روايات

رواية ميرنا وزياد الفصل الأول 1 بقلم ميادة محمد

رواية ميرنا وزياد الفصل الأول 1 بقلم ميادة محمد

رواية ميرنا وزياد البارت الأول

رواية ميرنا وزياد الجزء الأول

رواية ميرنا وزياد
رواية ميرنا وزياد

رواية ميرنا وزياد الحلقة الأولى

كنت واقفه ف الجامعه لقيت اخويا جايلى وبيقول يالا يا ميرنا يالا عشان نخش المحاضره قمت خشيت معاه ولقيت منه صحبتى قاعده هناك واول ما شفتنى جريت عليا وقالت
ميرنا فينك يا بنتى بقالك يومين مبتجيش يعنى
منيرنا بصوت مهزوز (فلاش بك) من اسبوعين بظبط ميرنا كانت وقفه ف اوضتها وفجاء دخلت عليها امها وقالتلها ميرنا عايزه افتحك فى موضوع ميرنا قولى يا ماما ف ايه قالقتينى بصراحه كده يا ميرنا زياد ابن عمك رجع من السفر وطلبك للجواز ميرنا قامت وقفت بصدمه نعم يا ماما بتقولى ايه مين ال رجع زياد وكمان طلبنى للجواز انتى تعرافى يا ماما زياد ده جراحنى قد ايه انتى منتيش فكره لما كنا بنحب بعض قبل اما يسافر وهو مشا وسابنى وقطع علاقته بيا ومن بعدها وانا نسيته ماما ردة عليا بس يا بنتى ماما ولا بس ولا بتاع داخل بابا وقال بس انا وفقت عليه يا ميرنا ومفيش كلام بعد كلامى بس يا بابا ميرنا انا قولت ال عندى (بك)بس ده ال حصل كله وفقه الاتنين عل صوت الدكتور وهو داخل المحاضره ميرنا بصت بصدمه زياد بصتلها منه وهى بتقول ده زياد ابن عمك ردة عليها وقالت لها ايوه هو وبعد كده بدات المحاضره وبعد مرور ساعتين انتهت المحاضره وخرجو جميع الطلاب ولسه منه وميرنا هيخرجو سمعو صوت زياد وهو بيقول _ استنى يا ميرنا عايزك
قالت منه لميرنا _ هستناكى بره انا بقى ومشيت
بعد كده زياد قال لميرنا _انا طلبتك من باباكى وهو وافق وعارف انك مش موفقه وده حقق
قالتلو ميرنا بصوت مهزوز _ ايوه حقى لانك فضلت سفرك عل حبى ليك وقولتيلك كتير متسفرش وبردق سافرة وسبتينى وانا من بعده وعد نفسى انى انساك وسبيته ومشيت
خرجة بره اتلاقة اياد اخوها طالع يجرى عليها هو ومنه ويقول _ ميرنا سالت منه عليكى وقالتلى انك مع ذياد
هو كان عايزك ليه
ميرنا _ حكيتله ال حصل ويعد كده قالتلوهم يالا نمشى وتعالى يا منه نوصلك ف طريقنا
بعد ساعه وصلو البيت بعد اما وصلو منه
ميرنا واياد اول ما خشو الشقه _ السلام عليكم
امهم_ وعليكم السلام
ميرنا _ اومال فين بابا
مامتها _ ف الشغل
بعد كده استاذنة ميرنا وخشت اوضتها
امها_ واد يا اياد اختك مالها
اياد _ حكلها ال حصل
وبعد اسبوعين محصلش اى جديد
وفيوم كنت قاعده لقيت منه داخله عليا الاوضه وبتقول _ازيك يا ميرنا باباكى رن عليا وطلب انى اجيلك مش عارفه عايزنى ليه
قطع كلامهم دخول ام ميرنا وهى بتقول يالا يا بنات تعالو عشان تفطرو قعدو يفطرو هما واياد وبابا ومامة ميرنا فجاه اتكلم بابا ميرنا وقال_ معلش يا منه يا بنتى جبتك بدرى
منه_ لا يا عمو عادى بس انتى عايزنى ليه
رد وقال _ عشان تنزلو تجيبو حاجات الخطوبه انتى وميرنا
منه _ خطوبه لهيه الخطوبه امته يا عمو
رد وقال_ ان شاءالله انهارده بليل
ميرنا بصدمه_ امته بليل
رد وقال_ ايوه
منه _تب يالا يا ميرنا خشى البسى عشان منتاخرش
ميرنا_طيب
وبعد شوية وقت جهزو وراحو جابو الحاجات ورجعو
(ف الليل)
جهزة ميرنا ووصل ذياد واهله ولبسو الدبل وبعد شوية وقت تكلم ابو ذياد وقال_ مش يالا بقى يا جماعه نسيب العرسان لوحدهم
رد ابو ميرنا وقال_ يالا
وبعد كده خرجو وسبهم لوحدهم
تكلم ذياد وقال _ منتيش نويه تسمحينى بقى يا ميرنا ونرجع زى الاول
ردة ميرنا وقالت _ لا مش هسمحك غير اما تقولى سبتينى ومشيت ليه
رد زياد وقال حاضر يا ميرنا هقولك
(فلاش بك) ذياد كان ف اخر سنه ف الثانويه العامه كان خارج من الامتحان فجاه لقا تلفونه بيرن باسم امى رد ذياد وقال _ الو
ردة امه وقالت _ الحقنى يا ذياد
ذياد _ ف ايه يا ماما ايه ال حصل
امه _ تعالا المستشفى حالآ يا ذياد
ذياد بصدمه_المستشفى ليه يا ماما ايه ال حصل
امه _كنت ف السوق انا وابوك وفجاه وقع مغمى عليه
ذياد _ حاضر يا ماما جيلك اهوه وطلع يجرى عل المستشفى
( ف ابمستشفى )
وصل ذياد وقال _ماما
اتلاقه امه منهاره من العياط قعد يواسيها وفجاه خرج الدكتور طلع يجرى عليه وقال _ خير يا دكتور بابا ماله
الدكتور _للاسف يا استاذ ذياد والدك عنده سرطان ف المخ
ذياد _ بصدمه سرطان
الدكتور_اه ولازم يسافر يتعالج بره
ذياد _طيب يا دكتور نسافر امته
الدكتور _بعد اسبوعين بلكتير
ذياد _حاضر يا دكتور
الدكتور_وانا ضبط ليكم كل حاجه هناك
ذياد _شكرآ يا دكتور
الدكتور_العفو ولو احتجت اى حاجه انا موجود
ذياد شكرآ يا دكتور بجد تب احنا ينفع نشوفه
الدكتور _ اه اتفضلو
ذياد وامه دخلم وشفوه وبعد كده قطع علاقته بميرنا وسبها وسافر (بك)
ميرنا _تب مقولتليش ليه يا ذياد
ذياد _بابا كان مانع اننا نعرف اى حد
ميرنا_يعنى عمو بق بخير الحمدلله
ذياد _اه الحمدلله
ميرنا_الحمدلله يارب وعيطت
ذياد_تب بتعيطى ليه دلوقتى
ميرنا_عشان ظلمتك يا ذياد
ذياد_تب دلوقتى انتى مسمحانى
ميرنا_اه مسمحاك
وبعد كده اتصلحو واستاذن ذياد انه يمشى
وبعد الخطوبه باسبوع

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميرنا وزياد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى