روايات

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الجزء الثاني

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) البارت الثاني

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الحلقة الثانية

#موضوع_عائلي
_الحلقه الثانيه
“شلوت”
ـــــــــــــــــــــــــــــ
محمد بهدوء
بصي يا بنت الناس انتي دلوقتي بقيتي مراتي..
هاجر بسخريه
متشكرين علي المعلومه اللي ما حدش كان يعرفها غيرك..
محمد
اللي اقصده انك زي ما هتحترميني هحترمك، هلاقي تصرف تاني ليا او لاهلي هيكون الرد مع والدك الاستاذ حمدي مش معاكي انتي..
هاجر بحده
انت بتهددني يعني ولا ايه؟..
محمد اتنهد وقال
اسلوبك يبقي احسن من كده، امي ست كبيره تقول اللي عايزاه ولو انا ما حفظتش كرامتك ابقي اتكلمي..
هاجر
هو انت ليه بتتكلم كده علي اساس اني هكمل معاك حياتي مثلا، انا كنت هتجوز واحد تاني بينا خطوبه خمس سنين عايزني عادي دلوقتي اتقبل اني بقيت مرات راجل غيره؟..
قالت كلامها ودموعها نزلت ومحمد قال
ما طلبتش منك تتقبلي كان ممكن ترفضي وانتي هناك، انا كل الحكايه اني ما رضتش بالفضيحه لواحد زي الاستاذ حمدي واهل بيته..
مسحت هاجر دموعها وقالت
يعم كتر الف خيرك بس ما تطلبش مني حاجه فوق طاقتي، يجي بابا ونتكلم معاه ان كل واحد يروح لحاله..
محمد بهدوء
اللي تشوفيه يجي والدك بكره واتكلمي معاه الاول وبلغيني باللي قالهولك وعلي فكره انا في الحالتين موافق…
هاجر بحده
موافق بيه انت تعرفني بصراحه كده انا شيفاك واحد اهبل انك تتجوز واحده ما تعرفهاش اصلا ولا شوفتها…
محمد
لو علي شكلك فانا ده اخر اهتمامتي، انما انتي كنت اسمع عنك وعن والدك ونسبكم يشرف…
هاجر اتنهدت وقالت
طيب انا ما اعرفكش ولا عمري سمعت عنك ولا شوفتك غير يوم الحقنه..
محمد ابتسم وقال
اعرفك بيا محمد حامد الصاوي امام مسجد المنطقه هنا ومأذون شرعي وعندي سوبر ماركت صغير علي قدي تحت البيت..
_هاجر ببرود شاوىت علي الباب اللي في الاوضه وقالت…
هاجر
ده الحمام مش كده؟..
ادايق محمد من طريقتها وقال
ايوه يا انسه هاجر ده الحمام وانا هغير هدومي وانام علي الكنبه هنا..
هاجر بغيظ
ايييه انسه هاجر دي، هاجر وبس ما تضحكش الناس عليك..
محمد بغيظ
تصدقي انا غلطان اني بحترمك اتفضلي شوفي هتعملي ايه…
ضحكت هاجر وقالت
ههههه واتفضلي دي كده انت مش محترمني، لا انت القطعيه بتاعتك دي ما وردتش عليا خالص…
ـ قالت كلامها ودخلت الحمام، ومحمد ابتسم وغير هدومه ونام علي الكنبه وهي طلعت من الحمام وهي لابسه بجامه طويله وشعرها مفرود علي ضهرها وبصت لمحمد بضيق وراحت نامت ودموعها علي وشها وقالت بصوت حزين..
هاجر
روح يا عادل الله لا يسامحك علي اللي حصلي بسببك ده، بس ياتارا ايه اللي خلاك تسسبني في يوم زي ده..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي بيت حامد الصاوي طلع من اوضة نومه ولقي مراته عظيمه وبنتها قاعدين بيفطرو..
حامد
صباح الخير عليكم..
عظيمه
صباح الخير يا اخويا تعالي اقعد افطر لحد ما اشوف المعدوله اللي في المطبخ دي ما جابتش القهوه ليه..
قعد حامد وقال
علي مهلكم انا مش مستعجل اصلا، عامله ايه يا بطه؟..
ردت عليه بطه بنت عظيمه وقالت
انا الحمد. لله يا عم حامد. كويسه، بعد اذنك بقي هروح المدرسه..
حامد
قوليلي الاول يا بطه انتي في سنه كام دلوقتي؟..
بطه ابتسمت وقالت
جرا ايه يا عمي انت مش عارف انا في سنه كام كده هزعل منك والله..
ضحك حامد وقال
ههههه لا لا اوعي تقولي كده بس المشاغل بس والسن اللي كبر مخليين ذاكرتي مش قد كده..
بطه
خلاص سماح المره دي علي العموم انا في اخر سنه في الدبلوم…
حامد بهدوء
علي بركة الله، روحي يلا عشان ما تتاخريش علي المدرسه بتاعتك..
_ قامت بطه ومشيت وطلعت عظيمه وهي ماسكه في ايدها صنية القهوه وقالت وهي بتقعد علي السفره..
عظيمه
قولي بقي يا سي الحج حامد بتسأل البت هي قي سنه كام ليه، ليكون المعلم يونس رضي عننا وهيناسبني في بنتي؟…
حامد بحده
جرا ايه يا عظيمه هو انا ما اتكلمش مع البت يعني، وبعدين بسأل عادي..
عظيمه بضيق
اسأل يا اخويا براحتك بس لو بتسأل عشان يونس فانا راضيه وهبقي من السعداء كمان، انما لو بتسال عشان تاخدها لواحد. من ولاد هناء يبقي لا والف لا..
حامد. زعق فيها وقال بحده
جرا ايه يا وليه يا خرفانه انتي. وايه الفرق بين ولاد هناء ويونس كلهم اخوات يا عظيمه..
عظيمه بضيق
يونس معلم يا حج وبطه بنتي من يوم ما اتجوزتك اتربت معاه وطالعه تحت ايده انما ولاد هناء ما استأمنش علي بنتي معاهم..
حامد بحده
تصدقي انك وليه تسد النفس، مش فاطر يا عظيمه عشان ترتاحي..
عظيمه مسكت ايده وقالت
خلاص يا اخويا حقك عليا والله ما هفتح بوقي تاني..
حامد سحب ايده منها وقال
بقي انتي مش هتفتحي بوقك تاني ليه القيامه هتقوم….
_ قال كلامه وطلع بره البيت ويونس طلع من اوضته وقال لعظيمه بقلق..
يونس
ماله الحج يا عظيمه زعلان ليه كده؟…
عظيمه بضيق
كله من هناء وعيالها، حاسه كده يا يونس ان ابوك عايز يجوز فاطمه بنتي لواحد من اخواتك..
يونس بضيق
انا ماليش اخوات يا عظيمه اسمهم ولاد هناء، وما تقلقيش ده مش هيحصل بعد اذنك…
_ وراح ورا ابوه وقعدو علي الكنبه اللي بره البيت وقال..
يونس
صباح الخير يا حج مالك مزاجك متعكر ليه كده، هو انت اول مره تسمع كلام مالوش لازمه من عظيمه.
حامد بجمود
الواد دونقل جه وقالي ان محمد اخوك اتجوز امبارح بت حمدي مدرس العيال اللي في المعهد…
يونس بجمود.
واحنا مالنا يا حج كل واحد حر..
حامد
دول اخواتك يا يونس انسي اللي حصل زمان يا ولدي…
يونس بجمود
نسيته يا حج بس الشيخ محمد اللي بيعاملني كاني ابو لهب او الواد اخوه اللي شايف نفسه جاي من السنا وانا علي الارض من الاخر انا ماليش علاقه بيهم…
حامد بحزن
اسمعها مني يا ابني لو الدنيا كلها عليك مش هتلاقي غير اخواتك اللي في ضهرك ومعاك..
يونس بجمود
مش عايزهم يا حج ولو الدنيا جات عليا يبقي انا وهي ويا قاتل يا مقتول..
حامد
ما فيش فايده المهم، رضوان الحديدي ما رجعش الفلوس اللي عليه والليله فرح ابنه..
يونس بسخريه
ده الراجل ولا كأنه عاملنا حساب، سيبها عليا يا حج والفلوس هتيجي النهارده يعني هتيجي..
حامد بجمود
مش عايز دم يا يونس انا مش عايز مشاكل مع الحكومه..
يونس
اللي تشوفه يا حج انا تحت امرك فيه…
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي بيت الشيخ محمد صحيت هاجر لقيت محمد لابس جلابيه بيضه وطالع،قامت بسرعه من علي السرير وقالت…
هاجر
استني انت رايح فين وهتسيبني لوحدي؟..
محمد بهدوء
اهلك جاين بعد المغرب مش دلوقتي وانا نازل اصلي الجمعه في حاجه؟..
هاجر بقلق
وانت هتسيبني مع القرشانه امك لوحدي؟..
محمد بضيق
احترمي نفسك وانتي بتتكلمي عن امي، وبعدين خليكي هنا ما تطلعيش لحد ما اجي وهي مش هتكلمك..
ـ طلع محمد وبعد شويه غيرت هاجر هدومها وطلعت بره الاوضه لقيت هناء قاعده متعصبه..
هناء
صباح الخير يا طنط..
هناء بضيق
استغفر الله العظيم علي الصبح، روحي يا بت انتي جهزي الغدا زمان محمد ومازن طالعين عشان يتغدو..
هاجر بهدوء
حاضر بس لو انا جهزت الغدا انتي هتجهزي العشا اصلك زي الفل اهو ده انتي كمان تباني اصغر مني وانا مش جايه اشتغل عندك ولا عند حد..
دخلت هاجر المطبخ وهناء قالت بغيظ
ماشي يا محمد بقي انا تبقي مرات ابني حربايه زي دي..
_ والباب خبط وقامت هناء فتحت وكانت ريهام جارتها اللي اصغر منها بكام سنه وقالت..
ريهام
اوعي يكون الكلام اللي سمعته صح، الشيخ محمد اتجوز واحده عاريسها سابها يوم الفرح؟..
هناء
وفيها ايه البنت كويسه وحس انها مناسبه، تعالي بس ادخلي بدل الوقفه دي..
_ودخلو وقعدو وهناء قالت بصوت عالي..
هناء
انتي يا سرنجه قصدي ياللي ما تتسمي انتي…
طلعت هاجر من المطبخ وقالت بغيظ
يا وليه انتي عايزه من اهلي ايه وعارفه لو قولتي سرنجه دي تاني انا اا.. انتي عندك ضيوف؟..
هناء بسخريه
ما تكملي ردح، ده لو كان جايبك من الشارع مش هتبقي بالمنظر ده..
. هاجر بضيق
اللهم طولك يا روح، نعم يا اللي بقيتي حماتي انتي؟..
هناء بهدوء
هاتي حاجه ساقعه لطنطك ريهام من التلاجه..
دخلت هاجر المطبخ وريهام قالت
طنط ايه اللي بتقوليها دي يا هناء، ده انا لسه في التلاتين..
هناء بسخريه
لا يا اختي تلاتين ايه لسه بترضعي، يا وليه ده انتي اصغر مني بتلات سنين بطلي بس انتي شفط ونفخ وصبغ في شعرك وهتبقي في سنك الطبيعي..
لوت ريهام بوقها وقالت
ما علينا من كلامك يا هناء هو العريس فين ولا مازن هو اللخر فين؟..
هناء
بيصلو يا اختي وزمانهم طالعين..
ـــــــــ #بقلم‌_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وبالليل جم اهل هاجر في بيت الشيخ محمد.. وكانت هاجر قاعده مع ابوها لوحدهم وقالتله..
هاجر
يا بابا عشان خاطري اسمعني انا اللي كان بيني انا وعادل مش قليل دي سنين وانت عارف كده كويس تقوم تيجي في لحظه عايزني انسي كل ده واعيش مع راجل ما شوفتوش غير يوم دخلتي..
حمدي
الموقف اللي حصل امبارح ده قادر ينسيكي السنين دي، ده اتخلي عنك في اكتر موقف انتي محتجاله فيه ولولا محمد كان زمان سيرتك لبانه علي لسان الناس..
هاجر بدموع
طيب انساه واي حاجه انت عايزها اعملها غير اني اعيش مع راجل ما اعرغوش…
حمدي بحده
وفيها ايه يعني اما تشوفي عريسك ليلة الدخله، طيب والله العظيم انا وامك ما شوفناش بعض غير ليلة الدخله ويارتني ما شوفت..
هاجر
نعمم؟!…
حمدي بتوتر
مش قصدي يعني المهم ده خلاص نصيبك وطلاق يا بت حمدي ما فيش ولو حصل وانتي السبب هبقي غضبان عليكي ليوم الدين..
هاجر بدموع
لا يا بابا ما تقولش كده كله الا رضاك عليا بس يعني انا..
مسحلها حمدي دموعها وقال
يا بت يا عبيطه محمد ده انا لو ما كنتش اعرفه كويس عمري ما كنت هديله حته مني يا بنتي..
حاولت هاجر تبتسم وقالت
حاضر يا بابا انا تحت امرك…
حمدي بجديه
وتنسي عادل اللي يرميكي بالطريقه دي ويبيعك يبقي ولا تبصي وراكي عليه حتي فاهمه وانتي دلوقتي علي ذمة راجل غيره لازم تحترميه وتراعي ربنا فيه…
اتنهدت هاجر وقالت
حاضر يا بابا…
حمدي
تعالي بقي نشوف امك وحماتك عاملين ايه بره..
_ طلعو بره وكانت ام هاجر وهناء قاعدين بيتكلمو ومحمد ماسك موييله وباصص فيه….
حمدي
اتاخرنا علينا يا جماعه معلش..
هناء
والنبي يا استاذ حمدي انت والست فاطمه زي السكر جايبين الماسخه دي منين بس…
ضحكو كلهم ومحمد ابتسم وقال
ازاي يس يا ماما دي هاجر الحلويات كلها…
_اتنهدت هاجر بضيق وحمدي طبطب علي رحل محمد وقال..
محمد
ربنا يكرم اصلك يا ابني… المهم انا كنت عايز اقولك ان العفش بتاع هاجر رجع عندي البيت وتقدر تجيب عربيه في اي وقت وتاخده..
اتملت عيون هاجر دموع ومحمد قال
والله يا عمي انا واخد شقه هنا بس في الدور السادس فوق هي لسه محتاجه تشطيب كتير تقدر تخلي الحاجه عندك لحد ما تجهز الشقه..
حمدي
طيب اللي يريحكم، هنمشي احنا بقي وانتي يا هاجر اختك ولاء جيالك كمان شويه..
محمد
ما لسه بدري يا عمي انا مالحقتش اقعد معاكم..
هناء
طيب والله العظيم ما انتو ماشيين الا لما تتعشو معانا وتكون الحلوه الصغيره جات ونقعد كلنا مع بعض…
فاطمه
يا حبيبتي يجعلو عامر ان شاء الله بس مش عايزين نتقل عليكم..
بصت هناء لهاجر وقالت بحده
ما تمسكي في اهلك يا بت ولا اقولك قومي يا معدوله جهزي العشا..
هاجر بغيظ
يا ستي هما عايزين يمشو ما تسكتي بقي..
هناء بحده
شايف يا استاذ محمد بتشخط فيا ازاي طيب والله العظيم ما هما ماشين الا لما يتعشو..
محمد بقلق
الحجه حلفت يعني خلاص بقي عشان حتي يبقا بينا عيش وملح..
فاطمه
خلاص يا حمدي عشان ما نزعلش مننا الست هناء..
بصت هناء بخبث لهاجر وقالت
ما تروحي يا هاجر تجهزي الاكل انتي لسه واقفه متنحه..
هاجر بحده
رايحه اهوو رايحه..
محمد بتوتر
انا هروح اساعدها طيب بعد اذنكم..
_ودخل محمد المطبخ مع هاجر، وحمدي وفاطمه بصو لبعض وابتسمو، وهناء قالت بهدوء…
هناء
ما تزعلوش مني علي طريقتي مع هاجر، بس بصراحه بنتكم مش هاديه كده ولا عاقله، وهي مدام بقيت مرات ابني تبقي بنتي بس انا بحب اعصبها زي ما بتعصبني..
ضحك حمدي وقال
زي ما قولتي كده يا ست هناء هي بنتك واللي يدخل بينكم خارج..
فاطمه بخبث
هي اصلا تحسيها شبهك في تصرفاتها..
هناء بسخريه
بقي انا تصرفاتي زي المدهوله اللي جوه دي، لا ده انا كده ازعل منك..
_ضحك حمدي وفاطمه لوت بوقها وقالت بصوت واطي…
فاطمه
عيني عليكي وعلي حظك في حماتك يا بنتي…
_ وفي المطبخ كانت هاجر بتجهز في العشا وهي مدايقه جدا، ومحمد واقف جنبيها وقال..
محمد
طيب اساعدك في حاجه طيب؟..
هاجر بحده
بقولك ايه يا شيخ محمد الشويتين دول اعملهم علي اهلي هما هيصدقوك يا مثال الاخلاق انت يا شهم انما انا قاعده هنا بطلوع روحي و…
محمد بحده
حلصنا خلاص وانتي لو متعوده تعملي شويتين قدام حد فانا مش متعود اعمل حاجه، وبعتذر جدا علي الازعاج يا انسه هاجر بعد اذنك..
طلع محمد وهاجر دموعها نزلت وقالت
يارب انت اللي عالم بحالي وباللي جوايا…
ــــــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وتحت بيت نور كانت طالعه من بيتهم وقرب منها يونس وقال وهو بيرمي باقي سجارته علي الارض…
يونس
هو انا مش قولتلك خمسه وانزلي..
نور بضيق
وانا قولتلك عندي محاضرت مهمه ومش هينفع اتأخر..
يونس
طيب تعالي هوصلك..
نور
لا انا هروح لوحدي عادي..
يونس بحده
يا تيجي اوصلك يا تغوري تطلعي فوق..
نور بحده.
كفايه والنبي كفايه انا اتخنقت يا يونس كل حاجه لازم تتحكم فيا فيها ليه كده؟..
يونس بجمود
عافيه بتحكم فيكي عافيه يا نور هااا قررتي ايه؟…
نور بدموع
مش غايره يا يونس وتتحرق الجامعه واي مكان اروح فيه معاك…
ذقها يونس وقال
احسن برضو عشان مش فاضي غوري بقي اطلعي فوق وما شوفش وش اهلك في الشارع والفرح بتاع النهارده مش هتحضريه مفهوم…
نور ببكاء
حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا يونس بجد والله..
_ قالت كلامها وطلعت فوق شقتهم، وقعدت علي الكنبه وفضلت تعيط.. وخرجت فايزه من المطبخ وقالت بقلق..
فايزه
مالك يا بت ايه اللي رجعك؟ …
نور ببكاء
هيكون ايه يعني يا ماما سي زفت عملي الاسود في الدنيا…
فايزه بقلق
اوعي يكون مد ايده عليكي طيب؟..
نور ببكاء
يا شيخه ملعون ابو الفقر اللي مخلي واحد زي ده يتحكم فيا..
فايزه لوت بوقها وقالت
انتي ايه اللي مغيرك ما انتي كنتي زمان بتفرحي لما بيغير عليكي وتقولي حمش يا ماما بيحبني يا ماما وبيغير عليا..
نور بضيق
فاض بيا خلاص ما بقتش العياه اللي هتفرح بأن ابن كبير الحته بيحبها، ما بقتش عايزااه عيني شافت الاحسن منه وعرفت انه قليل اووي عليا..
فايزه بغيظ
ما تبقيش ناكرة جميل يا بت انتي وتنسي ان كل حاجه في بيتما هنا من فلوسه هو، والله تستاهلي اللي بيعملو فيكي..
نور بخبث
طيب اعملي حسابك بقي اني نازله معاكي الفرح النهارده واللي يحصل يحصل..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي بيت محمد خلص مازن اكل وقام وقال..
مازن
الحمد لله انا شبعت هنزل بقي عشان صحابي مستنيني تسلم ايدك يا هيام..
هاجر
اسمي هاجر يا عسل..
مازن
معلش لسه بس جديده عليا هحفظه خلاص..
محمد بضيق
طيب ما تقعد تذاكر احسن..
محمد
ذاكرت والله يا شيخ محمد، تحب اقولك اللي ذاكرته..
هناء بصوت واطي
مش قدام الضيوف ياللي تنشك امشي يلاا…
_ ضحك مازن وطلع بره بيتهم وقابلته ريهام صاحبة امه وجارتهم اللي كانت راجعه من بره ومازن قرب منها وقال بحده..
مازن
انتي كنتي فين؟..
ريهام
يعني هكون فين كنت بجيب طلباتي من تحت، بتغير عليا يا مازن؟..
مازن ابتسم وقال
لا مش بغير بس خايف بصراحه عينك تروح لحد غيري..
قربت منه وقالت
عيب والله تقول كده والله لو مين قدامي ما حد هيملي عيني غيرك وانت عارف كده كويس..
مازن بهدوء
ثبتيني انتي براحتك علي العموم انا خارج دلوقتي هبقي اكلمك اما ارجع..
ريهام
ماشي يا حبيبي هستناك مش هنام غير لما تكلمني..
_ ابتسملها مازن ونزل وكان موبيله بيرن وطلعه من جيبه عشان يشوف مين ومن غير ما يقصد خبط في ولاء اللي كانت طالعه وموبيله وقع علي الارض..
ولاء بحده
مش تفتح يا اعمي انت..
مازن بخوف
يخربيتك وبيت اهلك ده الشاشه اتدشملت خالص..
ولاء بحده
ما عشان انت لو بتبص قدامك وانت ماشي ما كانش ده حصل..
مازن بغيظ
لا علي فكره انا شايف كويس العيب فيكي انتي شيلي القوصه دي من علي عنيكي اصلا مخليه شكلك وحش..
_قال كلامه وجه يمشي وهي اتعصبت اووي، وما حستش بنفسها غير وهي بتروح ورااه وضربته بالشلوت…
بصلها مازن بغضب وعصبيه وقال
ده انتي يوم اهلك مش معدي يا بت ال؟؟؟…
ولاء وهي بتجري
يا مامااااااااععع انا اسفه والله انا اسفه الحقووووني..
_ ابتسم مازن غصب عنها علي شكلها وهي بتجري، وبعدين سابها وطلع راح لصحابه من غير ما يعرف هي مين اصلا..
_ وفي اوضة هاجر كانت ولاء قاعده معاها ومسكت موبيلها وقالت..
هاجر
ده قافل موبيله..
ولاء
علي فكره غلط جدا انك تكلمي واحد وانتي متجوزه..
هاجر بدموع
كفايه بقي حتي انتي كمان يا ولاء متجوزه ايه بس هو ليه ما فيش حد عايز يحط نفسه مكاني..
ولاء
انا حاسه بيكي وفهماكي و..
هاجر ببكاء
لا يا ولاء مش فهماني انا واحده كانت مرتبه حياتها من سنين عدت مع واحد وفي يوم وليله بقيت مع واحد تاني بجد حاجه فقمة العك والقرف..
ولاء
خلاص طيب بس انتي دلوقتي متجوزه يا هاجر مش لازم تكلمي عادل..
هاجر
انا لازم اعرف هو ليه ما جاش اييه اللي حصل،كنت عايزه اسأل بابا بس ما جاليش عين اسأل..
ولاء بضيق
انا هقولك اللي حصل يا هاجر ليه عادل ما جاش الفرح هو؟؟…
_ تفتكرو بقي ايه السبب؟..
ـــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى