روايات

رواية نجاح الفاشلين الفصل التاسع 9 بقلم رحاب القاضي

رواية نجاح الفاشلين الفصل التاسع 9 بقلم رحاب القاضي

رواية نجاح الفاشلين الجزء التاسع

رواية نجاح الفاشلين البارت التاسع

رواية نجاح الفاشلين الحلقة التاسعة

_نجاح الفاشلين..
الحلقه التاسعه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وكده نقول فريق عمار هو اللي كسب
والعقاب للفريق التاني هيكون عباره عن ان كل واحد فيكم هياكل معلقة قرفة
اسامه بجمود_
قرفة اي دي يا وليد هو الواحد طايق نفسة
وليد بهدوء_
العقاب عقاب يلاه
عمار بقرف_ قرفه ي مفتري
خالد بتنهيده _ فهمني بس قرفة ازاي يعم اعتبرنا مجنين وانت العاقل قرفة اي دي اللي هنحطها في بوقنا
وليد باستفزاز _
يلاه يا وحوش وروني همتكم
_بصولو بغيظ
ونفذوا العقاب وحط كل واحد فيهم معلقة القرفة في بوقه
_عمار متحملش وطلع يجري علي الحوض يغسل بوقه واسامه وخالد وراه
اسامه بغيظ_
وديني لما اخرج من هنا بس وهوريك النجوم في عز الشمس
_بصلة وليد باستفزاز وضغط علي ذر فوقع اسامه علي الارض بوجع
_قعد عمار جمب ناني وهو بيبرطم بكلام مش مفهوم.. فضحكت ناني علية
عمار بحده_
اضحكي يختي اضحكي اصبري بس اتجوزك وكل دا هيطلع عليكي
ناني بحب _
عموري مسحيل يزعلني منه صح
عمار بسخرية _.
عموري يا روح امك دا عموري دا هيوريكي السمش في عز الليل بسبب اللي بيحصله
كلهم ضحكوا عليه
خالد_
ناني تستاهل ي عموري فصبر ي حبيبي
عمار بغيظ_
عقبال ما تتجرجر زيي كده واشوفك بتبكي علي الاطلال
اسامه بابتسامه _
ربنا يهنيكم وبص لوليد ويهنيك وتلاقي اللي تلمك وترحمنا منك
وليد بتنهيده _
يارب يخويا دي ما راضية تبصلي حتي
عمار بانتباه_
اي ده الصنارة غمزت أخيراً
وليد بهدوء _
أخيراً بس حاسس بخوف مش عارف ليه حاسس بعد ما حبيتها تبعد او يحصل حاجه تبعدنا عن بعض خايف متكملش علي خير او ترفض حبي كل ما بشوف اللي حصلكم بخاف اتوجع
ناني بتفهم_
متقلقش سيبها علي ربنا وهتلاقي كل حاجه عدت وهتفرح بيها
وليد بهدوء _
يارب ي ناني انا قلبي مرعوب من فكرة انها ممكن متكونش ليا
عمار باهتمام_ انت قولتلها
_وليد حرك راسه برفض
خالد بجديه_
متتأخرش اكتر من كده ي صحبي بلاش تغلط غلطتي وتفضل خايف من الرفض
انا اتمني الزمن يرجع بيا تاني بس اللي حصل حصل المهم انك تقولها مهما كانت النتيجة انت نفسك هترتاح وقلبك هيهدا…….
وليد _
ان شاءالله هقولها ومهما تكون النتيجه فأنا راضي بيها وكمان مش هيأس هحاول تاني وتالت
_اسامه حس ان الكلام متوجه ليه او زي ما يكون ربنا بعتله اشاره بأنه مييأسش فبتسم براحه
وليد_
انا هسيبكم ترتاحوا شويه عشان التحدي الجاي
عمار بسخرية _
اصيل ي روح امك
وليد بغيظ _
اعمل فيك اي عشان لسانك دا يتعدل ي اخي الضرب مش بيحوء فيك
عمار بغرور
امال يعني العضلات دي منظر
وليد _
متستفزنيش بدل ما اخلي البيت الإلكتروني يطلعلك مصارع دلوقتي ويبهدل امك ونعرف ان كانت منظر او لا
_عمار بتحدي موافق
ناني بصدمه_ عمار انت بتقول اي
عمار بحب_
متقلقيش انا حابب ادرب شويه من يوم ما جيت هنا ملعبتش ملاكمه بجد وحابب العب
كلهم كانوا عرفين مهارة عمار في رياضة الملاكمة لأنه اخد المدلية الذهبية اكتر من مره ومتلقب بوحش الملاكمه
وليد كان فاهم ان ده اللي هيخلي عمار يخرج اللي جواه عشان كده حب انه يجيب سيرة الملاكمة وعمار يوافق بس لاخر لحظه خاف من رد فعل عمار خاف لا يإذي نفسة وكمان ناني بصتله برجاء عشان يتراجع عن الفكره
احم مش هينفع ي عموري
عمار بسخرية_
ليه ي خويا مش كنت عاوز تتاكد
وليد بابتسامه _
احنا هنتوه عنك ي وحش
الكل كان فاهم ليه وليد اتراجع عن قراره وكلهم كانوا حطين اديهم علي قلوبهم من الفكرة
وليد بغمزه_
هجبلك احسن لعبة بلاستيش برمجتها بنفسي وانت اول واحد هتلعبها وشوف هتاخد مين تاحدي
عمار ابتسم وبص لاسامه
هااا نرجع الايام دي
اسامه بضحكه _نرجعها
_قعدو هما الاتنين وبدأ التحدي بينهم
كان عمار بيلعب بمهاره عالية وكلهم كانوا مبهورين بيه
خلص اول شوط وخالد كان علية الدور وفعلا عمار خسرة
عمار لوليد ما تيجي ي وحش تجرب
وليد_
عرفين ي خويا انك انت اللي هتكسب
ضحك عمار وبغمزه لما تيجي المزه هبقي اخسر قصادك
وليد بضحكه_
قلبك كبير ي صحبي ومش عارف اودي افضالك فين
كلهم ضحكوا
عمار_
اللعبة جامده وهتكسر الدنيا لو نزلت
وليد _
كنت عاوز اخليك تجربها اول واحد عشان تعرف بس معزتك عندي
عمار بغمزه _اصيل ي وحش
…………..
_وليد طول عمره هاوي برمجه و شاطر في البرمجيات جدا وبسبب حبه سافر بره وكان من احسن المبرمجين اللي اتعرفوا في اروبا
وليد _
اللعبة متبرمجه علي احسن صوره وطريقه جديده. منزلتش السوق قبل كده
ولانك فاهم فيها اختارو انك انت اول نموذج يجربها ودا كملاكم مصري معروف
كان في الوقت دا عمار بيلاعب الذكاء الاصطناعي بكل طاقته وبعد فتره كبيره اوي انتهت بفوزه
‌_عمار كان بتنفس بصعوبة لأنه استغل طاقته كلها بس حاسس انه ارتاح هو كان عاوز يطلع الطاقة السلبية اللي جواه وكويس ان وليد فكر في الفكره دي
وليد بغيظ_
منك لله ي اخي د انت خليت الجاز مبقاش ينفع ولا اللعبة
عمار بهدوء _
مسمونيش وحش الملاكمة من فراغ ي روحي
وليد بابتسامه _
فاكر لما دخلنا الجامعة وجالنا شوية شباب من سنه تالته يتنمروا علينا
اسامه بضحك_
يااه الموقف ده كل ما بتفكره بموت علي نفسي ضحك
خالد بابتسامه _
يومها الواد باس كتف عمار وقاله احنا هنا تحت امرك لو احتجت حاجه اطلبنا بس
ملك باستغراب _
حصل اي احكولنا احنا مكناش معاكوا في اليوم ده
وليد بضحك
كنا قاعدين في البنش وعمار كان لابس كاب فتلم علي عمار شوية شباب من سنه تالتة واخدو الكاب من عليه عمار بصلهم بهدوء…وقالهم خيفواحد منهم قاله واحده صحبتي بتقول انك عكستها
اسامه بضحك_
و يعيني البنت كانت عاوز تتعرف عليه وهو سابها تتكلم ومشي
وليد دمع بضحك
فضلت فاتحه بوقها من الصدمة وقلتله بصوت عالي وحيات امي لربيك فبصلها عمار ببرود وقالها العبي بعيد ي شاطره… مفيش دقيقه ولقينا عشره دخلين علي عمار
خالد بضحكه _
اللي ضحكني يومها لما عمار قاله خليها بعدين اصلي مليش مزاج
فـ الواد قاله هخلي ليك مزاج ي روح امك وقبل ما يخلص الكلمة كان عمار لزقه في السبورة منزله طقم اسنانه
اصحابه انصدموا وهجموا كلهم علي عمار واحنا جرينا معاه وخلصنا عليهم فـ الواد من كتر خوفه راح باس كتف عمار وقاله احنا تحت امرك في اي حاجه لو احتجتنا اطلبنا بس
وليد بضحك ومن يومها كانوا كل ما يشوفوا عمار في مكان يرجعوا تاني
عمار بابتسامه _
كانت ايام جميلة اوي
اسامه _
كانت من اجمل الايام اللي اتمني تتعاد تاني عمري ما كنت اتوقع ان التخرج بالحواشة دي كنت كل اما احس بتعب او بملل افتكر الأيام دي او اجيب صورنا واتمني بس يوم منها وسبحان الله ربنا كان سامع لدعائي واجتمعنا تاني زي زمان
كلهم ابتسموا
وخالد فرح جدا بالتطور ده
وبنبرة خفيفة وبإذن الله مش هنتفرق تاني
بعدها كل واحد راح علي غرفته يرتاح وناني راحت لعمار الغرفة بتعته ومعاها تلج
عمار كان دخل ياخد شاور ولما خرج لقي ناني موجوده وبتنضف في الغرفة فقرب منها عمار من غير ما تاخد بالها وحضنها..
_عمار بحب ـ
بتعملي اي
_ناني بابتسامه لفت ليه ومسكت بإيده وقعدته علي السريروبهدوء ـ
حط التلج دا مكان الخبطه اللي اتخبطها لما وقعت من علي الكنيه عشان متورمش
عمار بحب اخده منها وحطه علي وشه وسحبها في حضنه وفتح الدرج اللي جمبه وسحب منه دفتر استغربته ناني.. ففتحه عمار فبتسمت ناني بدموع وضحكت وهي بتتفرج
كان الدفتر عباره عن رسومات كانوا بيفضلو يرسموها وقت المحضرات او تقوله حاجه فتكتبها وتديلة الدفتر وهو يرد او يرسملها اموجي مستفز
فضلت ناني تضحك هي وعمار وهما بيقرأو كلامهم
ــــــــــــــــــــــ
عند اسامه كان قاعد في غرفته وجايب صور سما وعمال يمشي ايده علي وشها بحب وبتنهيده حاره يارب يريح قلبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد فترة كان الكل اتجمع
وليد_
دلوقتي هقول التحدي وهيكون عباره عن انكم كلكم هتغموا عيونكم وفي تربيزه هتطلع في الوسط وهيكون عليها نوع من الأكل واللي هيقدر يخلص اكبر عدد من الأكل ويتحمل الطعم من غير ما يبصقه هيكسب
خالد باستغراب _
متهزرش ي وليد اكل اي ده
وليد بغمزه _
متقلقش ي خلوده هجبلكوا حاجه عاديه
_اتنهدوا كلهم وفعلا عموا عيونهم وبدأو في الأكل وكان عباره عن لمون
خالد اتنفض من طعمه وبصوت عالي منك لله منك لله
وعمار ضغط علي ايده عشان يتحمل
اما سما فكانت بتحب اكل الليمون وملك فضلت صبره عشان متخسرش
اسامه بحده _لا بقا انا مش قادر
خالد وعيونه مربوطة هو انت بيأكلوك اي
وليد _
محدش يقول نوع الأكل اللي بياكله
_اسامه انسحب وناني مقدرتش تكمل وخالد نفس الكلام
وليد بضحكه عاش ي سما
ضحكت سما وقلتله شكرا ي بيبي انا اصلا مدمنه
اسامه شال الربطه اللي علي عينه بغضب بتقوليله ي بيبي جتك بو انتي وهوا
سما معبرتوش وفضلت تاكل وهوا اتغاظ من معملتها ليه وبص علي الترابيزه بصدمه كانت كلها شرايح لمون
في الوقت ده وليد اتكلم
كده فريق عمار هو اللي كسب
كلهم فكوا الرباط اللي علي عنيهم وبصو للموجود قدمهم بصدمه ووليد فطسان عليهم من الضحك
عمار _
ي اخي منك لله معدتي باظت
كانت سما عماله تاكل وهي مبسوطة
وليد بغمزه _
خدي راحتك ي قلب البيبي
اسامه بغيظ كان هيتكلم
فوليد لحقه بسرعه هااا
عاوز تقول حاجه اصلي بفكرلك في عقاب وكلمتك هتصعبه اكتر عليك……….
فسكت اسامه بغضب وهو بيتوعدله
وليد_
دلوقتي هنقول العقاب ي وحوش كل واحد فيكم هيفضل واقف علي رجل واحده لمدة دقيقه
خالد بسخرية_
اكيد يعني واخد معلومات ومسافر بره ومتعلم عارف انها خطر
وليد باستفزاز.
تؤتؤ قول انك نيتي ي روحي
_خالد بغضب قام هو واسامه وعمار وفضلوا وقفين دقيقه علي رجل واحده وبسبب انهم رياضين مكنش الموضوع صعب معاهم وبعدها خلصت المده
وليد_
شوفتو انا طيب ازاي
أسامه بسخرية _
وقلبك دا من ماس
ضحك وليد وبتنهيده
لما سافرت كنت حاسس بغربه من غيركم وحاسس ان نقصني حاجه ومش عارف اتأقلم
كنت بشغل وقتي في الشغل كان يومي كله عباره عن شغل بخاف اروح البيت لأني مفتقدكم كنت بفضل كتير افتكر ايامنا واتعب…. وبتنهيده مش عارف ليه احنا اتخلينا عن بعض ولا فاهم ليه سمحنا بكده بس اللي اقدر اقوله ان كلنا اتوجعنا ببعد بعض وانا مش قادر اتخيل فكرة ان شيلتنا تتفرق وكنا مجرد زمايل دراسة بس
عمار بابتسامه حب يغير للموضوع_
المهم انت تجيب المزه تعرفنا عليها وهنيجي كلنا خطوبتك ونشرفك وتعرف ان ليك اخوات جمدين وبغمزه جمدين اوي
وليد ضحك والكل ضحك علي كلمته
وبابتسامه هعرفكم عليها بإذن الله في اخر يوم
بس ادعولي دي تقيله اوي
اسامه بضحك_
ما تعرفني انا عليها وبغمزه وهخليها تلين
في الوقت ده بصتله سما بغضب
فغير كلامه بسرعه احم قصدي يعني اعرفها قد اي اخونا راجل
ضحكوا كلهم ووليد كان مبسوط ب اللي وصل ليه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نجاح الفاشلين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى