روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل الثاني 2 بقلم هدى زايد

موقع كتابك في سطور

رواية مين هيجنن مين الفصل الثاني 2 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت الثاني

رواية مين هيجنن مين الجزء الثاني

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة الثانية

وصلت ملك الي قصر الشامي وكانت في قمه الانبهار من شدة جمال القصر وقالت إنه يشبه قصر الملوك والرؤساء

وقالت لنفسها

ملك / ياولاد الكافرة كل ده عز ده ولا قصر عز الدخيله ده انتو أغنياء غني فاحش بقي
ايه ده كله دي كلها جنينه هتخوشه النار يابعده

وهنا قاطعها صوت رجولي وقال

٠٠٠٠٠٠٠/ليه بس كده احنا عملنا ايه

ملك برعب/ هاااا ابدا ياباشه اصل اصل انا

٠٠٠٠٠٠/هههههههههههه انتي مين وبتعملي ايه هنا متخافيش

ملك / انا ملك بيومي الكوفير اللي جايه عشان العروسه

٠٠٠٠٠٠٠/طب ممكن ياملك تناولني كوبيه المياه دي

ملك /اه طبعا اباشه اتفضل هو حضرتك أبوه العروسه

٠٠٠٠٠٠٠/لا ياستي انا عمها وفي مقام والدها برضو

ملك / ميضرش ماهو العم والد برضو ولا ايه هو حضرتك اسمك ايه

٠٠٠٠٠/انا اسمي فارس الشامي وانتي اسمك ايه بقي

ملك بعفوية/ هو انت بتنسي ولاايه ماانا قولتلك اني اسمي ملك بيومي

فارس / معلش يابنتي السن بقي له أحكامه

ملك / ولا يهمك ياحاج المهم العروسه فين عشان اطلعلها

فارس / ارتاحي وانا هبعت حد ينادلها

ملك / عشت الله يخليك

فارس / هههههههههههه تعرفي أن دمك خفيف جدا

ملك / لا ده انت متعرفنيش ده انا مسخرة وباخد علي اي حد بسرعه زيك كده

فارس/ هههههههههههه ماشي يا ستي

وبعد مرور وقت قصير وصلت مريم الي مكان تواجد ملك وعمها الذي يعشقها لأنها دائما تذكره باابنته الوحيدة

وقالت مريم

مريم / ياسلام علي الانسجام ايه كل الضحك ده ده انت مبتضحكش

مع حد كده وخصوصاً انا

فارس / اه والله معاكي حق بس ملك دي مشكله تصوري من ساعه مادخلت هنا وانا مطلبتش ضحك

مريم / أهلا وسهلا انا مريم

ملك / اهلا بيكي انتي ياعروستنا وانا ملك

مريم / شربتي حاجه ولا لسه

فارس / اه والله انا نسيت من كتر مااتكلمت معاها انا هخلي حد يعملنا قهوة قهوتك ايه

ملك / لا ياحاج معلش قهوتي محدش يعرف يعملها

فارس بستغراب/ ليه يعني

ملك بفخر/ انا بعون الله احلي واحدة تعمل قهوة

فارس / امممممم ايه الثقه دي علي كده بقي عريسك هيكون محظوظ بيكي هو انتي مخطوبه

ملك / كنت بس سيبته

مريم / حرام ليه كده ده انتي حتي عسل خالص

ملك / ياشخيه غار في داهيه كان بخيل ومنتن كان كل مايجي يجيب معاه موز وفول سوادني تقولش هيتجوز قرد

وهنا انفجر فارس ومريم من الضحك فهم منذو زمان لا يضكون مثل
هذا اليوم

مريم / هههههههههههه لا مش قادره حرام عليكي انتي ايه ده كيوت خالص انتي شكلك صغيره عندك كام سنه

ملك / الله يكيتك ياختي انا عندي ٢٥ سنه

وهنا تغير معالم وجه فارس من الضحك الي الحزن وهنا قالت ملك

ملك / هو في حاجه ياحاج مالك سكت ليه

فارس بحزن / لا ابدا اصل بنتي كانت بنتي في نفس سنك ده تقريبا

مريم / سوري ياعمو مكنتش اقصد اني افكرك بس اصل انا سألتها سؤال عادي

فارس بحزن / ومين قالك اني نسيت لسه كل كلمه قالتها بترن في وادني
يالا الحمد لله على كل حال

ملك / هو في ايه هي القاعدة قلبت بغم ليه

فارس / لا غم ولاحاجه ربنا مبيجبش غم بس الحكايه ومافيها أن انا كان ليه بنت

وضاعت مني من حوالي عشرين سنة وكان برضو اسمها ملك عشان تخيلتها انتي قدمي يالا الحمدلله

ملك بمزح / ولا تزعل نفسك اعتبارني بنتك ورجعتلك من تاني

وقام بتمثيل وتقول

ملك / بابا بابا حبيبي يابابا بقالي عشرين سنة بفكر فيك والحمدلله لقيتك اهي اهي اهي

فارس ومريم / هههههههههههه هههههههههههه وقاموه بتصفيق وقال

فارس / برافو عليكي انتي ممثلة فظيعه

ملك بفخر / شكرا شكرا دعونا نعمل في صمت

مريم / هههههههههههه طب يالا بقي عشان تعمليلي مسكات عشان بشرتي تبقي حلوة

ملك بعفوية/ لا انتي مش محتاجه انتي بشرتك جميله زي بشرة الأطفال

ده بعيد عنك بيجيلي عرايس اشتغل في وشهم من الساعه ٨ الصبح لحد الساعه ٨بليل تقوليش نقعه فاصوليا بيضه

فارس / ههههههههههههههههه طب بقولك ايه روحي اعملي القهوة

وتعالي نشربها وبعدكده ابقي اطلعي مع مريم مريم واريها طريق المطبخ

مريم / حاضر ياعمو تعالي ياملك

وبعد مرور وقت قصير وصلت ملك الي المطبخ وقالت

ملك / هو في ايه انتي واخداني علي فين بقولك المطبخ مش اوضه النوم

مريم / هههههههههههه طب ماهو ده المطبخ

ملك / ايه ده المطبخ امال الاوض عندكم شكلها ايه

مريم بعدم فهم/ يعني ايه مش فاهمه

ملك / مش مهم تفهمي خالص انا هدخل اعمل القهوة انتي مش جايه نهايه ولا ايه

مريم / لا انا هطلت اخد شاور واجاهز وانتي ابقي اطلعي. الاوضه بتاعتي في وشك علي طول

ملك / خلاص ماشي ياقمر بسلامه انتي ياقمر

وبعد مرور وقت قصير وبعد أن انتهت ملك من القهوة وتناولها مع فارس

ذهبت الي مريم ولكن لم تتدخل غرفتها ولكن دخلت غرفه المتكبر المغرور

وكانت ماذا تقول عندما رأت غرفته ولكن كل ما قالته

ملك / يادين النبي ايه ده دي مش اوضه دي فيلا وايه ده لاب توبعلي وكل دي شاشه تلفزيون ده عندي تليفزيون عايز يدخل الحضنه

وهنا سمعت صوت ضحك والتفت الي الصوت

مريم / هههههههههههه هههههههههههه هو انتي طول الوقت كده ضحك انا خلاص مش قادره انا حبيتك اووووي وياريت نبقي صحاب انا طول عمري معنديش صحاب ومكنش في حد بعلي معاه غير ملك بنت عمي الله يرحمها
ملك / هي ضاعت ولا ماتت انا مش فاهمه

مريم أخذت ملك من يدها وقالت

مريم /هههههههههههه طب نروح اوضتي ونتكلم لاحسن لو غسان جه ولقي
حد في الاوضه بتاعته بيقل الدنيا

ملك / ليه بقي أن شاءالله علي ايه يعني علي يااوختشي ده مغرور اووووي

مريم / غسان لا والله بس هو بيعمل لوحد دخل الاوضه عشان بيقبي
مرتب حاجته وحتي الخدمات اللي هنا ممنوع أنهم حتي يفكره يجي ناحيتها

ملك / ياختي يبقي حد عنده كل الخدمات دي وهو اللي يروق الاوضه بنفسه ده غريب اووووي

مريم / ابدا والله انتي لواتكلمتي معاه هتحبيه

ملك / لاحبه ولايحبني انا يااوختشي جايه اعمل شغلي وامشي

واتفضلي بقي عشان انا جالي حوال في عيني من كتر الاوض
مريم/ بصي ياستي ملك بنت عمي ضاعت من حوالي عشرين سنة

المهم بقي اننا فضلنا ندور عليها كان ساعتها غسان عنده عشر سنين

وكانت مع غسان غسان بيشتري حاجه من محل في المول وهي سأبت ايده

وهو مش عارف ازاى هي سابت ايده وكان القدر مش معانا ومعرفش يلقيها

وبلغنا البوليس وبعد مرور فترة كبيرة من الباحث عنها لقينا جثتها في مكان مهجور وللاسف الشديد وكان وشه بايظ خالص لأنها قاعدة في المياة حوالي اسبوع

ومن ساعتها غسان حاسس بالذنب وكمان عمو تعبان عليها اووووي بس بيحاول ميبينش حاجه عشان غسان لأنه بيعتبر غسان زي ابنه

وانا كمان عشان كنت متعلق بملك اووووي

ملك /ياااه كل ده بصراحه عمك من حق يزعل بنته الوحيدة برضو

وغسان برضو غصب عنه في اطفال كتير يتسبب اهلها يعني هو كمان رغم أنه كان مش كبير لكن برضه ملوش ذنب في اللي حصل

مريم / بالعكس طول عمره وهو ليتعامل مع أي حد أنه راجل وكان ساعتها بيصالح ملك وبيجبله شوكولا عشان كانت زعلانه منه

وحصل اللي حصل يالا بقي نصيب

ملك / علي رايك نصيب يالا بقي عشان مبتدئ عشان منتاخرش

وبعد مرور ساعات طويلة من تحضيرات حفله الخطوبه وبعد أن انتهت ملك من عملها قالت

ملك / مريومه فتحي عينك الحلوة دي

مريم / الله ايه ده هو ده انا انا مش مصدقه نفسي اني حلوة اووووي كده

ملك با ابتسامه/ انتي قمر وانا يدوب عملت حاجه بسيطه تظهر جمالك

مريم / انا متشكرة اووووي ممكن تقبلي منه دول ياملك

ملك / ايه دول

مريم /دول١٠٠٠جنيه

ملك / بس انا خدت حسابي

مريم / بس دول حاجه مني انا علشان تعبك معايا

ملك / خلي فلوسك معاكي يامريم انا مش محتاجه انا عملت شغلي واخدت فلوس عليه لكن لوخد دول هحس اني شحاته وبتاخد فلوس انا اسفه يامريم ودلوقتي عن اذنك انا خلصت كل حاجه مبروك وربنا يتمم لك بخير

مريم / انا اسفه والله مش قصدي طب خلاص اقعدي معايا انا مليش صحاب وانا حبيتك
عشان خاطري خاليكي وانا نخلي السواق يوصلك

ملك / حاضر بس مش هعقد كتير ماشي

مريم/ ماشي وعشان الموافقة الحلوة دي ممكن اشرب قهوه انا مشربتهاش

ملك / حاضر يااجمل عروسه

وهبطت ملك الي المطبخ ووجدت مالم يكن في الحسبان

مين هيجنن مين (الحلقه الثالثه)

وفي المطبخ كانت ملك بتعمل القهوة ودخلت عليها واحدة

عليها وكانت بتتكلم بطريقة استفزت ملك وكانت بتعامل ملك علي انها
خادمه وطلبت منها انها تلبس زي طقم الخدم عشان تقدم معاهم الطلبات للضيوف الحلفه

ودار الحديث بنهم

٠٠٠٠٠٠٠/انتي يااه

ملك / نعم يااه

٠٠٠٠٠٠/خدي اللبس ده ويالا عشان تقدمي العصير للضيوف

ملك / وانا مالي بااللي انتي بتقولي ده

٠٠٠٠٠٠٠/ انتي ازاي تتكلمي معايا كده انتي عارفه انتي بتكلمي مع مين

ملك / هيكون مين يعني

٠٠٠٠٠/انا بكينام هانم

ملك بسخرية/ وعاوزة ايه يابتنجان هانم

بكينام بعصبية/ انتي ياجربوعه عارفه انتي بتكلمي مين انا لازم اعلمك الادب
وهنا كان أن تصفعها بالقلم علي وجهها ولكن سرعان ما تمسكت بديد واوقفتها عن هذه الصفعه وقالت ملك بكل هدوء

ملك / انا لو مش عامله حساب مريم وفارس بيه انا كنت عارفتك مقامك كويس

انا مش خادمه عندك عشان انتي تؤمري وانا انفذ
انا جايه هنا عشان اعمل ميك اب للعروسه وخلصته وكنت هشرب القهوة وامشي

انا ميهمنيش انتي مين ولا تقدر ي تعملي ايه فيا باختصار شديد انا مش بخاف من حد

ودلوقتي عن اذنك عشان اشرب قهوتي

وامشي يا بتنجان هانم وابقي دوري علي جربوعه تخدم علي ضيوفك
وكلمه أخيرة طظ فيكي

باااااي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى