روايات

رواية تزوجني كبير البلد الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية تزوجني كبير البلد الفصل الثاني 2 بقلم هويدا زغلول

رواية تزوجني كبير البلد الجزء الثاني

رواية تزوجني كبير البلد البارت الثاني

رواية تزوجني كبير البلد الحلقة الثانية

جلال

هو حضرتك بتقول اي والله انا ما عملت حاجه ده هو اللي حرق اراضي

الظابط

اخرس قطع لسانك الراجل سلطان بيه يعمل

فيك انت كده وادي قضيه تانيه بتتبلي علي

الراجل الطيب

جلال

هو فيه اي بالظبط الراجل ده مالو الكل

بيخاف منه ليه كده ، وفي الوقت ده دخل

عتمان

عتمان

حقك عليا يا حضرت الظابط والله هو مكنش

قصدو يسرق خالص ده كان داخل الفيلا

عايز سلطان بيه والناس افتكرته حرامي

جلال

انت بتقول اي أنت كمان يا عمي هو أنا روحت

لحد ، وعمي جه وقف جمبي وقال

عتمان

اسكت خالص مش عايز اسمع صوتك وفي

الوقت ده دخل سلطان وقال

سلطان

السلام عليكم ياحضرت الظابط والله

كويس انكم قبضوا عليه قبل مايرجع مصر

الظابط

حضرتك هنا يا سلطان بيه أنا كنت ناوي

اجيبه واجي ليك لحد فيلتك علشان نخلص

المحضر

سلطان

لا ملوش لزوم إنا جيت لجل عيون عتمان

هو برضه من بلدنا وانا مقدرش ازعله

حتي لو ابن اخو غلط

عتمان

ربنا يبارك في عمرك يا سلطان بيه

سلطان

معلش يا حضرت الظابط ممكن تسبني اتكلم

معاه شويه. ، وبعدها خرج الظابط وسلطان فال

انا اقدر احبسك هنا طول عمرك بس مش هعمل

كده علشان عتمان

جلال

وانا مش هبيع ارضي ليك مهما حصل أنت

فاهم ولا لا

سلطان

ومين قالك أن عايز ارضك أنا عايز خطيبتك

والفرح هيكون الخميس الجاي

جلال

انت اتجننت صح وربنا ما هسيبك وبعدها

قرب علي سلطان وكان هيضربه والظابط

دخل

الظابط

اقبضوا عليه ، وفعلا قبضوا عليه

وبعدها جه عتمان الدار

سنيه

اي يا عتمان امال جلال مجاش معاك ليه

انا قولت أنه مش قد سلطان محدش سمع

كلامي

عتمان

اخرسي يا وليه مش عايز اسمع صوتك خالص

سلطان مبقاش عايز الأرض

مشيره

انا مستعده ادفع ليه الفلوس اللي هو عايزها

بس جلال يخرج وانا هاخدو وامشي من هنا

خالص والله

عتمان

الموضوع بقي اكبر من كده سلطان عايزك انتي

يا مشيره عايز يتجوزك

سنيه

 الراجل ده اتجنن بصحيح ازاي يعني

يتجوزها

عتمان

والله هو ده شرطه علشان يخرج جلال

من الحبس وكمان لفق تهمه لجلال

أنه سرق فيلته والبلد كلتها هنا بتخاف

من سلطان وكده جلال مش هيشوف الشمش

تاني

سنيه

انتي السبب كنتي حطي لسانك في حنكك

وبلاش تتكلمي معاه عجبك كده دلوقتي

مشيره .

انا موافقه اتجوزو بس يخرج جلال الاول

من الحبس

سنيه

شوف البنيه بتقول اي وحب عمرك يا حبيبتي هتعملي فيه ايه

مشيره

ما انا قلت انا موافقه اتجوزه علشان جلال يخرج من السجن طالما انتم بتقولوا الراجل ده خطر جدا مش هيرضى يخرجه

سنيه

اسمعي يا بنت انتي ما فيش جواز سلطان ده اصلا مالهوش كلمه يعني ممكن بعد ما تتجوزيه ما يرضاش يخرج جلال

عتمان

اخلصي يا امراه انت مش عايزه اسمع صوتك وبعدين بص ليا وقالي هو انت بتتكليمي جد يا بنتي ممكن تتجوزي سلطان

مشيره

لو ده الحل علشان خاطر جلال يخرج من السجن انا هعمل كده

عتمان

وانا هخلي جلال يمشي من البلد هنا خالص ميجيش هنا ثاني وبعدها دخلت اوضتي

وسنيه قالت

سنيه

ايه يا راجل انت الكلام اللي انت بتقوله ده هو انت موافق ان البنت دي تتجوز سلطان كبير البلد

عتمان

مش مهم عندي تتجوزي ولا لا المهم ان الارض ما تروحيش مني اموت واعرف بس انتي عملت ايه وازاي سلطان قال إنه هو اللي حرق

الارض

سنيه

مالكش دعوه انت بس دي لما تبقى مرا ت كبير البلد هتاخذ حقها مننا علشان خاطر حبيبها سلطان

عتمان

بقول لك ايه انت عارفه سلطان اكثر مني لو قلنا لا هياخذها غصب عننا خليها بمزاجنا عشان يدينا الارض وكمان افرضي البنت شافته وقالتله ان هي موافقه هنقول احنا ساعتها ايه

سنيه

اه يا موري انا مش عارفه اللي حصل ده حصل ازاي يعني وهي كانت حبكت تخرج من الاوضه وسلطان هنا

عتمان

انا مش فارق معايا دلوقتي الا ان الارض خلاص بقيت بتاعتي انا وبقيت ملكي

سنيه

افرح بها يا اخويا اوع كده خليني ادخل انام

وبعدها دخلت نامت وتاني يوم راحت فيلا

سلطان وهو كان قاعد بياكل

سلطان

خير يا سنيه ايه اللي جابك هنا دلوقتي مش عايزين حد يشوفك داخله عندي

سنيه

هو ممكن اسالك انت ايه اللي انت عملته ده وازاي عايز تتجوز البنت دي يعني ما كنت تقدر تكسر عينه باي حاجه غير الجواز

سلطان

ومن قالك يا مراه انتي ان انا تجوزتها علشان اكسر عينه انا تجوزتها علشان جميله وانا عايزها تبقى مراتي ، وقربت عليه سنيه وقالت

سنيه

بس انا كده مش هعرف اجيلك الفيلا ثاني ما هي لو شافتني هنا هتروح تقول ل عتمان ان في حاجه بيني وبينك

سلطان

مين قالك يا مراه انتي ان هي لما تبقى مراتي انتي هتخشي الفيلا دي ثاني. ، وسعتها

اتعصبت وقالت

سنيه

لا يا سلطان مش على اخر الزمن تجي واحد زي دي وتخطفك مني انت مواعدني بالجواز ولا نسيت ، وسلطان قام وعينه كلها شر وقال

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني كبير البلد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى