت على اووضتها ولانا حصلتها
وفضلت المشااحناات للمسا
………………………
عند صقر
خد ريم وراحوا الدكتوور
صقر :طمتي يا دكتوور
دكتوور :مفيش هو شووية ارهااق يممكن من ضغط،العمل
ريم بدمووع :يعني انا مش حاااامل
الدكتوور :للاسف مداام ريم الاباااضه نااازله عندك
صقر اتنهد بقااله خمس سنين بيستنى خبر حملها
خدها وفضلوا لاتنين سااكتين
…………………
في المسا
قمر لبست فستااان اسوود عليه حززام ابيض وحجاابها كاانت شبه الحووريه
لانا :قممر واللهي
قمر بدمووع :انا مش عاايزاه
لانا اتنهدت :اجيييد باابا وعمي ليهم حكمه قوويه من ده علئ شااان يصرووا الاصررار ده
هنا ضررب الجررس كااان بدر وعيلته
رحب فيهم بدران وابتسااام ودخلوا
بدر بابتسااامه :امااال عرووستنا فين
قمر دخلت بااحتررام وآثار الدمووع ظااهره للجنيع بعنيها :انا هنا يا عمي ازييك
بدر :الحمدلله يا بنتي
سلمت على ميس ببرود وقعدت
عدي ما كانش راضي عن الي بيحصل ده كله وعينين لانا مرراقبااه في كل حرركه بيعملها
بدر بص لنسسسر بغضب
نسرر اتنهد :عمي انا عااايز اكلم قمر على انفرراد
عدي بغضب :كلمها قدااامنا
نسسر بمسخرره :ايه ابو عيوون ملوونه بيغييير علئ اخته ولا ايه
عدي بغضب :اخرررس يا نسر لان الي بيحصل ده كله مش عاااجبني
بدرران بغضب :بس اخررسوا انتو لاتنين وبصرراخ قمر خددي عرريسك وخشي الصاالوون
قمر كااانت بتترعش رغم قووتها ودخلت ونسسسر حصلها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسر القمر)