روايات

رواية نبض قلبي الفصل السادس 6 بقلم شروق خالد

رواية نبض قلبي الفصل السادس 6 بقلم شروق خالد

رواية نبض قلبي البارت السادس

رواية نبض قلبي الجزء السادس

رواية نبض قلبي
رواية نبض قلبي

رواية نبض قلبي الحلقة السادسة

رحت فين يا نهى انطقي اخت راحت فين انا سبتكم في الليل ودخلت وكنت تعبان
نهى بصوت عالي بصراحه يا فارس انا ما رضيتش اقول لك امبارح اختك عملت ايه اختك عملت مصيبه يا فارس بس ما حدش قادر يتكلم ولو قلت لك اختك عاملت ايه عمرك ما
فارس.. اختي انا تعمل مصيبه ده اختي انا اللي شايلاك فوق راسها وما اقدرش تقول على عملك اللي بتعمليها فيها وانا شايف و ساكت يا نهى عشان خاطر الاولاد غير كده كنت رميتك من زمان في الشارع من عمايلك اللي بتعملها في اختي انطقي اخت عملي ايه
نهى.. بغضب مفكر ان اختك دي ملاك لا يا حبيبي بني ادم انت امبارح يا حبيبي هي كانت متفقه مع العريس اللي جاي ده وعايشه دور البريئه في الموضوع وقال ايه
ويمثل صوت ملك
عايزه اعيش معك يا اخويا عايز اعيش معك يا حبيبي بعد ما تبقى يا حبيبي مع العريس يا بابا
وقالت سلمي على فارس وكل واحد يشوف حاله ويشوف اذا كان عايز يتعالج هو حر انا عايز اعيش حياتي
وانا قولتلها ايه اللي بتعمليه ده حتى يكتب كتابك عليه قبل ما تمشي وهي رفضت وقالت انا حر انا كبيره مش صغيره وسابتني ومشت وانا ليل الكل وانا صاحيه ما نمتش وانا بافكر اقول لك ايه اقول لك اختك هربت مع عشيقها
بس هاقول لمين وهاعيد لمين انت ما بتسمعش غير لاختك وبس واي حد يقول لك حاجه عن اختك بتطلعه الشيطان صح يا فارس ولا انا اللي غلطانه
فارس بغضب وهو يصرف في الاوضه وهيشد من الفرشه من على السرير انا اخت عمرها ما تعمل كده انتي فاهمه اخت عمرها ما تعمل كده والله نهى ما تكوني غلطانه في اي كلمه قلتيها على اختي لا ادفعك حقها غالي قوي واختي هاعرف مرجعها ثاني واعرف ايه اللي حصل
ويخرج من غرفه اخته ويدخل الغرفه بتاعته
نهى وهي تنظر الى الغرفه وتضحك وتلعب فيه شعرها
_____________________________________فلاش باك
بصي يا ولد الناس ما احنا عايزين نخلصه في الموضوع ده بسرعه هي البنت دي كل يوم براء ده هاجيبها وده ما هاجيبها مش هافضها ولو اخذت على مزاجها احنا مش هناخذوا حاجه ايه رايك احنا مع بعض نتفقوا اتفاق انت تعمل انك اخوها وهتاجي البيت عندنا واللي هيجيبه انا وانت توافق عليه هو اللي بعده تمام واللي هيطلع نقسمه انا وانت
امجد.. يا نهار اسود طب افرض اخوها شك فينا او عرف حاجه او هي البنت قالت له حاجه انت ممكن كده يبلغ علينا لا يا ستي
نهي.. انت ما تخافش انا مرتبه كل حاجه هي مش هتعرفك انت مين اساسا
وهي تمشي انا هاقول لاخوها الناس اللي مهرها او ده هديه من جوزها له او ده عشان خاطر تعمل عمليه او اقول له اي حاجه تاخذ نصيبك وانا اخذ نصيبك ايه رايك اود الناس ولا اشوف حد غيرك في الموضوع ده انا حبيت ان انت تاكل معي لقمه عيش
امجد.. ماشي انا موافق بس هتعملي ايه في اخوها لمه ياجي العريس
نهي ما تقلقش انا الموضوع ده مضبطها علي اخر تكه انت بس ما تقلقش من حاجه وتقول موافق وتطلب مبلغ كده هاقول لك عليها تمام وبعد ما يديك الفلوس احنا بنديلو البت اللي عليها وهو ياخذها هو حر فيها اللي عايز يعمله بيعمله احنا ملنا
___________________________________عود من الفلاش باك
فارس وهو يدخل الغرفه بتاعته بالكرسي المتحرك ويلف ويدور به في الاوضه ويرمي جميع الادوات اللي على التسريحه ويسرا
حسن وهو يدخل على صوت ابوه العالي ويجري عليه ما لك يا بابا ليه بتصرخ كده ايه فيه على مهلك يا بابا انت كده هتتعب يا بابا
فارس.. وهو يرمي حسن بعيد ابعد عني وغور من وشي دلوقت انا مش عايز اشوف حد اطلعه بره
حسن.. ما لك يا بابا قل لي في ايه قل لي ايه المشكله وليه انت بس بتزعق بالصوت ده انت وماما في نصف الليل دلوقت ايه اللي حصل قل لي يا بابا انا كبير مش صغير انتم ليه بتخبوا علي
فارس بصوت عالي عمتك هربت يا حسن
حسن.. مين اللي قال لك كده بابا عمتي ما هربتش الراجل اللي كان امبارح قاعد مع ماما ده ويحكي
_________***
اميره.ترفع الاكل علي بقا
…يهحم عليهآ ويضربها بلقلم
اميره.تقع علي الارض
…انتي ايه ما بتحرميش ابدا انتي ايه يا شيخه
اميره..انا عايز ارتاح من العذاب ده وتبكي
زياد….عذاب ايه يا روح امك ده انتي في نعمه ودي اول مره وآخر مره تعمليها انتي سامعه يلا غوري من وشي
اميره..تقوم بكسره وكره
.زياد…بت غم نكدت عليا ويطلع سجاره وينفخ الدخان بغضب منها
.
فارس.. انت بتقول ايه
فارس يقوم بغضب ويمسك نهي من شعرها ويجرها بشده ويفتح الباب ويرميها بره
نهي… مش هاسيبك يا فارس وهاخذه حقي منك على داير مليم وعمر اللي ضحيت به ده مش هاسيبك في حالك لا انت ولا اختك وخليها حلقه في ودنك يا فارس واذا كانت اختك راحت في اي مصيبه تاخذها انا هافضل وراءها وراءها ومش هاسيبها واشوف انت ولا انا يا فارس
فارس وهو في الشقه خلف الباب غوري في داهيه تاخذك واختي انا عارف ما ارجعها وهيجيبها هنا عندي ثاني وانت انا حابلغ الشرطه عليك واقول انك بعتي لي اختي واشوف انا ولا انت يا نهى
تخرج اسماء وحسن وهم بيكو
علي اللي حصل من امهم
فارس يضمهم الى حضنه تعالوا يا حبايب قلبي انتم مين النهارده امكم ماتت يا قلبي وحقكم علي انا اللي جبت واحده من الشارع واخليها تبقى امي لكم انا انا اللي قلت دي حبي واخذتها ونضفتها وخليتها بني ادمه
اسماء.. ماما عملت ايه يا بابا قل لهم ما تخبيش علي احنا كبار يا بابا مش صغيرين
حسن.. انا عارف كل حاجه يا اسماء انا سمعت ماما وهي بتتكلم في التليفون وبتقول لواحد ان هي هتبيع عمته وهتاخذوا الفلوس وهتهرب معه وحاولت اقول لك يا بابا دخلت الاوضه لقيتك نائم وكنت باصحي فيك يا بابا ما كنتش راضيه تصحى ابدا وهو جاء يا بابا واخذ عمته وراجل اللي مع ماما مثل انك انت اخوها ودفع الفلوس وماما اخذت الفلوس هي والراجل اللي كان معها والراجل اخذ عمته وماشيه بها يا بابا وانا حاولت اصحي فيك واقول لك قم يا بابا شوف عمته انت ما كنتش بتصحى
الاب.. اهدى يا حبيبي وعمتك انا هاعرف ما ارجعها ثاني لحضني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبض قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى