رواية نار ولا جنة الفصل الثالث 3 بقلم ميرفت السيد
رواية نار ولا جنة الجزء الثالث
رواية نار ولا جنة البارت الثالث
رواية نار ولا جنة الحلقة الثالثة
صرخت : عمرررر إنت بتعمل إيه
كنت هاتجنن وانا شايفاه معلق حبل بمروحة السقف زي المشن…. قة وبيربط الحبل على رقبته
ولااكنه شايفني او سامعني كان بيهذي وكأنه بيكلم حد وبيقول :هو دة الحل بس كفاية انا تعبت هاريحك خالص
عيطت وقولتله:انا خايفة لو دة هزار كفاية دة هزار بايخ
بصلي باستغراب وقالي : صدقيني حبيتك
وفجأة ضحك بهستيريا : اهررربي خافي
فكرت لثواني ومسكت الفون وبسرعة طلبت مالك ولما رد بقلم مرفت السيد قولتله بانعيار:الحقني يامالك عمر هايشن.. ق نفسه
رد مالك :في ايه عدي ياجنةانا عند روضة دقيقة وهاكون عندك خليكي معايا عالخط
فجأة لقيت عمر قدامي وخطف مني التليفون ورماه وقالي بصوت مختلف : عاوزة تمنعيني اكون انا المسيطر ليه
فضلت ارجع بضهري لما وقعت على اقرب كرسي وانا باقوله بعياط:عمر مالك حصل إيه
سابتي ورجع لف الحبل تاني على رقبته وانا مرعوبة ومش عارفة اعمل ايه
انقذني حرس الباب بإلحاح وصوت مالك:افتحي ياجنة
جريت بسرعة البرق وفتحت الباب
دخل مالك وخالد معاه لحقوا عمر على اخر لحظة وهو بيقاومهم خالد لكمة قوية فقد عمر وعيه على اثرها
وشالوه ووضعوه على الركنة ومالك فك الحبل واخدني في حضنه وانا باعيط وبارتجف
خالد:إيه اللي حصل ياجنة
مالك: بالراحة عليها ياخالداهدي واحكي الي حصل بس طمنيني الأول انتي كويسة
رديت من بين دموعي :الحمد لله
اجلسني مالك وقالي وهو بيناولني كوباية مياة:اشربي ياحبيبتي وهدي أعصابك
شربت وبدأت اطمن بوجود مالك وخالد جنبي
وحكيت لهم كل الي حصل
مالك :الولا دة فيه حاجة غلط الوضع كدة خطر انا كنت شاكك من وقت مااشتغلتي معاه وقولتيلي إنه مش بييجي الشركة كتير ولما اتخطبتوا قولتيلي مش بيخرج ولابيكلمني كتير
قولتله:ايوة بس كانت حجته انه انطوائي وخجول
خالد: ياجماعة هو طول عمره شخص هادي بطبيعته حتى ملهوش اصحاب واغلب وقته بيقضيه مع مامته
مالك:طيب ما دة بيثير الشك ياخالد
قاطعنا رنين هاتف عمر اخدته ولقيت اتصالات كتير من والدته
مالك قالي : ردي واحكيلها خليها تيجي تفهمنا هي دي الي عندها الجواب
وفعلا بقلم مرفت السيد رديت ولما عرفت الي حصل صرخت وقالت:إلي كنت خايفة منه حصل انا جاية حالا
شوية وعمر فاق وهو ماسك راسه وقام قعد وبصلنا وقال: اه يادماغي ايه ده انا نمت هنا ولاايه ازيكم ياجماعة
بصيناله وبصينا لبعضنا بذهول
خالد بعصبية: لا والله انت مجنون يابني
عمر بدهشة:في ايه ياخالد مالكم بتبصولي ليه. كدة
مالك بغضب:انت إيه حكايتك دي تاني مرة في أسبوعين تحاول تق… تل نفسك في إيه بتلظبط
عمر بتلعثم:ا ا ااانا كويس إيه الكلام دة
رديت عليه:لا والله يمكن متهيئلنا ولاحاجة
وبدأت ابكي:انا مش حمل الي بيحصل دة يامالك خدني معاك
احتضها مالك وكأنه يحميها ونظر لعمر بغضب
قاطعهم جرس الباب فتح خالد فاندفعت ام. عمر مهرولة الى ابنها واحتضنته وهي تقول :انت كويس ياحبيبي
*الحمد لله ياماما
قالت وهي تنظر الى جنة بغضب:قولتلك بلاش جواز وانت صممت
*مفيش حاجة ياامي
مالك بحدة:لأ في انتي وابنك خدعتونا واختي كان ممكن تمو… ت او يحصلها حاجة انا عاوز افهم في ايه
وفجأة قطع النور وساد الظلام بسرعة امسكت جنة بيد بقلم مرفت السيد مالك واحتضنها وقال:خالد نور الكشاف الي على السفرة
ثواني وعاد الضوء يعم المكان بفعل الكشاف
هتفت برعب:إيه دة بصوا
واشرت على مكان جلوس عمر وامه الذي كان فارغا
قال مالك :اقعدي هنا ياجنة ماتتحركيش
تعالي معايا ياخالد ندور عليهم في الشقة
دقائق وعاد مالك وخالد وقال خالد: حاجة غريبة إيه الناس دي دول اتبخروا ايه الي بيحصل دة
ياخالد هما مش قرايبك
خالد:مش عارف انا زيك اهو
مالك:اول ماالنور يرجع تقومي تلبسي وتيجي معايا وانت كمان ياخالد هاتيجي معانا
خالد:على فين
مالك:هاحاول احل اللغز بتاع الناس العجيبة دي
وبعد قليل عادت الكهرباء وبدلت ملابسي وذهبت بصحبة مالك وخالد
وصلنا الى منزل ام عمر وقال مالك: تعالوا معايا نشوف اخرتها
وصلنا الى باب البيت ورن خالد الجرس
فانفتح الباب لوحده ونظر ثلاثتنا الى الداخل لنجد……..
😲😲😲😲😲😲😱😱😱
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نار ولا جنة)