روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل العاشر 10 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل العاشر 10 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت العاشر

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء العاشر

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة العاشرة

مهما كان القادم مجهولاً، افتح عينيك للأحلام، والطموح، فغداً يوم جديد، وغداً أنت شخص جديد.
🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸
تكون الحياة سعيدة عندما تبدأ بالحب وتنتهي بالطموح.
🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸
الحياه مليئة بالحجارة فلا تتعثر بها، بل اجمعها وابنى بها سلماً تصعد به نحو النجاح.
🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸
فـ شركة أيهم.
وصل ساجد الشركة وطلع جرى ع أيهم دخل عند السكرتيرة.
ساجد:: مسا مسا يا عبير.
عبير:: مساء الخير مستر ساجد.
ساجد:: يبص يمين وشمال ويرجع يقرب اوى من عبير ..ماتقوليش مستر دى تااانى طالما لوحدنا فاهمة يا قلبى ويغمز لها ويتعدل وهو بيضحك ههههههه ويدخل لـ أيهم.. صاحبى صاحبى
أيهم:: تعالى يا عملى الاسود ف الحياة. و أبعد عن عبير احسنلك عشان ماعلقكش ع بابها فاهمنى ياقلبى ولا لأ ههههههههههههه.
ساجد:: ياخررراشى عليك بتحبنى حووووب ..ههههههههه
أيهم:: ارغى.. هااا عملت ايه.
ساجد:: ببرود.. تدفع كاااام .
أيهم :: بنفاذ صبر.. مسك الطفاية ..هتتكلم ولا افتح دماغك بالطفاية دى اخلص يا بااااارد
ساجد :: خلاص يا عم قلبك ابيض هرغى اهو ..بس ابعد البتاعة دى السلاح يطول بعدين ههههههههههههه
بص يا باشا انا بعد لما قفلت معاك المكالمة ..وقبل ما أفكر حتى اتحرك من مكانى لاقيت بنتين بيتكلموا مع بعض بخصوص …وحكى كل الكلام اللى سمعه من روبى ويسرا.
أيهم:: معنى كدا ان اللى اسمها ماهى الشرنوبى دى هى واللى اسمه نادر زيدان ده ليهم علاقة بالحادثة ..يعنى فعلا بفعل فاعل بس السؤال بقى ..ليييييه و ايه اللى بينهم وبين منة لو هى المقصودة
ساجد:: وليه ماتقولش ان أيمن المقصود..او البنت التانية اللى كانت معاهم..
أيهم:: ولاااا مش طالبة غباء ..انت لسة بتقول ان كلام البنتين دول بيدور حوالين منة و انهم عارفين اللى حصلها وماجاتش سيرة أيمن او هدير معنى كدا يا ذكى افندى ان اللى كانت مقصودة اصلا منة
ساجد:: بسخرية.. ياختى بطة شكلك واقعة ع الاخر فـ اسمها اييه دى ..اسمها ايه يا وااااد يا ساااااجد ..أه هديييررر
أيهم:: بعصبية ..قام جاب ساجد من قفاه ..ولااااااا احترم نفسك وماتجبش سيرتها وانجز بدل ما اخلص عليك دلوقتي حالا.. و كمل كلامك .
ساجد:: اهدى يا شبح خلاص هنجز اهو وهقولك ..خلينى معاك للأخر ..دلوقتى لو منة هى اللى المقصودة ليه فرامل عربية أيمن تنقطع ؟ لما ممكن اللى يقصدها فى اى مكان واى وقت تانى اشمعنى وهى مع أيمن؟
أيهم:: قعد مكانه .. وقال ..جايز علشان تبان حادثة عادية وارد انها تحصل؟
ساجد:: طيب ليه ماتقولش ان منة وأيمن مقصودين الاتنين ؟ خصوصا انهم ع طول سوا واللى فهمته منك انه يوميا بيوصلها معاه هى وأخواتها وصاحبتها..
أيهم :: ابتديت تفكر اهو ..بص السر عند البنتين دول لااازم ان شاء الله نتكلم معاهم..
ساجد:: تؤتؤ ..فيهم واحدة مش هتتكلم شكلها من النوع اللي بيحب ياكل عيشه ومش مهم اى حاجه تانى ..انما التانية انا نويت ان شاء الله اتكلم معاها بس لازم اعرف لها مدخل الاول وبعدها اخليها تطلع كل اللى عندها..
أيهم :: اشطااات ..خدلك اجازة كام يوووم و ماترجعش غير وانت معاك الدليل يا شارلوك هولمز.
ساجد:: هاحبك اكتر من كدا اييه ..وبعتله بوسة ف الهوا
أيهم:: امشى ياض غووووررر من وشى ع مكتبك قبل ما افهمك غلط..ههههههههههههه
ساجد:: بدلع..اهو انت ع طول كدا ..تاخد منى اللى انت عايزه وترمينى كدا .. والله لا اشتكيك ف محكمة الاسرة يا قاسى يا متوحش .
أيهم:: مسك مقلمة ع المكتب وحدف بيها ساجد ..
ساجد :: جرى وطلع من المكتب ورجع فتح الباب تانى ..بقولك لو مش عاجبك طلقنى ههههههههههههه وقفل الباب بسرعة قبل ما يتهور أيهم ويضربه
أيهم::بضحك من صاحبه ومن جنانه يخربيت فصلانك يا شيخ..وابتدا يفكر ف كل كلمة سمعها من ساجد .
.ياترى ناوى ع ايييه
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
فـ المستشفى بعد يومين
منة:: ماما هو كابتن أيمن خرج من المستشفى؟
منى:: باستغراب.. لا ياحبيبتى لسة ماخرجش ..بس بتسألى ليه ؟!
منة :: اصله كان كل يوم يطمن عليا ومن بعد ما خرجت من العمليات ما شوفتهوش ..افتكرته خرج ..
منى :: لا ياقلبى لسة ماخرجش.. هو و هدير مش عايزين يخرجوا إلا لما تخرجى معاهم مع أن اصابتهم بسيطة والدكتور كتب لهم خروج بس رافضين يخروجوا وطنط سلوى بتعمل لهم جلسات علاج بسيطة لغاية ما يفكوا الجبس وهتعملهم علاج طبيعي بعد كدا
منة :: طيب بابا فين ومحمد ومصطفى .
منى:: بابتسامة رضا.. بابا لما اطمن عليكى رجع لشغله تانى خلاص اجازته خلصت ..وميدو وصاصا عندهم دروس عشان الامتحانات ولا نسيتى
منة :: بترجى..انا عايزة اخرج يا ماما وارجع الم اللى فاتنى من المنهج مش عايزة حاجة تفوتنى ..بلييزز يا مامتى ارجوووكى
منى:: حاضر يا قلبى بس لما يجى بابا ويروح لدكتور رؤوف ونشوف هيقول ايه ..ماشى يا قلبى؟..
منة ::حاضر يا ماما خلاص ..بس ليا طلب صغنون قد كدهو..ممكن .
منى:: طلب ايه ده اللى صغنون قد كدهو..
منة:: ممكن تساعدينى اروح لكابتن أيمن وهدير بليز بليييز وافقى زهقت من الاوضة عايزة اخرج منها شوية ممكن.
منى:: بغصة ف قلبها ..حاضر ياقلبى ثوانى كدا ..وقربت لها الكرسى و لـ أول مرة هتقعد منة ع الكرسى اللى خلاص اصبح جزء لا يتجزأ من حياتها وبدموع أم بتحاول تداريها ساعدت بنتها انها تقعد عليه وجواها ياترى يابنتى هتقدرى تكملى فعلا عليه ولا كلام بتقوليه من ورا قلبك علشان مانتوجعش عليكى ولا خايفة من الشفقة عليكى ااااااااه يارب قوينى وصبرنى ع الابتلاء ده و صبرها ع اللى هى فيه يارب
منة:: لاحظت شرود أمها.. ندهت عليها..ماما ..مامتى ..منايا روحتى فييين يا منمن بس ههههههههههه
منى:: وهى بتساعدها..معاكى يا قمرى بس بتضحكى ليه ضحكينى معاكى..
منة:: افتكرت بابا وهو بيقولى
بنت هى منايا انا فاااهمة يا شقية ولا ههههههههههههه أه لو سمعنى هيعمل مني بوفتيك
منى :: طيب يلا يا شقية نروح لكابتن أيمن ..
بقلمى✍️ ____________________لبنى دراز
ڤيلا عصام الشرنوبى
نشوى السلحدار والدة ماهى مغرورة ومتكبرة وطبعا بنتها واخدة كل طباعها
نشوى:: بتكبر ..ايه يا هيثم من وقت ما اتجوزت نسيت باباك واخواتك ..ايييه هى الست شهد هتاخدك من اخواتك ولا ايه ولا تكونش الست مامتك ما صدقت انك رجعتلها تانى فـ حضنها لما اتجوزت بنت اخوها.
هيثم :: ابدا يا طنط انا مانسيتش اخواتى ولا اقدر ابعد عنكم ولا شهد خدتنى منكم وحتى لو رجعت لحضن امى ..وده حقها اكيد ماينفعش انكره ..بس انا تربيتك يا طنط نشوى و عارف ان ولاد الشرنوبى ما يطلعوش من تحت جناحه
نشوى:: شاطر يا هيثم ..اتمنى انك تفضل حافظ الكلام ده علشان احفاد عصام الشرنوبى يكبروا ع نفس النهج
شهد:: اكيد يا طنط ..هيثم حافظ كويس ومحّفظنى أنا كمان
نشوى:: بعجرفة اكتر .. لـ شهد.. انا سمحتلك تتكلمى يا بنت انتى .
شهد:: بأحراج ..أسفة لـ حضرتك يا نشوى هانم
ماهى:: ببرود.. خلاص يا مامى شهد لسة عروسة مش تزعليها أحسن هيثم يزعل ع زعلها ويمشوا ما يرجعوش تانى
هيثم:: ببرود اكتر .. انا عارف يا ماهى ان ده اللى انتى عايزاه ..بس ابشرك يا بيبى انا قاعد ع قلبك وهجيب شنطة هدومى انا وشهد و هنرجع الڤيلا ومهما يحصل مش هسيبها لانى تربية مامتك طنط نشوى هاااانم السلحدار .
ماهى:: طيب كويس انك عارف انك تربية نشوى هانم ..
تامر:: بعصبية .. هو انتى كل شوية تقولى تربية نشوى هانم ..تربية نشوى هانم ..انتى ايه.. مش ناوية تحترمى اخواتك الكبار شوية ..وبتريقة .. ياااا تربية نشوى هانم..
ماهى:: بغرور .. هو انا غلطت فيك يا تامر ولا وجهت لك كلام ..بتريقة ..يااا أبيه
تامر:: بنفاذ صبر ..هيثم انا ماشى رايح لـ ماما جاى معايا انت وشهد ولا اروح لوحدى.
ولسة هيمشى..
نشوى:: بنرفزة.. تاااااااامرررررر
تامر:: وقف مكانه ولف ..نعم يا طنط .
نشوى :: لما نكون متجمعين ومنتظرين باباك ماينفعش تسيبنا وتمشى ..عصام لازم يجى من المجموعة يلاقيكم موجودين كلكم انت فاااااهم. يا ولد.
تامر:: أسف يا طنط ..بس انا وعدت أمى هتغدا معاها واقعد لأخر الاسبوع عندها .
نشوى:: بتساؤل وغرور.. مين سمحلك؟ انت استأذنت من مين؟ استأذنتنى أنا ؟
تامر:: بصلها ..انا مش محتاج اخد أذن من حضرتك علشان ازور أمى ..وبص لـ أخوه من فوق لتحت ..وبتريقة ..كفاية عليكى هيثم طمرت فيه تربيتك يااا طنط وسابها وخرج
نشوى ::بغيظ ..الولد ده لازم يتأدب ..انا لازم اخلى عصام يربيه من اول و جديد و يسيبه زى الكل*ب ف الحتة البيئة دى اللى رايحلها.
هيثم:: بخبث .. خلاص يا طنط ماتزعليش نفسك .. انا هعرفه غلطه ..
لسه ماهى هترد .
فونها رن وكان نادر وطلعت الجنينة ترد
ماهى:: الوو .. نااادر ..انا مش قولتلك ماتكلمنيش تانى..
نادر:: لا يا برنسيسة ماينفعش يا حب ..احنا مصيرنا واحد ياقلبى
ماهى:: عايز ايه يا نادر خير
نادر:: عايزك يا برنسيسة .. لازم تقابلينى ضرورى.
ماهى:: بعصبية ..اننننتتتت بتقووول اييييه ..انت اتجننت؟
نادر :: بمكر.. لا يا حبى انا لسة بعقلى ..بس لو ماسمعتيش كلامى وقابلتينى ..هتشوفى الجنان اللى ع اصوله ..انتى لسة ماتعرفيش مين نادر زيدان
ماهى:: بخوف .. قصدك ايه يا نادر بكلامك ده.
نادر :: قصدى اللى فهمتيه يا برنسيسة ..هستناكى بكرة الساعة 8 مساءا ف العنوان اللى هبعتهولك ف رسالة دلوقتى وتيجى لوحدك ..فهمانى ياقطة .. وشدد اوى ع الجملة دى كأنه بيهددها ومن غير ما حد يعرف ماتنسييش . واتمنى انك ماتجيش علشان وقتها عليا وعلى اعدائى.. باااى يا برنسيسة
وقفل الخط من غير ما يسمع ردها
بقلمى✍️_____________________لبنى دراز
فـ المستشفى
أيمن:: مش قادر يا أيهم بجد مش قادر اشوفها وهى كدا وانا السبب ف عجزها مش قادر اسامح نفسى مش قااااااااادر يا ناااااااس حرااااام عليكم بقى سيبووووونى فى حااااالى بقى ياااااااارب ارحمنننننى من العذاااااب ده يااااااااااااااارب و بكى بكل صوته وكان اشبه للانهيار و فجأة منة فتحت الباب من غير ماتخبط
أيمن:: اتصدم لما شافها قصاده وهى بالكرسى وجاية لغاية عنده وساكت.
منة :: مش هتقولى اتفضلى .. يا كابتن؟
أيمن :: مصدوم و ساكت و مافيش اى رد فعل غير انه باصص لها وبس.
منة:: ع فكرة شكلك بخيل يا أيمن .. مش كدا يا مامتى
أم أيمن :: مين قال كدا ..ده أيمن اصل الكرم ..بس هو اتفاجئ لما ..
منة:: بمقاطعة ..لما شافنى ع الكرسى ياطنط مش كدا ..بس ع فكرة بقى انا زعلانة منه اوى ..بقاله يومين مش سأل عنى
أيهم:: ع فكرة بقى هو كان لسة بيقولى تعالى يا هيمو ودينى اطمن ع منة.
منة:: بصت لـ أيهم بصة كدا معناها انك بتكدب عليا .. ع فكرة بقى انا سمعت كلامك يا أيمن و بجد صدقنى انت مش ليك ذنب ف اى حاجة بلاش تحمل نفسك اكتر من طاقتك ..طيب اقولك حاجة ؟
أيمن :: بص لها بمعنى قولى بس مش قادر يتكلم ..
منة:: مش انا قررت هدخل الامتحان.. هذاكر و هعوض كل اللى فاتنى عايزة اطلع من الاوائل زى ما انا متعودة و عارف كمان قررت اشترك فـ فريق السلة اللى فـ النادى بتاع اصحاب الهمم ههههههههههههه طبعا لانهم مش معاقيين ولا ايييه يا أيمن مش دى كلمتك
أيمن:: اخيرا اتكلم ..انتى ازاى كدا ..ازاى قادرة تتقبلى الوضع ده وبتتكلمى برضا وسماحة كدا.
منة:: جرا ايه يا كابتن أيمن انت ناسى انك علمتنا الصبر ع الشدائد وكمان علمتنا الرضا بالقضاء والقدر وانه كل اللى يجى من عند ربنا خير وأن دايما الخير بيكمن ف الشر
وانا بابا علمنى كمان الايمان بالله وبالقدر خيره وشره مستغرب ليه بقى ان انا كدا.
منى:: أيمن يابنى انت محمل نفسك فوق طاقتك فعلا وانا من يوم الحادثة وحاسة بيك بس مش فاهمة لغاية دلوقتي انت ليه حاسس بالذنب انتوا كلكم كنتوا ف العربية وكلكم نطيتوا و كل واحد فيكم أخد نصيبه يابنى وده أمر ربنا ومالناش اننا نعترض عليه
أيهم:: شوفت بقى يا أيمن انك معذب نفسك من غير داعى
منة:: أيمن ..اسمعنى اولا بيك من غيرك كان هيحصلى كدا لانى كنت ليا كام يوم قبل الحادثة وانا حاسة بحاجة مش طبيعية ..ويوم الحادثة قولتلك حلمت حلم وحش جدا وانت قولتلى ماتحكيش الحلم وأنسيه خالص ..فاكر كلامك يومها ولا نسيت.
أيمن:: بتذكر.. فاكر يا منة ..بس اناااا اللى زقيتك..لو ماكنتش زقيتك ماكانش حصلك اللى حصل ده.
منة:: وانا اللى اجبرتك تزقنى .. انا اللى ماقدرتش انط من العربية زى هدير وانت خفت عليا و زعقتلى جامد وانا قولتلك نط وسيبنى بس انت زقتنى لان كان خلاص ثوانى والعربية هتنفجر ..أيمن انت انقذتنى من الموت لما قولتلك خايفة اموت ومش اشوف بابا وماما واخواتى ..
وطبعا منى مصدومة من اللى بتسمعه لانها كانت فاكرة انها نطت زيهم..
أيمن :: ياريتك كنتى نطيتى زى هدير لما نطت ماكنتيش ….وماقدرش يكمل
منة:: وتضمن منين مش يمكن وانا بنط كانت عربية تانية تيجى وتخبطنى واموووت
أيمن:: ماتقوليش كدا تانى انتى فاهمة ولا لأ.
أيهم:: خلاص يا عم الكئيب بقى البنت شكلها مسمحاك اهى يخربيت كأبتك .
منى:: بجد مش عارفة اشكرك ازاى يا أيمن ع اللى انت عملته و انك انقذت منة من المو*ت
أيمن:: باندهاش ..بتشكرينى ؟! وانا السبب ف عجزها عن الحركة وكمان العملية فشلت ؟
منى:: ايوا بشكرك لان اللى متعرفهوش ان منة وقت الخوف رجلها بتقف ومش بتقدر تتحرك و اكيد ده اللى حصلها ولو انت ماكنتش زقيتها ماكانتش نطت زيكم وطبعا كان مصيرها زى العربية بس الحمدلله ان ربنا الهمك تزقها
أيهم:: حب يفك التوتر شوية ..مامتى أم أيمن حبيبتى مافيش حاجة كدا نشربها ولا ناكلها الا الواحد ريقه ناااشف وجعاااان طحن
أيمن:: ابو فصلانك يا شيخ انت مش بتبطل أكل .
أيهم:: وابطل ليه ياخويا كنت بتأكلنى من جيب أبوك
منة :: بتضحك عليهم ههههههههههههه يلا بينا يا مامتى نروح لهدير..كل*ب البحر دى ههههههههههههه.
أيمن :: شاف ضحكتها حس ان الدنيا رجعت كلها تضحك تانى .. استنى هاجى معاكى يلا يا أيهم تعالى وصلنى
أيهم:: ماصدق طبعا علشان يشوف اللى خط*فت قلبه من اول مرة شافها فيها.. يلا يا أيمن باشا .وخرجوا كلهم راحوا لهدير..
بقلمى✍️___________________لبنى دراز
فـ النادى..
روبى خارجة من النادى ..ساجد ف عربيته مستنيها اول ماشافها هتعدى الشارع اتحرك بالعربية و
روبى :: وقعت قصاد العربية.. آآآه .. مش تفتح يا غبى .. آه يا رجلى ..انت اييه مابتشوفش
ساجد :: أنتى كويسة ..رجلك فيها حاجة .. أنا آسف.. آسف جدا والله.. معلش ما اخدتش بالى .
روبى :: اعمل ايه بأسفك أنا دلوقتى ..آه يا رجلى آه ..منك لله يا شيخ.
ساجد:: اسمحيلى اساعدك ..هاتى ايدك قومى
روبى::لا شكرا مش عايزة منك مساعدة وبتحاول تقوم لكن مش قادرة
ساجد:: قولتلك هاتى ايدك اساعدك وبطلى عِند احسن ماشيلك شيل ..ومادد ايده ليها
روبى:: مسكت ايده تقوم وبتتوجع من رجلها
ساجد:: تعالى اركبى ..نشوف مستشفى قريبة من هنا نروح نطمن عليكى..وانا أسف مرة تانية ورسم ع وشه الحزن
معلش صدقينى ماخدتش بالى
روبى:: خلاص حصل خير ..ومافيش داعى للمستشفى خلاص بعد أذنك بقى
ساجد:: أبدا و الله ..لازم اخدك المستشفى اطمن عليك ..وفتح لها باب العربية ..اتفضلى
روبى:: ركبت وهى مضطرة لان رجلها وجعاها ومش قادرة تدوس عليها
وف الطريق ساجد بخبث بيتكلم وهو سايق ويبص بجنب عينه عليها.. انا اسف جدا بس ماكنتش شايف قدامى من كتر الزعل ع صاحب عمرى كنت مسافر من فترة ولسة راجع وجيت اسأل عليه عرفت انه عمل حادثة من اسبوعين تقريبا وان عربيته انفجرت هو واللى كانوا معاه نطوا منها قبل الانفجار و ف المستشفى وحزنت جدا عليه يا انسة انتى ماتعرفيش صاحبى ده غالى عليا قد ايه
روبى:: جواها مش ممكن.. معقول يكون بيقصد كابتن أيمن؟! ياربى ايه الحظ ده بس ..
ساجد:: بتمثيل .. بيكلم نفسه وبيبص يشوف رد فعلها..أه يا أيمن يا حبيبى ياترى انت اللى حالتك خطيرة ولا مين .. ازاى بس ياربى حصل كدا انت كنت لسة بتكلمنى وفرحان قولتلى خلاص هتعزمنى قريب ع فرحك بس لو اعرف الحادثة حصلت ازاى بس يارب .
روبى:: تنحت لما سمعت اسم أيمن و وشها جاب الوان الطيف و بان عليها التوتر ..لـ لـ لو سمحت نزلنى هنا ..اء انـ انـ انا بقيت كويسة خلاص وهروح بيتنا
ساجد:: بمكر ..مالك يا انسة فى ايه قلقانة ليه متخافيش مش هخط*فك ولا حاجة هنطمن بس عليكى فـ اى مستشفى قريبة و اوصلك لحد باب بيتك
روبى:: ارتعشت اول ماسمعته بيقول كلمة هخط*فك وافتكرت كل اللى حصل لمنة وخافت اكتر
ساجد :: متابع رد فعلها وقال اهدى اهدى خلاص وصلنا وساعدها تنزل ودخل المستشفى علشان يطمن علي رجلها
وهما رايحين لـ اوضة الكشف شافت…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى