روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل السابع 7 بقلم هدى زايد

موقع كتابك في سطور

رواية مين هيجنن مين الفصل السابع 7 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت السابع

رواية مين هيجنن مين الجزء السابع

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة السابعة

مش عايزة اندم اني نزلتها عايزة تفاعل بقي فرحوني بقي
ولا القصه مش حلوه ولا ايه التانيه هتنزل لو في تفاااااااعل
اسيبكم مع الحلقه 😘😍😘
ملك /واااااااااو ايه الشركه الجامدة اوووووووووي دي
مريم/ هههههههههههه بصراحه البركه في غسان الشركة دي كانت زي اي شركه بس بفضل غسان بعد ربنا بقت الشركه رقم واحد علي مستوي العالم
ملك بستغراب/ بس انا شايفه حرف gوحرف M حروف مين دول
مريم / زمان من حوالي عشرين سنة كان الشركه اسمها الشامي جروب لكن بعد ملك الله يرحمها اتوفت عمي بعد تماما عن الشركه وكان بيحاول يسب البلد لان ملك كل حياته بعد وفاة مراته وهي بتولد ملك كان هي كل حياته
وطبعا مقدرش يمشي الشغل غسان كان عنده ١٠ سافر عند خالو في أمريكا عشان مش قادر يتكلم مع عمي ورجع ٢١ سنه مسك كل حاجه واول حاجه عملها أنه الشركه بقت g&M
عمي كان مبسوط اووووي أن عمل كده بس لسه غسان لحد دلوقتي
بيلوم نفسه علي موت ملك
ملك / ياااه كل ده عمك شافه ربنا يكون في عونه
مريم / يارب يالا بقي عشان احنا قدم مكتب غسان
وهنا قاطعتها ملك وقالت
ملك / المتكبر المغرور
مريم وملك هههههههههههه
مريم / انا جيييييت يا سوني
سيف / في الحقيقة أنا مش غسان
مريم / سيف ازيك امال فين غسان
سيف / في الحقيقة هو جاله شغل في مكان العرض فمشي عطول
مريم / هو هيتاخر
سيف / في الحقيقة مش عارف
ملك بمزح / هو كله في الحقيقة مفيش في الواقع
مريم / هههههههههههه
ملك / بهزر علي فكرة
سيف بمزح / في الواقع انا عارف
ملك ومريم / هههههههههههه
مريم / طب وبعدين
سيف / متخافيش هو فاهمني علي كل حاجه بخصوص الانسه ملك
هو حضرتك هتشغلي ميك اب ارتيست مع البنات اللي هتعمل العرض
ياتري عندك خلفية عن العروض اللي زي كده
ملك / اه عندي خلفيه متقلقش
مريم/ هو حسام هناك
سيف / اه هناك في حاجه
مريم / لا بس اصل بسال عادي طب انا هروح انا وملك هناك عشان تشوف مكان الشغل سلام
سيف / سلام
وبعد خروج ملك من الشركه تحدثت الي مريم
ملك / هو حسام خطيبك ده عرفتي ازاي
مريم/ ده ابن صاحبة مامي وهو كان مسافر ورجع وشوفنا بعض مرتين وبعد كده اتخطبنا
ملك بستغراب/ معقول حب من مرتين كده علي طول
مريم / وحياتك حبني من اول نظرة وانتي مستغربه ليه
ملك / لا بس اصل واحد حبني عشر سنين ولما زهق وملقش في فائدة غير اتجه واتجوز واحدة تانيه
مريم / هههههههههههه عشر سنين يامفتريه حرام عليكي وانتي ايه مفيش احساس خالص كده
ملك / اعمله ايه يعني قاعدة اقوله يابني احنا اخوات وهو ولا الهواء
وبعد عشر سنين حاب واحدة غيري وخطبها الحمدلله يالا ربنا يسعدهم
مريم / هههههههههههه ده انتي مصيبه يالا احنا وصلنا
وبعد مرور وقت قصير وصلت مريم وقالت
مريم/ احنا وصلنا اهو وحسام هناك اهو وانتي اسالي علي غسان وقوليله ملك وهو هيعرفك ماشي
ملك / تصدقي انك بايخه ازاي يعني اروح اتكلم معاه لوحدي
مريم يتوسل/ ملوكا انا بقالي كام مشفتش حسام يالا بقي خاليكي جدعه بليز
ملك بستسلم/ حاضر امري لله
وبعد مرور وقت وبعد أن باحثت عنه في كل مكان وكان هو آخر امل لديها وجدته في غرفه وطرقت الباب ودخلت بعد أن اذن لها قالت
فكان هو يجلس علي كرسي المكتب ولكن يعطيها ظهره
ملك / مساء الخير انا ملك بي
وقبل أن تكمل حديثها وقفت في وسط ذهول ولكن في الا مر نطقت وقالت
ملك / ابوكف رقيق وصغير بتعمل ايه هنا
غسان /ده شغلي عايزني هكون فين يعني
ملك بعفوية/ بطل هبل ياعبدو وانزل استني المتكبر المغرور في العربيه
غسان بستغراب/ مين المتكبر المغرور ده
ملك / غسال الشامي انت مش عرفه
غسان/ علي فكرة اسمه غسان مش غسال
ملك / لا غسال عشان هو متكبر ومغرور كمان عشان واخد في نفسه مقلب
غسان بستغراب/انتي شوفتيه عشان تحكي كده عنه
ملك / لا بس بشايره وصلتني
غسان / ازاي يعني
ملك مطروده من شغلي بسببه ورحت عشان اشوفه في الشركه لقيته
جه علي هنا مستكبر يتكلم معايا لا وايه مريم تقول إنه مانع اي حد يدخل اوضته معرفش علي ايه مع انها كئيبه كده ومفيش فيها روح كده
غسان بغيظ/ وانتي ايش عرفك انها مفهيش روح
ملك / اقولك ومتقولش لحد
غسان وهو يجز علي أسنانه/ قولي
ملك / انا دخلت أوضته بالغلط كنت بحبسها اوضه ملك بس اوضته منكرش انها مترتبة ونضيفه بس مفهيش روح كده يالا غار في داهيه المهم متزعلش مني عشان اتعصبت عليك اصل كنت مخنوقه منك
وجه موضوع شغلي كمل عليا قوم بقي من هنا عشان ميطردكش المتكبر المغرور وساعتها تغني ظلموه
غسان بغيظ ويجز على أسنانه هههه وهو انا مقولتكيش
ملك بستغراب/ لا مقولتيش
وهنا دخلت مريم لتفجر القنبلة وتقول
مريم / ايه كل ده يا سوني كل ده عشان اوصلك ايه ياملك متناحه كده ليه ايه ياغسان ملك هتبدا أمتي في الشغل
ملك / هههههههههههه سوني مين
مريم بستغراب/ سوني غسان ياملك اخويا في ايه مالك
ملك / والمصحف
مريم بعدم فهم/ هو في ايه ياغسان
غسان بتحدي / اصل الانسه ملك متعرفش أن انا غسان الشامي
وهنا قامت ملك وتسلم علي مريم وتقول
ملك / طب يامريم فرصه سعيده اووووي يدوب الحق ابات في القسم سلام يا استاذ غسال اقصدي غسان
وفجأة تقول بطريقه كوميديه مضحكه جدا جعلت غسان يضحك ولاول مره تراه مريم في هذا السعاده
ملك / ده انا هتنفخ ياجدعان توتوك اول قسم معاك .
مريم وغسان / هههههههههههه هههههههههههه والله انتي مشكله ياملك حتي غسان لأول مرة اشوفه من سنين طويلة يضحك كده
غسان / تعالي ياانسه متخافيش
ملك بمزح / ده انا بعون الله اجدعه وأحدة في الجري والمصريين بيقوله دايما أن الجري نص الجدعنه
مريم / لا متخافيش غسان مش بيحب ياذي حد
انا هقوم ارد علي الفون ارجع تاني اوكيه
غسان / سمعتي يعني انا مليش ذنب في قطع عيشك من المحل اللي كنتي في
ملك / انا اسفه بس زي ماقولتلك قبل كده كنت مفكرة انك مامتك هي السبب وانت بما انك بتشتغل هناك جاي تطمن سوري
غسان بستغراب/ ملك بيومي بتعتذر
ملك / لما بكون غلطانه بعتذر ده شئ اكيد ايه الغريب في كده
غسان /افهم من كلامك ان لسه في اعتذر تاني ليه
ملك بستغراب/ ليه
غسان / عشان دخلتي اوضتي وكمان رايك فيها وعشان
وقاطعته ملك وقالت
ملك / لا طبعا ده راي واظن أن حضرتك عارف ان الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضية
غسان / امممممممم ماشي نتكلم في الشغل بقي دلوقتي انتي عندك بكره يوم مهم جدا هتقدري تقومي بيه لوحدك
ملك بستغراب / ليه هو انا لوحدي اللي هعمل الميك اب ارتيست للبنات بكره
غسان بتحدي / اه لوحدك واعملي حسابك لوفي غلطه واحدة صدرت منك هتكون نهايتك علي ايدي
ملك بخوف محاوله إخفائه / مش انت بتقول انك مش باتذي حد يبقي ازاي نهايتي علي ايدك
غسان / انا معنديش في الشغل هزار وماشي بحكمه وخدها قاعدة في حياتي
ملك بسخرية/ الا وهي
غسان / من أفسد شيء عليه اصلحه
ملك بتحدي وهي تقوم من أمامه تقول متقلقش انا بعون الله احسن واحدة تنجح في التحدي
غسان يقف أمامها وقال بتحدي أيضاً وانا منتظر اشوف الخسارة بتاعتك
ملك اكتفت باالابتسامه ومشيت وكانت خايفه جدا من التحدي
وحاولت تجمع افكارها وتقول لنفسها هو انا اتسرعت ولاانا صح ولا ايه الحكايه ايه ياملك انا لازم اكسب التحدي ولا هيكون عقاب وخيم
وكان عند غسان كان سعيد جدا ولايعرف لماذا ولكن هو بيتحدي امراة لاتعرف شئ سوى الضحك والمزاح وذهب في نوم عميق لاول مره منذ سنوات طويلة
ملك كانت خايفه وكانت سهرانه طول الليل بتحاول تهرب من خوفها بس مش عارفه
الي ان طلع النهار
وذهبت إلى مكان عملها ولكن قابلت من كانت لاتود أن ترائه حتي لايتوترها
ولكن كيف فهذه فرصته حتي يسترد حقه وهنا قال لها
غسان / مبروك علي الخسارة مقدما
ملك بتحدي/٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
ياتري ايه اللي هيحصل
ملك هتكسب ولا لا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى