روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت الخامس والعشرون

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء الخامس والعشرون

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة الخامسة والعشرون

اللهم اصرف عنا نظرة حسد للرزق ممسكة أو للجسد ممرضة أو للأبناء مفرقة أو للبيوت مشتتة، اللهم اجعلنا فى كنفك وحفظك يارب العالمين اللهم رد عنا عين الحاسدين والحاقدين والمؤذين يارب العالمين واحفظ مصر وبلاد المسلمين واجعلها سخاء رخاء وسائر البلاد”.
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱
اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس يا أرحم الراحمين يا أرحم الراحمين يا أرحم الراحمين أنت ربي ورب المستضعفين إلى من تكلني إلى بعيد يتجهمني أم إلى عدو ملكته أمرى، إن لم يكن بك على غضب فلا أبالي ولكن عافيتك هي أوسع لي.
تحدى الإعاقة بقلمى✍️___________________لبنى دراز
أيمن اتصل بهيثم وقاله موافق احط إيدى فـ إيدك وياريت تيجى النادى انا منتظرك الساعة 5 سلام
وبالفعل راح هيثم فـ الميعاد وكان أيمن فـ انتظاره ومعاه أيهم و ساجد و رامز
هيثم:: شافهم متجمعين و استغرب ولكن قال ..مساء الخير
أيمن:: مساء الخير ..اتفضل يا استاذ هيثم ..تحب تشرب ايه
هيثم:: لا شكرا مش عايز وياريت بلاش استاذ دى احنا شباب زى بعض .. ممكن ندخل فـ الموضوع ؟
أيمن:: بكل تأكيد بس احب أعرفك الاول ..أستاذ رامز وكيل النيابة و دول
هيثم::بمقاطعة ..عارفهم ..أيهم طنطاوى صاحب ومدير طنطاوى جروب وساجد السويفى المدير التنفيذي لمجموعة أيهم باشا والضلع التالت فـ مثلث صداقتكم
ساجد:: يااااااه ..ده انت مذاكرنا كويس بقى يا هيثم باشا
هيثم:: أكيد يا باشمهندس ساجد ..اتعلمت ما اخطيش خطوة الا وانا دارسها و مذاكرها وحافظها كويس
أيهم:: حضرتك جيت وطلبت من أيمن انك تساعده ياخد حقه وحق مراته ممكن اعرف مقابل ايه
هيثم:: بتساؤل ..أعتبره تحقيق يا أيهم باشا؟
أيهم:: لا العفو تحقيق ايه بس يا باشا ده مجرد استفسار
أيمن:: لـ أيهم استنى ثوانى بس كدا لو سمحت ..و بص لـ هيثم ..انا قولتلك موافق احط إيدى فـ إيدك بس بشرط ..وسكت أيمن يشوف رد هيثم
هيثم:: سامعك ..كمل شرط ايه
رامز:: كمل كلام أيمن لـ هيثم..انك تقول كل حاجة تعرفها عرفتها ازاى وامتى وبكل صراحة..
هيثم:: بتفكير.. امممم .. ولو رفضت يا رامز باشا
رامز:: اسمحلى اقولك مافيش مجال للرفض دى قضية تحريض ع القتل والتسبب فـ عاهة مستديمة ..فى بنت فقدت الحركة وقاعدة على كرسى متحرك ودى لوحدها جناية واصابة اتنين بكسور وكدامات تخطت مدة علاجهم شهرين تقريبا ..فـ لو فعلا عايز تحط إيدك فـ إيد أيمن لازم تقول كل حاجة تعرفها وبصراحة
هيثم:: تمام ..موافق ..المهم أخد حقى وحق أخويا من اللى ظلمنا
رامز:: متفقين ..دلوقتي تقدر تقول بتعمل كدا ليه وكمان عرفت ايه وازاى
هيثم:: بص للكل و قال ..مبدئيا كدا يا رامز بيه عملت كدا ليه دى حاجة شخصية تخصنى ..واعتقد كل اللى انتوا محتاجينه ..عرفت ايه و ازاى وهقدر اساعدكم بأيه..
أيمن:: بجدية لـ هيثم .. وانا مايهمنيش ولا يخصنى اسبابك انا كل اللى يخصنى حق مراتى وبس حتى حقى متنازل عنه
أيهم:: بزعييق لـ أيمن.. انت اتجننت حق ايه اللى متنازل عنه ده انت كنت هتمووت عارف يعنى هتمووووت.. افهم بقى.. دول حاولوا يقتلوك
ساجد:: بجدية لـ أيهم حاول تهدى.. الأمور مش بتتحل كدا ..وأكيد أيمن مايقصدش المعنى هو بس همه مراته واللى حصلها لانها اكتر حد اتأذى ..ياريت تعقل بقى وتسكت شوية لله
هيثم:: لـ أيهم..انا مقدر خوفك ع صاحب عمرك وحقك تدور ع حقه زى ما هو بيدور ع حق مراته و عشان كدا انا هنا وهساعدكم و نوقعهم فـ شر أعمالهم وكفاية لحد كدا
رامز:: طيب ياريت يا استاذ هيثم تحكى كل حاجة علشان اقدر أقيّم الموضوع ونقدر نمسك عليهم دليل ونقفل القضية دى
هيثم:: بموافقة تمام هحكى كل حاجة..الحكاية بدأت من كام شهر كانت ماهى متوترة وع غير عادتها هى اه مافيش بينى وبينها عمار ولا فيه الحب الأخوى زى اى اخوات وده طبعا اسبابه معروفة بس كنت بلاحظ دايما تصرفاتها لغاية ما فـ مرة كانت مع أصحابها وبص لـ ساجد.. روبى مراتك ويسرا
ساجد:: اه عارفها بنت عايزة تاكل عيشها وخلاص ..المهم كمل
هيثم:: بيكمل كلامه..سمعتها وانا نازل بالصدفة وهى بتضحك جامد وبتقولهم انها أخيرا أرتاحت و بص لـ أيمن وانها خلصت من منة لما اتشلت وقعدت ع كرسى متحرك طبعا انا وقتها ما ركزتش ونزلت وخرجت من الڤيلا ..بس بعد كد انتبهت انها بتتكلم فـ الموبايل كتير و أول ما يرن تطلع الجنينة و مرة كنت راجع و سمعتها بتقول .انها غبية لما قالت لـ نادر يقتل منة وانها كدا اديتله فرصة يستغلها علشان يدمر بابا وعرفت ان فى تسجيلات بالكلام ده وقتها كنت لازم ادور واعرف كل الحكاية لغاية ما عرفت مين نادر ومين منة و ايه علاقتهم بماهى وبعدها هكرت موبايل نادر
ساجد:: بمقاطعة بأستغراب ..ايه؟؟ هكرته ازاى يعنى؟؟
هيثم::لو سمحت ممكن تستنى لما أخلص واسأل بعد كدا
رامز:: كمل يا استاذ هيثم عملت ايه بالظبط
هيثم::بيكمل كلامه .. عرفت رقم موبايل نادر ..ولانى فاهم كويس فـ أجهزة الاندرويد والأيفون هكرت جهازه عن طريق رقمه وأخدت التسجيلات وبقيت متابع كل المكالمات اللى بينهم و فـ الفترة دي كنت عرفت كل حاجة عنكم انتوا كمان و عارف انكم كمان بتدورو ورا ماهى ونادر.. واستنيت الوقت المناسب ..علشان نتقابل و فـ اللاوعى وأقدر أخد حق أمى من عصام ونشوى
رامز:: تمام اوى كدا يا هيثم دلوقتي مطلوب منك ……
هيثم:: انتبه وفاق من شروده ..وقال ..خلاص تمام وانا تحت أمرك واعتبره حصل
أيمن:: لـ هيثم.. بس ياريت فـ اسرع وقت لانى بجد مابقاش عندى صبر اكتر من كدا
رامز:: لـ هيثم تقدر تعمل المطلوب ده امتى
هيثم:: ضحكة بشر وقال من الاسبوع اللى فات وحياتك بس أدينى الأذن
أيهم::بموافقة ..يبقى بكرة فـ نفس الميعاد ونفس المكان و هنرتبها لما تنفذ اول خطوة
ان شاء الله
كلهم ان شاء الله واخيرا هيثم وأيمن حطوا ايدهم فـ أيد بعض علشان كل واحد ياخد حقه وحق كل اللى اتأذوا واتظلموا
بقلمى✍️________________لبنى دراز
شقة نادر
قاعد مع شلة الفساد بتاعته كالعادة ما سابش حاجة غلط الا وعملها كل ما يغضب ربنا من شرب ومخدرات وبنات عايش حياته فـ وكر ملذات محرمة
#:: قولى يا عم نادر اخبار الشرنوبى ايه ..سمعت انه فـ المستشفى
@:: بتساؤل ..هو صحيح طلع أبوك يا نادر ؟
نادر:: بتأكيد ..اه ابويا ..للاسف وبص لـ # قاله طلع من المستشفى بس راقد فـ بيته ..كان نفسى يغووور فيها بس لسة متمسك بالدنيا انما ع مين هفضل وراه لغاية ما أخليه يتمنى الموت فـ كل لحظة
#:: طيب ليه ما رفعتش قضية نسب يا ابنى وتثبت انك ابنه
نادر:: ع فكرة مش فارق معايا لانى مش محتاج.. انا ليا اسمى ومعروف وابتديت اكبر فـ السوق بعد ما خدت منه المناقصات اللى فاتت وابتدا يخسر و أسهم شركاته تتراجع فـ البورصة
@:: اومال كنت بتعمل التحليل ليه وتثبت انك أبنه ..طالما مش هترفع قضية
نادر:: علشان بس اكسره و أشوف نظرة الذل فـ عينيه و أفكره بماضيه الو….__وكل قذوراته و فـ اللا وعى ..أخليه يركع تحت رجلى يترجانى أرحمه من اللى هعمله فيه زى ما خلاها تركع تحت رجله تترجاه بس مارحمهاش وعاشت بكسرة قلبها و ذُلها 10سنين وعملته السودة بتكبر قدام عينيها لا عارفة ترفع راسها قصاد نفسها ولا عارفة تتخلص من اكبر مصيبة فـ حياتها رغم حبها الشديد ليا بس كنت دايما بحس فـ نظرتها حزن غريب لغاية ما عرفت الحقيقة وحلفت أنتقم لها ..واخيرا قدرت اوصل للى عايزه ومش هرجع ع اللى فـ دماغى ..
ورن فونه برسالة فتحها وأول ماشافها اتصدم ومش عارف يعمل اى رد فعل
_______________________
ڤيلا الشرنوبى
ماهى قاعدة فـ أوضتها بتفكر أزاى تخلص من منة بعد ما عرفت ان أيمن خطبها و الباب خبط ومافيش رد ..خبط تانى وتالت وأخيرا اتفتح
نشوى:: بعصبية ..وبعدين معاكى يابنت ..هتفضلى كدا كتير ..
ماهى:: بحزن.. عايزانى أعمل ايه يا مامى ..انا بخسر كل حاجة.. بابى تعب بسببى وسبب غبائى.. النادى ومش قادرة ادخله بعد ما أيمن منعنى من التمرين واللعب.. و اكيد لو روحت هيتريقوا عليا ..وكمان نادر اللى طلع أخويا ..وبغيظ من بين أسنانها وأكتر واحدة بكرهها فـ حياتى.. اللى عملت كل ده بسببها لسة موجودة وأخدت مني أيمن.. و.انا اللى يقرب لحاجة تخصنى وياخدها مني نهايته المووووت
نشوى:: انتى أكيد اتجننتى ازاى ماهى الشرنوبى بتفكر كدا
ماهى:: بعصبية ..ماهى الشرنوبى مابقيتش تفكر غير كداااا ياااا نشوى هانم ..ااااه انا السبب فـ كل ده ومش هسكت الا لما أخلص منها نهاااائى.. وأخليه يجى يركع تحت رجلى ويقول سامحينى.. لااااازم يندم ع انه رفضنى انااااا ماهيناااار الشرنوبى وراح للجربوعة بتاعته
نشوى:: مصدومة ومش عارفة ترد ..و بصريييخ انتى ميييين اناااا ماعرفكيش فين بنتى ..وديتى ماهى فيييين انطقى قولى فين بنتى اللى انا ربيتها مش انتى ابدا لااااا
ماهى:: بزعييق ..ومييين قالك انك ربتينى ..انتى اصلا ماتعرفيش عنى حااااجة ..انتى اصلا كل اهتمامك ببرستيچيك وبس يا نشوى هانم . كل اهتمامك بصحباتك وازاى تبقى اشيك واحدة فيهم. و فين هتقضى الويك إند ياترى فـ باريس ولا لندن ولا روما مش ده بس كل اللى يهمك… لكن انااااا فيييين من اهتماماتك فين من حضنك وحنانك ..انتى أبعد ما يكون عنى.. الحاجة الوحيدة بس اللى علمتيهالى الغرور والتكبر وحب التملك وده بالظبط نتيجة اللى اتعلمته منك .. وفجأة رن فونها برسالة وفتحتها وصرخت لاااااااا مش ممكن
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
فـ النيابة الساعة 10 الصبح
رن فون رامز وكان المتصل هيثم الشرنوبى
رامز:: الوو ..
هيثم:: الوو ..رامز باشا ..اخبار سعادتك
رامز :: تمام ..طمنى عملت ايه ..وقبل ما يرد هيثم سمع رامز خبط ع الباب .. وقال لحظة واحدة ..وسمح للى ع الباب انه يدخل
أيمن:: سمع الاذن بالدخول..صباح الخير ..يا رامز بيه ..انا جيت حسب الميعاد
رامز:: رد الصباح و بيشاور لـ أيمن يقعد ..اتفضل يا باشمهندس ..ورجع لـ هيثم ع الفون ..ها طمنى عملت ايه
هيثم:: انا نفذت الخطوة الأولى وهكرت موبايلاتهم وبعتلهم الرسالة اللى متفقين عليها والمكان والميعاد
ايه الخطوة اللى بعد كدا
رامز:: مش مطلوب منك غير متابعتهم و انك تتأكد انهم يكونوا موجودين فـ الميعاد بالظبط والخطوة التانية ع أيمن وهو حاليا جه علشان يعملها
هيثم:: خلاص تمام كدا وانا تحت امرك اى وقت سلام وقفلوا الاتنين الخط
أيمن:: بتساؤل ..هيثم نفذ المطلوب منه؟؟
رامز:: بإيجاب ..نفذ وبعتلهم الرسالة اللى اتفقنا عليها
أيمن:: والخطوة التانية ايه . سامعك بتقوله انها عليا ..ايه المطلوب منى.
رامز :: تقدم طلب رسمى للنائب العام بفتح التحقيق من تانى بسبب ظهور أدلة تثبت ان الحادثة بفعل فاعل مش قضاء وقدر علشان كدا طلبت منك تيجى .. وسيب الباقى عليا فـ خلال ساعة زمن هنأخد الأذن ونتحرك ونقبض عليهم
أيمن:: طيب تمام وده اقدمه ازاى يعنى
رامز:: طلع ورقة من درج مكتبه..وأداها لـ أيمن وقاله هات صورة بطاقتك و املأ البيانات اللى فـ الورقة دى و أكتب الطلب باسم السيد المستشار النائب العام
أيمن:: اخد الورقة وكتب كل البيانات المطلوبة وسلمها تانى لـ رامز مع صورة بطاقته
رامز:: كدا تمام اوى وانا هحرك الطلب بسرعة وأخد الأذن بالقبض عليهم
أيمن:: خلاص انا كدا اعتقد مش مطلوب مني حاجة تانية؟!
رامز:: لا كدا خلاص انت..الباقى عليا انا ..تقدر تتفضل ونتقابل فـ ميعادنا فـ النادى ان شاء الله
وبالفعل خرج أيمن من عند رامز وهو مستنى أخر النهار بفارغ صبر و جواه بركان مش هينطفى غير بالقبض ع ماهى ونادر
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
فـ النادى الساعة 4 العصر
اتجمع أيمن وأيهم وساجد ومعاهم رامز وهيثم وبيرتبوا كل حاجة بعد ما رامز اخد الأذن من النائب العام بفتح التحقيق
رامز:: لـ أيمن عايز اعرف بالظبط الركن بيقعدوا فيه
أيمن :: مافيش غير الكافتيريا
اللى بيقعدوا فيها بس ليهم ترابيزة معينة ومعروفة
رامز:: ده حلو اوي ..كدا نقدر نزرع المايك تحت الترابيزة وتنتشر القوة حوالين المكان
وانتوا ياريت ماتظهروش فـ الصورة خالص
أيهم:: اسمحلى يا رامز احنا طبيعى نكون موجودين حتى لو شافونا
ساجد:: لـ أيهم ابو غبائك يا شيخ لو شافونا مش هيتكلموا اى كلمة ..
أيهم:: بتسرع..ياا سلاااام ليه بقى يافالح
ساجد:: هو البعيد ايييه غبييي مابيفهمش .. أنا عايز افهم انت مهندس وصاحب شركات ازاى بغبائك ده ؟
أيمن:: لـ ساجد اتلم شوية لله ..ولـ أيهم يا ابنى احنا اه طبيعى بنكون موجودين بحكم انى مدرب الفريق وانتم اعضاء بس أكيد مش دايما فـ الكافيه والأكيد لو شافونا قصادهم فعلا مش هيتكلموا وغير كدا هيثم ماينفعش يظهر معانا خالص فهمت ولا اوضح اكتر
أيهم:: خلاص يا عم منك له ماتعملوش فيها عمو الناظر فهمت خلاص..
ساجد:: بهمس..والله ما انت فاهم حاجة وشكلك هتودينا فـ داهية بغبائك ده.. له حق حماك يلسعك ع قفاك ههههههه
أيمن:: سمعتك ههههههه بطل برطمة بدل ما يطين عيشتك وانت عارف بيعمل فيك ايه
أيهم:: انتوا بتبرطموا تقولوا ايه انتوا الاتنين
ساجد:: بضحك ولا حاجة يا كبير احنا بس بنشكر فـ ذكائك يا نابغة ههههههههههههه
وتم عمل كل الترتيبات وفعلا اتحط مايك تحت ترابيزة ماهى ونادر و اتوزعت قوة المباحث ع باقى الترابيزات كأنهم أعضاء موجودين وبعيد شوية قاعدين أيمن وأيهم و ساجد و رامز و هيثم و بيستعدو بعد ما وصّلوا المايك بموبايل رامز
وفـ نفس الوقت منة موجودة فـ صالة التمرين و معاها هدير و روبى اللى بقت صاحبتهم وحبوها جدا ..وأخيرا جه وقت المواجهة ودخل نادر الاول و بعده ماهى
نادر:: بغيظ.. اهلا بالبرنسيسه خير
ماهى:: بغيظ اكبر.. انا اللى خير ولا انت
نادر:: قولى اللى عندك يا ماهى مش فاضيلك ..انتى بعتيلى بتقولى قابلنى ضرورى عايزاك علشان تكمل اللى بدأته وتقتل منة..
ماهى:: بصدمة ..نعممم ؟؟ انا اللى بعتلك ؟؟ انا اه كنت بفكر أبعتلك اقولك الكلام ده ..بس لا انا مابعتش ليك انت اللى بعتلى وقولتلى قابلينى علشان نكمل اللى بدأناه و اخلصك من أيمن اللى باعك و اتجوز منة
نادر:: قصدك ايييه ..ازاى يعنى ؟؟ انا ما بعتش ليكى حاجة.. معنى.كدا فى حد عارف باللى حصل وبيلعب بينا
ماهى:: بعصبية أكيد الراجل اللى أجرته علشان يقطع الفرامل مافيش غيره يعرف باللى احنا عملاناه
نادر:: بنرفزة من بين أسنانه..وطى صوتك يا غبيية قولت قبل ماتنسيش نفسك احنا وسط ناس ..وبعدين غبائك ده هيودينا فـ داهية علشان لو كان هو هيبقى أكيد علشان باقى حقه اللى ماخدهوش و بيلعب بينا
ماهى:: بتذكر. استنى استنى روبى كمان تعرف ..معقول تكون هى
نادر:: فقد السيطرة وزعق بكل صوته انتى غبيييية ازاى حاجة زى كدا تقوليها لاى حد حتى لو صاحبتك
ماهى:: وطى صوتك الناس بتتفرج علينا اقعد وخلينا فـ المهم ..مش مهم مين اللي بعت الرسالة المهم اننا فعلا مصلحتنا واحدة .. وبخبث قالت ..نادر انت دلوقتي أخويا و انا وانت فـ مركب واحدة يبقى تعالى ننسى اللى حصل و نحط إيدنا فـ أيدين بعض ونكمل اللى بدأناه منة خلاص لااااااازم تتقتل و من بين أسنانها لااااااااازم أيمن يجى رااااكع ويبوس رجلى لاااازم يتذل وهو بيطلب السماح
بقلمى✍️______________لبنى دراز
فـ الناحية التانية قاعد أيمن سامع ماهى و عايز يقوم يقتلها بسبب كل كلمة قالتها وأيهم وساجد ماسكينه بالعافية بيهدوه و هيثم قاعد معاهم بيفكر ومش عارف يعمل ايه فـ لحظة كان عايز يتراجع.. بس ماهى ونادر أخواته و سامعهم وهما بيخططوا ازاى يقتلوا منة ويحرقوا قلب جوزها عليها ..اصبح مافيش مجال للتراجع خلاص ..و رامز شاور للقوة تتحرك..
نرجع لـ ماهى و نادر
ماهى:: بخبث ..ها يا نادورة يا أخويا و حبيبى قولت ايييه ههههههه
نادر:: ضحك بشر ..هاهاهاهاهاهاهاهاها و ماله يا قلب أخوكى ..نخلص منها و نحرق قلبه عليها و أجيبهولك راااكع مذلول يبوس رجلك وبعدها مش هرحمه أبن الهوارى عشان يعرف يتنطط كويس ع أسياده
ماهى:: بتسأول ..هو انت مش كنت بتقول انك بتحب منة ..ازاى بتحبها و ازاى هتساعدنى نقتلها ؟
نادر:: بغيظ من بين أسنانه ..انا أه بحبها و بحبها اوى كمان بس أخدها أيمن وانا بطبعى اللى ياخد مني حاجة لازم احسره عليها علشان يبقى لا انا و لا هو
و فـ ثوانى قوة المباحث اتحركت بعد أشارة رامز و حاوطت ماهى ونادر وتم القبض عليهم
نادر:: بزعييق ..انتوا مييين وعايزين مننا ايه
رامز:: انتوا مطلوب القبض عليكم بتهمة شروع فـ قتل أيمن الهوارى ومنة المنياوى وهدير الالفى و مش بس كدا ده انتوا كمان ماكتفيتوش باللى حصل لأ.. لسة بتتفقوا انكم تكملوا اللى بدأتوه وتخلصوا منهم خالص.. ده ايه الجبروت اللى انتوا فيه ده
نادر:: انا مش هسكت ..انت ماتعرفش انا مين وممكن أعمل ايه
رامز:: برفعة حاجب و إيده مشبكها ورا ضهره ..نادر ماهر زيدان.. ولا نقول نادر عصام الشرنوبى او أشرف الجمّال .. مفاجأة مش كدا.. قول بقى هتعمل ايه ..عايز أعرف
نادر:: بقلق .. انت مين اصلا .. ع فكرة اللى بتعمله ده مش قانونى ..انت مش معاك أذن نيابة بالقبض علينا اساسا
ظابط المباحث:: أخرس يالا انت مش عارف بتتكلم مع مين.. ده رامز بيه وكيل النيابة بنفسه
ماهى:: مصدومة ومش عارفة تعمل اى رد فعل و بتكلم نفسها ..نيابة !! مباحث !! و أنا أنا مطلوب القبض عليا .. أنا لسة ماخدتش تارى منها و فجأة شافت أيمن قصادها و بصرييخ لاااااااااااا مش هسيبك ياااا أيمن.. لاااازم تركع تحت رجلى.. لااااازم تيجى تطلب مني أسامحك ..لاااازم تندم يا أيييييمن مش ماهى الشرنوبى اللى تكون دى نهايتها ابدا..
أيمن:: بأحتقار ..أنتى عارفة لولا انك بنت كنت عرفتك مقامك كويس بس للاسف لا اخلاقى و لا تربيتى تسمحلى انى أمد أيدى عليكى.. كفاية عليكى اللى انتى فيه ..ضيعتى نفسك و عيلتك بعملتك دى وكفاية أوى الاخبار اللى هتنزل فـ الجرايد القبض على ماهينار الشرنوبى أبنة رجل الاعمال عصام الشرنوبى بتهمة التحريض وشروع فـ قتل وأحداث عاهة مستديمة لزميلتها فـ الفريق
ماهى:: شافت منة وهدير جايين من التمرين وبيقربوا يشوفوا فى ايه.. بصت لـ أيمن وقالت.. انا كدا كدا ضايعة بس قبل ما أروح لازم احرق قلبك عليها حتى لو ده اخر يوم فـ عمرى .وبحركة سريعة ع غفلة سحبت السلاح من الأمين اللى واقف جنبها وقبل ماتضرب النار كان ظابط المباحث واقف قريب منها وبحركة اسرع ضرب رصاصة فـ دماغها وقعت مكانها و خرجت روحها لبارئها فـ الحال شايلة ذنوب تحريضها ع القتل مرة واتنين
منة وهدير و روبى شافوا اللى حصل ومن الصدمة ما فيش اى رد فعل وفجأة هدير وقعت مغمى عليها و شافها وجرى عليها
أيهم:: بصريخ… هدييييييررررررر. حبيبتى فوقى ردى عليا هدييرر وبيخبط ع وشها مش بتفوق و بخوف حدف مفاتيح عربيته لـ ساجد ..بسررررعة يا ساجد افتح العربية
وشالها وجرى بيها ع المستشفى ..والكل واقف فـ حالة ذهول
وأخيرا أمر رامز بالقبض ع نادر وتسليم جثة ماهى لـ أهلها ..
هيثم :: قاعد قصاد جثة أخته .. بكل الحزن والوجع اللى فيه ..لييييه وصلتينى لـ كدا ما كنتش عايزك تموتى كل اللى كنت عايزه انك تتحاسبى ع غلطك وتتعلمى من اخطائك ..بس ما كنتش متخيل ابدا كل الحقد والشر ده جواكى ..وأدى النتيجة خسرتى نفسك وعمرك
أيمن:: بقلق .. بص لـ منة اللى بتترعش و دموعها نازلة بصمت ..أنتى كويسة؟؟ منة ردى عليا ماتسكتيش طمنينى عليكى فيكى ايييه ؟؟ أرجوكى ردى
منة:: رفعت عينيها لـ أيمن ومش قادرة تتكلم جسمها كله بيترعش من الخوف و من شكل ماهى وهى غرقانة فـ دمها ..ومش فاهمة ليه كل ده ولا ايه اللى وصلها لـ كدا
أيمن:: شال منة من ع الكرسى وجرى بيها هو كمان ع المستشفى يطمن عليها
و روبى كانت فـ حالة ذهول هى كمان بس فاقت لما شدها ساجد من ايديها وراحت معاه تطمن ع هدير و منة و محمد و مصطفى جريوا وراهم بعد ما بلغوا اللى حصل لـ محمود ومنى والكل عرف و راحوا يطمنوا ع منة و هدير
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
ڤيلا الشرنوبى
قاعدة نشوى فـ الليڤينج مع عصام بعد ما نزل من اوضته لـ اول مرة بعد خروجه من المستشفى وقاعد تامر وشهد مرات هيثم وكل واحد فيهم فـ وادى لوحده والصمت سيد الموقف ..شوية وقطع الصمت جرس موبايل تامر وكان هيثم
تامر:: الووو
هيثم:: الوو ..تامر اسمعنى كويس قبل ماترد..انت فين الاول؟
تامر:: فـ الڤيلا.. قول عايز ايه سامعك
هيثم:: فى حد جنبك
تامر:: امممم
هيثم:: بحزن ..تعالى بسرعة عند مشرحة……
تامر:: بأستغراب من طريقة كلام أخوه وكمان كلمة المشرحة ..قام وقف …ايييه ؟ ليييه و ايه اللى حصل
هيثم:: بسرعة يا تامر ..و ماتردش ارجوك ..ماهى انضربت بالنار وماتت فـ الحال
تامر:: قفل الخط من صدمة الخبر وطلع يجرى ..و ندهت عليه شهد و نشوى اللى انتبهوا لطريقة كلامه ما ردش عليهم شكوا ان فى حاجة حصلت ومهما يندهوا مافيش رد جرى وركب عربيته وبسرعة وصل عند هيثم وقال فى ايه طمنى قول حصل ايه
هيثم:: بدموع ..ماهى انضربت بالنار وماتت
تامر :: بصدمة.. ايييه؟ فهمنى ازااااى ده حصل
هيثم:: بتوضيح ..كانت فـ النادى مع نادر وكانوا بيتفقوا يقتلوا منة زميلتها فـ الفريق وأيمن الكابتن بتاعها و للاسف كان معمول لهم كمين و أتسجل كلامهم واثناء القبض عليهم سرقت سلاح من أمين الشرطة اللى كان ماسكها علشان تقتل البنت اللي هى اصلا حاولت تقتلها قبل كدا بس البنت نجت من الموت أول مرة لكن اتشلت..والظابط كان اسرع منها وضربها قبل ما تقتل زميلتها مرة تانية
تامر:: بعدم تصديق..انت عايز تقول ان اختى انا بتخطط وتنفذ وتقتل ببساطة كدا ..اننننطق ..ماهى بتعرف تعمل الكلام ده
هيثم:: للاسف دى الحقيقة و بالأدلة كمان ..و منة زميلتها اللى حاولت تقتلها جوزها ماكانش ساكت كان بيدور وراها ..وللاسف انا ساعدته و أديتله الدليل ع تورط ماهى وبلغ النيابة و صدر أمر بالقبض عليها هى ونادر
تامر:: بص لـ هيثم اوى وساكت ..و شوية بصدمة وأنهيار ..انننت اللى بلغت عنها؟ اننننت يااااهيثم انت اللى تسلم أختك بإيديك .. انت اييييه يا أخى الانتقام عمااااك للدرجة دى ولا تربية نشوى السلحدار ليك علمتك القسوة حتى ع اللى منك ..
هيثم:: بأنهيار قعد ع ركبه فـ الأرض وحط وشه بين إيديه… ماكنتش عايزها تموووت صدقنى يا تامر والله ماكنتش عايزها تموووت ..كنت كل اللى عايزه بس أتشفى فـ نشوى و أذلها بتربيتها لـ بنتها مش أكتر ..كنت عايز نشوى تشوف تربيتها اللى ياما ذلتنا وعايرتنا بأمنا وان لازم ولاد الشرنوبى يتربوا ع إيديها هى مش ع إيد عايدة الخدامة ..و كنت عايز ماهى تتعلم من غلطها و ماتكررهوش تانى ..لكن هى هى ماتعلمتش وحاولت تقتل البنت تانى.. غلها و حقدها عماها عن الحقيقة وانها مقبوض عليها ..سحبت السلاح حاولت تستخدمه لكن الظابط كان أسرع منها ..صدقنى ماكنتش ابدا عايزها تمووووت كنت بس عايزها تتربى وتتحاسب ع غلطتها مش اكتر..وأنهار اكتر ومقدرش يقف يكمل الاجراءات علشان يستلم جثة أخته او حتى يبلغ أبوه
بقلمى✍️___________________لبنى دراز
فـ المستشفى
الكل عرف باللى حصل من محمد و مصطفى.. محمود و منى و عادل و سلوى و فادية و راحوا ع المستشفى علشان يطمنوا ع
منة و هدير و أيمن و أول ما وصلوا شافوا أيمن وأيهم و ساجد و روبى و التوأم محمد و مصطفى واقفين فـ الممر قصاد اوضة البنات
محمود :: بأطمئنان.. أيمن أنت كويس ؟ ومنة وهدير حصل لهم ايه طمنى
عادل:: بأستفسار ..أيه اللى حصل فهمونى
أيهم:: لـ عادل و محمود أهدوا يا جماعة بالله عليكوا ..هدير ومنة كويسين الحمدلله بس اللى حصل قصاد عينهم صعب عليهم شوية
محمود:: وأيه اللى حصل يا أيهم قول يا ابنى فهمنى
ساجد:: بص لـ أيمن اللى قاعد ومش قادر يتكلم ..و رجع بص لـ روبى .ممكن تدخلى عند منة و هدير و تاخدى طنط فادية و طنط منى و دكتورة سلوى معاكى
روبى:: شاورت بالموافقة من غير ما تتكلم
سلوى:: بصت لـ أيهم انا عايزة أعرف ايه اللى حصل لـ بنتى
عادل:: بص لـ سلوى ..أدخلى انتى مع أم أيمن وأم محمد اطمنوا عليهم و اكيد لما أعرف وأفهم هعرفك كل حاجة ..و فعلا دخلت الاوضة ورجع عادل بص لـ ساجد ..قول اللى حصل
أيهم:: اتكلم ..النهاردة قدرنا نقبض ع اللى كانوا السبب فـ الحادثة وللاسف طلعوا اعضاء فـ النادى ومنهم بنت كانت زميلتهم فـ الفريق
محمود:: قصدك ان الحادثة فعلا بفعل فاعل ..يعنى فى حد كان قاصد يقتل بنتى ..طيب ليه
أيمن:: أخيرا اتكلم..عمى أنا المقصود ..مش منة ..ساجد وأيهم بصوا له لانهم عارفين ان منة كمان مقصودة مش هو بس
عادل:: طيب ليه و مين عايز يقتلك
أيمن:: للاسف واحد كان زميلى فـ الجامعة انا و أيهم و ساجد رغم انه المفروض غنى و ابن رجل اعمال معروف .. بس فاشل فـ حياته وكان دايما حاططنى فـ دماغه ..وبتنهيدة وجع ..للاسف بيحب منة وحس انى بحبها فقرر يخلص مني علشان يقدر يتجوزها هو وأتفق مع أكتر بنت بتكره منة علشان ينفذوا خطتهم ويحصل اللى حصل
محمود:: بمقاطعة ..مين البنت دى وليه بتكره بنتى
أيهم:: تبقى ماهينار الشرنوبى
محمود:: اسم الشرنوبى سمعته قبل كدا
ساجد:: ده يبقى رجل الاعمال عصام الشرنوبى صاحب مجموعة الشرنوبى
محمود:: بصدمة ..مش معقول ..كدا تبقى بنتى كمان مقصودة
عادل:: مش فاهم حاجة ..ازاى يا محمود بنتك كمان مقصودة
محمود:: بص ليهم وقال..عصام الشرنوبى كان عميل فـ البنك وحاول بكل الطرق يرشينى عشان اوافق له ع قرض كبير من غير ضمانات وانا رفضت وهددته هبلغ عنه واعمله قضية رشوة ..وقتها هددنى انه هياخد القرض غصب عنى وهيخلينى أمضى عليه و رجلى فوق رقبتى
أيمن:: بتساؤل امتى الكلام ده يا عمى ؟؟
محمود:: بإيجاب.. تقريبا نفس يوم الحادثة او قبلها بيوم مش فاكر بالظبط
أيمن:: بذهول .. معقول الشر يوصل للدرجة دى ..يستخدم بنته وابنه علشان يجبرك تخالف ضميرك وتقبل الرشوة
أيهم:: بس اعتقد وقتها ماكانش يعرف ان نادر ابنه واعتقد برضوا ان ممكن مش يكون له علاقة بالحادثة ويكون الدافع من وراها هو كره نادر و ماهى ليكم انتوا الاتنين
عموما كل واحد فيهم اخد جزائه نادر اتقبض عليه و ماهى ماتت.. والتحقيقات هتثبت صحة ظنون استاذ محمود من عدمها..
ف نفس الوقت جوة اوضة البنات
سلوى:: بقلق.. جريت ع هدير ..حبيبتى ..انتى كويسة ؟
هدير:: بتفتح عينيها ببطء وبصت لهم وهى لسة مش فايقة ..ايه ده انا فيين.. هو انا مُت وبتحاسب ولا لسة عايشة؟؟ انت فيين يا أسطى أيهم اه يا ابن المفكوكة تلاقيك ما صدقت انى فلسعت عشان ترتاح من أبويا اللى كل شوية يلسعك ع قفاك يا أبن المضايق ..بس لما تجيلى بس هعرفك ازاى تسيبنى افلسع لوحدى ..ورجعت غابت تانى عن الوعى
كلهم بصولها وكاتمين الضحك رغم التوتر اللى هم فيه
منى:: بتطمن ع منة ..مالك يا قلب امك حصلك ايه طمنينى عنك
منة:: بخوف ..ماهى يا ماما اتقتلت قصاد عينينا البوليس والمباحث كانوا فـ النادى ومش عارفين ليييه والظابط قتلها قصادنا ..و دفنت وشها فـ حضن مامتها وعيطت جااامد لما افتكرت شكل ماهى وهى مقتولة
روبى:: قاعدة ع جنب بتعيط لما شافت ان كل واحدة فيهم جنبها مامتها بتطمن عليها و تدعمها و افتكرت مامتها اللى اتحرمت منها وهى صغيرة حست بيها و سالتها
فادية:: مالك يا روبى يابنتى ..انتى كويسة ؟؟
روبى :: بصت لها بعين مدمعة وقالت فـ اللا وعى كنت نفسى تكون أمى جنبى تطمن عليا وتطمنى من الخوف اللى انا فيه
فادية:: قامت وضمتها بحنان و انا هنا و اعتبرينى مامتك ماتخافيش و ماتقلقيش من حاجة كلنا هنا جنبك و معاكى
منى:: كملت ..يا حبيبتى احنا معاكى انا و فادية و سلوى و مش هنسيبك ابدا
سلوى:: و بعدين ياقمر ساجد بيحبك و اكيد مش هيخليكى اصلا تحتاجينا وتستغنى كمان مش كدا برضوا ههههههههههههه
هدير:: فاقت تانى ..يااااربى ع المز اللى بحبه قمر فـ نفسه كدا يالهههووى امه اتوحمت ع مهند و لا مين بس ولا كانت بتاكل فيه ايه بس
سلوى:: بغيظ.. حتى وانتى مغمى عليكى مجنونة و مافيش فايدة فيكى
منة:: بضحكة مكسورة ..ماتبقاش هدير يا طنط ههههههههههههه
فاقت هدير و استوعبت هى فين وقالت ايه.. و أخيرا اطمنوا ان البنات كويسين ورجعوا كل واحد ع بيته بعد يوم طويل كله متاعب وقرروا ينسوا اللى حصل كأنه مافيش حاجة حصلت وخلاص اللى غلط أخد جزائه
___________________
نشوى:: بنتى انا ماتت ..ماهى خلاص ازاااااااى ..لااااااااااااااااااااااا مش ممكن مستحيييييييل انتى كدااااااااااابه كداااااااااابة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى