رواية ندم بعد فوات الاوان الفصل الأول 1 بقلم يارا علاء
رواية ندم بعد فوات الاوان الجزء الأول
رواية ندم بعد فوات الاوان البارت الأول
رواية ندم بعد فوات الاوان الحلقة الأولى
ادخلي يا عروسه برجلك اليمين.
دخلت وهي ماسكه فستانها وباين علي وشها الفرحه وكانت مكسوفه اما هو بصلها ببرود وقال ادخلي غيري يلا.
ردت بكسوف:حاضر(وراحت ناحيت الاوضه عشان تغير وهو راح يقعد علي الكرسي ورجع رأسه لورا بعد وقت هي طلعت وكانت لابسه إسدال وقالت:انا خلصت.
فتح عينه وبصلها من فوق لي تحت وقال بسخريه:لي لابسه إسدال هو اهلك مقلوش ليكي ولا اي يا نسرين.
نسرين بكسوف:لا قالوا بس انا لابسه الاسدال عشان نصلي انا وانت مش المفروض المتجوزبن يعملوا كد .
رد بسخريه:متجوزين هو في واحد يجوز خدامه برده .
نسرين بصدمه:خدامه اي يا يزن .
يزن بقرف:اي اتصدمتي عشان قولتك علي مقامك الحقيقي ولا انتي نسيتي انك بنت بواب وبتمسحي سلالم عارفه لولا أني غلطت مكنتش اجوزتك لأن أخلاقي متسمحش بكده.
نسرين دموعها نزلت وقالت بكسره:بس انا اي ذنبي تعمل كده انا كنت مفكراك بتحبني.
يزن بتكبر:انا احبك انتي لي من قلة البنات ولا من حلاوتك وسواد عيونك يا بنت البواب .
نسرين:بدال انا بنت بواب طلقني ومش مهم الناس تكلم عليا انا مش عاوزه اعيش معاك.
يزن ببرود:لا اطلقك اي ده انا دافع قد كده فيكي وجايبك خدامه ليا ولامي ومراتي الجديده.
نسرين بدموع وصدمه:مراتك اي امال انا اي.
يزن بقرف:ما انت قولتك انك خدامه مش اكتر انتي جايه تخدمينا اممم وهتنامي في المطبخ وهيكون ليكي اوضة خدم يا بنت البواب والله ابوكي كنت مفكره راجل محترم بس طلع واطي .
نسرين بغضب وصوت عالي.: احترم نفسك اياك ثم اياك تكلم عن بابا كده انت فاهم
زين قرب منها وضربها قلم وشدها من شعرها وهي صرخت وهو قال بتحذير:صوتك يوطي وانتي بتكلمي معايا فاهمه انتي لسه مشوفتيش وشي التاني ف اتقي شري الحليم إذا غضب .)قال كده وزقها جامد وهي وقعت ودموعها كانت بتنزل بغزاره.
الباب خبط ويزن بصلها بقرف وراح يفتح لاقها أمه قال:اتفضلي يا امي.
أمه واسمها فريده دخلت وبصت لاقت نسرين علي الارض ف قالت بسخريه:مين بس عمل فيكي كده يا عروسه.
نسرين بدموع:ابنك ال عمل فيا كده.
فريده بشهقه مصطنعه:اخص عليك يا يزن انا علمتك تعمل كده وبعدين اي ال عملته ده المفروض كنت كسرتها وربتها مش تزقها وخلاص.
نسرين بصتلها وهي مصدومه منها هي كمان ويزن ابتسم بخبث:معاكي حق لازم اكسرها اتفضلي انتي وانا هعمل معاها الواجب.
فريده ضحكت بشماته وقالت:ماشي يلا اسيبكم انا .(قالت كده وخرجت من باب الشقه انا يزن بص لي نسرين ال مكانتش فاهمه كلامه .
يزن قرب منها وقال:يلا يا عروسه بق لازم اتاكد ولا انتي اي رايك.
نسرين بعدم فهم:تتأكد من اي.
يزن بصلها بخبث وقال:هتعرفي متستعجليش علي زرقك يا عروسه .(خلص كلامه وحط ايده علي رقبتها وضغطت علي منطقه في رقبتها خلاها يعني عليها وشالها ودخل بيها الاوضه )
بعد وقت يزن قام وهو مصدوم وراح حاب مائه ورماها عليها وهي صحيت مفزوعه وقالت بخوف:اي في اي.
يزن ضربها قلم وقال:في اي يا حيوانه بق انا يضحك عليا يا حيوانه يا زباله انا اخد حاجه مستعمله بق يزن الجابري ياخد حاجه مستعمله اقسم بالله ما هسيبك وابوكي جاي في الطريق يشوف بنته الشريفه.
نسرين بصتله بصدمه وبصت لنفسها وشدت الملايه عليها وقالت بخوف وانيهار:لا بلاش ارجوك متقولش لبابا خليه يمشي لو جه انت فاهمه غلط حتي خدتي للدكتوره والله محدش لمسني.
يزن مردش وراح يفتح الباب لي ابو نسرين ال كان بيخبط جامد ويزعق واول ما يزن فتح ابو نسرين زقه وقال:هي فين قلية الادب ال جابت لينا العار.
نسرين سمعت صوته انكمشت في نفسها وصوت شهقتها طلعت وأبوها دخلها وهي أول ما شافته قالت برعب:والله ما عملت حاجه يا بابا والله ما حد قرب مني .
ابوها مردش وجري عليها ونزل ليها ضرب وهي بتصرخ وتحاول تبررله بس هو مكنش راضي يسمعها ويزن كان بيبص عليها بصمت وبيفتكر ساعت لما خدها الاوضه
_____
(تعريف الشخصيات)
يزن الجابري شاب وسيم وطويل ابوه متوفي عنده ٢٩ سنه وهو مهندس)
نسرين حامد فتاه جميله طولها متوسط مرحه وطيبه امها متوفيه عندها٢٢ سنه دبلوم ومكملتش تعليمها.
فريده والدة يزن متكبره ومغروره مبتحبش غير نفسها عندها٤٥ سنه .
روفيده المحمدي فتاه عاديه غير محجبه طويله ومتكبره ومغروره عندها٢٥ وهي عارضة أزياء.
(فلاش باك)
يزن دخل بيها الاوضه وحطها علي السرير وقرب منها وبعد وقت بعد عنها ونزل ينادي لامه.
يزن:يلا يا ماما تعالي انا خلصت.فريده:ماشي يلا.(وطلعوا الشقه ولما دخلوا فريده بصت علي نسرين ال كانت شبه عريانه وقالت بسخريه:هي طلعت بصمت.
يزن بضيق:مش وقته يا امي بسرعه قبل ما تفوق.
فريده:ماشي شيلها وانا صغير النلايه وأحط واحده شبها .
يزن راح شالها وفريده شالت الملايه وغيرتها وبعدين قالت:انا خلصت اتصل بابوها يلا بس انت عارف هتقوله اي.
يزن :اه عارف .
فريده :ماش انا نازله (هي نزلت ويزن اتصل بابو نسرين وقاله أنه نسرين مش بنت وزود حاجات من عنده)
(باك)
يزن فاق من شروده علي صوت نسرين ال كان صوتها شبه موجود بس كان قرب يغمي عليها من كتر الضرب راح هو بعد ابوها وقال:كفايه اقدر تمشي.
ابوها بجنون وعصبيه:…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ندم بعد فوات الاوان)