روايات

رواية ندم صعيدي الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية ندم صعيدي الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية ندم صعيدي الجزء الأول

رواية ندم صعيدي البارت الأول

ندم صعيدي
ندم صعيدي

رواية ندم صعيدي الحلقة الأولى

عائله الجارحى :
الحج مدحت الجارحى : يمتلك أكبر مصانع للغزل و النسيج فى مصر و الشرق الأوسط من أكبر رجال الصعيد كان قاسى و متحكم و طماع و لكن بعد ما حدث لحفيدته بسببه أصبح طيب و حنون (بس كلنا عارفين ان الطبع غلاب وأنه أوقات كتير بيرجع لشخصيته ديه) ارمل و يمتلك ابن و ابنه.
❤️
❤️
❤️
أبناء الحج مدحت الجارحى :
سالم : الابن الوحيد لمدحت بعد أن توفت اخته يهتم بمصانع العائله مع والده
متزوج من عبله وهي امرأه طيبه ذو قلب نقى تحب زوجها و ابنتها و تعشق ابنها وتساعده فى جميع الأوقات حتى عندما يكون مخطئ.
❤️
❤️
❤️
ورده : امرأه قويه و طموحه و لكن فى نفس الوقت حنونه ألتحقت بكليه التجاره بعد إقناع طويل لوالدها و تزوجت من سليم زميلها الذى لم يوافق عليه والدها الا بعد عنان طويييل تمتلك ابنه واحده سلمى .
❤️
❤️
❤️
أحفاد الجارحى :
عيسى سالم الجارحى : ٢٨ سنه شخص مستفز و مغرور من الدرجه الاولى لا يهتم بمشاعر الآخرين بارد آهم ما لديه حياته و اى شئ آخر لا يهم و هنتعرف عليه اكتر فى الروايه.
❤️
❤️
❤️
إيمان سالم الجارحى:
الابنه الثانيه لسالم فتاه لطيفه و هادئه و متدينه و مججبه تخرجت من كليه الطب تعرفت على سمير الملقب بسام و هو يكون ابن عم سلمى
نشأت بينهم قصه حب طويله و ستنتهى بالزواج قريباََ.
💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞
عائله الفقى :
سليم الفقى : رجل ناجح وسيم و غنى ؛ تزوج من ورده بعد أن اقنع والدها بصعوبه بسبب اختلاف تقاليدهم.
مات بعد أن ماتت زوجته و حبيبه عمره بأيام قليله بسبب ازمه قلبيه فهو لم يتحمل فراقها ورث عن أباه شركات سياحه فى مصر و اسبانيا هو و أخاه وتولى هو فرع مصر حتى يكون بجانب اهل زوجته .
💜
💜
💜
بهجت الفقى : اخو سليم رجل أعمال ناجح تولى الشركات التى بأسبانيا و تزوج من فيكتوريا امرأه اسبانيه طيبه جداََ و أسلمت بعد أن تزوجت منه و انجبوا اربع اولاد.
💜
💜
💜
تعريف بسيط عنهم :
محمود الابن الأول : متزوج و لديه طفلان صبى وفتاه يعيش بعيد عن العائله بسبب ظروف سنتعرف عليها فى الروايه.
💜
💜
سمير ويلقبونه ب (سام) الابن الثانى : شاب ناجح ومجتهد لديه جميع المواصفات التى تريدها اى فتاه فى فتى أحلامها احب إيمان الجارحى و زواجه منها اقترب اخيراََ.
💜
💜
الابن الثالث مجهول هنكتشف شخصيته مع بعض.
💜
💜
تيسير الابن الرابع : شاب مرح وناجح وذكى احب اخت صديقه فخطبها وينتظرها أن تنتهى من جامعتها حتى يتزوجوا.
💜
💜
سلمى الفقى: ٢٢ سنه فتاه مرحه مشاكسه لا تهدأ ابدا ابدا تحب المزاح و قصف الجبهات لم يكسرها الزمن كما توقع الكثيرين ؛ شخصيتها قويه و هى كما يقول الكثير عليها دلوعه رجال الفقى فهى الفتاه الوحيده في تلك العائله فيهتم بها جميع اولاد عمها و عمها كثيراً و هنشوف أسرارها ايه لما ندخل الروايه. عوده وصدمه
❤️ بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
💙
💙
💜صلى على أشرف الخلق سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين💜
💚
💚
💚
💚
كان يجلس بمكان يعج بالضوضاء و الموسيقى العاليه التى تحمل كلمات غير لائقه و كان يرقص أمامه الكثير من الأشخاص الثميلين ( سكرانين ) و بجانبه صديقه الوحيد منذ ٧ سنوات و حامل أسراره و سنده وقت المصاعب.
لؤى : ايوه برضو انا مفهمتش انت ناوى على ايه دلوقتى يعنى انت كده هتروح الفرح و لا لأ و لو انت رايح احنا رايحين معاك ليه.
عيسى بسخريه : أكيد يعنى يا لؤى مش هسيب اختى يوم فرحها عشان اتجاهل واحده ملهاش لازمه ده أولاً ؛ ثانياً هخدكم معايا ليه عشان عايزك تشوف ست سلمى هانم عامله ازاى وان انا صح انى مش طايقها وعايز أطلقها و عشان تقنع ابويا معايا اللى قاعد يقولى معندناش طلاق .
لؤى ببعض من الحده : عايز تطلقها؟! انت مجنون يا أبنى انت آخر مره شفتها كانت من ٧ سنين تقريباً و البت كان عندها وقتها ١٥ أو ١٦ سنه يعنى عيله صغيره و انت عمال تحلل شخصيتها على مزاجك و تقولى هتلاقيها جاهله و وحشه و تلاقيها شبه امينه بتاعت سى السيد انت متخلف يا ابنى اكيد اتغيرت يعنى و شكلها اتغير و جسمها اتغير و تفكيرها اتغير.
عيسى و قد بدأت تظهر عليه حاله السكر : ششششش اسكت انت خالص انا عارف انا بقولك ايه و هتشوف بكره لما نروحلها هتبقى عامله ازاى و رهان أن انت اللى هتقولى طلقها.
تنهد لؤى بقله حيله ثم قال بإستسلام لأنه يعلم مدى عناد صديقه : استغفر الله العلى العظيم ماشى يا عيسى براحتك بس انت دلوقتى رايح فرح اختك ايه اللى يخليك تاخد كارولين معاك ولا هو انت واخدها عشان تثبتلهم هناك أن اختيارك احسن وان انت قابلت هنا اللى احسن من سلمى.
وقف عيسى وبدأ يترنح وهو يتحدث بصوت غريب بسبب ثمالته : بالظبط كده انا عايز اوريهم أن كارولين فعلا اللى تستحق تبقى حرم رجل الأعمال الكبير المشهور عيسى الجارحى صاحب شركه من أكبر شركات الاستيراد والتصدير فى امريكا.
لؤى بهدوء : تمام يا صاحبى انا هسيبك و بينا الايام ؛ بس قولى صحيح ايه اللى خلى الفرح فى إسبانيا هو مش انت من الصعيد.
عيسى بعدم اهتمام : اه من الصعيد بس اختى هتتجوز ابن عم الزفته مراتى و هو اصلا مولود فى إسبانيا بس ابوه مصرى وكده فالفرح هيتعمل عندهم.
وقف لؤى من مكانه ونظر حوله بأشمئزاز فهو يكره تلك الأماكن المحرمه فى دينه و لكن لا يقدر على ترك صديقه العنيد بمفرده اقترب من عيسى و ساعده على الوقوف ثم مشى به إتجاه الخارج و ساعده فى ركوب السياره و كان عيسى بدأ فى النوم بالفعل فقال لؤى داخله بنبره متألمه.
: هتندم يا صاحبى فى وقت مينفعش فيه الندم.
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
بينما فى مكان آخر أسبانيا :
كان يقف فى المطار لاستقبال زوجته المستقبليه و أهلها و كان يتشوق لرؤيتها كثيراََ فهى لا توافق على إرسال صور لها بالرغم من أنها خطيبته منذ أن كانت بسنتها الثالثه بالجامعه و هو بالفعل انتظرها كثيراً جدآ لتنتهي من دراستها و بينما هو يتذكر الماضى وجد العائله بأكملها تخرج من باب المطار و تتجه نحوه بالفعل فذهب مسرعاً لهم.
الحج مدحت بأستغراب : ليه بس يا سمير يا ابنى تعبت حالك أكده ما كنت بعت اى سواج (سواق ) ياجى (يجى) ياخدنا و خلاص.
سمير : و لا تعب ولا حاجه يا جدو.
و اكمل و هو ينظر إتجاه إيمان نظرات تكاد تفيض من الحب و الحنان : و كمان لو متعبتش عشانكوا يعنى هتعب عشان مين.
فضربه سالم على كتفه بمرح وقال له
: طب يلا يا عم النحنوح عايزين ننام يلا ههههه.
ركبوا السياره و ذهبوا فى إتجاه قصر عائله الفقى.
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
فى نهار يوم جديد :
استيقظ عيسى ومعه لؤى ومروا على كارولين لاخذها من منزلها تحت اعتراض لؤى و استيائه فهو لا يحب هذه الفتاه ولديه احساس قوى انها لئيمه وخبيثه (حربايه يعنى) و بعدها ذهبوا إلى المطار و بعدها وصلوا إلى إسبانيا خلال ساعات و وجدوا سائق يحمل لوحه عليها اسم عيسى فركبوا معه و كم تفاجأ عيسى من جمال السياره فهى يبان عليها كم انها باهظه الثمن و بعد مرور النصف ساعه وصلوا إلى قصر عائلة الفقى و كانت صدمه لهم جميعاً فكان القصر فى قمه الجمال والفخامه.
فنظر عيسى إلى لؤى وقال بنبره ساخره : مش لو كان الراجل ده عنده بنت كنت اتجوزتها بدل جعفر اللى معايا هههه.
فنظر له لؤى بحسره فقد تعب من إقناعه أن الحكم على الشخص دون العيش معه خاطئ ولكن صديقه عنيد ولا يستمع له.
دخلوا إلى القصر المزين بعنايه فقد رفضت إيمان أن يكون فى مكان كبير فهى بسيطه للغايه و لا تحب الشكليات.
استقبلهم بهجت عم سلمى بهدوء وابتسامه بسيطه رسمت على وجه الوسيم فأستغرب عيسى من هذا الشئ فكان يتوقع أن يلومه بهجت على ما فعله بأبنه أخيه أو على الأقل يعامله بجفاء وقسوه.
دخل اللى الصالون الكبير الذى يجتمع فيه الجميع فتوجهت أنظار الجميع له
منها عتاب غضب خيبه امل حزن سخريه لم يسلم عليه أحد من عائلته حتى والدته رأى دموعها التى تحاول اخفائها و لكنها فشلت
فلم يهتم بأحد و دخل بخطوات واثقه و جلس على أقرب كرسى فارغ و بجانبه كارولين فأحس لؤى بالاحراج فحمحم بخفه و قال بمرح مصطنع : انا لؤى صاحب تلاجه باشا اللى هناك ده فرحب به الجميع بهدوء فذهب بهدوء و جلس بجانب عيسى من الناحيه الأخرى وهو يرمقه بنظرات عتاب وغضب.
مر بعض الوقت ببطئ و أصبح الجو مشحون بالتوتر وكان عيسى يبحث بعينه عنها و عندما لم يجدها فشرع يفكر أين هى؟!
و لما ليست موجوده؟!
و لكن لم يدم تفكيره فقد سمعوا صراخ عالي و صوت أقدام تأتى ناحيتهم سريعاً.
فدخل طفل يبان عليه من شكله وملابسه انه فى العاشره من عمره كان يجرى بسرعه و احتمى خلف بهجت وكان يبان على وجهه الهلع.
وقال وهو يلهث : الحقنى يا بهجت الست ديه مجنونه و عايزه تقتلنى.
لا يعرف عيسى لما ابتسم تلقائياً عندما رأى هذا الولد الذى خطف أنظار الجميع بجماله ولطافته وكم كان برئ بتلك العيون الزرقاء.
ولكن قطع نظراته و ابتسامته هذا الملاك الصغير الذى دخل عليهم بغضب كبير
نظر جيداََ فرأى أجمل منظر بحياته فكانت تلك الملاك تلهث من جريها و كان شعرها الطويل يغطى نصف وجهها و كانت تضع يدها على خصرها و لا ينكر انها كانت ايه من الجمال.
لؤى بنبره هامسه : مين المزه ديه يا عيسى مقولتليش ان عندك مزز فى عيلتك يعنى.
عيسى وقد شعر بقليل من الغضب الذي لا يعلم سببه : معرفش مين ديه بس اكيد مش من عندنا ممكن تبقى قريبه سمير ولا حاجه.
قطع كلامهم بهجت و هو يقول للذى يحتمى خلفه بهدوء : عملتلها ايه يا سليم عشان تتحول كده.
توجهت الأنظار إلى تلك الملاك الذى يتحدث بنبره غاضبه طفوليه : يارب مش كان احسنلى اربى دكر بط و كانوا كبروا و كلتهم احسن من القرف اللى انا فيه ده.
بهجت بهدوء : سليم مش قولتلك مضايقش امك وانتى يا سلمى أهدى كده عندنا ضيوف مهمين مينفعش شغل العيال بتاعكم ده.
انتفض عيسى من مكانه و قال بصوت عالي دون تفكير وهو ينظر للولد الصغير بصدمه : أمك…… ثم نظر للتى يدعوها بالملاك: سلمى…………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ندم صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى