روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السابع عشر 17 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السابع عشر 17 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت السابع عشر

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء السابع عشر

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة السابعة عشر

يظن الناس أن الشعور بالسعادة هو نتيجة النجاح ولكن العكس هو صحيح، النجاح هو نتيجة الشعور بالسعادة.
🌿🌱🌿🌱🌿🌱🌿🌱🌿
لا شيءَ ضروريّ لتحقيق النجاح بعد التوكّل على الله أكثر من المثابرة؛ لأنها تتخطى كلّ العراقيل
تحدى الإعاقة بقلمى✍️_______________لبنى دراز
بعد التكريم وقبل بداية الجزء التانى من الحفلة
قاعد محمود وعادل وأيمن وأيهم و ساجد و قاعدة منى وسلوى ومنة وهدير والتوأم المشاكس محمد ومصطفى كلهم بيضحكوا ويهزروا
محمود::بسعادة وفخر.. يااااه بجد احساس جميل جدا ..لما تشوف بنتك وهى بتتكرم ..فعلا تحس ان تعبك ما راحش هدر
عادل:: بنفس السعادة والفخر..فعلا احساس بيخليك عايز تتعب كمان وكمان علشانها ..بجد انا مهما اتعب بمجرد ما أرجع وابص لـ هدير تعبى كله بيهون
أيمن:: عارف يا استاذ عادل بجد النهارده انا كنت فخور بيهم جدا وهما بيتكرموا كأنهم بناتى بجد ..
محمود:: انا كنت فقدت الامل ان منة تلحق تلم المنهج وكنت ناوى اعملها تأجيل السنة دى ..وهى رفضت وقالتلى انا هدخل الامتحان و أوعدك اطلع من أوائل الجمهورية وطلعت بنتى قد وعدها
أيمن:: صدقنى يا استاذ محمود منة طموحة جدا وعندها إصرار دايما انها توصل وتحقق طموحها
وهم بيتكلموا سمعوا صريخ هدير وشافوها بتجرى ورا مصطفى و محمد .. ومنة ومنى وسلوى بيضحكوا من قلبهم
عادل:: بخضة ..ايه فى اييه مالها هدير بتصرخ لييه
سلوى:: بضحك.. ماتتخضش يا حبيبى ..بنتك المجنونة كالعادة حبت تعمل مقلب فـ ميدو ..و صاصا ردلها المقلب بمقلب اكبر ههههههههههههه والنتيجة زى ما انت شايف كدا طلعت تجرى وراهم
منة:: والله ياعمو انا قولت انها بلوة حياتى ماحدش صدقنى ..المفروض خلاص كبرت بس شايف بتجرى ورا مصطفى و محمد ازاى ههههههههههههه
عادل::ههههههههههههه والله خضتونى حرام عليكم ..قطعتوا خلفى
محمود:: بضحك ..سلامتك من الخضة يا دولة ..ههههههههههههه هعملك طاسة الخضة يا باشا ماتقلقش ههههههههههههه
عادل:: الله يسلمك يا خويا أدى اللى واخدينه منكم ههههههههههههه
ساجد::بهمس لـ أيهم .. يا عينى عليك و ع بختك يا أبنى مش لاقي غير المجنونة دى وتحبها ههههههههههههه
أيهم:: همس بغيظ ..ولاااا اتلم احسنلك انا مش طايق نفسى ولا طايقك ولا طايقها..
أيمن:: ..أهدى يا شبح كدا.. وعدى الليلة ع خير ههههههههههههه
أيهم:: بغيرة صوته عالى من غير قصد ..هاين عليا اقوم اجيبها من قفاها و ارزعها ع الكرسى قدامى هنا . واللى يحصل يحصل
أيمن:: وطى صوتك يخرب عقلك أبوها يسمعك
أيهم:: بنرفزة ..ما يسمع هو انا بيهمنى .. ورحمة أمى و أبويا ما هعديها ع خير و يا أنا يا أنتى يابنت الألفى
عادل سامع كلام الشباب ومتابع رد فعل أيهم ومستغرب وحاسس بأحساس غريب بس مش عايز يسبق الاحداث
محمود:: لـ عادل وعينه ع الشباب بناتنا بقوا عرايس ومسيرهم لـ عرسانهم
عادل:: بغيرة ..اتكلم عن بنتك ومالكش دعوة ببنتى ..مش هجوزها
محمود:: بضحك..ليه هتخللها جنبك..ههههههههههههه
عادل:: أه هخللها جنبى ليك شوق فـ حاجة..
والوقت عدى كله ضحك وهزار ومرح و شوية وابتدت فقرات الجزء التانى من الحفلة وكانت كلها فقرات ترفيهية وأغانى شعبي ومهرجانات والكل فرحان ومبسوط وكل اسرة من أُسر الطلبة فخورة بأبنها او بنتها و بنجاحهم و تفوقهم وفجأة
هدير ::طلعت ع الاستيدچ و مسكت المايك ..سمع هوووس النهاردة مهرجان تكريم الاوائل ..تكريييم ميييين الاوائل يعنى ايييه ..يعنى احنا اللى سهرنا اه وربنا يعنى ايييه اللى ذاكرنا واييييه ونجاحنا وايييه كله يرررررقص و
غنت هى و التوأم المشاكس
واو واو واو اووووه واو واو واو اووووه واو واو واو اووووووه
رقص ومغنى وحب وشوق
كله يهيص كله يروق
ياللى تحت وياللى فوق هيص وانسى الهم يا عم..
ع الواحده كله يرقص ع الطبله كله يرقص
عل السقفه كله يرقص اوووووه
هلا هلا كله يرقص ماتيلا كله يرقص
ع البركة كله يرقص اوووووه
دلعنا ياعمي يلا بالعقل وبالاصول
وان لامو علينا يلا خلي اللي يقول يقول
خليها اومال على الله ويلا نكييد العزوول
ع الواحده كله يرقص ع الطبله كله يرقص
ع السقفة كله يرقص اوووووه
هلا هلا كله يرقص ماتيلا كله يرقص
ع البركه كله يرقص اوووووه
اوووووه واو واو واو اوووووه واو واو واو
اوووووه واو واو واو اوووووه
طير بينا ياقلبي يلا ع الحب و ع الغرام
نحضن ايامنا يلا ننسى الآه والخصام
خايفين من بكره ليه في ايه نخاف عليه
خايفين من بكره ليه في ايه نخاف عليه
هما اللي قبل منا من الدنيا اخده ايه
ونجحنا كله يرقص وفلحنا كله يرقص
وارتحنا كله يرقص اوووووه
وسهرنا كله يرقص وذاكرنا كله يرقص
ونجحنا كله يرقص اوووووه
اوووووه واو واو واو اوووووه واو واو واو
اوووووه واو واو واو اوووووه
الله ع الحب لما بيجمع دول ودول
الدنيا بتبقى احلى واللي بيصبر بينول
سلمها للي فوق وانسى الاوهام وفووق
سلمها للي فوق وانسى الاوهام وفووق
دي مسيرها تروق وتحلى
دوق طعم الفرحه دوق
ع الواحده كله يرقص ع الطبله كله يرقص
ع السقفه كله يرقص اوووووه
هلا هلا كله يرقص ماتيلا كله يرقص
ع البركه كله يرقص اوووووه
وسهرنا كله يرقص وذاكرنا كله يرقص
ونجحنا كله يرقص وفلحنا كله يرقص وارتحنا كله يرقص
ع الواحده كله يرقص ع الطبله كله يرقص
هلا هلا كله يرقص ..
وهيبروا وشعللوا الحفلة برقصهم وحركاتهم كأنهم متفقين وانضم ليهم باقى الطلبة والجو كان كله فرح ورقص وسعادة..وبعد ما
خلصت هدير الاغنية نزلت اخدت منة وطلعتها ع الأستيدچ و أديتها المايك علشان تغنى.. وغنت منة بكسوف وبكل احساسها و بصوت ساحر جنن قلب العاشق..
اللى قادرة ع التحدِي وعَ المواجهة
واللي قادرة في خُوفهَا تعلن احتِجَاجها
تبقى دي هي الأَحـق إِنَّها تقول أَلف لَأ
لَو لـقِت أيَّامها مِش ماشيَة بمـزاجها
اللي رافضة، وجُـودهَا يِبقى سدّ خانَة
أو تسيب، حـدّ يعاملها باسـتهانَة
صعب تتحاوِط بِسُـور سَهـل لو تغضب تثور
كبرِيائها مانعها تلعَب دُور جبانة
عافيَة ذوق طول مَا أَنا صاحبِة حقوق
مش هـبَان مكسُورة ولا هبَان يوم ضعيفة
عافيَة ذوق شايفة إِني مكانِي فـوق
واللي عاشت ملكة مِش هَتعيش وَصِيفة
عافيَة ذوق طول مَا أَنا صاحبِة حقوق
(مش هـبَان مكسُورة ولا هبَان يوم ضعيفة (آه
عافيَة ذوق شايفة إِني مكانِي فـوق
واللي عاشت ملكة مِش هَتعيش وَصِيفة
مش هحايل قلب شايفَاه مش عايِزني
مش هخلِّي دموعي تنزِل غِـير بِإِذنِي
مش هَعِيش غِير ليا بس مش هـيسكت ليا حـس
مش هَبطل ضحك حـتَّى في عـز حـزنِي
مش هحايل قلب شايفَاه مش عايِزني
مش هخلِّي دموعي تنزِل غِـير بِإِذنِي
مش هَعِيش غِير ليا بس مش هـيسكت ليا حـس
مش هَبطل ضحك حـتَّى في عـز حـزنِي
عافيَة ذوق طول مَا أَنا صاحبِة حقوق
مش هـبَان مكسُورة ولا هبَان يوم ضعيفة
عافيَة ذوق (عافيَة ذوق) شايفة إِني مكانِي فـوق
واللي عاشت ملكة مش هتعيش وَصِيفة
عافيَة ذوق طول مَا أَنا صاحبِة حقوق
(مش هـبَان مكسُورة ولا هبَان يوم ضعيفة (ضعيفة
عافيَة ذوق شايفة إِني مكانِي فـوق
واللي عاشت ملكة مش هتعيش وَصِيفة
خلّصت منة الاغنية وقلبها كان بيدق بسرعة من التوتر والكسوف وهى شايفة أيمن عينه مانزلتش من عليها طول الوقت..وخِلصت الحفلة والكل رجع ع بيته مبسوط إلا أيهم اللى مستحلف لـ هدير
بقلمى✍️________________لبنى دراز
بيت محمود المنياوى
رجعت منة مع باباها ومامتها والتوأم المشاكس مبسوطين من جو الحفلة و فخورين جدا بمنة ونجاحها
محمود:: بفخر..يضم منة لحضنه بدموع الفرح باس جبينها وقال .. مش لاقى كلمة أعبر بيها عن اللى جوايا غير شكرا يا أجمل ضحكة لقلبى
منة:: بـ أبتسامة.. مسحت دموعه ..بابا حبيبى أوعدك طول ما أنا عايشة و فيا روح ..حضرتك تفضل فخور بيا و دايما رافع راسك لفوووق
منى:: بفرحة..مبروووك يا نور عيني قد إيه كنتى جميلة وانتى ع المنصة ..بس قوليلى يا شقية اتعلمتى الغُنى ده فييين
صوتك حلوو أوى ..أول مرة أعرف انك بتعرفى تغنى
منة::ببراءة ..أنا كمان أول مرة أعرف انى بغنى ..مامتى انا فجأة لاقيت هدير بتاخدنى ع الاستيدچ وبتدينى المايك وتقولى غنى ..
محمود:: بضحك ..يعنى المجنونة هدير حطيتك قدام الامر الواقع..ههههههههههههه
منة:: بتأكيد..فعلا يا بابتى انا لاقيتنى ماسكة مايك والميوزك اشتغل شكلها كانت متفقة مع D.J و معرفش بقى انا كنت مكسوفة ومتوترة جدا وانا بغنى
محمد:: بس ايييييه صووتك جباااار ..إيه يابت الحلاوة دى ..لاااااا احنا كدا لازم نقدملك فـ ..ذا فويس بقى ههههههههههههه
مصطفى:: بـ أندفاع ..ااااه وكابتن أيمن بقى مانزلش عينه من عليكى كأنك كنتى بتغني….
منى:: قاطعته بنرفزة .. مصطططفى إيه اللى انت بتقوله ده عيب كدا..اتفضل ع اوضتك يلا وحسابى معاك بعدين..
منة:: بخجل وتوتر ..ماما ممكن تساعدينى ادخل اوضتى
منى::بدهشة من خجلها ..حاضر يا نور عيني تعالى ودخلتها اوضتها وساعدتها فـ تغيير هدومها ونيمتها فـ سريرها وباست جبينها ..تصبحى ع جنة يا روح قلبى
منة:: بحب ..و انتى من اهلها يا مامتى يارب ..
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
بيت عادل الألفى
رجعت هدير مع باباها ومامتها وسط ضحك عادل ع شقاوتها فـ الحفلة وغيظ سلوى من تصرفاتها
عادل:: بضحك.. ايييه الحلاوة اللى كنتى فيها النهاردة دى يا ديدى .. اول مرة اكتشف المواهب دى كلها فيكى
هدير:: بكوميديا ..بتعمل نفسها تعدل ياقة. الفستان .. يا بابايا مابحبش اتكلم عن نفسى كتير
امممم و ربنا انا خسارة فـ البلد دى
عادل:: بيضحك بصوته كله ..وبهمس قالها وهو بيبص ع سلوى طب خدى بالك بقى قبل الحكومة ما تقبض عليكى وتعاقبك.. ههههههههههههه
هدير:: بنفس الهمس .. وهى بتبص ع مامتها .. طب الحق اجرى انا قبل ما تقفشنى .وتقولى انا مش قولت ارتقى باسلوبك بقى ده اسلوب دكتورة ولا تصرفات دكتورة .. مع انى لسة ما دخلتش التب (الطب) يعنى يا جدع
عادل:: بنفس الهمس برضوا واستغراب ..جدع!! طب الحقى اهربى بقى بسرعة يلا قبل ماتمسكك و تطلع عليكى القديم والجديد ههههههههههههه
سلوى:: بغيظ وغيرة .. وبعدييين بقى مش هنخلص من الهمس ده ولا ايييه ..مش كفاية اللى انتى عملتيه فـ الحفلة ..
عادل:: بضحك ههههههههههههه..اهدى بس يا روحى وسماح المرة دى..
هدير:: قاطعته بهمس..سماح مين ياشقى..
عادل:: لـ هدير ..اسكتى هتودينا ورا الشمس ههههههههههه ورجع بص لـ سلوى ..خلاص بقى يا حبيبتى ديدى فرحانة بـ حفلة
نجاحها .. عديها المرة دى وهى هتتعلم ترتقى بـ أسلوبها اكيد بعد كدا ههههههههههههه
هدير:: ببراءة مصطنعة ..خلاص بقى يا مامتى يا حبيبتى ..عديها الناس. لبعضيها ههههههههههههه
سلوى:: بنفاذ صبر ..لاااااا انتوا قاصدين تجننونى ..اعمل فيكم ايييه بس. ..اعمل ايه بس ياربى
هدير:: بشقاواة .. اعملى محشى..وطلعت تجرى ع اوضتها..🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️
عادل:: ضم سلوى لحضنه بضحك.. خلاص بقى يا روحى هى بنت واحدة اللى عندنا سيبيها تدلع فـ خيرنا و وجودنا ..احنا النهاردة موجودين معاها ماحدش يعرف بكرة فى ايه
سلوى:: بحب .. حبيبى ربنا يخليك لينا ويباركلنا فيك .. وبغيظ..بس برضوا مش عاجبنى اسلوبها ده شوفت قالت ايه دلوقتى وطلعت تجرى ..لازم ترتقى شوية دى هتبقى دكتورة ..
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
ثلاثى ضوضاء المطرح
خرج أيمن مع أيهم و ساجد بعد الحفلة يتمشوا ع الكورنيش وكل واحد فيهم بيفكر فـ حبيبته والصمت سيد الموقف وفجأة
ساجد:: وحدوا الله
أيمن وأيهم:: لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله
ساجد:: صلوا على رسووول الله
أيمن و أيهم:: اللهم صل وسلم وبارك عليك يا حبيبى يا رسول الله
ساجد:: بـ استفسار.. مالك يابنى انت وهو اومال لو مش كنتم راجعين من حفلة يعنى وكمان مش اى حفلة ..دى حفلة المزز بتاعتكم كنتم عملتوا ايه
أيهم:: بعصبية ..ولاااا يا زفت انت اتلم احسنلك ..ايه مزز دى كمان..هو احنا شاقطينهم ياض انت
ساجد:: ايه يا عم القمور مالك مش طايق ليا كلمة ليه
أيمن:: ههههههههههههه اسكت ياض يا ساجد اصله هيفرقع من تصرفات هدير
أيهم:: بنرفزة لـ أيمن ما تحترم نفسك انت كمان ايه هيفرقع دى ..ولا صح انت ع بالك حاجة ما هى الست منة قاعدة قصاد عينك لا بتجرى ورا حد ولا بتتنطط وترقص .. زى صاحبتها
أيمن:: بضحك.. يابنى انا قولتلك من الاول هدير شعنونة ..انت رديت قولت ايييه فاكر ولا مش فاكر
ساجد:: بتذكير ..قال انا مجنون وهى شعنونة هنبقى ثنائى مجنون محتاج عنبر فـ العباسية ههههههههههههه
أيهم:: تصدق ياض منك له هتصدقوا ان شاء الله انتوا عيال عايزين الضرب عشان انا هطق وانتوا بتتريقوا ..انا سيبهالكم و ماشى
أيمن:: ههههههههههههه ههههههههههههه تعال ياض خد هنا رايح فين ..
أيهم:: ماشى وبيشاور بإيده لأ مش جاى
ساجد:: جرى وراه بضحك ههههههههههههه تعال يا مجنون خد خلاص هنبطل تريقة ..بس طفى ناااارك دى شوية ..يا عينى ع الحلو لما تبهدله الايام ههههههههههههه
أيهم:: بزعييق ..وبعدهالك بقى يا ساجد ..ماتخلنيش ازعلك وأعملها معاك بجد
أيمن:: بهدوء.. خلاص يا ساجد اسكت وأنت يا أيهم تعال اقعد كدا وأهدى
أيهم::بنرفزة .. لـ أيمن إيه أهدى دى شايفنى بشد فـ شعرى و الله لا انا ماشى وسيبهالكم ومن غير سلام
مشى وسابهم بيضحكوا علي جنانه وغيرته
بقلمى✍️_____________________لبنى دراز
فـ النادى..
صباح تانى يوم الحفلة طلبت منة من باباها ومامتها انها ترجع النادى مع هدير وترجع تلعب لعبتها المفضلة بعد ما تشترك فـ فريق اصحاب الهمم وطبعا محمود ومنى وافقوا وفرحوا جدا انها هترجع تمارس حياتها بشكل طبيعى و راحت النادى بمساعدة هدير
منة:: بأمتنان ..لـ هدير.. شكرا يا ديدى بجد مش عارفة اشكرا ازاى
هدير:: بأندهاش..بتشكرينى !! انا.. يابنتشى انا طول الـ 17 سنة اللى عشتهم كل اللى يشوفنى عايز يقتلنى ..تقووومى انتشى بتشكرينى ..تؤ تؤ تؤ انا كدا بقى اتغر براااحتشى
منة:: وماله ياقلبى حقك تتغرى ..
هدير:: بجدية ..بتشكرينى ليه يا منة هو انا عملت ايه يستحق الشكر ..فكرينى كدا
منة:: بشكرك ع كل حاجة عملتيهالى من قبل الحفلة ولغاية دلوقتي دايما معايا
و بتذكر
“فلاش باك”
منة:: ..حاطة ايدها ع خدها.. ومتضايقة ..دخلت لها هدير اوضتها
هدير:: منمن قلوووبى .. مالك متضايقة ليه وحاطة ايدك ع خدك كدا
منة:: بوجع. ودموع..اتخنقت اوى يا هدير ..زهقت من وقت ما خلصت الامتحانات وانا محبوسة فـ البيت ماما وبابا خايفين عليا دايما حتى لما طلبت انزل اروح المول اشترى فستان قالولى خليكى ونختار الفستان اون لاين ..هو انا مش من حقى اخرج واختار حاجتى زى الاول براحتى ..ولا خلاص بقيت عاجزة ولازم الكل يتحكم فيا امتى اخرج.. امتى اشترى.. تعبت اوى .
هدير:: بوجع .. منة مين قال اننا بنتحكم فيكى ثم اصلا مين قال انك عاجزة مش انتى دايما بتقولى ان العجز عجز التفكير مش عجز الحركة .. وهى بتمسح دموعها و دموع منة..حبيبتى اوعى تقولى كدا تانى ماتوجعيش قلبى عليكى يا منة عشان خاطرى
منة:: نفسى اخرج اروح المول ..نفسى اختار فستانى اللى هلبسه بكرة ..هدير انا مش بحب اشوف نظرة شفقة من حد نفسى اعيش حياتى بشكل طبيعى ..احس ان مافيش حاجة اتغيرت فيا وانى طبيعية
هدير:: بمرحها المعتاد.. طب عتلاق يا مزتى ما هتعدى الليلة الا وانتى نازلة المول ومختارة احلى فستان اصبرى بس انتى اتقلى تاخدى حاجة نضيفة
منة:: هتعملى ايه يا هدير ..بس فهمينى
هدير:: اتقلى بس ..تدفعى كام ..وانا اخلى حودة و منى يسيبوكى تنزلى لوحدك معايا
منة:: امممم ..مادية حقيرة يا ديدى ههههههه
هدير:: ايوا بقى اضحكى خلى الشمس تطلع ههههههههههههه
“عودة للوقت الحالى”
و اقنعتى بابا و ماما انى انزل معاكى ونزلنا سوا لوحدنا
هدير:: أيوا بقى واختارتى فستان دماااااار يا بنت المنياوى ..جننتينى يا مزة و بـ كوميديا حطت ايدها ع قلبها ااااااه يا جلبى (قلبى) لو مكنتش مرتبط عتلاق ما كنت سيبتك ههههههههههههه
منة:: بتذكر.. ايووااا فكرتينى ..تعاليلى بقى لما سبتينى و روحتى تجيبى الفون من العربية اتأخرتى ليه
هدير:: هقولك ..انا بعد لما روحت العربية وجبت الفون و لسة هرجعلك لاقيت
“فلاش باك”
هدير: لنفسها ألحق أجرى البت منة هتشلوحنى عشان سيبتها
أيهم:: هدير ممكن اتكلم معاكى شوية
هدير :: ببلاها ..هااا
أيهم:: هديرى ..مالك ..بقولك عايز اتكلم معاكى 5دقايق بس
هدير:: ع نفس وضعها متنحة وفاتحة بوقها وساكتة
أيهم:: بيشاور بإيده. قصاد وشها ..يابنتى اييييه روحتى فييين
هدير:: بتوتر..نـ نـ احم اء انااا انت..
أيهم:: أهدى يا هديرى مالك متوترة ليه بس انا بقولك عايز اتكلم معاكى ياقلبى ممكن؟
هدير:: ضيقت عينيها ..جواها هديرى وقلبى الاتنين ف جملة واحدة
أيهم:: ملاحظ توترها وتعبير وشها ..مالك بس ساكتة ليه
هدير:: اخيراً اتكلمت..أنا بسمعك اهو عايز تقول ايه
أيهم:: بحبك
هدير:: هاااا
أيهم:: بـ حـ بـ ك
“عودة للوقت الحالى”
هدير:: وطلعت أجرى من غير ما أرد عليه وجيتلك
منة:: اممممم قولتيلى أتاريكى كنتى مش طبيعية وع غير عادتك خالص
هدير:: بسعادة ..حسيت انى كنت طايرة أوى يا منة تخيلى كدا فـ نفس اليوم اللى اتكرم فيه ع نجاحى كمان أيهم يعترفلى بحبه يااااااه
و فـ نفس الوقت داخل أيمن وساجد سلموا ع هدير ومنة وقعدوا معاهم مستنيين أيهم
أيمن:: بناتى الحلوين عاملين ايه ..لـ هدير أزيك يا مجنونة
ساجد:: قاطع أيمن بضحك ههههههههههههه ههههههههههههه
هى مجنونة بس ..كان الله فـ عونك ياللى فـ بالى ههههههههههههه
هدير:: عملت بوز البطة زى عادتها.. لـ أيمن انا مجنونة يا كابتن.. كدا تخلى صاحبك يضحك عليا انا مخمصاك يا أيمو ..
أيمن:: مش رد ع هدير وبص لـ منة .. وتاه فـ عينيها. عاملة ايه منة
منة :: الحمدلله انا كويسة ..وانت
أيمن:: بتوهان ..كويس طول ما قلبى كويسة..
منة:: بصت له و مش عارفة ترد
ساجد:: بمرح.. لـ أيمن اصحااااا
أيمن:: فاق من شروده ..وبص لـ ساجد ..عايز ايه يا رخم ..مالك بتهلل ليييه…
ساجد:: بهمس ..الحب بهدلة ..ياعينى ع الحلو لما تبهدله الايام
أيمن:: بنفس الهمس ..اتلم احسن ما اعلقك و انت عارف انا ممكن اعلقك ازاى
ساجد.:: يا أبنى بدل وجع قلبك ده اعترف بحبك زى صاحبك وأخلص
أيمن :: مالكش دعوة واطلع منها
هدير:: بمرح:: لاااااااا جو الهمس ده أحبوووش اعم الحاج ..احنا بالصلاة ع النبى كدا يا فيها يا نخفيها ههههههههههههه
كلهم عليه افضل الصلاة والسلام
أيمن:: بجدية.. هدير أعقلى شوية خلاص كدا ماينفعش جنانك ده بقى اظن انتى فاهمانى
هدير:: بهدوء.. أيمن انت عارف ان ده طبعى ومش عارفة ولا هعرف اغيره وانت ومنة اكتر اتنين عارفين انى حاولت و ماعرفتش ثم انا مبسوطة كدا وعجبانى كدا ..اشطااا يا سطا وعن اذنك بقى يلا يا منة ولا ايه
منة:: يلا يا مصيبتى ..ههههههه
أيمن :: لـ هدير وعينه ع منة ..رايحين فين
هدير :: بتوضيح هنروح نشوف كابتن أحمد علشان منة تدرب معاه لانها هترجع تلعب تانى ..
أستووب (كابتن احمد مدرب فريق الإرادة والتحدى من اصحاب الهمم و واحد منهم أسير كرسيه المتحرك ولكن وصل انه يحقق بطولات دولية واصبح مدرب فريق كورة السلة اللى هترجع منة تلعب فيه) نكمل بقى
أيمن:: بحب ..منة
منة:: بأنتباه.. نعم
أيمن:: انااا بـ …… وقطع كلامه جرس موبايله ثوانى ارد ع الفون
بقلمى✍️_____________________لبنى دراز
ڤيلا الشرنوبى
عصام قاعد فـ مكتبه بيفكر فـ المناقصات اللى خسرها و ازاى ماهر زيدان خدها منه و غير نشاط شركته وامتى وليه وأشمعنى فـ الوقت ده و يا ترى مين ابنه ده و رجع بذاكرته لـ أكتر من ٢٥ سنة
“فلاش باك”
أشرف:: لـ صلاح.. احنا لازم نختفى خالص يا صلاح عن العيون لغاية ما موضوع المقبرة يتنسى
صلاح:: بتأكيد.. عندك حق يا اشرف لازم نختفى ..انا هاخد مراتى واسافر برة مصر ..لغاية ما الدنيا تهدى وبعدين ارجع بقى واحد تانى خالص
أشرف:: وهنسافر ازاى يا فالح برة مصر و احنا اصلا مش معانا حق التذاكر و التأشيرة
صلاح:: يا عم انا هبيع حتة من نصيبى و أسافر انا ومراتى وانت براحتك تسافر ولا متسافرش براحتك
اشرف :: انت غبى يا ابنى ..انا بقولك نختفى يا صلاح مش نروح نسلم نفسنا ..
صلاح :: نسلم نفسنا ازاى يعنى وبعدين تقصد ايه بنختفى دى
أشرف:: يا صلاح يا حبيبى لما تبيع حتة من نصيبك كدا بتقول للحكومة اننا اللى سرقنا المقبرة وساعتها هيتقبض علينا
صلاح:: امممممم تصدق صح عندك حق ..طيب والعمل
اشرف:: ملهاش غير حل واحد ..اننا نموت و نخبى الحاجة ف مكان امان ماحدش يعرفه غيرنا احنا الاتنين بس
صلاح :: بتساؤل..نموت ازاى يعنى مش فاهم؟
أشرف:: بتوضيح .. نموت ع الورق ..يعنى نشوف حد كدا من اللى بيشتغلوا من تحت الترابيزة ياخد اى مبلغ ويطلع لينا احنا الاتنين شهادات وفاة بأسامينا الحقيقية ويبقى ع الورق مافيش صلاح ولا أشرف
ويطلع لينا شهادات ميلاد بأسامينا الجديدة اللى هنختارها
“عودة للوقت الحالى”
قطع شروده خبط دادة انشراح ع المكتب
عصام:: خير يا انشراح ..فى ايه
انشراح:: فى ضيف منتظر حضرتك ف الصالون يا بيه
عصام :: مين الضيف ده
انشراح:: ما قالش يا بيه
عصام:: طيب روحى شوفيه يشرب ايه وانا جاى وراكى
طلعت الدادة من المكتب و رجع عصام تانى يفكر ف ماهر زيدان راجع ليه بعد السنين دى و عايز منه ايه وشوية وافتكر الضيف وقام يخرج من مكتبه عشان يقابل الضيف
بقلمى✍️___________________لبنى دراز
بيت.أم هيثم الشرنوبى
عايدة فـ المطبخ بتجهز الغدا لـ تامر وفجأة وقعت مغمى عليها وتامر كان لسة راجع من شغله سمع صوت حاجة بتقع
تامر:: بينادى.. ورايح اتجاه المطبخ ..ماما يا ماما ايه اللى وقـ…… وقطع كلامه لما شافها واقعة ..بصريخ ..مااااماااا ..
أمى فوقى ايه حصل ..أبوس ايدك ردى عليا ..وحاول يفوقها لكن مش بتفوق نقلها اوضتها واتصل بالدكتور يجى بسرعة عشان يطمنه عليها
الدكتور :: جه وكشف عليها
تامر :: خير يا دكتور ..ارجوك
طمنى
الدكتور:: بتساؤل .. حصل حاجة زعلتها وهو بيديها حقنة ف الوريد بسرعة
تامر:: بـ إيجاب .. لا معرفش انا كنت لسة راجع من شغلى و الصبح كنت سايبها كويسة.. انت شاكك ف حاجة
الدكتور:: الضغط ارتفع جامد وكانت بداية جلطة فـ المخ بس الحمدلله الحقنة اللى اديتهالها حقنة تفتيت الجلطات و انا كتبتلها ع محاليل تنزل الضغط بسرعة ..ياريت حالا تجيبها علشان نركبهلها وتساعدها ف انخفاض الضغط وكمان تعمل شوية تحاليل هكتبلك عليها عشان نطمن اكتر
تامر:: حالا حالا يا دكتور هنزل اجيب المحاليل واجى الصيدلية تحت البيت ونزل تامر جرى وجاب المحاليل وطلع بسرعة علشان الدكتور يعلق لـ امه المحاليل وبعد فترة فاقت عايدة وندهت ع تامر
عايدة:: بتعب .. تامر تاامر
تامر:: كان نام مكانه غصب عنه وفتح عينيه ع صوت امه ..حبيبتى الف حمد الله ع السلامة
عايدة:: بتعب ..حصل ايه يابنى انا مش فاكرة حاجة
تامر :: حبيبتى مافيش حاجة انتى بس بتدلعى عليا عشان تشوفى غلاوتك ..
عايدة:: برجاء .. تامر عايزة اشوف هيثم وشهد يا أبنى ارجوك
تامر :: تحت أمرك يا امى حاضر ..بس ارتاحى وانا هبعتلهم ..وبالفعل اتصل بهيثم ومراته ييجوا يشوفوها
بقلمى✍️________________لبنى دراز
انشراح :: عصام بيه فى واحد ساب لحضرتك الظرف ده ومشى
عصام:: فتح الظرف واتصدم ……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى