رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل الأول 1 بقلم لبنى دراز
رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء الأول
رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت الأول
رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة الأولى
رغم المآسي لا نملك إلا أن نبتسم، فقد لا تُساوي الحياة شيء لكن لا شيء يساوي الحياة.
بقلمى✍️______لبنى دراز
💕مقدمة موعد مع القدر💕
(تحدى الإعاقة)
أنا مدللة أمى ..وضحكة قلب أبى..أنا بهجة البيت وسعادة أخوتى ..ذات حيوية ونشاط ..وفراشة حرة طليقة أسبح وأمرح ف عالم مليء من المرح اجرى والعب رياضتى المفضلة ..فأنا لاعبة كرة سلة وطموحى العالمية ولكن……
انقلبت حياتى رأسا على عقب وحدث حادث غير مجرى حياتى واصبحت أسيرة كرسى متحرك ..ظن الجميع انها نهاية الطريق وظنوا انى عندما عجزت قدمى عن الحركة سأغلق عيناى عن حلمى بأن أُصبح طبيبة وأن اصل للعالمية فظلوا يواسونى على ما أنا فيه ولكن تفاجأوا بأنى أنا من قدم لهم الدفعة القوية لدعمى ف تحقيق حلمى ..فالعجز ليس عجز الجسد عن الحركة انما عجز العقل عن التفكير ..عجز القلب عن الحب والرضا بقضاء الله ..عجز الروح عن المرح
ف ها أنا الفتاة اسيرة الكرسى عاجزة الحركة اتحدى قدرى وأصل الى حلمى وأنا معاقة مادامت تدب الروح ف جسدى
فعجزى ليس نهاية طريقى بل بدايته
أنا منة محمود المنياوى
بقلمى___ ✍️ لبنى دراز
تعريف الابطال
منة محمود المنياوى/ 17سنة ثانوية عامة بنت وحيدة ع ولدين توأم جميلة جدا شكلا وخلقا طموحة جدا زكية محبوبة من كل الناس حتى مدرسينها بيحبوها لانها متفوقة امنيتها تكون دكتورة علشان تعالج اى مريض محتاج للعلاج من غير فلوس.
محمود المنياوى/ 48 سنة والد منة مدير بنك ميسور الحال بيحب زوجته منى و ولاده جدا خصوصا منة ضحكة قلبه زى مابيقولها .
منى الحسينى/ 41 سنة والدة منة ست بيت مهندسة ورغم حصولها ع ماچيستير ف الهندسة المعمارية الا انها فضّلت قاعدة البيت و دايما تقول البيت الصالح بيبتدى بزوجة تراعى زوجها و تهتم بولادها وتربيهم تربية سليمة علشان ينفعوا نفسهم وبلدهم ودى وظيفة اى ست مهما وصلت ف التعليم لأعلى الدرجات.
محمد ومصطفى/ 14سنة توأم اخوات منة ومصدر الجنان والفرفشة ف البيت.
هدير الالفى/ 17سنة صديقة منة الأنتيم معاها من صغرها ف المدرسة والبيت لانهم جيران والاهل كمان اصدقاء من زمان جدا.
أيمن الهوارى/ 25سنة مدرب منة وهدير ف النادى وصديق ليهم بيعتبرهم اخواته الصغيرين ولكن فى حاجة جواه مخبيها و دايما يوجههم للصح مع البيت والمدرسة ويومه مش بيكمل غير بيهم
أيهم طنطاوى::25 سنة رجل اعمال وصديق أيمن الوحيد من الطفولة
عادل الالفى/50 سنة صديق محمود و جاره.. مدير حسابات ف شركة مقاولات كبيرة.. والد هدير
سلوى الشرقاوى/ 42 سنة دكتورة ورئيسة قسم العلاج الطبيعى ف مستشفى الامل التخصصى وصديقة منى ..والدة هدير
أم أيمن/ الست فادية 55 سنة ست بيت بسيطة جدا مات جوزها وساب لها أيمن صغير انكسرت عليه وكبرته واصبح مهندس وبيحضر دكتوراه ف الهندسة وكمان شغال مع والد هدير ف شركة المقاولات بالإضافة انه مدرب فريق كرة السلة ف النادى .
عصام الشرنوبى/ 55 سنة رجل أعمال قوى الشخصية، وله علاقات متشعبة مع رجال الدولة، لكنه محير لكل اللى حواليه
ماهينار الشرنوبى/ 20 سنة متعجرفة ومغرورة وبتتكلم من طرف مناخيرها وحيدة أمها ولكن ليها اخوات من أبوها و دايما بتتفشخر بأبوها عصام الشرنوبى انه بزنس مان كبير
وبينفذ لها كل طلباتها وهتم*وت ع أيمن وبتغير جدا من منة وهدير ..وهنشوف هتعمل ايه ع مر الاحداث
******★******★*****
بسم الله توكلت على الله
البارت الاول
بقلمى________لبنى دراز
يوم الجمعة الساعة 6 صباحا قامت منة من نومها كالعادة اخدت شاور واتوضت وصلت وعملت رياضتها المفضلة ف اوضتها وبعد نص ساعة طلعت حضرت الفطار للكل رغم ان مامتها دايما تعترض ع كدا
منة: ياااا أهل البيييت يااااا أهل المنزل ياااا باباااااا ياااا مامااااا يلا الفطار جاااااهز …ياااا مييييدو ياااا صاصاااا الأكل هيبرد
محمد::ايييه بقى كل يوم الدوشة دى ع الصبح يا شيخة حرام عليكى
مصطفى: اااه يابنى امتى نخلص منها بقى ونناااااام براحتنا ..دايما طالعة بغاغة ومصداعانا كدا حتى يوم الاجازة يا مفترية ..ياااامفترية
منة:: اخواتى حبايبى صباح الخير يا حلوين..
التوأم المشاكس :: صباح الورد يا مزعجة ههههههههههههه
محمود:: صباح الخير يا ولاد
منة :: صباح الجمال ع عيونك القمر يا بابتى
محمد ومصطفى:: بشقاواة صباح الخير يا باشا .
محمود:: مالك يا واد انت وهو بضحكة قلبى.. بنوتى تعمل اللى هى عايزاه وكلنا نقول سمعا وطاعة يا مولاتى..
منى:: بغيظ مصطنع.. يا سلام يا سى محمود ولما هى مولاتك وسمعا وطاعة انا ايه بقى ان شاء الله
محمود:: ..صباح الخير ياقلبى.. انتى روحى وحياتى وسبب سعادتى
والتوأم المشاكس: الله الله و احنا ايه بقى يا سى بابا
محمود :: انتوا سندى وعزوتى وعكازى لما اكبر ..ربنا يباركلى فيكم يا أجمل عيلة ف المجرة كلها..
منة:: احم احم .نحن هنا يا باشا ولا مش واخد بالك
محمود: تحت أمر ضحكة قلبى ..شاورى و أؤمرى أمر
منى : بغيظ مصطنع ..نقعد نفطر بقى ونبطل غراميات ع الصبح
منة: بهمس لمحمود مزتك بتغير عليك اوى يا ابو حنفى ههههههههههه
محمود:: ههههههههههه هههههه بس ياشقية مضحكنيش شكلى هنطرد ع السلم بسببك
منة::ههههههههههه
منى:: بغيرة ..مش هنخلص بقى ولا اييييييه
بعد الفطار الوقت كان ظريف جدا ومميز وكله ضحك وهزار بين الاخوات وجرى ورا بعضهم ومحمود ومنى بيضحكوا من قلبهم على ولادهم
كانت الساعة 9 و منة دخلت اوضتها تذاكر لغاية صلاة الجمعة وكمان التوأم المشاكس دخلوا اوضتهم يذاكروا شوية
ودخل محمود اوضته يقرأ سورة الكهف وكمان يسبح ويذكر ويصلى ع النبى عليه افضل الصلاة والسلام
ومنى ف المطبخ بتحضر احلى غدا لعيلتها علشان بعد الغدا
الولاد عندهم تدريب ف النادى وهى ومحمود عندهم الزيارة العائلية كل اسبوع يوم الاجازة يزوروا اهلهم ويلفوا ع العيلة كلها
وقت صلاة الجمعة نزل محمود والولاد محمد ومصطفى راحوا المسجد ومنى ومنة صلوا ف البيت جماعة برضوا
بعد فترة رجع محمود من المسجد ..
محمود:: يلا يا منايا فين الغدا جعانين ياست بهزار طبعا
منى: حالا يا قلب مناك يكون الغدا جاهز
محمد : بيعمل نفسه بيعزف ع كمانجا ويقول تيرارا رارا تررن
مصطفى: بيغنى منايا حبيبى تحس هوايا ..هوااايا .وياريتك تعرف ايه جوايا ..جوااايا
منى:: بصت لمحمود عاجبك كدا خليت المفاعيص دول يتريقوا علينا
محمود: بضحكة صافية ..بس يا ولد منك ليه ماحدش له دعوة بمنايا انتوا فاهمين
التوأم المشاكس:: ف نفس واحد تحت أمرك يا كبيرنا ههههههههههه
منة: جهزت السفرة وقالت يلا بقى الأكل هيبرد وبلاش غلبة منك ليه عايزين نتغدى ونلحق التمرين وطبعا كالعادة يا سادة زى الصبح الوقت كله فرحة وسعادة
بقلمى_____لبنى_____دراز
ف مكان تانى ف نفس الوقت
هدير: بتكلم مامتها وبتقولها ماما هتغدى و اروح النادى عندى تمرين مهم النهاردة
سلوى: مش قولنا مافيش نادى غير بعد الامتحانات
هدير: يا مامتى يا حبيبتى انتى ناسية انى ف فريق وداخلين بطولة الدوري وتصفيات علشان عايزين نوصل للكاس
سلوى: يابنتى مااااشى بس مش وقته دلوقتى انتى ثانوية عامة ودى اهم من الدوري والكاس بتوعك دول
وهدير :: لسة بتكلم مامتها فونها رن وكانت منة ..بصت لمامتها وقالتها اهى منة بترن .بعد إذنك هرد عليها..وبترد ع منة ..ألوو منمن قلبى
منة : جاهزة يا هدهد .كابتن أيمن بيقول تمرين النهاردة مهم جدا
هدير: يا بنتى والله جاهزة بس سولى بقى مزرجنة ومش عايزانى انزل
منة: طيب هاتى اكلمها ..طنط سلوى بتحبنى وهقدر اقنعها
هدير: بتدى الفون لمامتها
..ماما منة عايزة تكلم حضرتك
سلوى: اخدت الفون وكلمت منة واقتنعت فعلا بعد محاولات من منة..وبصت لهدير وقالت خالص يا ديدى روحى وأمرى لله بس لو مجموعك ما جابش طب تنسى خالص النادى والفريق بتاعك ده
هدير : جريت نطت ف حضن مامتها وقالت متخافيش هرفع راسك واطلع الاولى كمان وباست مامتها وجريت علشان تنزل تروح لمنة
__________
عند منة
منة : يااا مااامااا انا نازلة هعدى ع هدير ونمشى
منى : استنى خدى اخواتك معاكى ماتنزليش لوحدك
التوأم:: واحنا جاهزين
منة : طيب يلا بينا ..مع السلامة يا ماما
منى: ف رعاية الله يا حبايب قلبى خدوا بالكم من نفسكم
وودعتهم واستودعتهم عند الله
_____________
ف النادى كابتن أيمن منتظر فراشتين الفريق
استوووب نسيت اقولكم ان منة بتلعب باسكت (كورة سلة)
وصلوا البنات وكان أيمن متعصب زى عوايده من التأخير
أيمن:: وبعدين يا أنسة منك ليها كل مرة كدا لو ماكنتش مأكد عليكم المرة اللى فاتت
منة: والله يا كابتن حضرتك عارف انا عندى استعداد اكون هنا من الفجر
أيمن: عارف يا منة بس طول مانتى مع هدير مستواكى هيتأخر
هدير: الله الله ما توحد الله يا كابتن كدا وصلى ع النبى ف قلبك يا جدع .
أيمن: بصلها باستغراب ..يا جدع ! ع فكرة انا الكابتن بتاعك مش بلعب معاكى ع الناصية
هدير : ضحكت جامد طب بذمتك انت مصدق نفسك ههههههههههه ههههههههههه
منة : يابنتى استهدى بالله شوية كابتن أيمن متعصب دلوقتي يلا بينا قبل ما ننضرب
أيمن: بنفاذ صبر ..اخلصوا يلا وغيروا هدومكم زمايلكم ف صالة التمرين من ساعة
_بقلمى______لبنى_____ دراز
خلص التمرين ع خير وقعدوا الفراشتين منة وهدير مع صديقهم وأخوهم الكبير أيمن
وابتدوا يحكوا يومياتهم ع مدار الاسبوع اللى فات كالعادة ويسمعهم بقلب أخ لغاية ما قالت
هدير: بس بقى يا أيمن وماما منشفة دماغها انى ماكملش ف الفريق لغاية ما أخلص الثانوية وأجيب مجموع طب
أيمن: اكيد مامتك خايفة عليكى يا هدير ..وشكلك كدا مش بتذاكرى كويس
هدير: مين انا ابتا ابتا ده انا غلبااااانة ومقطعها مذاكرة
منة: بضحكة صافية من قلبها أيون بأمارة الفيس اللى قاعدة عليه 24ساعة ههههههههههه
أيمن: ياااهدير يااابنتى ماينفعش تفضلى ع الفيس كتير لانك اولا ثانوية عامة واخر سنة يعنى لازم تركزى ..وثانيا مش كل اللى الفيس ناس كويسة انتى بتتعرفى وتتكلمى مع شاشة ألكترونية يعنى ماتعرفيش اللى وراها مين وضميره ايه ..حتى لو قولتى انك مش بتكلمى وتتعرفى غير ع بنات بس تضمنى منين انها بنت كويسة ..او انها بنت اصلا
هدير:: بتفكييير امممممم عتلاق انت بتتكلم صح يا باشا
خلاويص يا برنس الجيل هقلل قعدتى ع الفيس
منة: والله يابنتى انا مش عارفة بتجيبى الكلام ده منين ههههههههههه
أيمن : بأندهاش ..عتلاق..وبرنس الجيل ف جملة واحدة ..لا ليها حق مامتك تعمل كدا معاكى واكتر ..واقسملك لو ماكانش فى بطولة الدوري عندنا كنت وافقت مامتك ف تصرفها
امشى قدامى منك ليها خلينى اوصلكم
منة: طيب هروح اشوف محمد ومصطفى خلصوا تمرينهم ولا لسة
أيمن : تمام شوفيهم لو مش موجودين عند البسين هتلاقيهم ف أوضة تغير الملابس هاتيهم وتعالى هنستنى ف الكافيتريا.. اوك ؟
____________________
ف نفس الوقت ف كافيتريا النادى
ماهينار :: بصت.. لـ يسرا مابقاش ماهى الشرنوبى ان ماندمتهم الاتنين.. بقى يرفضنى علشانها
يسرا:: هتعملى ايه يا ماهى.. عرفينى ناوية ع ايه بالظبط
ماهى:: سرحت بتفكيرها شوية
وسكتت………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))