روايات

رواية ميراث العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم نصار

رواية ميراث العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم نصار

رواية ميراث العشق الجزء الرابع عشر

رواية ميراث العشق البارت الرابع عشر

رواية ميراث العشق الحلقة الرابعة عشر

بسم الله نبدأ
فيلا العدوي.
.ف منزل عوض
زينب : نايمه بعمق .
عوض : نايم صاحي ومش عارف ينام. وبيتقلب جمبها كل شويه.
زينب : حست بيه وفتحت عينيها مره واتنين . واستغربت أنه لسه صاحي . واتعدلت مكانها وبتتاوب . وقالت ايه ياعوض. انت لسه صاحي ؟
عوض : اتعدل بخنقه . ايوه يازينب لسه صاحي. ومش عارف انام . النوم طار من عينى .
زينب : بعدم فهم . ليه جرا ايه؟ . عشان النوم يطير . ما انت متعشي قبل ما تنام .
عوض : نفخ بزهق. انام ازاى بس يازينب انتى متعرفيش حاجه .. اني حاسس انى عملت مصيبه . ومش عارف اعمل ايه؟
زينب : بقلق . نهارك اسو…..ياعوض انت سرقت ولا نهبت ع حد؟
عوض : بغيظ يابت اتهدى وقولى كلمتين حلوين يخربيتك . سرقة ايه وزفت ايه هو احنا بتوع الكلام ده ..
زينب : بقلق اكبر . عملت ايه ياعوض؟
عوض : بصلها بتردد . ………
زينب : اتكلم يامدهول عملت ايه .قلبى واكلنى انطق اخلص .
عوض : بصي اني هقولك . بس متتظرظريش عليا .
زينب : شهقت هي وصلت للظرظره ياعوض . الله يجيبك ياطولة البال . ياراجل انطق انا بصحي من النجمه .
عوض : نفخ بديق حقيقي استغفر الله العظيم يارب . ماشي هنطق اهو . اسمعى يستى . اني عملت القهوه وروحت اوديها للحرس . حصل…………………………….. وقالها ع حوار شاهين وهو مع بعض . وخلص . وقال هو ده الل حصل . واني من ساعتها حاسس اني عملت مصيبه و مخنوق ..
زينب : بزهول . خبطت ايدها ع قلبها . وقالت ينهار عيلتك واهلك كلهم مطين؟
. انت ايه الل انت هببته ده ياعوض ؟ انت عارف انت عملت ايه؟
. ده سيدى آدم بيه لو شم بس خبر . ممكن يخلص عليك . ولا يدفنك حي. ولا يحطك ف دماغه . ياسوادك يازينب ياحظك المهبب ياززززيييييينب .
عوض : بنرفزه . اكتمى جاك خابط ف نفوخك انتى كمان . هو انى ناقص خوف لما هترعبينى الله يخربيتك ..
زينب : بغيظ . مرعوب ؟ انت لسه شوفت رعب ؟
بقي يهبل واحد لسه ماتمش شغل يوم واحد.. ويسالك عن العيله . تقر و تعترف بكل حاجه من غير ماتاخد قلم حتى ؟
يامرارك يازينب . ياوقعتنا المنيله بنيله ..
عوض : بخنقه . يابت وطي صوتك العيال هتصحى . واني فهمتك قصدى .
. اني والله العظيم . قولتله بحسن نيه . وكمان انى قولت اخوفه من هيبة العيله . وأعرفه هو شغال عند مين . وكمان انى مجبتش سيرة الحريم ..و…….
زينب : بخوف .. قاطعته بسرعه . بسسسس الله يخربيتك اسمهم حريم؟
. اكتم انت مش عارف دماغ سيدى آدم بيه؟ ده ممكن يكون مركب مكرفونات ف كل مكان . ويسمعنا .
عوض : بص للسقف ببلاها . وقال ينهار مدوحس .
طب والعمل يازينب . انى خايف وكمان ضميري واجعنى وخايف ..
زينب : رايحه جايه ف الاوضه بحيره كبيره .
وقالت مش عارفه . ماهو ممكن يكون بيسأل بحسن نيه . وممكن يكون حد زاقو ع العيله .الله ينتقم من الظالم يشيخ . قلبت دماغي … اوووف .
عوض : يابت منا قولتلك انى حكيتله ع الل يخوفه . مقولتش حاجه اكتر من كدا ..
زينب : صكت ع أسنانها بغيظ كبير . يخوفه؟
انت قولت ع كل حاجه ياخويا . دانت قولتله ع كل حركه بيصحو امتى؟ وينامو امتى ؟
.وكمان بيت المزرعه وسهيل الحصان وخصوصيات سي آدم بيه الصغير .وشهقت ولطمت ع وشها ينهار مش فايت لو سي آدم بيه الصغير شم خبر . هتبقى ارمله بدرررررى ياززززيييينب
عوض : بقلق وغضب .الله يخربيت ال يفكر يحكى للحريم حاجه . انى غلطان انى قولتلك ع حاجه.
. انى اه منكرش انى غلطت . بس انى قصدت انى اخليه يخاف من العيله .
. وكدا كدا يختى هو حرس ورديات . يعنى هيعرف سيدى آدم بيه بيصحى امتى .
.والبسين مش ف تانى بلد . وبيت المزرعه بيرحوه ف الصيف .
. انى نيتى كانت خير. وفزى اتخمدى قلقتينى اكتر مانى قلقان ومرعوب منك لله نسوان هم .
زينب : عوجت بوقها . مني لله .. اه تبوظ الدنيا وتعكها ع دماغنا ونيتك خير. ونسوان هم.
يلا الله يرحمك ياعوض . ورايحه اتخمد . واتخمد انت كمان . وزي ما ربك رايد هيكون . وراحت ع السرير وشدت الغطا بزهق .
عوض : مسح وشه بايديه بقلق ونفخ بنفاذ صبر . وراح ع السرير . وشد الغطا . ونام وهو مخنوق ..
——————بقلمي مريم نصار
جوه الفيلا .
آدم مراد : قبل ما يطلع ع اوضته .. اطمن ع تالين . ودخل اوضته وراح الحمام واخد شاور وخرج. ولبس بنطلون وتيشرت . واتصل ع زميل ليه . وطلب منه طلب مهم .. ورايح ينام ع السرير .
الباب خبط .
آدم مراد : اتعدل ووقف باستغراب . ادخل ..
فريحه : دخلت وابتسمت حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدم مراد : ابتسم . الله يسلمك ياماما . ايه مش جايلك نوم ولا ايه ؟
فريحه : بابتسامه . طبعا مش هنام غير بعد ما اطمن عليك . انت متعرفش انت كنت وحشنى اوى قد ايه؟
آدم مراد : حبيبتى يا امي ربنا يباركلى فيكى..
فريحه : ويباركلى فيكو ياولادي . المهم ياحبيبى جعان انزل اجهزلك عشا ؟
آدم مراد : افتكر آرين . وابتسم لا ياحبيبتي انا شبعان جدا . انا بس محتاج انام ..
فريحه : حطت ايدها ع خدو . وماله يانور عيني نوم الهنا إن شاء الله .. تصبح ع خير ..
آدم مراد : وانتى بخير ياحبيبتى .
فريحه : خرجت . وراحت تطمن ع ميرو …
ميرو : لابسه بيجامه رقيقه . وفرده شعرها .. وقاعده ع طرف السرير ومرجعه ضهرها لورا . وسرحانه ..
فريحه : خبطت . مره واتنين . وقالت معقول نامت؟ وفتحت الباب بشويش .
ميرو : انتبهت . وشافت فريحه .احم . وابتسمت اهلا مامي ..
فريحه : دخلت . حبيبتي انا خبطت عليكى . وفكرتك نمتى لما مردتيش . انتى كويسه؟
ميرو : الحمدلله انا كويسه جدا . بس كنت سرحانه بفكر ف بابي وأنه متصلش تانى عشان يطمن .
فريحه : مسدت ع شعرها . اكيد غصب عنه ياحبيبتى .انتى عارفه مراد روحه فيكى انتى وآدم وتالين..
ميرو : بمرح . اممم ولما انا وآدم وتوتا روحه بقى . انتى يافريحه تبقى ايه ؟
فريحه : ضحكت . انا ايه يابت انا مراته عادي يعنى ..
ميرو : لفت حواليها بمرح . ووقفت قدامها . ومسكت أيد فريحه وبتقلد مراد وبنفس الطريقه .
. فريحتى وحشتينى اوى اوى يابت يافريحه يخربيت كدا … كل ده جمدان. هههههههه..
فريحه : ههههههههه . يابت حرام عليكى للحظه تخيلت ابوكي قدامي ههههه ..
ميرو : هههههههه مسيطر اوى مراد ..
فريحه : بتنهيدة حب . مراد ؟ ربنا وحده الل عالم هو عندى ايه ؟ ربنا يحميه ويرجعهولى بالسلامه ..
ميرو : يارب يامامي . انا بجد مبسوطه اوى ع عشق بابي ليكي .
. بجد حبه نادر جدا . قليل جدا الل تقابليه ف حياتك ويجاهد نفسه عشان بس يشوف ابتسامتك وانك ع طول مبسوطه وسعيده ..
فريحه : حست ببنتها . وضمتها لقلبها بحنان كبير. ومسدت ع ضهرها .
وقالت تعرفي ياحبيبتى إن ماما مريم قالت نفس كلامك ده زمان .
. وانا شايفه إنك نسخه مصغره منها .. وإن شاء الله انا واثقه من إن ربنا هيكرمك ويريح قلبك يامريم يابنتى ..
ميرو : عيونها لمعت بدموع . واتنهدت . ومسحت دموعها بسرعه وابتسمت .. وخرجت من حضنها . حبيبتى يامامي ربنا يخليكي ليا يارب..
فريحه : بابتسامه. ويخليكى لقلبى يانبض قلبى . يلا ارتاحي شويه . انتى صاحيه من بدرى .. تصبحي ع خير..
ميرو : وحضرتك بخير وسعاده..
فريحه : خرجت . وراحت ع اوضتها . وقلعت الاسدال. وراحت ع السرير . وبتدعي بقلبها لجوزها واولادها .. ونامت بعد تفكير ف عشق المراد ..
آدم مراد : نايم ع السرير . وغمض عينيه . وشاف صورة آرين وهي ف السينما وبتاكل الفيشار ومندمجه وفاتحه بوقها بزهول من أحداث الفيلم. والفيشار بيقع منها .. وابتسم تلقائي ع برأتها وعفويتها .
. ونام ع ضهرو . وحط ايدو ورا راسه . وفتح عينيه . واستغرب نفسه . هي الوحيده الل بيضحك من قلبه معاها . هي وبس …
وافتكر اسألتها عن الفيلم .. ازاى البطل بيطير ف الجو . وبينزل ع الأرض من غير بارشوت ؟.
. وازاى البطل بعد ما يموت . البطله تزعق ليه يقوم يرجع من الموت تانى؟ .
. وازاى البطله تحب واحد زميلها وبعدها تحب كمان البطل ؟.
وضحك بصمت لأن ده طبع عندها تسأل كتير .. واتنهد بحب . وقال بحبك يا آرين وكمل بثقه وقريباً هتكونى ملك ال آدم ..وغمض عينيه ونام ..
عند ميرو .
نايمه ع السرير . وبتفكر ف تيم . وغمضت عينيها . وبتحاول تنام . لكن مش عارفه .. وفتحت عينيها واتنهدت .
.وقامت . وراحت عند الدولاب. وجابت المفكره . وقعدت ع كرسي المكتب وشغلت إضاءة المكتب . وفتحت ع صفحه . ومسكت القلم . وكتبت .
انهردا كان يوم رغم صعوبته إلا أنه من اجمل الايام .
حسيت فيه للحظه عن غيرة تيم . ايوه هي كانت لحظه صغيره لكن احساسها حلو اوى .
انا شوفت عيون تيم انهردا وانا ف الجامعه بوضوح .
.عيونه جميله اوى . لأ مش جميله وبس . عيون فيها جمال بلوره نادرة الوجود . ايوه انا شوفتها كدا .
حسيتها ايكونه جميله جدا جديره انى اقول تشبه الكره الارضيه ..
ورجعنا مع بعض . هو وصلنى وجابلى علبة شوكليت كامله. رغم أنه مابيحبهاش .
. لكن ياترى ممكن اكون عند تيم زي الشوكليت ده ومبيحبنيش ؟ مش عارفه ..
المهم .
تالين : توتا الجميله . بنوتى واختى وقلبى وكل حاجه رقيقه.
. انهراده قالت إنها حلمت بيا. وقالت الحلم. هو غريب شويه.
. لأ هو فيه جزء غامض. لكن نهايته مبهجه. واحلام توتا بتتحقق. بصراحه انا قلقت ومنكرش إن قلبى اتقبض . لكن فكرت بإيجابيه. وإن كل مايصيبنا إلا ما كتبه الله لنا .. وإن شاء الله خير.
آدم .. اخويا. ده كدا ف حته تانيه . بموت فيه . جه انهردا . واتعلقت ف رقبته باحتياج كبير . ايوه ما هو حمايتى برضو .
حسيت بالفرحه الكبيره . وكانت هتبقى فرحة العمر لو بابي كان موجود جمبى . هو بيسافر كتير اوى . وبابا آدم بيعوضني شويه .
. لأ لأ مش شويه. بابا آدم بيعوضني كتير جدا . انا بحبه اووي . او بعشقه . بحس انى بنته واغلى . ايوه ماهو بابا آدم وبس ههههه .
انا اول مره اشوف ضحكة اخويا آدم ف وجود آرين . ايوه هي الوحيده الل اخترقت حصن ال آدم .
آرين …. آرين دي جميله اوى . بوبنايه . زعلها الطفولي بحبه اوي . رغم….. احم . رغم انى بحسدها ع كلمة حبيبتى. والله اعلم ايه درجة الحب ده.
ليليان : اللمضه اتجننت خلاص بسبب چود . طلعت مجنونه بكريم . ايوه هي قالتلى .. ونفسها تتجوز ههههه. اتمنى ليها حياه جميله.
تمارا : انهردا كانت محرجه جدا من آريان.
عارفاه انا الاحساس ده.
تمارا شخصيتها بتتغير. ف وجود آريان. اكيد. لانى انا كمان كدا . وبتمنالها حياه اجمل.
ع فكره .انا مش ضعيفه. ممكن ليليان أو چود يشوفو انى ضعيفه.
. لأ انا مش كدا . انا اقوى بعيلتى . ايوه تيم نقطة ضعفي. وبعشقه حد الانهيار .
.لكن انا عمرى ما هفكر اهين نفسي. وابقى مجرد إحتمال ف حياة حد .
. يا اكون آكيد يا يااكون بعيد ..لكن مش ضعيفه. انا عمرى ما هقول ل تيم انى بحبه لأ. هو الل يقولى . انا لازم احس واعيش الاعتراف ده . هههههههه ده لو يعنى بيحبنى .
تيم : انهردا كان جميل جدا معايا. حسيته مختلف . وفجاءه يقولى انتى اختى. كلمه سخيفه محبتهاش منه. بس عادي .
. هو سالنى انا مخبيه عنه حاجه؟ طيب ياترى السؤال ده مقصود فعلا ؟
.ولا لمجرد شايف انى متغيره. اااه ياترى جواك ايه ياتيم ؟
فريحة مراد … عن قلق مامي ع بابي . بتمنى ترجع بقى يابابى. وجودك جنه و بيفرق .
ف حاجه عايزه اقولهالك ياتيم .
‏”لا نحتاج سوى الرأفه ببعضنا البعض، الرأفه ف الحديث، ف الفعل، ف التمسّك، وحتى ف التّخلي .
قبل ما انسى ف حاجه مهمه . قررت انى قولها كل يوم.
“اللهم وإن إستحالَت.. بأمرك تكون.”
المهم اليوم انهردا كان حلو لقلبى . M/T
وقفلت المفكره. وقامت. خبتها ف هدومها. ورجعت تانى ع السرير . وحاولت تنام .
. وقالت بابتسامة اشتياق .. تصبح ع خير ياتيم . وغمضت عينيها.
——————بقلمي مريم نصار
بعد فتره الساعه ٤ الفجر ..
مراد : وصل الفيلا . ودخل بطريقتة المعتاده من غير ماحد يشوفه. وطلع ع السلم بشويش .
.وطلع الجناح بتاعه وفتح الاوضه ببطء شديد وقلع الشنطه . وشاف حبيبته نايمه . وقلبه دق .
وقرب من فريحة قلبه .وباسها باشتياق كبير وهمس فريحتى .
فريحه : فتحت عينيها. وابتسمت وغمضت تانى ونامت ..
مراد : ضحك بصمت . وقرب منها تانى وهمس ف ودنها بت يافريحه .
فريحه : بدءت تفوق .وسمعت صوت وحست بوجود مرادها جمبها . وفتحت عينيها بسرعه..
مراد : حط ايدو ع خدها وبيمسد عليه بحنان . وابتسم ليها . وحشتيني اوي يابنت المستخبى..
فريحه : فتحت عينيها بدهشه اكبر . وقلبها دق بسرعه كبيره جدا واتعدلت. وقالت بصوت عالى شويه مرااااد .. مراااد . ا.انت . اا.انت هنا ؟
مراد : حط ايدو بين خصلات شعرها ايوه ياقلب مراد . انا رجعتلك ..
فريحه : ضحكت بدموع واتعدلت اكتر . واتشعلقت ف رقبته باشتياق كبير . وعيطت بفرحه . وكلبشت فيه بكل قوتها ..
مراد : حضنها وضمها لقلبه اوي . وحشتينى يافريحه ..
فريحه : مردتش عليه وبتعيط وبتضحك وقلبها مبسوط وعندها مشاعر عشق مختلطه..
مراد : همس ف ودنها بقولك وحشتينى اوى يافريحتى ..
فريحه : طلعت من حضنه وباست كل مكان ف وشه . وحشتنى اوى اوى يامراد . حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. بجد انا قلبى طاير من الفرحه . مراد انت رجعتلى صح . انا مش بحلم مش كدا ؟
مراد : رجع خصلة شعر ورا ودنها . تؤ مش بتحلمي ياحبيبتى . انا رجعتلك انا جمبك ومعاكي ..
فريحه : ضحكت بدموع اكتر . وهمست مراد..انا…..
مراد : قاطع كلامها . وباسها برقه انتى ايه ياروح المراد .
فريحه : تاهت ف عشقه . وغمضت وفتحت عينيها بتوهان ..وهمست ا.انا……
مراد : ابتسم ع عشقها . وقرب منها وباسها باشتياق كبير . يعبر ليها عند مدى عشقه ليها . وقرب منها وعاشوا ف بحر العشق .
وفريحه : بتحاول تستوعب إن مرادها رجع ليها وف حضنها اخيرا ….
——————بقلمي مريم نصار.
عند فهد ..
فهد : طالع ع السلم . وفتح باب الشقه بشويش . ودخل ببطء شديد ..
.وقرب من اوضة معشوقته . وفتح الباب بشويش . ودخل وحط الشنطه ع الكنبه .
. وشاف رينو نايمه . وابتسم وقلبه جواه اشتياق كبير ليها . وقرب منها وقعد جنبها ع طرف السرير . بيتأمل فيها . ورجع شعرها الل متناثر ع وشها . وهمس نجمتى ..
رينو : …….
فهد : رينو حبيبتى اصحي …
رينو : ………. وحركت راسها وعملت صوت انين بسيط
فهد : قلبه دق ليها . ورفع راسها وهي نايمه . واخدها كلها ف حضنه وهمس وحشتينى اوى يارينو..
رينو : نايمه وحست بحضن وريحة فهد وفتحت عينيها مره واتنين بنوم .
. وبعدها فاقت وفتحت عينيها ع الاخر بزهول .. وحركت راسها وشافته … شافت عشق الفهد اخيرا . وشهقت بصوت مسموع فاااااهد ..
فهد : مغمض عينيه وزاد من حضنها . قلب الفهد يارينو .
رينو : سمعت صوته اخيرا . وقلبها بيدق وضحكت بدموع وسعاده . ورفعت ايديها وكلبشت فيه بكل قوتها . فهد حبيبى .. ا.انت معايا يافهد انت رجعتلى انت ف حضنى ..
فهد : حبيبتى وحشتينى اوى ..
رينو : بسعاده كبيره. زادت من حضنه . وعيطت . انت الل وحشتنى اوى يا فهد . بجد انا قلبى هيوقف من الفرحه . معقول فهد انت جيت بجد ..
فهد : زاد من حضنها.. هششش بس ماتعيطيش انا جمبك وف حضن نجمتى ..
رينو : حاولت تخرج من حضنه ..
فهد : مكلبش فيها. هششش بس عايز اغذي روحي . ريحتك وكل حاجه فيكى وحشانى اوى يارينو ..
رينو : ابتسمت بحب وقلبها دق . ورفعت ايديها وحضنته اكتر . وغمضت عينيها بسعاده كبيره..
وفضلو ف حضن بعض شويه . ف صمت تام . كل واحد بياخد احتياجه من عشقه .
فهد : دفن وشه ف شعرها . واخد نفس عميق واتنهد باشتياق كبير .
رينو : قلبها بيدق بسرعه كبيره . وهمست وحشتنى اوي يا…… .
فهد : قاطع كلامها بالبوسه المعهوده وقرب منها . وبيحاول يثبت لنفسه أنه اخيرا وصل بخير لمعشوقته..
——————-بقلمي مريم نصار
بعد فتره . عند مراد ..
مراد : نايم واخد فريحه كلها ف حضنه . وباسها من انفها بمرح . وحشتيني اوي يابنت الوارمه..
فريحه : ههههه . وحطت راسها ع صدره وغمضت بسعاده . وانت كمان وحشتنى اوى يا مرادي . ورفعت عينيها ليه . حبيبى انت قلقتنى اوى عليك لما متصلتش تانى..
مراد : شبك ايدها ف ايدو وباس ع أيدها . غصب عني والله يافريحتى . انا فعلا كنت هتصل عليكى . لكن انا يدوبك قفلت معاكى.
. فهد بعتلى اشاره اننا لازم نتحرك حالا ونقبض ع العصابه لأن جاتلنا اشاره من فوق .
. وجهزنا نفسنا ف ثوانى . وخرجنا ورا الهدف .. والحمد لله وبتوفيق من ربنا . اننا قبضنا عليهم من غير اى خساير . واترحلو ع مصر بالطياره..
واحنا ف طياره تانيه وكل واحد اخد شاور وغيرنا هدومنا. وانا والواد فهد قولنا مش هنستنى لبكره . احنا نروح الجهاز دلوقتي ونسلم الادله . وكل واحد فينا يطلع ع بيته . وابتسم ليها . كنت وحشانى مووت يابت مقتدرتش اصبر للصبح يعم ..
فريحه : رفعت ايدها ع خدو . حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.. بجد انا مبسوطه اوى . رجعوك انت وآدم ونجاح مريم بجد يوم من اجمل ايام حياتي ..
مراد : تعرفي انتى لما قولتى آدم رجع . انا كنت عايز اروح اشوفه دلوقتي .
.وكمان اشوف ميرو وابارك ليها البت دى وحشانى مووت .
. وكمان تالين يااااه بعشق امها وعايز اصحيها . لكن كلها كام ساعه والنهار يطلع .. واشوفها واشوف ابن الكئيبه ده ..
فريحه : كشرت عينيها ليه …….نعم ابن الايه؟
مراد : بغمزه . ابن الكئيبه يابت .
فريحه : بغيظ . موراااد انا كئيبه؟
مراد : باسها .. اجمل واحلى كئيبه ف الدنيا .
فريحه : بحرج . يلهوى بقى …
مراد : انا قولت هبله محدش صدقنى ههههههههه..
فريحه : خبطته ف كتفه بهزار . انا زعلانه منك..
مراد : ضمها لقلبه . اوعي . اوعي ف يوم تزعلى من مرادك . انتى ضحكتى يابت ..
فريحه : بتنهيده .وانت الدنيا ومافيها .. ربنا يخليك ليا يامرادى ..
وسمعو آذان الفجر ..
مراد : قام اخد شاور . وخرج . وبعدها فريحه وصلو الفجر مع بعض .
فريحه : تقبل الله ياحبيبى..
مراد : منا ومنك ياروحي..
فريحه : هتسلم ع ماما وبابا آدم . هما اكيد صاحيين للصلاه دلوقتي..
مراد : بيتاوب . لأ عشان مريوم لو عرفت مش هتعرف تنام بعدها .. انا بس اخطفلى ساعتين ف حضنك . وإنزلهم ع الفطار ..
فريحه : قلعت الاسدال . وابتسمت وماله ياحبيبى . تعالى ارتاح شويه ..
مراد : راح ع السرير بارهاق . واخد فريحته ف حضنه . ونام ع طول..
أما فريحه : نايمه صاحيه ف حضنه بتقول الأذكار . ورفعت عينيها ل مراد وابتسمت بسعاده كبيره . وباسته من خدو . ودقنه . وغمضت عينيها بحب كبير ونامت بعمق وف امان …

بسم الله نبدأ
عند فهد ..
فهد : واخد معشوقته ف حضنه . وبيلاعب خصلات شعرها .
.وبيحكيلها وكمل وقال . بس ياروحي وبعدها .انا ومراد قولنا مش هنستنى لبكره . وطلعنا ع الجهاز وسلمنا الادله . وخرجنا وجينا بعربيه تبع الشغل .
وبصلها بحب .. ودفن وشه ف شعرها وقال وطلعت اجري ع السلم زي المجنون ..عشان اشوف نجمتى جرعة ادماني وحياتى ..
رينو : غمضت عينيها. ورفعت ايديها وحضنته اكتر وحطت راسها ع صدره. عارف يافهد . لما فريحه قالت إن مراد المفروض يتصل ومتصلش انا كنت مرعوبه وقلبى كان مشغول عليكو جدا . لكن دعيت ربنا كتير . واستودعتكم عند الله . وع يقين إن ربنا هيحفظكم لينا ..
فهد : ابتسم .. طبعا ربنا هو الحافظ . الحمد لله .
. واتعدل . وعدل رينو معاه . وبيتأمل فيها . قوليلى بقى آريني عامله ايه؟ و آركان؟ بجد وحشونى بغباء.
رينو : ههههه آرين مجنونه رسمي يافهد . وهتجنني معاها قريب .
. و آركان الحمدلله تمام ولسه بيعاند فيها بطريقه مجنونه.
. لكن الاتنين مطلعين عينى . تعرف آركان اكل الشيبسي بتاعها عشان يرخم عليها وقولتلها تعالى خدي شوكليت بدالها .
.وراحت ع التلاجه تجيب الكانز بتاعها شافت آركان خارج من اوضته وهو بيشرب فيها هههه اتطنتط ف الارض وصرخت وعيطت وجريت وراه وآركان يغيظها .
.ومتغاظه إن الحاجه خلصت من عندها لكن هديت بأعجوبه . بصراحه يافهد عندهم قوة رخامه ع بعض رهيبه .
فهد : بابتسامه .. آرين دي روحي وتعمل الل هي عايزاه .. انا بموت ف جنانها . وع أتم الاستعداد انى اجاوبها ع الاسئله التافهه ههههه..
رينو : ههههه . سبحان الله. الل يشوفك وآرين صغيره وانك مصمم تلبسها النقاب مايشوفش العلاقه بينكم دلوقتي .
. سعات بحس انها الل مراتك . وصكت ع أسنانها بتمثيل .. وانا ضرتها الل جايه عليها ..ست ريبونزل بتاعتك دي ..
فهد : ههههههه. اعمل ايه بس ياروحي . بنتك خطفتنى . وكفايه انها منك .
.وطريقة زعلها وطفوليتها بحس اني عايز اكلها بنت اللذين دي ..
رينو : بتمثيل الغيره . وكشرت عينيها وسكتت….
فهد : ههههه . وبيرتب شعرها زي ما عودها . قلبى وروحي وعمري انتى يارينو .
.اوعي تحطى نفسك ف مقارنه بينك وبين اي حد .. اايييي حد فاهمه؟ .
.لانك عايشه وساكنه ف صميم قلبي . عشقك محتل عقلي وروحي . و آرين دي بجد نور عيني وكفايه انها تشبه نجمتى القمر .
رينو : قلبها دق.. تعرف يافهد . غيابك عني بيقتلنى . اااه لو تعرف قد ايه مشتاقه لعشق الفهد ..
فهد : باس كف أيدها.. وفهد وعشقه وروحه بين ايديكي ومعاكي ياروحي ..
رينو : حبيبى ربنا مايحرمنيش منك ابدا . ها قولى بقى . هتسلم ع آرين و آركان دلوقتي؟
فهد : سمع صوت آذان الفجر . وابتسم . نصلي الفجر بس وربك يحلها ..
رينو : قامت وضحكتها ع وشها ومبسوطه . واخدت شاور . وخرجت . وجهزت ل فهد هدومه . وفهد دخل اخد شاور وخرج .
رينو : بابتسمامه نصلى جماعه؟
فهد : ابتسم . طبعا . وفرش السجاده . وصلى بيها ..
وبعد شويه ..
رينو : تقبل الله ياحبيبى..
فهد : منا ومنك ياحبيبتي .. وقام . وساعدها انها تقوم ..
رينو : مسكت راسها ااه لسه دور آركان . ساعه ع ما اصحيه ..
فهد : لأ ياروحي . انا هتولى المهمه دي ..
رينو : نفخت اووف ريحتنى والله . وازازة الميا جمب سريره..
فهد : هههههههه . ماشي. لكن انا هصحيه وهنزل . وانتى صحى آرين اوكي.
رينو : بعدم فهم.. تنزل؟ رايح فين دلوقتي يافهد؟
فهد : بابتسامه .. هتعرفي بعدين . دول ربع ساعه يعنى مش هتاخر . لكن مش عايز آرين تعرف انى جيت اوكي ..
رينو : اممم عرفت انت رايح فين.. عموما حاضر ياحبيبى زي ما تحب ..
فهد : بغمزه . متناميش اوكي ..
رينو : بمرح وانا عبيطه . وانام واسيبك . انت تصحي آركان وتنزل وارجعلى بسرعه علشان تاخدنى ف حضنك ..
فهد : حاضر ياروحي .. وخرج من الاوضه بشويش ..
رينو : ضحكت بسعاده كبيره .. ع شكل فهد وهو بيتسحب . وخايف ل آرين تشوفه . لأنها لو شافته استحاله تخليه ينام …
فهد : دخل ع آركان . وكان نايم والفون جمبه .. وابتسم بحب كبير .
.وشال الفون وحطه ع الكمود . وبدأ يصحي فيه .. آركان..
آركان : ………….
فهد : هز كتف آركان بايدو . ولا يا آركان..؟
آركان : ………..
فهد : بنفاذ صبر . ياض قوم نومك تقيل جدا . قوووم.
آركان : هرش ف قفاه . وهلوس ف الكلام . اعمليلى شاى بلبن..
فهد : ضحك عليه . قوم ياض شكلك هتخليها تصحي وهنشرب كلنا شاي بلبن. قوم ياحبيبى قوم ياض انت وحشنى…
آركان : بيضحك وهو. نايم. هههههه انا اخدت منك الملزمه وخبتها .. احسن عشان تغسلى القميص وتسمعي كلام اخوكي ..
فهد : هز راسه بنفاذ صبر . مفيش قدامي غير كدا.. ومسك ازازة الميا وفتح الغطا نص فتحا ودلق ميا ف قفا آركان ..
آركان : شهق . واتعدل بسرعه ايه ايه انا فين . انا فين .. وليه . ايه الل حصل ..
فهد : ههههه الل يصبحك بالخير ياحج طارق .
آركان : فتح عينيه وغمضها . وفرك ف عينيه جامد . ومش مصدق . وقال بتعجب بابا؟
فهد : تخيل ايوه بابا يا آركان باشا ..
آركان : فتح عينيه بدهشه . وضحك بااااابا واتعدل بسرعه واترمي ف حضنه ..
فهد : ابتسم بحب وضم ابنه لقلبه . ومسد ع ضهرو . وحشتنى اوى ياحبيبي..
آركان : بسعاده . بابا انت وحشتنى جدا اقسم بالله وحشنى . وطلع من حضنه . حضرتك رجعت امتى ؟ ا.انا والله مش مصدق …
فهد : ربت ع كتفه.. رجعت من شويه يابطل . قولى عامل ايه ياحبيبى .
آركان : بسعاده. انا كويس جدا جدا حضرتك . حمدالله ع سلامة حضرتك ..
فهد : الله يسلمك .. المهم الفجر أذن قوم صلى وكمل نومك تانى . ونتقابل لما اصحى إن شاء الله .
.بس بحذرك تقول ل آرين انى رجعت . انا عايز انام إن شاله ساعتين قبل ما تصحي تمام ؟
آركان : بسعاده حاضر يابابا . وحمدلله ع سلامة حضرتك تانى ..
فهد : بابتسامه الله يسلمك ياحبيبى .. وقام واتحرك وفتح باب الاوضه .
.ولف ضهرو وبص ع آركان . وشافه شد الغطا ونام تانى . وصك ع اسنانه بغيظ مكبت آركاااان؟
آركان : نط من مكانه . حاضر انا رايح اتوضى اهو . وجري ع الحمام .
. وخبط ف باب الحمام . وحط ايدو ع جبهته ولف ل فهد وضحك ببلاها . عنيف اوي الباب ده. مش شايف انى جاي عليه ههههه اتفضل حضرتك ياحج ..
فهد : ضحك بصمت ع حركات ابنه . وهز راسه ليه ماشي . ولو رجعت ولقيتك نمت .انا……
آركان : لا لا ياحج اطمن . انا قومت خلاص والله.
فهد : تمام . يلا أنجز ..صلى ونام . وخرج ومشي بشويش..
رينو : شاورت ل فهد ..
فهد : همس ليها .انا نازل . روحي صحيها ..
رينو : هزت راسها اوكي خلى بالك من نفسك
فهد : ههههه هششش اسكتى يابت . يلا باى . ونزل .
رينو. : حضنت المخده بسعاده وكأنها فراشه. وقالت بعشقك يافهد . وراحت تصحي آرين . وخبطت ودخلت .
آرين : نايمه . ورجل فوق البطانيه وفرده ايديها وراسها ع جمب . وشعرها ع وشها .
رينو : ههههه مجنونه حتى ف نومها . وقعدت جنبها ومبسوطه . رينو ياصغيره قوومي ..
آرين : نفخت بديق ونامت ع جنبها …..
رينو : كشرت عينيها… قومي يا آرين عشان تصلى الفجر..
آرين : ببراه .وبتتاوب صليته امبارح .
رينو : ههههه صليته امبارح ؟ قومي يا آرين ياحبيبتى عشان عايزه انام..
آرين : بتمثيل العياط . اعااااااا سبينى انام يامامي بلييييز ..
رينو : بنفاذ صبر هو كل يوم هتتعبونى وانا بصحكيو كدا .طييييب فين ازازة الميا؟
آرين : فتحت عينيها بدهشه واتعدلت. لااااااااااااااء الميااااااا ف قفايااااا لااااااااااااااء . ارجووووكو كفايه عذاب قفايا داااااااب ..
رينو : فتحت عينيها بدهشه. وانفجرت ف الضحك.. هههههههههههه مجنونه . انا مخلفه مجنونه رسمي.
آرين : بمرح . صباح الخير يانجمتى .. هههههههه.
رينو : بابتسامه صباح الورد ياحبيبتى. قومي صلى يلا وكملى نوم ..
آرين : مامي عندى سؤال صغير..
رينو : برفض . لااااااء . مش وقت اسئله يا آرين حرام عليكى يابنتى انتى مبتزهقيش؟
آرين : بمرح ربعت رجليها . نو يارينو ياحبيبتى نو . ده اسمه ذكاء .
.انا واحده نابغه وبابي الوحيد الل بيقدر الموهبه دي . وحضرتك لو مسمعتيش سؤالى هفضل اعاااااااااا لحد الصبح .
.وغمضت وفتحت بسرعه وطفوليه .. وف الآخر هتسمعى سؤالي.
رينو : بسسس افصلى يا آخرة صبري . قولى ايه سؤالك يانابغه؟
آرين : بصتلها بمكر.ونزلت من ع السرير . واتحركت كام خطوه وقالت . هي الزقازيق فيها كام زقزوقه؟ وجريت ع الحمام بسرعه. هههههههه..
رينو : فتحت عينيها بدهشه.. وقالت بهمس زقزوقه؟ هو انا الل غبيه ولا البت دي هتجننى معاها .؟
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه ..
رينو : ف اوضتها . ومبسوطه جدااا وواقفه قدام المرايا بتسرح شعرها . وحطت برفان . وبتغنى بصوت مهموس جدا ..
فهد : دخل عليها بشويش. وقفل الباب. وحط كيسه كبيره ع التربيزه .
.وقرب منها ولفها ليه وحاوطها من وسطها وقال بابتسامه. ها كل حاجه تمام؟
رينو : بضحكه رقيقه. امم صحيت وصلت الفجر ونامت تانى .. ورفعت أيدها حوالين رقبته . امم قولى بقى جبتلها ايه؟
فهد : رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه وقال . جبتلها كل انواع الشيبسي والشوكيلت وكل حاجه هي بتحبها . وفاضل بس اخر خطوه. هتاخدي الكيس ده وتحطيه جمبها ع السرير . وبشويش مش عايزها تصحى اوكي ياروحي .
رينو : بتنهيدة حب .اوكي ياحبيبى . طيب و آركان؟
فهد : ههههه لا ده ليه هديه مني بس لما يفوق كدا .
رينو : بابتسامه اوكي . ثوانى ورجعالك ..
فهد : ماشي متتاخريش لانى فاصل بجد .
رينو : اتحركت بسرعه ثوانى واكون عندك .
.واخدت الكيس . وخرجت بشويش . ودخلت ع آرين وحطت الكيس ع المكتب . وبصت عليها وضحكت بصمت ع شكلها وهي نايمه وغطتها . وخرجت بحظر .
فهد : قلع التيشرت . وراح نام بارهاق ..
رينو : دخلت . وراحت عند فهد . واخدها ف حضنه ونام بعمق . ورينو نامت وابتسامتها ع وشها . لأنها اخيرا حست ب الآمان ..
ف نفس اليوم الساعه ١٠ صباحا ..
عند زياد .
كلهم قاعدين بيفطرو .
ياسين : بيفطر وسرحان ومخنوق ..
حياة : زعلانه بطفوليه لان الدكتور آريان ماطلعش بيحبها . وهي شايفاه البطل الخارق ليها من آخر موقف وزعق ليها عشان متقفش مع شباب بره المدرسه حتى لو بيسألوها عن حاجه بحسن نيه .
طبعا آريان اتصرف كدا لأنهم اتربو كلهم ع مبدأ أنهم عيله واحده وكلهم اخوات .
.وحياة بالنسباله طفله صغيره . رايحه تانيه ثانوي .و لكن حياة ف مرحلة المراهقه .
. ومن وقتها اقنعت نفسها انها بتحب آريان . و آريان بيحبها لانه خايف عليها ..
ماليكه : لزياد . حبيبى كل مربى الفراوله انت بتحبها..
زياد : عينيه ع ياسين . وابتسم ليها . انا شبعت جدا ياماكي .. انا يدوبك انزل ع الشركه ..
ماليكه : ربنا معاك ويوفقك يارب..
زياد : قام .. حبيبتي متحرمش منك . وبص ل ياسين . فطرت ياحضرة الظابط؟
ياسين : ها..؟
زياد : تعالى معايا عايزك ف الشركه ..
ياسين : هز راسه . حاضر يا بابا . وقام انا هسبق حضرتك ع العربيه . وسلم ع ماليكه وخرج..
زياد : باس ع راس ماليكه . وابتسم . هتعوزي مني حاجه ياماكي؟
ماليكه : ابتسمت بحب . عايزه سلامتك ياحبيبى..
زياد : الله يسلمك .. وانتى ياحياة قلبى عايزه من بابي حبيبك حاجه؟
حياة : قامت وراحت وقفت قدامه . ورفعت راسها ليه ببراه . بصراحه يابابي . كنت عايزه نروح انا ومامي عند ناناه ملك .. عايزه العب مع كارما ..
زياد : هههه تلعبى ؟ عموما ياروحي انا معنديش مانع . لكن شوفي مامي رأيها ايه؟
ماليكه : قامت وبتشيل الاكل . خلاص ياحبيبى نروح واطمن ع بابي ومامي واقضي معاهم وقت ايه رايك انت عارف إن بابي تعبان؟
زياد : تمام . السواق يوصلك لحد البيت وطمنينى عليكي . ولعب ف شعر حياه . مبسوطه ياحبيبتي؟
حياة : بفرحه . حضنت ابوها . اوي اوي ميرسي جدا يابابي .
زياد : ضحك بسعاده . انتى تؤمري يقلبي . وباسها . وخرج ..
ياسين . ركب العربيه .
زياد : ركب جمبه واتحرك بالعربيه . ها مالك بقي؟
ياسين : مثل عدم الفهم . وقال مالى انا زى الفل يابابا ..
زياد : ياولا. ع ابوك برضو . طيب ده انا صحبك وعمرك ماخبيت عليا حاجه وكمان حفظك اكتر من نفسك.. وشكلك مانمتش من امبارح ..
ياسين : بتنهيده . ابدا يابابا متشغلش نفسك..
زياد : ركن ع جمب .. وقال ولو مشغلش بالي بيك .. وانت اهم حاجه عندى . هشغل بالي بمين؟ وحط ايدو ع كتف ياسين . وقال مريم بردو؟
ياسين : بص بعيد . وقال بتعب ايوه يا بابا . للأسف شكلي كدا مش ف دماغها اساسا ..
زياد : بعدم فهم .. ازاى يعنى؟ . انت مش قولتلي قبل كده وانت عندنا ف الشركه الأم انك بتحبها . وهي شكلها معجبه بيك انت كمان . ومعاملتها معاك مختلفه غير اى حد؟
ياسين : بصله . شكلى كنت غلطان يابابا .واحساسي كان غلط. وإحساسك انت كان الصح ..
. مريم بتعبرنى اخوها الصغير .. هي امبارح قالتلى كدا .
.انا كنت بابارك ليها . وكنت خلاص ع وشك انى اقولها قد ايه انى بحبها .
. لكن هي قالت .. احنا اخوات ولازم نفرح لفرح بعض . وخصوصاً افرح لاخويا الصغير .
. حسيت انى مشكوف قدامها وهي بتفوقنى وبتقولى ف رساله انى اخوها الصغير مش اكتر .. واتنهد بتعب بجد مش عارف اعمل ايه؟
زياد : بتفهم . اسمع يا ياسين انت لازم تفوق لنفسك وتركز ف دراستك . انت خلاص فاضلك اخر سنه يبنى .
.وبعدين انا قولتلك ع فرق السن . هو مش عائق اوي فرق السن بينك وبينها.
. لكن مش عايزك تبنى جواك وهم كبير انك بتحبها وهي كمان بتحبك .
. لأ انا عايزك تحاول تقنع نفسك إن الل جواك ده إعجاب بشخصية مريم ..
وعايزك تتأكد لو ليك نصيب فيها هتاخدها .
انا طبعا اتمنى مريم تكون من نصيبك .
بس ي ياسين انت غلطان . انت بنيت ف مخيلتك انها بتعاملك معامله خاصه . وانا قولتلك قبل كدا ف الشركه ياياسين إن مريم بنت رقيقه جدا ومعاملتها كويسه مع الكل مش انت بس .
. لكن انت عشان بتحبها شايف إن أي كلمه منها ليك بتكون مميزه . وياريت تحاول تفوق انا مش عايزك تتعلق وتتعذب ع وهم .
. انا لو شايف إن مريم نظرتها ليك مختلفه انا كنت طلبتها ليك ع طول .
. لكن انا مش عايز اعمل حاجه واندم عليها . انا عايزك ع طول راسك مرفوع .
. وعايزك كمان تركز ف شغلك . انت هتبقى الظابط ياسين جمال . يعنى انت حلمي يبنى .
وكمل بهزار. ووالله العظيم لو ليك نصيب فيها لاتاخدها غصب عن ال خلفك نفسه . ها ايه رايك بقى؟
ياسين : ابتسم . وهز راسه فعلا يابابا . لو ربنا رايد هتكون من نصيبي .
زياد : ابتسم ولعب ف شعرو ايوه كدا . عايز اشوف ضحكتك منوره وشك كدا . ماشي ياحبيب ابوك؟
ياسين : ضحك . حاضر ياحج ربنا يخليك لينا..
زياد : شغل العربيه واتحرك . ولا يحرمنى منك انت واختك ياحبيب ابوك .
——————بقلمي مريم نصار
فيلا السيوفي . كلهم بيفطرو .
رودي : بتاكل بسرعه ومستعجله..
فارس : براحه يارودي هتظوري .
رودي : والأكل ف بوقها . معلشيحبيبىاصلمتاخرهعالعيادهوعندىكشفكتيرانهردا
الكل تنح ..
رنا : هزت راسها بنفاذ صبر . ورزعت الطبق قدام طارق بغيظ .
طارق : اتخض . الله مالك حاسبى متحطي الطبق براحه ..
فارس : بدهشه وغيظ. اقسم بالله مافهمت غير كلمة معلش وانهردا . وميت مره اقولك متتكلميش والأكل ف بوقك ..
چود : هههههههههههه .
چواد : بتضحكي ع ايييه يابت. انتى اصلا فهمتى ماما قالت ايه؟
چود : بتاكل ومين يفهم امك يبنى . بقولك ايه اخلع من نفوخي انا جعانه وعايزه اكل ..
رودي : بلعت الاكل . وشربت ميا بسرعه. واخدت نفسها. وقالت .
.ماتهدا عليا يافارس ايه باكل وانت بتكلمنى .ومش فاهمه ايه الصعب جدا الل قولته ف كلامى … دلوقتي انا بقولك .
.معلش يحبيبى اصل انا متأخره ع العياده وعندي كشف كتير انهردا .
فارس : صك ع أسنانه بغيظ مكبت . وهمس طيب يارودي مافيش عياده انهردا ..
رودي : بغمزه . وهمست وقالت .. ليه وحشتك يشقى ف وضح النهار كدا هههههههههههه.
طارق : هههههههههههه هههههههههههه.
رنا : بغيظ انت بتضحك ع ايه؟ انت سمعتها قالت ايه؟
طارق : والله ابدا . بس بطري القاعده ياموزه ياجامده انتي هههههههههههه وبص ل رودي مرات ابنى منوره يابت يارودي ..
رودي : حبيبى ياطاروق تسلم ياغالي ..
فارس : مش عارف يقفل عينيه من الدهشه. وقام وقف . قومي معايا ع فوق.
رودي : بصت ف الارض بتمثل الزعل . اوكي ياسيادة السفير . بعد اذنكم . ومشيت بسرعه من قدامهم .
طارق : بنرفزه . لازم تنكد عليها . طبعا وانت هتجيبه من بره .
رنا : بتحذير قصدك ايه ياطارق؟
طارق : تاكلي خيار . بيقولوا مفيد للنظر اهاهاهااااهههههههه . كح كح . مفيش سيجاره ولا حاجه الواحد يسلك بيها صدره ..
فارس : بعد اذنكم . احم وراح ورا رودي الل وحشاه من امبارح .
چواد : تفتكري ماما وبابا هيتخانقو ؟
چود : هههههههههههه يتخانقو مين يبنى . دي امك دلوقتي داخله ع جروب ستات روشه وعامله دوشه .
رنا : بدهشه كبيره . وقالت انت بتقول ايه ياطارق ؟ سجاير؟ ومن امتى إن شاء الله؟
طارق : جرا ايه يا رانوش انتى وقفالى ع الكلمه ليه؟ وغمزلها وهمس ماتيجي نطلع فوق نرجع امجاد الماضي ..
رنا : فتحت عينيها بصدمه . وصكت ع أسنانها بغيظ كبير. اعمل فيكوووو اييييييه . عوض عليا عوض الصابرين يااااارب ..
چود : بمرح . ماتسبيه يمسكها يافوزيه هههههههههههه.
طارق : هههههههههههه . وبص ل رنا احم . وقال چود بنت عيب فوزيه مين دي ؟وبص ل رنا ماتبيسه يافوزيه ههههههههه
رودي : واقفه ف نص الأوضه ومربعه أيديها وبتمثل النرفزه ..
فارس : وقف قدامها . وقال بصوت جهوري. ممكن اعرف انتى ازاى عايزه تروحي العياده . وانا راجع امبارح الصبح من السفر .؟
رودي : رفعت صوباعها ف وشه وبتتحرك لقدام وفارس بيرجع لورا . وقالت بتحذير . اسمع بقى ياجدع انت .
. انت مش كل شويه هتعلق ع كلامى . واظن انت مش متجوزنى امبارح.
فارس : بيمثل الخوف . طيب اهدى يادكتوره مش كدا . الكلام اخذ وعطا .
.اهو شوفتى بتكلم بطريقتك ازاى ؟مش كفايه بقول لزميل ليا. اشطا استبينا. حرام عليكى والله ..
رودي : هههههههههههه . ينهار بنى قولت لزميلك كدا ههههههههخخخههه . عتلاق انت مشكله ياض يافارس ..
فارس : شدها من وسطها عليه . وبعدين معاكي بقى انتى مش هتعقلي . جننتينى معاكي .
رودي : بغمزه . ورفعت أيدها حوالين رقبته . بعد الشر عليا من العقل يافروسه .
فارس : وحشتينى جدا يامجنونه..
رودي : مش اكتر منى ياقلب المجنونه.
فارس : باسها برقه . ولما انا وحشك اوى كدا. كنتى رايحه العياده ازاى؟
رودي : بدلع . عيادة ايه بس دى حركه كدا منى .. انا من ساعة ما عرفت انك وصلت المطار .
. اخدت اجازه اسبوع . ولازم تاخدنى ونسافر اي مكان . انشاله بلطيم .
فارس : هتبقى احلى اجازه ع اجمل يخت مع مجنونتى .
رودي : شهقت بفرحه كبيره بجد يافارس . بجد هنطلع باليخت ؟
فارس : بجد ياقلب فارس . وتعالى بقى عشان انتى مجننانى معاكى من امبارح . وقرب منها بحب كبير . وردي تاهت ف حب الفارس ..
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي ..
ميرو : راحت ع المطبخ . ها ياداده عملتى القهوه الخضرا ؟
زينب : من جواها مرعوب . لكن ابتسمت . ايوه يادكتورتنا . كنت لسه هطلعها لسي آدم بيه حالا .
ميرو : تسلم ايدك. هاتيها انا هطلعها . وانتى كملى الفطار ..
زينب : من عينيا . اتفضلى .
ميرو : اخدت الصينيه . وطلعت بيها . وخبطت ع الباب .
آدم : سلم من صلاة الضحى . وقال ادخلى ياميرو .
ميرو : فتحت الباب وسابته مفتوح ودخلت بابتسامه . صباح الورد ع عيونك ياحبيبى .
آدم : قام وشال السجاده . وابتسم . صباح الخير ياحبيبتى .
ميرو : حطت الصينيه . وسلمت عليه . نفسي اعرف عرفت انى انا الل بخبط ازاى ؟
آدم : قعد ع الكنبه . وقال أنا بعرف اميز كويس قوي مين الل ع الباب من طريقة الخبط ع باب اوضتى ومكتبي تحديدا … وفوق كل ده انتى مميزه ف كل حاجه .. تعالى اقعدى جمبى هنا .
ميرو : قعدت . ومسكت الفنجال .. اتفضل اجمل فنجال قهوه خضرا لحبيب قلبي . وبصت حواليها . اومال ماما فين؟.
آدم : بتصلى الضحى جوه. وشرب القهوه . قوليلى عامله ايه دلوقتى؟
ميرو : بمرح . عندى اجمل بابا آدم ف الدنيا . فمن الطبيعى طبعا انى اكون اسعد وحده ف الدنيا ..
مراد : من بره .اسعد مين يابت اميرووو . احجووووج . صباحو عسل نحل ..
ميرو : قلبها دق بقوه .. وقامت بسرعه البرق وشهقت بصوت عالى . باااابي؟ وجريت عليه بلهفه واتشعلقت ف رقبته. بااابي . حبيبى ..
آدم : ضحك بسعاده وراحه كبيره . إن عيلته اكتملت بوجود مراده اخيرا .
مريم : سمعت صوت مراد من جوه . وسلمت الصلاه وقامت برجفه وفرحه كبيره. وهمست الف حمد وشكر ليك يارب ..
مراد : رفع ميرو من ع الأرض . ولف بيها . حبيبتي ياميرو وحشتينى اوى اوى يابنت اللذين.
ميرو : بعياط . بابي انت متعرفش انت وحشنى جدا قد ايه .بجد انا فرحانه اوي انك رجعت لينا بالسلامه .
مراد : نزلها . وطلعها من حضنه . ومسح دموعها . وباس جبينها بحب كبير .
. بس ياميرو مش عايز اشوف دموعك دي يابنتى . استنى هنا لما اسلم ع الحج وراجعلك نكمل وصلة العياط اشطا.
ميرو : مسحت دموعها وابتسمت بسعاده حاضر..
مراد : داعبها من انفها بمرح . وقرب من آدم . اذيك ياحج ..
آدم : بابتسامه . انا دلوقتي كويس ياحبيب ابوك . وفتح ايديه .
.واخد مراد ف حضنه بحب كبير. وربت ع ضهرو حمدلله ع سلامتك يبنى .
مراد : مغمض عينيه ف حضن صديقه وأبوه وسنده وكل حاجه حلوه ف حياته . الله يسلمك ياحج . وخرج من حضنه . وباس ع ايديه ..
مريم : خرجت برجفه ودموع . ابنى . حبيبى حمدالله ع سلامتك يانور عيني..
مراد : قرب منها بسرعه واخدها كلها ف حضنه. مريوم .. مريوم قلبى .عامله ايه ياحبيبتى..
مريم : بدموع . انا دلوقتي كويسه ياروحي . وحسست ع صدره ودراعاته انت كويس ياحبيبى . حصلك اى مكروه .؟
مراد : ابتسم . تعرفي خوفك انتى يامريوم يختلف عنهم كلهم . وباس ع ايديها الاتنين. انا كويس وزي الفل ياست الكل.
.وأبوس ايدك تانى وتالت متعيطيش الله يكرمك ..
مريم : مسحت دموعها وابتسمت بفرحه . حاضر ياحبيبى . قولى جيت امتى . فريحه عرفت انك جيت؟
.دي قلبها كان مشغول عليك اوى . وفهد ؟ فهد كويس وبخير . طمنى عليكو يانور عيني..
مراد : ههههه والله العظيم انا وفهد كويسين. وجيت قبل الفجر .
.والبت فريحه نزلت دلوقتي تعملى قهوتى . وصحيت تالين وقعدت معاها يجي نص ساعه نلعب مع بعض ههههه .
. وسلمت ع زين وآريان والبت اللمضه ليليان وروتى مرات زينو هههههههه.
انا مش عايزك تقلقي علينا . احنا تمام جدا . طول ما انتى والحج بخير.
مريم : بأريحيه . الف حمد وشكر ليك يارب ..
آدم : ربت ع كتفه حمدالله ع سلامتك يبنى .
مراد : الله يسلمك ياحج ..
ميرو : قربت منهم ومسكت دراع مراد بفرحه كبيره.
مراد : حاوطها من كتفها . وباس جبينها . مبروك ياميرو . الف مبروك ياروحي..
ميرو : حطت راسها ع كتفه بسعاده كبيره . الله يبارك ف حضرتك يابابي وغمضت عينيها بسعاده كبيره .
زينب : جت عليهم وبلعت ريقها بتوتر . صباح الخير .وسلمت ع مراد .حمدلله ع سلامتك ياسي العقيد المقدم الرائد مراد بيه .. نورت بلدك ونورت بيتك ..
مراد : هههههههه الله يخليكى يازينب .. انتى الوحيده الل بتلخبطينى ف رتبتي ههههه.
زينب : هييه لازمن احترمك ياسي العقيد المقدم الرائد مراد بيه .
ده انت والى زيك بيحمونا . بنام وانتو ياكبدي سهرانين عشان تحمونا . الهي يسترك دنيا واخره . الهي يحميك لشبابك الهي…….
مراد : بااااس كفايه يازينب لسه واصلة عوض . عموما يستى الله يخليكي . احمد ودعاء بنتك عاملين ايه؟
زينب : نحمد الله الواد احمد نجح ف تالته إعداى . والبت دعاء كيداني ف مصاريني عايزه تطلع من أولى اعدادي . ومش عايزه تكمل علام ..
آدم : باستغراب . ليه يازينب؟ ومقولتليش ليه؟
زينب : بزعل حقيقي . هقولك ايه بس يسي آدم بيه ؟ كفايه خيرك علينا وسيادتك متكفل بمصاريفهم ..
آدم : رجعنا لكلامك الخايب يازينب . والل اعرفه إن دعاء بتحب التعليم. ليه عايزه متكلمش تانى علامها؟
زينب : بلعت ريقها بتوتر وحرج . احم اصل بصراحه زمايلها ف المدرسه عايروها ف الامتحانات . إن امها خدامه وأبوها جناينى .
مريم : زعلت علشان دعاء ..
آدم : كشر عينيه. وهز راسه . اممم تمام ماشي يازينب . انا هتصرف . وليا كلام مع دعاء .
زينب : هزت راسها . الهي يديمك فوق راسنا قادر ياكريم . ويخليك ويخليلك ست الكل. وبصت ل مريم . احم .الفطار جهز ياست مريم . وسي المهندس زين بيه والكل موجود تحت ..
مريم : شكرا يازينب . آدم صحي؟
زينب : البت مياده . راحت تخبط عليه تصحيه .
مريم : نبهتى عليها انها متدخلش اوضته ابدا . ؟
زينب : بتأكيد . ايوه طبعا . انا فهمتها ع كل حاجه تخص سي آدم بيه الصغير بالذات ..
مريم : تمام ياحبيبتى ماشي . كلنا نازلين وراكي .
زينب : هزت راسها بالاذن . اجهز اللبن ل تالين . وخرجت .
آدم : نورت بيتك يامراد . نفطر كدا .وتحصلنى ع المكتب .
مراد : تحت امرك ياحج . اتفضل انت ومريومه اسبقونى . وانا هروح اسلم ع آدم ..
آدم : تمام . وبص ع ميرو . وشافها واقفه ومتعلقه ف دراع ابوها وسندها زي الاطفال .وابتسم . وقال ل اميرته . يلا ياروحي .
مريم : هزت راسها بسعاده . يلا ياحبيبى . ونزلو .
مراد : بص ل ميرو .. عامله ايه يامريم ؟
ميرو : بدموع احتياج .ورمت نفسها ف حضنه.. انا دلوقتي كويسه جدا يابابي .انت متعرفش انا كنت محتجالك اوى قد ايه؟
مراد : بقلق . وضمها لقلبه بحب كبير . مالك يامريم . قوليلى يابنتى حاسه بايه؟
.صوتك امبارح ف الفون مكنش عجبنى .قوليلى ياروحي . مش انتى بتعتبرينى اخوكي الكبير . قوليلى مالك ؟
ميرو : حست انها هتضعف وهتقوله انها . تورثت منهم العشق.
.وانتبهت ومسحت دموعها بسرعه وابتسمت بتمثيل . طبعا لازم صوتى يتغير وازعل جدا كمان . عشان بابي حبيبي واخويا كمان ف نفس الوقت .واخويا الصغير . بيسافرو بعيد عني . وبكون قلقانه وكمان وحشنى جدا ..
مراد : مسد ع حجابها . مبتعرفيش تكدبي . لكن بتعرفي تدراي.
انا مش هجبرك ع حاجه . لكن عايزك تتأكدي من حاجه مهمه جدا .
. انى انا ابوكي . يعنى سندك وحمايتك . ضهرك . انا الوحيد الل اعافر عشانك حتى لو روحي ع كفي .
محدش هيحبك قدي .
.محدش هيخاف عليكى قدي . ويوم ما تحسي انك جاهزه تفتحيلى قلبك . انا هكون امانك . سمعانى وفهمانى ياميرو ..؟
ميرو : عارفه إن ابوها ذكي. وقالت بمرح . اممم طيب وطي صوتك عشان بابا آدم ممكن يزعل اوكي . لانه كمان بيقولى نفس الكلام ده . وانا مقدرش ع زعله هههههههه
مراد : بتفهم . وابتسم . طبعا آدم العدوي مش جدك وبس .. لأ ده ابوكي وكلمته تمشي عليا وعليكي . وخوفه عليكى ده بيفرحنى . وده الل مطمنى عليكو ف غيابي ..
ميرو : بفخر اكيد .. . ا..انت . قصدي حضرتك هتسلم ع آدم؟
مراد : اممم طبعا . ايه رأيك تيجى معايا نروح نرخم عليه ..؟
ميرو : بسعاده وهو كذلك يلا بينا. وحطت أيدها ف دراعه وماشيه جمبه وقلبها بيدق بفرحه.
آدم مراد : نايم بعمق . لكن فتح عينيه مره واحده وشافها مقربه ع وشه. وقال بغضب وبحده انتى ميييين؟ وبتعملى ايه هناااااا ؟ ———-

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميراث العشق)

لقراءة الجزء الأول من الرواية اضغط على : (رواية جريمة عشق)

لقراءة الجزء الثاني من الرواية اضغط على : (رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها)

لقراءة الجزء الثالث من الرواية اضغط على : (رواية عشق الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى