روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الثامن عشر 18 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الثامن عشر 18 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت الثامن عشر

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء الثامن عشر

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة الثامنة عشر

عَـلَى قَـدْرِ أَهـلِ العَـزمِ تَأتِي العَزائِمُ وتَأتِي عَـلَى قَـدْرِ الكِـرامِ المَكـارِمُ و تَعظُـمُ فـي عَيـنِ الصّغِـيرِ صِغارُها وتَصغُـر فـي عَيـنِ العَظِيـمِ العَظـائِمُ
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱
إن الأشخاص الذين يعتقدون أن كل شيء ممكن هم القادرون على الاكتشاف والإبداع.
تحدى الإعاقة بقلمى✍️_____________لبنى دراز
فـ النادى ..
بعد ما هدير قالت لـ أيمن ان منة هترجع تتدرب تانى فـ فريق اصحاب الهمم و هم واقفين مع بعض التلاتة منة وهدير وأيمن شافوا ماهى جاية عليهم وقت ما كان أيمن بيرد ع الفون
ماهى:: بشماتة..لـ منة ايه ده انتى ظهرتى تانى ..ده انا قولت خلاص هتستخبى من الناس وتتكسفى منهم ..
هدير لسة هترد شاورت لها
منة:: بكبرياء..واستخبى من الناس ليه يا ماهى ..و ايه اللى يكسفنى منهم ..حد قالك انى عاملة حاجة تكسف لا سمح الله
ماهى:: بسخرية.. اووه يا حرام واضح انك لسة مش واخدة بالك انك لازم تفضلى فـ بيتكم بالكرسى بتاعك ده وبتشاور بصوبعها بتكبر ..وما تزعجيش اعضاء النادى بمنظرك البشع ده
منة:: بتضحك بصوتها كله .. واضح انك انتى اللى مش واخدة بالك يا ماهينار ان انا بالكرسى ده وبمنظرى البشع ده زى ما بتقولى.. وبكل كبرياء وفخر انااا من أوائل الجمهورية والاولى ع المحافظة والمدرسة و قدمت فـ كلية الطب .أنتى بقى عملتى ايه بجمال منظرك ده وانتى سليمة ..و أه بالمناسبة اتعودى ع منظرى ده علشان هتشوفينى كل يوم
يلا بينا يا ديدى ..ومشيت وسابت ماهى بغيظها
هدير:: بغيظ ..ماسبتنيش ليه عليها اعرفها مقامها بنت المبقعة دى..
منة:: بضحك.. يا هدير يا بنتشى كفاية حرقة دمها ..انتى ماشوفتيش وشها اتلون ازاى
هدير :: اه يا ناااارى .. كان نفسي أكُلها بسنانى.
منة:: ههههههههههههه ..أهدى يا منار ههههههههههههه
هدير:: يحرق ابو معرفتك يا شيخة انا متغاظة وانتى بتضحكى ..روحى يا منة يا بنت ام منة منك لباب الكبابجى عدل هههههههههه
منة :: طيب يلا ياختى نروح نشوف العيال اخواتى فين
ومشيوا سوا راحوا عند البيسين ..وطبعا أيمن كان خلص مكالمة الفون وتابع الموقف من غير تدخل بس بيفكر ازاى يتعامل مع ماهى اللى اتجاوزت حدودها
بقلمى✍️______________________لبنى دراز
راحت هدير ومنة ع حمام السباحة يستنوا لما التوأم المشاكس يخلصوا تمرين ..فـ الـ break(الاستراحة) طلعوا الشباب قعدوا مع منة وهدير و طول الوقت ضحك وهزار و تريقة ع بعضهم ..وقبل ما يخلص الـ break محمد ومصطفى بصوا لبعض و رجعوا بصوا لـ هدير بخبث ومشيوا
هدير:: هى العيال دى بتبصلى كدا لييييه🤔 ..اممممم مش مرتاحلهم يا منمن
منة:: ومش مرتاحلهم ليييه ..هما جم جنبك دلوقتي
هدير:: اه بيبصولى بصة خبيثة كدا انا عارفاها كويس ههههههه ..المهم بقى الواد ابن المتضايق واحشنى
منة:: بأستغراب .. مين ياختى؟! واد مين و ايه اللى مضايق أبوه ههههههههههههه
هدير:: بهيام ..أيهم يا منة وحشنى اوى من امبارح مش شوفـ … وقبل ما تكمل كلامها سمعت محمد بينادى عليها يا هدير ..يا هدير قامت تجرى راحت له ..فى ايه يا ميدو عايز ايه
محمد:: الحقينى ..مصطفى جاله شد عضل وانا مش عارف اساعده لوحدى و زى مما انتى شايفة البيسين فاضى
مصطفى:: بيصرخ من رجله الحقينى يا هدير ساعدينى
محمد:: بتوتر .. يلا يا هدير قبل ما يغرق انا هزقه وانتى شديه ..
هدير:: بخضة ع مصطفى حاضر حاضر ..هات ايدك يا صاصا بسرعة.. وبتمد ايدها شدها مصطفى وقعها فـ البيسين وفضلوا يضحكوا عليها الاتنين
هدير اتخضت و بتقب و تغطس وتقب وتغطس وهى بتقول بعلو صوتها انى اتنفس تحت الماء انى اغرق اغرق اغرق وميدو وصاصا هلكانين ضحك ومش عارفين يطلعوها وطلعت من الماية وجريت وراهم كالعادة و هى غافلة عن اللى شايف كل ده وجايب اخره منها ومن تصرفاتها
ساجد:: لـ أيهم..شكلك مطلع دخان يشوى عشر فرخات ههههههههههههه
أيمن:: بس ياض انت اتلم ايه مطلع دخان دى كمان حد قالك انه كبابجى .. ده ثانيتين والقنبلة اللى جواه هتنفجر فـ النادى وتعمل بوووم ههههههههههههه
أيهم :: بعصبية ..خلصتوا تريقة منك ليه .. يلا بقى غوروا من وشى قبل ما أولع فيكم وفيها
أيمن:: يا عم أهدى شوية وبطل عصبيتك دى
أيهم:: بغيرة ..بحبها يا أيمن وبغير عليها وبصراحة مش عاجبنى اللى هى بتعمله ده وتجرى كل شوية ورا محمد ومصطفى
ساجد:: بقولك يا شبح ..عارف طريق أبوها ..روح اخطبها وخلي فى رابط يديلك الحق تعاتبها
أيمن :: بجدية.. ساجد عنده حق ..طول ما فيش رابط بينكم مش هتقدر تكلمها حتى لو كنت اعترفتلها بحبك لازم تكلم ابوها و اخطبها
أيهم :: هو ده اللى هعمله ومش هخطبها بس وغلاوتها قبل ما تدخل الكلية هتكون مراتى وساعتها تورينى بقى هتجرى ورا العيال دى ازاى
أيمن وساجد:: فصلوا ضحك عليه بسبب غيرته من التوأم المشاكس رغم علمه انهم اطفال بالنسبة له
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
بيت أم هيثم الشرنوبى
بعد لما مشى الدكتور طلبت عايدة من تامر يتصل بهيثم وشهد عايزة تشوفهم وبالفعل اتصل بأخوه ومراته ييجوا يشوفوها ..
هيثم :: بقلق ..سلامتك يا أمى ..ايه اللى حصل انا كنت بكلمك الصبح و كنتى كويسة
شهد:: بخوف..عمتو حبيبتى سلامتك الف سلامة ..وبصت لـ تامر ..جبت دكتور يا تامر
تامر:: بحزن.. اكيد يا شهد طبعا
جبت دكتور وكتب لها ع شوية تحاليل هنعملها بكرة ان شاء الله
هيثم:: الدكتور قال عندها ايه
تامر:: الدكتور قال الضغط ارتفع جامد نتيجة زعل وسبب لها جلطة فـ المخ و لحقها بسرعة بحقنة تفتيت جلطات وبعدها علق لها محاليل توطى الضغط بسرعة
هيثم:: يا حبيبتى يا أمى ..ايه اللى زعلك بس قوليلى ..
عايدة:: بتعب ..مافيش حاجة يابنى صدقنى ..الدكتور بس بيحلل القرشين اللى خدهم
تامر:: يا أمى ارجوكى احكى ايه اللى حصل انا كنت سايبك كويسة وكلمتك فـ نص اليوم برضوا كنتى كويسة فهمينى ابوس ايدك
عايدة:: صدقونى يا ولاد انا الحمدلله كويسة وهبقى كويسة اكتر لو رجعتوا تعيشوا مع بعض تانى و تبقوا ايد واحدة اوعدونى ماتسيبوش بعض مهما حصل
هيثم:: بخوف ..ليه بتقولى كدا يا أمى
شهد:: بخوف أكبر.. ماسكة ايد عايدة.. ارجوكى يا عمتو بلاش الكلام ده انا ماليش غيرك خليكى كويسة علشانى
عايدة:: ربتت ع ايد شهد اللى ماسكة بيها ايدها خلاص يا بنت قلبى آن الآوان و جه الأذن بالرحيل ..تامر أوعدنى ترجع تعيش فـ الڤيلا مع أبوك وأسمع كلامه ..
تامر :: بقلق وخوف ..ليه بتقولى كدا ..انا مش هسيبك ابدا تانى لوحدك ..وانتى هتبقى كويسة صح؟ هتقومى علشان تشوفينى عريس مش دى امنيتك وتشوفى ولادى
هيثم:: بدموع ..امى ماتتكلميش كتير وخدى نفسك وأهدى احنا معاكى ومش هنسيبك ..طيب اقولك خبر حلو كان نفسك تسميعه ..شهد حامل ..اه اه حامل حتى بصى ..وبص لـ شهد اللى منهارة من العياط قوليلها يا شهد انك حامل وهتجيبيلها حفيد قوليلها هانت كلها كام شهر وتشيلى ابن هيثم بين ايديكى وبزعييق ما تقوليلها يا شهد ساكتة ليه قوووولى
عايدة:: وهى خلاص فـ أخر لحظات حياتها ..بصت لـ هيثم وشهد مبروك يا حبايبى كان نفسى اشيل ابنكم وافرح بيه ..ومسكت إيد تامر وحطتها فـ إيد هيثم خليكم مع بعض إيدكم فـ إيد بعض اوعدونى مهما حصل ماتسيبوش بعض وأفتكرونى دايما بالدعاء ونطقت الشهادة وطلعت روحها لبارئها وهى ماسكة ايدين ولادها.. هيثم وشهد فـ حالة صدمة ومش قادرين يتكلموا وتامر طلع موبايله واتصل بعصام ::بكل وجع الدنيا.. الووو شرنوبى باشا طمن نشوى هانم عايدة الخدامة خطافة الرجالة ماتت مااااااتت أمى مااااااتت يا عصام بيييه ماااااااتت وقفل الخط من غير ما يسمع رد عصام
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
ڤيلا الشرنوبى فـ نفس الوقت
عصام كان فـ مكتبه بيفكر فـ ماهر زيدان ايه اللى فكره بيه بعد السنين دى كلها وخبط باب المكتب وكانت انشراح بتبلغه بوجود ضيف وقام يخرج من مكتبه عشان يقابل الضيف وأتفاجئ بوجود نادر
عصام :: بدهشة.. أنت ؟! جاى هنا ليه
نادر:: ببرود ..هى دى طريقة تقابل بيها الضيوف يا باشا
عصام:: وأنت ضيف غير مرغوب فيه ..أخلص عايز ايه
نادر :: جواه ..أخد روحك بإيدى ..وبعدين قال ..حقى عايز حقى
عصام:: حق أى حق بتتكلم عنه
نادر :: شرد بزهنه ورجع 15 سنة زمان
لما كانت سميرة بتحكيله الحقيقة قبل ما تموت
“فلاش باك”
أمه:: بصعوبة.. من 12 سنة اتعرفت ع ماهر كان وقتها فقير و كان اسمه الحقيقى صلاح وله صديق وحيد اسمه اشرف الجمّال وكانوا بأستمرار مع بعض ليل نهار .. كح كح (بتاخد نفسها بالعافية)
نادر:: بخوف ..ارجوكى كفاية انتى مش قادرة تاخدى نفسك يا امى و…
أمه:: بمقاطعة..سيبنى اكمل يا نادر .. وقتها كان صلاح جارنا سكن جديد مع أهله فـ الشقة اللى قصدنا واتعرفنا ع بعض وبعد فترة اعترفلى بحبه وانه عايز يتجوزنى وانا فرحت جدا و وافقت وفعلا فـ خلال شهور كنا اتجوزنا بمساعدة اهالينا
وبعد سنة من جوازنا دخل صلاح من برة فرحان وبيضحك ومعاه أشرف صاحبه
وبيقولى خلاص يا سميرة الدنيا ضحكت لنا و هنودع حياة الفقر ونعيش حياتنا ونقب ع وش الدنيا
نادر:: بقلق وخوف.. كفاية يا امى ارجوكى عشان خاطرى انتى مش قادرة تتكلمى
أمه:: اسمعنى يا نادر انت صحيح لسة صغير بس عقلك كبير ولازم تعرف الحقيقة مافيش وقت يابنى
نادر:: بعياط ..ح ح حااااضر هسمعك بس براحة واحدة واحدة اتكلمى
أمه:: وقت لما صلاح رجع فرحان و معاه اشرف وفتح الباب ونده عليا كنت بشعرى وبراحتى ف بيتى وطلعت اجرى عليه معرفش ان معاه حد وهو من فرحته نسى يبلغنى ان صاحبه معاه فضل يتكلم كتير خلاص هنغتنى خلاص هنعيش اخيرا وهعوضك عن كل حاجة ..فـ الوقت ده اشرف شافنى لاول مرة من بعد ليلة فرحنا انا وصلاح.. ولانه كان غاوى حريم صلاح كان مش بيجيبه البيت بس معرفش ليه المرة دى جابه ..حليت ف عنيه
ونسى الصداقة اللى بينه وبين صلاح وطمع فيا و كل شوية يجى البيت بأى حجة وصلاح مش فاهم
نادر:: بمقاطعة ..طيب ايه السبب اللى خلاه غنى كدا وداخل فرحان ونسى كل حاجة
سميرة:: بتعب شديد ..كح كح .. اكتشفوا مقبرة مليانة اثار و طبعا قسموها و كل واحد اخد نصيبه و الفلوس جرييت فـ ايديهم و…
نادر:: بمقاطعة تانى يعنى كللللل الفلووووس دى مش من شغل بابا .. وسألها هى الاثار دى بتكسب كل الفلوس دى ؟
سميرة:: يابنى دى سرقة ومال حرام ..لانها مال عام ..وبعد ما سرقوا المقبرة غيروا اسمائهم زوروا شهادات وفاة لأسمائهم الحقيقية وعملوا شهادات ميلاد واوراق باسمائهم الجديدة بعد ما بقت ايدهم طايلة.. صلاح عمل اوراق بأسم ماهر زيدان وأشرف عمل اوراق بأسم عصام الشرنوبى وبعدها اتجوز بنت راجل باشا كبير فـ البلد.
“عودة للوقت الحالى”
عصام:: بعصبية ..حق ايه اللى بتطالب بيه ..
نادر:: فاق من شروده وقال ببرود ..حقى فـ المناقصة الجديدة اللى انت داخلها عايزها و هاخدها فـ ياريت تسيبها كدا بمزاجك افضل
عصام :: بزعييق انت اكيييد اتجننت ..انت عارف انت فييين وبتهدد مييين
نادر:: ضحك بشر ..هاهاهاهاهاهاهاهاها حرامى أثار من اكتر من 25سنة .
عصام:: اتصدم من رد نادر شوية ورجع تانى لجبروته ..انت بتقول ايه يا ولد انت ..انت عارف انا مين
انا عصام الشرنوبى ازاى تتهم…..
نادر:: قاطعه بنفس البرود..اعرفك بنفسى يا باشا ..انا نادر ماهر زيدان ..ماااهر زيداااان خليك فاكر الاسم ده كويس ..أنا أبنه الوحيد ..او تقدر تقول نادر أشرف الجمّال.. وسابه ومشى من غير ما يسمع رده..
عصام سمع كلام نادر ورجع بذاكرته لـ زمان
“فلاش باك”
سميرة:: بدموع ..أنا حاااامل
أشرف:: ببرود.. مبروك يا سمورة الواد صلاح ده نمس وقدر يعملها
سميرة:: بوجع ..اللى فـ بطنى ده أبنك أنت .. انت عارف ان صلاح عنده مشاكل فـ الخلفة
أشرف:: انتى جاية ترمى بلاكى عليا ولا ايه ..
سميرة:: بـ أنهيار .. ارمى بلايا عليييك ازاى انت عااارف.. انا بحب جوزى قد ايه و عمرى ما خُنته.. محدش قربلى غيييرك اننننتت ..لاااازم تتصرف ابوس ايدك
أشرف:: ضحك ببرود. .. ههههههه هو انا جامد اوى كدا من مرة واحدة تحملى ههههههههههههه
سميرة :: برجاء ..ابوس ايدك اتصرف
عصام:: بنفس البرود. نزليه
سميرة :: بنفس حالة الانهيار ومييين قالك انى ما حاولتش انزله ..اتصرف اعمل معروف هتفضح
عصام:: ع نفس بروده ..خليه و اقنعى صلاح انك اتعالجتى وربنا رزقكم
سميرة: انت اكيد اتجننت
عصام:: هو انا ما قولتلكيش انه كان فاكر العيب منك انتى ههههههههههههه
“عودة للوقت الحالى”
وقطع شروده اتصال تامر
عصام :: بلا مبالاه.. الووو
تامر::الووو شرنوبى باشا طمن نشوى هانم عايدة الخدامة خطافة الرجالة ماتت مااااااتت أمى مااااااتت يا عصام بيييه ماااااااتت وقفل الخط من غير ما يسمع رد عصام
عصام:: وقع مكانه من كم الصدمات اللى نازلة ع دماغه و مقدرش يرد ع تامر
بقلمى✍️________________لبنى دراز
فـ شركة المقاولات ..
أيهم راح الشركة لـ أيمن علشان يطلع يتوسطله عند عادل الالفى عشان يخطب هدير
أيهم:: بخ ..انا جيت
أيمن:: بابتسامة ..تعال يا مجنون .. تشرب ايه
أيهم:: انت لسة هتعزم قوووم يابا خلينا نلحق الراجل قبل مايمشى
أيمن:: بذمتك ده مكان تكلم أبوها فيه
أيهم:: بنرفزة مصطنعة ..بقولك ايه ياض انت ..انا بقى عاجبنى المكان وأه هكلمه هنا .. وقتيييل هنا ومش هخرج من هنا غير و انا قارى فاتحتها ..لييك شوق فـ حاجة
أيمن:: بضحك..ما جمّع الا ما وفّق ..جوز مجانين ربنا يستر ع البشرية من خلفتكم ههههههههههههه
أيهم:: سووودة ..خلفة سووودة بعيد عنك ههههههههههههه
أيمن:: طيب يا خويا يلا انجر قدامى نطلع عند أستاذ عادل ..بس عايزك كدا أسد ولسانك مترين ماااشى يا شبح
أيهم:: يا عم اخلص بس.. ده انا هبهرك ..
أيمن:: يااا خوفى ..يلا يا خويا يلا ههههههههههههه
وطلعوا لـ مكتب عادل خبطوا ع الباب وسمعوا الأذن بالدخول
أيمن:: السلام عليكم ورحمة الله
عادل:: بترحيب ..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اتفضل يا باشمهندس
أيمن:: بـ أستفسار.. فاضى شوية يا أستاذ عادل ولا أجى لحضرتك وقت تانى
أيهم :: بهمس .. لـ أيمن أبوشكلك يا شيخ
أيمن:: سمعه ومش رد عليه..شكل حضرتك مش فاضى .. يا استاذ عادل ..انا بقول خلينا مرة تانية
عادل:: لا ابدا اتفضل يا أيمن تعال أدخل
أيهم :: بنفس الهمس .. لـ أيمن يحرق أبو معرفتك يا أخى
أيمن:: بنفس الهمس..اتلم ياض احسنلك.. هااا
أيهم:: خلاص يا كبير ..اتلميت بس أبوس ايدك خلص الموضوع
عادل:: مستغرب.. الحوار الجانبى ومش فاهم حاجة بس مستنى لما يخلصوا كلام
أيمن:: استاذ عادل مش هناخد من وقت حضرتك أكتر من 5 دقايق لو وقتك يسمح
عادل :: طبعا..اتفضل تحت أمرك يا باشمهندس
أيمن بص لـ أيهم اللى سلم ع عادل وساكت ..اتكلم يا أبنى ساكت ليه
أيهم:: بتوتر ..هاا .أء اء اتكلم أقول ايه
أيمن :: يا أيهم اتكلم قول انت طالب تقابل استاذ عادل ليه
عادل:: متابع ردة فعل أيهم و توتره وتقريبا فهم هو جاى ليه ..وبص لـ أيمن ..خير يا باشمهندس
أيمن:: بصراحة يا استاذ عادل ..حضرتك عارف طبعا أيهم ..صديق عمرى وهو بيكون صاحب طنطاوى جروب للاستيراد والتصدير
.بصراحة هو معجب بهدير بنت حضرتك و عايـ…
أيهم ..بمقاطعة بغباء لأ بحبها و عايز اتجوزها والنبى .. والنبى جوزهالى..
عادل:: بص لـ أيهم برفعة حاجب وساكت
أيمن:: بنفاذ صبر خبط ع دماغه.. أبو غبااائك بوظت الدنيا
أيهم:: بتسرع .. ها ياعمى نقرا الفاتحة بقى..و رفع ايده و بص لـ عادل وافق بالله عليك ..وبص لـ أيمن خليه يوافق عشان خاطرى
أيمن:: بأعتذار ..لـ عادل ..انا اسف بجد ماكنتش اعرف انه هيعمل كدا
أيهم::لـ أيمن.. يا عم انت ..عملت ايه انا و بص لـ عادل والله بحبها ابوس ايدك جوزهالى
عادل:: لـ أيهم ماعنديش بنات للجواز ..وبص لـ أيمن انا كنت أعرف انه مجنون بس بالطريقة دى كدا خطر ..شوفله عنبر فـ العباسية
أيمن:: بجدية.. أخرس يا أيهم شوية ماتتكلمش تانى ..وبص لـ عادل بعتذر كمان مرة ..واسمحلى اطلب إيد هدير لـ أيهم ..بصراحة هو فعلا بيحبها جدا من زمان وكان مستنى تخلص امتحانات علشان يتقدم لحضرتك ..هو مهندس و صاحب طنطاوى جروب 25 سنة وحيد .. والده و والدته متوفيين و عيلته كبيرة بس فـ الصعيد ..انا عارف ان المكان مش مناسب بس حبيت أخد من حضرتك ميعاد نيجى فيه البيت..
عادل:: خلصت كلامك يا باشمهندس أيمن ؟
أيمن:: و مستنى رد حضرتك
عادل:: بجدية.. اتفضل ع مكتبك و بص لـ أيهم اخدت وقت أكتر من اللازم وانا عندى شغل..
أيمن:: بـ أحراج ..تمام ..بعد أذن حضرتك و رجعوا ع مكتب أيمن ..
عادل بعد ما خرج أيمن و أيهم من عنده ضحك بصوته كله ع جنان أيهم و منظره وقال جواه جه اليوم اللى كنت خايف منه و هيجى اللى ياخد روحى مني ببساطة كدا ..لاااااا مش ممكن ..بس لو بنتك عايزاه يا عادل هتعمل ايه
……… ……. …… ……
فـ مكتب أيمن
أيمن:: بنرفزة ..تقدر تفهمنى ايه اللى انت هببته فـ مكتب الراجل فوق
أيهم:: بتذمر ..الله انت مش قولت عايزك أسد ولسانك مترين ..
أيمن:: و انت كنت أسد.. ولا كنت واحد متخلف و غبى
وقال ايه هبهرك جاتك ستين نيلة ..أبقى قابلنى بقى لو وافق
أيهم:: بحزن .. لا ربنا يخليك ما تقولش كدا يا أيمن ..انت عارف انا بحبها قد ايه ..انا عايش بس ع أمل انها تكون من نصيبى
أيمن :: خلاص اتكتم وما شوفش وشك هنا تانى لغاية ما اصلح اللى انت بوظته واقدر أخد منه ميعاد تانى غير اللى بوظته ده..ده انا اقنعته بالعافية ..يخربيت جنانك
أيهم:: باستغراب ..قصدك ايه ..انت كنت واخد ميعاد ..يعنى كان عارف انى رايح اخطب بنته
أيمن:: بسخرية.. اومال انت فاكر ايه هنهجم ع الراجل كدا من غير علم وخصوصا اننا فـ الشركة
أيهم:: يعنى عادل كان عااارف .. واناااااا عكيت فـ الكلام ..أبو غبائى ..منى لله انا ..ضيعتها منى خلاص وقعد حط ايده ع خده ..وبص لـ أيمن والعمل يا كابتن شوف حل بقى
أيمن :: الحل انك تخرج من هنا و ماشوفش وشك تانى لغاية ما عادل الالفى يهدى خالص وأكلمه تانى و لوحدى فااااهم لوووووحدى ..يلا غورر خلينى اكمل شغلى
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
ڤيلا الشرنوبى
بعد مرور 3 أيام رجع تامر الڤيلا بصعوبة مع هيثم وشهد اللى أقنعوه بالعافية انه لازم يرجع ودى وصية أمه الله يرحمها قابل فـ وشه أبوه
عصام:: حمد الله ع السلامة ..لسة فاكر ترجع
تامر:: بحزن ..ماكنتش راجع ..بس أمى وصتنى قبل ما تموت أرجع مع هيثم
نشوى:: بتكبر.. أكييد طبعا حتى وهى بتموت طمعانة وخايفة ع الورث
تامر:: بغضب ..انا ما اسمحلكيش تتكلمى عن أمى كدا ..وقولت ماكنتش راجع ..بس البيه جوزك وبص لـ أبوه هو اللى راحلها وهددها لو ما رِجعتش الڤيلا هيأذيها و ما يعرفش انه بتهديده ليها كان سبب موتها و دلوقتي انا نفذت وصيتها ورجعت بس ده مش معناه يا عصام بيه انى هعيش هنا لااااا تبقى غلطان
عصام:: بغضب ..انننت من امتى بتعلّى صووووتك كدا يا ولد أحترم نفسك و ماتنساش انى أبوك
تامر:: بضحكة سخرية..أبويا ههههههه بأمارة ايه أبويا شوفت منك أيه يأكد انك أبويا
فـ الأول وأحنا صغيرين وفـ عز احتياجنا لحضن أبونا وأمنا حرمتنا من حضنك بأمر من نشوى هانم و رميتنا و رميت أمى اللى شافت الذل والهوان عشان تربينا و برضوا بأمر من نشوى هانم حرمتنا من حضن أمنا و جبتنا نعيش معاك و ياريتك عوضتنا… و بغضب لكن لأ عاملتنا بقسوة وجفا و برضوا بأمر من نشوى هانم بحجة اننا ولاااااد الشرنوبى لازم نبقى رجاااالة اصل الحنية هتخلينا مش قد المسؤولية تقدر تقولى يا عصام بيه ايه يثبت أنك أبويا
هيثم:: بخبث.وهو بيبص لـ نشوى .. تاااااامر أعتذر حالا لـ بابا و ماما نشوى صوتك ما ينفعش يعلى عليهم كدا
تامر:: بـ صدمة ..ماما نشوى؟! انت قدرت يا هيثم تنطقها ..من امتى و نشوى هانم أم .. و بتريقة.. ده حتى بنتها معرفتش تكون لها أم
هيثم:: بغيظ متدارى بالمكر..أكيد قدرت انطقها مش انا تربيتها ..ما الأم هى اللى بتربى ولا نسيت انها ربتنا كويس أوى ..وبص لـ نشوى.. بـ أبتسامة خبيثة مش كدا يا ماما نشوى
نشوى:: بنفس نظرة وأبتسامة الخبث ..كدا يا قلب ماما نشوى
وفجأة سمعوا جرس الباب و راحت انشراح تفتح لاقت الحارس بيديلها ظرف توصله لـ عصام
انشراح :: عصام بيه فى واحد ساب لحضرتك الظرف ده مع الامن برة ومشى
عصام:: تمام سيبيه عندك و روحى اعمليلى قهوتى
انشراح :: حاضر يا بيه تؤمر بحاجة تانى
نشوى:: انشراح..بأمر .. خدى معاكى شهد ع المطبخ ..
أنشراح:: تحت أمرك يا هانم وبصت لـ شهد تعالى يابنتى
شهد:: بصت لـ هيثم بلوم وبصت لـ نشوى ..تؤمرى بـ حاجة يا نشوى هانم
هيثم:: بأمر ..أستنى يا شهد .. و روحى انتى يا دادة .. وبص لـ نشوى ..شهد مراتى مش هتدخل المطبخ ولا هتخدم تانى ..
نشوى:: بـ ابتسامة خبث.. وماله يا حبيب ماما نشوى ..بس بصراحة كنت بحب القهوة والأكل من إيدها يا ثوما
هيثم:: بـ أندهاش..ثوما ؟! ده من امتى
نشوى :: من وقت ما بقيت ماما يا قلب ماما ..وبصت لـ عصام فيه ايه الظرف ده يا عصام
عصام:: وهو بيفتح الظرف .. شاف صورة ماهى وهى بتسلم نادر ظرف مقفول ومع الصورة فلاشة و رسالة مكتوب فيها لو كنت عايز تعرف مين اللي بيسرب اسرار شغلك اتفرج ع الفيديو اللى فـ الفلاشة هيعجبك اوى ..امضاء فاعل خير ..
نشوى:: انا مش فاهمة حاجة دى صورة ماهى ومين اللى معاها ده ومعناه ايه الكلام ده ..ممكن تفهمنى فى ايه
عصام :: دخل المكتب بسرعة ودخل وراه نشوى وهيثم وشهد وفتح اللاب و شغل الفلاشة و اتصدم لما شاف ماهى وهى بتدى ملفات المناقصات لـ نادر فـ الفيديو و فـ نفس الوقت دخلت ماهى المكتب وشافت الفيديو بصدمة
ماهى:: بنرفزة ..امسك الملف اللى طلبته ..وياريت تشيلنى من حساباتك وانسانى خالص..
نادر:: بشر.. لـ ماهى قولتلك مش انتى اللى تحددى امتى انساكى وامتى افتكرك ..وكل ما احتاج اخد مناقصة جديدة هتجيبيلى ملفاتها ..فاهمة يا قطة ولا لأ ..وإلا انتى عارفة تسجيلاتك كلها عندى
عصام:: بصدمة..لـ ماهى انتى اللى عملتى كدا.. انننتى بنتى سبب كل اللى بيحصل سبب دمار المجموعة وخسارة الملاييين دى كلها انتى عارفة بسببك خسرت كاااااام.. 150 مليييييون جنيه فـ شه….. وقبل ما يكمل كلامه وقع فاقد الوعى
ماهى:: بصريييخ ..باااابى فوق يا بابى ارجوك سامحنى كلهم جريوا عليه ونزل تامر من اوضته ع صوتهم ونقلوه ع المستشفى وبعد وقت كبير
الدكتور خرج وماهي والكل جري عليه: طمني يادكتور بابي كويس …
الدكتور : للاسف المريض تقريبا اتعرض لموقف صعب او صدمه وتسببت في أزمة قلبية حادة … ادعوله يعدي الـ 24 ساعه اللى جايين علي خير عن اذنكم
ماهي قعدت علي الارض بعياط : سامحني يابابي ارجوك انا اسفه….. وسمعت صوت ضحكه عرفت صاحبها كويس وبصت له بشر .. انت ايه اللي جابك ي حيوان جاي تشمت فيا ..
نادر بأبتسامة كره : عارفه انا مش مستغرب حقارة تصرفك ولا تصرفي لانى أتاكدت فعلا اننا دم واحد هاهاهاهاهاهاهاهاها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى