روايات

رواية نادر ومنة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نهر هاني

رواية نادر ومنة الفصل الرابع عشر 14 بقلم نهر هاني

رواية نادر ومنة الجزء الرابع عشر

رواية نادر ومنة البارت الرابع عشر

رواية نادر ومنة الحلقة الرابعة عشر

منه دخلت غسلت وشها بعد مارعبت مرات ابوها
قعدت ف أوضتها بإحباط ويأس وهي بتفكر ف ال عملته ف الشركه
نادر اتصل عليها مسكت موبايلها وردت
منه : الو
نادر : وحشتيني
منه بكسوف : شالله يخليك
نادر بيأس : شالله يخليك ! هو انا بكلم بتاعت الخضار يابنتي
منه بسذاجه : يعني اقولك ربنا ياخدك علشان شالله يخليك مش عجباك !
نادر : لا لا كدا حلو اوي متشكر يااختي
منه بإحباط : بتتصل في حاجه
نادر : بصراحه عايز اشوفك بما ان مفيش جامعه نتقابل فيها وكدا
منه : لا مش هينفع انا لسه جايه من الأنترفيو وتعبانه جدا
نادر : تمام هستناكي ف نفس المكان ال بنتقابل فيه
منه : لا بجد مش عايزه اخرج
______________
ف الشارع
نادر : اتأخرت عليكي
منه وهي قاعده حاطه ايدها ع خدها
: لا
نادر بص عليها لقاها لابسه البجامه بتاعت البيت وشبشب على شكل ارنوب قالها بتعجب
: انتي خرجتي كدا ازاي
منه وقفت ومشية لقدام بإحباط وهي بتقول: انا انسانه فاشله ف كل حاجه انا لازم انتحر
نادر مسكها من زعبوت البجامه رجعها ليه
: اي الدراما دي مالك
منه انفجرت بالعياط : ولعة ف الشركه أااا أاا
نادر بضحك : هههههههه يخرب عقلك ولعتي ف الشركه
منه ببكاء : هو انا كل اما اقول لحد يدحك ليه هي احزاني بدحك
نادر بضحك : وهو انتي بتعملي مصيبه وتروحي تقولي للناس ليه بعد كدا لما تعملي مصيبه تعالي قوليلي انا بس علشان اضحك لوحدي
منه بإحباط : دا دلوقتي رامي قال للشله بتاعته وهبقى مسخرة الجامعه
نادر بعد ماكان بيضحك ملامح وشه اتغيرة وقالها
: رامي مين
منه : رامي زميلنا ف الجامع
نادر بعصبيه : انا عارف انه رامي زفت انا عايز اعرف اي ال عرف رامي بموضوع الشغل داه
منه بدهشه : انت بتزعق كدا ليه
نادر هدي واخد نفس وقالها : مبزعقش ممكن تفهميني رامي عرف منين
منه : قابلته صدفه وانا خارجه من الشركه
نادر بغضب : طب انتي قابلتيه صدفه ال يخليكي تتكلمي معاه
منه بذهول : هو مينفعش اتكلم معاه
نادر وهو يتمالك نفسه : لا مينفعش تتكلمي معاه سذاجتك وغبائك دا تفوقي منهم بقى
منه بحزن : حتى انت بتعايرني بغبائي
نادر هدي شويه : مقصدش بس ال عايز اقولهولك ارتكبي اخطاء براحتك ولعي ف الدنيا كلها واخربي اي حاجه بس متتكلميش مع حد غيري ممكن
منه بدهشه : ومتكلمش مع حد غيرك ليه
نادر بهدوء : علشان بحبك
منه اتوترت وحست ان صوت نبضات قلبها مسموع
حطت ايدها ع قلبها وقالتله بإرتباك
: انا عايزه اكل
وسابته ومشيت لقدام
نادر لحقها وقالها
: عايز اسمع منك رد
منه بإرتباك : رد ع اي
نادر : انا عايزك ف حياتي موافقه
منه سكتت ومكنتش عارفه تقول اي
نادر حط ايده ع شعرها بحب وابتسم وقالها
: لو مش عايزه تردي دلوقتي عادي بس هستنى ردك
ومسك ايدها واخدها ع المطعم
دخلو المطعم ومنه لابسه البجامه والشبشب
الكل كان بيبص عليهم
طلبوا الأكل والناس بردو عماله تبص عليهم
منه بإحراج : هي الناس بتبصلي كدا ليه
نادر بإبتسامه : ملكيش دعوه بيهم وكلي
منه بإبتسامه : انت اتغيرت اوي عن نادر ال شوفته اول مره
نادر بحب حط ايده ع قلبه وقالها : طالما دا دق فمش لازم نكابر ومفيش مانع نتغير علشان ال بنحبه الناس ال بتكابر دي غبيه وبيضيعوا الحب من ايدهم بسهوله
منه بإبتسامه : لي حبيت بنت زي مختلفه تماماً عنك
نادر بلطف : اختلافك عني دا ال جذبني ليكي تخيلي حد يحب حد شبهه بالظبط الحياه هتبقى ممله اوي اوقات الأختلاف بيخلي للعلاقه طعم وبصراحه انا من يوم ماشوفتك وانا حياتي بقى ليها طعم بقيت حاسس ان عندي حاجه عايش عشانها
منه بذهول : ها
نادر بضحك : مفهمتيش حاجه مش كدا
منه ببراءه : بصراحه لا
نادر بإبتسامه : مش مهم المهم انا فاهم كلي يلا
منه بدأت تاكل
نادر بضحك: تعرفي بالبجامه ال انتي لابساها دي حاسس اني قاعد مع قطه
منه بضحكة سذاجه وبوئها مليان أكل : رامي بيخاف م القطط عمرك شوفت شاب شحط زيه كدا وبيخاف م القطط
نادر بعصبيه : الله يحرق زفت متجبيش سيرته قدامي ممكن
منه بحزن: انا بتكلم بعفويه مقصدش ادايقك
نادر بضيق : عفويتك دي هتموتني مشلول ف يوم م الأيام كلي كلي
خلصوا أكل وخرجوا م المطعم
نادر : صحيح كنت هنسى حاجه
منه بتعجب : حاجة اي
نادر طلع من جيبته صوره وقالها وهو مبتسم
: دا اول طلب تطلبي مني ومكنش ينفع منفذوش
منه بذهول : اي دي
نادر : صورتي وانا صغير
وبعدين قال بضحك: مع أن مفروض كنتي تطلبي صورتي وانا كبير بس يلا مش مهم
منه اخدت الصوره وايدها بتترعش وقلبتها بالراحه
اتصدمت لما لقت نفس صورة الطفل ال معاها
نادر حس ان نظراتها متغيره قالها بتعجب : في حاجه
منه فضلت ترجع لورا بخوف
نادر بيقرب منها بتعجب وهو بيقول : في اي يامنه مالك الصوره فيها حاجه
منه بصدمه : لا لا مفيش حاجه انا لازم اروح
نادر : طب استني اوصلك
منه برعب : لا انا عايزه اروح لوحدي
انا اسفه وسابته وطلعت تجري
نادر وقف مكانه مذهول من ال حصل وهو بيقول
: الصوره معجبتهاش مثلا بس اي ردة الفعل الغريبه دي
_____________
منه رجعت بيتهم دخلت بسرعه اوضتها وقفلت ع نفسها الباب
قعدت ع الأرض وضمت ركبتها الاتنين لبعض وقالت بحزن
: معقوله القدر يعمل كدا
تخيلت نادر وهو بيتكلم عن والدته بغضب تخيلت بكائه لما بتيجي سيرتها
قالت لنفسها ببكاء
: لو عرف اني بنت الراجل ال والدته خانت والده معاه هيعمل اي
الأكيد اني هخسره
___________
مر يومين ومنه قافله ع نفسها اوضتها ومبتردش على موبايلها ودخلة ف حالة إكتئاب
رامي بعت رسايل واتصل يطمن عليها كتير بس مردتش عليه
نادر بردو نفس الحكايه بس مردتش عليه
كانت بتشوف الرسايل بس مبتردش على حد
رامي بعتلها
: بما انك مش عايزه تردي وانا مش فاهم في اي انا جايلك ع البيت اطمن عليكي بنفسي
لسه هتقفل الموبايل
لقت نادر باعت رساله من وبيقولها
: انا جاي ع البيت علشان اعرف في اي
شافت رسالة نادر نطت من ع السرير واتفزعت
فتحت اوضتها وخرجت بسرعه كان شعرها متبهدل وتحت عيونها اسود وشكلها يخوف
مرات ابوها قابلتها ف الطرقه وهي خارجه تجري
:ااااا العفريت ظهر تاني
منه بعصبيه : اقعدي انتي ياحربايه دانتي العفريت يخاف يطلعلك
وسابته وخرجت من البيت بسرعه ووقفت قدام البوابه
نادر وصل بعربيته ونزل منها ولسه بيقفل العربيه لقى رامي جاي من قصاده ناحية البيت
رزع باب العربيه بغضب ومشي لناحيته رامي هو كمان قرب ليه
منه واقفه ف النص بصت لقت الأتنين بيبصوا لبعض بضيق
خبطت ايدها ع دماغها وقالت
: هو دا وقته
قربوا الأتنين من بعض وكل واحد مسك التاني من لياقة قميصه
نادر : انت جي هنا تعمل اي
رامي : حد قالك اني مليش حق اجي هنا
منه وقفت ف النص وبعدتهم عن بعض وقالت بإرتباك : اهدوا ياشباب الموضوع مش مستاهل خناق خالص
نادر شدها من دراعها ناحيته وهو بيبص ليه وبيقول
: دي بتاعتي وملكش الحق انك تكلمها
رامي شدها ناحيته وقاله : لما تبقى بتاعتك رسمي ابقى اتكلم
نادر : شدها ناحيته تاني بغضب
رامي شدها تاني ناحيته بغضب
منه شدت نفسها من الأتنين وقالت بعصبيه : اي شغل العيال الصغيره داه روحوا اتخانقوا عند بيتكوا اصل وربنا ازقلكوا بالطوب
نادر ورامي اخدوا بالهم منها وبصوا عليها اتفزع لما شافوا شعرها المتبهدل والسواد ال تحت عينها والبجامه المبهدله ال لابساها
الاتنين ف نفس واحد بعدوا لبعيد وصرخوا
نادر بصدمه: انتي مين
منه بعصبيه : انا منه ممكن اعرف انتوا الأتنين هنا بتعملوا اي
رامي برعب : انتي منه بجد ولا عفريتتها
نادر بذهول : هي مرات ابوكي كانت بتعمل عليكي تجارب وحولتك لزومبي
منه بعصبيه : بطلوا غتتاته بقى وكل واحد يتفضل على بيته
نادر بعصبيه : انا ممشيش هو ال يمشي
منه بإحباط: انت ال مفروض تمشي مش هو دا لمصلحتك سدقني
رامي بصله بنظرة كبرياء
منه بصت لرامي وقالتله
: واتفضل انت كمان ع بيتك
نادر بغضب : انا مش همشي
رامي : ولا انا كمان
منه بإحباط : ياربي موقعني ف اتنين عيال طب يلا يابابا انت وهو مش انتو جايين تطمنوا عليا انا كويسه اهوه
فجأه شافت هدى ف البلكونه
اترعبت لنادر يشوفها
زقته بإيدها لحد العربيه وهي بتقوله
: علشان خاطري امشي
نادر بذهول : انا مش فاهم مالك
منه برعب : هفهمك ع الفون بس امشي ارجوك
نادر مش همشي الا لما تدخلي
منه : حاضر هدخل وربنا هدخل
وراحت لرامي قالتله : امشي دلوقتي انا اسفه بجد بس لازم ادخل
رامي : بس …..
سابته وهو بيتكلم ودخلت البيت بسرعه
نادر شغل عربيته ومشي
ورامي كمان مشي
____________
دخلت اوضتها وبصت من الشباك لقت الأتنين مشيوا خدت نفسها واترمت ع السرير
هدى جاتلها وخبطت عليها
منه فتحتلها
هدى : مين الشابين ال كانوا واقفين معاكي تحت دول
منه بتوتر : دول اصدقائ ف الجامعه كانوا جايين يطمنوا عليا
هدى : اها طب الشاب ال كان لابس جاكيت اسود مكنتش عارفه اشوفه كويس كنت عايزه اعرف اسمه اي
منه بإرتباك : اسمه اسمه اسمه
هدى بتعجب : مالك القطه كلت لسانك
منه بتوتر : ابراهيم اه اسمه ابراهيم
وبعدين زقتها لبره الأوضه وقالتلها
: اطلعي بره بقى علشان عايزه انام احنا هنتصاحب
وقعدت ع الأرض وقالت بعياط
: هفضل ف الرعب داه لحد امتى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضعط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نادر ومنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى