روايات

رواية نبضات قلب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الجزء الثاني والعشرون

رواية نبضات قلب البارت الثاني والعشرون

نبضات قلب
نبضات قلب

رواية نبضات قلب الحلقة الثانية والعشرون

ـ انا كنت هموت يا خالد انا معرفش ازاي سمعت كلامك وقبلت اني اولع في البيت انا كنت هحصل فيروز
فلاش باااااك
••••••••••••••••••
خالد: خسرتي القضيه يا مايا
مايا: اعمل ايه مهو كله من غبائي مكنش ينفع اسيب البنت بس للاسف سبتها وهما طلعو اذكياء حته بعد ما هدتت عم عوض بشغله طلع غبي ووقع بلسانه
خالد: طيب طيب المهم اكيد محدش فيهم طايقك مش كده
مايا: للاسف اه
خالد: طيب حاولي بقه تحنني قلبهم وبدل ما تبقي في ڤيلا محمد تكوني في ڤيلا ادهم وجمب البنت
مايا: هعملها ازاي دي يا خالد وبعدين اشمعنا اقعد في ڤيلتهم
خالد: يا غبيه علشان نعرف فلوس الزفت ده فين انتي ابقي اسالي ادهم بقه فين محامي محمد
مايا: يعني هقعد انا وادهم في ڤيلا واحده
خالد: بتقولي حاجه
مايا: ها لالا
خالد: اوعي حد يشك انك مش فيروز خدي بالك يا مايا كويس اوي
مايا: حاضر حاضر
بااااك
خالد: بما انك كنتي عايشه في امريكا فا مافيش حد يعرف محمد عمل ايه ولا كتب ايه غير ادهم صديقه المقرب عايزك تفتحيه في موضوع ورثك في اقرب وقت وتعرفي نصيبك ومتعمليش حاجه من دماغك
مايا ببتسامه: كل ماافتكر وهو بيكسر الباب ويشدني ليه ببقا مبسوطه اوي
خالد: انا بكلمك في ايه وانتي بتتكلمي في اي
ملاك: فيروز
مايا: سلام دلوقتي احم ايوه
ملاك: مش هتتعشي ماما كوثر بتقولك
مايا: احم هو ادهم هياكل
ملاك: وانتي مالك بيه
مايا: عادي بطمن
ملاك: لا خليكي في نفسك يا حبيبتي
مايا: انا نازله ممكن تخرجي علشان اغير هدومي وهنزل
ملاك: متتاخريش
مايا: ماشي
مايا قامت غيرت ولبست بجامه ستان بنص وحطت ميكب وسابت شعرها مفرود علي ضهرها
حنين: اوعا
داليا: عاديه يعني مش حلوه
حنين: انتي بتكدبي علي نفسك ولا علينا ده البت ماشاء الله قمر
ملاك: عجباك
ادهم وهو بياكل: هي مين
ملاك: هو في غيرها
ادهم: علي فكره انا بصيت عليها اشوف انتو بتبصو علي ايه وبعدين بصيت علي طبقي وكملت اكل وبعدين انتي غيرانه بقه ولا ايه
ملاك: هغير من ايه مش غيرانه خالص
كوثر: تعالي يابنتي اقعدي
مايا: اوكيه
ملاك: عارف لو شيلت عينك من الطبق هعمل فيك ايه
ادهم بصلها: عايزك تعرفي ان مافيش حد في قلبي غيرك انتي بس
ملاك بصت لمايا: هو انتي فاكره نفسك ياحبيبتي قاعده في اوضه نومك انتي ناسيه ان في راجل معانا في البيت
مايا: حبيبتي انا بخرج كده اصلا
ملاك: ماشاء الله بتخرجي ببجامه ستان حاجه عجيبه مش كده يا داليا
داليا: الا قوليلي يا فيروز انتي مطوله هنا
مايا: كنت ناويه ارجع امريكا بس خلاص مبقتش عايزه امشي من هنا وبصت علي ادهم
كوثر: عايزاك في اوضتي يا ادهم
ادهم: حاضر يا ماما
في اوضه كوثر
••••••••••••••••••
كوثر: ان الاوان يبني تكلم المحامي يفتح الوصيه اهي فيروز رجعت كلم المحامي يابني خليه يجي بكره
ادهم: حاضر يا ماما هكلمه ان شاء الله
كوثر: يلا تعال كمل اكلك
ادهم في باله: مكنتش عايز اكلم المحامي دلوقتي غير لما اعرف هي فعلا فيروز ولا مين انا مبقتش عارف اعمل ايه خايف متكونش فيروز في الاخر وليه ليه ولعت في الڤيلا ليه ولا يمكن اكون فاهم غلط انا مبقتش فاهم اي حاجه
كوثر: ادهم
ادهم: ها جاي اهو
تاني يوم
••••••••••••••••••
داليا: ادهم المحامي تحت مستنيك في الجنينه
ادهم: طيب انا نازل دخليه الصالون ونادي علي فيروز
داليا: حاضر
بعد شويه
••••••••••••••••••
ادهم ببتسامه: اخبارك ايه
المحامي: الحمدلله يا دكتور بخير
ادهم: انسه فيروز اهي رجعت من برا واعتقد ان ده الوقت المناسب الي تفتح في وصيه محمد
المحامي: قبل اي حاجه نقرأ الفاتحه علي روح المرحوم
بعد دقايق
ادهم: صدق الله العظيم
فيروز: حضرتك انا عايزه اعرف اخويا حبيبي سايب ايه انا بقيت وحيده من بعده مبقاش ليا حد اانا خلاص بقيت عايشه لبنته وبس
المحامي: بسم الله الرحمن الرحيم دكتور محمد الف رحمه ونور عليه كان عندي كان قلبه حاسس ان هيحصله حاجه قرر انه يكتب وصيته ان كل املاكه تكون لبنته حياه والي مسؤول عن املاكها هو الدكتور ادهم فقط لاغير وكتب شقته الي في اسكندريه للمدام ملاك علشان ذكر ان ملهاش حد
فيروز قامت وقفت بعصبيه: انت بتخرف تقول ايه
ادهم: فيروز عيب كده ميصحش
فيروز: يعني مش كاتبلي حاجه ازاي
المحامي: الدكتور محمد كان خايف علي بنته اوي علشان هتكون يتيمه من بعده هو كان حاسس انه خلاص هيموت فا جالي المكتب وقرر انه يكتبلها كل حاجه علشان يكون مطمن عليها
ادهم:فيروز وبعدين انتي ماشاء الله انتي مش محتاجه كنت بسمع محمد بيقول انك بتعرضي عليه فلوس كتير احيانا وانك مرتاحه ماديا ومش قلقان عليكي ابدا وبعدين انتي يمكن معاكي اكتر من الي مع محمد ايه مستخسره في بنته الي بقت يتيمه دلوقتي البنت لسه بتبدا حياتها لسه طفله
مايا في بالها: يعني ايه مافيش فلوس كل الي طلعت بيه ڤيلتها الي في امريكا الي مش عارفه اصلا هي حاطه العقد بتاعها فين ولو عايزه ارجع امريكا مش هعرف علشان معناش ولا جنيه طب وايه الحل دلوقتي وانا الي قولت هعيش ملكه ده انا كده بقيت علي الحديده انا الي قولت مش مهم الڤيلا ولا فلوس فيروز هيجيلي زيهم واكتر من ورث محمد طلع مش كاتب ليها حاجه ازاي ازايييي
داليا: هي اتجننت لما عرفت ان اخوها مكتبلهاش حاجه ولا ايه
حنين: هههههه باين كده
المحامي: هستاذن انا
بعد شويه
••••••••••••••••••
مايا: اكيد انت الي عملت كده مش كده
ادهم: عملت ايه
مايا: انت الي قولت للمحامي يقول كده علشان تسرق فلوس اخويا كلها صح
ادهم: انتي مجنونه انتي ازاي تفكري في كده وبعدين تشكي لما يكون محمد كاتب ليا كل حاجه لاكن ده كاتب لبنته كل املاكه وشقه لملاك في اسكندريه ولو خدتي بالك انا الحمدلله مش محتاج علشان افكر في حاجه زي كده محمد كان اخويا وابويا قبل مايكون صاحبي وانا مكنتش مستني منه اي حاجه ولو كان فكر يكتبلي حاجه واحده كنت اتنازلت عنها لبنته لانها اولي بيها وبعدين المحامي جالي بعد وفاه محمد بيومين
فلاش باااك
••••••••••••••••••
المحامي: البقاء لله
ادهم: البقاء لله وحده حضرتك اكيد جاي بخصوص الوصيه
المحامي: اه
ادهم: حضرتك اخت محمد مسافره ياريت لو نأجل فتح الوصيه لحد ما ترجع
المحامي: هو موصلهاش الخبر
ادهم: معرفش عنها اي حاجه ومش عارف اوصلها ان شاء الله لو جت هكلم حضرتك علي طول بس انا مش حابب افتحها لان اخته مش موجوده والصراحه هي اولي انها تكون هي الي موجوده
المحامي: تمام عن اذنك
بااااااك
••••••••••••••••••
ادهم: صدقيني انا معرفش ايه الي كان في الوصيه تقدري تساليه او تساليه ليه انا شاكك فيكي اصل
ملاك مسكت ايده وراحو اوضتهم: ادهم احنا معناش دليل واحد يأكد ان دي مش فيروز هو مجرد شك احنا شاكين ياادهم ومش معانا دليل يثبت انها مش فيروز واسم مايا عادي ممكن تقولك بحب الاسم ده
ادهم: طب ليه تولع في الڤيلا
ملاك: يمكن عندها غرض من كده وناويه تعمل حاجه
ادهم: احنا لازم نراقبها ونتاكد هي فعلا فيروز ولا لا
بليل
••••••••••••••••••
ادهم: ملاك ملاك اصحي
ملاك: ايه يا ادهم
ادهم: قومي بسرعه قومي
ملاك فتحت عيونها وبعديت صوتت
ادهم حط ايده علي بقها: شششش في ايه اسكتيي
ملاك: ا ادهم انت انت بقيت شراب
ادهم: قومي بس وهفهمك بعدين
ادهم خد ملاك ونزلو وشافو مايا وهي بتوقف تاكسي في نص الليل ومشيت وادهم ركب ومشي وراها
مايا نزلت من التاكسي وقفت قصاد عماره وقابلها شاب وطلعو
ملاك: وه وه وه مين الولا ده
ادهم: انا قلبي بيقولي ان وراها حاجه وكمان طريقتها انهارده لما عرفت ان محمد مش كاتب ليها حاجه كانت غريبه ملاك انا مش شاكك انا بقيت متاكد انها مش فيروز
ملاك: انا مبقتش فاهمه حاجه خالص ياادهم
ادهم نزل من عربيته: خليكي هنا
ملاك: هتروح فين
ادهم: هسال البواب ده عليها
ملاك: طيب خلي بالك من نفسك اجي معاك
ادهم: لا متقلقيش
ملاك: ادهم
ادهم: ممممم
ملاك: لا اله الا الله
ادهم ببتسامه: محمد رسول الله
ملاك: ادهم
ادهم: ايه تاني
ملاك: خلاص
ادهم: انزلي يا ملاك تعالي ياماما معايا الله يهديكي
ملاك وادهم راحو للبواب وصحوه
بخضه-ايه في ايه انتو مين
ادهم بصله وكان لابس شراب اسود علشان ميتكشفش: فوق كده يااعم الحج انا عايز اعرف الي لسه طالعين دلوقتي دول مين
-بسم الله الرحمن الرحيم شراب بيتكلم
ادهم: ياعم الحج طيب ركز معايا في حد خد شقه منك هنا في العماره خلال الاسبوعين الي فاتو
بخوف-لا يا بيه
ملاك: ادهم ما تشيل الشراب ده من علي وشك بدل ماانت راعبني وراعب الراجل كده
ادهم: بجد شكلي وحش
ملاك: جدا وبعدين انت جبته منين ده
ادهم: لقيته عند ماما
ملاك: طب شيله شيله بس تعرف الخامه بتاعته مش حلوه
ادهم: بجد انا معرفش فيهم اصلا
ملاك: انا هبقا اجبلها واحد خامته احلي وكمان تقيل مش ده ده خفيف اوي كان مبين مناخيرك
ادهم: انتي هتجيبي الوش للرجل
ملاك: بس انت مناخيرك كبيره
ادهم: هههه ده صغيره يابنتي
البواب: لا حول ولا قوة الا بالله
ادهم وملاك بصو للبواب: انت مين
البواب: يابيه انا البواب
ادهم: انا اسف الكلام جاب بعضه
ملاك: مين اخر واحد واخد شقه هنا في العماره
-استاذ خالد بقاله شهر ونص واخد الشقه
ملاك: اكيد ده الي طلع معاها
ادهم: طيب خالد ده متجوز او خاطب
-متجوز يابيه مدام لقاء
ادهم: انت متاكد يااعم الحج ان اسمها لقاء يعني الي طلعت معاه دي لقاء ولا مايا ولا فيروز ركز كده الله يكرمك
-لا انسه مايا دي تبقا اخت مدام لقاء الي اعرفه انهم من امريكا يا بيه وجم هنا بقالهم شهر ونص
ملاك: انا طلعالها الكدابه ال***** طلعت مش فيروز وجايه تاكل بعقلنا حلاوه
ادهم: ششش مش عايزين فضايح اكيد هتكدبنا احنا معناش دليل ولازم نعرف فين فيروز ممكن تكون خطفاها وكده هنشكل خطر عليها مش قولتلك دي مش فيروز انا كنت متاكد واتاكدت اكتر لما شوفت البنزين وطريقتها مع المحامي كانت بتأكد انها جايه علشان الفلوس مش علشان حياه
ملاك: اه عندك حق بس ايه الي يخليها تعمل كده
ادهم: اكيد البنت دي تعرف فيروز وكل حاجه عنها بس ايه الي خلاها تنتحل شخصيتها ازاي مش خايفه فيروز تظهر وتكشفها اكيد خطفتها
ملاك: هنكشفها ازاي
ادهم: مش عارف بس لازم نكشفها قريب ونعرف فين فيروز
في شقه خالد
••••••••••••••••••
خالد: الشقه دي مؤقته لمده خمس شهور بعديها هنترمي في الشارع لازم يبقا معانا فلوس احنا معناش جنيه انتو متخيلين
لقاء: ياحبيبي طب هنعمل ايه الزفت محمد ده طلع مش كاتب حاجه لفيروز
خالد كسر الكوبايه: عمري ما كنت اتخيل ان يحصل كده
مايا بخضه: طيب اهدا طب ماتيجو ننسحب بقه وخلاص هنعمل ايه يعني
خالد: احنا لازم يبقا معانا فلوس فاهمه احنا الفلوس الي كانت معانا اتصرفت في السفر احنا هنترمي في الشارع
لقاء: هو بعد مخلصنا من بنت خالتي تيجي انتي بكل سهوله تقولي ننسحب انتي هبله ولا ايه انتي مش عارفه الفلوس الي عند محمد دي قد ايه ولا الڤيلا دي لو اتباعت ولا العربيات هيجيبو كام لا فوقي كده وبعدين يا حلوه هنرجع ازاي احنا معناش جنيه عقد الڤيلا الي الهانم فيروز حاطه فيها كل فلوسها منعرفش عقدها فين كنا بعناها
خالد:لو منفزتيش الي قايلين عليه مش هنلاقي ناكل يا حلوه
مايا: هجبلكو فلوس ازاي وهنبيع حاجات محمد ازاي كله بقه للبت الصغيره والمسؤول عنهم ادهم
خالد: اتصرفيييي انتي ناسيه احنا عملنا ايه علشان نيجي هنا وتتنيلي تنتحلي شخصيه فيروز احنا قتلنااااا
فلاش باااك من 3شهور
••••••••••••••••••
لقاء: نفسي في نص حظ فيروز بنت خالتو
خالد: اشمعنا يا حبيبتي
لقاء: تعرف ان ليها اخ في مصر جراح ودايما تحكي انه مرتاح وعنده فلوس غير العربيات طبعا والڤيلا
خالد بطمع: غني علي كده
لقاء: يووووه جدا
مايا: بتتكلمو علي مين
لقاء: اخو فيروز الي في مصر
مايا بطمع: نفسي انزل مصر اشوفه فيروز ملهاش سيره غير عليه
لقاء غمزتلها: طب ما يلا انزلي ده هيعيشك في قصر
مايا بطمع: نفسي
بقلمي/menna moharam
خالد بتفكير: هو علي كده فيروز اكيد ليها فلوس مش كده
مايا: اه ليها بس كانت قيلالي ان مامتها اتنازلت عن كل حاجه لمحمد
لقاء: وهي خالتو كانت محتاجه ماشاء الله مهو كان علي قلبها قد كده وكله بقه لست فيروز ولا كتبتلنا حاجه بس الهانم راحت حطت نص فلوسها في التبرعات والڤيلا الجديده
مايا: بس هي معاها فلوس في البنك
خالد: طب اي رايكو نخلص منها وبكده فلوسها مش هتكون لحد غيرنا مااحنا اهلها
مايا قامت وقفت: ها لا طبعا انت بتقول ايه نقتل لا
خالد: لقاء ايه رايك
لقاء بطمع: هنكسب كتير
خالد: يوووه كتير بس ده فلوس يا ماما وفلوس كتير اوي غير طبعا الي عند اخو فيروز ڤلل وعربيات هنستغل الشبه الي بين فيروز ومايا وننزل مصر
بعد مرور يومين
••••••••••••••••••
مايا: انت عملت ايه
خالد: قطعت فرامل العربيه وكمان شويه هتسمعو احلي خبر
مايا: طب وبعد كده هنعمل ايه
خالد: هتنزلي تعيطي لمحمد وتقوليلو اخويااا اهئ اهئ حبيبي وتقعدي واحده واحده تطلبي الفلوس الي ام فيروز اتنازلت عنها
مايا: بس اكيد هيعرف اني مش اخته
لقاء: مين قال كده بس ياروحي ده انتي نسخه عن بنت خالتك وبعدين انتي ناسيه محمد مش بيشوف فيروز غير في الكاميرا والكاميرا غير الحقيقه وكمان شويه ميكب كده في وشك وبس كده تعرفي ممكن يشك بس في حاله واحده
مايا: ايه هي
لقاء: فيروز عندها حسنه فوق شفايفها ودي بسيطه هنعملها بس كده مايا علشان خاطري ركزي كده انتي مش كان نفسك في لبس كتير وعربيه احدث موديل وافقي بقه
مايا بطمع: لبس وعربيه
لقاء ببتسامه: اه يا حبيبتي
مايا: موافقه
لقاء: انتي عارفه كل حاجه عن فيروز مش كده
مايا: اه اعرف ان كمان صاحب المقرب لمحمد هو ادهم جاره وده صحبه الروح بروح عيب عليكو فيروز حكيالي كل حاجه لان اغلبيه الوقت اصلا كنت ببقا معاها
لقاء: طب وهنبيع ڤيلا فيروز ازاي عقدها مش موجود
خالد مسك ايد لقاء: ڤيلا ايه بقه فكك منها ههههههه فلوس الدكتور كفايه اوي
لقاء: بحبك يا ذكي
خالد: خلوني اقوم بقه احجز تذاكر الطيران
مايا: خالد بس انا خايفه يوصل خبر وفاه فيروز لمحمد
خالد: يابنتي هو انتو ليكو حد هنا لا وحد يعرف اخو فيروز من صحابها الي هنا برضوه لا فكك بقه انتي ولقاء مكنش ليكو حد هنا غير فيروز وامها وامكو ماتت من سنتين وستك ميته من بدري ها تقدري تفهميني مين هنا بقه من عيلتكو محدش يعني خبر وفاتها مش هيوصل لحد
مايا: طيب
خالد: بلاش قلقق بقه االمهم هنقضي شويه في اوتيل ندلع نفسنا فيهم وبعدين نبدا ب الخطه
مايا: اوعااا بقه هو ده الكلام
بعد شويه
••••••••••••••••••
مايا: الو ايوه مين معايا
انا جميله انسه فيروز طلبت مني اكلمكو هي دلوقتي في مستشفي**** ياريت تيجو باسرع وقت
مايا: ماتت
جميله: بعد الشر لا هي بخير
لقاء خدت الموبايل منها بسرعه: الو الو
مايا بصدمه: دي دي عايشه
لقاء: الخط قطع
في المستشفي
••••••••••••••••••
مايا: حبيبتي حمدلله علي سلامتك انتي كويسه
فيروز: الحمدلله احسن انا كنت هموت لولا ان البنوته دي لحقتني كنت زماني مت شكرا جدا ليكي
جميله: الحمدالله انك بقيتي احسن يا حبيبتي وبصت لمايا مش معقول الشبه الي بينكو الي يشوفكو يقول عليكو شخص واحد
مايا: الي بيميزنا عن بعض الحسنه المهم شكرا يا حبيبتي انك انقذتي اختي بس ماشاء الله متعلمه عربي كويس
جميله: اه انا لسه جايه قريب امريكا انا واختي احنا من مصر وانتو واضح انكو بتتكلمو عربي كويس
مايا: اه انا اهل مامتي من امريكا واهل بابا من مصر ومامتي لما انفصلت هي و بابا روحت انا ولقاء قعدنا مع اهل بابا في مصر جاينا امريكا من حوالي خمس سنين وبجد انا مبسوطه اوي اننا جينا هنا علشان فيروز حبيبتي نبقا معاها وقاعدين معاها تعرفي فيروز مش بس بنت خالتي لا ده امي واختي انا بجد كنت خايفه يحصلك حاجه يا فيروز
فيروز بحنيه: انا كويسه اهو يا حبيبتي
خالد: اختك بتحكلها قصه حياتها
لقاء: ياعم اسكت بقه الخطه باظت
خالد: اهدي بقه
لقاء: هنعمل ايه
خالد: مش عارف انا ماشي
لقاء: لا استني انت عايز تمشي علشان تشك ان في حاجه خليك
مايا: هو الدكتور قال ايه احم وازاي عملتي الحادثه
فيروز بدموع: كان فيه طفله بتعدي الشارع جايه ادوس فرامل مكنش فيه والحمدلله البنت جريت وساعتها انا فتحت باب العربيه ونطيت منه والحمدلله الي لحقتني جميله وخدتني علي المستشفي
مايا:طب الحمدلله
خالد: منك لله
فيروز: بتقول حاجه يا خالد تعال اقعد واقف ليه
خالد: ها انتي كويسه
فيروز: اه الحمدلله بخير
خالد: طب الحمدلله
فيروز: هو انا هطلع امتي
جميله: الدكتور قالي انك هتفضلي تحت الملاحظه كام يوم
فيروز: كام يوم لا انا عايزه امشي مش بحب قاعده المستشفيات وبعدين محمد اخويا زمانه قلقان عليا اوي بقالي مده من ساعه وفاه مامتي وانا مش بكلمه
مايا: اهدي يا حبيبتي
فيروز: انا عايزه اكلمه طب اطمن عليه موبايلي فين بقاله فتره بيجي علي بالي معرفش وقلبي مقبوض عايزه اطمن عليه
جميله: اهو موبايلك جمبك ارنلك عليه
فيروز خدته: ده فصل
خالد: هاتي اشحنهولك
بقلمي/menna moharam
فيروز: معاك شاحن
خالد: لا بس هنزل اشتري واحد
فيروز: طيب هتعبك
خالد: تعبك راحه تعالي معايا يا مايا
مايا: حاضر
بعد شويه
••••••••••••••••••
مايا: انت جبتني معاك ليه
خالد: عايزك انتي تكلميه وتقوليلو انك هتنزلي قريب اوي وهتعيشي معاه
مايا: ايه الذكاء ده انت ناسي انها عايشه لسه
خالد: اعملي الي هقولك عليه وسيبي الباقي عليا
مايا: طيب
مايا رنت علي رقم محمد ومكنش حد بيرد
خالد: ها رد
مايا: لا يا خالد محدش بيرد
خالد: طب دوري كده في الارقام
مايا: في رقم اهو ليه تاني
خالد: طب رني
-الو
مايا: الو
-ايوه حضرتك مين
مايا: احم مش ده رقم دكتور محمد
-ايوه رقمه حضرتك متعرفيش ان دكتور محمد اتوفي في حادثه
مايا: ااايه ماااات
-ايوه حضرتك مين
مايا: انت الي مين
-انا البواب وحضرتك بترني علي رقمي
مايا: بواب مين ورقمك ازاي ده متسجل باسم محمد
-انا عوض قاعد في ڤيلا دكتور محمد الله يرحمه
مايا: ا انا اخته فيروز
-ست فيروز ازيك يا هانم عامله ايه بقالك مده مرنتيش
مايا قفلت السكه في وشه
خالد: في ايه
مايا: مات والخطه بح والفلوس بح وفلوس فيروز مش كفايه مش كفايهه
خالد: انتي عبيطه طب كويس ده في صالحنا
مايا: وازاي بقه يااخويا
خالد: كده مش فيروز مش هتاخد ورث ابوها بس لا ده هتاخد كل حاجه احنا بقه هننزل مصر علي اساس انك فيروز اخت محمد وهتطلبي حقك بس كده بكل سهوله
مايا: وافرض معرفناش نخلص من فيروز وعرفت ان اخوها مات ده هتنهار ومش بعيد تنزل وكمان محمد مخلف بنت اكيد كاتب ليها كل حاجه
خالد: مايا انا مش عايز هبل هيكتب كل حاجه لبنته ومش هيكتب لاخته لا لا اكيد لا
مايا:طب افرض فيروز عرفت ان اخوها مات هنعمل ايه
خالد خد الشريحه وحدف الموبايل: هتعرف ازاي
مايا بصدمه: انت عملت ايه
خالد بتمثيل: اوفف فيروز انا اسف جدا موبايلك وقع مني واتكسر بجد انا اسف حقك عليا بس خدي ده موبايل جديد واحدث موديل بس كده،
مايا: طب هنعرف ڤيلته ازاي
خالد: ودي محتاجه يعني هنكلم البواب بقه ونعرف منه العنوان يا ذكيه ما اكيد فيروز نسيت العنوان يعني ده بقالها زمن في امريكا
مايا: ياابن اللعيبه طيب مممممم علشان كده فيروز كانت بتقولي محمد. بقاله شهور مبيكلمنيش وهي كمان وفاه مامتها والامتحانات كانت ملغبطه حياتها الحمدلله انها متعرفش
بليل
دخل خالد اوضه فيروز وهو بيتسحب وماسك مخده وبيقرب عليها ببطئ وكتم نفاسها
جميله: اا انت بتعمل ايه انت موتها فيروز فيروز فوقي
خالد راح عندها وحط ايده علي بقها: اخرسي اخرسي يااما اقسم بالله هقتلك زي ما قتلتها انتي فاهمه
جميله بدموع: ه هبلغ عنك
خالد: ساعتها بدل ما ندفن واحده هندفن اتنين لو حابه ندفن اتنين روحي وقولي وساعتها هتترحمي علي اختك
جميله: ااختي
خالد: ايه رايك زمان مايا هناك دلوقتي وقاعدين سوا اتصال مني واحد هتسمعي خبر يفرحك
جميله: خ خلاص بس علشان خاطري سبها في حالها ونبي
خالد: اتفقنا انا هاخد الجث*ه عايزك بقه بعد ماامشي تنادي علي الدكتور وتقوليلو الحقني يا دكتور فيروز فيروز مش موجوده انتي فاهمه
جميله: ح حاضر حاضر
خالد: شطوره
بااك
••••••••••••••••••
لقاء: مالك سرحانه في ايه
مايا: ها لا مافيش كنتو بتقولو ايه
خالد: لازم توقعي ادهم في حبك انتي فاهمه ومتعمليش اي حاجه من دماغك علشان انتي كنتي هتبوظي الدنيا انا مكنتش عايز بنت محمد تكرهك بس انتي غبيه المهم ما علينا انتي لازم توقعي ادهم في حبك ولو وقعتيه في حبك هتبقا كل حاجه ليكي فلوس محمد وفلوس ادهم كمان لازم ننجح المرادي فاهمه ولا لاااا
مايا: حاضر بس انا خايفه حد يشك فيا
خالد: هيشكو ازاي وانتي نسخه عن فيروز بنت خالتك والحسنه سهله عملناها وبقيتي شبها بظبط
بعد شويه
••••••••••••••••••
ملاك: البت دي وراها حاجه كبيره اوي
ادهم: شوفتيها بتتسحب ازاي زي الحراميه
ملاك: اه شوفت
ادهم: يلا نطلع ننام
ملاك: طيب
ادهم: مش ناويه تقوليها بقه
ملاك: هي ايه دي
ادهم: لا قولي انتي دي سهله موت اول حرف منها بحبك
ملاك ضحكت: يا راجل
ادهم: ايوه كده انا بضحك بس
ملاك: ادهم بجد سبني علي راحتي انا عايزه لما اقولهالك اقولها وانا متاكده من مشاعري اتجاهك مش عايزه اقولها كده وخلاص مجرد اني اريحك واكدب عليك
ادهم باس راسها: وانا مش هغصبك علي حاجه يا حبيبتي بس عايزك تعرفي اني بموت فيكي ربنا يخليكي ليا يارب
ملاك بتوتر: ا ادهم ابعد شويه انا انا طالعه اوضتي
ادهم: راحه فين ده باب الڤيلا
ملاك: اه صح باب الڤيلا
تاني يوم
••••••••••••••••••
كوثر: روحي نادي علي فيروز يا داليا
داليا: حاضر اهي جت
كانت نازله مايا وهي لابسه فستان سيمبل قصير
ملاك بصت لادهم: قوم يا حبيبي نام يلا
ادهم: ليه مش عايز انام احنا لسه صاحين صباح الفل
مايا بمياصه: ادهم انا اسفه بخصوص الي حصل امبارح حقك عليا
ادهم: ولا يهمك حصل خير
ملاك: وانا قولت اادهم تقوم تنام دلوقتي مش هستني لحد ما تيجي تقعد جمبك
ادهم: بتقولي ايه
ملاك: قوم اطلع ياادهم فوق الله يكرمك
داليا بصت لحنين: ماشاء الله كل يوم استعراض ده مصطفي كان جاي يتغدا انهارده معانا
حنين: قوليلو ميجيش
داليا: انا هقوله طبعا
ادهم بعصبيه خفيفه: انتي هتمشي عليا يا ملاك انا قاعد معاكو في ايه مالك اعقلي شويه
حنين: في ايه يا جماعه
ملاك بدموع: طيب انا طالعه اوضتي
كوثر: كده ياادهم يابني تزعلها
مايا: هي ماڤوره يا طنط هي ليه عايزه ينام دلوقتي يعني مهو قاعد معانا وبعدين احنا لسه الصبح
ادهم: اعتقد يا انسه فيروز ان دي حاجه متخصكيش وياريت متتكلميش علي مراتي ولا ب حلو ولا ب وحش
مايا قامت: انا اسفه
حنين: انا كمان هقوم ادخل اوضتي
داليا: خديني معاكي
كوثر: قوم يا حبيبي صالح مراتك
ادهم: طيب
كوثر: يا حبيبي ربنا يهديك يارب ويصلح حالك البت غلبانه يا ادهم وطيبه متزعلهاش ياحبيبي
ادهم باس راسها: حاضر يا ماما بس انا ورايا عمليه انهارده هروح المستشفي ولما ارجع هبقا اصالحها مع اني معملتش حاجه
كوثر مسكت ايده: اطلعلها يبني
في اوضه ملاك وادهم كانت قاعده ملاك بتعيط
ادهم راح قعد جمبها: زعلانه
ملاك: انت شايف ايه
ادهم: انا اسف

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبضات قلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى