رواية ميراث العشق الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم مريم نصار
رواية ميراث العشق الجزء السادس والثلاثون
رواية ميراث العشق البارت السادس والعشرون
رواية ميراث العشق الحلقة السادسة والعشرون
فيلا الجبالى.
رؤوف : واقف ف الصالون. وقال ها ياعاشور وصلت ابني ساهر للمطار ..؟
عاشور : حصل ياباشا ومتحركتش غير لما الطياره اتحركت .زي ما سيادتك أمرت..
رؤوف : هز راسه تمام .. ويلا انت اجهز ياعاشور عشان هتقابل الزعيم انهردا .
عاشور : بفرحه كبيره. ده شرف ليا ياباشا .
رؤوف : يلا بينا .
عاشور : فتح عينيه بعدم تصديق.ايه ؟ هقابل الزعيم دلوقتي؟
رؤوف : بنفاذ صبر . عند سيادتك مانع؟
عاشور : هز راسه بنفي . ابدا ابدا ياباشا. انا بس مش مصدق نفسي . انى اخيرا هقابل الراس الكبيره …
رؤوف : بتريقه . لأ صدق ياخويا. ويلا أنجز …
عاشور : انحنى بإحترام . اتفضل يا باشا .
وخرجو من الفيلا .
عاشور : فتح باب العربيه . العنوان فين يا باشا ؟
رؤوف : محدش يعرف العنوان ياعاشور . اركب .وف عربيه خاصه هتقابلنا ف المكان ال الزعيم هيقول عليه . اركب وسوق خلصنى ..
عاشور : تحت امرك ياباشا..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي …
آدم : ف المكتب . وبيتكلم مع بيتر ف الفون .
بيتر : انت هتروح حفلة الشوربجي يا آدم الاسبوع الجاي. ؟
آدم : ايوه طبعا . الراجل بعتلى كارت دعوه. واتصل عليا بنفسه يأكد عليا. وأنها حفله مهمه .لنجاح صفقته الجديده ..
بيتر : امم تمام . خلاص وانا هاجي ..
آدم : ليه انت مكنتش هتيجي؟
بيتر : بصراحه لأ . انا معرفتي بالشوربجي محدوده . هو بعتلى كارت دعوه. بس قولت مش هروح عادي يعنى .
آدم : لأ طبعا ماينفعش. وبما إن الراجل قدرك . تروح من باب الواجب .
بيتر : خلاص يصحبي تمام . طارق هيكون معانا؟
آدم : بص قدامه وقال طبعا احنا التلاته مع بعض ف كل مكان وزمان …
بعد شويه….
آدم ومراد وزين وفهد خرجوا يصلو المغرب ف المسجد ..
عند مريم ف الليفنج ..
مريم : بتقطع تفاح . وقالت بعتاب .. بقى كدا يارينو؟ اسبوعين من آخر يوم في المزرعه ماشوفكيش لا انتى ولا احفادي ؟
رينو : بتأنيب ضمير . آسفه جدا يا مامي حقك عليا . بس فهد بقى بيتعامل معايا كأني اول مره اكون حامل .. بس انا قولتله مش هقدر اتحمل ماشوفش مامي وبابي اكتر من كده.
مريم : طيب الاول امسكى يارينو ياحبيبتى . كلى التفاحه دي ..
رينو : هزت راسها لأ بجد يا مامي مش قادره .
مريم : ليه بس كده ياحبيبتى . انتى غايبه عنى فتره. ومكلتيش حاجه من وقت ما جيتي ..
رينو : والله يامامي شبعانه جدا . وفهد اكلنى كل حاجه وبالعافيه كمان. لدرجة كنت هعيط منه. عشان يرحمنى شويه.
مريم : ضحكت بسعاده شاطر فهد ده ابن قلبى. وبحب حنيته عليكى انتى والولاد .
رينو : ابتسمت بحب. فعلا ربنا يبارك فيه . والله اول ما قولتله عايزه اروح لمامي وحشانى اوي وكنت هعيط . قالى قومي البسي . وجابنى انا والولاد ع طول ..
مريم : وانتى كمان يانور عينى وحشانى .بتونس بيكي ياقلبى . بصي انتى تباتى هنا بقى.
رينو : لأ مش هينفع …
مريم : مش كفايه قلبى مشتاق ل نور أختك..
وكملت بتصميم ولأ هينفع. وشقتك موجوده جمبنا. اسمعى الكلام وهتباتى . والا هزعل منك.
رينو : لأ وانا اقدر ع زعلك . خلاص . واهو بالمره اتوحم ع اميرة بابي القمر ..
مريم : هههههههه يجازيكى خير يارينو يابنتى . خلاص راحت علينا . اتوحمي ع جمالك ولا البت آرين قلب تيته دي .
رينو : وهو ف حد ف جمال مريم العدوي . بس ياريت لو بنت تطلع شبهك ف كل حاجه ..
مريم : بابتسامه . ربنا يراضيكي يارينو يابنتى.ويحققلك كل امنياتك وأحلامك يارب . امسكى بقى كلى التفاحه دي ريحي قلبى ..
رينو : بابتسامه . حاضر ياحبيبتى انتى تؤمري آمر ..
مريم : الآمر لله وحده.. انا هاقوم اصلى المغرب قبل ما آدم والولاد يرجعو ..
رينو : امم اوكي . وانا كمان . خديني معاكى اصلي . عشان نقعد براحتنا ..
مريم : الاول كلى التفاحه . انا لسه هتوضى . ونصلى كلنا جماعه إن شاء الله.
رينو : تصلى ف الحرم إن شاء الله ..
مريم : ابتسمت بحب . اللهم امين يارب أنا وكل مشتاق ..
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا الجوهري..ف نفس الوقت..
رعد : وصل الفيلا. بعد ما جاب سفيان وباري من المطار..ونزل م العربيه ومبسوط جدا.. بوصول ولاده اخيرا..
هيلينا :بفرحه كبيره..قامت تجري ع سفيان وباري.. وضحكت بسعاده كبيره..وفتحت ايديها..وقالت. Darling(عزيزتي)
باري : بتجري عليها بسعاده..وقالت بصوت عالى.. MoOoOM واتشعلقت ف رقبتها
هيلينا : ضمتها بحب كبير.وضحكت وقالت.. my dear daughter (ابنتي العزيزه)
I’m so glad you’re back, my love. I was nice meeting you. You do not know how much Автор: Меріам Насар I miss you and Sofiane.
(أنا سعيده جداً بعودتك يا حبيبتي. لقد كان من اللطيف مقابلتك. أنتي لا تعلمين كم كنت أشتاق لك ول سفيان.)
باري : خرجت من حضنها..وقالت بضحكه كلها حماس..
Mom, I can’t believe I saw you again, you and Dad. It’s been a boring year without you. Mom, I love you so much. Автор: Меріам Насар
I love you so much, you and Dad. I miss you.
(امي انا لا أصدق انى رأيتك مجدداً انتى وابي.لقد كان عاما ممل بدونكم. امي انا أحبك كثيرا.احبك جدا انتى وابي. افتقدك.)
هيلينا : اوو..حبيبتى باري..انا ورعد مفتقدينك كتير كتير بيبي..
سفيان : قرب منهم وضحك وقال..
Barry, would you please leave me my beautiful lady,Mariem Nassar notice my love for her again after all this time.
(باري هلا تركتى لي سيدتي الجميله لاحظى بحبها مرة أخرى بعد كل هذا الوقت.)
باري : بضحكه..اوكي سفيان. تعالى خد نصيبك..وانا رايحه ل Daddy (بابا) وراحت ل رعد..
هيلينا : ضحكت بدموع الفرح..وهمست سفيان..!!Dear (عزيزى)
سفيان : طبعاً رغم صغر سنه لكن طويل..اطول من هيلينا..وضحك بفرحه..وقرب من حضنها بهدوء..وضمها لقلبه..امي وحشتينى جداً..!!!
هيلينا : حضنته.. ودموعها نزلت..انت اكتر سفيان حبيبي. انا كتير مبسوط اني شوفتك..حمدلله ع السلامه حبيب مامي..
سفيان : طلعها من حضنه.ومسح دموعها وباس جبينها وايديها..الله يسلمك ياست الكل..وحشانى جدا.ووحشنى بيتنا. وحشتنى مصر وأهلها الطيبين..
رعد : من وراه. ومحاوط باري ف حضنه..وقال بهزار..مصر كمان وحشاك وبتقولك ادخل بقى عشان ابوك واقع من الجوع.. وضحكو..
سفيان : اتفضل يا حج..
رعد : ربت ع كتف ابنه..ماشاء الله عليك يا سفيان..بقيت اطول من امك..اوبس آسف اطول من مامتك..
هيلينا : ههههه كويس لحقت نفسك رعد حبيبي..وسلمت عليه.حمد الله ع سلامتك حبيبى.
رعد : الله يسلمك ياروحي..
الكل دخل..وسفيان اخد شاور.ولبس ونزل.وباري كمان اخدت شاور ونزلت عشان يتعشو..
هيلينا : جهزت السفره بقلب ام مبسوط جدا..والشغاله خلصت كل حاجه..وهالى.قالت بصوت مسموع. يلا رعد حبيبي الاكل كله تمام. والسفره جاهز كل حاجه. تعال سفيان.يلا بااري حبيبتى..
باري : قامت تجري..وقعدت أول واحده.وقالت بانبهار.. WoOoW..الاكل المصري كان وحشنى جدا. Thanx mom ع كل حاجه عملتيها. وبدأت تاكل بنهم واشتياق للأكل..
هيلينا : ضحكت بسعاده..ولعبت ف شعر باري. حبيبتى الف هنا. انا عملت كوول حاجه انتو بتحبوها .وكملت بمكر. وعملت ل رعد حبيبي الملوخيه..
رعد : بإعجاب.. امممم الملوخيه وجمال الملوخيه..دا مفيش واحده ف مصر بتعرف تعمل زي مولخية هالى حبيبتي..وقعد وسفيان قعد جمبه..
هيلينا : حطت اكل قدام سفيان بسعاده..وقالت يسلام يارعد..موش ده كان رأيك فيا اول مره اعمل فيها ملوخيه..ولا نسيت..؟
رعد : هههههههه..حبيبتى الكلام ده من زمان جدا.وانتى حامل ف باري..وبعدين ال انتى كنتى عملتيها دي كان اسمها موخليه وكانت عباره عن عك ف عك ههههه.
.اما دي حاجه تانيه الملوخيه الاصليه…بس دلوقتي الله اكبر عليكى..شيف واستاذه ف الملوخيه بصراحه..تسلم ايدك ياقلبى..
هيلينا : قعدت جمبه..بابتسامه.. حبيبى كله بفضلك انت..انت كنت صبور عليا لابعد الحدود..وانا اتعلمت واحده واحده..ميرسي جدا لانك ف حياتي رعد..
رعد : بابتسامه..تحت أمر هالى..ورفع ايدو واكلها قطعة مكرونه..
سفيان : ابتسم. واخد نفس عميق..وكان مشتاق لدفا العيله..وحبهم وخوفهم ع بعض..
هيلينا : بلهفه..كل سفيان حبيبي..كلي بار…..ومكملتش…!!!!!!!
رعد وسفيان.رفعو عينيهم ع باري..وكانت بتاكل بشراهه كبيره..واشتياق كبير للأكل المصري.. والكل ضحك…
باري : بتاكل محشي وبعدها الفراخ.وبعدها سلطه
.سمعت ضحكهم..وبصت ليهم..وهزت راسها..امم ماليش نفس..!!!!!
الكل: هههههههههههه.
رعد وهيلينا..رجع قلبهم ينبض بالسعاده من تاني.والبيت اتملا بشقاوة باري.وحب سفيان..
——————بقلمي مريم نصار.
ف نفس الوقت..ف مكان اشبه بالمهجور ..
السواق وقف بعربيه احدث موديل. ونزل . وشال الغطا الاسود من ع وش عاشور ورؤوف . وقال اتفضلو وصلنا مقر الزعيم ..
رؤوف : مسح وشه بايديه ..
عاشور : فرك عينيه بإيديه . ومش مصدق .المكان يخوف من عدد الحرس .. وكمان خرافة نسبيه ..
رؤوف : نزل . وعاشور .
باب الفيلا اتفتح اتوماتيك . ودخلو .واتفتشو كويس وسحبو تلفوناتهم وكل الاسلحه ال معاهم.
عاشور : همس بقلق. وقال ياريتنى ماطلبت ياباشا . كل دول حرس ..؟
رؤوف : بتوتر .اومال انت كنت فاكر ايه ياحيوان . اكتم عشان المكان كله متراقب ..
بعد دقايق . وصلو لمكان ضلمه. والانوار اشتغلت .. وكانت غرفة اجتماعات كبيره … والزعيم قاعد ع كرسي فخم جدا. وماسك عكازه . وقال اهلا اهلا يارؤوف انت وعاشور ..
رؤوف : انحنى بإحترام . وقال بتوتر ..مساء الخير يا زعيم ..
عاشور : اتفاجئ بضعف شخصية رؤوف. وهو كمان خايف . وانحنى ليه . وقال تحت امرك معاليك يازعيم …
الزعيم : لف بالكرسي .. وخبط العكاز ف الارض . وقام وقف .وخطى كام خطوه . وهمس ف وش عاشور . وقاله انت عايز تثبت ولاءك . للزعيم رشوان..!!!!! ياعاشور ؟
عاشور : بلع ريقه بتوتر خدامك يازعيم …
رشوان : بص قدامه بكُره دفين وقال . فريحه وبنتها الصغيره . اسبوع واحد وتكون هنا ف وكري الخاص..!!!
فيلا العدوي…
كلهم قاعدين ف جو جميل وبيضحكو ومبسوطين ..
مراد وفهد قاعدين جمب بعض .. وفونهم جاتله رساله خاصه ف وقت واحد ..
والرساله من رقم مجهول و عباره عن جمله ..
(قريباً سنلتقى) بووووووم .
وفجأه . اتصال من جار فهد ف العماره جمب شقته..
واتصال من بواب العمارة بتاعة شقة مراد ..
وكل واحد فيهم بلغ إن الشقه انفجرت وكل حاجه فيها اتحرقت..واتحولت ل رماد..!!!!
مراد وفهد بصو لبعض . وافتكرو انفجار العربيتين. واكيد دي الرساله التانيه .. بس من ميييييين ؟
آدم : قاعد جمب مريم ..وماسك الفون. وسمع صوت الرسالتين . وعينيه ع فهد ومراد وتعابير وشهم ال اتغيرت ف لحظه .
فهد : عينيه اتحولت لغضب شديد . واتخيل لو مراته وولاده لسه ف الشقه .
آدم : بقى ع يقين إن ف حاجه كبيره حصلت . وقام بهدوء . وقال مراد .فهد . تعالو انا عايزكم ف المكتب . واتحرك ..
مراد : قام بغضب واضح وراح ع المكتب . وفهد مش ااقل صدمه وغضب منه..
آدم : قفل باب المكتب . وقال بهدوء مالكم؟
مراد : بإيدو خبط الحيطه بغضب شديد. وقال عملوها تانى يابابا.. ومش عارف هما مييييين وغرضهم إيه؟
فهد : من بين أسنانه بتوعد شديد اللهجه اقسم بالله العظيم ما هرحمهم ..
آدم :…………..!!!
مراد : فتح الفون . وفتح الرساله ل آدم . وقال اتفضل حضرتك . دي رساله جاتلى انا وفهد ف وقت واحد ..من رقم واكيد الرقم ده مجهول ..
آدم : قرأ الرساله وكشر عينيه بتعجب….!!
فهد : اتكلم وكأن نار بتاكل ف قلبه لأنهم حرقو ذكرياته الخاصه مع معشوقته . وقال بصوت انتقام. ومش بسسس كدااا…!!! دول حرقو شقتى انا ومراد ف نفس الوقت ..
. وديني ماهرحمهم .اقسم بالله العظيم لادبحه بإيديا دبح . وضرب قبضة ايدو ف الحيطه بغضب شديد لدرجة أنها اتجرحت.
آدم : فتح عينيه بصدمه.. انت بتقول ايه يا فهد؟
فهد : بينهج بغيظ. واول مره يحس بالضعف.وقلة الحيله.. ودموعه متحجره ف عينيه . وقال حرقو شقتى ياعمي . حرقو بيتى. تخيل لو عيلتى كانت……!!! وقبض ع ايديه وغمض عينيه وللاسف دمعه نزلت منه غصب عنه من حرقة قلبه. ولف ضهرو ليهم بسرعه ..
آدم : صك ع أسنانه بتوعد. وجواه إعصار .. وقبض ع ايديه بغضب واضح لأول مره من سنين …
مراد : غمض عينيه وحاول يسيطر ع غضبه ..وفتح عينيه وشاف فهد ايدو اتجرحت. وضحك بتمثيل . هههههههه ..والله يعم دول آخرهم يعملو حركات..!!
آدم : اخد نفس عميق جداااا . وحاول يفكر بهدوء .
فهد : مسح وشه بايديه ونفخ بخنقه كبيره . وقال بخنقه انت بتضحك يامراد ؟
آدم : ابتسم عكس ال جواه . وقال ايوه يضحك . مايضحكش ليه ؟ تعالى يافهد اقعد واهدا. وشاور ل مراد .
فهد : قعد . وصاكك ع اسنانه ..
مراد : قعد . وبص ل أبوه .. وقال طيب وبعدين يابابا ؟
آدم : بهدوء. اول مره حرقو عربيتك انت وفهد ف وقت واحد .. ومكنتوش موجودين فيها .
. ودلوقتي حرقو شقتك انت وفهد برضو ف وقت واحد. وانتو مش موجودين فيها .
.
.وبص ل فهد وحط ايدو ع ركبته وقال لو تلاحظ يافهد . انك من وقت ما رجعت من المزرعه . رينو مخرجتش من البيت غير انهردا .
.وشقة مراد فاضيه. محدش عايش فيها. واكيد خطة انفجار الشقتين دي كانت الخطه التانيه بتاعتهم .
.واكيد كانو منتظرين خروج عيلة فهد من البيت. بدليل إنهم ولعو ف البيت بعد ما خرجتو منه . نفس ال حصل ف انفجار العربيتين .
والمقصود من كل ده . عباره عن رسايل ..واكيد ف رساله تالته. و لكن لازم ف الرساله التالته تكونو واخدين حذركم …
مراد : فعلا عندك حق يابابا. بس دول هنعرفهم ازاى؟ وقت حادثة العربيه . احنا دورنا كويس جدا. وشكلهم محترفين . مافيش اى دليل. حتى الملثمين لابسين اسود ف اسود . والريس حرقوه ورموه ف النيل . وحتى الكاميرات . مش واضحين فيه.
آدم : كشر عينيه بتركيز . وقال فعلا واخدين كل احتياطتهم . بشكل حذر جدا..
.وده يدل أنهم تبع منظمه او مافيا . وبص ليهم . انا عايزكم تركزو كويس .. مفيش اى منظمه او مافيا قبتضو عليهم وليهم طرف خارج السجن ؟
مراد وفهد بصو لبعض . وحاولو يفتكرو .
مراد : لأ كل ال قبضنا عليهم اعترفوا واعتقلوا.
آدم : طيب مافيش حد هرب ؟
مراد : هز راسه بصراحه منعرفش حاجه زي دي .. لأن ف مجرمين بيترحلو ع بلدهم ..
آدم : هز راسه تمام . اسمعو . هما دلوقتي . اكيد مراقبين شقتك انت وفهد . ومنتظرين يشوفو رد فعلك انت وهو ..
مراد : هز راسه اكيد . والاكيد كمان متوقعين أننا نجري ع العماره و هنطلب تفريغ الكاميرات . ونطلب الشرطه وتحصل شوشره.
آدم : هز راسه صح كدا . لكن انتو مش هتخرجو من باب الفيلا ولا هتروحو ف اى مكان ..
مراد : كشر عينيه . ازاى يابابا ؟
آدم : احنا منعرفش هما مين . او تبع مين ؟ ولو روحتو اكيد هيشمتو فيكو لما يشوفو انكو مش قادرين توصلو ليهم رغم أنهم مراقبينكم واكيد قريبين منكم .. .ووقتها ثقتهم بنفسهم هتزيد اكتر.
.لكن لو مروحتوش ومبلغتوش كمان والموضوع كأنه عادي جدا وكأنه محصلش كمان . هيبدؤ يستغربو ويحتارو . وقتها اكيد تفكيرهم هايتشتت .. واكيد هيحصل اى غلطه . مفيش جريمه كامله . ومسيرهم يقعو ..
مراد : بتفكير ومن ناحيه تانيه . هنشتغل ف صمت .
آدم : بالظبط .. وانا هكلف رعد بالمهمه دي .. وهيجيب الكاميرات بطريقته .. مع انى متأكد أنهم مسابوش دليل وراهم .
مراد : مسح وشه بايديه ونفخ بخنقه وقال أنا خايف ع العيله ..
آدم : كشر عينيه وقال . هو ال اتصل وبلغك . مقالش سبب الحريق ايه؟
مراد : بواب العماره ماس كهربائي ..
آدم : وانت يافهد ؟
فهد : …………..سرحان ف زكرياته ال اتحرقت..
آدم : اتنهد . وربت ع كتفه. اهدا يافهد . وكل حاجه بتتعوض .الا العيله . والحمدلله إن عيلتك بخير..
فهد : انتبه وهز راسه بحزن..الحمدلله.
آدم : قولى يافهد .هو ال اتصل وبلغك . مقالش سبب الحريق ايه؟
فهد : اخد نفس عميق واتنهد بتعب وقال . قالى اكيد تسريب غاز ..
آدم : ابتسم . وقال تمام . وده يدل انه فخ . لأن فهد عايش ف البيت ف اكيد أنهم سابو الغاز ..
.ومراد طبعا مابيرحش كتير ف اكيد ماس كهربائي .. امممم .
فهد : نفخ بحيره ..طيب ..طيب رينو . هقولها ازاى؟ دى وقت حريق العربيه . مكانتش بتنام من الخوف ..
آدم : خلاص انت قولها تسريب غاز عادي جدا . وكأنها قضاء وقدر. عشان كمان حملها ومتتوترش اكتر من كده .. وانت يامراد . متقولش قدام حد ع شقتك . كدا كدا . انت مبتروحهاش فترات كبيره. لحد ما نشوف رعد ويجبلنا الكاميرات ..
فهد. : مسح وشه بايديه . وواضح عليه الخنقه ..
آدم : بأمر ..اسمع يافهد ..حياتك انت ومراد ف خطر . وكمان الأمر مايسلمش. انت ورينو من دلوقتي هتقعدو ف الشقه بتاعتكم ال جمب الفيلا هنا .. وده أمر وقراري الاخير .. لأن مفيش حد يقدر يقرب من مملكة العدوى . ولا يأذي حريمها .. فاهم يافهد ؟
فهد : بص قدامه .. بحزن حقيقي واستسلام. فاهم.. فاهم ياعمى…!!!
فون آدم رن . وقال اتفضلو انتو اخرجو للعيله عشان محدش يلاحظ حاجه . وعايز منكم ثبات فاهمين ؟
مراد وفهد بنتهيده … فاهمين .. وخرجو . وكل واحد خبى حزنه جواه .. وجواهم قلق مبهم ع العيله ..
آدم : رد ع المكالمه…………!!!!!!
——————بقلمي مريم نصار.
ف الليفنج . كلهم بيضحكو من قلبهم ..
زين : ههههه اه والله زي ما بقولكم كدا . ريتال بقت خطر ع كل ال حواليها وخصوصاً أنا هههههههه ..
رينو : حطت ايدها ع بطنها وبتضحك. هههههههه والله يازين ماقادره ههههههههه.كل ده يطلع منك انتى ياروتي ههههههههه..
ريتال : بغيظ.اله غلطت ولازم تتربى..وانا كنت اعمل ايه يعنى.!؟ست قليلة الذوق وبصت لجوزي.ومش بس كدا..البجاحه انها بتساومه ع مبلغ كبير . وقدامي. انا بقى ماشوفتش قدامي.فرجت امة لا اله الا الله عليها ف سنغافوره .
فريحه : ههههههههه اه يابطنى. لأ وكله كوم بقى وزين مش عارف يروح للعميل ال جري لما شافك متحوله..!!؟ ولا يشيلك من ع الست ال قطعتي شعرها يامفتريه هههههههههههه
زين : والله يافريحه انتى لو كنتى موجوده وشوفتى ريتال.؟مكنتيش هتصدقى انها سيدة أعمال او ريتال الرقيقه..!! ده زياد بحجمه ده خاف منها. وراح وقف ف ركن.وقال بس يعم ولا اعرفكو..هههههههههههه
رينو : ههههههه ااااه بطنى ارحموووني مش قادره ههههه . تعالى يافهد . هههههههه تعالى اسمع مغامرات زين وريتال. مش هتصدق ..ضربت سكرتيرة العميل ههههه .
فهد : بلع ريقه بغصه .. وقعد جنبها بثبات غير عادي . لكن مش قادر حتى يبتسم من زعله ع اجمل زكريات عمره..زكريات حلوه راحت ف لحظه…!! ومش عارف راحت ليه ؟ وبسبب ايه؟ ولا عارف مين الل دمر جزء كبير من قلبه .. وغمض عينيه بتعب واخد نفس عميق واتنهد. وبتوعد..فتح عينيه مره واحده بقوه . وقال جواه..
.اقسم بالله. اقسم بعشقي اول ما أعرف مين ال حرق قلبى قبل زكرياتى لادبحه. وده وعد وقسم من فهد السيوفي للمجهول…!!!
فريحه : ههههه تعالى يامراد. واسمع طرائف مرات اخوك..كل ال كان موجود ف الفندق جري منها ههههههه .
مراد : بص ل فريحه . وابتسم بتمثيل . لكن جواه حرب شغاله. وقعد جنبها بثبات . وعقله شغال وبيراجع شغله وكل المأموريات ال سافر ليها. ومش قادر يحدد مين ؟ ميييين ال بيحفر قبره بإيديه مييييين؟
آدم : خرج من المكتب . وقرب منهم وقعد جمب اميرته. وشاف ضحكتها ال بتنور اى عتمه جواه . وابتسم وقال . ماتضحكونا معاكم..!!!
مريم : بضحكه صافيه.مرات ابنك زين.قلبت ع زينه وهرقليز ههههههه.
كلهم ضحكو .
مراد : رفع عينيه ل فهد . وشافه سرحان . وشاور ليه ف اشاره معناها.اهدا.هيلاحظو ..
فهد : هز راسه ليه. وحاول يبتسم. وشاف جرح ايدو . وحط منديل ورقي .وقفل ايدو.
مريم : ف وسط ضحكهم . قالت فهد ياحبيبى ..
فهد : ابتسم بتمثيل. نعم ياست الكل ..
مريم : الله ينعم عليك يابن قلبى . بص بقى انا هقولك ع طلب ومش عايزاك تزعلنى منك..!!
فهد : ابتسم. وده كلام. انتى تؤمري وانا عليا اقول نعم وحاضر ..
مريم : ابتسمت بحب . مايؤمر عليك ظالم ابدا. ويطلعك من كل عتمه لضي النور .ويريح قلبك يافهد يابن قلبى ونور عيني ..
فهد : ابتسم.برضا وراحه.وقال..جواه الله..كنت محتاجها بجد.وبصلها آمين يارب ياحبيبتى ..
مريم : انا عايزاك انت ورينو واحفادي تقعدو معانا يومين.. واهي شقتكم موجوده ..
فهد : بتفكير. وشاف انها فرصه عشان رينو والشقه وكمان الحمل ومتزعلش. وقال فكره جميله . خلاص هنقعد زى ما تحبى ..
مريم :بتمنى.. والله يبنى انا احب واتمنى انكم كلكم تقعدو معانا وجمبنا ع طول..بس….!!!
آدم : قاطعها بسرعه.وقال..واحنا فيها.!! وانا محبش أميرتي تتمنى حاجه ومتتحققش.. وبص ل فهد وقال ايه رايك يافهد لو تستقرو ف الشقه بتاعتكم هنا ع طول..!؟
مريم : ضحكت بسعاده كبيره ياريت. والله بجد ياريت..
فهد : فهم رد فعل آدم . وقال بوجع متداري . والله لو رينو وافقت انا معنديش اى مانع..!!
رينو : فتحت عينيها بدهشه. لأنها واثقه إن فهد كان هيعترض لانه بيحب شقته الخاصه بيهم…!!
آدم : بهدوء خلاص . وبنتى حبيبتى مش هتزعل أميرتي . ولا إيه يارينو ؟
رينو : بلخبطه . اء…احم والله يابابي انا…ا.انا معنديش اى مانع . بس….!!!
فهد : مسك كف أيدها ..وابتسم بحب وقال انا مش زعلان .وحقيقى موافق من قلبى..!!
رينو : بهمس بس انت بتحب بيتنا ال اتبنت فيه زكرياتنا يافهد .ازاى هنسيبه ع طول ومره واحده كدا..؟
فهد : بغصه . ابتسم بتمثيل . بس انا بحبك انتى. وراحتك عندي اهم من مليون زكرى وشقه. وبعدين انتى من زمان كنتي عايزه شقه جمب مملكة العدوى. ولا إيه؟
مريم : خلاص بقى وافقي يا رينو. وكمان انتى حامل.ولازم حد جمبك يهتم بيكي ياروحي..
مراد : بتمثيل..ههههه وانتو تسألو رينو ليه ؟ اسألوا البت آرين . هي راحت فين؟
آرين وتالين داخلين من الجنينه . وقالت انا اهو . مين عايزني..هههههه ..
مراد : تعالى ياحبيبتى. اسمعى بقى . عندنا ليكي خبر وعايزين نعرف رايك . ها جاهزه ؟
آرين : بحماس . وجدا كمان . قول ياخالو ايه الخبر بقى ؟
مراد : الخبر ياستى . انكو من دلوقتي هتعيشو جمبنا هنا ف شقتكو . وع طول . ها ايه رايك ؟
آرين وتالين بصو لبعض . وتالين سقفت بإيديها وقالت الله بجد يعنى آرين هتبقى معايا ع طول؟
آرين : فتحت عينيها بدهشه وفتحت بوقها . وعيونها طلعت قلوب .وقالت جواها آدم المرعب..انا هبقى جمبو ع طول . وقالت بمرح . واااااو بجد خبر بمليون جنيه. وجريت قعدت جمب آدم. وقالت بابا آدم. بابا آدم. بجد ال انا سمعته ده ؟
آدم : حاوطها من كتفها . وقال بجد ياروح جدك . وابتسم بحنين..وافتكر ميرو. لما بترد عليه وتقول لأ انت مش جدو . انت بابا آدم وبس..!!
آرين : سقفت بفرحه .واو بجد انا مبسوطه اوووى . يعنى هصحى الصبح واجي جري ع ماما مريم. وأشوف تالين كل يوم . وبابا آدم. و آد…كح كح. وا… وآريان وتيما لما يرجعو من تركيا بجد انا مبسوطه اووووى…
رينو : بشك..عيونها متعلقه ب فهد..!!!
فهد : بص ف عينيها .وابتسم وهز راسه ليها وافقي.
رينو : هزت راسها بعدم اقتناع. وحست إن ف حاجه حصلت مع فهد ..وقالت حاضر يابابي.
آدم : اخد نفس عميق وابتسم.. وقال تمام .
آرين : بعفويه . بس انا لبسي وكل حاجتى ف الشقه . بابي هنجيب كل حاجه امتى ؟ بكره ولا دلوقتي؟
فهد : صك ع أسنانه بوجع مكبت. ومردش….!!
آدم : ابتسم بتمثيل .حاجة ايه بس يا آرين.!؟الشقه جاهزه وفيها كل حاجه . وجديده. ومش معقول حفيدة العدوي والسيوفي.؟ تقعد ف مكان كل حاجه فيه جديده إلا لبسها.. لأ ماينفعش.. ايه رأيك. بكره تختاري أون لاين كل حاجه انتى عايزاها . وجدك آدم هيجبهالك لحد عندك ؟
آرين : بفرحه كبيره . واااااو اجمل بابا آدم ف الدنيا كلها . وحضنته بحب كبير وسعاده ..
رينو : كشرت عينيها بعدم فهم وبصت ل فهد وشافته مغمض عينيه واتأكدت إن ف حاجه حصلت..!! وقلبها اتقبض….!!!!!
ف تركيا ..ف الفندق ..
آريان : امسكى ياتيما البسي الفستان ده..
تمارا : كشرت عينيها بعدم فهم . حبيبى هو احنا خارجين؟
آريان : كشر عينيه وقال امممم حاجه زى كدا ..
تمارا : بعدم فهم . حاجه زى كدا؟ ازاى يعنى . آريان بليز بلاش الغاز .
آريان : طيب ممكن تسمعى كلامى ومن غير نقاش. وصدقينى هتتشعقلى ف رقبتى من الفرحه كمان .
تمارا : بفضول . طيب قولى ايه المناسبه؟ بليز بليز بقى .
آريان : باسها من خدها . وقال تؤ تؤ مفاجأه . البسي وخمس دقايق تكوني جاهزه ..
تمارا : رفعت حاجبها . وقالت امممم يبقى خارجين نتعشي بره ..
آريان : بمكر . حطى ميكب ياروحي ..
تمارا : فتحت عينيها بدهشه . وقالت لأ كدا يبقى مش هنخرج ..
آريان : اول دقيقه خلصت ياتيما .
تمارا : بحيره . اوكي اوكي . هلبس وامري لله . واخدت الفستان ودخلت الاوضه تلبس .
آريان : لبس قميص ازرق وبنطلون بيج . ورش برفان . وشاف تمارا خارجه . وابتسم من جمالها الهادى .
تمارا : وقفت جمبه تلبس الحجاب .
آريان : عيونه عليها . ومسك ازازة البرفان ورش ليها .
تمارا : ابتسمت. وقالت كدا انا اتأكدت اننا مش خارجين . واكيد انت عاملى مفاجآه هنا ف الجناج صح يا آريان؟
آريان : حاوطها من وسطها لحضنه وقال صح ياعيون آريان . ومفاجأه لا تتوقعيها ابدا ..
تمارا : انت كدا زودت حماسي وفضولى بصراحه .
آريان : فونه رن . وابتسم . وقال ثوانى وفضولك هيختفي ..ورفع عينيه ع الباب ..
تمارا : كشرت عينيها وبصت لاتجاه عيون آريان . وبصت ع الباب ..
فجاءه الباب خبط . بعدد دقات معينه ..
آريان : رفع حاجبه ليها وقال روحي افتحى ..
تمارا : بصدمه . افتح ؟ وانا كدا ؟ ميكب وبرفان ؟ لأ انا ابتديت اقلق . لأ مش هفتح ..
آريان : همس ف ودنها . بتثقي فيا يا تيما ؟
تمارا : هزت راسها ايوه طبعا . بثق فيك جدا . بس انا حاطه ميكب ورشه برفان . وحرام حد غريب يشوفنى كدا أو يشم ريحة برفانى ..
آريان : حط ايدو ف جيبه ورفع حاجبه ليها . مدام بتثقي فيا . روحي افتحي الباب يا تيما .
تمارا : من جواها مش مقتنع . لكن مش عايزه تزعل آريان خصوصاً ف نقطة الثقه . وقالت ممكن يكون بنات الروم سيرفز . وراحت فتحت الباب بتوتر . ورفعت عينيها. وشهقت بصوت عالى جدا.
محمد : ابتسم بحب كبير . بنوتى وحشتينى ياقلب ابوكي ..
تمارا : صرخت بفرحه كبيره جدا واتشعلقت ف رقبته. بااااااابي . باااابي بجد انا..انا مش مصدقه. بااابي حضرتك وحشتنى اوى اوى .
محمد : رفعها من ع الأرض . وضمها لقلبه بحب كبير . الف مبروك ياروحي .
تمارا : عيونها لمعت بدموع من المفاجاه .
نور : ضحكت بدموع . طيب ومامي ملهاش نصيب من الفرحه دي ..
تمارا : نزلت من حضن ابوها. واتحركت بسرعه واترمت ف حضن نور . وقالت بسعاده . مااامي حضرتك كنتى وحشاااني اوى اوى بجد ..
نور : ضمت راس تمارا لقلبها ومسدت ع حجابها . وقالت انتى وحشانى ف كل وقت يانور عيني . الف مبروك ياروحي ..
آريان : ضحك بصمت ع فرحة تمارة قلبه. وقرب من محمد . وسلم عليه بحب كبير . وسلم ع عمتو نور. وقال حمدالله ع السلامه . اتفضلو . وقفل الباب .
محمد ونور دخلو .
تمارا : سقفت بفرحه كبيره . وبصت ل آريان بامتنان كبير ..
آريان : بغمزه . مش هتتشعلقى ف رقبتى ..
تمارا : اتكسفت. وجريت . وقعدت قدام محمد ونور .وقلعت الحجاب. . وقالت بابي مامي .طيب محدش قالى انكم هتوصلوو امتى ؟ وكمان انا اتصلت وكلمتكم انهردا ومحدش قالى ..
نور : ابتسمت وقلبها مبسوط . لأنها حاسه إن تمارا جمالها زاد الضعف من الحب والسعاده. ايوه الست بتنور بوجود راحل يحبها ويحتويها.
محمد : مسد ع شعرها بحنان وقال. بصراحه دي خطة آريان. وقال نخليها مفاجآه عشان عايز يشوف رد فعلك وانتى مبسوطه .
تمارا : بصت ل آريان وشكرته بعينيها .
آريان : هز راسه ليها . وهمس من بين شفايفه . بحبك …
تمارا : قلبها دق واتحرجت. وقالت بلخبطه .ح…. حضرتك حجزت غرفه ولا ايه رايك تقعدو معايا ف الجناح هنا؟
آريان : اتصدم وفتح عينيه بصدمه . وهمس يقعدو فيييين ياتمارا . ياريتك متكلمتى ..
محمد : ضحك ع لخبطة بنته . وقال لأ ياروحي . آريان حجز لينا غرفه . واحنا هنقضي معاكي يومين . ونرجع ع مصر ..
فيلا رعد الجوهري.
رعد : طلع الجناح ولبس ونزل.
هيلينا : باستغراب..رعد..!!! أنت خارج؟
رعد : قرب منهم واخد المفاتيح.. ايوه ياحبيبتي. عندي مشوار مهم..اخلصه وارجع ع طول..
باري : بتذمر..What.? Dad, you said you weren’t going anywhere. We’d have a good time.. Why now؟ Автор: Меріам Насар
(ماذا.؟ابي انت قولت أنك لن تذهب الى أي مكان.وسنقضي وقتا ممتعا..لماذا الآن.)
رعد : حبيبتى انا فعلا قولتلك كدا.وانا لسه عند وعدي..لكن ف حاجه مهمه ف الشركه.هخلصها بسرعه.ومسافة السكه هكون عندك.. اوكي؟
باري : بزعل..نو داد..انت هنتأخر اكيد..
رعد : لعب ف شعرها.. لأ ياروح بابي انا ساعه بالظبط وهكون قدامك.وكمان هجبلك الايس كريم ال انتى بتحبيه.اوكي ياروحي..؟
باري : هزت راسها.. اممم. Okay.عرض جميل جدا..موافقه
I will wait from now.
(سأنتظر من الآن.)
رعد : بابتسامه..ماشي ياحبيبتى..
سفيان : تحب اجي معاك يابابا؟
رعد : لأ ياحبيبى..خليك مع هالي عشان انت واحشها جداً..ومن بكره اخدك معايا الشركه والجيم طول فترة الإجازة.
سفيان : هز راسه تمام.حضرتك.خلي بالك من نفسك.
رعد : إن شاء الله..وباس جبين هيلينا..هتحتاجي حاجه ياحبيبتي؟
هيلينا : بصتله..بليز ارجع بسرعه..
رعد : هز راسه..حاضر ياقلبى. وسلم ع باري..وخرج..
——————بقلمي مريم نصار.
ف المالديف..
ميرو : لابسه فستان رقيق..وقاعده ع شط البحر
.بتتكلم فون مع هبه..
وتيم : سابها تتكلم براحتها وراح ع اليخت..
ميرو : بزعل. هبه ياحبيبتي..انتى قولتى إنك مبسوطه لأنك عرفتيه وانتى لسه ف الأول..طيب انتى ليه صوتك ع طول زعلان؟
هبه : بحزن..زعلان من كسرت فرحة ماما وبابا يامريم.وزعلانه انى ارتبط بواحد مافيهوش ذرة رجوله..انا بتخيل لو كنت اتجوزته..وصمم انى اقلع حجابي.واغير من مبدائى ال اتربيت عليها..تخيلت إن حياتى كلها عباره عن فشل ف كل حاجه..
ميرو : بتنهيده..طيب وليه تتخيلى الوحش.مدام محصلش..يابنتى انا لو مكانك كنت صليت ركعتين شكر لله..ع ال حصل ده..
عارفه؟مامي ديما تقول لعل الخير يكمن ف الشر. سبحان الله العظيم..يعنى لو تيم مضايقش من تصرفاته..مكنش ال اسمه فادي ده.وقع بالكلام قدامك..وربنا كشفه.. وانتي طيبه وبنت حلال واستحاله ربنا يخليكي من نصيب ف واحد زي ده..الطيبون للطيبات..ونصيبك لسه مجاش.. وأنا متأكدة إن شاء الله.. إن عطاءه هيبهرك..بس انتى خليكى واثقه من انه هيحصل..
هبه : بتنهيدة راحه..تعرفي يامريومه.انك بكلامك ديما معايا بيطيب خاطري وقلبى..وبحس بالأمان وإن الدنيا كلها خير منك كلامك وجبران خاطري..حبيبتى ربنا يخليكي ليا..
ميرو : بابتسامه جميله..ويخليكي لميرو القمر ال هو انا.. ههههه. ايوه كدا اضحكي وانسي اي حاجه سلبيه تأثر ع هوبا أم عيون كحيله دي..
هبه : ههههه. حاضر يادكتور..سمعا وطاعه ههههه قوليلى بقى عامله ايه مع تيم؟
ميرو : ابتسمت برقه..وقالت الحمدلله. تيم إنسان كويس..وا…..وكانت هتقولها قد ايه انها مبسوطه معاه وبيعشقو بعض..لكن خافت ع مشاعرها.. وكملت..احم.وطيب.
هبه : حبيبتى ربنا يسعدك..
ميرو : ويسعد قلبك..بس عايزاكي بقى زى ما اتفقنا..اول ما ارجع مصر.هتيجى تزروني وتتغدى معايا..ومش هسمح بغير كدا..كفايه العزومه باظت قبل كده..اوكي ياهوبا..؟
هبه : بابتسامه..اوكي يا ميرو..ترجعى بألف سلامه..اسيبك انا بقى عشان طولت عليكي..
ميرو : حبييتى متقوليش كدا..انا بحب اتكلم معاكي..والوقت معاكي بيخلص بسرعه..
هبه : ههههه لما ترجعي مصر هقرفك مكالمات..
ميرو ؛ ههههه وانا موافقه..
هبه : خلي بالك من نفسك ياقلبى.. باي..
ميرو : وانتى كمان ياروحي..باي..وقفلو.
ميرو : قامت.. وبصت حواليها..وقالت هو تيمو راح فين؟ واتحركت.وراحت ع الكوخ..وفتحت الباب..وشهقت بصوت عالى..واتخضتت.
تيم : شدها بسرعه..وغمض عينيها بايديه.ههههه. بتتخضي بسرعه انتى..
ميرو : حطت ايديها ع ايديه ال ع عينيها وضحكت
.حرام عليك يا تيمو.انا جايه ادور عليك..تخضني كدا.. وبعدين انت ليه حاطت ايديك ع عينيا؟
تيم : همس ف ودنها ببطء.. مو فا جاءه..
ميرو : بإعجاب.. أمم مفاجاءتك بقت كتيره جدآ ياتيمو..ممكن طيب اشوف المفاجأة دي؟
تيم : طيب انا هشيل أيدي بس انتى متفتحيش غير لما اقولك اوكي؟
ميرو : اوكي..
تيم : شال أيدو..وقفل باب الكوخ..ومسك ايدها..وقال تعالى معايا وانتى مغمضه. اوعي تفتحي.. واخدها واتحرك..
ميرو : ضحكت..حاضر.وماشيه معاه..
تيم : فتح الباب الخلفي للكوخ.وف منه طريق موصل لمكان ف اول البحر بالظبط..وكان مجهز فيه عشا رومانسي.عباره عن ترابيزه..واضاءه هاديه
.وميوزك هادى. وكان منظر يخطف القلب..
ميرو : سمعت صوت البحر.. وكمان الهوا..وقالت بخوف.تيم اوعا تنزلنى الميا بليل كدا.. أرجوك..
تيم : ماشي بيها..ههههه وفيها ايه بقى؟
ميرو : شهقت.. ولسه هتفتح عينيها..
تيم : بتحذير..هاا؟ متفتحيش عينيكي..ومتقلقيش..
ميرو : مسكت ف دراعه جامد..وقالت..ازاى مقلقش؟ وانت كل يوم..ليك حركات ومفجاءات غير متوقعه. وكل يوم لازم تنط بيا ف الميا.
تيم : وصل بيها..ووقف خلفها..وقال. فتحي عيونك ياملاك تيم..
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..وفتحت ببطء.. وبعدها فتحت عينيها ع الاخر بانبهار كبير..وقالت ماشاء الله..واو بجد ايه الجمال ده ياتيم؟
تيم : وقف قدامها وانحنى ليها بمرح..تيم عزيز تحت أمر ملاكه يافندم..احنا مصدقنا انها رضيت علينا..
ميرو : ضحكت بسعاده. وقالت حبيبى بجد المكان وكل حاجه جميله جدا..ربنا مايحرمنيش منك..
تيم : بسعاده..ولا منك ياروحي..تعالى.وسحب الكرسي..اتفضلى يادكتورة قلبى..
ميرو : بفرحه كبيره.. قعدت..ميرسي ياحبيبى..
تيم : قعد قصادها..وقال يارب العشا يعجبك..
ميرو : ضحكت..لانها هي ال مجهزه العشا ف اليخت من بدري..وقالت بمكر.. امممم من شكله كدا واضح أنه تحفه.. ههههه..
تيم : بهزار..عشان تعرفي انى بتعب جدا عشانك..
ميرو : بتنهيده..اهتمامك لوحده كفيل يسعدني العمر كله ياتيم.. وبعدها بلعت ريقها بتوتر..وقالت تيم ا.انا…احم.ا.اناااا..كنت عايزه اتكلم معاك ف موضوع مهم..
تيم : وماله ياروحي..تحت امرك.بس كلي دي من ايدي.. وبعد العشا..نقعد هنا واخدك ف حضني وهسمعك للصبح لو عايزه..
ميرو : فتحت بوقها..واكلت من أيدو..وبدأو يتعشو تحت ضوء القمر..والميوزك الهادي..
بعد شويه..
تيم : نايم ع ضهرو ف نفس المكان.وواخد ميرو ف حضنه..وباصص للنجوم..وقال ها ياروحي كنتى عايزه تقولى ايه؟
ميرو : بتنهيده..قالت..تيم انت شرحلتى قبل كده كل حاجه.. بخصوص مشاعرك تجاهي وحبك ليا..وكمان قبل كده قولتلى انك كنت فاكر إن ياسين….!!! وسكتت….وبعدها اخدت نفس عميق..وكملت..انا عايزه احكيلك كل حاجه..انت من حقك تعرف..وكمان من حقي انى اوضحلك نقطة ياسين بالتحديد…
تيم : طبعاً اضايق.. لأنه افتكر وهو بيتهمها بحبها ل ياسين..وكمان ابتسم ف نفس الوقت.. لأنه قرأ مدونة ميراث العشق..وعارف كل حاجه هي هتقولها.. ومش هيقولها أنه قرأها عشان متتضايقكش..او تفكر انه بيدخل ف خصوصيتها..وقال بابتسامه..بس انا مش عايز اعرف حاجه…
ميرو : بصتله..ازاي مش عايز تعرف؟
تيم : لاعب خصلات شعرها..لانى مايهمنيش اى حاجه ف الدنيا غير وجودك جمبي.. وإن كان ع ياسين..ف هو كان سوء تفاهم منى انا..وسؤ تفكير منه هو.انا سمعت نص الحكايه..واكيد النص التانى اتوضح بعد كده..
ميرو : باستغراب..بس انت متعرفش ايه ال حصل.. انا لما كنت واقفه مع ياسين ف الجنينه..كان بيساعدنى عشان اخد بوكس الهديه ال جابه كريم لليليان..وكمان البدله ال انا اختارتها ل ياسين ف المول كانت بطلب من حياة اخته لانها طلبت مساعدتى ف أنها عايزه تقدمله هديه.. وكمان……!!!
تيم : جواه غيران لأن ياسين كان معجب بيها..لكن قاطعها وقال بهدوء..خلاص يامريم. موضوع ياسين خلص.وقولتلك كان سؤ فهم مني. احم..وبص بعيد..
ميرو : لفت وشه ليها..وقالت صدقنى انا حاسه بيك..بس كنت حابه أوضح الصوره..تيم انت متعرفش انا بحبك قد ايه؟ انت كنت حلم جميل بالنسبالى..كنت دعوه جميله ف كل سجده..وكنت حقيقه كامله ف كل حلم..ومش عايزه اخبي عليك اي حاجه..مش عايزه يكون ف حياتنا اى وجود لعلامات استفهام..!!!
تيم : بدقة قلب.بيحفر ملامحها….وانتى كنتى ومازلتى عشق تيم.وعُمر تيم ال جاي..وكل علامات الاستفهام اختفت تماما من وقت مابقيتى ع اسمي وحلالي..مش عايز منك اى توضيح.لانك ملاك. والملاك مابيغلطش وبيفضل ف اجمل صوره وانتي. انعكاس لكل حاجه بريئه وجميله..بعشقك ياكل حاجه ف قلب تيم…وقرب منها بعشق كبير..عشق لامتنهاي..حب بيتجدد كل لحظه..مشاعر متلخبطه لكنها كلها شغف اكبر من الحب. ومابعد العشق..احساس لسه ما اكتشوفش ليه وصف ف ميراث العشق….
——————بقلمي مريم نصار.
ف شقة فهد الجديده .
آرين : مبسوطه جدا..وبستكشف المكان بحماس كبير..وواقفه ف التراس.. وشايفه مملكة العدوي كلها قدام عينيها.. وفرحانه جدا..وقالت كدا بقى هشوف المرعب وهو راجع من الشغل..ونفخت بتذمر..هو أتأخر اوى كدا ليه.؟انا آخر مره شوفته فيها لما كنا ف المزرعه..اووف بارد ف كل حاجه..
آركان : مش فارق معاه المكان..لانه كام شهر وهسيب البيت ويدخل حربيه..لكن مستريح عشان أمه وآرين
.هيكونو ف أمان..ف عدم وجوده.ووجود فهد وقت المأموريات والسفر…
ف اوضة فهد.
فهد : واقف ومربع ايديه.. وساند بكتفه ع الشباك.. وباصص قدامه بخنقه وسرحان..محتار يعمل ايه؟
رينو : خلصت صلاه..وقلعت الاسدال وبتتكلم بعفويه..الشقه هنا تحفه فنيه بجد يافهد..كبيره جدا. كأنها فيلا صغيره. والديزاين بجد يخطف القلب.
فهد :……..!!!
رينو : كشرت عينيها.وقالت بهمس..فهد مش طبيعي أبدا.وانا متأكده ان ف حاجه شاغله تفكيرو..وقربت منه وحضنته من الخلف..وحطت راسها ع ضهرو
.وقالت ممكن اعرف حبيبى ماله وايه الحيره ال ف عيونه دي؟
فهد : انتبه..واخد نفس عميق واتنهد بتعب..وقال.. ابدا مفيش حاجه..
رينو : رفعت راسها.ولفت ليه.ورفعت عينيها ليه.وقالت… وانا استحاله اصدق إن مفيش حاجه..
وانك كدا طبيعي..مالك بجد يافهد؟ ايه الحاجه ال حصلت ومضيقاك اوي كدا؟
فهد : بص ف عينيها.بحيره..ومش عارف يقولها ولا يخبي عليها………!!
رينو : رفعت ايديها ع صدرو..وقالت أنا أول مره اشوف عيونك تايهه كدا.؟.حبيبى لو حصل حاجه قول.. حتى لو ف شغلك حاجه مضيقاك قولى . ع الاقل فضفض لكن مش عايزه اشوفك كدا..بجد يافهد انا بضايق لما بشوفك مخنوق أو مضايق..مالك ياحبيبى..؟
فهد :………. وباصص ف عينيها..بحيره اكبر..وسرح وقال جواه..اقولك ايه يا لارين؟ اقولك البيت ال عشنا فيه اكتر من ١٨ سنه خلاص اتحرق واتحول لرماد.؟ اقولك اجمل ذكريات عمرنا اتبخرت وانتهت بشراره صغيره..ومعرفش مين ال حط الشراره دي؟ شراره طفت كل حاجه حلوه جوايا..اقولك انى بعشق اى مكان انتى بتكوني عشتى معايا فيه..وانتى كنتى معايا ف شقتنا كل العمر ده..قتلو زكرياتى وسنيني معاكي..دمرو ذكرياتي يا لارين..دمروها وحرقوها..
ومن غير ما اعرف ايه السبب وهو مين وغرضه إيه؟ واستفاد ايه؟ ااااه يا الله..!!!
رينو : شافت عيونه تايهه ف عينيها يمين وشمال
.وسرحان بعمق كبير..وقالت جواها..مالك يافهد؟ ياترى فيك ايه؟ نفسي اهون عليك ال انت فيه..انا عارفه انك وافقت انى اعيش هنا وانت مجبر..عشان مصلحتى وخوفك عليا انا وآرين.لما تسافر..وآركان يدخل حربيه. ياروحي يافهد حبك وخوفك علينا اعظم حاجه ف الكون كله. بس معقول…!!!! معقول يكون هو ده سبب خنقتك بالطريقه دي..!! ايوه انا واثقه إن ده السبب لأن فهد متعلق بشقتنا..وياما اتحايلت عليه نعيش هنا..وكان ديما يرفض ويقولي إن ده مكان عشق الفهد ليا.. انا لازم اخرجه من ال هو فيه واهون عليه.. وابتسمت وقالت..انا هقوله نروح بيتنا دلوقتي..حتى نقضي فيه وقت لوحدنا
.واجيب كل حاجه انا محتجاها من هناك..وفاقت من أفكارها..وقالت.احم وابتسمت حبيبى..بما انك مش عايز تقولى مالك..اوكي خلاص هسيبك وقت ماتحب تحكيلى هتلاقينى موجوده..بس دلوقتي بقى عايزاك زي الشاطر كدا تاخدني ع عشنا..عشان فيه شوية حجات مهمه عايزه اجيبها..
فهد : بتنهيده..رفع ايدو ع خدها..وقال خلاص يالارين..مبقاش ينفع..
رينو : كشرت عينيها..لارين..!!! ومبقاش ينفع؟ وقالت..انا مش فاهمه حاجه؟ ف ايه يافهد.؟
فهد : بحزن حقيقي.. لكن حاول يتماسك..وقال بهدوء.. حبيبتي ال حصل إن…!!! إن شقتنا….!!! شقتنا حصل فيها فيها حريق بسبب تسريب الغاز…!!!
رينو : فتحت عينيها بصدمه كبيره..وهزت راسها بعدم تصديق..وهمست بصدمه.. اتحرقت…!!!!
فهد : شال أيدو من ع خدها..وربع ايديه وجواه غضب واعصار كبير.وبص من الشباك..وقال من بين أسنانه..قضاء وقدر يا لارين.. الشقه اتحرقت….!!!
رينو : بصدمه كبيره نزلت ايديها من ع صدرو.. ورجعت خطوه لورا.. وعيونها متعلقه بفهد ودموعها متحجره.ومش مصدقه ال سمعته.. الشقه اتحرقت.!!؟
فهد : وجعه اكبر من أنه يواسيها..ومش قادر يتكلم……..!!!
رينو : غمضت عينيها مع نزول دموعها..وقبضت ع ايديها بثبات غير عادي..وشريط زكريات اكتر من ١٨ سنه بيمر قدام عينيها…لكن فجاءه..اترمت ف حضنه.
فهد : كأنه..كان عنده احتياج للحضن ده.. وضمها لقلبه باحتياج كبير وغمض عينيه.. كأنه بيشحن طاقه. وصبر وقوه وأمان..
أمان…!!!!معقول؟ فهد القوي والغضبان وحوت المخابرات محتاج للامان ومن واحده ست؟
ايوه. فهد محتاج الأمان..ماهو مش جبل أو من فولاذ. أنه يتحمل اكتر من طاقته..ف الاول والآخر فهد بشر..وكل زعل وخنقه بياخد من نياط القلب. ودي مش اى ست..دي لاري وقت حبه ليها..ورينو وقت اعترافه بعشقه ليها..دي لارين وقت غيرته عليها..دي معشوقته امنه وأمانه..نجمته حبيبته أخته وامه وصحبته وزجته وبنته وكل حاجه..عشرة اكتر من ٣٦ سنه حياه تانيه.يعنى مينفعش ياخد الامان غير منها..هي..!!! هي وبس من البشر..عشق الفهد..
رينو : غمضت عينيها ف حضنه..وعيطت بصمت وقلبها محروق زيه واكتر.. لأن الموضوع اكبر من شقه..دي حيطان اترسمت فيها زكريات..فيها شقاوه وضحك وهزار وعشق وزعل واطفالها كبرو فيها..وكل حاجه من عمر مر فيها..شقة فهد بالنسبه ل لارين عباره عن مدونه جميله أو صندوق مليان بالذكريات ال تخلى القلب يدق.. لكن إيمانها بالله هيتغلب ع كل حاجه..ورفعت ايديها ع ضهر فهد..وقالت بقوه..فداك الف شقه ومليون ذكرى. مدام انت وولادك بخير وف حضنى..وخرجت من حضنه.ومسحت دموعها وابتسمت بتمثيل.. بجد الحمد لله إن ال حصل ده.حصل واحنا مش موجودين…!!!
فهد : مسك وشها بإيديه بحزن..وقال.زكرياتنا يا لارين؟
رينو : ضحكت بيقين..احنا ال بنعمل الذكريات يافهد مش هي ال بتعملنا.. والذكريات ف قلبنا وعقلنا.وعمرنا ما هنقدر ننساها..
فهد : يعنى انتى مش زعلانه؟ صدقينى انا مش فارق معايا الشقه.قد ما فارق معايا كل حاجه حلوه عشناها ف بيتنا..
رينو : بوجع متداري.. لأ طبعا مش زعلانه..ده لطف الله علينا يافهد أننا خرجنا من البيت..تخيل لو لاقدر الله..كنا ف البيت..وحصل ال…….!!!!!
فهد : حط ايدو ع بوقها بسرعه..وهز راسه لأ..اوعي تكملي..وشدها لحضنه.. حبيبتى انا مش متخيل حياتى من غيركم.. وابتسم بتمثيل..عندك حق.والحمد لله انها جت ع قد كدا.. وانتهد بتعب..فعلا ده لطف الله علينا.. شكرا يارينو..
رينو : خرجت من حضنه..وابتسمت. طيب الحمد لله انى قدرت اخيلك تطمن وسمعت منك رينو.. ممكن بقى تاخدنى ف حضنك وننام؟
فهد : مسح دموعها.وباس جبينها..واخدها للسرير..وشد عليها الغطا ونام جمبها ورجع راسه لورا.وبيمسد ع شعرها بحنان..وسرحان ف زكرياته..
رينو : غمضت عينيها.. وقلبها مقسوم نصين مابين حزن مسيطر عليها ف زكرياتها ال اتحرقت..وبين انها بتحمد ربنا إن عيلتها كلها بخير…
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا زياد جمال…
ياسين : داخل البيت..السلام عليكم..
ماليكه : بابتسامه وعليك السلام..حمدلله ع سلامتك يا.ياسو..
ياسين : سلم عليها..الله يسلمك ياست الكل.. اذيك يا بابا..؟
زياد : الله يسلمك ياحظابط..
ياسين : سلم ع حياة.. حبيبتى عامله ايه؟
حياة : بسعاده..انا كويسه جدا يا أبيه..
ياسين : لعب ف شعرها..وقعد جنبها..
زياد : ها يا ياسين..كلمت البنت ع مجسم المشروع.؟
ياسين : خبط ع جبينه..اوبس نسيت خالص يابابا.. آسف جدا..عموما بكره إن شاء الله هتصل عليها واقولها..
زياد : بكره ايه يابنى؟ بكره جاي خبير ومهندسين متخصصين عشان يشوفو المجسم..تقولى بكره؟
انت كلمها انهردا بقى..مش عايزين حاجه تعطلنا..
ياسين : هز راسه حاضر يا يابابا..وقام وقف..طيب هطلع اخد شاور ونازل..
ماليكه : وماله ياحبيبي..اكون جهزتلك العشا..
ياسين : ابتسم .تسلم ايدك ياحبيبتي..بعد اذنكم
.وطلع..ودخل الاوضه..وفتح الدولاب..واخد تيشرت وبنطلون..ورايح ع الحمام..لكن وقف مكانه..ومسح ع شعرو بحيره…وقال طيب انا ليه بفكر فيها كتير اوى كدا.؟ وليه صممت إن بابا ينفذ مشروعها اول حاجه بعد ما رجع من سنغافوره. واتحرك خطوتين وقعد ع طرف السرير..وحط اللبس جمبه..ونفخ بحيره..ايه يا ياسين؟ طيب ميرو…!!!! واتخنق يووووه..مريم مش عارف.. لأ مريم خلاص مبقاش ينفع افكر فيها.. هي ملك لغيري..وكدا غلط.. وكشر عينيه..وقال بس انا مبقتش افكر ف مريم زي الاول. من وقت…!! واتنهد..همس..
همس من اول يوم شوفتها حسيت بجنونها ولخبطتها..وبنت ع طبيعتها ودمها خفيف. ومحترمه رغم هزارها..وابتسم..همس جميله اوي..ومن غير تفكير..مسك الفون واتصل عليها..
فيلا المنشاوي..
همس : واقفه ف اوضتها..وحاطه الهاند ف ودنها وبتسمع ميوزك اجنبي بصوت عالى جدا..وبترقص بمرح وبطريقه مضحكه..وبتتنطط ف الاوضه..ع اغنيه اسمها او نانا بالانجليزي..
يسرا : خبطت كتير عليها ومردتش..وفتحت الباب ودخلت..وكشرت عينيها وهزت راسها بيأس..البنت دى هتجنني قريب.. لأ وكمان فونها بيرن ومش سامعه. وندهت عليها همس..!!!
همس : ضهرها ليها..وبتتنطط..
يسرا : بنفاذ صبر..قربت منها..وزعقت هااااامس..
همس : شافت يسرا. اتخضت ..ووقفلت الميوزك.. مامي..!!! حضرتك هنا من بدري؟
يسرا : حطت ايدها ف جمبها بتريقه..لا أبدا..انا بقالى ساعه بس بخبط عليكى..وانتى ولا هنا.. انتى مجنونه ياهمس..بتتنططي زي القرده ليه كدا؟
همس : هههههههه قرده.. لأ يامامي ال بيتنطط الكنغر الاسترالي هههههههه..
يسرا : بتريقه..كنغر.. ربنا يصبرني عليكي..يلا انزلى عشان العشا جاهز وبابي ع وصول..واه صح فونك رن وفصل..بنات آخر زمن.ربنا يهديكو..وخرجت..
همس : رقصت حواجبها..وبتغنى..وقعدت ع السرير..تعالى يسي موبيل..مين ال هيتصل يعنى..مش عارفه انا الحاجه يسرا زعلانه ليه؟ وشهقت..ياسو اتصل.. وضغطت ع شفايفها بحرج. تؤ وبعدين بقى..اهو ياسين اتصل وانا مسمعتش الرنه.. شوفتى ياهمس. يعنى لازم تسمعى كلام الشيطان.؟.
اهو اهم مكالمه راحت عليكي..بس ياتري ياسين اتصل ليه؟ ده نادر لما يعملها..اوووف انتى يابت بتتكلمى كتير ليه؟ اتصلى وشوفيه كان عايز ايه؟ وبلعت ريقها..ونفخت بتوتر.واتصلت…
ياسين : ساب الفون ع السرير وقام داخل الحمام..
وفونه رن. وقال اكيد همس..ورجع اخد الفون وابتسم..ورد عليها..مساء الخير..
همس : قلبها دق لصوته..مساء الخير..اذيك يا ياسين..
ياسين : بابتسامه ومبسوط أنه سمع صوتها..انا تمام انتى عامله ايه؟
همس : ا.انا زي الفل.. هههه سورى انت اتصلت وانا مشوفتش الاتصال..
ياسين : ليه؟ كنتى بتعملي إيه؟
همس : تنحت. ها؟ اه اه ههههه كان ف حوار بيني وبين الشيطان كدا .يلا منه لله بقى..
ياسين : ههههههه وياتري بقى الحوار كان مهم جداً لدرجة أنك متشوفيش اتصالى..
همس : بمرح ..والله ياياسين يبنى غصب عني. انت عارف بقى إن الشيطان وعمايله..خلاني اشغل ميوزك.
ياسين : ضحك..ميوزك مره واحده..
همس : بحيره..احم..اه صح هو انت كنت بتتصل ليه.؟ لأ لأ مش قصدي يعنى..انا اقصد انى قلقت يعنى..لانك مش بالعاده تتصل عليا..
ياسين : سند كتفه ع الشباك..وقال. انا عن نفسي عايز اتصل بيكي ف كل وقت….!!!
همس : تنحت..واتنفست بسرعه..ها..؟
ياسين : ابتسم..وقال همس..!!
همس : بصوت مبحوح..نعم..!!
ياسين : جاهزه بالمجسم..!؟
همس : بتنهيدة حب..ايوه جاهزه..
ياسين : تمام..بكره الساعه ١٠ تكوني موجوده ف الشركه..علشان بابا هيعرض المجسم ع ناس متخصصه..
همس : بحرج..طيب وانت هتكون موجود..؟
ياسين : بثبات..اكيد هكون ف انتظارك..
همس : بدقة قلب..انا بكون مطمنه لما بتكون موجود.. لأني بحس بالرهبه وانا لوحدي ف مكان كبير ذي ده…
ياسين : بدقة قلب جديده..عمري ماهسيبك لوحدك..
همس : وعد..!!!؟
ياسين : وعد…..!
——————بقلمي مريم نصار.
الساعه ٢ صباحا.. عند فهد..
فهد : النوم جفاه..وبيفكر ف كل حاجه..من مأموريات. وقواضي.واعداء.ومش قادر يوصل لنتيجه..وعارف ومتأكد إن بيته هناك متراقب..وقلبه مش مرتاح لانه ماشافش شقته..
وياتري فيها من الذكريات..حاجه متحرقتش؟.
وسحب دراعه بشويش من تحت راس رينو.ورجعها ع المخده..وشد عليها الغطا.وقام ببطء..واخد فونه وكشاف وخرج.. ونزل من الشقه بسرعه.. ورايح يركب العربيه..اكتشف أنه نسي مفتاح العربيه فوق..ونفخ بخنقه..وخرج من بوابة الفيلا.. وراح ع فيلا العدوي..وشاف الجارد.. ودخل.الجراش وركب ريس من الموجودين..وخرج بره الفيلا..وساق بسرعه كبيره..
ف الوقت ده..كانت رينو واقفه باصه من الشباك وشافت فهد.وهو سايق الريس بسرعه..وغمضت عينيها بوجع..وقالت عارفه انك مش هترتاح غير لما تشوف بنفسك..ورجعت قعدت ع السرير وطفت النور..وحطت وشها بين ايديها وعيطت بحزن كبير. ع زعل فهد وحيرته..ودعت من قلبها.. إن ربنا يحفظه..
بعد شويه فهد وصل قبل العماره بمسافه..وركن الريس..ومشي من شوارع جانبيه..يراقب العماره بتاعته..ويشوف مين ال بيراقبوهم..وبحرفيه عاليه..دخل العماره من السلم الخلفي..وطلع ع السطح..وعشان يوصل لشقته لازم يوصل للسلم التاني..او ينزل من ع المواسير..وفهد عشان آدم العدوي قال مش لازم حد يروح ..جازف..ونزل من ع المواسير.. بحرفيه..ووصل لشباك المطبخ.. ولأن كل حاجه اتحرقت ف الشبابيك والبلكونات اتحرقت ومفتوحه..
. ودخل من شباك المطبخ..ونط ع الأرض..والشقه كانت ضلمه جدا.. وشغل الكشاف..وشاف كل حاجه رماد..وندم للحظه انه جه وشاف زكرياته محروقه قدام عينيه..
.ودخل اوضة النوم..ودور فيها ف كل مكان..وقلبه بيتقسم من الوجع والغضب.. ونفسه يعرف مين ال عمل كدا. وأقسم أنه هيدبحه من غير تفكير..ورفع بإيدو ضوء الكشاف ف المكان..ولمح ع الأرض مكان الدولاب حاجه بتلمع.. واتحرك بسرعه..ونزل ع ركبه..وشاف سلسلة رفيقة حياته ف كل مأموريه.
السلسله ال كان فيها صورة رينو وقت الفراق. حتى الذكرى نصها مُر..
لكن فهد قلبه دق ليها ومسك السلسله رغم أنها سخنه من حرارة الحريق. إلا أنه لبسها ف رقبته..وفتح الصوره وكان الازاز اتشرخ لكن صورة معشوقته الصغيره كانت زي ماهي.. ودور ف الاوضه.. وفجاءه سمع صوت حد بيقول.
..يوجد ضوء منبعث من هذه الشقه هيا لنتحري الأمر وسنقتلهم حتماً…
فهد : صك ع أسنانه بغضب كبير..واتأكد من كلام آدم. وعرف أنهم اكيد العصابه..وقفل الكشاف..ووقف جمب الباب.ومستعد للهجوم ف اى لحظه.. وأخيراً قلبه هيسترح..
لكن المفاجأة الغير متوقعه.. إن فهد فونه رن..والصمت احتل المكان….!!!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا رؤوف الجبالى..
رشوان : بخبث الوو..
رؤوف : اؤمرني يازعيم..
رشوان : فريحه وبنتها بكره تكون عندى…!!! ——-
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميراث العشق)
لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)
لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)
لقراءة الجزء الثالث من الرواية اضغط على : (رواية عشق الفهد)