روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل السادس 6 بقلم هدى زايد

موقع كتابك في سطور

رواية مين هيجنن مين الفصل السادس 6 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت السادس

رواية مين هيجنن مين الجزء السادس

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة السادسة

سوسن / اصل انا مستغربه بصراحه

كريم/ من ايه
سوسن/ علي البنات اللي كل يوم والتاني يجيوه هنا

مريم /. هو انت بتاع بنات والايه

كريم / بقي ده منظر حد يعرف بنات برضو ماما الله يشترك دي الانسه مريم صاحبه ملك بنت خالتي العروسه اللي كانت عندها امبارح

سوسن بخضه / يالهوووووي اتجوزت من ورايا ياولاه

وفجأة أمسكت بمريم من شعرها وقالت

سوسن/ وانتي يامقصوفة الرقبة خدتي الواد وخلتيي يتجوزك من غير رضا امه
مريم بتوجع / اااه ياطنط والله انا اول مرة اشوف استاذ كريم

كريم بخوف/ بس ياماما سيبي البت هتموت في ايدك انتي مش شايفه عامله ازاي

وهنا تركت شعرها وقالت

سوسن/ خايفه عليها اه ياني من دلوقتي بتقولي حسبي عليها امال لو جبت منها عيل هتعمل فيا ايه انطق ياواد

مريم وهي تتوجع
مريم / والله ياطنط انا مش متجوزة الاستاذ كريم ولا عمري شوفته غير انهاردة

سوسن بستغراب/ امال انتي مين

كريم / ماانا بقول ايه من الصبح بقولك دي صاحبة ملك بنت خالتي

سوسن/ مش تقول كده من الصبح معلش يابنتي اصل ابني عنده الزهايمر معلش بقي

وهنا نظرت مريم الي كريم وابتسمت علي بساطة سوسن وقالت معلش بقي نعمل ايه

سوسن / انا اقولك تعملي ايه

مريم بستغراب/ ايه

سوسن/ شايفه المطبخ النضيف اللي زي القشطه ده

مريم / اه ماله
سوسن/ ابني حبيبي هو اللي عمله

مريم باعجاب شيديد/ بجد تسلم ايدك

كريم / الله يسلمك

سوسن/ قومي انتي هتلاقي حاجات المحشي عندك اعمليها يالا

كريم ومريم بصدمه وذهول وفي نفس اللحظه نطقوه وقالوا

كريم ومريم / نععععم

سوسن/ ايه بقولك قومي اعملي محشي امال هتتجوزي ازاي ياختي

مريم / لا ماهو الخدمات هما اللي بيعملوا كل حاجه

سوسن بستغراب/ يالهوي وهو انت ياواد هتصرف فلوسك علي الخدمات والله عال

كريم بنفذصبر/ يالهوووووي انا هروح اغير قبل ماتخليني اخلف وانا واقف

سوسن بخضه/ وهي ايدك مالها ياواد شايفه يامقصوفة الرقبة جوزك ايده متعورة وهو هيغير عليها بنفسه

مريم بستفسار/ وحضرتك عايزني اعمل ايه

سوسن / قومي هاتي علبه الاسعافات وتعالي بسرعه

كريم/ لا خليكي مرتاحه وانا هجبها

سوسن/ خليها تجبها بدل ماتركب وتدلدل رجلها ياموكوس يابن الموكوسه

كريم بنفذصبر/يامثبت العقل والدين يارب ياامي ياحبيبتي دي انسه مريم صاحبه ملك بنت خالتي وانا وهي مش متجوزين تمام كده

سوسن بستغراب/ يعني دي مش مراتك

كريم / لا ياست الكل

سوسن/ هو انتي اسمك ايه

مريم/ مريم

سوسن/ وامك اسمها ايه

مريم بستغراب/ بكينام ليه

سوسن/ الهي يارب يا مريم يابنت بكينام يكون كريم ابن سوسن من حدك ونصيبك ياااااااااارب قولوه ياعيال امين

كريم ومريم بنفذ صبر / آمين يااارب

سوسن بستغراب/بس ازاي يعني انتي اسمك مريم وامك اسمها بتنجان

مريم/ هههههههههههه لا ماهو اصل عمي هو اللي اختارلي اسمي
سوسن/ ياسبحان الله اهو العصر اذن قومي بقي يامرات ابني اعملي
المحشي

كريم / يالهوووووووي وقال باعلي صوته

فينيييييك ياملك بقااااا

مريم / هههههههههههه والله معاك حق

وفجأة دق الباب وجاءت من كان ينادي عليها وقالت

ملك / انا جييييت

كريم / جيتي في وقتك استلمي صاحبتك ياستي لاحسن شويه كمان وهيبقي عندنا عيال هههههههههههه

ملك بعدم فهم/ قصدك ايه مش فاهمه

سوسن / ايه ياواد انت اللي جاب البت دي هنا

ملك / سمعليكوه ازيك يا خالتي

سوسن/ خالتك مين يابت يالا زباله امشي من هنا وخدي الزباله دي معاكي

كريم بصدمه / ماما انا ابنك انتي بتقولي ايه

سوسن / لاخلاص جات مرات ابني الحلوة يالا غور في داهيه بقي

ملك / هو انتي مخدتيش الدواء ولاايه

كريم / هههههههههههه ده الطبيعي بتاعها

سوسن/ انتي يابت قو لتلك بره

ملك بخبث/ ماشي وانا اللي جايه اعملك محشي يالا احسن برضو
سلام

سوسن/ ملك حبيبتي انتي واقفه ليه ادخلي دي بقي يا مريم بنت اختي الصغيره مني وهي اسمها ملك

مريم بستغراب/ ها هو حضرتك مش من

ملك / لا رايحي نفسك هي شويه كده وشويه كده وعشان انا هعمل المحشي هبقي عسل وكيوت إنما لو مش هعمل يبقي انا ازبل من الزباله

كريم ومريم وملك هههههههههههه هههههههههههه

ملك / تعالي معايا المطبخ ونتكلم ماشي

مريم / لا معلش انا همشي دلوقتي وابقي نتكلم في الفون

سوسن/ والله مايحصل. انتي دخلتي بيتي.وبيت كريم محمد المنياوي يعني الكرام كله ولازم تتدوقي المحشي من ايد البت ملك

وبعد إصرار على مريم من الجميع وافقت مريم أن تكمل يومها مع هذة العائلة البسيطة الجميله

مريم وملك في المطبخ ودار الحديث بنهم

مريم / ممكن اعرف مالك زعلانه ليه

ملك / لا ابدا مطروده من الشغل وابوياعايز مني ٥٠٠جنيه انهاردة منين وازاي مش عارفه واختي هتتجوز تالت يوم العيد ولسه في حاجات كتير ناقصه والمفروض تخلص كل ده ومفيش حاجه ابدا

مريم/ أيوة عشان ده كله خلاص لتحل من ساعه ماكلمتك وعرفت انك سبتي الشغل

انا كملت غسان اخويا وهو قالي أنه انهاردة اخدك واروح هناك الشركه عشان العرض بكره ده أولا

ملك بفرحه كبيره/ بجد والله انا متكشرة اوو ووووي بس ايه الحاجه التانيه

مريم/ عمي عايزك تفكري اول يوم رمضان معانا يعني يوم السبت إن شاء الله
ملك/ بس انا متعوده افطر مع خالتي وكريم

مريم/ ابقي افطري تاني يوم مش مشكله بقي قولت ايه

ملك / قولت لااله الا الله محمد رسول الله حاضر

مريم / طب يالا بقي عشان نخلص بسرعه عشان نروح الشركه

وفي مكان آخر وبالتحديد عند غسان

سيف بسخرية / مالك ياعم في ايه هو الاكل مكنش حلو ولا ايه

غسان/ وحياة ابوك ياشيخ سبني في حالي

سيف / اهدي بس وقولي في ايه مالك

غسان / انا انهاردة روحت عشان وقص عليه كل شئ حدث

سيف/ بصراحه ومن غير زعل من حقها تزعل من ناحية انت وناحيه تانيه مامتك وهي معملتش حاجه يعني عشان ده كله

غسان بعصبية / وانا مالي انا دي حتي مستنش عشان تعرف انا مين

سيف / طب وانت ناوي تعمل ايه

غسان/ مريم كلمتني وانا قولتها تيجي هنا ومعاها عشان تعرف اني مليش ذنب

سيف بسخرية/ وده من أمتي

غسان بستغراب/ هو ايه اللي من أمتي

سيف / يعني غسان الشامي يقول يبرر لحد ولا يتكلم مع حد كده

غسان بتردد/ ابدا بس انا مش بحب حد ياخد عني فكرة غلط

سيف بسخرية/ امممممممم وايه تاني

غسان / تصدق انك بارد ورخم

وفجأة دخلت السكرتيرة وقالت

نرمين/ سوري يافندم بس في مشكله في المكان اللي هيتعرض الكولكشن الجديد عايزين حضرتك هناك حالا

غسان / طب انا هروح دلوقتي سيف انت قابل مريم وظبط معاهم

سيف بسخرية / حاضر روح ومتزعليش بكره تتعوض

غسان / والمصحف انت بارد ولو لا اني مستعجل لكنت موتك سلام

سيف / سلام

وبعد مرور وقت قصير وصلت ملك الي الشركه ولكن لم تجد
المتكبر المغرور

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى