روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الثاني عشر 12 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الثاني عشر 12 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت الثاني عشر

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء الثاني عشر

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة الثانية عشر

#الصداقة
هي تلاحم شخصين في روحٍ واحدة، مشاعر أحدهما تتأثر بالآخر مهما كانت، فإذا كان أحدهما فرِحًا، صار الثاني كذلك بالتأكيد، وإذا ضاقت بأحدهما الحياة، فإنّ الآخر لن يكفّ عن محاولة إخراجه من ضيقته وتوسيع الحياة في ناظريه، فما أن يفعل ذلك حتى نرى صديقه بدأ يخرج من ضائقته تدريجيًا فتأثيرهما على بعض قويٌ جدًا، حتّى لأنه قد يكون من أقوى المؤثّرات في حياة الشخص
🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸
صديقي .. ستبقى من يؤنس وحدتي ويملأ عليّ خلوتي .. ويبعد عنّي وحشتي .. أنت يا توأم روحي.
مُجرد حديثي معك في عز الضيق .. يُشعرني أنّي ما زلت أحيا وأتنفس وأني بخير.
تحدى الإعاقة بقلمى✍️___________لبنى دراز
فـ بيت عادل الألفى
خرجت هدير من المستشفى ورجعت بيتها بعد اسبوعين باشتياق ..
هدير:: يااااه.. البيت كان واحشنى بشكل..
سلوى:: حمد الله ع السلامة يا حبيبتى ..الف حمد والف شكر ليك يارب..انك رجعتى بخير ياقلبى
هدير:: ياااه يا ماما ..قاعدة المستشفى وحشة اوى وتخنق
والجبس ده كمان مضايقنى اوى وشالل حركت……. و قطعت كلامها ..وعيطت بحرقة ع منة
عادل:: اهدى يا قلب بابا .. ياحبيبتى انا حاسس بيكى ..بس ده نصيبها وهى راضية بيه ..انتى كمان ارضى علشان تقدرى تساعديها وتكونى جنبها
هدير:: بشهقات من كتر العياط قـ قـ قلبى و و و واجعنى عـ عـ عليها اوى..يا باااباااا ..انا انا انا ات ات اتخنقت من الحبسة وقلة الحركة و يادوب ر ر رجلى متجبسة وهتتفك وهرجع امشى تااانى
سلوى:: ضمتها لحضنها تهديها ..كلنا قلوبنا موجوعة عليها يا نور عيني بس ده قدرها و ده أمر ربنا قال سبحانه وتعالى
بسم الله الرحمن الرحيم (قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ)
والحمدلله انها رجعت بيتها وموجودة وسطنا ومش هنسيبها ..
عادل:: ضمها لحضنه بحنان .. وده بقى دورك يا قلب بابا انك تقوى نفسك علشان تقدرى تدعميها وتكونى سندها ..
هدير:: بأستغراب .. سندها ؟! ازاى يا بابا مش فاهمة؟
عادل:: حبيبة قلب أبوها ..الصديق الحقيقى بيكون أقرب من الأخ ..وقت الشدة بيبان معدنه الأصيل.. وانتى يا هدير معدنك أصيل يابنتى ..واجب عليكى تقفى جنبها وتكونى سندها الحقيقى اكتر من اهلها كمان.. فاهمانى يا حبيبتى؟
هدير:: اكيد يا بابا فاهمة ..حضرتك عارف منة بالنسبة ليا اكتر من اختى ..ومحستش أبدا إنى وحيدة لأنها جنبى ع طول و أن شاء الله أكون قد المسؤولية ونعدى كلنا المحنة دى .
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
شقة نادر زيدان..
قاعد بيدخن سيجار فى شقته الخاصة وماسك موبايله واتصل
نادر:: الووو.. يابرنسيسة ..الساعة 7 و لسة ما وصلتيش يا حب..
ماهى:: انت مش قولت الساعة 8 .. بتتصل ليه دلوقتي ..عايز ايه..
نادر:: عايز ..افكرك يا قلبى ..انك ماتقليش عقلك وتقولى لـ أبوكى زى ماقولتيله قبل كدا وتيجى لوحدك ..وإلا انتى عارفة ماعنديييش عزيييز و جنت على نفسها براكش هاهاهاهاهاهاهاهاها
وقبل ماترد ماهى كان قفل الخط
نروح لـ ماهى بعد مكالمة نادر
ماهى:: لنفسها اعمل ايييه ..اتصرف ازاااى ..ورايحة جاية بتوتر ف اوضتها …اكلم يسرا ..لا لا ماتنفعش ..روبى اه هى روبى اللى هتقولى اتصرف ازاى ..و مسكت موبايلها و لسة هتتصل وافتكرت انها مش بتكلمها ..تؤ دى مش بتكلمنى من وقت ما عرفت اللى حصل و بعدت عنى ..طب اتصرف ازاى ..و رجعت لـ تكبرها و غرورها ..وفيها ايه لما اروحله مهما كان انا برضوا ماهى الشرنوبى مايعرفش ولا يقدر حتى يفكر مجرد تفكير انه يعملى حاجة وقتها بابى ينسفه من ع وش الارض ..وغيّرت هدومها ونزلت بكبرياء ..وخرجت ركبت عربيتها وراحت لنادر..
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
فـ كافيتريا المستشفى فـ نفس الوقت..
أيمن قاعد مع روبى ومن بعيد أيهم و ساجد متابعين الموقف
أيمن:: ازيك يا روبى ..الف سلامة عليكى..
روبى:: الله يسلم حضرتك ..والف سلامة ع حضرتك .. هتخرج امتى ؟
أيمن:: النهاردة ان شاء الله..بس قبل ما اخرج عايز اتكلم معاكى شوية ممكن ؟
روبى :: بتوتر ..طبعا يا كابتن . ممكن.. تحت امر حضرتك..
أيمن:: بجدية..بصى يا روبى انا هدخل فـ الموضوع ع طول .. من غير لف ولا دوران ..انا كنت شاكك ان الحادثة كانت مقصودة وطبعا مش لوحدى اللى شاكك فـ الموضوع ده و عشان كدا اصحابى دوروا كتير لغاية ما أتأكدوا فعلا من شكوكى وسمعوكى انتى ويسرا
وشافوا انك مش عايزة تسكتى عن اللى حصل بس خايفة ..
روبى:: مصدومة ..فتحت بوقها ببلاها ..هاا ..حـ حـ حضرتك بـ بـ بتقول ايه
أيمن:: بقول أنا عارف إن الحادثة كانت مُدبرة ومقصودة وأنك عارفة مين اللى وراها..
روبى:: مين انا ؟ لأ لأ أنا أنا معرفش حاجة .. معرفش حاجة أبدا أنا
أيمن:: روبى توترك ده دليل انك عارفة حاجة بس خايفة ..قولى يا روبى ماتخافيش من حد.. مين السبب ف الحادثة ..صدقينى أنا قادر أحميكى.. وده وعد منى لو فى حد بيهددك.. هقدر أحميكى منه.. بس عرفينى مين اللى كان قاصد يقتلنى وليه
روبى:: أنا هقول لحضرتك ..بس قبل ما اتكلم انت وعدتنى تحمينى منهم..
أيمن :: وأنا قد الوعد ده ..متخافيش .. بس قولى مين و عرفينى
روبى:: اللى ورا الحادثة ماهينار الشرنوبى ونادر زيدان..
أيمن:: اتصدم و مش مستوعب اللى قالته روبى.. و سألها طيب ليه؟ ..ليييه عايزين يقتلونى؟ ..ايه مصلحتهم او ايه اسبابهم؟ ..علشان يفكروا ف قتلى..
روبى::اللى أعرفه إن مش انت المقصود ..اللى كانت مقصودة منة المنياوى.
أيمن:: بعصبية .. نعععممم..قولتى ايييه ..قولى تانى كدا اللى قولتيه ده دلوقتى.. منة مين اللي كانت مقصودة ..و ليييييه
روبى:: منة محمود المنياوى زميلتنا ف الفريق ..و اللى اعرفه ان ماهى اتفقت مع نادر علشان يخطفها او يغتص…. و ماقدرتش تكمل الكلمة
أيمن:: بنرفزة ..اااه يا ولااااااد الـ……. كملى لما هما اتفقوا ع كدا ..ايه اللى حصل وخلاهم يغيروا تخطيطهم .. ويقطعوا فرامل العربية..قولى يا روبى متخافيش انا وعدتك
روبى:: بصدق.. صدقنى معرفش ايه اللى حصل وغيرو تخطيطهم ليه .. بس اللى اعرفه برضوا ان نادر هو اللى غير الاتفاق من نفسه لان ماهى كانت متنرفزة جدا وقالتله لو أيمن حصله حاجة مش هرحمك يا نادر
أيمن:: بتساؤل .. وانتى عرفتى الكلام ده ازاى و ايه دليلك عليه ..
روبى :: كنا تانى يوم الحادثة عندها ف الڤيلا انا ويسرا وساعتها شوفتها فرحانة وبتضحك بهستيريا ولما سألِتها يسرا قالت انها فرحانة ف منة لانها خلاص بقت ميتة بالحياة وهتعيش عمرها كله مشلولة وانها اخيرا خلصت منها ..وان حضرتك خلاص مافيش قدامك غير ماهى ..
أيمن:: وليييه ؟.. ليه قاصدة تقتل او تخطف منة ؟ ليييه قاصدة تأذيها؟
روبى:: علشان ماهى بتحبك و غيرانة من منة ..و عايزة تبعدها عن طريقك بأى شكل لانها فاكرة انك بتحب منة
ولو مش مصدقنى انا وقتها سجلت كل إعترافاتها من غير ماتاخد بالها و خبيت الميمورى كارد علشان لو حد لعب ف موبايلى ما يعرفش انى معايا تسجيل لها بصوتها..
أيمن:: انا وعدتك احميكى ..بس اوعدينى انتى كمان تساعدينى ونمسك عليهم غلطة علشان نوقعهم ونجيب حق منة ..
بقلمى✍️________________________لبنى دراز
فـ شقة نادر زيدان
وصلت ماهى تحت العمارة ركنت عربيتها ونازلة جواها توتر وقلق مخفى ورا غرورها الظاهر ع ملامحها ..دخلت العمارة وطلعت ع السلم و وصلت قصاد الشقة وقبل ماترن الجرس الباب اتفتح
نادر:: اهلا يا برنسيسة ..عندك تأخير 5 دقايق ..
ماهى :: بكل غرور ..أدينى جيت ..اخلص وقول عايز ايه ..بسرعة ما عنديش وقت
نادر:: تؤ تؤ تؤ..مش بسهولة كدا ..مش لازم الاول نقدم واجب الضيافة..ولا عايزة تقولى عليا بخيل.
ماهى::بنرفزة.. بقولك ايه ..انا مش جاية اتضايف..انجز ..عايز ايه ولا امشى وكأنى ماجيت
ولسة بتلف ضهرها عشان تمشى .
نادر:: بسرعة .. شدها من دراعها رايحة فين يا حلوة ما قولتلك مش بسهولة كدا .. وحدفها ع كنبة الليڤنج ..
ماهى:: بخضة . وزعيق ..ايييييه .. ابعد ايدك دى يا حيييوااااان
نادر:: قرب بجسمه اوى ومال عليها ..لو ماحترمتيش نفسك و لميتى لسانك ده.. هوريكى الحيوووان ده هيعمل فيكى ايييه ..خليكى حلوة كدا معايا عشان افضل نادورة حبيبك زى مانا وبطرف صباعه تحت دقنها ..فاهمة يا قطة
ماهى:: بقلق متدراى .. عايز ايه يا نادر ..طلبت اجيلك بيتك.. وجيتلك زى ما طلبت ..خير ايه اللى انت عايزه منى اخلص خلينى امشى من القرف ده بسرعة
نادر:: بسخرية..بيعجبنى فيكى قوة شخصيتك ..وثقتك بنفسك..و بعصبية بقولك اييييه يا ماهى يا بنت الشرنوبى اهدى كدا و أقعدى ساكتة خلينى اقولك عايز ايه
ماهى:: بتكبر .. قول و خلصنى خلينى أغور من وشك
نادر:: مطلوب منك يا حلوة اى مناقصة يدخلها أبوكى تجيبيلى صورة من الملف بتاعها قبل ما يسلم الظرف..فاهمة يا برنسيسة
ماهى:: هو ده كل اللى انت عايزه ..دى حاجة اصعب من اللى اتخيلت انك تطلبه مني.
نادر:: ضحك بشر.. هاهاهاهاهاهاهاهاها ..اه ياشقية اتخيلتى ايييه … تؤ تؤ تؤ انا متربى وماعملش الحاجات النوتى دى و بصراحة بخاف من الامراض .
ماهى:: رفعت ايدها تضربه بالقلم.. انت واحد قليل الأدب وسا….
نادر:: قاطعها بلوى دراعها ورا ضهرها .. وهمس فـ ودانها ..انا ممكن اخليكى تشوفى قلة الادب ع حق
وغمزلها
ماهى:: زادت ضربات قلبها من كتر الخوف وحبست ودموعها علشان ما يحسش انها ضعفت
نادر:: ببرود..سابها وقعد مكانه ..نرجع بقى لموضوعنا.. تعملى كل اللى طلبته منك تبقى حبيبتى وتكونى فـ أمان ..تغدرى بيا ..تبقى جبتيه لنفسك يا بيبى..
ماهى :: طيب ازاى ..ازاى اعمل كدا ..بابى قليل جدا لما بيجيب شغل مهم البيت
نادر:: ازاى دى بتاعتك انتى مش بتاعتى انا ..انا اصلا عملت كل اللى عملته معاكى علشان اوصل ف قلب مكتب أبوكى وانتى بغبائك ادتينى الفرصة ع طبق من دهب
ماهى:: بس أنا..
نادر:: مافيش بس ..فيه حاضر هنفذ ..أبوكى رغم ان شغله كله شمال بس اختار دراعه اليمين صح ومعرفتش بكل محاولاتى انى اقطعهوله .. مافيش غيرك يا حلوة وهتنفذى ورجلك فوق رقبتك ..
ماهى:: بتوتر ظاهر..بس انا مش هعرف اعمل كدا قولتلك ..ازاى بس قولى مش هقدر لأ
نادر:: بعصبية ..قولتلك هتنفذى ورجلك فوق رقبتك ..ازاى بقى ما يخصنيش .. و ببرود .. همس لها يلا أمشى من هنا قبل ما أتهور وانتى جميلة كدا وجمالك مغرى ..والشيطان شاطر.. هاهاهاهاهاهاهاهاها
ماهى:: خرجت جرى من شقة نادر وركبت عربيتها وهى مش عارفة تروح فين ..فضلت تلف كتير بالعربية لغاية الساعة 2 بالليل وتعبت من كتر التفكير واللف ورجعت ع الڤيلا وكالعادة زى ما خرجت و ماحدش حس بخروجها رجعت بنفس الطريقة ومحدش برضوا حس برجوعها..
بقلمى✍️________________________لبنى دراز
فـ بيت أيمن الهوارى
أم أيمن قاعدة ف الليڤنج بتقرأ ورد القرآن بعد صلاة العشاء وجرس الباب رن ..صدقت وحطت المصحف ع التربيزة وقامت تفتح ..
أم أيمن:: أيوة ياللى ع الباب جاية اهو ..فتحت الباب وكانت الست أحلام جارتها
أحلام:: السلام عليكم ورحمة الله ..أزيك يا فادية ياختى ..عاملة ايه
أم أيمن:: اهلا اهلا يا أحلام نورتى يا حبيبتى ..تعالى اتفضلى
أحلام:: يزيد فضلك يا حبيبتى ..لاقيت نفسى لوحدى ومش جايلى نوم قولت اجى اقعد معاكى شوية واطمن ع بسلامته أيمن عامل ايه
أم أيمن:: بترحيب.. تشرفى وتأنسى .. بيتك ومطرحك..انتى جيتى فـ وقتك كنت لسة هخلص قراية ف المصحف واقوم اعمل لقمة اكلها ..كويس انك جيتى تونسينى ونفتح نفس بعض..
أحلام :: ليه كدا يا أم أيمن قاعدة من غير أكل لغاية دلوقتي
أم أيمن:: مانتى عارفة يا أحلام ياختى انا مبعرفش أحط لقمة ف بوقى وأيمن برة و من وقت الحادثة وقلبى واجعنى عليه وماليش نفس لحاجة
أحلام :: ربنا يطمنك عليه ويرجعلك بالسلامة.. بس قوليلى انتى النهاردة مانزلتيش روحتيله ليه ..خير كفا الله الشر..
أم أيمن:: أبدا ..أيمن قالى يا ماما انتى تعبتى خليكى مرتاحة ف البيت مش لازم تيجى كل يوم
أحلام:: عنده حق مانتى كل يوم تروحى وتيجى هونى ع نفسك يا فادية ياختى شوية
وقبل ما ترد أم أيمن ع جارتها جرس الباب رن تانى
أم أيمن:: ثوانى بس يا أحلام اشوف مين ..وراحت تفتح وفجأة صرخت يااا حبيبي ياااا أبنننيييي وبدموع الفرح وقلب أم موجوع ..حمد الله ع سلامتك يا نور عيني.. نورت بيتك يا ضنايا ..
أيمن :: بسعادة.. دخل وضمها لحضنه وباس راسها وإيدها ..البيت والدنيا وحياتى منورة بيكى يا ست الكل ..
أيهم:: الله الله ..ماتدخلونا يا جودعان ولا هنقضيها غراميات من الباب كدا
أم أيمن:: بفرحة .. تعالوا يا حبايبى ادخلوا ..الحمدلله الف حمد والف شكر ليك يارب
أيمن:: ايه ياحبيبتى ..خلاص بقى اهدى انا رجعت اهو واقف قدامك زى الفل
أيهم:: بسخرية.. قصدك زى القرد ولا زى القطط بسبع أرواح ههههههههههههه
أيمن:: ياض اتلم ..هنفخك ولا بتستغل انى مش قادر اجرى وراك يعنى..
أم أيمن:: تعالى يا أيمن طنط أحلام جوا كانت. جاية تطمن عليك
أحلام:: كانت سمعت صريخ أم أيمن وطلعت تشوفها لاقت أيمن سلمت عليه و اطمنت ع صحته وسلمت ع أيهم ..طيب يا جماعة استأذن انا هروح شقتى بقى و حمد الله ع سلامة حبيبك يا فادية ربنا يبارك لك فيه وعقبال ماتفرحى بدخلته عليكى بعروسته
أم أيمن:: لاااا ودى تيجى انتى لازم تقعدى تتعشى معانا ده انا لسة كنت بقولك هنعمل لقمة ناكلها سوا
أيهم:: أمى حبيبتى أيوا بقى يا فوفة بطاتك و فرخاتك و حلوياتك اللى تجنن دى ابنك حبيبك جعااان ياقمر ..
أيمن:: بغيرة .. ما تحترم نفسك ياض انت.. ايه فوفة دى وامشى ياض من هنا.. روح معندناش أكل يلا غور
أيهم :: ببرود .. مش مااااشى إلا لما اتعشى و أدى قاعدة ..وقعد ربع رجله ع كنبة الانتريه
أيمن :: انت يالا مخك ف كعب جزمتك ليييه مش قولنا مافيش عشى..
أيهم:: بنفس البرود ..طب بالعِند فيك هتعشى و هبات كمان ليك شووق فـ حاجة.
أم أيمن:: بتضحك من قلبها ع أبنها وصاحبه و مسكت فـ أحلام تتعشى وتسهر معاهم .. تعالى بقى يا وش الخير ندخل المطبخ سوا نحضر العشى
و خبطت أيهم ع كتفه وهى داخلة المطبخ لو كنت قولت انكم جايين كنت جيت لاقيت كل اللى نفسك فيه ..انما دلوقتى هنعمل حاجة خفيفة كدا وبكرة اعملك اللى انت عايزه كله ..
وحضرت احلى عشى للكل و كان وقت جميل وكله ضحك و هزار وأخر السهرة رجع أيهم بيته و راحت أحلام شقتها
أيمن :: دخل اوضته يرتاح ودخلت وراه أمه تطمن عليه
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
فـ بيت المنياوى.
تانى يوم صحيت منة الفجر وحاولت تساعد نفسها ع قد ما تقدر عشان ماتحتاجش مساعدة حد لكن ماقدرتش وندهت ع أمها
منة:: يااا مااااماااا ..مااااااماااااا
منى:: جات تجرى ..مالك يا قلب ماما فيكى ايه يا حبيبتى
منة:: بدموع حاولت تداريها.. مافيش يا ماما بس حاولت أقوم مقدرتش ..عايزة ادخل الحمام اتوضا
علشان اصلى الفجر ..ممكن تساعدينى.
منى:: بقلب موجوع .. حاضر يا قلبى ممكن طبعا ..يلا ياقمر نتوضا ونصلى جماعة ..
منة:: أسفة يا ماما إنى ازعجتك وصحيتك وأسفة إنى بتعبك معايا
منى:: ماتقوليش كدا تانى وتزعلينى منك ..انتى بنتى نور عيني و كويس انك صحتينى ولا انتى بقى كنتى عايزة صلاة الفجر تفوتنى؟ يلا يا روحى _بينا نتوضا
اتوضت منة بمساعدة مامتها وصلت فرضها ومسكت مصحفها تقرء وردها اليومى
زى الاول وبعد ما خلصت قراءة حاسة انها ناقصة حاجة وشردت شوية فـ رياضتها المفضلة والفطار اللى بتعمله لـ عيلتها بإيدها وحاولت تطلع من اوضتها بالكرسى وتروح المطبخ علشان تجهز الفطار زى كل يوم وجهزت حاجات بسيطة بس ما قدرتش تكمل فـ نفس الوقت سمع محمد صوت فـ المطبخ
محمد:: ماما انت….. وقطع كلامه بدهشة ..منة!! بتعملى ايه هنا ؟
منة:: كنت عايزة احضر الفطار بس فى حاجات مش عارفة اجيبها ..ممكن تساعدنى يا ميدو ..
محمد:: بهزار.. سمعاً وطاعة يا مولاتى ..تحت أمرك ..تطلبى ايه
منة:: بضحكة صافية ..اه لو بابا سمعك كان..قا….
محمد:: بسرعة.. كان قال ولد مالكش دعوة بضحكة قلبى ..هى مولاتى انا وبس ههههههههههههه
منة: طيب يلا نحضر الفطار قبل ما يصحى ههههههه
مصطفى:: خياااااانة ..ليييه ياربى ليييه ..تخلينى اعيش واشوف المنظر ده
منة:: بدهشة .. منظر ايه يا صاصا سلامتك ياحبيبى
مصطفى:: بتمثيل ..اسكتى يا خاي… وحط ايده ع جبهته يااا لسخرية القدر مننننة اختى الكبيرة العاقلة وميييدووو اخويا توأمى مع بعض فـ المطبخ شيء لا يصدقه عقل ..يااا للهول ..ههههههههههههه
منة::بضحكة.. انت ممثل فاشل أوى ع فكرة
ههههههههههههه
محمد :: اطلع يابنى من شخصية يوسف وهبى دى واجرى حضر السفرة يا خويا بسرعة قال يا للهول قال جاتك خيبة واد عبيط كدا ههههههههههههه
مصطفى:: ياااه ع الكسفة اللى انت فيها يااا موووصطفى ..كدهو يا اخواتشى تكثفونى كدا
منة:: بضحك .. اجرى يا ولا.. يلا حضر السفرة ع ما بابا و ماما يصحوا
مصطفى:: طيب ياختشى ماتزوقييش .. وانتى قمر فـ نفسك كدا ..وبعت لها بوسة فـ الهوا
جهزت منة الفطار بمساعدة اخواتها وكان وقت كله هزار وضحك وطلعت زى ما اتعودت دايما تنادى
منة:: ياااااا اهل البيت يااااا اهل المنزل الفطااار جااااهز ..يلاااا ياااا باباااا يلااا ياااا مامااااا الأكل هيبررررد
منى:: فـ اوضتها..نسيت للحظة ظروف منة الجديدة.. أوف البنت دى مش هتعقل ابدا كل يوم الدّوشـ… وافتكرت عجز منة وقامت جرى تشوفها
محمود:: مالك يا منى بتجرى ليه كدا ..استنى هتطلعى كدا ازاى
منى:: بصت لاقيت نفسها بهدوم النوم رجعت دخلت الحمام تغير هدومها عشان تطلع تشوف بنتها
محمود:: بيتهيألى سمعت منة بتنادى تقول الفطار جاهز ..مش كدا
منى:: طالعة من الحمام ..ايوا يا حبيبى وانا كمان سمعتها عشان كدا كنت بجرى اشوفها ونسيت خالص كنت لابسة ايه
محمود:: طيب اطلعى انتى ياحبيبتى وانا هاخد شاور و احصلك..
منى:: حاضر يا حبيبى اروح اشوف منة ..وانت ماتتأخرش
وطلعت من الاوضة شافت
منة والتوأم المشاكس بيعاكسوا فـ بعض بعد ما جهزوا الفطار .و.مستنيين باباهم و مامتهم
وقفت تتأملهم وشافت قد ايه انهم بيحبوا بعض.. و الولاد بيدعموا اختهم ومش سايبينها
منى:: صباح الخير ياولاد
محمد:: منايا صباح الورد..
محمود :: من وراه جابه من قفاه ..انا مش قولت ماحدش يقولها منايا غيرى .
مصطفى:: صباح الخير يا كبيرنا ..معلش بقى عيل وغلط ههههههههههههه ..
منة:: صباح الورد يا بابتى ..سيبك منهم ده مافيش غيرى ههههههههههههه وصباح الخير يا مامتى يا منى قلب حودة ههههههههههههه
منى:: لحقتى نفسك يا شقية صباح الورد ياقلبى ..عاملة ايه
منة:: عاملة احلى فطار لـ أجمل عيلة ف المجرة ههههههههههههه
محمود:: انتى اللى عاملة الفطار ده؟
منة:: بسعادة .. طبعا طبعا بمساعدة الأخين الحلوين توأم التنين ههههههههههههه يلا بقى الأكل برد ..
و قعدوا فطروا وكان وقت ظريف جدا و بعد شوية حلوين كدا جرس الباب رن و كالعادة
محمد:: افتح يا مصطفى.
مصطفى:: لا مش فاتح افتح انت
محمد:: ياض مرة من نفسك.
مصطفى:: يا عم انا مشاويرجى مش بواب ..
محمود:: بنفاذ صبر.. مش هنخلص من موال كل مرة ده ..اخلصوا وحد يفتح الباب
محمد:: فتح الباب ..عمتووو حبيبتى ونط ف حضن عمتو
هدى:: قلب عمتو يا ميدوو عامل ايييه
محمد:: بهمس عامل مصييبة بس استرى عليا وحط ايده ع بؤقه🤭🤫
هدى:: بنفس الهمس ..مصيبة اييييه
زين:: من وراها ممكن ندخل ولا حوار العشق الممنوع ده هيفضل كتير
هدى:: ادخل يا غلباوى وبطل دوشة
چودى وجميلة:: جريوا ع منة ..حبيبتى حبيبتى حبيبتى وحشتينى يا منمن
منة:: بفرحة ..وانتوا اكتر يا بنات وحشتونى اوى
ف نفس الوقت رن جرس الباب تانى فتح محمد وكانت الل. ع الباب ليلى خالتهم
محمد:: بتذمر اهلا يا خالتو اتفضلى
ليلى:: ومالك قالب وشك ليه يا كدا ابن اختى.
محمد:: ابدا يا خالتو والله وهقلب وشى ليه يعنى
مصطفى:: لحق ميدوو ..خااالتو حبيبتى نورتى ياقمر اتفضلى اتفضلى كلهم جوة
ليلى:: حبيبى يا صاصا و بصت لـ ميدوو شايف اتعلم من أخوك ..جيل منيل بلا هم
ودخلت الليڤنج
محمد:: لـ صاصا نفسى اعرف انت ياض بتجيب البرود ده منين
مصطفى:: بضحك ههههههههههههه دى قدرات يابنى اش فهمك انت
بقلمى✍️____________لبنى دراز
منى::طمنى يا محمود النتيجة ظهرت ولا لسة
محمود:: لسة يا منى ..انا مستنى أيمن راح يجيبها ولسة ماجاش
منى:: بالله عليك اول….. وسمعت صوته عند محمود
أيمن:: داخل المكتب فرحااان وبصوته كله 99% يا عمى الاولى ع المدرسة ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى