رواية ندم بعد فوات الاوان الفصل الرابع 4 بقلم يارا علاء
رواية ندم بعد فوات الاوان الجزء الرابع
رواية ندم بعد فوات الاوان البارت الرابع
رواية ندم بعد فوات الاوان الحلقة الرابعة
.(في شقة فريده)
نسرين خبطت وفريده فتحت وقالت :في اي يا بت انتي في حد يجي في الوقت ده
نسرين بخوف:يزن هو ال قالي انزل اعمل الشقه وأحضر الاكل.
فريده بقرف:طب خشي .
نسرين دخلت وفريده قالت:غسلي ايدك كويس قبل ما تبداي بأي حاجة وبعدين حضري الاكل عندك فراخ في الفريزر طلعيه وشوفي هتطبخي جنبها اي بس نوعي في الاكل فاهمه
نسرين هزت راسها بي ماشي ودخلت المطبخ وفريده دخلت تنام أما نسرين بدأت تنضف المطبخ ال كان مكركب وفيه مواعين كتير وبعد ساعه خلصت وكانت طلعت ال هتعمله وحطته يفك وراحت تنضف الصالون وباقي الاوض وبعدين قعدة ترتاح وكانت الساعه ٩ الصبح وكانت فريده صحيت وخرجت من اوضتها ولاقتها قاعده ف قالت بزعيق: انتي اي ال مقعدك كده.
نسرين بخوف:انا قعدة ارتاح شويه بس والله انا خلصت كل حاجه.
فريده بقرف:ماشي حضري فطار عشان يزن هينزل يفطر
نسرين بتعب :حاضر .
ودخلت تحضر فطار ويزن بعد شويه نزل وهي خلصت وخرجت من المطبخ وهي شايله فطار وحطته قدامهم.
فريده: ادخلي اعملي بق الاكل لأنهم هيجوا الضهر.
نسرين هزت راسها ودخلت تعمل اكل وكانت حاسه بوجع في ضهرها من نومة الارض وكانت دايخه بس استحملت عشان تخلص وعلي الشهر كانت خلصت كل حاجه وكان يزن راح يجيب خالته وبنتها.
نسرين:انا طالعه اغير يا ماما.
فريده بقرف:ماما اي انا مش يشرفني تكوني بنتي واطلعي البسي اي حاجه وانزلي بدل ريحتك ال تقرف دي.
نسرين هزت راسها بحزن وطلعت تغير وبعد وقت نزلت وفريده خلتها تستني في المطبخ
(بعد ساعه)
يزن دخل وهو شايل شنط وكانت حالتها وراه وبنت خالته.
فريده سلمت عليهم وبعدين قعدوا مع بعض وفضلوا يكلموا شويه وروفيده كانت قاعده جنب يزن ولازقه فيه وهو كان مضايق شويه وفريده قامت نادت لي نسرين عشان تحط الاكل ونسرين خرجت وهي سائله الاكل وحطته علي السفره وكلهم قاموا وقعدوا وروفيده لما ضاقت الاكل زعقت وقالت مين ال عمل الاكل ال يقرف ده اكيد الحيوانه ال جوا.
فريده بغضب:نسرين تعالي هنا.
نسرين جات بخوف وبصلتهم وقالت :في اي.
روفيده مسكت طبق السوريه ال كان علي السفره ورماه علي وقالت انتي ال عملته الاكل ده يا مقرفه.
نسرين صرخت بوجع:اه
يزن قام بسرعه وجري علي نسرين وقال:انتي كويسه.
نسرين بدموع:ايدي بتوجعني.
يزن:طب اهدي تعالي نحطها تحت المايه.
روفيده راحت عندهم وزقت نسرين بغضب وقالت:انت ازاي تمسكها بشكل ده وبعدين ما تتحرق انت ناسي انها بنت بواب ومتلقش بمقامك.
يزن بزعيق:روفيده احترمي نفسك .
فريده بغضب:انت بتزعقلها لي ما الحيوانيه دي هي ال غلطانه .
ام روفيده:بظبط لي بق بتزعق لبنتي.
يزن :لأنها غلطانه الاكل مكانش فيه حاجه هي ازاي ترميه عليها.
روفيده بغرور:انا اعمل ال انا عاوزه وانتي يا زفته انتي امشي.
نسرين بصت ليزن بكسره ومشيت من قدامهم ودخلت المطبخ وهي بتعيط .
يزن بصلهم بغضب وكان هيروح وراها بس فريده قالت:يزن انت ناسي انها خدامه.
يزن مردش وكان هيدخل بس فريده قالت:وأقسم بالله يا يزن لو دخلت جوه تنسي اني امك وهمشي واسيبلك البيت.
يزن بصلها بعتاب وخرج من البيت وروفيده قتات بحزن مصطنع:يرضيكي كده يا خالتوا بق انا غلطانه عشان رميت علي الشوربه .
فريده:لا يا حببتي مغلطيش وهي حسابها معايا بعدين بس اصبري بس وانا هوريها
روفيده:تمام يا خالتوا انا راحه اقابل صحبتي.
ام روفيده:ماشي يا حببتي خلي بالك من نفسك.
روفيده:ماشي يا ماما.(وخرجت اما فريده دخلت وشدت نسرين من شعرها وضربتها قلم وقالت:بعد كده اي حاجه بنت اختي تقولها تتعمل فاهمه.
نسرين بدموع ووجع :حاضر
ام روفيده:خلاص شبيها تعالي نخرج نعمل شوبينج .
فريده:تمام يلا:وخرجوا هما الاتنين يعملوا شوبينج ونسرين اول ما خرجوا انهارت وفضلت تصرخ بوجع وانهيار وتقول بصريخ:ارحمني يارب ارحمني معنتش قادره استحمل اكتر من كد.(قالت كده وحطت راسها ما بين ايديها .
(بعد مرور شهرين)
نسرين كانت دائما عايشه في ذل وهانه من فريده وروفيده وامها ويزن مكنش بيدخل كان بيتفرج وهو ساكت المهم في يوم كانوا قاعدين علي السفره وفريده اتكلمت وقالت:انا حددت فرحك انت وروفيده بس لازم تخرجوا سوا عشان تنقوا البدله والفستان.
روفيده قامت بفرحه وحضنت فريده وقالت:بحد يا خالتوا ميرسي .
يزن بغضب:ميرسي اي وزفت اي محدش قالي لي ولا انتم بتحددوا وخلاص
فريده قامت وقالت:تعالي يا يزن عاوزاك في كلمه
يزن قام بغضب وراح معاها وقال:اي ال قولتيه ده .
فريده ببرود:قولت اي.
يزن:يعني انتي مش عارفه قولتي اي هو انتي هتجوزبني علي مزاجك انا مجوز لي اجوز تاني.
فريده:لا دي مش جوازه ده انتقام وبعدين انا هجوزك روفيده ال كل شباب العالم بيتمنوها دي من نفس مستواك وتعليمك مش بنت بواب.
يزن :حتي لو مش موافق.
فريده:براحتك يبقي انسي اني امك وانتي ابني وانا هروح مع اختي وبنتها ومش هتوف وشي تاني.
يزن بعتاب وضيق:هو كل حاجه لا انت ابني ولا اعرفك انتي لي بتعملي كده .
فريده:ده ال عندي يا يزن ياتوافق يا ترفض.
يزن بحزن:موافق.
فريده بفرحه:ايوا كده ده ابني ال اعرفه يلا بق كل وخد روفيده وروحوا اشتروا لوازم الفرح ماشي.
يزن بحزن:ماشي
فريده خرجت وقالت:يلا كملي اكلك يا روفيده عشان هتروحي انتي ويزن تشتروا لوازم الفرح
روفيده بفرحه:حاضر يا خالتوا.
يزن جه وقعد ومكنش بيتكلم .
(في المطبخ)
نسرين كانت سمعت كل حاجه ودموعها نزلت بوجع وكانت كاتمه شهقاتها وقالت بوجع:……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ندم بعد فوات الاوان)