رواية مين هيجنن مين الفصل العاشر 10 بقلم هدى زايد
رواية مين هيجنن مين البارت العاشر
رواية مين هيجنن مين الجزء العاشر
رواية مين هيجنن مين الحلقة العاشرة
وجاء اول يوم رمضان علي جميع ابطالنا وكان الجميع صائمين ماعدا حسام وشاهيناز لأنهم لم يتعوده علي صيام الشهر الفضيل ولكن حسام كان يكذب علي مريم ويقول لها أنه صائم
وجاءت ملك الي خالتها حتي تتحدث مع كريم ولكن لم يكن بهذه السهولة كما تتعودة ملك وهنا دار الحديث بينهم
ملك / سمعليكوه ازيك خالتي رمضان كريم
سوسن/ لااناابني هو اللي اسمه كريم في حاجه ياشابه
ملك /. ونبي ياخالتي انا صايمه ومش قادره خليني ادخل اكلم كريم
سوسن بستغراب/ هو انتي مش مكسوفه من نفسك
ملك بنفذصبر/ بصي بقي ياخالتي انا بت اهلها مربوهاش ولاشافت شكل التربية ايه هي وانا هدخل دلوقتي اشوف كريم عشان انا فضلت اعمل في حله المحشي دي طول الليل عرفتي ليه بقي اهلي مربونيش وهخدها وامشي ايه رايك بقي
سوسن / هههههههههههه والله يابت ياملك كنتي علي بالي ادخلي ياحبيتي انا بضحك معاكي هو انتي علي طول كده طول ما انتي صايمه تخانقي دبان وشك كده
ملك / هههههههههههه والله دلوقتي علي بالك ماشي ياخالتي كريم فين بقي
سوسن / كريم مين
ملك / يالهووووووي يا كريم انت فين
كريم / ايه ياملوكا مالك
ملك / رمضان كريم ياكيمو
كريم/ الله اكرم يالوكا
ملك / فينك ياعم بقالي ساعه بنادي
كريم / ابدا كنت بختم الجزء الثالث في القران عشان كده مكنتش سامعك
انتي عارفه اني ببقي مع نفسي
ملك / الله يساهلوه ياعم من اول يوم وختمت تلات اجزاء
كريم / يالا ياليئمه قال يعني انتي مش زي ولا يمكن اكتر
ملك بهروب / بصراحه ياكيمو انا خلصت حله المحشي الحلوة دي اللي هتسويها قبل الاذن وتركلها بالهنا والشفا
كريم / ليه بس تعبتي نفسك انا كنت هبدا اعمله دلوقتي بس برضو قوليلي انتي في الجزء الكام بقااا
ملك / في السادس
كريم باعجاب شيديد/ بسم الله ماشاء الله في السادس علي كده منمتيش
ملك / لا مانا خلصت المحشي وصليت الفجر وبعدها قاعدة اقراء في القرآن لحد طلوع الشمس وبعدها صليت ركعتين لله وبكده عملت اول عمره في الشهر عقبال الباقي ربنا يقويني
كريم/ آمين يااارب طب انتي هتروحي أمتي قصر الشامي
ملك / همشي دلوقتي بقولك هات مفاتيح المحل لما ارجع ابقي اظبط الحاجات اللي هناك
كريم / خدي النسخه بتاعتك ولما ترجعي بسلامه ليكي مفاجاه حلوة اووووي عندي
ملك/ ايه هي
كريم / لا لسه معادها مجاش ابقي بس لما ترجعي ابقي تعالي هنا ماشي
ملك/ ماشي سلام ياخالتي سلام ياكيمو
سوسن وكريم / سلام
كريم / سلام يا اغلب خلق الله ربنا يسترها عليكي ياملك
سوسن / جدعه البت دي
كريم / اوووووووووي واناخايف عليها من الجدعنه دي
سوسن / ربنا يسترها عليها بحق الشهر الكريم
كريم / يارب بس ايه ده يعني فاكرها اهو امال منشفة رايقها علي طول
سوسن/ هههههههههههه ياواد انا بتفكر بس اوقات تهرب مني شويه
كريم / انتي هربنا منك علي طول ياسوسو هههههههههههه
سوسن بستغراب/ انتي مين ياواد
كريم يمزح/ خدمتك ام اسماعيل هههههههههههه
سوسن / طب ياام اسماعيل ادخل سوي المحشي المغرب قربت
كريم/ مغرب ايه ياحاجه ده لسه الظهر ماذن تعالي نقراء الورد بتاعنا
وبعد نبقي نشوف الموضوع ده
سوسن / طب ياحبيبي هي مراتك غضبانه ولاايه
كريم بستغراب/ مراتي مين
سوسن / شوفت بقي مين اللي بينسي مراتك ياواد مريم
كريم بتذكر/ هههههههههههه انتي لسه فاكرها ياماما دي مش مراتي دي صاحبه مريم
سوسن/ البت دي حلوة ونفسها حلوة كده مش متكبرة انا عايزه اكلمها
كريم / بس انا مش معايا رقمها
سوسن/كلم ملك باابن الهبله
كريم / لازمته ايه الغلط حاضر تعالي بس نقراء القران شويه تكون ملك وصلت هناك
سوسن /حاضر
وبعد مرور وقت وصلت ملك الي قصر الشامي
وهنا تقابلت مع السائق وهو يدعي عبدالرحمن ولقبه عبده وهو شاب وسيم وهو يعمل سائق لمريم وهو تربي معها منذ الطفولة وهي تتعامل معه كااخ وليس سائق وهنا دار الحديث بينهم
ملك / سمعليكو ه
عبد الرحمن/ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مين حضرتك
ملك / ايه الاحترام ده كله انا ملك صاحبة الانسه مريم
عبدالرحمن/ أهلا وسهلا مريم قالتلي انك هتيجي انا عبدالرحمن وممكن تقولي عبده
ملك / هو انت بقي عبده
عبد الرحمن بستغراب/ ازاي يعني
ملك / اصل حصل لبس بسببك ياسيدي
عبدالرحمن/ ازاي انا اول مرة اشوفك
ملك/ وانا والله بص انا هكسب فيك ثواب وافهمك
عبدالرحمن/ يااااريت لحسن الخطوط دخلت في بعضها
ملك/ هههههههههههه بص ياسيدي وقصت عليه كل شئ حدث
عبدالرحمن/هههههههههههه والله كل ده حصل بس انتي شكلك متعرفيش يعني ايه تتكلمي مع غسان الشامي
ملك / يعني مين غسال الشامي يكونش صاحب مراجيح مولد النبي هو وانا معرفش اه بني ادم خلقه ربنا عشان يتعجرف علي خلق الله
عبدالرحمن/ هههههههههههه والله انتي مشكله وبعدين غسان مش متكبر خالص
ملك بسخرية/ خاااااااااالص انت هتقولي اسيبك بقي عشان ادخل لمريم عايز حاجه ياعبده قول متتكسفش انا اختك برضو
عبدالرحمن/ تسلمي يا غاليه
ملك دخلت الي القصر وكانت بكينام الاسيوطي جالسه ومجرد أن رأت ملك ذهبت اليها وقالت
بكينام/ انتي بتعملي ايه هنا
ملك / انا جايه هنا عشان عم فارس ومريم ولولهم مكنتش دخلت القصر ده بقيت عمري
بكينام/ بصي بقي لما تتكلمي معايا تبقي عينك في الارض
ملك بعصبية/ ليه بقي أن شاءالله كنت الخدامه اللي حاجه قبل مايتوفاه وانا معرفش بقولك يا حاجه يابتنجان انا صايمه ومش قادره
بكينام بعصبية/ امشي اطلعي بره القصر ياجربوعه والله حلال فيكي طردك من شغلك وقليل عليكي كمان
ملك بعصبية/ ماانا قولت إن الافصال الناقصة دي مطلعش غير منك
بكينام/ انا ناقصه ياجربوعه انا هبعت الأمن يرموكي بره
وهنا قاطعها صوت فارس بغضب
فارس / بكينااااام
بكينام/ فارس تعالي شوف الجربوعه دي بتقول ايه
فارس/ انا كنت واقف وانتي اللي استفزيتها وهي مش غلطانه
ملك بحزن / عمي كل سنه وحضرتك طيب أنا همشي انا مش غاويه
تهزيق عن اذنك
فارس / وانا مقولتش تمشي انتي هتقعدي
وهنا هبطت مريم وقالت
مريم / ملوكا رايحه فين عمي قالك تقعدي عيب كده سوري انا بعتذرلك بنيابه عن مامي
فارس / وانا كمان ياريت تقبلي اعتذاري يابنتي
ملك / العفو ياعمي حاضر هفضل
مريم / شاطوره تعالي بقي نقعد شويه يالا ياعمو
فارس / يالا
مريم / قوليلي بقي ياملك بتحبي اكل ايه
ملك / أنا باكل كل حاجه واي حاجه مش بتفرق معايا أن شاء الله لقمه بملح
مريم / اصل انا قولت لداده مديحه تخلي الطباخين يعملوه بيكاتا وكوردن بلو واا
وكادت أن تكمل ولكن قاطعتها ملك وقالت
ملك / طب ده الحلوة فين بقي الحادق
مريم وفارس هههههههههههه
مريم/ هههههههههههه والله انتي مشكله حلو ايه ياملوكا دي بيكاتا دي لحمه والكوردن بلو ده فراخ لا الحلو هيكون تشيز كيك وشاتو جاتوه
ملك / طب ماتقولي لحمه وفراخ لازمته ايه الانجليزي يعني
مريم/ ماشي لحمه وفراخ بس بطريقه جديده ايه رايك كده وصلت الفكره
ملك/ بصي انا بحب الاكل المصري يعني ملوخيه محشي صنيه بطاطس كده في ولااروح ولا انتو هتفطروني مياه ساقعه ده انا اروح فيكو في داهيه
فارس /هههههههههههه والله يابنتي بقالي كتير مكلتش اكل من ده
قامت ملك وقالت انت تؤمر وانفذ بت يامريم
مريم / نعم
ملك / قدمي علي المطبخ
مريم / بس انا مش بعرف اطبخ
ملك / طب تعالي اعلمك واكسب فيكي ثواب عن اذنك ياعمي
فارس / اتفضلي يا بنتي وانا هقراء في الورد بتاعي شويه
وبعد مرور وقت وبعد أن تحدث كريم الي ملك وطلب منها أن والدته تود أن تتحدث معها وقالت لها انها تود الأفطار معاها غدا مريم رحبت جداوافقت
وجاء وقت لقاء المجنونه والمغرور كما يطلق عليهم دخل غسان المطبخ قبل المغرب بحوالي خمس دقائق حتي يطلب من داده مديحه لا تعمل حسابه في الافطار وقال
غسان / داده متعملش حسابي انا مش هفطر وفجأة قاطعته ملك باغنيه حتي تستفزه وقالت
ملك / ياابوكف رقيق وصغير بكار
غسان بعصبية/ بصي بقي انا مش مستحمل حاجه خليكي في حالك احسنلك
ملك ببرود/ وانا مالي بتقولي الكلام ده ليه انا واحدة قاعدة ساكته في حالي قوم انت تنط برضو في حالي يبقي مين الغلطان
غسان بعصبية/ اللهم اني صائم
ملك بسخرية/ تؤتؤتؤ براحه علي نفسك لحسن ايدك التانيه يجرلها حاجه مش دي برضو من عصبيه امبارح
غسان / انتي لولا أنك ست ولواني مش ست اووووي يعني كان ليه كلام تاني معاكي
ملك بعصبية شديدة/:هي مين دي اللي مش ست لاااا ياابو كف رقيق وصغير انت انت لسه مشفتش الوش التاني اقسم بالله العظيم اخليك تلف حوالين نفسك
صحيح انا مش ست لكن ست بميت راجل من عينتك اوعي تفتكر أن بفلوسك ونفوذك تقدر تعملي حاجه انسي ياعمرو يالا مش عايز هذا اتكلم يالا اللهم اني صايمه
غسان بسخرية/ امال لوعايزة تتكلمي كنتي عملتي ايه فعلا انتي بيئة
وتركها غاضبه لدرجه الانفجار
واذن المغرب واجتمع الجميع علي طاوله الطعام ولكن جاءت
من اخرج الوجه الحقيقي لملك بيومي
وتفجاء الجميع وعلي رأسهم غسان الشامي
ياتري إيه اللي هيحصل
ملك هتعمل ايه
وغسان خلاص كده مفيش كلام تاني مع ملك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)