رواية مين هيجنن مين الفصل الخامس 5 بقلم هدى زايد
رواية مين هيجنن مين البارت الخامس
رواية مين هيجنن مين الجزء الخامس
رواية مين هيجنن مين الحلقة الخامسة
ذهب غسان الي الشركه وجلس في مكتبه وجاء إليه صديق عمره وقال
سيف/ ممكن اعرف ليه مجتش امبارح
غسان/ الناس بتقول صباح الخير عامل ايه
سيف / الله الله دي الغزله رايقه بقي احكيلي ايه اللي حصل
غسان / مفيش حاجه بس القصه ومافيها أن انا امبارح
وقص عليه كل شئ حدث
سيف / هههههههههههه كل ده حصل فيك انت هههههههههههه والله بت نكته بس بصراحه انت غلطان مكنش ينفع تسبها في وقت متأخر زي ده
غسان / اللي حصل بقي انا كنت فاكرها زي البنات اللي شاهيناز
بتدفعلهم فلوس عشان يلزقو فيا وهي في الاخر تيجي قال ايه تنقذني وانا بصراحه كنت متغاظ منها اوي عشان موقف القهوة
سيف / هههههههههههه بصراحه البت علمت عليك يامعلم هههههههههههه
غسان. بغيظ / ههه خفه لا ياخفيف انا اللي سبتها بمزاجي عشان كانت دماغي مشغوله
سيف / هههههههههههه ماشي هعديها كده المرادي
وهنا قاطع حديثهم نرمين السكرتيرة وقالت
نرمين/ سوري يافندم بس عبده السواق جاب المحفظه دي وقال إنها
كانت وقعه في العربيه بتاعت حضرتك
غسان بستغراب/ محفظه مين دي
سيف / يمكن تكون بتاعت مريم
غسان / لا مريم مش بتحب محفظه بلون ده مريم مش بتحب اللون
الاسود اصلا
سيف / خلاص افتحها وشوفها بتاعت مين
غسان / معاك حق
وبعد أن فتحها ووجد كل شي يدل علي انها هي فابتسم ولكن لم يعرف لماذا
وهنا رائه سيف وقال بسخرية
سيف / خلاص يانرمين روحي انتي احنا عرفنا بتاعت مين
وبعد خروج نرمين قال غسان
غسان / انت عرفت انها بتاعت مين
سيف بخبث / ها ابدا انا بس بخمن مش اكتر انت عرفت بتاعت مين
غسان/ اه دي بتاعت ملك اللي لسه بنتكلم عنها من شويه
سيف بمزح / طب ماانا عارف
غسان بستغراب/ وعرفت منين
سيف/ ياعزيزي انها الجوله الاولى هههههههههههه
غسان بعدم فهم/ قصدك ايه مش فاهم
سيف / مش مهم دلوقتي المهم هترجعلها المحفظه ازاي
غسان / مش عارف ابقي اشوف الموضوع ده بعدين
وفي مكان آخر وبالتحديد عند ملك في مكان عملها
ملك / يعني ايه يامدام طب انا عملت ايه بس
لولوه /سوري ياملك بس انا مش هقدر اشغلك تاني انهاردة اخر يوم ليكي
ملك / طب يامدام انا هخلص اللي في أيدي والم حاجتي
لولوه / ماشي ياملك ودول باقي مستحقاتك وشكرا على شغلك معايا
ملك / العفو يامدام
وهنا دق هاتفها المحمول وقامت بالرد وقالت
ملك / الو ازيك يا مريم
مريم / مال صوتك ياملك
ملك / مفيش حاجه
مريم / لا في وحاجه كبيرة كمان قولي بقي في ايه
ملك / قصت كل شي حدث معاها
مريم/ ولا يهمك كل حاجه هتبقى تمام
ملك / ازاي بس انا محتاجه لكل قرش اختي هتتجوز بعد رمضان ومش عارفه اعمل ايه
مريم /طب انا عايزه اقبلك
ملك / بصي هديكي عنوان بيتي وانتي تقابلني هناك ماشي
مريم/ ماشي
وبعد مرور ساعتين من العمل علي جميع الابطال
وبالتحديد عند غسان وكان يتحدث مع سيف وقال
غسان/ كده كل حاجه تمام مفيش حاجه ناقصه بكره الجمعه يعني الحفله مش عايز حاجه تنقص مفهوم ياسيف
سيف/ متخافش انا مسيطر علي كل حاجه بس قولي انت رايح فين
غسان بتردد / ها لا ابدا هخرج اتغدي بره اصلي جعان اوووووووووي
سيف بسخرية/ طب ابقي سلم عليها
غسان بستغراب/ هي مين دي
سيف بمزح/ معدتك هههههههههههه
غسان/ ههه خفه
أما عند ملك فكان حالها غير الحال فهي لاتعرف كيف تتدبر النقود لوالدها وكيف تكمل جهاز اختها الكبيره
وكانت ملك حزينه للغاية لدرجة أن عيونها امتلات بالدموع وكانت شديدة الاحمرار
وهنا قاطع تفكير ها صوت صديقتها وهي تقول
اسماء / خلاص بقي يا يالوكا ربنا هيحلها من عنده
ملك بحزن عميق/ ونعمه بالله بس نفسي اعرف اشمعنا انا اللي بيحصل معايا كده ومين اللي قطع عيشي من هنا
وهنا قاطع حديثهم مرفيت صديقتهم وقالت
مرفت / بت يالوكا في واحد بره انما ايه مز الجيل وبيقول أنه عايزك
ملك بستغراب/ مين ده
مرفت / مش عارفه بس بيان عليه واصل اووووي
اسماء / وانتي عرفتي منين ياختي أنه واصل
مرفت / من العربيه ياختي اللي راكبها
ملك/ انا هقوم اشوف مين ده وامشي بعد كده سلام
أسماء ومرفت ماشي ياحببتي ربنا معاكي
وخرجت ملك الي هذا الرجل وهي تجفف دموعها وتقول نعم حضرتك عايزني
وهنا كانت المفاجأة لكلامنهم وهنا دار الحديث بينهم
ملك / انت ايه اللي جابك هنا وعايز مني ايه
غسان بصدمه / وهو يكاد يلمس وجهها قال ايه اللي عمل فيكي كده
ولكن ابتعدت وقالت بغيظ
ملك بغيظ/وانت مالك
غسان / انا بس عايز اطمن عليكي
ملك بغضب شديد/ لا اطمن وروح طمن ستك وقولها خلاص اترفد
وقولها ترتاح
غسان بستغراب/ ستي مين انتي فاكرني مين انتي لازم تعرفي انا مين الاول
ملك بعصبية/ وانا مش عايز ه اعرف حاجه خاااالص اتفضل بقي
غسان حزين علي حالها ويحاول أن يفهم ماذا حدث لها ولوجهها ولكنها لم تعطيه فرصة حتي تعرف من هو وهو كان مستغربا جدا من نفسه لماذا هو ايضا حزين عندما رائها وهي عيونها ملئيه بالدموع
واثار الضرب علي وجهها ولكن في الاخير تحدث معاها
غسان / انا كنت جايبلك المحفظه بتاعتك
ملك بنفذصبر/ شكرا ياعم حاجه تاني اقولك أنا اللي همشي
غسان/ ملك ملك استني
ولكن لاحياة لمن تنادي
وفي مكان آخر وبالتحديد عند مريم فهي اول مرة تذهب الي مكان
في حياتها مثل هذا المكان وكانت خائفة للغاية
واعترض طريقها احدي الشباب وعلي رأسهم مرعي وقال لها
مرعي / ايه ياقمر انتي اول مرة تتدخلي مكان زي ده ولا ايه
مريم بخوف/ ها اصل انا عايزة ملك
مرعي / ملك بيومي يادين النبي ياجدعان هي ملك بتعرف الناس النضيفه اووووي من منين
مريم بخوف/ طب اروح بيتها ازاي لوسمحت
مرعي/طب شخليلي الاول
مريم بستغراب/ يعني ايه فاهمه
مرعي / يعني السلسله اللي في الراقبه الحلوة دي تلزمني
مريم/ لا سوري مش هينفع دي عليا اووووي وعن اذنك
مرعي / لا ياعسل مفيش مرور من هنا غير لما السلسلة دي تكون في أيدي
مريم بخوف / حاضر اتتففضل
وهنا امسك بيدها وقال
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠/هي مش قلتلك انها غاليه اووووي عندها
مرعي/ وانت مالك انت ياكريم ماهي موافقه خليك بعيد احسن
كريم / وان مبعدتش يامرعي هتعمل ايه يعني سيبها تعدي يامرعي احسن ليك انت
عدي ياانسه متخافيش
ملك /حاضر
وكادت أن تكمل طريقها ولكن قاطعها مرعي
مرعي / ايه يامزه رايحه فين انتي مش هتمشي من هنا غير لما تيجيبي السلسله دي
كريم بغضب شديد/يبقي انت الجاني علي روحك
وقام بضربه حتي وقع مغشياً عليه وسأل الدماء من جميع أنحاء وجه
كريم / انتي كنتي جايه هنا ليه شكلك اول مرة تيجي هنا
مريم بخوف/ انا كنت جايه لملك بيومي
كريم / ملك بنت خالتي بس هي مش هنا تعالي اطعلي فوق عندي في الشقه لحد ماتيجي
مريم / اصل اصل
كريم / متخافيش انا مش عيش لوحدي انا معايا امي هي فوق وانا هخليكي تكلمي ملك عشان تطمني
مريم / اظن اللي انت عملته معايا دلوقتي استحاله يفكر يئزيني بس انت ايدك بتنزف جامد
كريم/ انا هطلع اغير عليها اتفضلي
وبعد تحدث مع ملك ذهب إلي البيت
هو ومريم وكانت سوسن في انتظارهم لا نها شاهدة كل شئ حدث وقالت
كريم / مالك ياماما واقفه كده
سوسن/٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
ياتري ايه اللي هيحصل
سوسن هتسيب مريم كده عادي
وملك خلاص مش نتقابل غسان تاني
واعمل ايه لما تعرف أن ده المتكبر المغرور
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)